کارآفرینی کارگاه تولید سیبک


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 کارآفرینی کارگاه تولید سیبک دارای ۵۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد کارآفرینی کارگاه تولید سیبک  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی کارآفرینی کارگاه تولید سیبک،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن کارآفرینی کارگاه تولید سیبک :

خلاصه طرح :
در این طرح به بررسی تولید سیبک پرداخته شده است ، برای بررسی طرح از روش های آماری و اقتصادی و برآورد های مالی استفاده شده است ، این طرح شامل چهار فصل میباشد ، فصل اول به بیان کلیاتی از قبیل مقدمه ، تاریخچه ، مجوز های قانونی مورد نیاز ، وضعیت بازار ، میزان واردات و صادرات و ; پرداخته است ، فصل دوم به بیان روش انجام کار پرداخته است ، بازدید از واحد

کاری مشابه ، نیروی انسانی ، نحوه تامین سرمایه و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، فصل سوم به بررسی طرح از دیدگاه اقتصادی پرداخته است ( طرح توجیهی یا BP ) ، عناوینی از قبیل نیروی انسانی مورد نیاز ، میزان سرمایه گذاری ، مواد اولیه مورد نیاز ، ماشین آلات مورد نیاز و ; از جمله عناوین موجود در این فصل میباشد ، در نهایت فصل چهارم به بیان نتیجه اجرای طرح می پردازد .

فصل اول
کلیات

مقدمه :
در مطالعات امکان سنجی از دیدگاه بازار، فنی و مالی و اقتصادی طرح مورد بررسی و آنالیز قرار گرفته و نتایج حاصل از آن به عنوان مبنایی جهت تصمیم گیری سرمایه گذاران جهت اجرا یا عدم اجرای طرح مورد استفاده قرار می گیرد. گزارش حاضر مطالعات امکان سنجی مقدماتی برخی از کالاهایی است که از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرکهای صنعتی ایران جهت بروزرسانی و بررسی های بیشتر از تیرماه ۱۳۸۷ به این مهندسین مشاور واگذار شده است لذا این مهندسین مشاور با توجه به اطلاعات اولیه و ویژگیهای کالا که از سوی آن سازمان به عنوان محدوده کار تعریف شده به تهیه امکان سنجی مقدماتی طرح های مذکور پرداخته است. این مهندسین مشاور جهت استانداردسازی مبانی که بایستی در اجرای این طرح مدنظر قرار گیرد همچون میزان سرمایه گذاری لازم، برآورد هزینه های تاسیسات و ماشین آلات و چگونگی انجام سایر مطالعات اقدام به تهیه و تدوین دستورالعمل نمود که مطالعه این دستورالعمل می تواند سرمایه گذار محترم را در چگونگی محاسبات مالی و بررسی های فنی این مطالعات راهنمایی نماید. در این مطالعات ابتدا محصول مورد مطالعه معرفی شده و سپس بررسی های لازم در خصوص بازار آن بعمل آمده و در

ادامه مطالعات فنی در خصوص چگونگی تولید و امکانات سخت افزاری و نرم افزاری مورد نیاز نیز بررسی شده و در نهایت ظرفیت های اقتصادی و میزان سرمایه گذاری مورد نیاز برای اجرای طرح برآورد شده تا با استفاده از آن سرمایه گذاران محترم بتوانند کلیه اطلاعات مورد نیاز را کسب و درجهت انجام سرمایه گذاری اقتصادی با دیدگاه باز و مسیرشفاف در حد مطالعات امکان سنجی مقدماتی اقدام نمایند.
در خصوص گزارش حاضر که مطالعات امکان سنجی مقدماتی تولید سیبک خودرو میباشد و

با توجه به وابستگی کامل تولید این قطعه به تولید انواع خودرو پیشنهادات ذیل مطرح می گردد:
– مذاکره با شرکتهای تولیدکننده وسایل نقلیه جهت مشارکت در سرمایه گذاری تا بتوان از این طریق حداقل بخشی از بازار تولید این محصول که مربوط به تولید این وسایل می باشد را با این سرمایه گذاری مشترک تضمین نمود.
– مذاکره با شرکتهای صاحب نام تولیدکننده سیبک جهت افزایش سبد تولیدات این کارخانجات تا از این طریق امکان حیات و جذب بازار برای واحدهای کوچک و تازه تاسیس بوجود آید.
خاطر نشان مینماید که با توجه به پیشنهادات مذکور واحدهای تولید این کالا در کشور بایستی انعطاف لازم جهت تولید انواع سیبک مورد نیاز صنایع خودروسازی و سایر ماشین آلات صنعتی را داشته باشند تا بتوانند با توجه به حضور صاحبان بزرگ این صنعت در کشور امکان جذب بازار و فروش محصولات خود را افزایش دهند. این مهندسین مشاور در این گزارش به بررسی مطالعات بازار و امکانات مورد نیاز جهت تاسیس واحد تولید سیبک خودرو اقدام نموده است

اما بر اساس مطالعات انجام شده به دلیل وجود واحدهای تولیدکننده و در حال اجرا بیش از نیاز بازار ، اجرای این طرح توجیه پذیر نمی باشد که سرمایه گذار محترم بایستی به این امر توجه داشته باشد. امید است این مطالعات کمکی هرچند کوچک در راستای توسعه صنعتی کشورمان بعمل بیاورد.

نام کامل طرح و محل اجرای آن :
تولید سیبک خودرو

محل اجرا :

مشخصات متقاضیان :
نام نام خانوادگی مدرک تحصیلی تلفن

دلایل انتخاب طرح :
قطعه سازی یکی از صنایع مادر و اساسی در هر کشور به شمار می آید. این قطعات خود بعنوان کالای واسطه ای در تولید انواع خودرو یا بازار خدمات پس از فروش آن مورد استفاده قرار می گیرند از اینرو توسعه صنعت قطعه سازی به مفهوم توسعه صنعت خودرو سازی کشور است و لذا

مجموعه قطعه سازی را می توان به عنوان یکی از محورهای توسعه هر کشور برشمرد.
در صنعت قطعه سازی خودرو در چند سال اخیر می توان دریافت که کالاهای عرضه شده توسط رقبای جدید در بازارهای جهانی به سرعت جایگزین کالاهای ایرانی شده و صادرکنندگان ایرانی با از دست دادن سهم خود از بازار در حاشیه قرارگرفته اند. در این راستا بهره گیری از استعدادها و توانمندی های بالقوه مزیت های نسبی موجود و قابل خلق، ارتقا بهره وری عوامل تولید، دستیابی به دانش نوین، مهارت ها و فن آوری های روز، در اختیار قراردادن اطلاعات بازرگانی صحیح و به

هنگام به صادرکنندگان، بهره گیری از تجهیزات نوین در امر ارتباطات و شناخت بازارهای هدف صادراتی و ویژگی های آنها جهت تحقق بخشیدن به اهداف برنامه جهش در صادرات کالاهای غیرنفتی از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور شناخت کالاهای مزیت دار کشور از جمله قطعات خودرو از یک سو و شناخت بازارهای هدف صادراتی این محصولات از سوی دیگر می تواند در توسعه پایدار صادرات کالاها و خدمات غیرنفتی کمک شایانی نماید

وضعیت و میزان اشتغالزایی :
تعداد اشتغالزایی این طرح ۲۴ نفر میباشد .

تاریخچه و سابقه مختصر طرح :
معرفی محصول
با توجه به مشخصات فنی ارائه شده محصول از سوی سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران، طرح حاضر مربوط به تولید انواع سیبک خودرو می باشد.

مشخصات فنی محصول مورد مطالعه در این طرح به شرح جدول ۱ ادامه میباشد.

با توجه به بررسی های صورت گرفته، سیبک بغل شاسی تنها جهت خودرو پیکان و پیکان وانت استفاده می گردد و با توجه به توقف تولید خودرو پیکان کاربرد این نوع سیبک تنها جهت پیکان وانت خواهد بود لذا در محاسبات مالی و تعیین درآمد سالانه طرح، این سیبک از حجم تولید کمتری برخوردار خواهد بود.

نام و کد محصول
مطابق طبقه بندی وزارت صنایع و معادن کد آیسیک سیبک خودرو به شرح جدول ۲ ادامه ارائه شده است.

شماره تعرفه گمرکی
مطابق طبقه بندی موجود در مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی شماره تعرفه محصول بشرح جدول ۳ ارائه شده است که شامل سیبک خودرو یا مفصلهای کروی نیز می باشد.

شرایط واردات محصول
طبق کتاب مقررات صادرات و واردات وزارت بازرگانی مربوط به سال ۱۳۸۶ محدودیت خاصی جهت واردات محصول مورد مطالعه وجود ندارد لذا با پرداخت حقوق گمرکی طبق جدول ۳ امکان واردات وجود دارد.

بررسی استانداردهای موجود در مورد محصول
با مراجعه به آخرین فهرست استانداردهای ملی موجود در سایت اینترنتی موسسه استاندارد ملی ایران شماره استاندارد ۳۳۹۱ جهت مفصل های کروی )سیبک) بدست آمد همچنین تعداد مورد نیاز جهت آزمون این کالا ۱۰ عدد می باشد.

مواردی که از نظر موسسه استاندارد بایستی تحت آزمون قرار گیرد بشرح زیر می باشد.
۱ مقاومت توپی در برابر ضربه
۲ تنش تسلیم توپی
۳ بارکششی توپی
۴ گشتاور پیچشی جداشدن
۵ گشتاور چرخشی
۶ گشتاور نوسانی

۷ حرکت انتهایی
۸ مقاومت سیبک در برابر حرکت بادامکی مفصل نسبت به کاسه مفصل
۹ آزمون خستگی و حرارتی سیبک
۱۰ مقاومت سیبک در برابر تو رفتن توپی
۱۱ مقاومت سیبک در برابر بیرون آمدن توپی
۱۲ مقدار زاویه دارشدن سیبک

بررسی و ارائه اطلاعات لازم در زمینه قیمت تولید داخلی و جهانی محصول
جهت تعیین قیمت هر کالا بایستی بازارهای تعیین کننده قیمت آنرا مورد بررسی قرار داد. بازارهای تعیین کننده قیمت در کشور شامل ارگان های ذیل میباشد.
– نهادهای رسمی مانند وزارت بازرگانی )سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان( سازمان بورس اوراق بهادار، سازمان بورس فلزات و;
– بازارهای غیر رسمی مانند اصناف و بازاریان.

لازم به ذکر است که قیمت اغلب کالاهای اساسی که در سبد کالای مصرفی خانواده قرار دارد و یا جزو کالاهای استراتژیکی و حساس محسوب میشوند توسط ارگانهای رسمی تعیین و سایر کالاها مانند کالای مورد بررسی در این طرح توسط بازار های غیر رسمی، فروشندگان و واسطه ها تعیین میگردد.

مروری بر قیمت های داخلی
در این بخش به معرفی برخی از قیمت های سیبک در بازار فروش قطعات خودرو بهمراه تعدادی از فروشندگان و تولیدکنندگان آن در جداول ۴ و ۵ ادامه پرداخته شده است.

بر اساس استعلام قیمت از مراکز فروش این محصول قیمت داخلی آنها طبق جدول ۵ برآورد شده است.

مروری بر قیمت های جهانی
در جدول ۶ قیمت برخی از سیبک خودرو تولیدات خارجی و در جدول ۷ آدرس برخی از منابع اخذ قیمت جهانی محصول و تولیدکننده کالای مورد بررسی ارائه شده است.

معرفی موارد مصرف و کاربرد محصول
سیبک همانگونه که از نامش پیداست از یک گوی فلزی دسته دار تشکیل شده که درون یک محفظه کروی از جنس فولاد سخت شده قرار گرفته و اطرافش با بوش های لاستیکی پوشیده شده است. سیبک بعنوان محور چرخشی چرخها را به نحوی به سیستم تعلیق متصل می نماید که قابلیت چرخش در زمان پیچاندن فرمان همزمان با بالا و پایین رفتن چرخها در دست اندازها

)حرکت سیستم تعلیق( وجود داشته باشد. دقیقا بمانند آنچه در محل اتصال پای انسان به لگن وجود دارد. سیبکها که قابلیت تحمل مقداری از فشار ناشی از وزن خودرو را نیز دارا هستند معمولا از یکسو به َ طبَق و از سوی دیگر به متعلقات چرخ متصل می شوند. سیبک ها معمولا فقط در محور جلو و به سر هر َ طبَق دیده می شوند البته سیبک هایی هم در اتصالات میل فرمان وجود دارد که

کوچکتر از سیبک های سیستم تعلیق هستند و غالبا توسط عوام با سیبک های سیستم تعلیق اشتباه گرفته می شوند اکثر سیبک ها نیاز به نگهداری ندارند اما در برخی خودروهای قدیمی از سیبک های گریس خور استفاده شده که باید همزمان با تعویض روغن یا حداکثر هر ۶ ماه یکبار گریس کاری شوند.

کاملا واضح است که مورد مصرف و کاربرد این قطعه در خودرو سازی است و براحتی می توان گفت که هر خودرو بدون استثناء از این قطعه استفاده می کند لیکن مشخصات فنی آنها به نسبت نوع خودرو متفاوت است. لازم به ذکر است که بازار قطعات خودرو به بخش های زیر تقسیم بندی می گردد که میزان مصرف این قطعات در هریک متفاوت می باشد:
۱ شرکتهای خودرو ساز جهت تولید خودروهای جدید
۲ خدمات پس از فروش شرکتهای تولیدکننده خودرو
۳ بازار آزاد فروش قطعات یدکی

بررسی کالاهای جایگزین و تجزیه و تحلیل اثرات آن بر مصرف محصول
در صنعت قطعه سازی تولید براساس مستندات فنی، نقشه، روش تولید و دستورالعمل های آن صورت میگیرد و لذا خارج از فرآیند فوق نمی توان قطعه ای را تولید و عرضه نمود از طرف دیگر هر قطعه در جایگاه خود دارای کاربرد ویژه ای است به طوری که نمی توان از قطعه ای به جای قطعه دیگر استفاده نمود از اینرو در مجموع می توان گفت که برای محصول تولیدی طرح که در ضریب ایمنی وسایل نقلیه نقش موثری را ایفا می نماید کالای جایگزین وجود ندارد.

کشورهای عمده تولید کننده و مصرف کننده محصول
مورد مصرف قطعات تولیدی طرح در صنعت خودرو می باشد لذا کشورهای تراز اول در تولید خودرو را می توان به عنوان بزرگترین تولیدکننده و همچنین بزرگترین مصرف کننده قطعات مورد مطالعه معرفی نمود که از آنجمله می توان به کشورهای آمریکا، آلمان، ژاپن و چین اشاره کرد. محصول مورد نظر در این طرح سیبک وسایل نقلیه می باشد که با توجه به آمارهای وزارت بازرگانی و اداره گمرک عمده نیاز بازار کشور به این محصول با کد تعرفه عنوان شده در جدول ۳ که شامل مفصلهای کروی یا سیبک نیز م یباشد از کشورهای آلمان، ترکیه و امارات متحده عربی تامین می گردد.

معرفی شرایط صادرات محصول
از نقطه نظر مقررات وزارت بازرگانی جهت صادرات محصولات تولیدی طرح هیچگونه شرایط و محدودیتی وجود ندارد اما با این حال ورود به بازارهای جهانی مستلزم برخورداری تولیدکننده از شرایطی می باشد که در جدول ۸ به شرایط فوق اشاره شده است.

وضعیت عرضه و تقاضا
از آنجایی که ملاک این مهندسین مشاور صرفا اطلاعات اخذ شده از لوح فشرده وزارت صنایع و معادن منتهی به ۱۳۸۷ و آمار واردات و صادرات موجود در کتاب آمار بازرگانی خارجی گمرک جمهوری اسلامی ایران بوده است /۳/۱ لذا به ناچار این آمار عینا درج شده است اما بر اساس تجربه و شواهد موجود میتوان اذعان نمود که این آمار تقریبی بوده و با خطا همراه است.

بررسی ظرفیت بهره برداری و روند تولید طی سالهای گذشته
بررسی ظرفیت های بهره برداری

در حال حاضر ۷۴ واحد صنعتی به ظرفیت اسمی ۱۴ میلیون عدد در سال در زمینه تولید سیبک خودرو در کل کشور فعال می باشند که عمده تولیدکنندگان آن در استانهای آذربایجان شرقی و خراسان رضوی واقع شده اند. بررسی روند ظرفیت نصب شده تولید قطعات در کشور با توجه به جدول ۹ براساس تاریخ پروانه بهرهبرداری واحدهای فعال موجود ظرفیت اسمی سالانه نصب شده این واحدها در کشور به شرح جدول ۱۰ ارائه شده است.

بررسی روند تولید واقعی محصولات طرح در کشور
در جدول ۹ واحدهای فعال و ظرفیت اسمی آنها درتولید محصول طرح ارائه شد و درخصوص میزان صحت و تقریب اعداد نیز توضیحات لازم ارائه شد لیکن جهت بررسی روند تولید واقعی واحدهای فوق می توان اذعان نمود که بخش عمده این واحدها از مالکیت خصوصی برخوردار هستند لذا امکان دسترسی به آمار تولید واقعی آنها دشوار میباشد.

بنابراین نمیتوان به صورت دقیق آمار واقعی تولید سیبک خودرو را در این واحدها برآورد کرد. بهمین خاطر جهت برآورد تولید واقعی مجموعه واحدهای تولیدی کشور از روش مطالعات میدانی استفاده شده و تولید واقعی معادل ۷۰ درصد ظرفیت اسمی فرض شده است. در جدول ۱۱ تولید واقعی که بر این اساس برآورد شده ارائه شده است.

بررسی سطح تکنولوژی تولید در واحدهای فعال
فرآیند تولید سیبک خودرو به صورت زیر می باشد.

سیبک درسیستم تعلیق فرمان در رابطه باچرخهای جلو بکار می رود و وظیفه آن انتقال نیرو به دو جهت طولی و عرضی می باشد. برای تولید بدنه سیبک طبقی و چپقی دو روش فورجینگ گرم و ماشینکاری )فرآیند منتخب فورجینگ گرم( و برای تولید محور سیبک ها سه روش فورجینگ گرم، فورجینگ سرد و ماشینکاری )فرآیند منتخب ماشینکاری( وجود دارد.

مراحل تولید سیبک خودرو به شرح زیر می باشد.

۱ برش:
دراین فرآیند مواد اولیه شامل مفتولها و ورقها بریده می شوند به این منظور مفتولها را بوسیله اره لنگ و ورقها را به وسیله قیچی گیوتین می برند.

۲ پیش گرم کردن:
بدنه های چپقی و طبق محورهای سیبک از مفتول ساخته می شوند. مرحله پیش گرم کردن جهت شکل دهی مفتولها توسط کوره القایی انجام می شود..

۳ فورجینگ یا شکل دهی:
قطعات فوق توسط چکش پس از رسیدن به دمای مورد نظر شکل داده می شوند.

۴ آرایش دادن:
زوائد و پلیسه هایی که پس از فرم دهی تحت فورجینگ باقی مانده اند بوسیله پرس ضربه ای حذف می شوند.

۵ گرده بری :
پس از برش اولیه ورقها عملیات گرده بری به وسیله پرس ضربه ای انجام می شود.

۶ نرماله کردن :
پس از آرایش دادن قطعات، بدنه ها جهت رسیدن به خواص مطلوب کریستال در کوره الکتریکی مخصوص نرماله می شوند.

۷ سخت کاری :
قطعات محورها تحت عملیات سخت کاری قرار می گیرند در این مرحله نیز با استفاده از کوره الکتریکی صورت می گیرد.

۸ بازگشت:
بازگشت قطعات محورها پس ازسخت کاری در کوره با مکانیزم هوا صورت می گیرد.

۹ تراشکاری:
تراشکاری برای کلیه قطعات مفتول شامل بدنه ها و محورها صورت می گیرد و بسته به شرایط ازدستگاه سری تراشی یا تراش یونیورسال استفاده می شود.

۱۰ سختکاری سطحی :

بر روی قطعات محورها به لحاظ تحت گشتاور قرار داشتن باید سخت کاری سطحی نیز انجام گیرد به این لحاظ آنها را به وسیله کوره القایی سخت کاری سطحی می نمایند.

۱۱ مونتاژ قطعات:
به وسیله عملیات جازدن و برش کاری در پوش ها صورت می گیرد.

۱۲ بسته بندی:
بسته بندی محصول درکارتن و جعبه های چوبی انجام می شود.

نگاهی به راندمان تولید )درصد استفاده از ظرفیت اسمی( در واحدهای تولیدی فعال
برنامه ریزی تولید واحدهای صنعتی به طور کامل تابع سیاست های صنایع خودرو سازی می باشد. در جدول شماره ۱۰ ظرفیت اسمی طرحهای راه اندازی شده تولید این نوع قطعات در کشور ارائه شده است و در خصوص راندمان تولید میتوان گفت که هر واحد صنعتی متناسب با توان رقابتی خود سهمی را از بازار کسب می نماید لذا در اینجا بر اساس مطالعات میدانی و تجارب مشاور تهیه کننده طرح حاضر متوسط راندمان تولید معادل ۷۰ درصد برآورد شده است.

نام کشورها و شرکت های سازنده ماشین آلات مورد استفاده در تولید محصول
در جدول ۱۲ مشخصات ماشین آلات مورد نیاز و برخی از شرکت های سازنده آنها ارائه شده است.

بررسی وضعیت طرح های جدید و در حال توسعه
مشخصات طرح های در حال اجرا در کشور بر اساس آمار مندرج در لوح فشرده وزارت صنایع و معادن منتهی به ۱۳۸۷ بشرح جدول ۱۳ ادامه می باشد. لازم به ذکر است که تجربه نشان داده برخی از آمار درج شده در جوازهای /۳/۱ تاسیس هیچوقت جنبه عملی پیدا نم یکند و برخی دیگر نیز با ظرفیت هایی غیر از آنچه که در جواز تاسیس درج شده اقدام به راه اندازی می نمایند. از

آنجائیکه این مشاور می بایستی در مطالب جمع آوری شده رعایت امانت را نماید و از سویی مرجع آمار مذکور وزارت صنایع و معادن می باشد لذا به درج آمار مذکور اقدام شده است.

پیشبینی عرضه در بازار آینده کشور
عرضه سیبک وسایل نقلیه در آینده پیش بینی می شود از طریق تولید واحدهای فعال و راه اندازی طرح های در حال ایجاد و همچنین واردات انجام گیرد که در ادامه به بررسی هریک پرداخته می شود.

الف( پیشبینی تولید داخل واحدهای فعال
در جدول شماره ۱۰ ظرفیت اسمی واحدهای فعال کشور در زمینه تولید سیبک در سنوات گذشته ارائه شد. همچنین در جدول شماره ۱۱ تولید واقعی این محصول برآورد گردید. از اینرو با در نظر گرفتن ظرفیت و تولید واقعی انجام شده در سالهای گذشته عرضه این واحدها در آینده سالانه ۹۷۷۶ هزار عدد برآورد شده است.

ب( پیشبینی تولید داخل واحدهای در حال اجرا
در جدول ۱۳ فهرست طرح های درحال اجرا در کشوردر زمینه تولید سیبک ارائه شده است. بنابراین مطابق سوابق موجود بر حسب درصد پیشرفت فعلی طرحها، زمانهای بهره برداری از آنها به شرح جدول ۱۴ ادامه پیش بینی شده است.

با توجه به جدول ۱۴ ظرفیت طرح های در حال اجرا در کشور که در آینده به ظرفیت نصب شده موجود اضافه خواهد شد در جدول ۱۵ ادامه وضعیت نهایی عرضه محصولات این طرح در سنوات آتی پیش بینی شده است.

راندمان تولید واقعی طرح های در حال اجرا در سنوات اولیه بهره برداری متناسب با عرف طرح های صنعتی به ترتیب ۹۰ درصد ظرفیت اسمی لحاظ شده است. ۸۰ در سه سال اول بهره برداری معادل ۷۰

بررسی روند واردات محصول طی ۵ سال گذشته
در قسمت بررسی شماره تعرفه محصول مورد مطالعه شماره تعرفه محصول طرح ارائه گردید از اینرو در این قسمت بر اساس شماره های فوق میزان واردات در سالهای گذشته از سالنامه آمار بازرگانی خارجی کشور استخراج شده است که بشرح جدول ۱۶ ادامه می باشد. لازم به ذکر است که کد تعرفه ارائه شده شامل تعداد زیادی از اجزا و قطعات محورهای محرک م یباشد که سیبک نیز جزوی از آنها م یباشد و این قطعات بصورت مجموع های متشکل از تعداد متنوع از این قطعات وارد می گردند بنابراین آمار فوق را نمی توان ملاک محاسبات خود قرار داد.

جمع بندی عرضه
بازار این محصول معمولا با کسری مواجه نمی باشد چراکه کسری بازار با توجه به عدم وجود محدودیت خاصی جهت ۳ از طریق واردات آن قابل تامین است لذا جهت برآورد عرضه در آینده واردات این محصول طبق توضیحات بخش ۱ از محاسبه واردات صرف هنظر شده است و میزان واردات با توجه به موازنه عرضه و تقاضا در آینده محاسبه خواهد شد. بنابراین پس از موازنه عرضه و تقاضا میزان واردات مورد نیاز طی سالهای آتی برآورد شده است. در جدول ۱۷ ادامه پیش بینی تولید این محصول از طریق واحدهای تولید کننده داخل ارائه شده است.

با توجه به اینکه بخش گسترده ای از محصولات واحدهای تولیدکننده سیبک خودرو مربوط به صنعت خودرو بوده و شرکتهای بزرگ تولیدکننده خودرو، سیبک مورد نیاز خود را از طریق تولیدکنندگان مشخص در سطح کشور تامین می نمایند لذا واحدهای تازه تاسیس تولیدکننده سیبک خودرو نمی توانند در سالهای ابتدای فعالیت به فروش محصولات خود از طریق این بازار امیدوار بوده و تنها

بایستی به جذب بازار فروش قطعات یدکی در کشور اقدام نمایند لذا در این بخش به بررسی صنعت خودرو پرداخته میشود تا بتوان پیش بینی دقیقی از تولید این قطعه در بین سایر تولیدکنندگان نمود.
در سال ۱۳۸۶ معادل ۱.۱۴ میلیون دستگاه انواع خودرو در کشور توسط واحدهای خودروسازی تولید گردید که نسبت ۱۳۸۰ به به سال قبل از آن از رشد ۴ درصدی برخوردار بوده است. میزان تولید خودرو در کشور طی سالهای ۱۳۸۶ شرح جدول ۱۸ ادامه میباشد.

با عنایت به موارد فوق و با فرض رشد متوسطی معادل ۱۱ درصدی سالانه تولید خودرو در کشور، پیشبینی تعداد خودروهای تولیدی )سبک و سنگین( در واحدهای خودروسازی طی سنوات آینده به شرح جدول ۱۹ میباشد

با توجه به اینکه بخش عمده تولیدات صنایع خودرو سازی شامل پژو و پراید می باشد و ضریب مصرف سیبک در پژو ۴ عدد و در خودرو پراید ۲ عدد می باشد لذا ضریب مصرف قطعات مورد مطالعه این طرح در ساخت هر خودرو بطور میانگین ۳ عدد می باشد. با توجه به مطالب عنوان شده جهت بررسی تعداد محصولات قابل عرضه جهت بازار فروش قطعات یدکی و در نظر گرفتن متوسط ضریب مصرف ۳ عدد سیبک برای هر خودرو، جمعبندی عرضه و پیشبینی تولید این دسته از واحدها در جدول ۲۰ ادامه ارائه شده است.

جمع بندی و نتیجه گیری مطالعات بازار
در این بخش به بررسی و جمع بندی مطالعات انجام شده با استفاده از برآوردهای انجام شده طی سالهای آتی پرداخته می شود. باید مجددا اعلام نمود که به دلیل کلی بودن کد تعرفه اختصاص یافته به این محصول و با توجه به آمار غیر قابل استناد ارائه شده جهت برآورد واردات و صادرات در آینده نم یتوان آمار قابل استنادی ارائه نمود لذا در جدول ۲۴ ادامه میزان واردات و صادرات نامشخص لحاظ شده است. البته عدم وجود آمار دقیق قطعات دلیلی بر نبود صادرات آن نمی باشد و مطابق آمار ارائه شده و با توجه به میزان تولید این قطعه در کشور نسبت به تقاضای آن طی سالهای گذشته می توان نتیجه گیری نمود که سالانه مقادیر قابل توجهی از این قطعه به خارج از کشور صادر می شود که این امر به عواملی چون سیاستهای تولید، مسائل سیاسی و اجتماعی کشور وابسته است.
باید مجددا اذعان نمود که ظرفیت تولید این قطعه پس از کسر نمودن تعداد مورد نیاز شرکتهای خودرو سازی و تنها جهت ارائه به بازار فروش قطعات یدکی روندی نزولی را نشان می دهد.

با توجه به نتایج بدست آمده و موازنه ظرفیت تولید و تقاضای داخل بدون احتساب میزان واردات و صادرات این محصول چنین به نظر می رسد که در سالهای آینده بازار کشور با مازاد این محصول روبرو خواهد شد و ایجاد واحدهای جدید برای تولید این قطعه در شرایط کنونی توجیه پذیر نم یباشد. اما در ادامه برای افرادی که مشتاق به فعالیت در این گونه طرحها میباشند حداقل ظرفیت اقتصادی به همراه میزان سرمایه گذاری ثابت مورد نیاز برآورد شده است.

با توجه به آمار ارائه شده جهت میزان واردات این محصول در سالهای آتی و مقایسه آن با آمار ارائه شده جهت صادرات می توان دریافت که میزان واردات این قطعه بسیار بیشتر از میزان صادرات آن بوده لذا واحدهای تولیدکننده بایستی جهت حفظ بازار محصولات خود اقدام به شناسایی بازارهای جدید و گسترش صادرات محصولات خود نمایند. البته فرآیند تولید این قطعه و ماشین آلات مورد نیاز به گون های است که امکان تولید سایر قطعات خودرو را برای تولیدکننده محیا می سازد لذا

تولیدکننده بایستی طیف وسیعی از قطعات را ملاک فعالیت خود قرار دهد. البته بایستی مجددا اعلام نمود نتیجه گیری فوق بر اساس جواز تاسیس و پروانه بهر هبرداری صادره از سوی وزارت صنایع و معادن می باشد. طبق توضیحات قبلی و تجربه کارشناسان امر معمولا آمارهای مذکور با چالشهایی مواجه است که خواننده محترم در تصمیم گیری خود می بایستی به این موضوع توجه ویژه داشته باشد.

مجوز های قانونی :
تعریف: جواز تاسیس مجوزی است که جهت احداث ساختمان و تاسیسات بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه تولید بخش سازمان صنایع صادر میگردد.

مراحل صدور جواز تاسیس :
۱- پذیرش درخواست متقاضی صدور جواز تأسیس فعالیتهای صنعتی و تکمیل پرونده توسط مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان .
۲- بررسی پرونده از نظر مدارک و تطبیق با مصادیق والویتهای سرمایه گذاری در واحد صدور مجوز مدیریت سازمان صنایع .
۳- تکمیل پرسشنامه جواز تاسیس ( فرم شماره یک ) توسط متقاضی .
۴- ارسال پرونده منضم به فرم شماره یک به اداره مربوطه بمنظور بررسی ، اصلاح و تائید فرم پرسشنامه جواز تاسیس با استفاده از اطلاعات طرحهای موجود ، طرحهای تیپ و تجربیات کارشناسی و ارجاع پرونده به مدیریت .

۵- ارجاع پرونده توسط مدیریت به واحد صدور مجوز جهت مراحل صدور جواز تأسیس .

شرایط عمومی متقاضیان ( اعم از اشخاص حقیقی یا حقوقی ) دریافت جواز تاسیس
۱- اشخاص حقیقی
– تابعیت دولت جمهوری اسلامی ایران
– حداقل سن ۱۸ سال تمام
– دارا بودن کارت پایان خدمت یا معافیت دائم

۲- اشخاص حقوقی
– اساسنامه ( مرتبط با نوع فعالیت )
– ارائه آگهی تاسیس و آگهی آخرین تغییرات در روزنامه رسمی کشور
مدارک مورد نیاز:
۱- ارائه درخواست کتبی به مدیریت سازمان سازمان صنایع شهرستان.
۲- اصل شناسنامه وتصویر تمام صفحات آن
۳- تصویر پایان خدمت یا معافیت خدمت سربازی

۴- تصویر مدرک تحصیلی و سوابق کاری مرتبط با درخواست
۵- یک قطعه عکس از هریک از شرکاء
۶- تکمیل فرم درخواست موافقت با ارائه طرح صنایع تبدیلی و تکمیلی
۷- پوشه فنردار
۸- درصورت داشتن شرکت ، ارائه اساسنامه ، آگهی تاسیس و روزنامه ، مرتبط با فعالیت مورد درخواست

اصلاحیه جواز تاسیس :
۱- ارسال درخواست متقاضی توسط سازمان سازمان صنایع شهرستان (متقاضی) به مدیریت و ارجاع به واحد صدور مجوز.
۲- دبیرخانه در مورد تغییرات مدیریت ضمن بررسی اصلاحیه صادر و به اطلاع اداره تخصصی میرساند.
۳- دبیرخانه در موردی که نیاز به کارشناسی تخصصی دارد درخواست را به اداره تخصصی جهت بررسی و اعلام نظر ارجاع می دهد.

۴- اداره تخصصی پس از بررسی وتائید به دبیرخانه صدور مجوز ارجاع میدهد.
۵- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید مدیر اقدام به صدور اصلاحیه جواز تاسیس نموده و رونوشت آنرا به بخشهای ذیربط ارسال می نماید.

تعریف:
پروانه بهره برداری مجوزی است که پس از اتمام عملیات ساختمان و تاسیسات جهت فعالیت بنام اشخاص حقیقی و حقوقی در زمینه صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش سازمان صنایع صادر می گردد.

صدور پروانه بهره برداری :
۱- تکمیل فرم درخواست پروانه بهره برداری توسط متقاضی و تائید و ارسال آن توسط سازمان صنایع شهرستان به مدیریت.
۲- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
۳- تائید رئیس اداره تخصصی و ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز.
۴- اخذ استعلام از ادارات ذیربط.
۵- تهیه پیش نویس پروانه بهره برداری و تائید مدیریت.
۶- صدور پروانه بهره برداری و ارسال رونوشت به بخشهای ذیربط.

مراحل صدور توسعه طرح :
۱- تکمیل فرم درخواست توسعه طرح توسط شهرستان (متقاضی) و ارسال به مدیریت.
۲- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت بررسی و اظهار نظر و بازدید کارشناسان (کارشناس تخصصی ) با هماهنگی روسای ادارات تخصصی.
۳- دبیرخانه صدور مجوز پس از تائید ادارات تخصصی در کمسیون بررسی

طرحها مطرح می نماید و در صورت عدم تایید کمسیون به شهرستان و متقاضی اعلام مینماید و در صورت تایید از ادارات ذیربط استعلام می نماید.
۴- ارجاع به اداره تخصصی جهت بررسی طرح توسعه.
۵- ارجاع به دبیرخانه صدور مجوز جهت صدور موافقت با توسعه طرح پس از تایید مدیر.
۶- ارسال رونوشت به بخشهای و ادارات تخصصی و سازمانهای ذیربط.

فصل دوم
روش انجام کار

جنبه های ابتکاری بودن و خلاقیت به کار رفته شده :
ابتکار و نوآوری در کلیه رشته ها می تواند عامل پیشرفت و توسعه قرار گیرد در بخش تولید محصولات فرفورژه نیز که بازار رقابتی بسیار شدیدی دارد استفاده از ایده های نو و نوآوری و خلاقیت می تواند به عامل موفقیت تبدیل شود ، متد های نوین تبلیغاتی یکی از عوامل پیشرفت و توسعه اقتصادی در کشور های صاحب سبک در صنعت میباشد ، الگوبرداری از

این روشها برای معرفی کالا و محصولات می تواند به عنوان یک ایده نو مورد استقیال قرار گیرد .

مشخصات نیروی انسانی مورد نیاز از لحاظ مفید بودن و توانایی کار :

بررسی اجمالی تکنولوژی و روش تولید محصول در کشور و مقایسه آن با دیگر کشورها نگاهی به روش تولید

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.