گزارش کار اموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 گزارش کار اموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد گزارش کار اموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی گزارش کار اموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن گزارش کار اموزی روند طراحی نقشه های ساختمانی شرکت مشاوره ارکان توسعه :

چکیده
طبقه همکف : اطلاعات، سرویس های بهداشتی آقایان و خانم ها، اتاق های مربیان، تعدادی انبار، آبدارخانه، آزمایشگاههای آنالیز و سیگامی، شیمی و فیزیک، معدنی عمومی، شیمی آلی، فیزیک مکانیک، مکانیک سیالات، تحقیقات شیمی، اتاق رسمی فنی.
طبقه اول و دوم : سرویس های بهداشتی آقایان و خانم ها، اتاق های مربیان، تعدادی انبار، آبدارخانه، آزمایشگاههای اپتیک، فیزیک الکترونیک، مدار منطقی، الکترونیک، میکروبیولوژی، فیزیولوژی، کشاورزی، بیوشیمی، اتاق استراحت مربیان.

طبقه سوم : اتاق منشی و مسئول، سرویس های بهداشتی آقایان و خانم ها، اتاق های مربیان، تعدادی انبار، آزمایشگاه معماری کامپیوتر، کارگاههای آموزش کامپیوتر، ساخت و تعمیر آزاد کامپیوتر.

در ادامه تعدادی از نقشه ها و عکس های مربوط به این ساختمان ارائه
می شود.
و پلانهای مسکونی که هر کدام در قسمت خود آن توضیح داده شده است.

مقدمه :
معماری پنجره‌ای است که اگر آن را بگشایی همه چیز را زیباتر خواهی دید زیباتر زندگی خواهی کرد.
و تأثیر آن بر روح آدمی مطمئناً پلکانی خواهد بود به سوی بالا اگر یادمان نرود که معماری هنری است متناسب با فرهنگ هر ملت و معماری باید مردمی، همراه با احساسات انسانی و منظم باشد.
به امید آن روز که تمام سعی خود را برای داشتن
مکانی زیباتر، امن تر و راحت تر
برای زندگی کردن بنماییم.

فصل اول
معماری رهیافتی است به جعبه‌ای با دو بعد آرمان و هدف، آرمان معماری فرم بخشیدن به یک الگوی جهانی و هدف آن، بیدار کردن احساس انسانی است و برای رسیدن به این دو باید از فن و هنر در کنار یکدیگر بهره برد.
موضوع اولیه معماری ایجاد یک الگوی فضایی است، یعنی نظم بخشیدن به یک فضای برهنه و عاری از هر چیز.
انتظام فضایی. به معنای استفاده از فرمی است که فضا منشاء آن است و نظمی شفاف آن را به فضا مرتبط می‌کند.

برای دستیابی به این هدف، معماری به هندسه نیاز دارد، هندسه علم ایجاد نظم منطقی و هوشمندانه‌ای است که حامل ارتباط فرم با فرم و فرم با فضا می‌باشد.
از این رو، هندسه فرم آرمانی را ایجاد می‌کند، فرمی که بیان بصری مفهوم است و فضایی انتزاعی در آن تجلی می‌یابد.

به طور کلی هندسه به ارتباطات منطقی خالص توجه دارد، بنابراین هندسه مفاهیم و ارزشهای اجتماعی را منعکس می‌سازد و جهانی با منطق شفاف ایجاد می‌کند. به طور خلاصه، هندسه ثباتی منطقی باقی می‌ماند و ارزش‌هایی چون صداقت، زیبایی و خوبی در مرحله دوم ارائه می‌شوند.

منطقی که احساس را طرد می‌کند و تنها درباره حقیقت با ما صحبت می‌کند.
معماری، پیوسته در جستجوی انتظامی است که بر اساس نیروی طبیعی و جاذبه زمین باشد، اگر چه هنوز به آن دست نیافته است.
بر خلاف هندسه، معماری نمی‌تواند در تمام ابعاد نفوذ کند، زیرا نیروی جاذبه آن را به حرکت‌های افقی و عمودی محدود می‌سازد. معماری، الگویی پویاست.
یک ساختمان طبیعتاً حرکت می‌کند ولی زمانی که مردم در امتداد مسیری حرکت می‌کنند، شکل آن در حال حرکت به نظر می‌رسد. مردم با حرکت و تغییر نقطه دیدشان فرم کلی معماری را در ذهن تجسم می‌کنند.

موضوع دوم در معماری بیدار کردن احساسات انسانی است. هندسه، فضایی منطقی و با ثبات ایجاد می‌کند. ولی به راستی، این منطق چگونه ما را با تجربه‌های معماری آشنا می‌سازد؟ آیا تنها نظم هندسی است که فضا را روشن و واضح می‌سازد؟ آیا هندسه باعث یکنواختی و سکون نیست؟ آیا نیازی به رهایی فضا از ثبات هندسی ناشی می‌شود؟ آیا فرم و فضا صرفاً باید بر اساس منطق هندسی شکل گیرد؟

هنگامی که چند فرم یا حجم در کنار هم قرار می‌گیرند، این هندسه و منطق هندسی است که به آن‌ها نظم و ترتیب می‌بخشد. زمانی که این انتظام بین عناصر معماری مانند ستون، دیوار، سقف و کف ایجاد می‌شود، در واقع به آنها هویت می‌بخشد. و در نتیجه ما نظم موجود در این مجموعه را درک می‌کنیم. اگر در این عناصر، نسبت‌ها دقیقاً بر اساس ابعاد و اندازه‌ها و تناسبات ریاضی باشد، ما یک مجموعه خردمند را احساس می‌کنیم.

هندسه و تناسبات آن از اجزاء مختلف یک سیستم واضح بصری می‌سازند. آیا در الین سیستم صرفاً تناسبات هندسی و ایجاد فضایی با نظم مشخص مطرح است؟ در پایان آیا یک سیستم صرفاً موزون و معقولانه، دارای نوعی یکنواختی است ؟
هنگامی که نظامی منطقی بر فرم و فضا غالب باشد، فضا را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد به هر حال معماری به نظم هندسی نیاز دارد، ولی ممکن است این نظم روح و جان معماری را بگیرد.
بنابراین اگر معماری صرفاً بر اساس منطق باشد نمی‌تواند پاسخگوی روح و احساسات ما باشد. برای دستیابی به این هدف باید از قواعد منطقی و خشک آن کناره گرفت. بنابراین، بین قواعدد نوعی و تضاد ایجاد شود، نوعی پویایی که بین فرم با فرم یا فرم با فضا ایجاد شود تا نیازهای احساسی ما نیز ارضاء شود. زیرا این تضاد و پویایی، سرشار از هیجان و احساسات است.
معماری می‌کوشد تا نظم را برای مردم متجلی سازد و این مردم هستند که در حرکت تدریجی نظم، فضا را درک می‌کنند و آن تأثیر می‌پذیرند. این نظم در ذهن افراد، پویایی و تحرک می‌یابد و مردمی که معماری را تجربه می‌کنند از این پویایی تأثیر می‌گیرند و بدین گونه معماری از طریق نظم انتزاعی خود در ما تأثیر می‌گذارد.
در حقیقت پویایی موضوع معماری نیست، بلکه پیامد آن است. معماری قادر به پیش بینی واکنش‌های احساسی ما نیست. از این رو آن را نمی‌توان در روند طراحی پیش بینی کرد، همانگونه که نمی‌توان شیوه‌های مختلف یک بازی را پیش بینی کرد، زیرا آنچه ذهن ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد، نامشخص است. معماری باید ادامه یابد تا با آزمون و خطای روش‌های مختلف به یک معماری خلاقانه دست یافت.

اما برای این که یک طرح خیالی معماری را هر چند خلاقانه به واقعیت تبدیل کنیم باید دو زبان نوشتار و ترسیم را بدانیم.
در زبان نوشتار اطلاعات فنی پروژه را بررسی می‌کنیم.

و در زبان ترسیم با استفاده از تصاویر دو بعدی و سه بعدی به درک بهتر از آن می‌رسیم.
به طور کلی یک پروژه ساختمانی شامل چهار مرحله است :

۱) فاز
۲) فاز یک
۳) فاز دو
۴) فاز سه
۱) فاز صفر که همان مرحله مطالعاتی پروژه می‌باشد این مطالعات در زمینه‌های مختلف انجام می‌گیرد. در زمینه طراحی، مطالعات شناخت پروژه و نیز بدست آورده متر مربع فضاها و ; جزء فاز صفر محسوب می‌گردد.

برای نمونه در زیر به بررسی روند طراحی یک واحد مسکونی اشاره شده است. گ
۱) انجام مطالعات اولیه برنامه ریزی فیزیکی و تعیین اهداف پروژه
۲) بررسی عوامل محیطی، جغرافیایی و فرهنگی
۳) شناسایی کامل اجزای عملکرد ساختمان :

الف ) ورودی
ب ) هال خصوصی (نشیمن)
ث ) پذیرایی
ج ) ناهار خوری
د ) آشپزخانه
ن ) اتاق حمام
و ) سرویس بهداشتی (حمام و دستشویی)
ه ) اتاق خواب
ی ) بالکن (تراس)
۴) بررسی روابط متقابل اجزاء طرح
۵) تجزیه و تحلیل زمین (آنالیز سایت) و مکان یابی ساختمان

۶) تعیین نحوه استقرار ساختمان و سازماندهی فضاها در ارتفاع
۷) بررسی مصالح و انتخاب سیستم ساختمانی مناسب
در موارد بالا مختصراً به بررسی فاز صفر یک ساختمان مسکونی پرداختیم. بعد از این فاز یک شروع می‌شود که همان مرحله تهیه نقشه‌های ساختمانی توسط مهندس معمار می‌باشد در این مرحله نقشه‌ها فقط حالت شناخت فضاها را دارند و به هیچ وجه جزئیات را نشان نمی‌دهند البته خود طراح حتماً باید در ضمن طراحی جزئیات را مدنر داشته باشد تا در مراحل بعدی با اشکال مواجه نشود. مقیاس نقشه‌های ساختمانی در فاز یک تا ۱۰۰/۱ می‌باشد.

فاز دو : که همان مرحله تهیه نقشه‌های اجرایی می‌باشد در این مرحله تمامی جزئیات اجرایی ساختمان باید مدنظر قرار گیرند و به طور کامل در نقشه‌های اجرایی نشان داده شوند. مقیاس نقشه‌ها در فاز دو از ۵۰/۱ تا ۱/۱ می‌باشد.
نقشه‌های اجرایی شامل ۴ بخش است :

۱) نقشه‌های معماری که توسط مهندس معمار تهیه می‌شود وبا نماد A شماره گذاری می‌شوند.
۲) نقشه‌های سازه که توسط مهندس عمران تهیه می‌شود و با نماد S شماره گذاری می‌شوند.

۳) نقشه‌های تاسیسات الکتریکی و مکانیکی که توس مهندس برق و مهندس مکانیک طراحی می‌شود و با نماد M شماره گذاری می‌شوند.
۴) مدارک ضمیمه پروژه که شامل دفترچه مشخصات فنی پروژه می‌باشد که با نماد E شماره گذاری می‌شوند.
فاز سه : که همان مرحله اجرای ساختمان می‌باشد دراین مرحله تمامی فعالیت‌هایی که قبلاً بر روی کاغذ انجام شده بود باید بر روی زمین مورد نظر پیاده و اعمال شود.

ارزیابی بخش‌های مرتبط با کارورزی

پروژه شماره ۱

پروژه شماره ۲

محاسبه میزان ساخت

۱۶/۹۰ = ۰۰/۷ ۸۸/۱۲ = مساحت کل
۷ (۲ + (۶/۰ ۸۸/۱۲ )) = میزان ساخت
۷ (۲+ ۷۳/۷) =
M2 11/68 = 7 73/ 9 =
۱۲ + (۱/۱ ۵۰) = طبق ضابطه
M2 67 = 12 + 55 =

طبق ضابطه – میزان ساخت = نورگیر
M2 11/1 = 67 – ۱۱/۶۸ =

طراحی مبلمان

و
تجهیزات بهداشتی
ساختمان

پروژه شماره ۳

فصل دوم

بررسی روند طراحی پروژه ها

روند طراحی پروژه شماره ۱
در این پروژه یک زمین ۵/۱۱ ۹ در اختیار داشتیم که با توجه به این که اینجانب هنوز با ضوابط شهرداری آشنایی نداشتم مسئول کارآموزی به من اجازه ۹۶/۸ متر پیشروی در طول زمین را داد که هر چند این مسئله طراحی نما را محدود می‌کرد ولی چون نقشه‌هایی که موظف به انجام آنها بودم فقط شامل پلان‌ها می‌شد لطمه چندانی به کار نمی‌زد.
در این پروژه ما فضاهای زیر را احتیاج داشتیم.
۱) راه ارتباطی واحدها (جعبه پله )
۲) هال
۳) اتاق خواب
۴) آشپزخانه
۵) سرویس های بهداشتی
۶) حیاط خلوت
اهمیت راه ارتباطی واحدها واضح است چون بدون پله ما قادر به رسیدن به واحدهای مورد نظر نیستیم. در طراحی جعبه پله سعی کردم استانداردها را رعایت کنم مثلاً عرض پله‌ها ۴/۱ گرفته شده و یا ارتفاع پله‌ها حدوداً ۱۷ CM در نظر گرفته شده است و در ضمن به خاطر همجواری با نور مستقیم در همه ساعت‌های روز راه پله‌ها روشن می‌باشد. چون این واحدها دارای متراژ کمی می‌باشند بنابراین از فضای هال هم برای افراد خصوصی خانه و هم برای میهمانها استفاده می‌شود موقعیت هال نسبت به در ورودی طوری است که قرد تازه وارد به فضای خصوصی خانه دید ندارد از این نظر اتاق خواب در امنیت قرار دارد و در ضمن وجود حمام در داخل اتاق خواب به راحتی افراد خانه کمک می‌کند.
آشپزخانه را در کنار ورودی و مشرف به نور مستقیم آفتاب قرار داده‌ام در ضمن در کنار آشپزخانه حیاط خلوتی قرار داده‌ام که هم محل تهیه سرویس بهداشتی می‌باشد و هم تهویه آشپزخانه از این راه انجام می‌شود.
و به دلیل نزدیک بودن آشپزخانه و سرویس‌های بهداشتی در هزینه لوله کشی نیز صرفه جویی می‌شود.
متراژهای سرویس‌های بهداشتی مناسب بوده و راحتی افراد در طراحی آن لحاظ شده است.
روند طراحی پروژه شماره ۲
در این پروژه یک زمین ۷ ۸/۱۴ در اختیار داشتیم که تمامی زمین باید ساخته می‌شد، زمین جنوبی بود و باید ۲ باب مغازه تجاری در هم کف ساختمان به علاوه ۱۰ واحد مسکونی بنابراین از بر زمین ما می‌توانستیم ۲ واحد مغازه به اضافه در ورودی را داشته باشیم.
از فضای پشت جعبه پله نیز به عنوان ادامه واحدهای تجاری استفاده کردم و زیرزمین که ۲ متر پایین تر از سطح زمین است به عنوان انبار این واحدهای تجاری استفاده می‌شود.
به دلیل این که ارتفاع داخل مغازه‌ها را ۵ گرفته‌ام می‌توان در داخل مغازه بالکن زد و این بر کاربری این واحدهای تجاری می‌افزاید.
در واحدهای مسکونی فضاهای زیر را ایجاد کرده‌ام.
۱) آشپزخانه
۲) هال
۳) سرویس بهداشتی
۴) اتاق خواب
۵) حیاط خلوت
۶) راه ارتباطی واحدها (جعبه پله )

در طراحی جعبه پله استانداردهای ارتفاع و عرض کف پله را رعایت کرده و از نور مستقیم آفتاب بهره گرفته‌ام.
هر پادگر به دو واحد اختصاص دارد بعد از وارد شدن از در وارد فضای ورودی و همان خانه می‌شویم هال نور خود را از پنجره آشپزخانه که به دلیل اپن بودن آن نور راحت تر وارد هال می‌شود تأمین می‌کند.

در واقع به دلیل این که نقطه مشترک آشپزخانه و اتاق خواب و سرویس‌های بهداشتی می‌تواند هال باشد هال را در وسط پلان قرار داده‌ام.
دستشویی را در کنار اتاق خواب قرار داده‌ام و در آن به کنجی از هال باز می‌شود و از این نظر موجب آزار افراد خانه نمی‌شود.
حمام را به دلیل راحتی افراد خانه در داخل اتاق قرار داده ‌ام که از هوای آزاد مجاورش در حیاط خلوت تهویه می‌شود و هم از حیاط خلوت به اتاق خواب نور داخل می‌شود.

روند محاسبه مقدار ساخت مفید و طبق ضابطه
به طور کلی زمینها به دو دسته ۱) سنددار ۲) قولنامه‌ایی تقسیم می‌شوند.
برای ساخت و ساز بر روی هر زمینی باید مجوز ساخت و پروانه کسب کرد. در مجوز ساخت میزان متراژ ساخت یا تراکم تعیین می‌شود. که این تراکم را مهندسین شهرساز و معمار برای هر منطقه تعیین می‌کنند مثلاً تراکم چند منطقه کرج به شرح زیر است :

۴۰۰ – ۱۰۰ شاهین ویلا
۱۷۰ ساسانی
۱۲۰ عظیمیه
۱۰۵ فردیس
در هر زمین می‌توان ۶۰% از طول آن را ساخت که به این میزان طول پیشروی گفته می‌شود. و چنانچه همسایگان رضایت داشته باشند می‌توان ۲ متر نیز به این میزان اضافه کرد بنابراین :

(عرض زمین) (۲ + (۶۰% طول زمین)) = میزان ساخت
مساحت جعبه پله + ۱/۱ (متراژ ساخت دستور نقشه) = طبق ضابطه
طبق ضابطه – میزان ساخت = نورگیر

نورگیر فضاهای اصلی مانند خواب، پذیرایی، هال باید ۰۶/۰ مساحت کل باشد و نورگیر فضاهای فرعی (آشپزخانه) باید ۰۳/۰ مساحت کل باشد.
روند طراحی پروژه شماره ۳)

در این پروژه میزان ساخت را طبق آنچه در روند محاسبه میزان ساخت یادآور شده‌ایم محاسبه کره و به این نتیجه رسیدیم که ما می‌توانیم ۱۲۱ متر بنا داشته باشیم و عرض پیشری زمین ۱۲ متر می‌باشد (بدون ۲ متر اضافی) و شروع به طراحی نموده‌ایم.
روند طراحی واحدها :

پذیرایی : در فرهنگ ما از آنجا که تعارفات خاصی با میهمان دارند من پذیرایی را در سمت چپ در ورودی قرار داده ام تا وارد فضای خصوصی خانه نشود و همچنین برای سرویس دادن بهتر و راحت تر به میهمان فضای مابین کابینت‌های بالاو پایین سمت پذیرایی را به عرض ۵/۱ باز گذاشته‌ام که البته می‌توان این فضا را با در کشویی کوچکی که وجود دارد بست.
در ضمن پذیرایی دارای نور مستقیم می‌باشد و از لحاظ چیدمان مبلمان گنجایش یک میلمان ۹ نفره را به راحتی دارد.

آشپزخانه : آشپزخانه را در میان هال و پذیرایی قرار داده‌ام تا به هر دو فضا بتواند سرویس بدهد ولی دید آشپزخانه را به پذیرایی محدود کرده‌ام تا موجب آسایش افراد داخل آشپزخانه باشد ورودی آشپزخانه و قسمت ورودی خانه به هم نزدیک است چون باید به راحتی خریدهای خانه داخل آشپزخانه بشود در سمت راست آشپزخانه تراس را قرار داده‌ام تا به راحتی آشپزخانه افزوده شود از لحاظ چیدمان معماری جای هر چیز را در آشپزخانه مشخص کرده‌ام و سعی کرده‌ام هر چیز را در بهترین جا قرار دهم.

مثلاً سینک ظرفشویی را به این خاطر در گوشه آشپزخانه گذاشته‌ام تا جلوی دید افراد خانه و مهمانان نباشد تا در صورت کثیف بودن ظرفها موجب آزردگی خاطر نشود.
ناهار خوری :

در فضای روبروی آشپزخانه و در ادامه هال قرار دارد. دارای نور مستقیم است و گنجایش یک میز ناهار خوری ۱۲ نفره را به سهولت دارد.
هال : در فضای بین ناهار و ورودی قرار دارد و در قسمت گوشه آن فضای خصوصی اتاق خوابها قرار می‌گیرد.
سرویس بهداشتی :

دستشویی را در فضای ورودی خانه قرار داده‌ام تا میهمانان برای رفتن به دستشویی به فضای خصوصی خانه وارد نشوند و دارای اندازه‌های استاندارد می‌باشد.
در بین دو اتاق خواب حمام را قرار داده ام تا دسترسی به آن برای همه افراد خانه راحت باشد و همچنین در نقطه امنی قرار دارد و دارای اندازه‌های استاندارد می‌باشد.
اتاق‌های خواب :
اتاق خواب دارای آسایش کافی می‌باشد برای آسایش و راحتی بیشتر جای کمدهای دیواری را نیز معین کرده‌ام و دارای متراژ مطلوبی می‌باشند از لحاظ چیدمان اساسیه نیز مشکلی ندارند.

طبقه همکف :
در فضاهای همکف نیز ۳ پارکینگ برای واحدها در نظر گرفته‌ام و سه عدد انباری نیز که برای امنیت بیشتر در گوشه و در پشت دیوار راه پله قرار دارد با متراژهای مناسب و در نهایت سعی کرده‌ام رابطه خوبی بین طراحی و چیدمان ستون‌ها برقرار کرده به هیچکدام لطمه‌ای نخورد.
برای درک بهتر طرح یک پرسپکتیو داخلی و یک پرسپکتیو خارجی را نیز به نقشه‌ها اضافه کرده‌ام.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.