مقاله در مورد بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر :

بررسی هیجان خواهی و کنش ارتباطی در بین دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدابهر

چکیده
تحقیق حاضر به منظور بررسی ارتباط انواع هیجان خواهی با میزان اشتیاق برای برقراری ارتباط دانشجویان و تفاوت انواع هیجانات در دختر و پسر دانشجو با استفاده از دو پرسشنامه هیجان خواهی و مقیاس اشتیاق برای برقراری ارتباط، برروی ۱۰۳۵ نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انجام گرفت. داده ها با استفاده از آمار توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج به دست آمده نشان داد تعداد دانشجویان با احساس هیجان تجربه خواهی نسبت به سایر گروه ها بیشتر

است و تعداد دانشجویان با احساس عدم بازداری نسبت به همه گروه ها کمتر است . همچنین در مقایسه میزان هیجان پسران دانشجو نسبت به دختران ، میزان هیجان خواهی شدید در پسران بیشتر بود و در دختران هیجان تجربه خواهی بیشتر بود . از نظر میزان اشتیاق برای برقراری ارتباط ، گروه هیجان خواهی شدید و تجربه خواهی دارای بالاترین میزان اشتیاق بودند و گروه های دارای هیجان حساسیت به کسالت و عدم بازداری کمترین میزان اشتیاق را داشتند .

مقدمه
زندگی انسان دستخوش تغییرات سریع همه جانبه بوده است. امروزه ماهیت شگفت آور تغییرات و تحولات اقتصادی واجتماعی بگونه ای پیوسته بر پیچیدگی و مخاطرات شرایط زندگی فرد در جوامع گوناگون می افزاید. این تغییرات تقریباً در همه افراد درجاتی از احساس نا امنی و ناکامی پدید آورده است. به گونه ای که فرد ناگزیر به بازگشت به منابع در دسترس خویش جهت کمک گرفتن است تا به احساسات بی کفایتی خود که اغلب نیز متعارض، از هم گسیخته وناهمگن تجربه می شود، مقابله کند. او برای درک و شناخت خود و افراد دیگر در روابط و ارتباطات خویش با دیگران،

تصمیمات و انتخابها، موقعیت ها و اهداف و خلاصه، بودنش دست نیاز به سوی همنوعان دراز می کند. در حالی که در بسیاری از موارد مسائل اصلی او همچنان باقی است. مسائلی چون من کیستم؟ ارزشهای زندگی من کدام است؟ بهترین انتخاب و مناسبترین تصمیمات کدامست؟ آیا بهنجار هستم و یا نا بهنجار هستم؟ و بسیاری پرسشهای دیگر. بنابراین فرد جهت غلبه کردن بر

موقعیتهای نامطلوب در تلاش برای کمک گرفتن از دیگران برمی آید. احساس مسئولیت، حساس بودن نسبت به نیازهای دیگران و پذیرش پی آمدهای رفتار هر فرد بخشی از سازگاری او را تشکیل می دهد. علاوه بر این سازگاری مطلوب، توانایی لذت بردن از اوقات فراغت و کار، محبت کردن به دیگران و دریافت محبت ازآنان، پذیرش خود و دیگران و همکاری و همیاری با دیگران را شامل می

شود. بین هیجانها و شخصیت، ارتباطی نزدیک وجود دارد و شخصیت به عبارتی نشانگر هیجانهاییکامل انسان بوده است. زیرا در هر تلاش و در هر اقدام مهم بشری، هیجانات به طریقی دخالت دارند. تقریباً همه فیلسوفان بزرگ از ارسطو گرفته تا اسپینوزا، از کانت تا دیوئی واز برگسون تا راسل همگی در مورد ماهیت هیجانها اندیشیده اند و در مورد ریشه ها، نمودها، اثرات و جایگاه آنها در نظام طبیعی زندگی انسان تفکر کرده اند و نظریه هایی ارائه داده اند. حکمای الهی به اهمیت بعضی از هیجانهای خاص مرتبط با تجربه مذهبی افراد، پی برده اند و پرورش این هیجانات

را، به طور غیر مستقیم، در رأس برنامه تربیت مذهبی قرار داده اند. نویسندگان، نقاشان و موسیقی دانان همواره سعی کرده اند برای تحریک احساسات افراد و تأثیر گذاشتن بر آنان از طریق ارتباطهای سمبلیک به هیجانات متوسل شوند. پیشرفتهای نیم قرن اخیر در زمینه روان کاوی، روان شناسی بالینی و طب روان تنی، نقش هیجان را در سلامت و بیماری افراد به طور جدی مورد توج

ه قرار داده است. روان شناسی آکاد میک هم در قالب مفاهیم رو به گسترش خود، به اهیمت درک هیجانها پی برده است، و هر متن روان شناسی، یک یا دو فصل را به بحث دراین باره اختصاص داده است.
فرضیه های پژوهش
۱ دانشجویان با هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه نسبت به دانشجویان با هیجان تجربه خواهی اشتیاق بیشتری برای برقراری ارتباط دارند.
۲ دانشجویان با هیجان تجربه خواهی نسبت به دانشجویان با هیجان احساس عدم بازداری اشتیاق بیشتری برای برقراری ارتباط دارند.

۳ دانشجویان با هیجان احساس عدم بازداری نسبت به دانشجویان با هیجان حساسیت به کسالت اشتیاق بیشتری برای برقراری ارتباط دارند.
۴ در دانشجویان پسر نسبت به دانشجویان دختر احساس هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه بیشتر است.
۵ در دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر احساس حساسیت به کسالت بیشتر است.
۶ در دانشجویان دختر نسبت به دانشجویان پسر احساس تجربه خواهی بیشتر است.

روش پژوهش
در پژوهش حاضر ، جامعه تحقیق عبارت است از کلیه دانشجویان دختر و پسر رشته های مختلف در تمام مقاطع تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر است که به روش تصادفی ساده و بر اساس اسامی دانشجویان به ترتیب الفبا از هر ۱۰ نفر ، یک نفر به تعداد ۱۰۳۵ نفر انتخاب شد که از این تعداد ۵۷۸ نفر دانشجوی دختر و ۴۵۷ نفر دانشجوی پسر است . محدود سنی آزمودنی ها بین ۱۷ الی ۲۶ سال ( متاهل و مجرد ، بومی و غیر بومی ) است .
ابزار تحقیق :
در پژوهش حاضراز دو پرشسنامه استفاده شده است .
الف – پرسشنامه هیجان خواهی زاکرمن برای سنجش میزان پراکندگی انواع هیجان ها در بین دانشجویان .
ب- مقیاس اشتیاق برای برقراری ارتباط برای سنجش موقعیتهایی که در آنها احتمالاً به برقراری ارتباط تمایل وجود دارد .

اجرای آزمایش
آزمودنیها به شکل تصادفی بر اساس اسامی دانشجویان وسال ورود و رشته تحصیلی ، انتخاب شده و برنامه کلاس درس مشخص گردید پرسشنامه ها برای افراد حاضر در کلاس اجرا شد و برای افراد غائب اعلام شد که به محل تعیین شده جهت اجرای تست مراجعه نمایند از مجموع ۱۱۰۰ نفر که انتخاب شده بودند بر روی ۱۰۳۵ نفر اجرا شد . بعد از اجرای آزمون بر اساس ج

دول هنجار یابی مقیاس هیجان خو اهی زاکرمن ، در صورتی که ۵۰ درصد یا بیشتر نمره مربوطه در هر یک از مقیاسها ی فرعی را کسب می کردند در دسته مقیاس فرعی مربوطه قرار می گرفتند و در صورتی که دانشجویی در دو مقیاس فرعی نمره بالای۵۰% را کسب می کرد نمره بالاتر انتخاب می شد و هر دانشجویی فقط در یکی از مقیاسهای فرعی قرار می گرفت تعداد ۱۹ نفر از

دانشجویان که در مقیاس فرعی عدم بازداری نمره پنجاه درصد را بدست آورده بودند در مقیاسهای دیگر نمره ۵۰ درصد راکسب نکرده بودند و چون تعداد این گروه کم بود و از لحاظ تحلیل داده ها ومقایسه با گروه های دیگر اعتبار نداشت کنار گذاشته شدند . و تعداد ۴ نفر از آزمودنیها هم جزء هیچ یک از گروه های آزمایشی قرار نگرفتند .
روش آماری
برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش آمار توصیفی ( جداول و نمودارها ) استفاده می شود .

تحلیل نتایج
الف: بررسی توزیعهای فراوانی متغیرهای زمینه ای

۱-۴- نمودار توزیع فراوانی سن دانشجویان
با توجه به شکل نمودار
تعداد ۱۷ ساله ها ۳۱ نفر برابر ۳ درصد از کل
تعداد ۱۸ ساله ها ۹۳ نفر برابر ۹ درصد از کل
تعداد ۱۹ ساله ها ۱۱۵ نفر برابر ۱۱ درصد از کل
تعداد ۲۰ ساله ها ۱۸۶ نفر برابر ۱۸ درصد از کل
تعداد ۲۱ ساله ها ۱۵۷ نفر برابر ۱۵ درصد از کل

تعداد ۲۲ ساله ها ۱۷۶ نفر برابر ۱۷ درصد از کل
تعداد ۲۳ ساله ها ۱۱۳ نفر برابر ۱۱ درصد از کل
تعداد ۲۴ ساله ها ۷۲ نفر برابر ۷ درصد از کل
تعداد ۲۵ ساله ها ۶۳ نفر برابر۶ درصد از کل
تعداد ۲۶ ساله ها ۲۱ نفر برابر ۲ درصد از کل
تعداد از ۲۷ ساله ها به بالا ۸ نفر برابر کمتر از ۱ درصد از کل

۲-۴- نمودار توزیع فراوانی جنسیت

تعداد پسران ۴۵۷ نفر برابر ۴۴ درصد از کل ۱۰۳۵ نفر آزمودنی
تعداد دختران ۵۷۸ نفر برابر ۵۶ درصد از کل ۱۰۳۵ نفر آزمودنی

۳-۴- نمودار توزیع فراوانی مقطع تحصیلی

تعداد دانشجویان مقطع کارشناسی ۶۶۱ نفر برابر ۶۴ درصد از کل ۱۰۳۵ نفر
تعداد دانشجویان مقطع کاردانی ۳۷۴ نفر برابر ۳۶ درصد از کل ۱۰۳۵ نفر
ب- بررسی توزیع های فراوانی متغیرهای تحقیق
۴-۴- نمودار توزیع فراوانی تعداد هر یک از مقیاسهای فرعی هیجان خواهی

گروه هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه ۳۷۲ نفر برابر ۳۶% از کل
گروه هیجان تجربه خواهی ۴۲۵ نفر برابر ۴۱% از کل
گروه هیجان عدم بازداری ۱۹ نفر برابر ۰۱۸% از کل
گروه هیجان حساسیت به کسالت ۲۱۹ نفر برابر ۲۱% از کل
تعداد دانشجویانی که دارای احساس هیجان تجربه خواهی هستند نسبت به سایر گروه ها بیشتر است ولی تعداد گروه عدم بازداری بسیار کمتر از گروه های دیگر است که برای مقایسه باسایر گروه ها چون از لحاظ اعتبار آماری اشکال ایجاد خواهد کرد جزء گروه های آزمودنی قرار نگرفت.

۵-۴- نمودار توزیع فراوانی تعداد هر یک از گروه های مقیاسهای فرعی هیجان خواهی به تفکیک جنیست

تعداد دانشجویان پسر مقیاس هیجان خواهی شدید ۲۰۱ نفر برابر ۴۴% از کل آزمودنیهای پسر،تعداد دانشجویان دختر مقیاس هیجان خواهی شدید ۱۹۲ نفر برابر ۳۳% از کل آزمودنی

های دختران ، تعداد دانشجویان پسر مقیاس هیجان تجربه خواهی ۱۵۷ نفر برابر ۳۴% از کل آزمودنی های پسر ، تعداد دانشجویان دختر مقیاس هیجان تجربه خواهی ۲۴۵ نفر برابر ۴۲% از کل آزمودنی های دختر، تعداد دانشجویان پسر مقیاس عدم بازداری ۱۱ نفر برابر۰۲% از کل آزمودنی

های پسر، تعداد دانشجویان دختر مقیاس عدم بازداری ۸ نفر برابر ۰۱% از کل آزمودنی های دختر، تعداد دانشجویان پسر مقیاس حساسیت به کسالت ۸۸ نفر برابر ۱۹% از کل آزمودنی های پسر، تعداد دانشجویان دختر مقیاس حساسیت به کسالت۱۳۳ نفر برابر ۲۳% از کل آزمودنی های دختر
۶-۴- نمودار توزیع فراوانی میانگین نمرات آزمودنی ها در هر یک از مقیاسهای فرعی

با توجه به نمودار، بالاترین میانگین مربوط به هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه می باشد که نشان دهنده نیاز به هیجان شدید در بین دانشجویان دختر وپسر است. هیجان تجربه خواهی در بین دانشجویان شرکت کننده دارای میانگین بالایی است که نشان دهنده این است که علاقه به انجام کارهای جدید، خطرات کمتر بعد از هیجان خواهی شدید در رتبه دوم قرار دارد. هیجان

حساسیت به کسالت در بین دانشجویان در رتبه سوم قرار دارد و نسبت به میزان فراوانی هیجان عدم بازداری بیشتر است ولی نسبت به دو هیجان قبلی در میانگین پائین تری قرار دارد. اما هیجان عدم بازداری در بین چهارهیجان دردرجه پائین تری قرار دارد.
۷-۴- نمودار توزیع فراوانی نمرات هر یک از گروهها در مقیاس اشتیاق برای برقراری ارتباط

باتوجه به شکل نمودار، نمره برقراری ارتباط، برای گروه هیجان خواهی شدید و ماجراجویانه شبیه گروه هیجان تجربه خواهی است به عبارت دیگر تقریباً هر دو گروه در یک سطح اشتیاق برای برقرای ارتباط دارند البته تا حدودی گروه تجربه خواهی میانگین بیشتری دارد ولی تفاوت نسبت به گروه های دیگر بسیار کم است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.