تحقیق در مورد جریان سقیفه بنی ساعده و تاثیر آن برنهضتی بنام تشیع


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد جریان سقیفه بنی ساعده و تاثیر آن برنهضتی بنام تشیع دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد جریان سقیفه بنی ساعده و تاثیر آن برنهضتی بنام تشیع  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد جریان سقیفه بنی ساعده و تاثیر آن برنهضتی بنام تشیع،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد جریان سقیفه بنی ساعده و تاثیر آن برنهضتی بنام تشیع :

مقدمه:
بدون شک با نگاهی به همه ادیان الهی ، مکاتب گوناگون و اختلاف نظرهایی در بین پیروان یک دین می توان یافت.
دین اسلام نیز ازاین امر مستثنی نبوده و گرایشهای متفاوت فکری در آن ظهور کرده است. پس از رحلت پیامبر (ص) اختلاف نظرهایی در بین مسلمین برای جانشینی پیامبر پدیدار شد که پایه واساس اختلاف مسلمین در آن نهفته است .

از نقطه نظر تاریخ ، جریان سقیفه بناچار با ظهور دیدگاه تشیع مرتبط می باشد . سقیفه محل اجتماعاتی در مدینه بود که روسا مسائل حساس خود را در آن مورد بحث و تبادل نظر قرار می دادند . بررسی اختلاف بین مسلمین بدون در نظر گرفتن جریان سقیفه یقینا باعث به وجود آمدن نتایج نادرست و سوتفاهمات بسیار خواهد شد .

در این تحقیق سعی شده جریان سقیفه و تاثیر آن بر نهضتی به نام شیعه مورد بررسی قرار گیرد .
برای این منظور باید بافت مسلمانان دوران صدر اسلام را نیز مورد بررسی قرار داد ، بنابراین ابتدا به بررسی دو گروه عمده صدر اسلام و پس از آن به بیان واقعه سقیفه می پردازیم و در نهایت تاثیر آن بر ایجاد نهضتی به نام تشیع را مورد بررسی قرار می دهیم .

نگرشی به دو گروه عمده صدر اسلام ( انصار و مهاجر ) :
انصارعمدتا از دو قبیله ساکن مدینه به نامهای اوس و خزرج تشکیل شده بودند ، ایشان بودند که در روزگار سخت مسلمانان را پناه داده و جان ومالشان را در راه اسلام فدا کردند ، آنان پرورش دهندگان اسلام بودند و در زمانیکه مسلمان بودن گناه بزرگی محسوب می شد آنها علاوه بر پناه دادن به مسلمین خودشان نیز اسلام را پذیرا شده و با مسلمین عقد اخوت بستند .

مهاجرین در واقع مسلمین اولیه بودند ، آنها از همان ابتدا در مکه به پیامبر ایمان آورده بودند و به همراه آن حضرت مصائب و مشکلات و شکنجه های بسیار را تحمل کرده بودند و در نهایت نیز به دستور آن حضرت دست از شهر و زندگی و اموال خود کشیده و به مدینه مهاجرت کرده بودند.
حال با شناخت جزئی از شرایط صدر اسلام می توان در مورد جریان سقیفه سخن گفت.

بیان تاریخی واقعه سقیفه بنی ساعده :
پیامبر اسلام د ر چنین روزی رحلت کرده است در حالیکه قبل از آن بارها علی ابن ابیطالب ( ع ) پسر عم خود را به عنوان جانشین خود و ولی مسلمین معرفی کرده است .
علی (ع) که هم اکنون پس از رحلت پیامبر اساسی ترین شخص بنی هاشم و سرپرست اهل بیت پیامبر محسوب می شود در غم پیامبر و مشغول کفن و دفن پیامبر می باشد .
قبل از اینکه درمورد جریان سقیفه صحبت کنیم بهتر است کمی در مورد شرایط مدینه سخن بگوئیم مردم تازه مسلمان پیامبر خود را از دست داده بودند توطئه چینیها از همان دوران بیماری پیامبر آغاز شده بود مانند عقب نشینی از جیش اسامه و جلوگیری از نامه نوشتن پیامبر، پس از وفات نیز عمربن خطاب بر در خانه پیامبر ایستاده و هر کس را که از مرگ پیامبر سخن می گفت تهدید به مرگ می کرد البته باید بسیار ساده بود که این عمل عمر را از روی ندانستن توجیه کرد زیرا شخصیتی همچون عمر زیرکتر از آن بود و می توان گفت هدفی جز متشنج کردن افکار مردم در آن زمان نداشته است !!

حال ببینیم در سقیفه چه خبر بوده است : انصار دور سعدبن عباده در سقبفه بنی ساعده جمع شدند آنها می خواستند کسی را از بین خودشان به جانشینی پیامبر برگزینند برای اینکار نیز دلایلی داشتند اولا آنها چون از پیامبر حمایت کرده بودند خود را ذیحق می دانستند در ضمن آنها در جنگها بسیاری از بزرگان عرب را کشته بودند و می اندیشیدند که اگر شخصی غیر از انها به خلافت برسد در صدد انتقامجوئی از آنها باشد علاوه براین همانطور که گفتیم انصار خود دو قبیله بودند و هر قبیله می خواست ریاست از آن او باشد . قبل از اینکه عمل آنها جدی شود و در حالیکه جنازه رسول اکرم هنوز در خانه بود و ترتیبات دفن تمام نشده بود عمر از اجتماع سقیفه مطلع شده و به ابوبکر گفت « بگذار به سوی برادران انصار برویم و ببینیم که انها چه می کنند» البته این مطلب نیز قابل ذکر است که مساله اجتماع سقیفه را به اطلاع امیر مومنان علی ( ع ) نرساندند.

باید گفت که عمر خود از این جریان توسط دو نفر از انصار به نامهای عویم بن ساعده و معان بن عدی آگاه شده بود .
وقتی آنها به سقیفه رسیدند انصار در حال بحث در مورد خلافت بودند آنها می خواستند سعد بن عباده را به خلافت رسانده و با او بیعت کنند . در این میان سعد بن عباده شروع به سخنرانی کرده و گفت « ما انصار خداوندیم و سربازان اسلام ، شما ای مهاجرین خانواده ما هستید و همراه مردمتان آمده اید که در میان ما ساکن شوید و ;» عمر در اینجا با عصبانیت سخنان او را قطع کرده گفت « بنگرید که آنان سعی کردند ما را از ریشه قطع کنند و قدرت را از ما غصب نمایند ;» ابوبکر در اینجاخطاب به انصار گفت « همه چیزهایی که درباره خودتان گفتید صحیح و شایسته آن هستید . ولی اعراب هرگز قدرت را جز در قبیله قریش برسمیت نخواهند شناخت . آنان بهترین و شریف ترین مردم در نسب و خون هستند .» عجب دلیلی!!

سپس ابوبکر چنین ادامه داد « من دو شخص را به شما پیشنهاد می کنم هر کدام را که خواستید قبول کنید با گفتن این سخن دست عمر و ابوعبیده جراح را گرفته و بلندکرد » در این میان انصار گفتند بگذارید تا یکنفر از بین ما و یکنفر از بین شما خلیفه باشند با گفتن این سخن نزاعها بالا گرفت در این میان عده ای خواستار خلافت علی ( ع) شدند که نشاندهنده این مطلب است که همه می دانستند خلافت واقعی از ان کیست .

در هر حال صداها بالا گرفت و می رفت که جریان به نتیجه نرسد که مسلما این جریان به نفع گرایش ذهنی خاصی نبود . برای جلوگیری از این جریان عمر گفت « ای ابوبکر دستت را دراز کن تا با تو بیعت کنم » و او اینکار را کرد و عمر با او بیعت نمود و پس از عمر مهاجرین حاضر با ابوبکر بیعت کردند و انصار چون دو قبیله بودند و میترسیدند که اگر یک قبیله دیرتر بیعت کند مورد بی مهری قرار گیرند آنها هم به دنبال مهاجرین با ابوبکر بیعت کردند .

بررسی اتفاق سقیفه بنی ساعده :
از سیر جریان چنین استنتاج می شود که بیعت با ابوبکر انتخاب به معنای صحیح کلمه نبوده است آنگونه که ادعا می کنند !
این جریان بقدری با سرعت اتفاق افتاد که هیچ مجالی برای کسی که می خواست فکر کند نبود در ضمن عمر و امثال عمر با متشنج کردن اوضاع و ایجاد تردید در مرگ پیامبر به آن دامن زدند .

در مورد سرعت عمل سقیفه در جانشینی پیامبر این مساله جالب به نظر میرسد که در آخرین روزهای حیات وی این مساله به صورت پیچیده در میان سران و اصحاب برجسته و کارگزاران اصلی سیاست فردا و حتی بین اینان و شخص پیامبر مطرح بوده و پس از وفات پیامبر بی درنگ و به شکل انفجاری شکل گرفت آنچنان که حتی در جانشینی عمر انتخاب در یک شورای شش نفری محدود شده و با وجود اینکه دو کاندیدا بیشتر نبود سه روز به طول انجامید در حالیکه در واقعه سقیفه چند ساعت بیشتر طول نکشید !

در ضمن با توجه بین اختلاف بین اوس و خزرج که توسط ابوبکر به ان دامن زده شد در سریعتر به نتیجه رسیدن گروه خاص موثر بود . علاوه بر آن این جریان در واقع نه برای خلافت بلکه برای طمع به حکومت و بدست آوردن قدرت بوده است .

بادر نظر گرفتن این مطلب که جریان سقیفه بسیار سریع اتفاق افتاد مسائل دیگری نیز پیش می آید .
وقتی جریانی با چنین سرعتی اتفاق می افتد مسلما همه مسلمانان نمی توانند در آن حاضر شوند چون اصلا به اطلاع آنها نمی رسد بنا براین بیان این مطلب که جریان سقیفه از طرف همه مسلمانان بوده اصلا صحیح به نظر نمی رسد علاوه بر آن اگر برفرض محال همه مسلمانان مطلع هم می شدند نمی توانستند

در سقیفه شرکت کنند زیرا همانطور که گفتیم سقیفه محلی کوچک برای اجتماع روسا بوده و نمی توان تعداد زیادی را در آن جای داد برای اثبات این مدعا می توان گفت که در سقیفه از بین کل مهاجرین فقط سه نفر حاضر بودند همان سه نفری که تاثیر سیاسی آنها بر خلافت کاملا مشخص بوده ! در واقع عمر وقتی از جریان سقیفه مطلع گردید می توانست علی (ع ) را در جریان بگذارد در حالیکه او نه تنها چنین کاری نکرد بلکه از روی عمد این جریان را از علی (ع) مخفی نمود که قابل پیش بینی هم بود !

وقتی عده ای در سقیفه مشغول تقسیم خلافت بودند پیامبر هنوز در خانه بود وبه خاک سپرده نشده بود آیا می توان جرمی بزرگتر از این یافت که عمل کفن و دفن پیامبر عظیم الشان اسلام را رها کرده و در مورد جانشینی او سخن گفت ؟

پیدایش شیعه پس از جریان سقیفه :
همه مسلمانها تا دم مرگ پیامبر اکرم (ص ) دور شمع وجود مبارک آن حضرت می گشتند ; تا اینکه پیامبر رحلت فرمود . درست در هنگامیکه علی (ع) و بنی هاشم مشغول تجهیز و تکفین و تهیه مقدمات دفن بودند ، اهل بیت پیامبر سرگرم سوگواری عده ای از انصار و مهجرین در سقیفه گرد آمده و مشغول انتخاب خلیفه و جانشین پیامبر بودند ;

بقیه مسلمین و از جمله علی ابن ابیطالب ( ع ) یار وفادار پیامبر وقتی از نتیجه تصویب افراد جلسه در سقیفه مطلع شدند که کار از کار گذشته بود و در واقع در مقابل عمل انجام شده قرار گرفته بودند ;

افرادیکه رضایتی از این انتخابات ساختگی نداشتند ، بعنوان اعتراض از اکثریت جدا و متمایز گشتند و از همانوقت بنای تشیع و تبعیت و پیروی از علی ابن ابیطالب ( ع ) پی ریزی شد و افراد شیعه معین و مشخص شدند.
عده ای از مورخین اسامی این افراد را ذکر نکرده اند و بطور اجمال به جمله « بنی هاشم و جمعی از انصار و دیگران در خانه علی ( ع ) گرد آمده و به بیعت حاضر نشدند » قناعت کرده اند .

ولی از جاهای دیگر و در موارد مختلف اسامی این عده و کیفیت فعالیتها و کو ششهای انها بدست می آید .
در جریان سقیفه و بعد از آن ، در دوره خلافت عثمان در روز شورای شش نفری ، اسمی از این اشخاص به اصطلاح اقلیت به میان آمده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.