مقاله در مورد بررسی رابطه بین جرأت مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته های منتخب


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد بررسی رابطه بین جرأت مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته های منتخب دارای ۷۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد بررسی رابطه بین جرأت مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته های منتخب  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد بررسی رابطه بین جرأت مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته های منتخب،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد بررسی رابطه بین جرأت مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران رشته های منتخب :

مقدمه و طرح تحقیق

مقدمه
امروزه شاهد رشد و تحول در جهان ورزش هستیم، از جمله جابه جا شدن رکوردهای مختلف ورزشی خود شاهدی بر این امر است و با گسترش حرفه ای گری در ورزش، برنامه ریزان و دست اندرکاران دنیای ورزش به دنبال آن هستند تا از آخرین دستاوردهای علمی و عملی بهره گیرند. [ ۴ ]
کشورهایی نیز که در چند سال اخیر ورزش خود را به رده های بالای ورزش جهان کشانده اند، طریقی جز راه علم نپوییده اند. شتاب دادن به رشد علمی ورزش، برنامه اصلی این کشورهاست و توجه و تلاش آنها بیش و پیش از هر چیز در جهت تاسیس و توسعه انستیتوهای تحقیقاتی دانشکده ها، مدارس، مؤسسات آموزشی، آزمایشگاه ها، مراکز اطلاعاتی و اطلاع رسانی، کتابخانه ها و نشر کتاب و مجلات علمی ورزش معطوف بوده است. [۶ ص ۹ ]
از ورود روان شناسی به عرصه ی ورزش آن هم در سطح وسیع بیش از سه، چهار دهه نمی گذرد. اما این علم نو، تأثیر خود را بر عملکرد ورزشکاران به اثبات رسانده است و امروزه همه کشورهای صاحب نام در ورزش از آن بهره می جویند.

هم پای استفاده از فیزیولوژی ورزشی در آمادگی جسمانی ورزشکاران، روانشناسی ورزش نیز برای آمادگی روانی آنان مورد استفاده قرار می گیرد. [ ۶ ص ۱۰ ]
با توجه به تعریفی که از روان شناسی ورزشی شده، این علم به بررسی فرایندهای بنیادین روان شناسی و تاثیرات آن بر ورزش می پردازد. [ ۴ ]
بنابراین روان شناسی ورزش موضوع پیچیده ای است، و علیرغم اینکه راه حل ها برای مشکلات روانی ساده نیستند، ولی شما و ورزشکاران می توانید به آنها دست پیدا کنید و عمل کنید. [ ۶ ص ۱۴ ]
امروزه مربیان باید به این اعتقاد دست یابند که مهارت های روانی چون مهارت های جسمانی قابل کسب اند و باید به طور سیستماتیک آموزش داده شوند و یکی از هدف های تحقیق انجام شده نیز رسیدن به این امر مهم می باشد.
لذا با توجه به اهمیت جرأت مندی در اجرا و یادگیری مهارت حرکتی بر آن شدیم تا این موضوع خاص را از زاویه ویژه مورد مطالعه قرار دهیم و نقش ورزش و رابطه آن را با جرأتمندی مطالعه کنیم که در متن این گزارش مراحل انجام این طرح و سایر جزئیات موضوع مورد اشاره قرار خواهد گرفت.

۱- ۲ بیان مسئله
ورزش عامل ایجاد فشار جسمی وروحی بر ورزشکاران است. این فشار می تواند دارای اثرات مثبت و منفی باشد. از طرفی تطابق با فشار می تواند باعث ایجاد تغییرات مثبت و سازنده و در نتیجه رشد و تکامل جسمی و روحی ورزشکاران گردد و از طرف دیگر فشار مخرب و منفی می تواند اختلال سلامتی ایجاد نماید.

ورزشکاری که با فشارهای شدید جسمی و روانی که بر او وارد می آید قهرمان می شود، نیاز به آمادگی و مهارت های ویژه جسمی و روانی دارد. لذا باید دارای توانایی های روحی و روانی خاصی باشد تا بتواند در این شرایط حساس به فشار های شدید غلبه کند و مهارتهای روانی او توسعه یافته باشد. مسائل روحی و روانی از عوامل تعیین کننده در کسب نتایج ورزشی است. [ ۸ ص ۱۲ ]
مطالع شخصیت در تمامی بخش های روان شناسی ورزش می تو

اند حائز اهمیت باشد. وقتی به مباحثی مثل پرخاشگری، اضطراب، انگیزش و جرأت ورزی نظری می افکنیم، این سوال به ذهن خطور می کند که چرا در این جنبه ها افراد با هم متفاوتند و چگونه به منظور بهبود عملکرد ورزشکاران می توان آنها را تغییر داد. [ ۵ ص ۱۱ ]
جرأت مندی، یک خصیصه رفتاری است که مخصصه آن رفتار اجتماعی مثبت به منظور دفاع از حق یا رسیدن به هدف است. [ ۷ ص ۱۴ ]
ولپه که اولین پژوهش های نظری و بالینی در خصوص جرات

مندی مربوط به اوست، ابتدا غیر جرات ورزی را در میان بیماران مبتلا به اضطراب اجتماعی که توان انجام رفتار مخالفتی و گفتن کلمه نه و رد تقاضای غیر منطقی را ندارند شناسایی کرد. او افراد غیر جرات ورز را دچار ترس در رویارویی با دیگران می دانست. ولپه عامل اصلی این بازدارندگی را اضطراب می دانست و میان اضطراب و جرات ورزی، تضاد آشتی ناپذیری قائل بود. [ ۷ ص ۴۵ ]
شخصیت و انتخاب رشته ورزشی مبحثی است که حیطه مهمی را مطرح کرد و برخی تفاوت های

مهم بین شخصیت ورزشکاران موفق در رشته های مختلف را به نمایش گذارد. در مطالعه ای که اسکار انجام داد هر چند اختلاف نسبتاً کمی بین ورزشکاران و غیر ورزشکاران به چشم می خورد ولی تفاوت قابل ملاحظه ای بین بازیکنان رشته های تیمی و انفرادی دیده شد. به این صورت که بازیکنان رشته های تیمی در مقایسه با ورزشکاران رشته های انفرادی مضطرب تر و برون گراتر بودند. [ ۵ ص ۲۱ ]
رویکرد برتری طلبی به طور موفقیت آمیزی در تشخیص ویژگی های افراد شرکت کننده در رشته های مختلف ورزش مورد استفاده قرار گرفته است. در این رابطه چایریولاو ماریتز ( ۱۹۹۴ )، سه گروه از ورزشکاران را در مقیاس برتری آرامش طلبی با یکدیگر مقایسه کردند و در نتیجه اختلاف معناداری بین گروه ها دیده شد، به ویژه در بعد دوری ازاضطراب که اتومبیل ران ها ( رشته کام

لاً خطرناک ) به طور قابل ملاحظه ای کمتر از سایرز گروه ها ( کاراته کاران ( رشته نسبتاً خطرناک ) و بازیکنان تنیس ( رشته کم خطر ) امتیاز کسب کردند. [ ۵ ص ۲۲ ]
روان شناسی ورزش تأکید زیادی بر نظریه یادگیری اجتماعی ( بندورا ) دارد که به نقش تجارب قبلی بر شخصیت اهمیت زیادی قائل است. [ ۵ ص ۲۱ ]
به نظر روان شناسان یادگیری اجتماعی، شخصیت چیزی نیست که ما آن را با خود به دنیا بیاوریم، بلکه به طور سادذه باید گفت که یک مجموعه الگوهای رفتاری یاد گرفته شده است. [ ۵

ص ۳۰ ]
اینجاست که یک سوال کاملاً واضح در ذهن مطرح می شود و آن اینکه چرا ما در مقابل یک رشته ورزشی در اولین برخورد مقاومت نشان می دهیم و یک دیدگاه منفی کسب می کنیم. و آیا انتخاب رشته ورزشی با شخصیت افراد و میزان موفقیت آنها ارتباط دارد یا نه؟ هر چند که شخصیت ما به طور وسیع و بر اساس باور نظریه های صفات تحت تاثیر عوامل ارثی قرار دارد، اما تجارب قبلی نیز در تشکیل الگوهای رفتاری نقش اساسی دارند.
بر اساس دیدگاه روان شناسان ورزش، نظریه یادگیری اجتماعی بر خلاف نظریه صفات از این امتیاز خیلی مهم و محکم برخوردارند که شخصیت ورزشکاران را منعطف و قابل تغییر فرض می کنند. [ ۵ ] بدین معنا که ما می توانیم در الگوهای رفتار ورزشی ورزشکاران دخالت و دستکاری کنیم. و جرات ورزی نیز به عنوان یکی از ابعاد شخصیتی افراد به ویژه ورزشکاران رشته های مختلف ورزشی می توانند در مقوله جای بگیرند. برابر آنچه که بیان شد به نظر می رسد بین عملکرد ورزشکاران و ویژگی های شخصیتی آنان و مهارت های روانی شان ارتباط وجوددارد. در این تحقیق برآنیم تا رابطه بین

عملکرد ورزشی و جرات مندی به عنوان یک عامل موثر در موفقیت ورزشکاران را مورد مطالعه قرار دهیم.

۱-۳ اهمیت و ضرورت تحقیق
توسعه مهارتهای روانی که قابل آموزش ( یا دادن یا گرفتن ) می باشند می تواند به ورزشکار کمک کند تا مهارتهای ورزشی را به شکل مطلوبتری انجام دهد. از ورزش بیشتر لذت ببرد و به موفقیت های ورزشی نائل آید. ورزشکار ابتدا باید ضعف ها و قوت های جنبه های روانی خود را بشناسد.
همچنین مربیان و پزشکان تیم باید این متغیرها را بسنجند و در این کار ورزشکار را یاری کنند. سپس وی باید یاد بگیرد که چگونه مهارت های ضعیف خود را تقویت کند. باید ورزشکاران را جهت این امر آموزش داد. برخی از ورزشکاران ملی انجام تمرینات و مسابقات مختلف ورزشی این مهارت ها را کسب می کنند. اما بسیاری نیز نمی توانند به صورت تجربی توانایی های روحی لازم را اخذ کند. هر چند در مورد افرادگروه اول نیز این کار به سال ها وقت نیاز دارد. اما با آموزش می تو

ان این مهارتها را با زمان کم به ورزشکاران آموخت. ورزشکاران باید ابتدا اصول و روش های کسب مهارت را یاد گرفته و تمرین کنند و سپس استفاده از آنها را در شرایط رقابتی تمرین نمایند. تا اینکه به شکل عادتی با انجام مربوطه تغییرات روحی و روانی مطلوب در آنها ایجادشود. کسب مهارت های روانی به تمرین و دقت نیاز دارند و نباید انتظار معجزه آنی از آنها داشت. لذا مربی و ورزشکار باید در کنار تمرینات بدنی به تمرینات روحی و روانی بپردازند. با این توجه که با این تمرینات نتایجی فوری به دست نمی آید و با انجام تمرینات لازم در طول زمان معقول تغییرات مطلوب مورد نظر حاصل می گردد. [ ۸ ]

امروزه ورزشکاران برای توسعه ی مهارتهای روان شناختی، و دانش قابل ملاحظه ای که بتواند مفید باشد به کمک نیاز دارند. آموزش این مهارت ها خطر بسیار اندکی دارند تا سبب صدمات روانی ورزشکاران گردد. تعداد اندکی از روان شناسان ورزش فوق العاده محتاط می گویند: « هنوز ما شواهد علمی مقتضی پیدا نکرده ایم تا به مربیان بگوییم که ورزشکاران چگونه می توانند مهارت های روان شناختی را کسب کنند. » [ ۶ ص ۱۳ ]
جرات ورزی به عنوان یکی از ابعاد شخصیتی انسان جزء مهارت های روانی تاثیر گذار در ورزش محسوب می شود و بالطبع یکی از عوامل موثر در عملکرد ورزش ورزشکاران رشته های مختل

ف می باشد و با توجه به این نکته می تواند در مبحث روان شناسی ورزش جای گیرد. تحقیقاتی که در زمنیه جرأت ورزی صورت گرفته حاکی از آن است که این قضیه رفتاری در تضاد آشکار با خصیصه اضطراب می باشد و با کاهش اضطراب تا حدی می توانیم این الگوی رفتاری را در افراد تقویت کنیم و یا حتی با استفاده از تکنیک هایی این خصیصه رفتاری را آموزش دهیم.
به هر حال تمام کوششی که در این تحقیق شده برای پی بردن به این موضوع است که چگونه می توان این مهارت روانی جرأت ورزی را با توجه به تکنیک های فهرست شده ای که وجود دار

د در اشخاص بخصوص در ورزشکاران تقویت کرد و با عث بالا بردن عملکرد ورزشی آنان شد. این مسئله نه تنها برای ورزشکاران حرفه ای و شرکت کنندگان در مسابقات المپیک مفید است بلکه برای ورزشکاران هر سطحی که می خواهند برای رفع موانع روان شناختی فعالیت کنند و کیفیت عملکردی بهتری داشته باشند مفید می باشند.

۱-۴ اهداف تحقیق
الف- اهداف کلی:
تعیین رابطه بین جرات مندی و عملکرد ورزشی ورزشکاران چند رشته منتخب ورزشی
ب- اهداف جزئی
۱- تعیین رابطه بین جرأت مندی و سابقه ورزشی ورزشکاران
۲- تعیین رابطه بین جرأت مندی و ورزشی قهرمانی

۳- تعیین رابطه بین جرأت مندی و رشته های انفرادی
۴- تعیین رابطه بین جرأت مندی و رشته های گروهی
۵- تعیین رابطه بین جرأت مندی رشته های تماسی
۶- تعیین رابطه بین جرأت مندی و رشته های غیر تماسی
۷- تعیین رابطه بین جرأت مندی و معدل درسی
۸- تعیین رابطه بین جرأت مندی و سن ورزشکار

۱-۵ فرضیه های تحقیق
۱- بین میزان جرات مندی ورزشکاران چهار رشته ورزشی ( تنیس روی میز، کاراته، والیبا

ل، بسکتبال ) اختلاف معنی داری وجود دارد.
۲- بین میزان جرات مندی ورزشکاران رشته های تماسی و غیر تماسی اختلاف معنی داری وجود دارد.
۳- بین میزان جرات مندی ورزشکاران رشته های انفرادی و گروهی اختلاف مندی معنی داری وجود دارد.
۴- بین میزان جرات مندی و عملکرد ورزشی رابطه مثبت وجود دارد.

۱-۶ محدودیت های تحقیق
۱- محدودیت قابل کنترل
الف) جنسیت
ب ) محدوده جغرافیایی ( شهر تبریز )
ج ) رشته های منتخب ورزشی
۲- محدودیت های غیر قابل کنترل
الف) عدم تکمیل و عودت پرسشنامه
ب ) حالت روحی ورزشکار در هنگام تکمیل پرسشنامه، هر چند که شرایط برای همه آزمودنی ها به صورت یکسان بوده است.

۱-۷ تعریف واژگان
جرأت ورزی
تعریف مفهومی :
جرأت ورزی یک خصیصه رفتاری است که مشخصه آن رفتار اجتماعی مثبت به منظور دفاع از حق یا رسیدن به هدف است. [ برونو، ۱۳۷۳ ] [ ۷ ص ۱۴ ]
این گونه رفتار عبارت است از ایستادگی برای استیفای شخص و ابراز مستقیم، صادقانه و خودانگیخته افکار، احساسات و عقاید به شیوه ای که به حقوق دیگران احترام گذاشته شود. [ ۷ ص ۱۴ ]

تعریف عملیاتی:

در این پژوهش، جرأت ورزی به عنوان یک متغیر ملاک کمی در نظر گرفته می شود که با مقیاس فاصله ای مورد سنجش قرار گرفته و میزان آن از طریق پرسشنامه جرأت مندی جرابک تعیین شده است.

عملکرد ورزشی
تعریف مفهومی:
عملکرد ورزشی شامل کلیه فعالیت های جسمانی که به منظور رقابت، تفریح، تربیت و سلامتی انجام می پذیرد. [ ۴ ]
تعریف عملیاتی:
در این پژوهش مقام ورزشی ورزشکار به عنوان ملاکی برای عملکرد ورزشی وی محسوب می شود.

فصل دوم

ادبیات و پیشینه تحقیق

۲-۱ مبانی نظری
جرأت ورزی، توانایی ابراز خود و ابراز حقوق خود بدون تجاوز به حقوق دیگران است. جرأت مندی رابطه مستقیم، باز و صادقانه ای است که باعث گسترش وجود خویش است و باعث ابراز خویشتن می شود. عمل به نحو جرأتمندانه به شما اجازه می دهد تا اعتماد به نفس را در خود حس کنید و عموماً موجب برانگیختن حس احترام دوستان و آشنایان می شود. [ ۱۲ ص ۲ ]
آیا در بیشتر موارد در می یابید که دیگران شما را مجبور می کنند مثل آنها فکر کنید و با آنها همراه شوید؟ آیا ابراز احساسات مثبت و منفی خود را به شکل آزادانه و صادقانه دشوار می یابید؟ آیا گاه کنترل خود را از دست می دهید و نسبت به دیگران که چندان هم مقصر نیستند، خشمگین می شوید؟ پاسخ مثبت به هر یک از سؤالات فوق، دلالت بر مشکل فقدان جرأت مندی دارد. [۱۱ ]

جرأت مندی چیست؟
جرأتمندی در اصل به معنای توانایی ابراز افکار و احساسات به شیوه ای است که در آن نیازهای شما به روشنی مشخص می شود و راه ارتباط با دیگران برای همیشه گشوده باقی می ماند. [ ۱۲ ص ۲ ]
از دیدگاه رفتار درمانی بالینی، جرأتمندی ( ابراز وجود ) به رفتار های مناسب اجتماعی گفته می شود که در حذف موانعی که در نیل به اهداف فرد دخالت می کنند موثر است.
مفهوم چنین تعریفی آن است که فرد واقعاً با جرأت می تواند احساسات مثبت یا منفی اش را ابراز کند. این توانایی را لازاروس ( ۱۹۷۱) « آزادی هیجانی » می نامد. [ ۱۱ ص ۱۹۱ ]
در حالی که دکتر رابرت بولتون یکی از متخصصان علوم ارتباطات در کتاب « روان شناسی روابط انسانی» تعبیر جالبی از ابراز وجود و جرأت مندی ارائه کرده است با عنوان: گوش کردن و ابراز وجود : ین و یانگ ارتباط
در تفکر قدیمی چین واژه های ین و یانگ* به مقوله های متضادی اشاره دارد که با وجود تفاوت بسیار، جنبه های مکمل و وابسته به یکدیگر وجود یا هستی هستند.
ین و یانگ برای یکدیگر ضرورت دارند. هدف فیلسوفان ین و یانگ دستیابی

به تعادل کامل میان دو اصل است. [ ۲ ص ۱۷۴ ]
او مایل است که گوش دادن و ابراز وجود** را به عنوان نوعی ین و یانگ ارتباط تلقی کند. روابط حیاتی گوش کردن و ابراز وجود، هر دو را شامل می شود.
یانگ ابراز وجود، افشای احساسات، نیازها و خواسته های گوینده برای فرد دیگر است. و ین گوش کردن، درک و پذیرش است که در مواقع فشار روانی یا شادی توسط فرد دیگر ارائه می شود. ین حالا و یانگ اکنون، راه برقراری یک ارتباط حیاتی است.
هر چقدر که شخص در یک جزء پیشرفت کمتری داشته باشد به همان اندازه از بلوغ ناقص تری برخوردار خواهد بود و به این ترتیب به هر اندازه که یکی از طرفین، از گوش کردن یا ابراز وجود در رابطه غافل شده باشد به همان مقدار نیز توان بالقوه رابطه کاهش می یابد. [ ۲ ص ۱۷۵ ]
مانوئل جی اسمیت در کتاب معروف خود « روان شناسی اعتراض » که نوعی روان درمانی آموزش است ابراز وجود و جرأت مندی را مترادف با ابراز قاطعیت معرفی کرده و بر این عقیده است که ابراز قاطعیت اهمیت زیادی در تقویت سلامت روانی انسانها دارد و موجب پرورش قوه های ابراز وجود و احقاق حق و شکوفایی استعدادها می گردد. به عقیده او قاطع بودن یعنی به خود اطمینان کردن و توانایی هایمان را دست کم نگرفتن. « هر اتفاقی که می خواهد بیفتد با آن مقابله می کنم.» [ ۱ ص ۴۲ ]
بر اساس اصل قاطعیت انسان ها دارای حقوقی هستند که شامل:
حق اول: حق دارید رفتار، افکار و احساساتتان را قضاوت کنید و مسئولیت نتایج آن

را بپذیرید.
حق دوم: حق دارید برای توجیه رفتارتان دلیل و بهانه نتراشید.
حق سوم: حق دارید مسئولیت حل مشکلات دیگران را نپذیرید.
حق چهارم: حق دارید نظرتان را تغیر دهید.
حق پنجم: حق دارید اشتباه کنید و مسئولیت آن را بپذیرید.
حق ششم: حق دارید بگویید « نمی دانم».
حق هفتم: حق دارید بی نیاز از خشنودی دیگران باشید.
حق هشتم: حق دارید بگویید « نمی فهمم ».
حق نهم: حق دارید در تصمیم گیری غیر منطقی باشید.
حق دهم: حق دارید بگویید « اهمیت نمی دهم ».

حقوق حقه قاطعیت چهارچوبی است که مشارکت درست را در مناسبات انسانی تضمین می کند. رعایت حقوق قاطعیت اشخاص چهارچوبی است که ما مناسبات مثبت میان مردم چیزهایی مانند اعتماد، دلسوزی، محبت و صمیمیت و عشق را بر اساس آن ایجاد می کنیم.
بدون این چهارچوب اصولی که به هر کدام از ما امکان اظهار وجود در مقابل دیگران را می دهد، اعتماد و اطمینان جایش را به سوء ظن می دهد، دلسوزی به بدبینی مبدل می شود، صفا و صمیمیت از میان می رود و آنچه آن را عشق توصیف می کنیم زهرآگین می شود. [ ۱ ]
وقتی شما باور نداشته باشید که صاحب این حقوق هستید ممکن است در قبلاً شرایط و رویدادهای زندگی خود منفعلانه واکنش نشان دهید. وقتی به نیازها، عقاید و داوری های دیگران بیش از نیازها و عقاید و داوری های خود اهمیت دهید احتمالاً احساس آسیب و اضطراب و حتی خشم می کنید و این نوع رفتار انفعالی و غیر جرأتمندانه اغلب غیر مستقیم و از لحاظ هیجانی غیر صادقانه و خود انکارگرانه است. [ ۱۲ ص ۳ ]
بیشتر پژوهشگران، جرأت ورزی را به اعمال رجحان ها و خواسته ها احقاق حقوق و بیان عواطف خود، با ملاحظه در نظر داشتن این حقوق رجحان ها، خواسته ها و عواطف در دیگران تعریف گردد. بنابراین جرأت ورزی از نظر بیان خواسته های منطقی و ابراز احساس های مناسب، دارای جنبه ی ابرازی است و از نظر خود داری و بازداری از نادیده انگاشتن و بی توجهی به این خواسته ها و احساس ها در دیگران دارای جنبه اجتنابی است و از این نظر میان دو دسته ی عمده از رفتارهای غیر جرأت مندانه یعنی رفتارهای انفعالی و پرخاشگری قرار می گیرد. [ ۸ ]
پیوستار سلطه پذیری – ابراز وجود – پرخاشگری
همه ما در مواقع و موقعیت های مختلف به درجاتی متفاوت رفتارهای منفعلانه، پرخاشگرانه یا توأم با ابراز وجود نشان می دهیم.

رفتارهای
سلطه پذیرانه رفتارهای
حاکی از ابراز وجود رفتارهای
پرخاشگرانه
یک روش درک ابراز وجود این است که آن را به مثابه ی راهی برای دفاع از حریم یک فرد و تاثیرگذاری بر افراد دیگر و اجتماع به شکلی غیر مخرب تلقی کنیم. اما راه سودمندتر ورایج تر توصیف ابراز وجود، قرار دادن آن در یک پیوستار، میان سلطه پذیری و پرخاشگری و مقایسه آن با آنهاست. [ ۲ ص ۱۸۱ ]

در این مقایسه توجه به تضادی که ابراز وجود با سلطه پذیری و پرخاشگری دارد از اهمیت زیادی برخوردار است.

رفتارهای سلطه پذیرانه:
نشان دهنده عدم احترام شخص به نیازها و حقوق خود می باشد. فرد سلطه پذیر فاقد « احترام به خود » است. اما رفتار او عدم احترام نسبت به دیگران را نیز نشان می دهد. زیرا این به طور ضمنی به آن معناست که فرد دیگر، آسیب پذیرتر از آن است که از عهده مواجهه برآید و مشارکتش را در مسئولیت ها بپذیرد. [ ۲ ]
توماس موریاریتی طی تحقیقی که برای تعیین میزان « مقاومت جرأت مندانه » گروهی از آزمودنی هایی که نمی دانستند مورد مشاهده قرار گرفتند انجام داد به این نتیجه رسید که:
۸۰% دانشجویان نیازهایشان را برای فرد ایجاد کننده مزاحمت بیان نمی کردند.
۱۵% افراد نارضایتی خود را ابراز داشتند ولی وقتی با عدم اطاعت از طرف مقابل مواجه شدند تقاضای خود را تکرار کردند و فقط ۵% از دانشجویان تقاضای خود را مکرراً بیان کردند و نیازشان برآورده شد. موریا ریتی نتیجه گرفت که ما « ملتی از قربانیان مشتاق » (قربانی شدن ) هستیم. [ ۲ ص ۱۸۲ ]
در بیشتر کتاب ها واژه غیر جرأت مند به جای سلطه پذیر به کار می رود.

رفتارهای پرخاشگرانه:
« واژه پرخاشگری » به دلیل دو معنای متفاوت که از ریشه لاتین آن یعنی aggredi به معنای یش رفتن و نزدیک شدن حاصل می شود. لفظی گیج کننده است. ولی معنای رایج تر پرخاشگری « حرکت علیه به قصد آسیب زدن » است. فرد پرخاشگر، اخساست، خواسته ها و عقایدش را از طریق آسیب رساندن به دیگران ابراز می کند. او تقریباً همیشه برنده بحث است. شخص پرخاشگر مایل است که بر دیگران غالب باشد. دیدگاه او این است که « این آن چیزی است که من می خواهم، چیزی که تو می خواهی اهمیت کمتری دارد یا اصلاً مهم نیست.» [ ۲ ص ۱۸۳ ]

رفتارهای ابراز وجودی:
فرد جرأت مند از روش های ارتباطی استفاده می کند که او را قادر می سازد حرمت نفس خود را حفظ کند. خشنودی و ارضای خواسته های خویش را دنبال کند و از حقوق و از حریم شخصی خود بدون سوء استفاده از دیگران و یا سلطه جویی بر آنان دفاع کند. ابراز وجود حقیقی، شیوه ای است از در جهان بودن که ارزش و شأن فردی شخص را تأیید می کند و در عین حال ارزشمندی دیگران را نیز حفظ کرده و مورد تأیید قرار می دهد. [ ۲ ص ۱۸۹ ]
با توجه به مطالب ارائه شده چنین استنباط می شود که رفتار توام با ابراز

وجود متمایز از رفتارهای سلطه پذیری و پرخاشگری می باشد.

فواید ابراز وجود:
یکی از چشم گیر ترین مطالب مربوط به افراد با جرأت آن است که آنان خود را دوست دارند. آنان در مقایسه با افراد پرخاشگر یا سلطه پذیر از این نظر که نسبت به خود احساس خوب و مثبتی داشته باشند، در وضعیت بهتری قرار دارند. ابراز وجود تنها عامل ایجاد احساس خود ارزشمندی نیست، اما در ادعای فنسترهایم روان درمانگر واقعیتی بزرگ نهفته است که می گوید:

میزان ابراز وجود سطح عزت نفس شما را تعیین خواهد کرد. [ ۲ ص ۱۹۸ ]
دومین فایده ابراز وجود، ترویج روابط ارضا کننده است. ابراز وجود انرژی مثبت بسیاری به سمت دیگران آزاد می کند. فرد جرأتمند به دلیل آنکه با دور کردن احساس خجالت و اضطراب، اشتغال فکری کمتری دارد و احساس نیاز به دفاع از خود را کنترل نیز می کند او را کمتر برمی انگیزد. قادر است که به آسانی دیگران را ببیند، بشنود و به آنان عشق بورزد.
غنی ترین و سالم ترین روابط صمیمانه میان دو فرد جرات مند دیده می شود. صمیمیت به عنوان توانایی بیان مکرر عمیق ترین آرزوها، امیدها، ترس ها، اضطراب ها و احساس گناه ها به فردی با اهیمت توصیف می شود. این نوع افشاسازی، رفتاری جرأتمندانه است.
رفتار توأم با ابراز وجود به مقدار زیادی از ترس و اضطراب شخص می کاهد. تحقیقات انجام گرفته در این زمینه به اثبات رسانده است که یادگیری پاسخ های جرأتمندانه به طور قطع می توان اضطراب و تنش را که پیش از آن در موقعیت های خاص تجربه می شوند، کاهش دهد. [ ۲ ص ۱۹۹ ]
یکی از بزرگترین مزایای ابراز وجود آن است که فرد به همان شکلی زندگی می کند که خود دوست دارد. هنگامی که به دیگران فرصت می دهیم تا بدانند که شما خواستار چه چیزی هستید و خود نیز برای دستیابی به حقوق و خواسته هایتان پافشاری می کنید، شانس و امکان رسیدن به آنچه از زندگی می خواهید به مقدار زیادی افزایش می یابد.[ ۲ ص ۱۹۹ ]
اصرار بر ابراز وجود بیش از رفتار سلطه پذیر یا پرخاشگرانه، امکان ارضای نیازهای فرد را فراهم می آورد. [ ۲ ص ۱۹۹]

آلن فرانک می گوید: « یکی از شاخصهای نشان دهنده بلوغ بزرگسالی، رابطه متعادل میان هیجانها و سیستم های درونی کنترل منطقی است که امکان می دهد پاسخ های عاطفی بدون زیر پا گذاشتن اصول منطقی ابراز شوند. فرآیند ابراز وجود فرد را قادر می سازد که این تعادل را میان سیستم های کنترل منطقی و ابراز صادقانه هیجان ها حفظ کند. [ ۲ ص ۲۴۸ ]
انواع جرأت مندی
جرأت مندی اساسی:
این نوع جرأت مندی ابراز ساده و مستقیم باورها، احساسات یا عقاید شما است. این نوع جرأت مندی معمولاً از طریق عبارات ساده ای چون من می خواهم یا من احساس می کنم ابراز می شود.

جرأت مندی قوی:
این نوع جرات مندی انتقال حساسیت ها به شخص دیگر است. این نوع جرأت مندی معمولاً شامل دو بخش می شود: بازشناسی موقعیت یا احساسات شخص دیگر که به دنبال آن اظهار نظری صورت می گیرد که در آن شما از حقوق خاص خود حمایت می کنید. من می دانم که شما واقعاً سرتان شوغ بوده است ولی من می خواهم احساس کنم که رابطه ها برای شما مهم است، می خواهم شما به من و ما زمانی را اختصاص دهید. [ ۱۳ ص ۳ ]

جرأتمندی فزاینده:
این نوع جرأت مندی زمانی به وقوع می پیوندد که شخص دیگری در واکنش به جرأت مندی اساسی شما شکست می خورد و به تجاوز علیه حقوق شما ادامه می دهد. در نتیجه شما به تدریج جرأت مندی را گسترش می دهید و به نحو فزاینده ای برای خود محکم تر تاکید می ورزید. در

این نوع جرأت مندی حتی ممکن است شما به پاره ای از اعمال اشاره کنید که در صورت ادامه رفتار طرف مقابل، از شما به عنوان نتیجه بروز کند ولی اشاره به اعمال تنها پس از چند عبارت جرأت مندانه اساسی و پایه ارائه می شود. برای مثال اگر شما تا پنج بعد از ظهر فردا کارتان را روی ماشین تمام نکنید من مجبور می شوم به فلان یا بهمان دفتر تجاری زنگ بزنم.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.