گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
13 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند دارای ۵۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کارآموزی نیروگاه برق شازند :

نیروگاه برق شازند در زمینی به مساحت ۲۴۰ هکتار در کیلومتر ۲۵ جاده اراک – شازند و در شرق پالایشگاه شازند در مجاورت راه آهن سراسری تهران – جنوب واقع گردیده است برق تولیدی از طریق پست ۲۳۰ کیلو ولت نیروگاه به شبکه سراسری انتقال داده می شود آب مورد نیاز نیروگاه توسط ۳ حلقه چاه از فاصله ۷ کیلومتری به نیروگاه هدایت می شود سوخت اصلی نیروگاه گاز طبیعی و مازوت است . گاز مورد نیاز از طریق خط لوله سراسری گاز و مازوت به وسیله خط لوله از پالایشگاه شازند تامین می گردد از گازوئیل هم به عنوان سوخت راه اندازی استفاده می گردد که به وسیله تانکر از پالایشگاه به نیروگاه حمل می شود.

مشخصات فنی نیروگاه :
تعداد واحد ها : ۴ واحد بخار
ظرفیت تولید بخار هر بویلر : ۱۰۴۵ تن در ساعت
قدرت نامی هر واحد : ۳۲۵ مگاوات

توربین : سه سیلندر ( فشار قوی – فشار متوسط – فشار ضعیف )
بویلر : از نوع درام دار و با گردش طبیعی
کندانسور : نوع پاششی
درجه حرارت بخار اصلی : ۵۴۰ درجه سانتی گراد
فشار بخار اصلی : ۱۶۷ بار
برج خنک کن : خشک از نوع هلر

سیستم های اصلی نیروگاه :
پست ۲۳۰ کیلو ولت .
بویلر
توربوژنراتور
سیسستم خنک کننده اصلی
ترانسفورماتورهای اصلی و کمکی
سیستم های جانبی عبارتند از :
– تصفیه خانه تولید آب مقطر

– تصفیه خانه بین راهی c.p.p
– پمپ خانه چاههای آب خام

– هیدروژن سازی
سیستم های تصفیه پساب صنعتی و غیرصنعتی :
– سیستم های خنک کننده کمکی A.C.T
– بویلر کمکی ۵۰ تنی

– بویلر کمکی ۳۵ تنی
– واحد سوخت رسانی
– دیزل ژنراتور اضطراری
– سیستم های اعلام و اطفاء حریق
– کمپرسورهای هوای فشرده
واحد سوخت رسانی : این واحد تشکیل شده است از تعداد ۶ مخزن که ظرفیت هر کدام ۲۰ میلیون لیتر است و همچنین اتاق کنترل و سایت تولید بخار . سوخت نیروگاه در زمستان مازوت است و در تابستان گاز شهری که توسط یک خط لوله به لوله اصلی گاز وصل می باشد مازوت ( سوخت در زمستان ) مورد نیاز توسط یک خط لوله از پالایشگاه که تقریباٌ در فاصله ۲ کیلومتری از نیروگاه قرار دارد تامین می شود. مازوت پس مانده تقطیر نفت خام در برج تقطیر می باشد مایعی سیاه رنگ و لزج می باشد که تقریباٌ شبیه قیر است این واحد هم دارای

دو بویلر ۳۵ تن است یعنی در هر ساعت ۳۵ تن بخار تولید می کند ، بخار تولیدی در این واحد برای گرم کردن مازوت به کار می رود، در زمستان مازوت سرد می شود و حرکت آن بسیار کند می شود در درون هر کدام از مخازن بزرگ هیترهایی قرار دارد که این هیترها موجب می شوند که مازون سفت نشود. در تمام واحدهای نیروگاه سعی شده است که از بخار حداکثر استفاده شود. در تمام طول خطوط انتقال مازوت به بویلرهای اصلی و سوزاندن مازوت ، لوله های بخار هم به طور موازی به لوله های مازوت چسبیده شده و هر دو با هم عایقبندی شده ا ند بر سر راه مازوت زمانی که از مخازن اصلی به سمت بویلرهای اصلی حرکت می کنند چند مرحله وجود دارد.
مرحله اول : زمانی که مازوت ها از مخازن اصلی بیرون می آیند چن

 

د عدد هیتر بخاری است که موجب گرم شدن مازوت می شوند مقداری از مازوت گرم شده به مخازن باز می گردد .
و مقداری از آن هم به مرحله دوم می رود.

مرحله دوم : در این مرحله ۸ عدد فیلتر برای تمیز کردن مازوت وجود دارد این فیلترها که به صورت استوانه ای شکل هستند در درون خود صافی هایی دارند که ذرات آلوده کننده مازوت پشت صافی ها باقی می مانند و در ته استوانه ته نشین می شوند که بعداٌ آن را بیرون می آورند در بیرون از این صافی ها پمپی وجود دارد که این پمپ مازوت خروجی از فیلتر را به سمت بویلرهای اصلی می فرستد.

 

واحد کنترل قسمت سوخت رسانی یک واحد کاملاٌ مجزاست که آلارم ها ، وضعیت ولوها ، ذخیره مخازن و ; را به صورت Online به اتاق کنترل این واحد منتقل می شود و کاربر می تواند این مقادیر را با توجه به نیاز نیروگاه کم یا زیاد کند.

در قسمت سوخت رسانی دو عدد مخزن هم برای گازوئیل درنظر گرفته شده است . علت استفاده از گازوئیل این است که از گازوئیل به عنوان پیلوت استفاده می شود ( جرقه زن ) یعنی در ابتدا برای روشن کردن مشعل های بویلر از گازوئیل استفاده می شود چون مازوت در ابتدا نمی سوزد و بعد از داغ شدن مشعل ها تزریق مازوت شروع می شود.
سیکل تولید برق :

بخار تولیدی در بویلر با دمای ۵۴۰ درجه سانتیگراد و ۱۶۰ بار به درون توربین HP می رود و پس از چرخاندن توربین HP فشار و دمای آن افت می کند پس دوباره به بویلر رفته و فشار و دمای آن تا حدودی ۴۰ بار زیاد می شود و پس از آن به توربین JP رفته ( فشار متوسط ) و پس از چرخاندن آن مستقیماٌ به توربین LP می رود و آن را می چرخاند بخار خروجی از توربین (Low Pressure) LP به درون Condenser می رود. بخار بسیار داغ در Condenser به آب خیلی داغ تبدیل می شود. در Condenser همزمان مقداری از آب به برج های خنک کننده رفته

و خنک می شود و مقداری از آب توسط دو عدد پمپ که به صورت Standby کار می کنند به هیترهای ( Lp:Low Pressure) می رود . در ضمن آبی که به برج های خنک کننده رفته پس از بازگشت به خود Condenser می رود و این یک سیکل بسته است . تعداد هیترهای LP 4 عدد است و پس از خروج آب داغ از هیترهای LP آب به Feed Water tank (F.W.Tank) می رود و سپس توسط ۳ عدد پمپ که دو عدد در مدار و یک عدد Standby کار می کند به درون ۳ عدد هیتر (HP:High Pressure) رفته و سپس دوباره به بویلر می رود این سیکل بسته است و همواره ادامه دارد.

در سر راه بخار به درون توربین ها ولو.های اضطراری قرار دارد کار این ولوها این است که اگر واحد تریپ خورد بخار را مستقیما به درون Condenser هدایت می کند.
تعداد مشعل هایی که برای بویلر در نظر گرفته شده است ۳۴ عدد می باشد که در هر طبقه ۸ عدد که در هر دو طف بویلر ۴ عدد مشعل به کار رفته است این مشعل ها از دو قسمت مجزاغ از همدیگر تشکیل شده است که یکی از قسمت ها برای سوخت گاز و دیگری برای سوخت مازوت است . Gun مازوت دارای دو ورودی می باشد یکی ورودی بخار داغ و دیگری

ورودی مازوت ، ابتدا ولو بخار داغ باز شده و سپس مازوت به همراه بخار داغغ به درون کوره پاشیده می شود قبل از اینکه ما از مازوت استفاده کنیم باید برای روشن کردن مشعل از اگنالیتور ( جرقه زن ) استفاده کنیم برای سوخت مازوت و گاز از دو اگناتیور جدا استفاده شده است . اگناتیور مازوت با گازوئیل کار می کند و اگناتیور گاز هم با گاز طبیعی ، برای شروع

به کار گازوئیل به داخل پاشیده می شود بعد از این قسمت جرقه زن که دارای ولتاژ ۲۵۰۰ است شروع به جرقه زدن می کند تا Gun روشن شود بعد از روشن شدن Gun و دیدن شعله توسط سنسورهای موجود به سیستم مشعل دستور ورود سوخت می دهد تا مشعل روشن شود بع از روشن شدن مشعل Gun اگناتیور خاموش شده و بیرون می آید .

در مسیر عبور سوخت ها به درون بویلر یک ولو Shut Off قرار گرفته است ولو Shut off هنگامیکه وناحد تریپ می خورد به صورت اتوماتیک جلوی ورود گاز یا مازوت را به درون بویلر می گیرد. همچنین در کنار هر یک از مشعل هاهی یاد شده دو عدد شعله بین قرار گرفته است که یکی شعله بین گاز و داتیگری شعله بین مازوت . در ادامه به بررسی شعله بین مازوت می پردازیم .

شعله بین مازوت :
شعله بینی که در این نیروگاه به کار رفته است ZHJI نام دارد و تشکیل شده است از یک پانل تشخیص شعله و ردیف آنالایزرها . این شعله بین ها می توانند نور قابل رؤیت را تشخیص دهند.

ساختمان شعله بین :
این شعله بین از دو قسمت تشکیل شده است : اسکنر که در بویلر قرار دارد و یک ردیف آنالایزر سیگنال ، هر ردیف آنالایزر ۸ عدد اسکنر دارد و اسکنرها توسط یک کابل ۴ وایره ( Wire ) به کانال های مربوط متصل می گردند.
اسکنر شامل موارد زیر است :

هر اسکنر (Scanner Head) ، فیبر نوری ، کاندوئیت داخلی ، کاندوئیت خارجی یک پوسته تشخیص دهنده و بر مدار چاپی اسکنر ، این برد داخل حفاظ اسکنر قرار دارد و فیبر نوری داخل کاندوئیت است . یک طرف کاندوئیت به هد اسکنر وصل می شود و طرف دیگر آن به بدنه اسکنر که اسکنر را می سازد ، ۲ نوع اسکنر وجود دارد یکی اسکنر با کاندوئیت سخت که جهت مشعل ثابت به کار می رود که در نیروگاه از این نوع اسکنر استفاده می شود و دیگری اسکنری که برای شعله های گردان به کار می رود.
از طریق اسکنری که در بویلر نصب شده است آنالایزر می تواند شدت و فرکانس شعله داخل کوره را نشان دهد. سیگنال شعله که توسط اسکنر ، Sens می شود شعله می رسد در آنجا سیگنال هایی که از ۸ اسکنر می آیند به صورت جداگانه و همزمان آنالیز می شوند.

کاندوئیت خارجی اسکنر ممکن است به بدنه کوره جوش شود. هوای خنک کاری اسکنر از داخل هسته اسکنر و کاندوئیت خارجی وارد کوره می شود. هوای خنک کاری دو کار انجام می دهد. خنک کاری و تمیز کاری هر اسکنر ( جهت جلوگیری از نشستن دوده روی لنز )
اصول کارکرد اسکنرها :
هنگامی که سوخت می سوزد از خود نور قابل رؤیتی ساطع می کند که خواص موج را دارد. فرکانس موج بسته به نوع سوخت متغیر است . در عین حال فرکانس و شدت نور به نسبت سوخت به هوا ، سرعت پاشش سوخت ، شکل هندسی مشعل و ; بستگی دارد. این شعله بین همچنین شدت و فرکانس موج شعله را نیز اندازه گیری می کند.
از ۸ اسکنر (ZHJ-1) 4 عدد مربوط به مشعل جلو (front) و ۴ عدد مربوط به عقب (Rear) کوره در یک طبقه خاص است . به عبارت دیگر هر ردیف اسکنر در پانل کنترل به یک طبقه مشعل های بویلر تعلق دارد.
سیگنال شعله ارسالی پس از عبور از یک تقویت کننده AC و یک محدود کننده (Limiter) به یک سری پالس مربعی شکل تبدیل می شود. فرکانس موج مربعی شکل فرکانس شعله است . این فرکانس با فرکانس داخلی که از قبل توسط آنالایزر (discriminator) فرکانس قابل تنظیم است (Set) شده است ، مقایسه می گردد. هنگامیکه فرکانس شعله بیش از فرکانس تنظیمی باشد نشان دهنده مجوز فرکانس روشن می شود. در غیر اینصورت سیگنال مجوز فرکانس ارسال نمی گردد. فرکانس آنالایزر از ۵/۲ تا ۱۰۳ Hz جهت فرکانس شعله سوخت های مختلف قابل تنظیم است . فرکانس تنظیمی داخلی می تواند از روی سوئیچ های روی برد تنظیم شود.
مدار Scanner :

بعد از تبدیل نور به یک سیگنال الکتریکی ، سیگنال شعله به سیگنال جریان تبدیل می شود این سیگنال از طریق ترمینال خروجی شماره ۵ به ماژون شدت نور در پانل در می آید . هنگامیکه تجهیز در حالت کار نرمال باشد ، سیگنال جریان ½ ۳۳/۰ mA به ترمینال No.1 ماژول شدت نور وارد می شود. در اینجا از طریق یک مقاومت ۱ کیلوولت زمین شده به ولتاژ V1/2 33/0 تبدیل می شود.
مدار شدت نور :

این مدار جهت تبدیل جریان به ولتاژ ارسالی از اسکنر و آنالیز مؤلفه شدت نور پس از تبدیل واحدها به کار می رود.
سیگنال جریان اسکنر که به برد می آید به سیگنال ولتاژ V1/2 33/0 تبدیل شده وارد یک تقویت کننده DC جهت تغییر رنج می شود. پس از تغییر رنج سیگنال ولتاژ از V1/2 33/0 به V 5/6 2/1 تبدیل می شود. سیگنال شعله تبدیل شده به دو قسمت می رود یکی به مدار فرکانس جهت تشخیص فرکانس و دیگری به یک فیلتر پایین گذر . سیگنال شعله ای که از فیلتر پائین گذر می گذرد تنها شدت شعله را بیان می کند ، این سیگنال به مدارات تشخیص خطا (fault) و شدت نور به طور همزمان ارسال می گردد، ۱۵ ولت یعنی مجوز شعله ( شعله را داریم ) و صفر ولت یعنی نداریم . سیگنال ۱۵ ولت در لاین خطا (fault) نشانگر وجود (foult) در سیستم است و صفر ولت همین خطایی وجود ندارد.

تنظیم حدود بالا و پائین شدت شعله به عنوان خروجی به بورد جهت نمایش و اندازه گیری ارسال می شوند در شرایط نرمال مدار اندازه گیری سیگنال ۵/۶ – ۲/۱ را دارد. SW201 سوئیچ جهت مقدار حد بالا و Sw 202 مقدار حد پائین است . هنگامیکه Sw 201,2 هردو روی وضعیت پائین قرار داده شوند، شدت شعله (flame ulten sity) به عنوان خروجی و مقدار نشان داده شده روی برد بکار می رود. هنگامیکه Sw 201 در موقعیت بالا قرار دارد مقدار ست (Set) حد بالا نشان داده می شود و به همین ترتیب اگر Sw 202 در موقعیت بالا قرار داده شود ، مقدار ست (Set) حد پائین را نشان می دهد.

دیاگرام شماتیک اسکنر به شرح زیر است :
سیگنال نور شعله که توسط لنزها Sens می شود پس از عبور از انتهای همگرا به فیبر نوری داخل کاندوئیت و پس از آن به انتهای پوسته اسکنر (Scanner) می رسد فیبر نوری نو را به سمت دیود فتو الکتریک هدایت می کند و دراینجا تبدیل نور به سیگنال خاتمه می پذیرد این سیگنال الکتریکی به برد مدار چاپی (PCB) انتهای پوسته اسکنر می رسد توسط یک تقویت کننده لگاریتمی و تبدیل ولتاژ – جریان سیگنال الکتریکی به سیگنال جریان تبدیل شده و به ردیف آنالایزرهای پانل می رسد. تقویت کننده لگاریتمی نه تنها به سیگنال های بسیار ضعیف حساس است بلکه سیگنال با شدت بیشتر را نیز تقویت کرده اشباع نمی شود. این تقویت کننده هر سیگنال را در مقدار تنظیم شده قرار می دهد لذا می تواند به عنوان پایه ریزی جهت تشخیص خطای شعله بین به کار رود. این سیگنال ولتاژ به جریان تبدیل شده و با ماژول ارسال می شود. هدف از مبدل ولتاژ / جریان این است که حتماٌ سیگنال نوری در هر سیگنال الکتریکی جریان انتقال یابد و هدف اصلی در انتقال جریان کاهش نویز است و به عنوان قرارداد در انتقال سیگنال به راه دور مورد استقاده قرار می گیرد.

بدلیل وجود تقویت کننده لگارتیمی در بخش آنالایزر اسکنر مولفه شدت شعله می تواند در رنج مجاز تنظیم شود همچنین له عنوان پایه ای جهت تشخیص خطا بخش اسکنر یا کابل انتقال به کار می رود. لذا مقادیر حدود پائین و بالای بخش شعله بین هنگامیکه اسکنر و کابل نرمال اند تنظیم می شود. دامنه سیگنال شعله نیز در منطقه مجاز بین حدود پائین و بالاست . هنگامیکه خطایی در بخش اسکنر یا کابل سیگنال رخ دهد سیگنال خروجی از حد مجاز تجاوز می کند. شعله بین بدون هیچ تنظیمی کار می کند چون حدود پائین و بالای تشخیص خطا از قبل تنظیم شده اند.

بخش کلیدی ، قسمت تشخیص فرکانس مقایسه گر فرکانس است (Freguency Comprator) است بلوک دیاگرام پایه مدار فرکانس در شکل زیر آمده است .

بخش های مهم آنالیز سیگنال ، مدارات فرکانس و شدت نور شعله هستند ، این مدارات به ترتیب جهت تشخیص فرکانس و شدت نور بکار می روند مدارات تشخیص خطا خود آزمایی سیگنالی را که از اسکنر می آید را انجام می دهند. اگر سیگنال خارج از رنج تنظیمی باشد شعله بین پیغام Self fault را نمی فرستد که از طریق نشان دهنده خطا fault روی برد شخص می شود . در این زمان خروجی سیگنال شعله ای است که این مدار را بلوک می کند. شکل زیر (صفحه بعد ) بلوک دیاگرام ساده شده آنالیز سیگنال شعله در یک کانال شعله بین ZHJ-1 را نشان می دهد. شکل پایه کارکرد یک واحد کامل شعله بین را نشان می دهد. سیگنال جریانی که از اسکنر می آید ابتدا توسط مبدل جریان – ولتاژ به ولتاژ تبدیل شده ، پس به طور همزمان به سه مدار تشخیص شدت ، فرکانس و خطا می رود ، نتایج آنالیز سیگنال در این سه مدار با LED نشان داده می شود. حدود بالا و پایین سیگنال های شدت از قبل تنظیم شده اند. سیگنال شدت زمانیکه از حد بالا تجاوز نماید وارد عمل می شود. یعنی سیگنال مجوز شدت را صادر می کند. و این سیگنال تا زمانیکه شدت به مقدار پائین نرسیده تداوم دارد. لذا حد بالایی می تواند به صورت دلخواه افزایش یابد تا توانایی تشخیص شعله را افزایش دهد و حد پائین کاهش یابد تا از حساسیت شعله بین با کارکرد صحیح اطمینان حاصل شود.

 

« بلوک دیاگرام ساه شده برای یک کانال »

مقداری که نشان دهنده شعله شروع به چشمک زدن کند. پس Set فرکانس به مرحله بعد از این کاهش می یابد سپس لامپ نشان دهنده شعله بدون چشمک زدن روشن می ماند.
– اگر سوئیچ انتخاب گر روی حالت بهره برداری قرار گیرد. ماژول به صورت متناوب خروجی می دهد. بر روی نشان دهنده و اندازه گیر شدت و فرکانس شعه به مقدار بالا می رسند ، نشان دهنده روشن می شود و اندازه گیر حدود mA 5 را نشان می دهد. تغییرات لامپ نشان دهنده شعله روی بورد، اندازه گیر شدت شعله با شدت و فرکانس شعله به شرح ذیل اند :

شدت شعله فرکانس نشان دهنده شعله اندازه گیر
زیاد کم خاموش
زیاد زیاد خاموش
کم کم خاموش
هنگامیکه به حالتی از کار رسیدیم ه مقادیر درست نمی باشد ماژول خود تست را باید در وضعیت ثابت نگه داریم و کارت شعله بین را نقطه به نقطه چک کنیم و خطا (fault) را برطرف سازیم . پس از اینکه تست تمام شد. سوئیچ قدرت ماژول خود تست را در وضعیت خاموش (off) قرار داده ، ست فرکانس و شعله را به حالت قبل برگردانده و سئویچ ماژول را روی حالت بهره برداری قرار می دهیم .
متناوب چهار نوع سیگنال الکریکی ارسال کند یعنی سیگنال های :
شدت نور بالا / فرکانس بالا
شدت نور پایین / فرکانس پائین
شدت نور بالا / فرکانس پائین
شدت نور پائین / فرکانس بالا
اینسیگنال ها به ۸ کانال شعله بین می روند. این چهار حالت با سوئیچ نگهدارنده حالت بهره برداری که جلوی ماژول خود تست قرار دارد می توانند انتخاب شوند. این سوئیچ می تواند ماژول را در یکی از حالات نگه دارد و یا اینکه به صورت تناوبی سیگنال ها را ارسال کند. حالت ماژول خود تست می تواند با نشان دهنده فرکانس و شدت که در جلوی بورد نصب شده اند ، نشان داده شود. نشان دهنده شدت نور در نور زیاد و نشان دهنده فرکانس در فرکانس بالا روشن می شوند. ردیف آنالیز سیگنال می تواند سریعاٌ با این ماژول تست شوند روش تست به شرح زیر است :
– هنگامیکه ماژول خود تست در جای ماژول انبساطی (Expansional module) قرار می گیرد و سوئیچ قدرت وصل می شود ، ماژول خود تست جهت رسیدن به حالت فرکانس و شدت بالا شروع به کار میکند.
– شدت حد بالای ماژول شعله بین روی mA 3 و حد پائین روی mA 2 تنظیم می شود.
– سوئیچ بهره برداری سیموله روی وضعیت سیموله قرار می گیرد. سوئیچ ست فرکانس روی بورد جلوی ماژول چنان تنظیم می شود که به حد بالایی فرکانس برسد یعنی ، اگر فرکانس بالای حد معین باشد یا ولتاژ استاندارد E0= 7/5 V مدار معادل مطابق شکل زیر خواهد بود.

بهره این تقویت کننده می تواند با تغییر R333 تغییر یابتد ولتاژ استاندارد Eo پس از تقویت سیگنال شعله شناور خواهد بود.
مدار اندازه گیر و نشان دهنده :
هنگامیکه مجوز شدت و فرکانس شعله را داریم و fault نداریم ا ین سیگنال شعله خروجی کانال شعله بین مربوطه را روشن می کند و یک کنتاکت می فرستد ، در این زمان اندازه گیر با رنج پایین روی ماژول شدت سیگنال شعله را نشان می دهد.
ماژول خود تست اضافی :
شعله بین ZHJ-1 می تواند با ماژول خود تست اضافی تجهیز شود که برای تست ردیف آنالایزرهای سیگنال بکار می رود.
ماژول خود تست یک ماژول تک بوده است که از لحاظ ساختمانی با دیگر ماژول های شعله بین سازگار است . این ماژول می تواند حالت شعله با سیموله کند و به طور
مدار فرکانسی frequency Circuit :

سیگنال شعله از مدار شدت شعله و از طریق تبدیل رنج به مدار فرکانسی می رود پس از اینکه مؤلفه DC آن توسط خازن ایزوله شده مؤلفه AC این سیگنال به تقویت کننده AC جهت تقویت بکار می رود سیگنال AC تقویت شده پس از عبور از یک تقویت کننده با بهره متغییر وارد مدار تبدیل شکل موج بویلر می شود. مدار مبدل شکل موج مربعی سیگنال AC با دامنه بالاتر را به سیگنال مربعی شکل تبدیل می کند و آن را به مدار مقایسه فرکانسی می فرستد هنگامیکه این مقدار بیش از مقدار فرکانس ست داخلی باشد. سیگنال مجوز شعله در Set 2 ارسال می شود. VDC15 یعنی مجوز فرکانس داریم و oV یعنی نداریم فرکانس داخلی بین ۱۰۳ تا ۵/۳ هرتز توسط ۳۰۱ sw روی بردهای ماژول ست می شود.
درحقیقت تقویت کننده AC با بهره متغییر یک مدار فیلتر بالا گذر است هنگامیکه فرکانس زیر حد معین باشد یا ولتاژ استاندارد زیر ۵/۷ ولت باشد. مدار معادل مطابق شکل زیرخواهد بود.

دستگاه GAH ( Gas Air Heater ) و خنک کننده روغن آن :
این دستگاه برای بالا بردن راندمان تولید برق در نیروگاه به کار می رود به شکل استوانه است و درون آن سلول هایی قرار دارد که توسط دو عدد موتور که به صورت Standby با همدیگر کار می کنند چرخانده می شوند.

 

هوا توسط فن های مکنده به نام (forced draft fan) FD FAN به داخل بویلر دمیده می شود و از داخل GAH عبور می کند. سلول از سوراخ های ریزی تشکیل شده است که گرمای بیشتری به خود جذب می کند بین هوا و دود هیچگونه تماسی وجود ندارد فقط دود سلول ها را داغ می کند و سلول داغ شده موقعی که می چرخد حرارت را به هوا منتقل می کند کنترل هر دو موتور گرداننده سلول ها توسط سیستم DCS صورت می گیرد. در مرکز سلول محوری قرار دارد که سلول حول آن می چرخد این محور باید همواره توسط روغن خنک کاری شود ( به دلیل وجود گرمای زیاد ) این محور دارای مخزنی برای ذخیره روغن می باشد روغن این مخزن توسط دستگاه خنک کننده روغن GAH خنک می شود.
دستگاه خنک کننده روغن GAH :

این دستگاه که به صورت اتوماتیک کار می کند از یک مدار فرمان PLC JP 1612 و همچنین از دو عدد کمپرسور ، دو عدد پمپ روغن ، یک فشار سنج ، یک فیلتر روغن و دو عدد دماسنج و چند عدد ولو تشکیل شده است . کمپرسورها و موتورهای پمپ روغن به صورت Standby با یکدیگر کار می کنند.
این دستگاه هنگامیکه دمای روغن مخزن از ۵۰ درجه سانتیگراد بیشتر شود شروع به کار می کند و زمانی که دمای روغن به کمتر از ۴۰ درجه سانتیگراد برسد آن را خاموش می کند. توسط سنسورهای دمایی که در ورودی و خروجی نصب شده است اطلاعات به PLC داده می شود.
اگر در یکی از موتورهای خطائی رخ دهد PLC آن را از مدار خارج می کند و موتور دیگر را وارد مدار می کند کمپرسور دوم فقط زمانی می تواند شروع به کار کند که دمای روغن ورودی به ۶۵ درجه سانتیگراد رسیده باشد.

سیستم کنترل توربین (Digital Electro Hydraulin Control) DEH :
هسته مرکزی آن براساس میکروپروسسور می باشد که سیستم کنترل را با ساختار میکروپروسسصور ارتباط می دهد و از مزایای میکروپروسسورها مانند سرعت بالای مطالبه پردازش داده ها ، تشخیص لاجیک ، حافظه ، مقایسه و ; در آن استفاده شده است .

مبنای کار :
۱- الکترونیک : پردازنده دیجیتال
۲- هیدرولیک : که در آن از دو نوع روغن fire resotms oil , turbine oil استفده شده است .
هدف از بکار بردن این سیستم کنترل توربین بهبود و بالا بردن سطح اتوماسیون می باشد و سیستم هیدرولیکی به منظور بالا بردن توانائی سیستم بکار می رود.
قابلیت های DEH :
۱- کنترل توربین بصورت اتوماتیک Automatic turbine control ATC :
براساس محاسبات فشرده و اطلاعات دریافتی .
۲- بعنوان رابط بین سیستم کنترل ccs و سیستم سنکرونیزه کردن ASS عمل می کند.
CCS : Carinated Control System
ASS : Automatic Synchronization System
۳- سیستم حفاظت افت فشار main steam
۴- سیستم حفاظت فشار معکوس Back Pressure Protection
۵- Run Box
۶- سیستم کنترل Over Speed
۷- ست جابجائی ولوها (Valve movment test)
۸- نمایش گرافیکی وضعیت اجرائی
۹- نمایش پارامترهای اجرائی – آلارم ها ، Lag پرینت ها
۱۰- ارسال و نمایش تریپ ها
اصول سیستم کنترل :
هنگامیکه DEH در حال کار نیست دو سیستم کنترل Start – UP Valve و سنکرونایزر به صورت دلتی کار می کنند تا با حرکت acruator , intermadite relay pilot valve هیدرولیکی کنترل ولو HP,IP را به منظور کنترل سرعت و بار واحد کنترل نماید . همچنین سیستم هیدرولیکی دارای قابلیت ثابت نگه داشتن سرعت در حالت Loend rejection . حفاظت در برابر افزایش سرعت Over Speed و حفاظت خلاء می باشد و در صورت Over Speed شدن یا افت فشار روغن Lab Oil باعث تریپ اتوماتیک سیستم می شود .
مدلهای کنترلی DEH :
۱- Btc : Basic turbine Control
۲- ATC : Auto turbine Control

۱-۳) Start Up : ابتدا DEH بررسی می کند که ولو تغییر وضعیت electro hydrolic روی موقعیت الکتریکی باشد سپس DEH موتور start up ولو را به منظور چرخش معکوس و ری ست کردن emergency trippilot کنترل می کند و فشار لازم برای روغن را به منظور latchiry تامین می کند سپس DEH با کنترل start up valve باعث باز شدن HP,IP main steam stop valve می شود تا هنگامیکه Start up valve به حداکثر مقدار برسد بعد از آن که DEH اطمینان حاصل کرد که واحد لچ شده و start up valve کاملا باز است نوع کنترل روی مبدل electro hydroline عوض می شود .
۲-۳) Run up & Loding :
در سول Run up توربین ، DEH سیگنال پالس سرعت را از مولفد رلوکتانسی دریافت می کند و آن را به سرعت واقعیت تبدیل می نماید خطا بین سرعت واقعی و سیگنال تقاضای سرعت از طریق PID محاسبه خواهد شد و خروجی برای مبدل electro hydrolic ارسال می شود تا کنترل سرعت واحد را انجام دهد.
بعد از پارالل شدن واحد . DEH سیگنال فیدبک سرعت را به صورت سیگنال primary – fre quncy lodulating واحد و سیگنال فیدبک دریافتی از توان ، دریافت می کند. خطا بین مقدار واقعی توان و مقدار توان درخواستی از طریق PID محاسبه خواهد شد و به صورت خروجی به مبدل electro hydrolic ارسال می شود تا کنترل بار واحد را انجام دهد.
۳-۳) Process of Lead rejection :
DEH سیگنال oil breaker off را دریافت و از طریق لامیک اینتراپت Loadrejection آن را پردازش می کند سیگنال پردازش شده به مبدل electro hydrodic ارسال میشود و با بستن سریع کنترل ولو (Close Up) واحد را از over speed شدن محافظت می کند سرانجام DEH کنترل ولوها را به میزان بی باری باز می کند و همچنین از هر نوع لوپ کنترل سرعت دور واحد را درحالت ایده آل نگه می دارد.
۴-۳) Change ove if failure :
در حالت نرمال DEH خود محافظ است هنگامیکه اختلالی در DEH بوجود آید به صورت اتوماتیک به کنترل هیدرولیک تغییر وضعیت می دهد.
هنگامیکه DEH در حال کار است و فشار روغن آن را دنبال می کند DEH به منظور کنترل جابجائی سنگرون کننده سیگنال خروجی بالا یا پائین از هر نوع حلقه سنکرون کننده برای آن می فرستد به این ترتیب فشار روغن در رنج نرمال آن را دنبال می کند و بنابراین در هنگام تغییر وضعیت از DEH به هیدرولیک هیچ نوسانی در سرعت یا فرکانس نخواهیم داشت .
ATC : کنترل start – down , strar up و بار تغییر را با درنظر گرفتن تنش و طول عمر انجام می دهد.
Start up , run up & Loading :
هنگامیکه DEH در موقعیت کنترل الکتریک است و BTC نرمال است و تریننگر در مدار است ATC بطور اتوماتیک شرایط Run-up را بررسی می کند و شیب run-up را انتخاب می کند و توربین را از تغییرات دما محافظت می کند و شیب تغییرات سرعت را در هنگام run – up کنترل می کند. هنگامیکه به شیب سرعت (rated speed) می رسد ATC به سنکرونایزینگ اتوماتیک سوئیچ می کند و BTC کنترل سرعت واحد را تا هنگام پارالل بر حسب درخواست ASS انجام خواهد داد. سپس با کنترل ATC برمی گردد و برحسب حالت واحد درخواست بار به ATC شیب بار و فرمان گرم شدن را به منظور دریافت ماکزیمم بار در ماکزیمم rate انتخاب می کنیم .
BTC : مد اصلی کنترل سیستم DEH است به صورت حلقه بسته سرعت و بار توربین را تشخیص می دهد و توابع حفاظت مختلف دارد.
۱- میزان سرعت ، توان ، شیب سرعت و شیب بار را تعیین می کند ، BTC تشخیص می دهد که کدامیک از کامپیوترهای B,A در سرویس اند و اگر هر دو خطا داشته باشند سیستم به هیدرولیک تغییر وضعیت می دهد.
۲- در هنگام سرعت بحرانی DEH به طور اتوماتیک شیب run – up را اصلاح می کند و بدین ترتیب واحد را از دور بحرانی می گذراند و بعد از عبور از سرعت بحرانی ، شیب run – up را تغییر داده و مقدار جدیدی برای آن انتخاب می کند منحنی تجربی و سرعت بحرانی واحد می تواند بصورت on line اصلاح شود و تغییر یابد.
۳- این قابلیت وجود دارد که در مد (DEH) BTC ماکزیمم مقدار over speed را ثبت کند.
۴- DEH می تواند ۳ سطح سیگنال Run back مختلف را از CCS یا دیگر سیستم ها دریافت کند تا بار شخصی را برحسب ۳ سطح شیب بار ran back کند .
۵- درهنگام Start up اپراتور می تواند با استفاده از ON / Off TPC روی فیل کنترلی انجام دهد. اگر TPC روی دکمه ON باشد و فشار واقعی کمتر از مقدار تعیین شده باشد DEH بار اصلاح می کند تا main steam به حالت اول برگردد و همچنین اپراتور Setling را اصلاح کند.
۶- تست حرکت ولوها که به صورت On Line صورت می گیرد. اپراتور می تواند به صورت On line ولوهای سمت راست و چپ در HP و ولوهای راست و چپ در IP و کنترل ولو IP ترا از طریق نپل کنترلی تست نماید.
مدکنترلی ATC :
ATC یک مد اجرائی براساس BIC است . بسته به پارامترهای توربین ATC کنترل shout drwn , start up و بار متغییر را انجام می دهد .
قابلیت ها :
۱- محاسبات تنش و انبساط
۲- کمنترل تنش و مدیریت طول عمر
۳- محاسبه بدست آوردن بهترین پارامترهای Starting و اپتیمایزر کردن پارامترهای بخار از طریق شیب تغییرات metal temperature .
۴- حفاظت فشار معکوس
۵- نمایش و آنالیز منحنی های توربین و پارامترهای سستم شفت .
۶- توانایی آرارم دادن در هنگام خروج از محدوده کپی گرافیکی ثبت پارامترهای عملیاتی و نمایش آنها .
۷- Trouble shoting برای ترنمیزهای مهم و کارتهای I/O
کنترل حفاظت اوراسپید (Over Speed) :
هنگامیکه DEH آشکار کند که سرعت به ۱۰۳% رسیده است سیگنال خروجی دیجیتال DEH به منظور کنترل Pilot Valve محدود کننده over speed بکار میرود و از over speed جلوگیری می کند. هنگامیکه سرعت به ۱۱۰% رسید ، سیگنال تریپ توسط DEH ارسال می شود.
نمایش عملیات مختلف توربین :
در طول shout down operation , start – up اپراتور می تواند تواضع مونیترینگ کنترل مرکزی را مستقیما از طریق CRT , Control displaying Panel انجام می دهد.
TECHNICAL DATA :
NO Lood Speed Control function < + 1% rated speed ( دامنه نوسانات در سرعت بی بار )
Loud Control fluctuntion on rated power < + 1 MW (دامنه نوسانات بار )
Speed overshoot when full load rejection < + 8% (اورشوت سرعت درهنگام Loudrejection کامل )
Speed governing droop 3% —6% Continuous and justable
( در ناحیه drop بین ۳ تا ۶ درصد می توانیم تنظیم انجام دهیم و modify کنیم و در خارج آن نمی توانیم )
Primary frequency mo du lating range adjustable :
هنگامیکه یکی از واحدها در شبکه rejection Load می شود و از شبکه خارج می شود Primary frequency modulating range آن را تشخیص داده و با بالا بردن بار واحدهای دیگر مانع از تغییر droop و تغییر فرکانس می شود اگر بار واحدی در full load باشد آن را ثابت نگه داشته و بار واحدیهای دیگر را بالا می برد.
منبع ۲۸۰ ولت AC و بار ۳۰۰۰ VA :
سیستم هیدرولیک با دو نوع روغن fire resistance oil system , turbine oil system کنترل توربین واحد را انجام می دهد، هنگامیکه DEH در سرویس قرار داده شده سیستم هیدرولیک سرعت و بار واحد را با اجرای دستی start up device و speed changer و سپس relay cuplifier , hydraulic governer و کاورنرولوهای HP,IP انجام می دهد سیستم هیدرولیک دارای قابلیت ادامه عملیات به صورت نرمال بعد از Load rejection حفاظت Over speed Protection ، حفاظت خلاء Vaccum Protection می باشد.
ساختمان فیزیکی DEH :
DEH شامل ۵ کابینت کنترلی می باشد و مدهای کنترلی آن BTC,ATC است .
کابینت اول : شامل کامپیوتر A می باشد که :
– منبع تغذیه
– یک دستگاه کامپیوتر NCS 80
– دو دستگاه کامپیوتر صنعتی IP
– ترمینال بلوک می باشد
کابینت دوم : برای کامپیوتر B و تجهیزات مشابه کامپیوتر A است و به تعدادی از رله های تغییر وضعیت مجهز است .
کابینت سوم : کابینت کنترلی شامل :
– کامپیوتر صنعتی IP
– کنترلر برای electro hydrolic pilot valve
– رله عملیاتی
کابینت چهارم برای ATC ( سیستم C ) :
– منبع تغذیه
– NCS 80
– کامپیوتر صنعتی IP
پنجمین کابینت ——< منبع تغذیه است .
شکل ۱۱ بلوک دیاگرام سخت افزاری سیستم می باشد میکرو کامپیوترهای B,A به صورت redan dant کار می کنند یعنی اینکه فقط یکی از آنها در مدار است و دیگری بحالت آماده باش قرار دارد و اگر مشکل برای کامپیوتر A پیش بیاید کامپیوتر B بصورت اتوماتیک جای کامپیوتر A را می گیرد و این دو کنترل سرعت و بار توربین را انجام می دهند.
کامپیوتر C برای کنترل اتوماتیک است اطلاعات از هر نوع BIT Bus بین ۳ کامپیوتر A,B,C مبادله می شود شکل ۱۲ پیکر بندی سیستم A/B و شکل ۱۳ پیکر بندی سیستم C را نشان می دهد دو کامپیوتر که به صورت رزرو هستند بدین صورت عمل می کنند که سیگنالهای محلی مانند سیگنال ورودی ON,Off و سیگنالهای آنالوگ و سیگنال سرعت به صورت لحظه ای وارد کامپیوترهای B,A می شوند و سپس B,A به صورت همزمان کارکرده و همان برنامه را اجرا نموده و به صورت لحظه به لحظه سیگنالهای کنترل خروجی آنالوگ و نیز ON,Off ارسال می کنند سپس از میان جفت کامپیوترها انتخاب می شود که آیا خروجی کامپیوتر A عمل کنترل را انجام دهد و B به عنوان کامپیوتر رزرو عمل کند یا بالعکس .
ارتباطات از طریق پورت های سری بین کامپیوترهای B,A و نپل اجرائی (Operation Panel) و صفحه نمایش (display panel) و پرینتر انجام می شود و هر دو کامپیوتر را به بقیه اجزاء ارتباط می دهد CPU به کار رفته از نوع ۸۰۲۸۶ است .
که برای کامپیوترهای C,B,A از آن استفاده شده است .
برد ارتباط سری ——< ISBC 53u
کارت شبکه ———< ISBC 34u
IOCM هر نوع تغیر داخلی آدرس را تشخیص می دهد و سیگنال های اطلاعات (data) و کنترل بین D Bus , rnultibus توسط کارت IP تبادل می شود کامپیوتر ۲۸۶ کار کنترل مدول های IP را به وسیله مدول D Bus , rocm انجام می دهد . سیگنال های ورودی ON – Off و آنالوگ از field و خروجی های ON/Off و آنالوگ به field همگی توسط مدول کارت های IP می باشد ۳ کانال از سیگنال های سرعت از پروسهای سرعت می آیند و به برد حفاظت over speed فرستاده می شوند بعد از پردازش لاجیک ۲ از ۳ سیگنال های سرعت تابع OPC می تواند توسط سخت افزار تشخیص داده شود.
و حفاظت فشار روغن و ; می باشد و به محض over speed شدن واحد یا کاهش فشار روغن بصورت اتوماتیک باعث تریپ خواهد شد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.