مقاله بانک کشاورزی مرکزی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بانک کشاورزی مرکزی دارای ۴۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بانک کشاورزی مرکزی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بانک کشاورزی مرکزی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بانک کشاورزی مرکزی :

بانک کشاورزی مرکزی

تأسیس بانک
بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد ماه سال ۱۳۱۲‌با عنوان بانک فلاحتی و صنعتی ایران تاسیس شد و اینک با پشتوانه ۷۳ سال تجربه و به عنوان تنها‌ نهاد مالی تخصصی در بخش کشاورزی ایران با تعداد بیش از ۱۸۰۰‌شعبه در سراسر کشور، حدود ۷۰‌درصد تامین مالی این بخش را انجام می‌‌دهد. در خلال دهه گذشته این بانک با حضور موثر در بازارهای مالی و با تکیه بر تجهیز منابع کافی در تحقق اهداف خود به خصوص تامین اعتبارات مورد نیاز بخش کشاورزی مثمر‌ثمر بوده است. رشد اعتبارات و سپرده‌های بانک به عنوان دو رکن اساسی در فعالیت‌های بانکی نشان‌ از افق روشن و موفقیت‌های چشمگیر این بانک در دستیابی به استانداردهای یک بانک پیشرفته و نوین امروزی است.

این بانک در سال ۱۳۸۴ با اعطای حدود ۵۰‌هزار میلیارد ریال تسهیلات در بخش کشاورزی از رشد ۳۳‌درصدی نسبت به سال ۱۳۸۳‌برخوردار بوده است.از اقدامات دیگر بانک وصول به موقع مطالبات است که یکی از شاخص‌های کارآیی همه موسسات بانکی به شمار می‌رود، چرا که درصد وصولی بالاتر به معنای توانایی بیشتر در پرداخت تسهیلات و در نتیجه تداوم فعالیت بانک است.افزایش نسبت وصولی به مطالبات سررسید بانک در سال‌های اخیر نشانگر پیگیری موثر و موفقیت‌آمیز بانک در وصول مطالبات سررسیده است.ارزشیابی عملکرد بانک

کشاورزی لوح تقدیر و کسب رتبه اول جشنواره خدمات‌رسانی و پاسخگویی و تقدیر از سوی جشنواره شهید رجایی را به ارمغان آورد. در عین اینکه در آخرین ارزیابی به عمل آمده از سوی موسسه بین‌المللیthe Banker که ۱۳۸‌کشور مورد ارزیابی قرار گرفت.بانک کشاورزی برای سومین سال پیاپی در نظام بانکی کشور به عنوان بانک برتر در سال ۲۰۰۵‌ میلادی

معرفی شد. موسسه مذکور براساس شاخص‌های تخصصی کمی‌نظیر بازده سرمایه، بازده دارایی، سودآوری، رشد سود، نسبت هزینه‌ها به درآمدها، نسبت سود به متوسط سرمایه، رشد دارایی‌ها و برخی شاخص‌های کیفی نظیر توسعه فناوری، کیفیت خدمات و; هر ساله بانک‌‌ها را مورد ارزیابی قرار می‌دهد و برترین‌ها را در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری معرفی می‌کند.

عملکرد بانک کشاورزی در آستانه هفته بانکداری بدون ربا که کارنامه خوبی در کاهش نرخ سود بانکی داشته انگیزه‌ای برای گفت‌وگو با حسن‌نوربخش مدیر‌عامل بانک کشاورزی شد. وی که در مدت مدیریت خود بر این بانک ثابت کرده مدیر یک بانک پاسخگو است و به حق این بانک مقام اول جشنواره خدمات‌رسانی و پاسخگویی را از آن خود کرده است. وی با تاکید بر اینکه بانک کشاورزی در دهه گذشته به منظور تامین منابع مالی لازم برای حمایت گسترده‌تر از فعالیت‌های مولد بخش کشاورزی رویکردهای جدیدی را مدنظر قرار داده است، اقداماتی همچون گسترش شعب بانک به عنوان کانون‌های تجهیز سپرده و ارائه خدمات در نقاط شهری و روستایی کشور و تنوع بخشی به خدمات و ارائه خدمات بانکی به عموم مشتریان با تاکید بر کشاورزان و فعالان بخش کشاورزی را از جمله اقدامات صورت گرفته برای اجرای رویکردهای فوق اعلام کرد.

نوآوری در خدمات بانکی و معرفی خدمات جدید، توسعه کیفی خدمات به موازات توسعه کمی آن و به‌کارگیری فناوری نوین در عرصه خدمات بانکی که نمونه آن خدمات بانکداری الکترونیک است با سرعت مطلوبی در شعب در حال انجام است از دیگر اقدامات صورت گرفته در این زمینه است. به عقیده نوربخش این رویکردها باعث شده است که بانک ضمن افزایش چشمگیر در ارائه تسهیلات پرداختی به فعالان و بهره‌برداران بخش کشاورزی و فعالیت‌های وابسته به سطح خوبی از خوداتکایی مالی دست پیدا کند.

نوآوری در خدمات بانکی و معرفی خدمات جدید که نوربخش از آن یاد می‌کند در بانک کشاورزی نمود فراوانی یافته است، همچنانکه با توجه به اهمیت بانکداری الکترونیک در بانکداری نوین، بانک کشاورزی با هدف ارائه خدمات مطلوب‌تر جهت رسیدن به استانداردهای بانکداری الکترونیک از سال ۱۳۸۰ اجرای طرح عظیم بانکداری الکترونیک خود را با نام مهر (مدیریت هوشمند رایانه‌ای) آغاز کرد، بانک کشاورزی اولین بانکی است که به شبکه تبادل اطلاعات بانکی (شبکه شتاب و همه دستگاه‌های خودپرداز بانک‌های فعال در کشور بحرین) پیوست. در این راستا بانک تا پایان خردادماه سال ۱۳۸۵ با نصب ۵۱۳ دستگاه خودپرداز و ده‌هزار و ۵۳۴ دستگاه پایانه فروش (POS) تاکنون توانسته است بهترین خدمات را به مشتریان این شبکه عظیم ارائه کند و برای اولین بار در تاریخ بانکداری ایران نسبت به صدور کارت اعتباری مهر اقدام نموده است.

دارندگان این کارت می‌توانند در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مراکز رفاهی که پایانه فروش نصب شده است، بدون پرداخت وجه خرید کنند. در حال حاضر تعداد کارت‌های مهر صادر شده، یک‌میلیون و ۲۲۸هزار و ۵۶۸ عدد و کارت‌های اعتباری دوهزار و ۳۶۷ عدد و تعداد شعب مهر در سراسر ایران حدود ۵۰۰ شعبه است. این بانک از سال ۱۳۷۸ سیستم پاسخگویی تلفنی به مشتریان بانک را در جهت اطلاع‌رسانی به حساب‌های آنها نصب و راه‌اندازی کرد. همچنین به منظور کاهش ازدحام و حضور نامنظم مشتریان در جلوی باجه شعب بانک و در اجرای «طرح تکریم ارباب رجوع» نوربخش در خصوص راه‌اندازی شعب الکترونیک بانک اظهار می‌دارد که تا پایان سال‌جاری ۵۰۰ شعبه سیستم جامع الکترونیک مهر گستر بانک کشاورزی راه‌اندازی می‌شود. وی تصریح می‌کند: تاکنون ۱۴ شعبه بانک کشاورزی در استان‌ها به سامانه الکترونیک مهرگستر مجهز شده‌اند که با اجرای این سیستم خدمات بانکی از طریق ماهواره به مشتریان ارائه می‌شود.

اجرای این طرح علاوه بر سرعت بخشیدن به امور بانکی نقش بسزایی در نظام هماهنگ بانکی دارد.با انجام بررسی‌های کارشناسی و مطالعه تجارب بانک‌ها و موسسات مشابه خارجی، برای اولین بار در نظام بانکی کشور «سیستم نوبت‌دهی الکترونیکی» یا «پذیرش مشتریان» را در تعدادی از شعب سراسر کشور مورد استفاده قرار داده است.
با توجه به نتایج مثبت حاصل از این طرح به زودی سایر شعب بانک به این سیستم مجهز خواهد بود.در کنار تنوع خدمات بانکی در بانک کشاورزی که مورد اذعان همگان است، این بانک برای اولین بار در کشور اقدام به راه‌اندازی مرکز کارشناسی ۲۴ساعته بانکی (CALL CENTER) تحت عنوان مرکز ارتباط سبز کرد.حساب قرض‌الحسنه پس‌انداز ویژه کشاورزی از سال ۱۳۷۷ به طیف خدمات بانک اضافه شد.

این حساب عمدتا برای جذب منابع حاصل از فروش محصولات کشاورزی به ویژه گندم طراحی شده است.ضمن آنکه افتتاح آن برای سایر اقشار نیز امکان‌پذیر است.
از نیمه دوم سال ۱۳۸۱ فعال‌سازی طرح بانک کودک و نوجوان بانک با اهداف آموزش پس‌انداز و تامین آتیه (در چارچوب اهداف کلی بانک) و بانک‌پذیر کردن آنها آغاز و گسترش آن در سطح شعب تهران بزرگ (فاز اول) و شعب اصلی مدیریت‌ها (فاز دوم) مورد نظر قرار گرفت.در سال ۱۳۸۲ شعب نمونه این طرح با طراحی ویژه در تهران افتتاح شد و به ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مشغول است.همچنین در حال حاضر در شعب تهران باجه مخصوص ارائه خدمات به کودکان و نوجوانان مدنظر گرفته شده است.در عین اینکه در همه مراکز استان‌ها و

تعدادی از شهرها این مراکز راه‌اندازی شده است.از سایر طرح‌ها و خدمات نوین بانک می‌توان به خدمات ویژه برای زنان (طرح ایران، طرح حضرت زینب کبری«س» و;) حساب سرمایه‌گذاری آتیه، مشارکت در فعالیت‌های بورس، طرح ناظران ویژه و; اشاره کرد.
آشنایی با اهداف بانک

از جمله وظایف و ماموریت‌های مهم بانک، صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت دیده محصولات کشاورزی و دامی و صندوق بیمه محصولات کشاورزی است.
صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت‌دیده محصولات کشاورزی و دامی با هدف حمایت از فعالیت‌های بخش کشاورزی که به شکل‌های مختلف در معرض خسارت و صدمه‌های ناشی از بلایای طبیعی قرار دارند، تشکیل شد.صندوق کمک به تولیدکنندگان خسارت‌دیده محصولات کشاورزی و دامی به عنوان یکی از نهادهای حمایتی در بخش‌ کشاورزی، اعتبارات بلاعوض بخش‌های آسیب‌دیده از عوامل مختلف قهری را به تناسب اعتبارات تخصیصی در اختیار خسارت‌دیدگان بخش قرار داده و یا در بازسازی منابع تولیدی خسارت‌دیده حسب اعتبارات در

اختیار مشارکت می‌کنند.یکی از اقدامات اساسی صندوق کمک، بررسی و برآورد خسارت وارده به بخش کشاورزی و انعکاس آن به مرجع ذی‌صلاح جهت تامین اعتبارات مورد نیاز و در نتیجه کمک به بازیابی و حفظ توان تولیدی خسارت‌دیدگان بخش کشاورزی است.صندوق بیمه محصولات کشاورزی در طول ۲۳سال فعالیت مستمرخود، با گسترش پوشش بیمه‌ای در زیربخش‌های زراعت، باغبانی، دام، طیور، شیلات و منابع طبیعی حمایت‌های موثری از بخش‌ کشاورزی به عمل آورده است.خدماتی که برشمردیم خدمات نوینی است که بانک کشاورزی در وهله‌ای از زمان ارائه داد که سیستم بانکی کشور از نظر تنوع خدمات نیازمند نوآوری بود.

خدماتی که بانک‌های دیگر را وادار به بازنگری در تنوع و کیفیت کرد تا نظام بانکی کشور که به عقیده بسیاری از کارشناسان در ورطه رکود گرفتار شده است تلنگر تنوع خدمات را برای جذب مشتریان و سودآوری تجربه کند.مدیرعامل بانک کشاورزی نیز در ادامه گفت‌وگوی خود به یکی دیگر از اهداف بانک برای کاهش بیکاری فارغ‌التحصیلان کشاورزی اشاره می‌کند و می‌گوید: طرح ویژه اشتغال فارغ‌التحصیلان کشاورزی با هدف کاهش بیکاری، افزایش سطح اشتغال و به کارگیری نیروهای فارغ‌التحصیل رشته‌های مختلف کشاورزی به عنوان یکی از عوامل مهم رشد و توسعه بخش در سال ۱۳۸۰ از سوی بانک به مورد اجرا گذاشته شده است و کماکان در خط مشی و دستور کار سال‌جاری قرار دارد. وی می‌افزاید: تلاش بانک بر

این است با توجه به منابع در اختیار، زمینه به‌کارگیری قشر تحصیلکرده را که می‌تواند منجر به افزایش تولید کمی و کیفی محصولات کشاورزی شده و موجبات ایجاد ارزش افزوده بیشتر بخش شود را فراهم آورد. وی از جمله امتیازهای این طرح را کاهش سهم آورده متقاضی به میزان ۱۰درصد، اختصاص ۲۰درصد از تسهیلات به منظور کمک هزینه برای خرید زمین محل

اجرای طرح و ضمانتی‌بودن این تسهیلات را اعلام می‌کند. این طرح به گفته وزیر جهاد کشاورزی را که از بانک کشاورزی به عنوان موثرترین نماد برای توسعه بخش کشاورزی نام برد، تایید می‌کند. وی در بازدید از مجموعه بانک کشاورزی با قدردانی از تلاش‌ها و دلسوزی‌های مدیران بانک کشاورزی به ویژه کارکنان استانی این بانک تصریح می‌کند که آنچه در بخش کشاورزی اتفاق افتاده، نتیجه همکاری و هماهنگی نزدیک این عزیزان بوده است. به گفته اسکندری، اگر این حمایت‌ها نبود شاید خیلی از اتفاق‌ها رخ نداده و یا با تاخیر مواجه شده بود و آنچه در توان بانک کشاورزی بوده برای توسعه بخش کشاورزی انجام داده است.آنچه بانک کشاورزی به فراخور توان خود به منصه ظهور نماد چندی پیش در اعلام خبر بخشودگی جریمه دیرکرد کشاورزان تبلور یافت. نوربخش در خصوص میزان تسهیلات پرداختی به کشاورزان و نرخ سود تسهیلات اظهار می‌دارد: در سال ۱۳۸۳، میزان تسهیلات پرداختی ۳۶هزار و ۷/۶۹۶میلیارد ریال برآورد شد و در سال ۱۳۸۴نیز بانک با اعطای ۴۹هزار و ۸۷۶میلیارد ریال تسهیلات به یک‌میلیون و ۷۴۳هزار و ۳۳۶نفر موفق به ایجاد تحرک در فعالیت‌های مختلف کشاورزی و افزایش تولید ناخالص ملی شد. بنابراین رشد تسهیلات از لحاظ مبلغ ۹/۳۵درصد و به لحاظ تعداد ۶/۱۴درصد بوده است.

مدیرعامل بانک کشاورزی میزان اعتبار پرداختی در سال ۱۳۸۴ را ۵۰هزار میلیارد ریال برآورد کرد که نسبت به سال ۸۳ از رشد ۳۵درصدی برخوردار است. پیش‌بینی بانک در سال ۱۳۸۵، افزایش این میزان و پرداخت ۵۵هزار میلیارد ریال اعتبار است.

وی ادامه می‌دهد: میزان کارمزد تسهیلات در بخش‌های مختلف کشاورزی در سال‌جاری ۱۴درصد تعیین شده است که به منظور مساعدت به کشاورزان آسیب‌دیده از خشکسالی‌های مکرر، سرمازدگی، سیل و غیره ۶درصد از جریمه تادیه تاخیر آن دسته از تولیدکنندگان بخش کشاورزی که بدهی سررسید شده و معوق خود را تا پایان شهریور ماه سال‌جاری به این بانک پرداخت کنند مورد بخشودگی قرار می‌گیرند.

وی در مورد بدهکارانی که به هر دلیل تا پایان شهریور ماه موفق به بازپرداخت، بدهی سررسیده شده و معوق خود نشوند می‌گوید: این افراد چنانچه تا پایان آذرماه سال‌جاری نسبت به پرداخت بدهی خود اقدام کنند از سه‌درصد بخشودگی بهره‌مند می‌شوند.

نوربخش نیاز بخش کشاورزی به منابع بانکی را یک‌صدهزار میلیارد ریال در سال عنوان می‌کند که بانک کشاورزی تنها قادر به تامین ۵۰درصد آن شده است.
لذا برای تامین منابع مالی بخش کشاورزی نیازمند منابع مالی دولت و سایر بانک‌ها هستیم. تامین منابع مورد نیاز بخش کشاورزی در حیطه وظایف بانک است که جمعیت فعال کشاورز به آن وابسته است.نوربخش عملکرد بانک در دو سال گذشته را مطلوب ارزیابی می‌کند که حاصل تلاش کارکنان بر ساماندهی هر چه بیشتر فعالیت‌های بانک و رویکردی مردمی‌تر است به گونه‌ای که توزیع عادلانه منابع بین اقشار مردم به ویژه قشر محروم، افزایش تولید، صادرات غیرنفتی و ایجاد فرصت‌های شغلی جدید صورت گیرد.

بانک کشاورزی به عنوان تنها بانک تخصصی فعال در بخش کشاورزی تاکنون بیش از ۷۰درصد اعتبارات مورد نیاز بخش را تامین کرده است و مدیرعامل بانک کشاورزی جهت‌گیری و رویکرد جدید بانک را که ملهم از سیاست‌های دولت و در دستور کار سال‌جاری است را پرداخت ۱۰۰درصد اعتبار به بخش کشاورزی و متوقف کردن پرداخت به سایر بخش‌ها عنوان می‌کند. البته تسهیلاتی که پیش از تصویب این قانون مورد تعهد بانک است پرداخت می‌شود.اما در سال جدید هیچ تسهیلاتی خارج از بخش، تصویب و پرداخت نمی‌شود.وضعیت که ذکر شد وضعیت بانک کشاورزی بود که یورومانی آن را بانک برتر سال ۲۰۰۵ معرفی کرد.در آخرین بررسی‌های به عمل آمده از سوی نشریه بین‌المللی یورومانی، بانک کشاورزی برای اولین بار براساس

شاخص‌های علمی این نشریه مورد ارزیابی قرار گرفته و در نظام بانکی کشور به عنوان بانک برتر در سال ۲۰۰۵ میلادی معرفی شد. نشریه مذکور بر اساس شاخص‌های بانکداری خرد نظیر: سهم بازار سپرده‌ها، سهم بازار تامین مالی مشتریان به استثنای کارت‌های اعتباری، سهم بازار تامین مالی کارت‌های اعتباری، تعداد محصولات و خدمات ارائه شده در سطح خرد، بهره‌وری هر کارمند، تعداد مشتریان الکترونیکی و سهم آنان از کل پایگاه مشتریان خرده‌فروشی، بازده حقوق صاحبان سهام و سودآوری و برخی اطلاعات تجاری قابل اندازه‌گیری

نظیر: کل دارایی‌ها، کل درآمدهای عملیاتی، کل سود خالص، نسبت بازده دارایی‌ها، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت کفایت سرمایه، ناخالص دارایی‌های غیرعملیاتی و; هر ساله بانک‌ها را مورد ارزیابی قرار داده و برترین‌ها را در سطح جهانی، منطقه‌ای و کشوری معرفی می‌کند که براساس این ارزیابی در سال ۲۰۰۵ میلادی، بانک کشاورزی به عنوان بانک برتر جمهوری اسلامی ایران معرفی شد.

همچنین این بانک در راستای ارتقای ارائه خدمات به مشتریان و با عنایت به اینکه سیستم مدیریت کیفیت (ISO9001:2000) توام با دیدگاه فرآیندگرایی، مشتری‌محوری و بهبود مستمر بوده و وسیله‌ای برای رسیدن به اهداف عالی سازمان درخصوص کیفیت است. بانک کشاورزی از سوی شرکت D.Q.S آلمان که اولین سازمان گواهی‌دهنده سیستم‌های مدیریت کیفیت است، موفق به استقرار سیستم مدیریت کیفیت در بانک و اخذ گواهینامه ISO9001 سری ۲۰۰۰ شد.در عین حال براساس تصویب شورای مرکزی جشنواره شهیدرجایی، بانک

کشاورزی برای سومین سال متوالی به عنوان دستگاه قابل تقدیر معرفی شد. در اجرای آیین‌نامه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی کشور مدارک و مستندات ارسالی از سوی این بانک مورد بررسی و ارزیابی کارشناسی قرار گرفت و براساس نتایج بانک کشاورزی به عنوان دستگاه قابل تقدیر معرفی شد.این بانک در دومین جشنواره خدمت‌رسانی و پاسخگویی که هجدهم اسفندماه سال ۱۳۸۴ با حضور محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، مدیران برگزیده سازمان‌ها و نهادها و خانواده معظم شهدا برگزار شد، بانک رتبه نخست خدمت‌رسانی و پاسخگویی را به خود اختصاص داد و لوح تقدیر جشنواره را دریافت کرد.مطالب ذکر شده گوشه‌ای از عملکرد بانکی بود که در بانکداری نوین گام برداشته است.
آخرین تراز مالی بانک کشاورزی

مجموع کل بدهى ها و دارایى هاى بانک کشاورزى نیز در سال گذشته به حدود ۱۷۰ هزارو ۱۶۷ میلیارد ریال بالغ شد؛ این در حالى است که این رقم در سال قبل از آن حدود ۱۴۶ هزاور ۱۶ میلیارد ریال بوده است. همچنین مجموع تسهیلات اعطایى بانک کشاورزى از ۸۷ هزارو ۵۱۳ میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۱۰۷ هزارو ۸۸۰ میلیارد ریال در سال ۸۶ رسید. کل مانده مطالبات معوق نیز از ۱۳ هزارو ۸۳۸ میلیارد ریال در سال ۸۵ به ۵ هزار و ۱۱۷ میلیارد ریال در سال ۸۶ کاهش یافته است.
تاریخچه و معرفی بانک کشاورزی

بانک کشاورزی در بیست و یکم خرداد سال ۱۳۱۲ تاسیس گردیده است؛ این بانک هم اکنون با پشتوانه سالها تجربه خدمت رسانی به عنوان یک بانک پیشرو در زمینه ارائه خدمات بانکداری به مردم عزیز کشورمان در سراسر کشور فعال است. این بانک همواره به منظور استفاده از دانش، کسب تجربه و نوآوری در خدمات بانکی، از دستاوردهای علمی داخلی و مطالعه بانک های پیشرو در دنیا بهره‌مند بوده است.
چکیده ای از دستاوردهای بانک به این شرح می‌باشد:
تهیه، اجرا و استقرار نظام جامع بانکداری الکترونیک (مهرگستر)

برای اولین بار در نظام بانکی کشور (Core Banking)
توسعه و گسترش نظام مدیریت کیفیت در سطح بانک
بازمهندسی مستمر فرآیندها و روشهای انجام کار، انعطاف پذیری سازمانی
توجه و تمرکز بر سرمایه انسانی (ایجاد کارگاههای توانمندسازی، یادگیری، آموزش روشهای نوین مشتری مداری)
استفاده از آخرین یافته های بازاریابی بانکی

ایجاد ساختار مدیریت ارتباط با مشتریان عمده در قالب تفاهم نامه های ویژه
ایجاد ساختار مدیریت ارتباط با مشتریان (CRM)
بانک برتر از طرف نشریه TheBanker سال ۲۰۰۶
بانک برتر از طرف نشریه TheBanker سال ۲۰۰۵

بانک برتر در جشنواره پاسخگویی و خدمت رسانی سال ۱۳۸۵
بانک برتر از طرف نشریه EUROMONEY سال ۲۰۰۵
دریافت گواهینامه ISO9001 سال ۲۰۰۸
تقدیر از طرف جشنواره شهید رجایی سال ۱۳۸۵
دریافت لوح تقدیر و کسب رتبه اول در جشنواره خدمت رسانی و پاسخگویی سال ۱۳۸۴

نوآوریهای بانک کشاورزی
بومی سازی و استقرار نرم افزار جامع بانکداری متمرکز (مهرگستر) Core Banking – سال ۱۳۸۵
راه اندازی اولین مرکز ارتباط ۲۴ ساعته با مشتریان (Call Center) – سال ۱۳۷۳
اجرا و استقرار طرح سیستم نوبت دهی مشتریان نظام بانکی – سال ۱۳۸۱
تشکیل دهنده اولین گروه بانکهای عضو شبکه شتاب نظام بانکی کشور

طراحی و اجراء سامانه ارتباطی و صندوق صوتی برای ارتباط مشتریان با مدیران بانک – سال ۱۳۷۸
طراحی و اجراء طرح راهنمایان مطلع مشتریان در شعب – سال ۱۳۸۳
طراحی و اجراء پایگاه اطلاع رسانی (وب سایت) در نظام بانکی کشور – سال ۱۳۸۷
طراحی و اجراء طرح آتیه در نظام بانکی – سال ۱۳۷۷
طراحی و اجراء طرح بانکی برای کودکان و نوجوانان کشور – سال ۱۳۷۹

طراحی، اجراء و صدور کارتهای اعتباری در نظام بانکی – سال ۱۳۸۲
طراحی و اجراء طرح نظارت بر امور شعب بانک توسط مشتریان
تلفن بانک کشاورزی (تلفن بانک مهر)
با استفاده از سیستم تلفنبانک مهر، مشتریان دارنده انواع کارتها و حساب متمرکز مهر، می توانند از طریق شماره تلفن ۲۲۹۰۱۵۰۰ بدون محدودیت زمان و نیاز به مراجعه به دستگاههای خودپرداز بانک، از وضعیت حساب خود شامل مانده حساب، سه تراکنش آخر حساب و وضعیت چکها مطلع شده و از طریق نمابر صورتحساب خود را دریافت نمایند. همچنین اطلاع از وضعیت کارت شامل، موجودی، سه تراکنش آخر نیز از دیگر خدمات این سیستم بوده و از این طریق می توانند مفقودی کارت خود را اعلام نموده و از شماره رمز حساب خود نیز مطلع شوند.

مشتریان حسابهای دولتی، حقوقی، مشترک و حقیقی فاقد کارت برای دریافت رمز تلفنبانک خود به شعبه‌ای که در آن افتتاح حساب نموده اند مراجعه نمایند.
دستورالعمل مربوطه:
الف : تعریف رمز دوم کارت جهت استفاده در سیستم تلفنبانک
جهت استفاده از سیستم فوق لازم است دارندگان کارت‌های بانک کشاورزی پس از مراجعه به یکی از دستگاههای خودپرداز بانک نسبت به اعلام رمز دوم کارت خود جهت استفاده در سیستم تلفنبانک به شرح زیر اقدام نمایند :

۱- قراردادن کارت در دستگاه و ورود رمز ۴ رقمی توسط مشتری.
پس از وارد نمودن رمز ۴ رقمی، منوی « انتخاب نوع خدمات » نمایش داده می شود .
۲- انتخاب گزینه « عملیات رمز یا pin change »
۳- پس از انتخاب گزینه فوق منوی « انتخاب نوع سرویس عملیات رمز » بر روی LCD دستگاه خودپرداز نمایان می شود که مشتری باید گزینه « تخصیص یا تغییر رمز دوم کارت » را انتخاب کند.
تغییر رمز اول کارت CARD PIN
تخصیص یا تغییر رمز دوم کارت PIN 2
• رمز اول کارت همان رمز معمول است که جهت استفاده کارت در پایانه های حقیقی نظیر دستگاه خودپرداز ( ATM )، پایانه شعب ( Pin Pad ) و پایانه فروش ( POS) کاربرد دارد .
• رمز دوم کارت رمزی است که جهت استفاده در پایانه های مجازی نظیر تلفنبانک کاربرد دارد. رمز فوق عددی حداقل ۶ رقمی است که صرفاً به هنگام استفاده از شماره کارت ( و نه شماره حساب) جهت ورود به سیستم کارایی دارد
۴- پس از انتخاب گزینه فوق عبارت « لطفاً رمز دوم جدید ۶ تا ۱۲ رقمی خود را وارد نمایید» نمایان می شود که مشتری باید به انتخاب خود و بصورت دلخواه عددی ۶ تا ۱۲ رقمی را وارد نموده و سپس کلید ثبت را فشار دهد . با فشار دادن کلید فوق عبارت « لطفاً مجدداً رمز دوم جدید خود را وارد نمائید » نمایش داده می شود که مشتری باید مجدداً رمز ۶ تا ۱۲ رقمی اعلامی در مرحله قبل را وارد نماید.

پس از طی مرحله فوق مشتری دارای رمز تلفنبانک ( حداقل ۶ رقمی ) خواهد شد که می‌بایستی آنرا نزد خود به نحو مقتضی حفظ و نگهداری نماید .
ب : استفاده از تلفنبانک مهر
پس از ثبت و معرفی رمز دوم کارت در دست

گاه خودپرداز، می توان پس از برقراری تماس با شماره تلفن ۲۲۹۰۱۵۰۰ و ورود شماره کارت یا شماره حساب و استفاده از این رمز به شرح ذیل وارد سیستم تلفنبانک شده و عملیات غیر مالی مورد نظر را انجام داد.
۱- برقراری تماس با شماره تلفن ۲۲۹۰۱۵۰۰-۰۲۱
۲- ورود صرفاً شماره ۱۶ رقمی کارت برای بار اول
۳- ورود رمز دوم کارت که عددی حداقل ۶ رقمی است ( رمز فوق همان رمزی است که در مرحله الف توسط مشتری و با مراجعه به ATM تعریف شده است .
۴- انتخاب کلید مرتبط با فعالیت ها :
کلید ۱ : استعلام موجودی حساب

کلید ۲ : استعلام سه گردش آخر حساب
کلید ۳ : ارسال صورتحساب از طریق نمابر
کلید ۵ : اعلام مفقودی کارت

کلید ۶ : شنیدن رمز حساب : رمز فوق عددی ۴ رقمی است که توسط سیستم و بصورت شنیداری به مشتری اعلام می شود . این رمز جهت استفاده از سیستم به هنگام ورود شماره حساب مورد استفاده قرار می‌گیرد .
کلید صفر : قطع ارتباط

جهت ورود به سیستم می توان هم از شماره کارت و هم از شماره حساب استفاده کرد لیکن در حالت اول باید از رمز ۶ تا ۱۲ رقمی و در حال دوم از رمز ۴ رقمی اخذ شده از سیستم استفاده کرد .
در حالت استفاده از شماره حساب جهت ورود به سیستم کلیدهای ۴ و ۵ دارای کارکردهای ذیل هستند :
کلید ۴ : تغییر رمز حساب

کلید ۵ : شنیدن آخرین وضعیت چک مورد نظر

امکانات مورد استفاده تلفنبانک کشاورزی
تلفنبانکِ بانکِ کشاورزی با خدمات ویژه و انحصاری وبه صورت غیرمتمرکز و لحظه ای(هرشعبه به صورت مستقل)، از قبیل اعلام مانده انواع حسابها و اعلام وضعیت چکهای واگذاری به اتاق پایاپای به شرح زیردر خدمت مشتریان بانک کشاورزی قراردارد.
حساب جاری:
• اعلام آخرین موجودی
• اعلام آخرین گردشهای حساب ( حداکثر ۲۵ گردش ) از طریق دورنگار
• اعلام سه گردش آخر
• اعلام وضعیت گردش یک چک ، با ورود شماره چک و یا شماره فیش
• اعلام وضعیت چکهای به حساب گذاشته سایر بانکها با ورود شماره چک واگذار شده
حساب قرض الحسنه پس انداز:
• اعلام آخرین موجودی

• ارسال آخرین گردشهای حساب (حداکثر ۲۵ گردش ) از طریق دورنگار
حساب سپرده کوتاه مدت :
• اعلام آخرین موجودی

• اعلام سود محاسبه و واریز شده به حساب
• ارسال آخرین گردشهای حساب (حداکثر ۲۵ گردش ) از طریق دورنگار
حساب سپرده بلند مدت :
• اعلام سود محاسبه و واریز شده همراه با اعلام نوع و شماره حساب واریزی
تغیر رمز:
• امکان تغییر رمز ورود به سیستم توسط مشتری

دستورالعمل پرداخت مکانیزه قبوض از طریق تلفنبانک سیستم مهر بانک کشاورزی
پس ازبرقراری تماس باشماره تلفن ۲۲۹۰۱۵۰۰ وشماره گیری کلید ۲ ، سیستم پرداخت قبوض تلفنبانک فعال می شود. این نرم افزار قابلیت پرداخت قبوض و همچنین ارائه اطلاعات قبوضی که تاکنون پرداخت شده است رادارا می باشد .
الف ) باشماره گیری کلید ۱، امکان ارائه اطلاعات قبوضی که تاکنون پرداخت شده وجود خواهد داشت .
– وارد نمودن شناسه قبض
– وارد نمودن شناسه پرداخت قبض
دراین مرحله اطلاعات قبض به مشتری اعلام خواهد شد بنابراین درصورتیکه اطلاعات اعلامی
صحیح باشد کلید۱ شماره گیری ودرغیر اینصورت کلید ۲ شما ره گیری می شود.
کلیدهای فعال پس از اعلام پیغام :

شماره گیری کلید ۱: اعلام پیغام « قبض شما پرداخت گردیده است »
شماره گیری کلید ۲: اعلام پیغام « اطلاعات قبض شما درسیستم موجود نمی باشد »
کلید ۱: جهت دریافت اطلاعات قبض
کلید ۲: بازگشت به منوی اولیه پرداخت قبض
کلید ۳: خاتمه ارتباط

– شماره گیری کلید۱: اعلام اطلاعات قبض به همراه شماره پیگیری .
ب ) باشماره گیری کلید ۲، امکان پرداخت قبض ازطریق این سیستم فراهم خواهد بود .
– وارد نمودن شماره کارت
– واردنمودن شناسه قبض
– واردنمودن شناسه پرداخت قبض
دراین مرحله اطلاعات قبض به مشتری اعلام می شود، بنابراین درصورتیکه اطلاعات اعلامی صحیح باشد کلید۱ شماره گیری ودرغیراینصورت کلید۲ شماره گیری شود..
کلیدهای فعال دراین مرحله :

کلید۱: پرداخت قبض
کلید۲: بازگشت به منوی اولیه پرداخت قبض
کلید۳: خاتمه ارتباط
– شماره گیری کلید ۱: واردنمودن شماره رمز کارت .
درصورت درج صحیح اطلاعات ، مبلغ قبض باکسر ازحساب به حساب شرکتی که قبض آن پرداخت شده واریز می گردد.
خدمات اینترنت و اینترانت:

با دسترسی به موجودی انواع حسابها دردوره معین علاوه بر ارایه اطلاعات مورد نیاز مشتریان اطلاعات مفید قابل توجهی به شرح زیر برا ی مشتریان خود درنظر گرفته است .
• دسترسی به موجودی انواع حسابهاوچاپ صورتحساب دردوره معین(برای مشتریان شعبه مرکزی وشعبه شهرآرا
• اعلام اسامی برندگان جوایز ویزه انواع حسابهای قرض الحسنه پس انداز
• درج آخرین اخبار و رویدادهای مهم بانک

• پایگاه آموزش ازراه دور(آراد) برای ارائه برخی دروس ودوره های آموزشی به صورت مجازی
• دسترسی به اطلاعات خدمات درمانی بانک
• دسترسی به آیین نامه ها و بخشنامه های بانک
• دسترسی به اطلاعات شعب بانک
• دسترسی به شماره تلفن های همکاران ستاد (اداره مرکزی) وشعب بانک
• ارائه آدرس سایت های مرتبط ( مالی ، بانکی ، تخصصی و ; )

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.