مقاله بانک اطلاعاتی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
31 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بانک اطلاعاتی دارای ۶۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بانک اطلاعاتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بانک اطلاعاتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بانک اطلاعاتی :

بانک اطلاعاتی

۱-۱: تعریف بانک اطلاعاتی
بانک اطلاعاتی مجموعه ای سازمان یافته از اطلاعات و داده های مرتبط به هم است. داده ها عبارتند از حقایق و ارقام یک موضوع خاص و اطلاعات عبارتند از نتابجی که ترکیب داده ها حاصل می گردد. سازمان ها معمولاً سیستم های اطلاعاتی خود را به دو صورت تشکیل داده از آن استفاده می کنند:

الف) استفاده از سیستم های اطلاعات ساده:
در این روش داده ها در فایل های جداگانه ای قرار می گیرند و برای استفاده از داده‌های موجود در آن فایل، سیستم های جداگانه ای طراحی می شوند. به این نوع سیستم های اطلاعاتی، سیستم پردازش فایل ها می گویند. در این سیستم افزونگی وجود دارد که باعث آشفتگی می شود.

ب)استفاده از بانک اطلاعاتی:
در این روش داده های موجود، به صورت مجتمع یا بانک مورد استفاده قرار می گیرد در چنین سیستمی کاربر می تواند بدون سردرگمی و با صرف وقت اندک، اطلاعات مورد نیاز خود را از داده های موجود در مجتمع اخذ کند.
۱-۲: مزایای سیستم بانک اطلاعاتی:
۱- اشتراکی شدن داده ها
۲- کاهش میزان افزونگی
۳- در دسترس بودن داده ها

۱-۳: معایب سیستم بانک اطلاعاتی
۱- ممکن است امنیت لازم به مخاطره بی افتد چرا که داده ها متمرکز بوده و این تمرکز آن را آسیب پذیر می سازد.
۲- ممکن است سخت افزار اضافی نیاز باشد.
۱-۴: اجزاء تشکیل دهنده بانک اطلاعاتی
۱-کاربران:
کاربران، کسانی هستند که به نحوی با بانک اطلاعاتی سروکار دارند. براساس نوع کاری که کاربران با بانک اطلاعاتی دارند می توان آنها را به سه دسته تقسیم کرد:
الف) مدیر یا مسئول بانک اطلاعاتی:
مسئول بانک اطلاعاتی کسی است که حق هرگونه تبدیل و تغییر را در بانک اطلاعاتی دارد.
ب)کاربران نهایی:
کاربران نهایی کسانی هستند که حق هیچ گونه تغییر و تبدیل را در بانک اطلاعاتی ندارند.
بلکه فقط از امکانات آن می توانند استفاده کنند.
ج)برنامه نویسان کاربردی یا طراح بانک اطلاعاتی:
طراحان بانک اطلاعاتی کسانی هستند که بانک اطلاعاتی را ایجاد نموده اند.
۲- نرم افزار:
مجموعه نرم افزارهایی که در پایگاه داده مورد استفاده قرار می گیرد.
۳- سخت افزار:
عبارت است از: بستر سخت افزاری مورد نیاز مثل cpu و دیسک ;
۴-داده ها:
دو خصوصیت مهم دارند:
۱-قابلیت اشتراکی شدن: به این معنی که بتوانیم یک قطعه از داده بین کاربران مختلف به اشتراک بگذاریم.
۲-داده دارای جامعیت باشد: یعنی داده ها به صورت صحیح و درست وارد شوند.
۱-۵: انواع بانک اطلاعاتی:
بانک اطلاعاتی به سه دسته می توان تقسیم کرد:
الف) بانک اطلاعاتی هرمی:
در این مدل یک موجودیت (مفهوم کلی پدیده، فردی، که در مورد آن می خواهیم صحبت کنیم، Entity یا موجودیت می گوییم) به عنوان پدر و موجودیت دیگر به عنوان فرزند قرار می گیرد که در درون فایل ذخیره می شود. هر موجودیت دارای صفت خاصه هایی است صفت خاصه ویژگی جداساز یک نوع موجودیت از نوع دیگر است هر صفت خاصه دارای دو مؤلفه است:
۱- اسم صفت خاصه ۲- مقدار صفت خاصه
در پروژه طراحی و ایجاد بانک اطلاعاتی تاکسی سرویس
موجودیت راننده(Driver) دارای صفت خاصه و مقدار صفت خاصه زیر می باشد:
تلفن- آدرس- اسم ماشین- پلاک ماشین- نام خانوادگی- نام- شماره راننده: صفت خاصه، ۰۵۲۴۲۵-۸۸، پژو ۴۰۵، ۶۸—۶۱۹ ب۱۹، احمدی، علی، ۱۰۰: مقدار صفت خاصه
ب)مدل شبکه ای
از سه نوع رکورد (رکورد مجموعه ای از فیلدهای مرتبط به هم می باشد و فیلد عبارت است از کوچکترین واحد داده ذخیره شده می باشد) تشکیل می شود که یک رکورد به عنوان کانکتور رابط بین دو موجودیت است و این مدل مبتنی بر لیست پیوندی است.
ج)مدل رابطه ای
بین واژه های داده و اطلاعات تفاوت است. داده ها با هم ترکیب می شوند و اطلاعات را بوجود می آورند. وقتی از سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی کامپیوتر مثل اکسس استفاده می کنیم بانک اطلاعات رابطه ای بهره می بریم. در بانک اطلاعاتی رابطه ای، اطلاعات به دسته ها ی مختلفی از داده های مرتبط بهم تقسیم می شوند که هر کدام در جدول جداگانه در فایل ذخیره می شوند. در واقع، مفهوم بانک اطلاعاتی در اکسس، مجموعه‌ای از اشیاء هستند که داده ها را ذخیره، دستکاری و بازیابی می کنند.
۱-۶: هدف رابطه
۱-قابلیت انعطاف: اگر داده ها تغییر کنند، فقط کافی است در یک محل آن تغییرات را اعمال کنیم.
۲-سهولت: ذخیره داده ها به سادگی انجام می شود.
۳-قدرت: ذخیره داده ها در جدول های مرتبط و جدا از هم موجب می شود تا گروه‌بندی، جستجو و بازیابی اطلاعات به روش های گوناگون دستیابی شود.
۴-سهولت مدیریت: بازیابی و مدیریت داده ها در جدول های کوچکتر آسانتر است.

۱-۷: نمودار ER (Entity relationship)
این نمودار نمایشگر ارتباط بین موجودیتهای یک محیط عملیاتی است و به کمک آن داده های موجود مدل بندی می شوند. نمادهای رسم نمودار ER در جدول زیر می‌باشد.

جدول ۱-۱: نمادهای رسم نمودار ER

۱-۸: انواع رابطه:
الف) ارتباط یک به یک: در شکل زیر هر استاد یک درس و هر درس فقط توسط یک استاد ارائه می شود البته ممکن است استادی اصلاً درس نداشته باشد یا درسی توسط هیچ استادی این ترم ارائه نگردد:

ب)ارتباط چند به یک: در شکل زیر چند استاد ممکن است یک درس را ارائه کنند ولی هر استاد فقط یک درس را ارائه می کند.

ج)ارتباط چند به چند: در این شکل هر درس ممکن است توسط چند استاد ارائه شود و هر استاد ممکن است چند درس مختلف را ارائه کند.

۱-۹: انواع کلید در مدل رابطه ای
۱-ابر کلید(S.K) Super Key: هر ترکیبی از صفتها که خاصیت کلید داشته باشد مانند شماره راننده، شماره سرویس، شماره اشتراک، شماره دانشجویی ;
۲-کلید کاندید (G.K) (Candidate key):
کلید کاندیدی است که توسط طراح بانک اطلاعاتی انتخاب می شود.
(کلید کاندید دارای دو ویژگی است:۱) یکتایی مقدار به انی معنا که مقدارش در رابطه یکسان نباشد ۲)کهینگی اجزایی: به این معنا که با حذف آن یکتایی مقدار از بین برود)
۴-کلیدئ فرعی (A.K) (Alternative Key): هر کلید کاندید غیر از کلید اصلی را کلید فرعی می نامند.
۵-کلید خارجی (F.K) (Foreign Key): امکانی است برای ارجاع از یک رابطه به رابطه دیگر و در واقع وسیله ای است بری پیوند داده رابطه های بانک اطلاعاتی با یکدیگر.
۱-۱۰: مراحل بدست آوردن مدل ER تاکسی سرویس:
مرحله اول: پیدا کردن نهادهای مرتبط
راننده (Driver)، مسافر (Subscriber)، سرویس (Service)

مرحله دوم: پیدا کردن خصوصیات هر کدام از نهادها و تعیین کلید اصلی
راننده (Driver): شماره راننده، نام، نام خانوادگی، پلاک ماشیم، اسم ماشین، آدرس، تلفن
مسافر(Subscriber): شماره اشتراک، نام، نام خانوادگی، جنسیت، آدرس، تلفن
سرویس(Service): شماره سرویس، شماره راننده، شماره‌ اشتراک، مسیر، تاریخ، زمان، مبلغ
مرحله سوم: تعیین رابطه های لازم و نوع ارتباط
راننده با مسافر رابطه ندارد و راننده با سرویس رابطه دارد و رابطه‌ آن یک به چند است.

مسافر با راننده رابطه ندارد و مسافر با سرویس رابطه دارد و رابطه آن یک به چند است.

مرحله چهارم: بهینه سازی:

در این حالت بهینه می باشد و نیازی به بهینه سازی ندارد.

مرحله پنجم: تبدیل به حالت Access
که در فصل بعدی توضیح داده می شود.
۱-۱۱: نتایج:
قبل از ایجاد بانک اطلاعاتی ابتدا باید مراحل طراحی بانک انجام شود و بعد با استفاده از اکسس بانک اطلاعاتی مربوط را ایجاد نمود وقتی اینکار را انجام دهیم بهتر می توان بانک را ایجاد کرد.

فصل دوم
مقدمات بانک اطلاعاتی تاکسی سرویس در ACCESS

۲-۱: راه اندازی اکسس
اکسس را به سه روش می توان راه اندازی کرد:
روش اول: در این روش نرم افزار اکسس را در مسیر زیر اجرا می کنیم:
Start/ program/ Microsoft access
روش دوم: اگر با نرم افزار اکسس زیاد کار می کنیم بهتر است برنامه اکسس را در Desk top قرار دهیم. برای این منظور به گزینه:
Start/program/Microsoft access
رفته و دکمه سمت راست ماوس را کلیک می کنیم تا منویی ظاهر شود. در این منو گزینه‌send to را انتخاب می کنیم تا منوی دیگری ظاهر شود. در این منو گزینه‌ short cut را انتخاب می کنیم تا میانبری از این برنامه در desktop کامپیوتر ایجاد شود.
روش سوم:اگر همیشه از نرم افزار اکسس استفاده می کنیم کاری کنیم که هنگام راه اندازی سیستم این نرم افزار اجرا شود و آماده کار گردد. برای این کار، آیکن برنامه اکسس را در پوشه‌start up قرار می دهیم.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.