مقاله در مورد گذری بر زندگانی علامه عارف حسن زاده آملی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد گذری بر زندگانی علامه عارف حسن زاده آملی دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد گذری بر زندگانی علامه عارف حسن زاده آملی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد گذری بر زندگانی علامه عارف حسن زاده آملی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد گذری بر زندگانی علامه عارف حسن زاده آملی :

مقدمه:
قال رسول الله(ص): انّ مَثل العلماء فی الارض کمثل النجوم فی السماء یهتدی بها فی السماء یهندی بها فی ظلمات البّر و البحر;
طبق حدیث شریف فوق مَثل علما در زمین مَثل ستارگان آسمانی است.
همانگونه که در تاریکیها و شبهای ظلمانی، ستارگان وسیله ای برای راهیابی و هدایت خلق و رهایی از ظلماتست وجود علما در دنیای پر از جهل و نادانی و ظلم و مملو از فقر معنوی، مایه هدایت و رهایی از خطر سقوط معنوی و آزادی از چنگال شکلهای مختلف جهل و نادانی است و همنشینی با آنان باعث روشنی قلب، زنده شدن یاد خدا، ارتقاء معنویت و افزایش محبت به اهل بیت(ع) و فضایل اخلاقی خواهد بود.

شهرستان آمل از شهرهای عالم پرور استان مازندران بوده و در طول تاریخ علما و بزرگان زیادی را پرورانده و به جهان شیعه و عالم فقه و اندیشه و عرفان تقدیم کرده است.
از جمل آن بزرگان، دو شخصیت ممتاز حوزه های علمیه در قرن حاضر یعنی علامه ذالفنون حضرت آیه الله حسن زاده و علامه جلیل القدر، فیلسوف معاصر و مفسر قرآن حضرت آیه الله جوادی آملی می باشند که از مفاخر تشیع محسوب گشته و اکنون چون خورشیدی پر فروغ بر آسمان علم و اندیشه می درخشید.

و عرفان است که گویی غیر خدا را نمی بیند و سیمای عرفانی و معنویت وی توجه هر انسان شیفته فضیلت و تشن حقیقت را به سوی خود جلب کرده و نگریستن به چهر نورانی اش انسان را به یاد خدا می اندازد.
ولادت و تحصیل در آمل :
اواخر سال ۱۳۰۷ شمسی در یک روز سرد زمستانی و میان کوهها و قله های سر به فلک کشید البرز در روستای«ایرا» از توابع بخش لاریجان شهرستان آمل کودکی چشم به جهان گشود. پدر و مادر مؤمن و بزرگوارش مطابق با حُسن صورت و سیرتش نام مبارک«حسن» را بر او نهادند این کودک مبارک از همان اوان زندگی روی سعادت را به خود دید استاد در این زمینه می فرمایند:
برکاتی که از الطاف الهی نصیبم شده است، همه از شیر طیب و دامن طاهر مادرم و روزی حلال پدرم بوده است.
رفته رفته دوران طفولیت و شیر خوارگی به سر آمد و استاد وارد مراحل جدیدی از زندگی گشت و از همان دوران کودکی والدینش به خاطر علم دوستی خانواده، جلوگیری از به هدر رفتن عمر، و در امان بودن از اذیتهای کودکان وی، او را راهی مکتب خانه کردند جناب استاد

در این باره می فرمایند:
در حالی که شش ساله بودم به مکتب خانه، خدمت یک معلّم روحانی شرفیاب شدم و پیش او خواندن و نوشتن یاد گرفتم و تعدادی از جزوات متداول در مکتب خانه های آن زمان را خواندم تا اینکه در خرد سالی، تمام قرآن کریم را بخوبی فرا گرفتم
پس از مکتب، وارد مدرس ابتدائی گشت. ذکاوت و تیزهوشی و استعداد درخشان وی چند روز پس از ورود به کلاس اول، به شکل جهشی وارد کلاس دوم شود بیش از دو سال از ورود مدرسه اش نگذشته بود که مادر بزرگوارشان فوت نمودند ولی این امتحان سخت در اراده ا

ش نتوانست خللی وارد نماید استاد بعد از اتمام کلاس ششم ابتدائی از مدرسه بیرون آمد و حدود یکسال و نیم در خانه ماند تا آنکه بارقه ای الهی نصیبش شد بارقه ای که از سور مبارک توحید آغاز گشت .
بارق الهی استاد در شرح آن می فرمایند:
یک بند خدایی بود- که خدا رحمتش کند – قرائت قرآنش خوب بود و ایشان یک روز در صحرا زمین شخم می زد . آن زمان هنوز آگاهی نداشتم و در قرآن می دیدم که نوشته:«و لَم یکُن لَه کُفواً اَحد» و ما در نماز می خواندیم «و لََم یکُل لَه کفواً اَحد» به این آقا کشاورز گفتم: آقا؛ قرآن دارد و ام یکن، ما چرا در نماز می خوانیم ولم یکل؟
ایشان گفتند: این حروف یرملون است. گفتم: یرملون یعنی چه و ایشان قدری برای من صحبت کرد و گفت: الان که وقتش هست، چرا شما معطّلی؟ برو دنبال تحصیل علوم و معارف. ایشان آن وقت به نجف اشاره کردند حرف در دلم نشست. از پدرم اجاز ورود به مدرس دینیه را گرفتم نصف شب برخاستم و وضو گرفتم و رفتم سراغ دیوان حافظ ، فاتحه خواندم و دیوان را باز کردم غزلی آمد که مدرسه داشت:
کنون که در کف گل جام باد صافصت به صد هزار زبان بلبلش در اوصافست
بخواه دفتر اشعار و راه صحرا گیر چه وقت مدرسه و بحث کشف کشّافست

همین کلم «مدرسه» خیلی در من اثر گذاشتو بی تاب شدم که آن شب را به روز بیاور

م و صبح بروم به سراغ مدرسه. استاد در تشریح وضعیت سیاسی و دینی آن دوران می نویسند:
از اسلام جز اسمش و از قرآن، جز رسمش باقی نمانده بود بنده از خاطرم نمی رود بدون هیچ استثناء مساجد شهر ما آمل را، انبار پنبه و غلّات و این جور چیزها قرار داده بودند. و ستمشاهی به معنای واقعی کلمه ستمشاهی بود. استاد در تاریخ ۱۳۲۳ هجری شمسی وارد مسجد آمل گشت و ظاهراً ایشان اولین کسی بودند که برای کسب تحصیل به این امر روی آوردند در حدود دو سه ماهی به فراگرفتن مسائل اولی دینی و غیره بودیم که ناعی از منزل به مدرسه آمد و از وفا

ت پدر خبر آورد که لطیم شدیم. شهرستان آمل در آن وقت حافل عده ای از علما همچون آیت الله فرسیو، آیت الله غروی و مرحوم طبرسی بود که از نمونه های فضل و تقوا بودند استاد شش سال در آمل به تحصیل اشتغال داشتندو از محضر بزرگانی چون عبد الله اشراقی، مرحوم شیخ عزیز الله طبرسی (که خوشنویس هم بود که من تعلیم خط را نزد ایشان فرا گرفتم) کسب علم نمودند.

ورود به تهران:
استاد در شهریور ۱۳۲۹ از آمل به تهران هجرت نموده و پس از تحمل رنجها و سختیهای زیاد به لطف الهی حجره ای در مدرسه«حاج ابوالفتح» نصیبش شد و در آن ساکن گردید و این دوره مدت ۱۳ سال به طول انجامید اولین استادی که علامه در تهران از محضرش بهره مند گردید آیه الله حاج سید احمد لواسانی بودند در خدمت ایشان بقیه کتابهای لمعه، رسائل شیخ انصاری را در اصول و مکاسبش را در فروع;خواندیم دومین ستاره ای که استاد از نور وجودش فیض بی شمار برد عارف ربّانی و مفسر قرآن ایه الله الهی قمشه ای بودند در کلاس های درس ایشان از جمله منظومه حکمت منظوم را پیش ایشان فرا گرفتیم روزی ایشان فرمودند: آقا شما خیر می بینید چون شما را، زیاد نسبت به اساتید، متواضع می بینم، خیلی مراعات ادب با اساتید، می کنی و آنها را در نام بردن، نیک نام می بری این ادب و تواضع سبب میشود که شما، به جائی می رسید و خیر می بینید سومین و مهمترین ستاره ای که چراغ وجود استاد معظم ما را پر فروغ تر نمود آیه الله میرزا ابوالحسن شعرانی است که مدت ۱۳ سال از محضر ایشان بیشترین متون درسی را فرا گرفته است از جمله:
رسائل و مکاسب، کفایه الاصول آخوند خراسانی، علم عقلیه، تفسیر مجمع البیان، تجوید و علم

قرائات، ریاضی و هیئت و نجوم، علم پزشکی، علم رجال و درایه، حدیث و روایت و همچنین در طّی چهار سال موفّق به آموزش استخراج تقویم از محضر مرحوم شعرانی گشتند و تبحّر خاصی در این زمینه پیدا نمودند. از دیگر بزرگانی که استاد در محضرشان زانوی ادب زد آیه الله فاضل تونی، آیه الله رفیعی قزوینی، آیه الله شیخ محمد تقی آملی، آیه الله میرزا احمد آشتیانی و مرحوم جولستانی می توان نام برد
هجرت به شهر مقدس قم:
استاد جامع و ارجمند و شاگرد ممتاز علمای طراز اول تهران، پس از حدود ۱۴ سال استفاد شایان و تلاش بی وقفه علمی در تهران، سرانجام در تاریخ ۲۲ مهر ماه سال ۱۳۴۲ شمسی از تهرا

ن هجرت نمده و در حرم آل محمد(ص) شهر مقدس قم رحل اقامت افکند.
معظم له پس از ورود به قم به محفل علمی بزرگانی چون آیه الله اراکی(که کتاب حج می فرمودند)، آیه الله گلپایگانی، آیه الله میرداماد شتافت عمد استفاد استاد در قم از محضر نابغ دوران، مفسر قرآن علامه طباطبائی بوده است و به مدت ۱۷ سال بی وقفه از چراغ وجودشان بهره مند گشته و در خدمت آن بزرگوار کتابهایی چون: کتاب تمهید القواعد، کتاب برهان منطق الشفاء شیخ الرئیس، جلد نهم اسفار صدرالمتألهین، کتاب توحید بحارالانوار مجلسی، جلد سوم بحار را به ترتیب خواندیم. از جمله دیگر اساتید بر جسته ای که استاد در مقابل عظمت علمی و معنوی اش زانوی ادب زده آیه الله سید محمد حسن الهی طباطبایی می باشند که جناب استاد از خرمن ایشان خوشه چینی نمودند وقتی استاد به حضور شریف حضرت استاد علامه طباطبایی رسید آن جناب از استاد سؤال کرد که:«شما اخوی را چگونه یافتید ؟» استاد در جواب واقعیت را اظهار نمود و عرض کرد:« آقا جان؛ جناب اخوی، مانند اخوی است، جز اینکه آن اخوی خیلی بذول است و این اخوی خیلی کتوم است».
از عالمان دیگر که استاد افتخار شاگردی آن بزرگوار را داشتند عالم عامل آقا سید مهدی قاضی تبریزی می باشد. و پیش ایشان علوم غریبه از قبیل علم اوفاق و اعداد و حروف و غیرها را به قرائت کتب درسی متداول و متعارف در آن علوم از قبیل مفاتیح المغالیقو الّدر المکنون و السر المکتوم فی علم الحروف و غایه المراد فی وفق الاعداد و غیرها را فرا گرفت.
یکی از ویژگیهای استاد، بیان روان و قدرت بالای ایشان در تبیین و تفهیم مطالب و مسائل مهم علمی و معرفتی است استاد در اوائل ورود به مسجد جامع آمل و گذراندن مقدمات آن روز به تدریس کتابهای سیوطی، حاشیه، شرح نظام و دیگر کتابهای مقدماتی پرداخته بودند و نیز در

تهران در طی سیزده سال اشتغال به تحصیل به تدریس کتابهایی مانند:
معالم الاصول در اصول، قوانین در اصول، کشف المراد فی شرح تجرید الاعتقاد در علم کلام، لئالی منتظمه; می پرداختند.در قم معظم له به گفتن سه-چهار دوره منظومه، یک دوره اسفار، شرح تمهید و مصباح الانس به تدریس می پرداخت
استاد علامه حسن زاده از نوادر جهان اسلام هستند که جامع علوم با وسعت نگری و ژرف اندیشی کم نظیر به شمار می آیند این استاد فرزانه در ابعاد مختلف علمی از جمله:
۱ فقه و اصولرین مسائل مطرح در علم رجال ضبط صحیح نام راویان است
۳ درایه و حدیث: در زمینه حدیث علامه چند اثر تخصصی تألیف نموده اند: اعراب گذاری دو جلد اصول کافی، تصحیح کامل نهج البلاغه، شرح چهل حدیث، شرح نهج البلاغه، انسان کامل از دید گاه نهج البلاغه
۴ ادبیات: استاد به حق در ادبیات فارسی و عربی کم نظیر می باشند و قدرت شگرف ادبی خود را در نظم و نثر به منصّه ظهور رسانده اند ایشان ادبیات فارسی را در خدمت علامه شعرانی فرا گرفتند از جمله آثار وی در این زمینه هزار و یک نکته، تصحیح کتاب کلیله و دمنه و تصحیح گلستان سعدی
۵ شعر و شاعری: که از جمله آثار وی در این زمینه: قصید تائیه عربی به نام ینبوع الحیات، قصید یائیه فارسی به نام صحراویه
۶ علم منطق
۷ علوم قرآنی
۸ علم کلام
۹ علم فلسفه
۱۰ عرفان و ریاضیات و علوم غریبه و زبان خارجه و علم طبّ و کتاب شناسی و تصحیح متون کهن و خوشنویسی و خطّاطی را می توان نام برد
قطره ای از فضایل:
حضرت استاد مراحل سه گانه سیر و سلوک یعنی:
۱ تخلیه ( از بین بردن ریشه های اخلاق ناشایست و صفات رذیله)
۲ تجلیه ( وادار کردن اعضا و قوای بدن به مراقبت کامل و اطاعت از اوامر الهی)
۳ تحلیه ( آراسته شدن به فضایل اخلاقی و صفات پسندید الهی )
را پشت سر گذرانده و به فناء الله رسیده و به یقین لذّت قرب الهی را چشیده است استاد از جمله انسانهای خود ساخته ای است که ذرّه ای تعلّقات مادّی و دنیوی در او وجود نداشته و فروتنی در وجودش موج میزند از جلوه های مهم تواضع استاد، فروتنی کم نظیر و ادب و احترام فوق العاد معظم له نسبت به اساتید و فرزانگانی است که خوشه چین محضرشان

بوده اند معظم له به موازات تلاشهای علمی و مجاهدتهای اخلاقی و عرفانی لحظه ای از مسائل اساسی اجتماعی و سیاسی غافل نبوده اند قبل از پانزده خرداد سال ۱۳۴۲ وقتی که امام خمینی از طلاب و روحانیون خواسته اند که در ایام تبلیغ و عزیمت به شهرها و روستاها مردم را از گرفتاریهای مسلمین و مسایل سیاسی- اجتماعی مطلع ساخته و آنان را روشن سازند حضرت استاد قبل از عزیمت به آمل، از تهران به قم آمده و به آن رهبر فرزانه ابراز وفاداری نمودند

در بحبوح انقلاب اسلامی در مسجد اعظم قم مشغول افاده و افاضه به طلاب حوزه علمیه قم بودند، مورد یورش وحشیان عوامل رژیم منحوس شاه قرار گرفته و از ناحی قفس سینه شدیداً آسیب دیده اند، آسیبی که اکنون بصورت ناراحتی قلبی، ایشان را مبتلا ساخته است

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.