مقاله در مورد نقوش برجسته آشورنو


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
21 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد نقوش برجسته آشورنو دارای ۴۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد نقوش برجسته آشورنو  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد نقوش برجسته آشورنو،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد نقوش برجسته آشورنو :

آشور :

باستان شناسان حکومت آشور را به سه دوره ای آشور قدیم ، آشور میانه ، آشورنو ، تقسیم کرده اند . که دوره موردنظر ما دوره آشورنو است .ضعف آشور پس از فرمانروایی تیگلات پیله سراول و ورود آن به دوران تاریکی قرن دهم ق . م بی شک بر اثر نبود یک نظام اداری کارآمد بوده است .

در آغاز هزاره اول ق . م دشمنان نیرومند آشور را از هر سو در میان گرفته بودند .

آشوری ها بی تردید در این زمان زیر فشار شدید دشمنان قرار داشتند و به دفاع از هرزهای خود مشغول بودند . اما هیچ مدرکی که نشان دهنده از دست رفتن استقلال آشور باشد در دست نیست .

 

 

 

آشورنو :

پادشاهی آشور – دان دوم ، فرزند تیگلات سردوم آغاز تولد امپراتوری آشورنو به حساب می آید وی نخستین پادشاه شناخته شده ای است که پس از گذشت بیش از صد سال از تاریخ آشور دست به لشگر کشی های منظم زده و سپاهیان آشوری را در مسیرهای شمال و شمال غرب و شمال شرق رهبری کرده است . او موفق به باز پس گیری سرزمینهای شد که آرامیها تصرف کرده بودند این زمان ، زمان شکوفای هنر و معماری آشور است . ولی اوج این هنر در زمان پادشاهی آشور ناصرپال دوم است که پایتختش نمرود بوده .

در طول سه قرنی که آشوریها درگیر جنگ با همسایگان و آرامی ها بودند توانستند تغییراتی را در نظام سیاسی و مفهوم پادشاهی به وجود آورند . آنها نخست ایلات کوچک خود را گسترش دادن و نظام حکومتی سازمان یافته تری را بنیان نهادند و سرانجام آن را به یک امپراطوری عظیم مبدل ساختند .

بیشتر آثار معماری و هنری که از آشوریان بدست آمده متعلق به دوران آشورناصرپال دوم به بعد است . و قبل از او آثار شاخصی نداریم و دلیل آن هم سال های ناآرامی و جنگ است . آشور نام خدای شهرآشور که تا آن زمان چیزی بیش از یک خدای محلی نبود . به تدریج به موقعیتی همچون مقام هر دوک خدای بزرگ بابل دست یافت .

  • ادوات جنگی در صحنه های شکار آشورنو :

موضوعی که در این پروژه مورد تفسیر و بررسی قرار می گیرد ادوات جنگی در صحنه های شکار آشورنو است .

از زمان حکومت پادشاهان اولیه آشور نقوش برجسته ایکه در آنها صحنه شکار ایجاد شده باشد به همان دلایلی که قبلاً ذکر کردیم تاکنون بدست نیامده است .

 

صحنه های شکار :

در این صحنه ها پادشاهیان آشور سوار بر اسب و یا داخل ارابه به شکار حیوانات می پردازند.

در این صحنه ها پادشاهان آشور را افراد دیگر از جمله بزرگان آشوری ارابه ران ها سربازان و خدمه همراهی می کنند .

حجاری این نوع صحنه ها یکی از ویژگی های هنر آشور است و هنرمندان سعی نموده اند با خلق این گونه صحنه ها قدرت فوق العاده شاه را نشان دهند .

نمایش قدرت شاه در صحنه های شکار باعث ترس می شده .

آشوریان مردمانی جنگجو دلاور بودند و قبل از غارت و کشتار و خشونت یکی از جلوهای بارز شخصیت پادشاهان این قوم بوده است . پس طبیعی است که هنرمندان از این امر متأثر باشند .

در اکثر حجاری ها از این جنبه خشونت الهام گرفته است . در اکثر حجاری ها حیواناتی نشان داده می شوند که در اثر تیراندازی شاه و اطرافیانش به زمین افتاده اند .

صحنه های شکاری که در این پروژه آمده مربوط به دوران ۳ پادشاه مقتدر آشور است .

  • آشورناصرپال II ( 859 – ۸۸۳ ق م ) .
  • آشوربانیپال ( ۶۳۷ – ۶۶۸ ق م ) .
  • سارگون II ( 705 – ۷۲۲ ق م ) .

این به این معنا نیست که از دوره های دیگر آشور چنین صحنه های ایجاد نشده بلکه چنین به نظر می رسد که حجاری صحنه های شکار در اغلب دوره ها معمول بوده ولی تاکنون آثاری از دوره ای حکومت سایر پادشاهان بدست نیامده است .

از دوره آشورناصرپال II تعداد (۳) نقش برجسته از کاخ شمال غربی نمرود ، و از دوره آشوربانیپال تعداد (۴) نقش برجسته از کاخ شمالی نینوا ، و از سارگون II تعداد (۲) نقش برجسته از کاخش درخورس آباد بدست آمده که ما در اینجا به شرح آنها می پردازیم .

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.