تحقیق در مورد پیامبراسلام ازولادت تابعثت


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد پیامبراسلام ازولادت تابعثت دارای ۳۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد پیامبراسلام ازولادت تابعثت  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد پیامبراسلام ازولادت تابعثت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد پیامبراسلام ازولادت تابعثت :

پیامبراسلام ازولادت تابعثت

عموم سیره نویسان اتفاق نظردارندکه تولدپیامبرگرامی درعام الفیل درسال ۵۷۰میلادی بوده است زیراآن حضرت به طورقطع درسال۶۳۲میلادی درگذشته است وسن مبارک او۶۲تا۶۳سال بوده است بنابراین ولادت اودرحدود۵۷۰میلادی خواهدبود.
اکثرمحدثان ومورخان براین قول اتفاق دارندکه تولدپیامبردرماه (ربیع الاول)بوده ولی درروز تولداواختلاف دارندمعروف میان محدثان شیعه این است که آنحضرت درهفدهم ماه ربیع- الاول روزجمعه پس ازطلوع فجرچشم به دنیاگشودومشهورمیان اهل تسنن این است که ولادت آن حضرت درروزدوشنبه دوازدهم همان ماه اتفاق افتاده است.

بسیارجای تاسف است که روزمیلاد رهبرعالیقدراسلام بلکه موالیدووفیات بیشترپیشوایان دینی مذهبی مابه طورتحقیق معین نیست این ابهام سبب شده که بسیاری ازروزهای جشن و سوگواری ماازنظرتاریخ قطعی نباشددرصورتی که دانشمندان اسلام نوعا وقایع وحوادثی که طی قرون اسلامی رخ داده با نظم مخصوصی ضبط کرده اند ولی معلوم نیست چه عواملی در کار بوده که میلاد وفات بسیاری از آنها به طور دقیق ضبط نگردیده است .
اگرما بخواهیم بیوگرافی و شرح حال یکی از دانشمندان این شهر را بررسی کنیم و فرض کنیم این دانشمند پس از خود اولاد و کسان زیادی از خود به یادگار گذارده باشد آیا به خود اجازه می دهید که با بودن فرزندان مطلع و فامیل بزرگ آن شخص که از خصوصیات زندگانی او طبعا آگاهندبروید شرح زندگانی او را اجانب و بیگانگان یا از دوستان و علاقمندان شخص درخواست کنید ؟به طور مسلم وجدان شما چنین کاری را اجازه نمی دهد رسول گرامی از میان مردم رفت و فامیل و

فرزندانی از خود به یادگار گذاشت.بستگان و فرزندان ان حضرت می گویند:اگر رسول خدا پدر ارجمند ماست و ما در خانه او بزرگ و در دامن مهر او پرورش یافته ایم بزرگ خاندان ما در فلان روز به دنیا امده و در فلان ساعت معین چشم از جهان بر بسته اند آیا با این وضع جا دارد که قول فرزندان او را نادیده گرفته و نظر دور افتادگان و همسایگان را بر قول آنان ترجیح دهیم؟!
دانشمند مزبور پس از شنیدن سخنان نگارنده سر به زیر افکنده و سپس گفت:اهل البیت ادری بما فی البیت.ومن نیز تصور می کنم که قول امامیه در خصوصیات زندگی آن حضرت که ماخوذ از او

لاد وفرزندان ونزدیکان اوست به حقیقت نزدیکتر باشد سپس دامنه سخن به جاهای دیگر کشیده شد که فعلا جای بازگویی انها نیست.
قران مجید رسول گرامی را به دو و یا چند نام معرفی می کند . در سوره های آل عمران و محمد و فتح و احزاب در آیه های ۱۰۴و۱۳۸و۲و۲۹او را به نام ((محمد))و در سوره ((صف آیه۶))به نام((احمد))گذارده است . علت داشتن دو نام این است که مادر رسول خدا پیش از جدش نام او را ((احمد ))گذارده بود چنان که در تاریخ منعکس است . بنابرین آن چه را که بعضی از

خاورشناسان در مقام اعتراض گفته اند که ((انجیل))به تصریح قرآن در سوره ((صف آیه۶))ظهور پیامبری را بشارت داده است که نام او احمد است نه محمد و شخصی که مسلمانان به رهبری او معتقدند نام او(( محمد)) است نه احمد بی اساس است . زیرا قرانی که پیامبر ما را به نام ((احمد))معرفی نموده است در چند جا او را به نام((محمد))خوانده است . اگر مدرک آنها برای تعیین نام این پیامبر قران مجید باشد(چنان که همان است )قران او را به هر دو اسم نامیده و او را در جایی به نام محمد و در جایی دیگر ((احمد))معرفی نموده است .
و برای ریشه کن شدن اشکال در این قسمت توضیح بیشتری می دهیم.
((احمد))یکی از نام های مشهور پیامبر اسلام بود .
هر کس مختصر مطالعه ای در تاریخ زندگی رسول اکرم (ص) داشته باشد می داند که آن ح

ضرت از دوران کودکی دو نام داشته است و مردم او را با هر دو نام خطاب می کردند . یکی ((محمد))که جد بزرگوارش ((عبدالمطلب))برای او انتخاب کرده بود و دیگری ((احمد))که مادرش ((آمنه))او را به آن نامیده بود.
این مطلب یکی از مسلمات تاریخ اسلام است که سیره نویسان این مطلب را نقل کرده اند و مشروح این مطلب را در سیره حلبی می توانید بخوانید عموی گرامی وی ابوطالب که پس از در گذشت عبدالمطلب کفالت و سرپرستی محمد به او واگذار شده بود با عشق و علاقه زایدالوصفی چهل و دو سال تمام پروانه وار به گرد شمع وجود وی گشت و بذل جان و مال در حراست و

حفاظت او دریغ مداشت در اشعاری که درباره برادرزاده خود سروده گاهی از او بنام محمد و گاهی بنام احمد اسم برده است و این خود حاکی از ان است که در آن زمان یکی از نامهای معروف وی همان احمد بوده است اینک در این جا از باب نمونه برخی از اشعار وی را که در آنها پیامبر به نام احمد نامیده شده است می آوریم آن چه که امروز احمد می گوید نور است و در روز رستاخیز پاداش است دشمن می گوید سخنان احمد بیهوده و نسب او پایین است حقا که احمد به سو

ی آنان و باآیین حق آمد آیین دروغ نیاورده است کسانی که بر احمد ستم کرده اند خواستند او را بکشند ولی برای این کار رهبری نداشته اند تاریخ واقعی اسلام از روزی آغاز می گردد که پیامبر گرامی مبعوث به رسالت گردید و حوادثی را به دنبال می آورد . روزی را که رسول گرامی برای هدایت مردم بر انگیخته شد و از طریق فرشته وحی ندای انک لرسول الله در گوش او طنین انداخت وظیفه سنگینی بر عهده گرفت وظیفه خطیری که پیامبران دیگر نیز به عهده داشته اند آن روز خط مشی امین قریش روشنتر و هدف او واضحتر شد ما پیش از تشریح نخستین حوادث بعثت لازم است پیرامون دو موضوع توضیحاتی دهیم :
۱- لزوم بعثت پیامبران
۲- نقش پیامبران در اصلاح اجتماع

خدای جهان ابزار ترقی و تکامل هر موجودی را در نهاد آن گذارده و آن را به منظور پیمودن راههای تکامل با وسایل گوناگونی مجهز کرده است نهال کوچکی را در نظر بگیرید عوامل زیادی در تکامل آن در تکاپو است ریشه های نهال حداکثر فعالیت خود را به منظور رسانیدن مواد غذایی بکارانداخته وپاسخ نیازمندیهای آنرا میدهندوعروق وریشه ها وکانالهای گوناگون به طورعادلانه شیره زمین را به تمام شاخه ها وبرگ ها می رسانند.

ساختمان گلی را ملاحظه کنیدکه ازساختمان بقیه نباتات حیرت انگیزتراست.کاسه گل وظیفه خود را که همان پوشاندن سطح غنچه ها وحفظ گلبرگها و جام گل است انجام میدهد. همچنین بقیه دستگاه های گل که تمام برای پرورش یک موجود زنده گمارده شده اند به نحو احسن انجام وظیفه می کنند اگر کمی قدم فرا تر نهید و دستگاه شگفت انگیز عالم جانداران را در نظر بگیرید خواهید دید با عواملی مجهز گردیده که آن را به سر حد کمال می رساند هر گاه ما بخواهیم این موضوع را در قالب مسایل علمی بریزیم باید بگوییم هدایت تکوینی که نعمت و فضل عمومی دستگاه آفرینش است شامل حال تمام موجودات جهان اعم از نبات و حیوان و انسان است .قرآن این راهنمایی تکوینی را جمله الذی اعطی کل شی خلقه ثم هدی :هر موجودی را آفریده و راه زندگی را به او آموخت بیان کرده و می رساند که تمام موجودات جهان از اتم تا کهکشان از این فیض عمومی بهره مند می باشند و خداوند پس از تقدیر و اندازه گیری موجود راه تکامل و پرورش را نشان داده و عوامل را برای تربیت و پیشروی هر یک به کار برده است این همان هدایت عمومی تکوینی است که بدون استثنا در جهان خلقت حکم فرما است ولی آیا همین هدایت فطری و تکوینی برای موجودی مثل انسان که گل سر سبد موجودات است کافی است ؟به طور مسلم نه زیرا انسان غیر از

زندگی مادی زندگانی دیگری دارد که اساس حیات واقعی او را تشکیل می دهد و هر گاه انسان مانند جهان حیوانات و نباتات فقط یک زندگی مادی و خشکی داشت در این صورت عوامل مادی برای تکامل او کافی بود در صورتی که انسان دو نوع زندگی دارد که تکامل هر دو رمز سعادت و تعالی اوست انسان ساده نخستین غارنشین و پاک فطرت که کوچکترین انحرافی در خلقت او رخ نداده بود به اندازه انسان اجتماعی نیاز به تربیت نداشت ولی هنگامی که بشر گام فراتر نهاد و زندگی دسته جمعی آغاز کرد و فکر تعاون و همکاری در زندگی او حکم فرما شد انحرافاتی که

لازمه تصادمات و برخوردهای اجتماعی است در روح او پدید آمد و خوی های زشت و افکار غلط افکار فطری را عوض کرده و اجتماع را از توازن و تعادل بیرون برد این انحرافات خالق جهان را بر آن داشت که مربیانی را برای تنظیم برنامه اجتماع و تقلیل مفاسدی که اثر مستقیم اجتماعی بودن انسان است اعزام بدارد تا با مشعل فروزان وحی اجتماع را به راه راست که سعادت همه جانبه آنان را

تضمین می نماید بکشانند جای گفتگو نیست که زندگی اجتماعی در عین سودمند بودن مفاسدی را نیز در بر دارد و انحرافات فراوانی را به دنبال می آورد . روی این لحاظ خدای بزرگ مربیانی را اعزام نمود که در حدود امکان از انحرافات و کج روی ها بکاهند و با تنظیم قوانین روشن چرخ های اجتماع را در یک مسیر صحیح به راه اندازند .
نقش پیامبران در اصلاح اجتماع
معمولا تصور می شود که پیامبران آموزگاران الهی هستند که برای تعلیم و آموزش مردم بر انگیخته شده اند همانطور که کودک در سیر تحصیلی خود در دبستان و دبیرستان دانشکده و دانشگاه از آموزگاران و دبیران و استادان مطالبی را فرا می گیرد همچنین مردم در مکتب انبیا مسایلی را فرا می گیرند و به مواضات تعالیم پیامبران اخلاق و روش های اجتماعی آنان رو به تکامل می گذارد ولی ما تصور میکنیم که پیامبران مربیان مردم اند و شغل و وظیفه اساسی آنان تربیت مردم است نه تعلیم آنان و اساس شریعت آنها سخن تازه ارمغان نوعی نیست و هر گاه برای فطرت انحرافاتی پیش نیامده بود و پرده های جهل و نادانی روی آن سایه نیفکنده بود خلاصه آیین الهی روشن می گشت البته اساس این سخن از پیشوایان بزرگ اسلام است امیر مومنان در نهج البلاغه درباره هدف پیامبران چنین می فرماید از میان اولاد آدم پیامبرانی بر گزید و از آنان برای رساندن وحی و تبلیغ رسالت عهد و پیمان گرفت (آنان را فرستاد) تا آن پیمان فطری را از مردم مطالبه کنند و نعمت فراموش شده را یادآوری نمایند و به وسیله تبلیغ بر آنان اتمام حجت نمایند و گوهرهای عقولی که در خزائن فطرتشان پنهان مانده است استخراج کنند .
تاملی درتاریخ وفات پیامبر (ص)

تعیین تاریخ وفات پیامبر (ص) یک بحث علمی-تاریخی محض نیست بلکه دارای ثمراتی است.
این مقاله بدون تکیه بر یک روایت خاص و با بررسی شش واقعه که در تعیین وفات پیامبر (ص) نقش دارد و با کنار هم قرار دادن آن وقایع اقوال معروف شیعه و سنی را مورد بررسی قرار داده است و با رسم جداول به طور دقیق اثبات نموده است که قول معروف و مشهورشیعه مبنی بر قرار دادن تاریخ وفات پیامبر (ص) در ۲۸ صفر و قول معروف و مشهور اهل سنت که آن را ۱۲ ربیع الاول دانسته اند هر دو باطل بوده و تاریخ وفات پیامبر (ص) همان گونه که در روایت ابو مخنف ذکر گردیده است دو

واژه های کلیدی:وفات پیامبر (ص) غدیر خم اهل سنت شیعه ربیع الاول.
بحث از تاریخ وفات پیامبر (ص)تنها یک بحث علمی_تاریخی محض نیست بلکه دارای ثمرات مختلفی است از جمله این که جمیع ملل دنیا ایام یاوفات بزرگان دین خود را ارج می نهند ومسلمانان نیز همه ساله درایام تولد پیامبر(ص)به شادی وبه خصوص شیعیان در ایام وفات آن حضرت به سوگواری می پردازند؛ پس دانستن تاریخ وفات پیامبر (ص) می تواند از این جهت مهم باشد،زیرا از جهات معنوی،پیروان پیامبر (ص)و اهل بیت(ع)،خود را در غم وشادی آنان شریک می دانند،پس دانستن چنین ایامی،از جهت پیوند قلبی مؤثر است.
از جهت دیگر،مشخص شدن تاریخ وفات پیامبر (ص)،دارای ثمرات فقهی نیز می باشد ،زیرا چنان که به زودی بحث خواهد شد، این واقعه،با وقایع دیگر در حج ،پیوند نزدیک دارد،مثلا اگر ثابت شود که عرفه حجه الوداع، در روز جمعه بوده،وچون پیامبر (ص)در عرفه نماز ظهر اقامه کردند ،معلوم می شود که نماز جمعه، درموسم حج واجب نیست واختصاص به زمان عادی دارد .هم چنین اگر ثابت شود که واقعه غدیر در روز جمعه بوده واز آن جا که در آن روز نماز ظهر خوانده شد، پس معلوم می شود که نماز جمعه،در سفر واجب نیست واختصاص به حُضَر دارد.
گذشته از این موارد، مشخص شدن تاریخ دقیق وقایع می تواند نقش بسیار مهمی در صحت وسقم بسیاری از نقل های تاریخی داشته باشد.به عنوان مثال ،اگر ادعا شودشخصی، کاری را در روز خاصی انجام داده است؛حال اگر ثابت شودکه آن شخص چند روز قبل از آن، در گذشته است ،بطلان این ادعا نیز ثابت می شودوبه طبع ان فروعاتی نیز که بر آن ادعا مترقب بود، باطل می گردد.
بنابراین بحث از تاریخ وفات پیامبر (ص) دارای فواید بسیاری است وفزوعات متعددی نیز بر آن استوار است.اکنون پس از این مقدمه کوتاه، به بحث تاریخ وفات پیامبر اسلام (ص)می پردازیم.

فصل اول
نحوه تعیین تاریخ دقیق وفات پیامبر اکرم(ص)
درباره تاریخ وفات پیامبر (ص)،اقوال متعددی وجود دارد ،ولی ما در این بخش،تنها به اقوال معروف ومشهور اشاره می کنیم.معروف ترین این اقوال عبارتند از:
بیست وهشتم صفر،اول ربیع الاول، دوم ربیع الاول ودوازدهم ربیع الاول.
در ابتدا روایت ابو مخنف را در این باره ذکر می کنیم:
قبض رسولُ الله (ص)نصف النهار یوم الاثنین لیلتین مضتا من شهر
ربیع الاول،وبّویع ابوبکر یوم الا ثنین فی الیوم الذی قبض فیه النبی(ص).
وفات رسول (ص)دروسط روزدوشنبه که دوشب ازماه ربیع الاول
گذشته بودواقع در همان روزدوشنبه که پیامبر(ص)وفات یافت با
ابوبکربیعت کرد.
دراین جا ماقصدداریم بدون درنظرگرفتن روایت ابومخنف راهی برای به دست آوردن

تاریخ دقیق وصحیح وفات پیامبر(ص)ارائه دهیم.
به دست اوردن تاریخ دقیق وفات پیامبر (ص)گاهی از طریق روایاتی است که با صراحت تاریخ وفات پیامبر را ذکر کرده اند مانند روایتی از ابو مخنف نقل شده است .
ولی وجود روایاتی این چنین که صریح و معتبر باشد به اندازه ای نیست که برای همه اطمینان آور باشد وگرنه این همه اختلاف در تاریخ وفات پیامبر (ص)مشاهده نمیشد.
در نتیجه برای حصول اطمینان بیشتر باید از روش در کنار هم قرار دادن وقایع تاریخی دیگر و بررسی آن ها برای رسیدن به قولی قطعی کمک گرفت . اگر چه در چگونگی و تاریخ خود آن وقایع نیز اختلافاتی وجود دارد ولی در مجموع می توان در این وقایع به امور اجتماعی یا مشهور نزد هر یک از اهل سنت و شیعه استناد کرد . این وقایع عبارتند از :

۱ –زمان خارج شدن پیامبر (ص) از مدینه برای حجه الوداع
۲-روز عرفه
۳-زمان نزول ایه اکمال دین ((الیوم اکملت لکم دینکم و ..))و فاصله ان تا وفات پیامبر (ص)
۴-روز غدیر خم
۵-شروع و مدت بیماری پیامبر (ص)
۶-روز وفات پیامبر
در ابتدا به بررسی هر یک از وقایع می پردازیم و سپس با توجه به دیدگاه مشهور و معروف شیعه و اهل سنت درباره این وقایع اقوال آنان را درباره تاریخ وفات پیامبر (ص) مورد نقد و بررسی قرار خواهیم داد.
بررسی شش واقعه که در تعیین وفات پیامبر (ص) نقش دارند.
واقعه اول:خارج شدن پیامبر(ص)برای حجه الوداع
در اواخر ذی قعده سال دهم هجری پیامبر (ص) به اتفاق جمع زیادی از مسلمانان برای انجام مراسم حج از مدینه خارج شدند که این حج به ((حجه الوداع))یا((حجه الاسلام)) مشهور گشت. اما در مورد اینکه به طور دقیق پیامبر (ص) در چه روزی و چندم ماه ذی قعده از مدینه خارج شدند قول واحدی وجود ندارد . مشهورترین قول نزد اهل سنت آن است که پیامبر (ص) پنج روز به جای مانده از ذی قعده (پنج روز قبل از آغاز ذی حجه ) از مدینه خارج شدند که این روز را نیز بیشتر مورخان روز ((شنبه))دانسته اند و برخی دیگر آن راروز ((پنج شنبه ))ذکر کرده اند . واقدی در این باره می گوید:
((پیامبر (ص)در روز شنبه پنج روز مانده از ذی قعده از مدینه خارج شدند)) و سپس می گوید ((و هذا الثبت عندنا))
از سوی شیعه نیز شیخ مفید تاریخ خارج شدن پیامبر را پنج روز به جای مانده از ذی قعده ذکر کرده است ، که از این جهت موافق قول مشهور اهل سنت است ، ولی هیچ اشاره ای به این که به طور دقیق در چه روزی از هفته بوده ، نکرده است اما در صحیحه معاویه بن عمار و حلبی از امام صادق (ع) ، زمان خارج شدن پیامبر اکرم (ص)برای حجه الوداع ، چهار روز مانده به ذی حجه بیان شده است ، بدون این که روز آن مشخص شده باشد .
قدر مسلم آن است که روز خارج شدن پیامبر (ص) از مدینه برای حجه الوداع ، روز جمعه نبوده است ؛ به دلیل اینکه روایاتی ، از جمله روایات انس ، بیان کننده این مطلب می باشند که پیامبر (ص) نماز را در مدینه خواندند و سپس به قصد حج حرکت کردند ؛ در حالی که اگر روز جمعه می بود ، می بایست نماز جمعه خوانده می شد ، نه نماز ظهر ، بنابراین ، آن روز یا شنبه بوده و یا پنج شنبه ؛ چنان که در روایاتی به این دو روز اشاره شده است . از طرف دیگر ، مشخص شدن روز

عرفه نیز نقش مهمی در تعیین روز خارج شدن پیامبر (ص) دارد ، زیرا اگر عرفه ، جمعه باشد ، در نتیجه ، اول ذی حجه پنج شنبه خواهد بود و پنج روز قبل از آن نیز روز شنبه است ، پس بنابر نظریه مشهور اهل سنت ، حتما باید روز خارج شدن پیامبر (ص) را روز شنبه بدانیم ، نه پنج شنبه ؛ همان طور که ابن کثیر نیز به همین نتیجه رسیده است.
اما از جانب شیعه چون به روز خاصی اشاره نشده است ، باید با توجه به نظریه آنان در سایر وقایع ،روزی را برای خارج شدن پیامبر (ص)در نظر گرفت . درباره این که بنابر قول شیخ مفید . تاریخ خارج شدن پیامبر (ص) پنج روز به جای مانده از ذی قعده بوده ، و در صحیحه عمار و حلبی ، چهار روز ب

ه جای مانده از آن ، ذکر شده است می توان اختلاف این دو قول را ناقص یا کامل بودن ماه ذی قعده بر طرف کرد .

واقعه دوم : روز عرفه (در حجه الوداع )
تعیین روز عرفه که نهم ذی حجه است می توان ما را در تشخیص دقیق تاریخ وفات پیامبر (ص) کمک نماید ، و این یکی از شاخصه های مهم این بحث به شمار می آید ، چون نظر مشهور و معروف اهل سنت ، بلکه اجماع آنان بر این است که عرفه ، روز جمعه بوده است . این امر ظاهرا به دلیل روایتی است که از خلیفه دوم ، عمر ، در این بیان شده است .

پس با مبنا قرار دادن این امر ، می توان جمیع اقوال اهل سنت را در باره تاریخ وفات پیامبر (ص) ، مورد بررسی قرار داد . از طریق شیعه نیز روایتی از امامان (ع) نقل شده است که عرفه را روز جمعه دانسته اند ، ولی هیچ یک از این روایات از لحاظ سند صحیح نیستند در تعارض می باشند ، زیرا اگر عرفه ، یعنی نهم ذی حجه ، جمعه باشد ، دیگر هجدهم ذی حجه ، جمعه ویا پنج شنبه نخواهد بود

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.