پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن‌ خودرو شرق


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن‌ خودرو شرق دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن‌ خودرو شرق  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن‌ خودرو شرق،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن پروژه دینام و پروژه کارخانه ایمن‌ خودرو شرق :

دینامها
به منظور تأمین انرژی مورد نیاز موتور استارتر جهت سیستم‌های جرقه و سوخت رسانی انژکتوری و همچنین به واحد کنترل الکترونیکی (ECU) جهت کنترل تجهیزات الکترونیکی، سیستم روشنایی و نیز سیستم‌های ایمنی و رفاهی خودرو، خودروهای موتوری نیازمند دینامی جهت تأمین مناسب منبع انرژی می‌باشند. این انرژی بایستی در تمامی زمان‌ها در دسترس بوده و قابلیت استفاده و دسترسی در شب و روز را داشته باشد.

اصول طراحی دینام
اولویت‌های زیر در رابطه با طراحی دینام از اهمیت خاصی برخوردار است:
• نوع خودرو و شرایط عملکردی مربوطه
• محدوده سرعت موتوری که دینام باید با آن مورد بهره‌برداری قرار گیرد

• ولتاژ باتری سیستم الکتریکی خودرو
• الزامات بارهایی که متصل خواهد شد (از نظر قدرت)
• بارهای محیطی وارده به دینام (گرما، آلودگی، رطوبت)
• عمر مفید استاندارد
• ابعاد و فضای نصب

الزاماتی که بایستی در دینام رعایت گردد با توجه به کاربرد و معیارهای ذکر شده فوق بسیار متغیر است. از لحاظ بازده اقتصادی نیز معیار با توجه به زمینه کاربرد تغییر می‌یابد. به همین علت طراحی دینامی که تمامی الزامات را رعایت نماید بسیار نامحتمل می‌باشد. زمینه‌های مختلف کاربرد و محدوده قدرتی اتومبیل‌ها و موتورهای آنها باعث توسعه مدل‌های پایه‌ای شده است.

اصول کار دینام
تئوری القاء الکترومغناطیس
می‌دانید که هرگاه یک سیم هادی را در میدان مغناطیسی به‌گونه‌ای حرکت دهیم که خطوط قوای مغناطیسی را قطع نماید، نیروی محرکه‌ای در آن القا می‌شود که می‌توان آن را توسط یک میلی‌آمپر مشاهده نمود. در صورتی‌که جهت حرکت هادی عوض شود، جهت جریان نیز عوض می‌شود که در این صورت انحراف عقربه نیز عوض می‌شود.
نکته ۱: اگر سیم هادی به موازات خط قوا حرکت کند، هیچ‌گونه نیروی محرکه‌ای در آن ایجاد نمی‌شود که در این صورت عقربه آمپرمتر نیز هیچ حرکتی نخواهد کرد. به عبارتی می‌توان گفت که نیروی محرکه القایی تولید شده با تعداد خطوط قوایی که توسط هادی قطع می‌شود، متناسب است.

نکته ۲: هرگاه یک الکترون از یک سیم هادی در مسیر عمود بر جهت میدان مغناطیسی حرکت نماید، نیرویی بر آن وارد می‌شود که امتداد این نیرو به جهت حرکت هادی و نیز جهت میدان بستگی دارد.

نکته ۳: جهت نیروی ایجاد شده طبق قانون دست چپ مشخص می‌شود به طوریکه هرگاه سه انگشت شست، سبابه و وسطی دست چپ را همانند سه محور عمود بر هم طوری بگیریم که شست در جهت حرکت و انگشت وسطی جهت میدان و انگشت سبابه، جهت نیروی محرکه القایی و جریان حاصل از آن را نشان می‌دهد.

اطلاعات الکتریکی و ابعاد
اندازه و ابعاد خودرو برای تعیین میزان بازده خروجی مورد نیاز دینام اهمیتی ندارد. مشخصات خروجی دینام مورد نظر تابعی است از تجهیزات الکتریکی نصب شده بر روی خودرو.
انتخاب دینام با توجه به شرایط زیر صورت می‌پذیرد:

• ولتاژ دینام (v 28/v 14)
• خروجی قدرت به عنوان تابعی از ولتاژ جریان در محدوده سرعت دوران موتور
• حداکثر جریان
• سرعتی که پس از آغاز به کار موتور و افزایش دور آن، دینام برای مرتبه اول شروع به تولید و تحویل جریان می‌کند.
با توجه به اطلاعات الکتریکی و ساختار الکتریکی، ابعاد دینام مشخص شده و اندازه، ابعاد مختلف دینام با حروف و افزایش ترتیب آن مشخص می‌گردد. یکی دیگر از مشخصات مهم و کاربردی سیستم مورد استفاده دینام یا روتور می‌باشد (همانند دینام‌های نوع Claw – pole) که بعنوان یک دینام کم حجم با دیود کم حجم و روتوری که دارای قطب برآمده‌ای می‌باشد و یا بدون سیم‌پیچ می‌باشد. این مشخصات توسط اعداد یا حروف شناسایی می‌گردد. علاوه بر این انواع دینام با یک کد مشخص می‌شوند. سایر تغییرات نیز با توجه به نوع و نحوه نصب، شکل و ساختار پولی و اتصالات الکتریکی امکان‌پذیر خواهد بود.

انواع دینام
• دینام‌های نوع Claw – pole با رینگ‌های کلکتور
• دینام‌های یکپارچه دیودی LIT
• دینام‌های یکپارچه استاندارد G1، K1 و N1
• دینام‌های یکپارچه دیودی نوع T1
• دینام‌های یکپارچه دیودی نوع DT1
• دینام‌های یکپارچه نوع LIC
• دینام‌های یکپارچه نوع B (LIC-B)
• دینام‌های یکپارچه نوع E و P (LI-P و LI-E)
• دینام‌های یکپارچه نوع X (LI-X)
• دینام‌های دارای روتور بدون سیم‌پیچ و حلقه‌های کلکتور
• دینام‌های یکپارچه دیودی نوع N3
• دینام‌های یکپارچه خنک‌شونده توسط سیال و بدون سیم‌پیچ روتور (LIF)
• دینام‌های حلقه کلکتوری قطب برجسته نوع U2
لیست قطعات بکار رفته شده (Part List)
۱. بدنه
۲ شافت
۳ آرمیچر
۴ بالشتک
۵ کاسه‌نمد
۶ قاب
۷ بوش
۸ پولی

۹ قرقر
۱۰ واشر
۱۱ مهره

نقشه انفجاری دینام

شکل ۱ نقشه انفجاری دینام

گام‌های مونتاژ
۱- شافت و آرمیچر را در یکدیگر جای می‌دهیم.
۲- مجموعه حاصل را همراه با بالشتک در بدنه قرار می‌دهیم.
۳- کاسه نمد و قاب را به وسیله سه پیچ به یکدیگر متصل کرده و روی شافت قرار می‌دهیم.

۴- مجموعه کاسه نمد و قاب را توسط سه پیچ به بدنه متصل می‌کنیم.
۵- بوش را بر روی شافت قرار می‌دهیم.
۶- پولی را روی شافت قرار می‌دهیم.
۷- قرقر را روی شافت قرار می‌دهیم.
۸- واشر را روی شافت قرار داده و مهره را روی شافت می‌پیچانیم.
۹- به وسیله ضربه چکش مجموعه حاصل را روی شافت محکم می‌کنیم.

نمودار مونتاژ دینام:

اصول اقتصادی حرکت در عملیات خط فرضی مونتاژ دینام
• استفاده از حرکت متقارن دست ها
• ایجاد فضای مناسب جهت نشستن کارگران روی میز و رعایت اصول آنتروپومتری
• رعایت اصول ارگونومیکی در محیط کار و میزکاری

• ایجاد محل ثابت برای کلیه ابزار و ایستگاه های کاری و در نظر گرفتن ترتیب و تقدم و تاخر در خط مونتاژ
• قرار گرفتن قطعات پیش مونتاژ در ناحیه نرمال دست ها
• استفاده از جیگ و فیکسچر در میز کاری

• رنگ کردن محیط کار و ایجاد شادابی و روحیه بیشتر در کارکنان
طراحی میز کاری
میز کاری را می‌توان به‌گونه‌ای طراحی کرد که در سمت چپ اپراتور نقاله قرار گیرد به‌طوری‌که اپراتور بدون نیاز به خم شدن بتواند با دو دست دو بدنه اصلی دینام را از روی نقاله بردارد و روی دو فیکسچر که بر روی میز کار قرار گرفته است جای دهد. در بالای این میز کاری طبقه‌ای قرار گرفته به‌طوری‌که این طبقه در ناحیه نرمال دست‌ها می‌باشد و دو جعبه از شافت‌ها روی آن قرار می‌دهیم. که اپراتور هنگام کار زمانی که بدنه اصلی را روی فیکسچر قرار داد بتواند با دو دست، دو شافت را بردارد و روی بدنه اصلی می‌گذارد.

شکل ۲ طراحی ایستگاه‌های کاری

نمودار دست راست- دست چپ
عملیات: مونتاژ دینام
شماره قطعه: X شماره نقشه: Y تاریخ:
تهیه کننده: زرین کمال- نادمی – بشارتی

دست راست علامت دست چپ
۱- برداشتن کاسه نمد
حرکت دادن دست به سمت کاسه نمد
گرفتن کاسه نمد

حرکت دادن کاسه نمد
Re Re
G G
M M 1- برداشتن قاب
حرکت دادن دست به سمت قاب
گرفتن قاب

حرکت دادن قاب
۲- قرار دادن کاسه نمد روی قاب
قرار دادن و تنظیم
H P 2- نگهداشتن قاب

نگهداشتن
۳- چرخاندن قطعه
چرخاندن
M M 3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
۴- برداشتن سه پیچ
حرکت دادن دست به سمت سه پیچ
گرفتن سه پیچ
حرکت دادن سه پیچ
تنظیم و قرار دادن
H Re
G
M
A 4- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
۵- پیچاندن پیچ اول
دراز کردن دست به سمت پیچ‌گوشتی
گرفتن پیچ‌گوشتی
حرکت دادن پیچ‌گوشتی
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ
H Re G
M
P
U 5- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
۶- پیچاندن پیچ دوم
حرکت دادن پیچ‌گوشتی از پیچ ۱ به پیچ ۲
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ

 

H M
P
U
۶- نگهداشتن قاب
نگهداشتن
۷- پیچاندن پیچ سوم

حرکت دادن پیچ‌گوشتی از پیچ ۲ به پیچ ۳
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ

H M
P
U
۷- نگهداشتن قاب

نگهداشتن
۸- گذاشتن پیچ‌گوشتی
حرکت دادن پیچ‌گوشتی
رها کردن پیچ‌گوشتی
RI M
RI 8- گذاشتن قاب
رها کردن قاب
جدول ۱ نمودار دست راست و چپ ایستگاه پبچ شدن کاسه نمد و قاب روی یکدیگر

دست راست
علامت دست چپ
۱برداشتن دینام

دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام

Re Re
G G
M M
۱.برداشتن دینام

دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام

۲قراردادن دینام

قراردادن

P P 2. قراردادن دینام

قراردادن
۳برداشتن کارتن

دراز کردن دست به سمت کارتن
گرفتن کارتن
حرکت دادن کارتن

Re Re
G G
M M 3.گرفتن دینام

گرفتن
۴قراردادن کارتن

قراردادن

P H 4.نگهداشتن

نگهداشتن

۵برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام

Re Re
G G
M M 5.برداشتن دینام
دراز کردن دست به سمت دینام
گرفتن دینام
حرکت دادن دینام

۶رها کردن

رهاکردن

U U 6.رها کردن

رهاکردن
جدول ۲ نمودار دست راست و چپ ایستگاه بسته‌بندی

دست راست علامت دست چپ
۱برداشتن مهر تایید
درازکردن دست به سمت مهر
گرفتن مهر
حرکت دادن مهر

Re Re
G G
M M
۱.برداشتن قطعه
درازکردن دست به سمت قطعه
گرفتن قطعه
حرکت دادن قطعه

۲انتخاب قطعه
انتخاب
G
SE 2.گرفتن قطعه
گرفتن

۳بازرسی
بازرسی
I H 3.نگهداشتن
نگهداشتن
۴تاخیر و انتظار
انتظار
UD RI 4.رها کردن
رها کردن
جدول ۳ نمودار دست راست و چپ ایستگاه کنترل کیفیت

شرح RH TMU LH شرح
۱ برداشتن کاسه نمد
حرکت دادن دست به سمت کاسه نمد
گرفتن کاسه نمد
حرکت دادن کاسه نمد

R10A

G1A

M12B

۸۷
۲
۱۳۴

R10A

G1A
M12B 1 برداشتن قاب
حرکت دادن دست به سمت قاب
گرفتن قاب
حرکت دادن قاب
۲- قرار دادن کاسه نمد روی قاب
قرار دادن و تنظیم

P3SE

۴۳ ۲- نگهداشتن قاب

۳- چرخاندن قطعه
چرخاندن

T180M

۱۴۸

T180M 3- چرخاندن قطعه
چرخاندن
۴- برداشتن سه پیچ
حرکت دادن دست به سمت سه پیچ
گرفتن سه پیچ
حرکت دادن سه پیچ
تنظیم و قرار دادن

R10C

G4C
M12B
P3NSE

۱۲۹
۱۲۹
۱۳۴
۴۷۸ ۴- نگهداشتن قاب

۵- پیچاندن پیچ اول
دراز کردن دست به سمت پیچ‌گوشتی
گرفتن پیچ‌گوشتی
حرکت دادن پیچ‌گوشتی
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ

R10A
G1A

M12B

P3SE
ABP

۸۷
۲
۱۳۴

۴۳
۱۶۲
۶- پیچاندن پیچ دوم
حرکت دادن پیچ‌گوشتی از پیچ ۱ به پیچ ۲
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ

M1C

P3SE
APB
۳.۴

۴۳
۱۶۲
۷- پیچاندن پیچ سوم
حرکت دادن پیچ‌گوشتی از پیچ ۲ به پیچ ۳
قرار دادن پیچ‌گوشتی در پیچ
پیچاندن پیچ

M1C

P3SE
ABP

۳۴
۴۳
۱۶۲
۸- گذاشتن پیچ‌گوشتی
حرکت دادن پیچ‌گوشتی
رها کردن پیچ‌گوشتی

M10C

RL1

۱۳۵
۲

RL1 5- گذاشتن قاب

رها کردن قاب
۰۲۳۵ دقیقه TMU 392.9 جمع کل
جدول ۴ جدول زمانسنجی ایستگاه پیچ شدن کاسه نمد و قاب روی یکدیگر

زمانسنجی به کمک Basic Most

شرح روش انجام کار مدل ترتیب Fr TMU
۱ گرفتن و جابجایی اجزاء از ظروف تا میز کار A P B A G B A
۰ ۰ ۰ ۱ ۱ ۰ ۱ ۳۰
۲ بلند کردن اجزاء ۰ ۶ ۰ ۱ ۱ ۰ ۱ ۹۰
۳ جابجایی اجزاء به سمت میز کار ۰ ۱ ۰ ۱ ۲ ۰ ۱ ۴۲

A I X M G B A
۴ بستن پیچ ها در محل اتصال ۰ ۳ ۰ ۳ ۱ ۰ ۱ ۱۰
جمع ۱۷۲
جدول ۵ جدول زمانسنجی به کمک روش Basic Most

گزارش ۳
مقدمه
در راستای عملیاتی کردن آموخته‌های درس ارزیابی کار و زمان، ما سه نفر پس از تکمیل یک گروه تحقیقاتی کار خود را بر روی پروژه‌ای در رابطه با کمربند ایمنی خودرو آغاز نمودیم. کارخانه مد نظر ما، کارخانه ایمن‌ خودرو شرق بود. مراحل تکمیل این پروژه طی ۵ جلسه بازدید انجام گردید که دو جلسه ابتدایی آن مربوط به نمودارهای OPC، مونتاژ و تقدم و تأخر بود و سه جلسه دیگر مربوط به زمان‌سنجی خط مونتاژ. شایان به ذکر است که وجود واحد صنایع مستقل در این کارخانه مسیری هموارتر را برای ما فراهم نمود. پس از پایان یافتن مراحل بازدید و تکمیل اطلاعات مورد نیاز طی ۶ جلسه درون‌گروهی اطلاعات بدست آمده سازماندهی و در قالب جداول و نمودارهای مورد نیاز فراهم آمده است که نتیجه حاصل در قالب این پروژه خدمت جنابعالی ارائه شده است. با امید به آنکه خواسته‌های مد نظر شما فراهم آمده باشد.

معرفی شرکت و تاریخچه آن
این شرکت تحت پوشش شرکت قطعات اتومبیل ایران با هدف تولید کمربند ایمنی به عنوان یکی از شرکت‌های تولید کننده قطعات خودرو در اردیبهشت ماه سال ۱۳۷۶ تحت شماره ۱۱۸۷۵ به ثبت رسیده است و در کیلومتر ۱۲ بزرگراه آسیایی مشهد واقع گردیده و دارای زمینی به وسعت بیش از ۷۰۰۰ متر مربع و حدود ۲۸۰۰ متر مربع زیربنا شامل قسمت‌های سالن مونتاژ، قطعه‌سازی، قالب‌سازی، آزمایشگاه، انبار و واحدهای اداری، تولید، تضمین کیفیت، صنایع و بهره‌وری، مهندسی، بازرگانی و مالی می‌باشد. این شرکت هم‌اکنون بالغ بر ۲۵۰ نفر پرسنل دارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.