مقاله سازمان تأمین اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سازمان تأمین اجتماعی دارای ۱۱۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سازمان تأمین اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سازمان تأمین اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سازمان تأمین اجتماعی :

سازمان تأمین اجتماعی

مقدمه :
برنامه وبودجه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر ایران می باشند که پس از نیم قرن سابقه بیمه گری توانسته است ۲۶ میلیون نفر از ۳۴ میلیون نفر کل بیمه شده کشور ( شامل بیمه باز نشستگی وبیمه در مان ) را تحت پوشش خود قرار دهد . این سازمان با تعامل گسترده خود با ۸۶۷۰۰۰ واحد کار فرامایی کشور تقریباً در ارتباط با کل مجموعه اقتصاد شهری کشور ( صنعت ، ساختمان ، خدمات ، بازرگانی ) قرار دارد .با پوشش ۰۰۰ ، ۱۰۰ ، ۱ خانوار باز نشسته واز کار افتاده بزرگترین پوشش باز نشستگی کشور را دارا می باشد وبا انجام هزینه ای برابر با ۲۸۸ ، ۹ میلیارد ریال تعهدات حقوق باز نشستگان ، از کار افتادگان وباز ماندگان وسایر تعهدات قانونی بزرگترین اعتبار کشور را در این قلمرو هزینه می نماید .
علاوه بر اینکه این سازمان بزرگترین سازمان بیمه گر ایران است ، با بر خورداری از ۰۰ ۵ ، ۱۱ تخت بیمارستانی و۲۶۰ درمانگاه عمومی ، پلی کلینک ودی کلینک دومین درمان کننده کشور نیز می باشد .منابعی که سازمان در بخش تولید درمان خود ( درمان مستقیم ) در سال ۱۳۸۰ هزینه خواهد کرد مبلغ ۰۳۴ ،۲ میلیارد ریال می باشد . علاوه بر این با مبلغ ۵۲۰ ،۲ میلیارد نسبت به خرید درمان وخدمت از مراکز در مانی وتشخیصی دولتی وخصوصی اقدام می نماید که از این منظور بزرگترین خریدار درمان کشور بشمار می آید ( مجموعه هزینه های درمان در سال ۸۰ بیش از ۵۵۴ ، ۴ میلیارد ریال خواهد بود ) . سازمان تامین اجتماعی با منابع ومصارفی برابر با ۸۸۲ ،۵۱ میلیارد ریال ( در بر گیرنده امور بیمه گری ، درمانی واقتصادی ) نقش بس تعیین کننده ای در قلمرو های مختلف کشور ایفا کرده وخواهد کرد .

در مقابل بزرگی وگستردگی وبزرگی انتظارات بحق ، تاریخی وقانونی کار فرمایان وبیمه شدگان وباز نشستگان را سازمان در پیش روی خود دارد . شرایط عصری کشور وهمچنین این انتظارات تاریخی وقانونی باعث گردیده که سازمان بصورت گسترده وریشه ای نسبت به باز سازی ونوسازی قلمرو ها ، فرایند ها ، ماموریتها ووظایف خود اهتمام داشته باشد . طی سالهای ۱۳۸۰ ـ ۱۳۷۶ راهبردارها وخط مشی های ذیل سر لوحه کار همه جانبه وگسترده نظام تصمیم ساز وتصمیم گیر سازمان بوده است .
• تنظیم ورودیها وخروجیهای صندوق بر اساس میزان وسنوات پرداخت حق بیمه

• مدیریت وسازمان دهی منابع از طریق افزایش وصولیها ، ارتقاء سهم سرمایه گذاری در تامین منابع با کار آمد نمودن امور سرمایه گذاری ورعایت صرفه وصلاح صندوق در این زمینه و;
• مدیریت وسازماندهی مصارف از طریق تنظیم پرداختها بر اساس قاعده عدالت ومیزان مشارکت اعضاء
• حرکت از سیستم درمان رها شده به سمت در مان کار آمد وهدایت شده وسطح بندی خدمات درمانی

• حاکمیت اصول محاسبات بیمه ای بر مراحل مختلف ورود به صندوق ، دوره مشارکت وخروج از صندوق
• انفکاک وتبیین قلمروی فعالیت صندوق که ماهیتاً والزاماً بیمه ای می باشد با قلمرو های حمایتی وامدادی
• ممانعت وجلوگیری از سرریز شدن آسیب دیدگان سیاستهای تعدیل نیروی انسانی وخصوصی سازی در اقتصاد کشور وافراددارای ریسک بالا از سایر صندوقها به صندوق بیمه های اجتماعی بدون تامین منابع مالی لازم ورعایت اصول محاسبات بیمه ای

• عملیاتی کردن اصل ۲۹ قانون اساسی وکاهش فشارها بر صندوق تامین اجتماعی از طریق مشارکت فعال وموثر در تدوین نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور
با اجرای راهبردهای کلان فوق ، دستاوردها ونتایج قابل توجهی حاصل آمده است که اهم آن به شرح ذیل می باشد :
• الزام تجربی ، تاریخی وعلمی حاکی از آن است که سازمان برای حفظ بقاء وتداوم حیات ورشد خود می بایست رویکرد مشتری گرائی را پیشه خود سازد . این رویکرد باید بیش از گذشته تدوین ، تصویب وعملیاتی می گردید . در حال حاضر مشتری گرائی یک راهبرد پایدار ومستمر است که کلیه سطوح سازمان نسبت به انجام آن ملزم بوده وافزایش رضایت مندی مستمری بگیران ، بیمه شدگان وکار فرمایان را مرام خود تلقی می نمایند .

• اصلاح پایدار ومستمر ساختار منابع ومصارف وبسیج عمومی در داخل سازمان وکشور جهت جلوگیری از پیشی گرفتن مصارف بر منابع .
• ایجاد تعادل وتوازن مستمر وتوسعه ای در مصارف سه بخش کلیدی سازمان یعنی مصارف در مان ، مصارف مستمری بگیران حال ومصارف مستمری آینده ( ذخائر )
• مهندسی نوین از امور ( ارتباطات ، ساختار ها ، رویه ها و;) وتوسعه سرمایه انسانی گسترده سازمان به صورت مستمر وپایدار واصلاح دائمی نظام تصمیم گیری آن با تاکید بر مشارکتی وشبکه ای کردن مدیریت ها .

• استاندارد سازی در تمامی عرصه های کار وتلاش سازمان به منظور ارائه خدمات بیشتر ، بهتر ومتنوع تر در بخش خدمات در مانی وبیمه ای وهمچنین تسریع ، تسهیل وبهنگام سازی ارائه خدمات سازمان به بهره مندان ( بیمه شدگان ، مستمری بگیران و;)
• تهیه گزارش اقتصادی واجتماعی سازمان

• مشارکت گسترده در مراحل مختلف تدوین برنامه سوم توسعه کشور
• تهیه گزارش همه جانبه وتاریخی از کل قلمرو های بیمه ای ، حمایتی ، یارانه ها وامدادی کشور وارائه پیش نویس نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور بع ریاست محترم جمهور، دولت ، مجلس وافکار عمومی کشور

• تلاش گسترده وهمه جانبه برای بر طرف کردن بزرگترین معضل ومشکل سازمان که همانا بحران تشتت حاکم بر نظام اطلاعاتی سازمان است از طریق سامان سوابق بیمه شدگان وکار فرمایان وبر پائی سامان نظام نوین تطلاعات سازمان که منجر به مقبولیت ومشروعیت فعالیتهای سازمان خواهد شد .

• تولیدات گسترده صدها سیستم نرم افزار ی اصلی وفرعی در قلمرو های امور بیمه ای ، در مان ، اداری ، مالی ، اقتصادی وتدارک گسترده سخت افزار برای بر پائی یکی از بزرگترین شبکه های نظام اتوماسیون اطلاعات وکامپیوتر کشور .( امور تولید ، نصب وبهره برداری وشبکه ای کردن کل فعالیت های اتوماسیون در سراسر کشور با جدیت وبرنامه ویژه ای در شرف انجام واتمام می باشد .)

• بی شک مشکل ترین ، پیچیده ترین وپر هزینه ترین موضوع ومسئله در هر سازمانی ، بازسازی ونوسازی نظامات گوناگون تصمیم گیری وتصمیم سازی می باشد . در همین راستا بمنظور تحقق توسعه سازمانی ،ار تقاء کیفیت تولیدات وپاسخگوکردن سازمان تامین اجتماعی اقدامات بسیار گسترده ای در رابطه با نهاد سازی ، قانونمندی کردن وعملیاتی شدن آنها صورت گرفته است که بخش از آثار ونتایج آن هم اکنون به باز نشسته ودر آینده نزدیک بخش های گسترده تر آن به ثمر خواهد رسید .

• بر پائی نظام نوین تصمیم سازی سازمان ( ستاد بر نامه وبودجه با شوراهائی همچون شورای در مان ، شورای فنی ودر آمد ، شورای سرمایه گذاری ، شورای انفورماتیک ، شورای فرهنگی واجتماعی ، شورای نظارت وارزشیابی ، شورای آمار و،;)
• طراحی وتدوین نظام جامع برنامه ریزی وبودجه ریزی
• طراحی وتدوین نظام جامع آماری
• تفویض اختیار گسترده

• نوین کردن قلمروی ستاد سازمان ( برای امور برنامه ریزی ، هدایت ، راهبری ، نظارت وارزشیابی ) وصف سازمان ( برای اجرای برنامه ها وکنترول عملیات )
• استانی کردن بودجه سازمان از طریق مبادله موافقت نامه بین ستاد وصف

• اصلاحات اساسی وکلیدی در ساختار تشکیلاتی سازمان همچون بر پائی معاونت اقتصادی وبرنامه ریزی ( دفتر بر نامه ریزی اقتصادی واجتماعی ، دفتر تافیق بر نامه وبودجه وامور شرکتها ، دفتر سر مایه گذاری وذخائر ، دفتر آمار ومحاسبات اقتصادی واجتماعی ) معاونت فرهنگی واجتماعی ( دفاتر فرهنگی واجتماعی کار فرمایان ، بیمه شدگان ونهادها وسازمانها ) مجزا شدن امور حقوقی ومجلس از امور استانها ، بر پائی ادارات کل امور فنی مستمریها ودفاتر راهبری سیستمها وفنی ومهندسی

• باز سازی ونوسازی وظایف بخشهای مختلف سازمان وبر پائی تقسیم کار نوین در زمینه های مختلف حضور در میدان اصلاحات اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی فوق که توسط مشارکت گسترده مدیران وکار شناسان سازمان صورت گرفته وراهبری نظام تصمیم ساز این میدانها بر عهده ستاد بر نامه وبودجه سازمان ( متشکل از اعضای هیات مدیره ، معاونین ومدیران ارشد ) بوده است . ستاد برنامه وبودجه سازمان مسئولیت خطیر مسئله یابی ، مسئله شناسی وتصمیم سازی برنامه ها بودجه ها ، عملیات ، نظارت ها ، ارزشیابی ها و;. را بر عهده داشته ودارد .
بر نامه وبودجه سال ۱۳۸۰ که چگونگی آنرا در صفحات آتی کتاب ملاحظه خواهید کرد ، محصول رفت وبر گشت های متعدد در بین قلمرو های مختلف ستاد از یک طرف وستاد وصف از طرف دیگر می باشد . این کتاب دستاورد بررسی همه جانبه جمع کثیری از مدیران وکارشناسان سازمان تامین اجتماعی می باشد .
فر آیند تدوین برنامه وبودجه سازمان به شرح ذیل بوده است .

۱ بررسی عملکرد های منابع ومصارف سازمان در سال ۷۸ و۷۹
۲ چگونگی فرصتها وتهدیدها ، فوت ها وضعفهای درون وبرون سازمان
۳ چگونگی چالش های درونی وبیرونی سازمان در سال ۱۳۸۰

۴ ایجاد فهم مشترک واستنباط واحد از قضایا
۵ برنامه ها وخط مشی های سال ۱۳۸۰ سازمان
۶ ایجاد فهم واستنباط واحد ، ترویج آنها ، شروع بر نامه ها وبودجه های کلان واستانی سازمان منطبق با آن
۷ تدوین لایحه بودجه وتقدیم به شورای عالی

۸ تصویب بودجه در شورای عالی تامین اجتماعی
۹ ارائه گزارش از عملکرد ها وتصحیح وکنترل امور مطابق بر نامه ها وبودجه ها
دستاوردکار همه جانبه ودقیق کلیه سطوح سازمان باعث گردید که لایحه بر نامه وبودجه تقریباً جامع سازمان که برای اولین بار ، بر خوردار از بسیاری از اطلاعات ورویکردها می باشد ، به اتفاق آرا به تصویب شورای عالی تامین اجتماعی در تاریخ ۲۹ /۱۱/۷۹ برسد وخوشبختانه با تلاش همه جانبه ستاد سازمان مرکزی نسبت به تنظیم موافقت نامه های اجرایی استانها وتبادل آن در تاریخ ۲۹ /۱۲/۷۹ گردید .

منابع سازمان : با توجه به این که جریانهای در آمدی سازمان از سطح اشتغال ، سطح دستمزدها ونیز حجم سرمایه گذاریهای جدید ( به ویژه سرمایه گذاریهای دولت ) پیروی می کند وبا عنایت به این که مولفه های در آمدی سازمان به شدت تحت تاثیر فراگیر شرایط عمومی اقتصاد کشور قرار دارند ، در نتیجه ، بهبود نسبی شرایط اقتصادی به همراه تلاش گسترده همکاران بخش بیمه ای به ویژه کار کنان عزیز شاغل در شعب سازمان سبب شد تا طی سال ۷۸ در رابطه با مهمترین عامل شکل دهنده در آمد سازمان یعنی وصول حق بیمه بالغ بر ۰۱۸ ،۹ میلیارد در آمد برای سازمان کسب گردد . این میزان در آمد بیانگر رشدی معادل ۷/۳۲ در صد نسبت به سال ۷۷ می باشد . این رقم در بود جه ابلاغی سال ۷۹ بالغ بر ۵۴۰ ،۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است . مجموعه منابع سازمان وشرکتهای تحت پوشش آن در سال ۷۹ مبلغ ۰۱۲ ،۲۰ میلیارد ریال می باشد .

مصارف سازمان : مصارف سازمان در بخش بیمه ای ( در قالب کمکهای کوتاه مدت وتعهدات بلند مدت یعنی پرداخت حق باز نشستگی ها ، حق عائله مندی و;) در سال ۷۸ بالغ بر ۸۹۹ ،۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۷۷ نشانگر رشدی معادل ۵/۲۷ در صد می باشد . همچنین سازمان برای ارائه خدمات در مانی به بیمه شدگان عزیز وافراد تحت پوشش آنها ، در سال ۷۸ هزینه ای بالغ بر ۴۴۷ ،۲ میلیارد ریال را تقبل نموده که نسبت به سال ۷۷ از رشدی معادل ۵/۱۸ در صد بر خوردار بوده است .

کل مصارف مربوط به کمکها وتعهدات قانونی ( بازنشستگی و;) ودر مان در بودجه مصوب سال ۷۹ بالغ بر ۶۷۹ ،۹ میلیارد ریال می باشد در همین سال مبلغ ۵۴۵ ،۲ میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری های جدید سازمان شده است . در سال ۷۹ مصارف شرکتهای تحت پوشش سازمان مبلغ ۱۷۰ ،۷ میلیارد ریال می باشد که با احتساب این رقم مجموعه مصارف سازمان وشرکتها ی تحت پوشش آن به مبلغ ۰۱۲ ،۲۰ میلیارد ریال در سال ۷۹ بالغ خواهد شد .

تعداد بیمه شدگان : جمعیت تحت پوشش بیمه سازمان در سال ۷۸ با رشد اندکی نسبت به سال ۷۷ به حدود ۶ میلیون خانوار بالغ گردید که با احتساب اعضای خانواده آنها مجموعا جامعه بیمه شده تحت پوشش سازمان قریب به ۲۶ میلیون نفر می باشند .نرخ پایین رشد تعداد بیمه شدگان سازمان علیرغم آنکه منجر به کاهش نسبت بیمه شدگان به مستمری بگیران شده وخواهد شد ( این نسبت از ۳/۲۴ % در سال ۵۷ به ۹/۸ % در سال ۷۸ کاهش یافته است ) واستمرار آن برای منابع ومصارف سازمان بحران آفرین است ، اما توجه به این کخ نسبت بیمه شدگان اصلی سازمان به کل جمعیت شاغل شهری به حدود ۶۵ در صد بالغ شده است ، نشان از نزدیکی به مرزنهایی پوشش جمعیت مشمول در این زمینه دارد وافزایش معنی دار آن در شرایط موجود از عهده این سازمان خارج بوده ودر گرو ایجاد فرصتهای جدید شغلی بالا برای رفع معضل بیکاری گسترده نیروی کار جهت حدود ۳ میایون نفر نیروی آماده به کار کشور است ، در این صورت متوان امیدوار بود که از طریق ایجاد رشد وتوسعه پایدار پوشش کاملتر بیمه ای فراهم گردد .

مستمری بگیران : در راستای حفظ عزت وصیانت نفس وتامین نیازهای زندگی عزیزان مستمری بگیر سازمان که در سال ۷۸ پیش بینی از ۶۹۷ هزار خانوار بوده اند ، بالغ بر ۶۲۸ ، ۴ میلیارد ریال در قالب تعهدات بلند مدت ( مستمری باز نشستگی ، مستمری بازماندگان ، مستمری از کار افتادگی ) پرداخت شده است . سازمان با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۱۱۹ ،۶ میلیارد ریال در بودجه سال ۷۹ که نشانگر رشدی معادل ۲/۳۲ در صد نسبت به سال ۷۸ است ومتوسط حقوق باز نشستگی به مبلغ ۳۰۰ ، ۷۹۵ ریال در ماه وحقوق از کار افتادگی به مبلغ ۳۵۰ ، ۶۶۷ ریال در ماه ، سعی دارد تا رضایت مندی مستمری بگیران خود را افزایش دهد . همچنین سازمان برای افزایش رفاه مستمری بگیران خود اقدام به اصلاح وافزایش حق

عائله مندی از مبلغ ۴۰۰ ،۵۰ ریال به ۰۰۰ ، ۱۴۶ ریال بطور ماهانه واصلاح وافزایش حق اولاد از مبلغ ۰۸۰ ،۱۰ ریال بطور ماهانه در سال ۷۷ به میزان ۸۸۰ ،۳۲ ریال در سال ۷۹ برای هر اولاد نموده است . علاوه بر این موارد ، سازمان با بر پایی ستادبن جهت تامین کالا برگ به ارزش ۰۰۰، ۳۶ ریال در هر سال برای هر نفر مستمری بگیر وتامین کالاهای یارانه ای واساسی برای آنها به کمک تعاونی شهر وروستا ، گام مهمی در جهت رضایت مندی این عزیزان برداشته است .

تعداد کار فرمایان : سازمان تامین اجتماعی در سال ۷۸ تعداد ۸۱۱ هزار واحد کار فرمایی را تحت پوشش بیمه ای خود داشته که با بر نامه ای گسترده تلاش دارد تا در سال ۷۹ این تعداد را به ۸۶۷ هزار واحد کار فرمایی برساند ، که نتیجه آن افزایش وصولیها وتعداد بیمه شدگان تحت پوشش سازمان خواهد بود .

ساماندهی سوابق بیمه شدگان ، کار فرمایان وبر پایی نظام نوین اطلاعات : در سال ۷۸ وسال جاری یکی از انتظارات تاریخی وبحق بیمه شدگان وکار فرمایان عزیز یعنی دسترسی سریع به سوابق خود در حال بر آورده شدن است . نظر به این که حجم عظیم پرونده ها وبایگانی سوابق بیمه ای به عنوان یک معضل لاینحل از گذشته تا کنون در سازمان باعث تخریب چهره ، مقبولیت ومشروعیت سازمان نزد بیمه شدگان وکار فرمایان شده بود وهمچنین موجبات نامطلوب شدن فضای شعب وافزایش تنشها ودر نهایت غیر استاندارد شدن فرایند ها

وعملیات را فراهم آورده بود . سازمان در راستای تامین هدف رضایت مشتریان با اجرای طرح نوین ساماندهی سوابق بیمه شدگان وکار فرمایان ، گامهای اساسی در جهت روان سازی امور ودستیابی سریع بهاطلاعات پرونده ها برداشته است . مجموعه همکاری گسترده همکاران بخش بیمه ای در ۶ ماهه اول سال ۷۹ باعث گردید که از تعداد ۱۶ میلیون پرونده موجود در شعب سازمان ، تعداد ۴/۸ میلیون پرونده با سامان سوابق نوین شکل گیرد . به زودی با تمتم این کار مهم وملی نظام نوین اطلاعات سازمان شکل گرفته وبه کمیت وکیفیت خدمات سازمان معنی ومفهومی جدید وسرعت خارق العاده ای خواهد بخشید .

پرداخت مقرری بیمه بیکاری ک سازمان در سال ۷۸ پرداخت مبلغی بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال به حدود ۸۲ هزار بیکار تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری ، نقش تعیین کننده ای در تامین زندگی کارگران بیکار کشور داشته است . با اصلاح امور در قلمرو بیمه بیکاری وهمچنین مصوبات دولت محترم ، وضعیت صندوق بیمه بیکاری که در سال ۷۷ مصارفی بیش از منابع داشت بع صندوق تبدیل گردید کع می تواند پایداری خود را استقرار بخشد وکماکان در این شرایط حساس یار وپناهگاه بیکاران بیمه شده کشور باشد .

ارائه خدمات در مانی : سازمان هر گونه توجه ورسیدگی به در مان بیمه شدگان را وظیفه قانونی خود می داند وآن را نوعی سرمایه گذاری اساسی برای آنها وکشور می پندارد . از اینرو با در اختیار داشتن ۴۹ بیمارستان ، ۲۶۰ در مانگاه ، ۱۰ در کلینیک وحدود ۰۰۰ ، ۱۰ تخت ثابت و۵۰۰ ،۶ تخت فعال بیمارستانی در درمان مستقیم ، باز نگری در نحوه تنظیم قرار داد با بیش از ۳۰ هزار پزشک ومراکز در مانی وگسترش چتر نظارتی واعتماد سازی توانسته است ، به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات در مانی در سطح کشور پاسخگوی ۱۹۲ میلیون با رجوع بیمه شدگان بیمار خود با هزینه ای بالغ بر ۴۴۷ ، ۲ میلیارد ریال در سال باشد . سازمان با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۱۴۰ ، ۳ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۷۹ امید آن دارد که رضایت مندی بیشتری در بیمه شدگان خود با ارائه خدمات در مانی بهتر ایجاد نماید .

ـ سازمان در نیمه اول سال جاری با راه اندازی ۶ بیمارستان به ظرفیت ۶۰۶ تخت جدید ، ظرفیت های خود را وسیع تر ساخت ودر نیمه دوم سال جاری نیز بخشهای قابل ملاحظه از ظرفیت های نوین به مدار بهره برداری وارد وهمچنین راه اندازی بزرگترین ومدرنترین بیمارستان کشور یعنی بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی هزار تختخوابی تهران بارویکرددی جدید از نظر سیستم نرم افزاری مبتنی بر عدم تکرار ضعفهای قبلی در مدیریت بیمارستان سازمان ، محاسبه پذیری وشفاف سازی قیمت تمام شده ، امکان مشارکت بخش خصوصی ورعایت اصول اقتصادی در بهره برداری و; انجام خواهد شد .

ـ از موافقیت های دیگر سازمان در بخش درمان که باعث جلب اعتماد موسسات طرف قرار داد شده آن است که با بهینه سازی فرایند خرید خدمت از موسسات در مانی طرف قرار داد فاصله پرداخت تعهدات به این موسسات به حداقل زمان کاهش یافته ، به گونه ای که می توان ادعا کرد که در حال حاضر هیچگونه تاخیری در پرداخت ها به موسسات طرف قرار داد مطابق قانون ومقررات وجود ندارد وهمچنین با گسترش چتر نظارتی بر عملیات موسسات طرف قرار داد گام مهمی در زمینه اصلاح فرایند پرداخت ها در بخش در مان غیر مستقیم برداشته شده است .
ـ تدوین واجرای الگوی مصرف دارو ( فارماکوپه داردیی ) واحد های در مانی ملکی سازمان که از نتایج آن ، یکسان سازی فرایند تامین وذخیره دارو بر مبنای سطح بندی وایجاد یک سیستم علمی تجویز وتوزیع دارو خواهد بود ، یکی از اقدامات انجام شده در این بخش طی سال جاری بوده است .
سرمایه گذاریهای سازمان : در حال حاضر ، گسترده فعالیت های اقتصادی وسرمایه گذاری سازمان طیف وسیعی را شامل شده واز فعالیت در بخش تولیدی از طریق بیش از ۸۵ شرکت صنعتی ، دارویی ، ساختمانی ، بازرگانی و; تا خرید وفروش سهام ، اعطای تسهیلات مالی ، خرید اوراق قرضه ، سپرده گذاری در شبکه بانکی وفعالیت های ساخت وساز را در بر می گیرد ، بخشی از دستاوردهای اقتصادی وسرمایه گذاری های سازمان عبارت است از :

شرکت داری : بیش از ۸۵ شرکت اقتصادی ، تولیدی ، صنعتی ، داردئی و; تحت پوشش سازمان می باشند . بطوریکه در حال حاضر بیش از ۳۵ در صد تولیدات دارو ، ۵۰ در صد سیمان ، ۴۰ در صد تلویزیون ،۸۰ در صد فرآوردهای مس و; کشور را مجموعه شرکتهایی که سازمان از ۱۰ تا ۱۰۰ در صد سهام آنها را داراست تولید می کنند . علیرغم شرایط نامناسب اقتصادی کشور ورکود نسبی فعالیت های تولیدی وعدم رشدمناسب سرمایه گذاری ها در کشور ، سازمان توانست در سال ۷۸ سرمایه گذاری نقدی جدیدی به مبلغ ۹۸۹ میلیارد

محقق سازد که نسبت به سال ۷۷ رشدی معادل ۲۱ در صد داشته است . همچنین کسب بازدهی بالاتر از متوسط بازدهی بورس وسهم تعیین کننده شرکتهای متعلق به سازمان در بازار ، از موفقیت های سرمایه گذاری سازمان تلقی می شود . علاوه بر این کسب در آمدهای ارزی به میزان ۱/۷۳ میلیون دلار در سال ۷۸ وپیش بینی ۹۵ میلیون دلار برای سال ۷۹ وبهره برداری از واحدهای جدیدی همچون شرکت توفیق دارو ، واحد پودر سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران ونیز طرح آنتی بیوتیک سازی که حداقل ۶/۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را در پی خواهد داشت ، از دیگر موفقیتهای شرکتهای تابعه سازمان است . مجموعه منابع ومصارف شرکتهای تحت پوشش سازمان در سال ۱۳۷۹ بالغ بر ۳۴۰ ، ۱۴ میلیارد می

باشد .
بانکداری : با حمایتهای سازمان ، برنامه گسترده ای را برای توسعه شعب وارتقاء شاخصهای کار آیی خود شروع نموده وعلیرغم رکود حاکم بر فعالیت های بانکی ، به عنوان موفقترین بانک در سال ۷۸ شناخته شده است . تعداد شعب بانک رفاه از ۴۷۶ واحد در سال ۷۶ به ۷۲۴ واحد در سال ۷۸ افزایش یافت .بانک رفاه کارگران از یکسو سعی نموده است تا سهم منابع ومصارف خود را در کل منابع ومصارف کلان بانکها افزایش دهد واز سوی دیگر با ارائه خدمات بانکی به بیمه شدگان ومستمری بگیران سازمان وبا اعطای تسهیلات مالی از طریق وجوه سازمان نزد خود ( وجوه اداره شده ) در خدمت بیمه شدگان باشد . سازمان نیز علاوه بر تعاملات گسترده ای که با این بانک دارد در سال ۷۸ بالغ بر ۳۰۳ میلیارد ریال تسهیلات مالی به بیمه شدگان تحت پوشش خود اعطا کرده است .

علیرغم وابستگی نسبی این بانک به سازمان ( به جهت روشن نشدن وضعیت مالکیت سازمان بر کل سرمایه بانک ) هنوز رابطه ار گانیکی وتوسعه ای میان سازمان وبانک به روشنی متعین نشده که امید است تلاش های گسترده سازمان در سال جاری به ثمر رسیده ومالکیت کامل ونهائی این بانک به سازمان واگذار شود تا از این طریق این دو نهاد مکمل یکدیگر بتوانند بصورت همه جانبه وتوسعه ای زمینه ساز رشد وتوسعه یکدیگر شوند .
ساخت وساز واحدهای اداری ودرمانی : سازمان تامین اجتماعی با ارائه مهندسی نوینی از شرکت های ساخت وساز تحت پوشش خود ، اقدام به طراحی وتکوین شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران به صورت یک هلد ینگ با مولفه هایی همچون محاسبه پذیر بودن ، شفاف سازی قیمت تمام شده در ساخت وسازها و; نمود تاسیس این شرکت گام مهمی در راستای جلوگیری از زیان در فعالیت های ساخت وساز وتلاش برای ایجاد نرخ بازگشتی همانند سایر سرمایه گذاری های سازمان خواهد بود .
سازمان در سال ۱۳۷۸ در عرصه های مختلف ساخت وساز ( تولید مسکن ، بیمارستان ، درمانگاه واحدهای اداری ، تجاری ، هتل ؤ;) فعالیت نموده است در سال ۱۳۷۹ فقط برای ایجاد ظرفیتهای لازم جهت واحدهای اداری ودرمانی خود مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال جاری در نظر گرفته است ، علاوه بر این اعتبارات گسترده ای در رابطه با ساخت وساز انبوه ، تولید مسکن ، واحدهای تجاری و; اختصاص داده است .
باز پرداخت بدهیها ی معوقه دولت به سازمان : تلاش های گسترده سازمان در رابطه با وصول با مطالبات خود از دولت به ثمر رسیده وبا مساعدت ویژه رئیس جمهور محترم در طی سالهای ۷۸ و۷۹ با دو مصوبه وهر کدام به مبلغ ۰۰۰ ، ۴ میلیارد ریال ، دولت عزم واراده خود را در زمینه باز پرداخت بدهیهای معوقه خود در قالب واگذاری شرکتهای دولتی به سازمان به منصه ظهور رساند . این امر موفقیتی برای خدمتگزاران سازمان واز نکات امید بخش در جهت افزایش دارائیها وارتقاء توان اقتصادی سازمان خواهد بود . تاکنون شرکتهای زیر به سازمان واگذار شده است :
کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۵/۲۵ % ، صید وصنعت ایران ۱۸ % ، شرکت ایرانگردی وجهانگردی ۵۰ % ، لوله سازی اهواز ۵/۲۵ % ، انتشارات علمی وفرهنگی ۵۱ % ، ایران گاز ۵۰ % ، پرسی گاز ۵۰ % ،صنایع ملی گاز ۵۰ % ،نفتکش ایران ۳۳ % ، پتروشیمی شیراز ۵/۸ % ،پتروشیمی اراک ۲/۴ % ، پتروشیمی خارک ۳/۱۸ %، پتروشیمی اصفهان ۸۸/۱۴ % واگذاری این مجموعه های گسترده تولیدی واقتصادی باعث خواهد شد که سامان صندوق بیمه اجتماعی کار آمدتر شده وبعضی از تهدیدات متوجه این سازمان مرتفع گردد . سازمان بعضی از این شرکتها را به جهت الزامات قانونی ویا در انطباق با مجموعه فعالیت های اقتصادی وتولیدی خود ، نگهداری وتصدی خواهد کرد وبعضی از این سرمایه ها ی در یافتی را پس از سامان دهی وسرمایه گذاری لازم جهت فروش با بالاترین سطح قیمت ( بمنظور صیانت از دخائز بیمه شدگان ) به معرض فروش خواهد گذاشت .
مهندسی نوین امور ، ساختار ها ، وظایف وتشکیلات : بهبود واصلاح فرایند های تصمیم سازی وتصمیم گیری یکی از سرلوحه اجرا گذاشته شده است ، که بعضی از دستاوردهای آن عبارتند از :
ـ طراحی واجرای نظام برنامه ریزی سازمان ونهادینه شدن آن تا تنظیم برنامه پنجساله برای سازمان .
ـ تنظیم برنامه پنجساله سازمان مبتنی بر کلان نگری ، همه جانبه نگری وآینده نگری که در تبیین راهبردهای میان مدت ودر نتیجه ایجاد وفاق وهمدلی در بین همکاران سازمان نقش مهمی خواهد داشت .
ـ مبادله موافقتنامه بین ستاد وادارات کل بیمه ای ومدیریتهای در مانی استانها به منظور گسترش ظرفیتهای استانی ، تفویض گسترده اختیارات ، کاهش مکاتبات غیر ضرور و; این اقدامات ، فرصتهای تازه ای را به ستاد برای پذیرش نقش اصلی خود که همان سیاستگزاری ، برنامه ریزی ، نظارت و; می باشد ، داده است .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.