مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT دارای ۴۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مدیریت تولیدJIT :

مقدمه
نگهداری و تعمیرات (نت) دو مفهوم بسیار مهم ودو مقوله اساسی هستند که تحقق و عمل بدانها موجبات بقا و تداوم خطوط مختلف تولید و کاهش هزینه ها را فراهم
می آورند. با پیچیده تر شدن وسائل و امکاناتی که انسان برای رفع نیازهای روز افزون خود بکار می گیرد ، امر استفاده بهینه و نیز اقتصادی بودن این وسایل و امکانات بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است .روشهای پیچیده تولید و امکانات و ماشین آلاتی که در این راستا مورد استفاده

قرارمی گیرند، نیازمند این است که با حداقل هزینه، بیشترین استفاده از آنها صورت گرفته و کارایی آنها را تا جایی که ممکن است افزایش داده عمر مفید آنها را بالا برد و از این رهگذر هزینه های کل مربوط به قیمت تمام شده محصولات را کاهش داد .در جهان صنعت امروز موضوع رقابت و تسخیر بازار بیش از پیش مطرح است و کیفیت بالا و قیمت مناسب محصولات است که توان مطرح شدن در میدان رقابت و مسابقه را دارا می باشند .در غیر اینصورت طرح تولید محکوم به فناست .
اهداف نگهداری و تعمیرات
افزایش میزان سرمایه گذاری افزایش ظرفیت تولید بکار گیری بیشتر سیستمهای اتوماتیک مدیریت صحیح در امر نگهداری و تعمیرات موجود وپیوسته در جهت بهبود آن کوشش شده است ،برنامه ریزی تولید و نیز کنترل و ثبت هزینه ها به راحتی صورت گرفته و بازدهی نیز همواره افزایش یافته است .

اصلی ترین هدف سیستم نگهداری و تعمیرات همان بهینه کردن تواناییهای ماشین آلات به منظور رسیدن به حداکثر تولید و کاهش فرسایش و خرابی آنهاست .دستیابی به اهداف دیگری نیز در کنار رسیدن به هدف اصلی مدنظر می باشد که عبارتند از :
-ایجاد آرشیو مدارک فنی بعنوان بانک اطلاعاتی کارخانه
-بررسی و آنالیز فنی اقتصادی نگهداری و تعمیرات انجام شده

-کاهش هزینه های انژی مانند(برق،سوخت و غیره)
-کاهش هزینه های ناشی از ضایعات مواد، قطعات یدکی و ابزار
-ایجاد زمان توقف کمتر در مقابل تولید بیشتر که نتیجتاً قیمت تمام شده محصول را کاهش می دهد
-کاهش هزینه های تعمیرات تکراری و متوالی ودر نتیجه استفاده بهتر از قطعت یدکی و نیروی انسانی
-افزایش کیفیت تولید و جلوگیری از ضایعاتی که بر اثر خرابی ماشین آلات بوجود می آید
-جلوگیری از سرمایه گذاری سنگین جایگزینی به قیمت افزایش عمر مفید ماشین آلات
-پایین آوردن هزینه تولید با بالا بردن زمان کار ماشین آلات کاهش تعمیرات و توقف آنها
-ایجاد نظم و تربیت در تعمیرات و استاندارد کردن کارهای تعمیراتی و زمان سنجی فعالیتهای
نگهداری و تعمیرات
-تهیه دستورالعملهای ایمنی و حفاظت فردی در اجرای سیستم نگهداری و تعمیرات به منظور جلوگیری از خطرات احتمالی
-امکان نصب و راه اندازی ماشین آلات با قابلیت اعتماد بالا
-کنترل و ثبت هزینه های نگهداری و تعمیرات و بهبود روشهای ثبت این اطلاعات
-حفظ و نگهداری و تعمیرات سیستم در وضعیتی مطلوب جهت ایجاد انگیزه و علاقمندی در کارکنان
روند تکاملی نگهداری و تعمیرات
نگهداری و تعمیرات از روزی که بشر اولین ابزار خود نظیر چاقوی سنگی ، چماق و; را ساخت وجود داشته است . بعنوان مثال ، تیز کردن چاقو ، خود نوعی نگهداری و تعمیر محسوب می شود .
کارگر قزون وسطایی دارای ابزارهای پیشرفته تری مثل آسیاب ،ماشین تراش و مته بود و عملاً کارهای تعمیراتی را خود انجام می داد . بعداً با توسعه ماشینهای ج

دید نظیر ماشین بخار و ماشین احتراق و نیز ماشینهای پیچیده تر از قبل نیاز بیشتری به نگهداری و تعمیرات احساس گردید .
سیستم های اتوماتیک رد اثر پیشرفت طبیعی تمدن در قرن حاضر ارائه

شده اند .این سیستم ها به معنای وجود دستگاههای پیچیده تر و استفاده کمتر از نیروی انسانی درگیر در تولید می باشند . اما مقدار نفر – ساعت مصرفی در نگهداری و تعمیرات این سیستم ها به نسبت سیستم های قبلی زیادتر می باشد . بطور کلی می توان گفت که در یک صنعت کاملاً اتوماتیک ،نیازی به کارگر تولیدی نمی باشد ولی بطور یقین کارهای نگهداری و تعمیرات به کارگر احتیاج دارد. شایان ذکر است که رد سیستم اتوماتیک زمان لازم جهت به انجام رساندن کارهای نگهداری و تعمیرات تا۱۰۰% نسبت به سیستم غیر اتوماتیک افزایش یافته است .
الف) نگهداری و تعمیرات بهره ور

ب)نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر مرحله سوم
نگهداری وتعمیرات برنامه ریزی شده
مرحله دوم نگهداری و تعمیرات پیشگیری
ج)نگهداری وتعمیرات بهره ور فراگیر مبتنی بر شرایط
مرحله اول

تعمیرات در صورت خرابی
نگهداری وتعمیرات برنامه ریزی شده

حالت سنتی نگهداری و تعمیرات با هدف ترمیم خرابیها پس از رخ دادن شروع
می شد . بدین ترتیب که اکثر شرکتها فقط وقتی که دستگاه و یا تجهیزاتی از کار می افتاد، بازبینی یا تعمیر آن را آغاز می کردند ودر واقع سیستم نگهداری و تعمیرات دستگاههای از کار افتاده یا BM (Breakdown Maintenanee) معمول بود تا اینکه پس از مدتی نگهداری و تعمیرات پیشگیری یا PM(Preventinve Maintenance) معرفی گردید .این نوع از نگهداری

و تعمیرات اجرای نگهداری و تعمیرات روزانه، بازرسیهای دوره ای و متناوب و تعمیرات در صورت خرابی را شامل می شد همانطور که در شکل واضح است PM در صول سالیان بعد به تدریج تغییر پیدا کرد تا پاسخگوی نیازهای جدید صنعت باشد .
در دهه ۱۹۷۰ نگرش جدیدی تحت عنوان نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده (Programming Maintenance) بوجود آمد . متخصصین این رشته ضمن تاکید برروی اصلاح شکستهای اتفاقی به برنامه ریزی لازم پرداختند انها با بهره گیری مناسب از علوم آمار واحتمالات و پژوهش عملیاتی تکنیکها و مدلهایی را برای حالات مختلف انواع ماشین آلات ابداع کردند که می توانستند کلیه نگهداری و تعمیرات پیشگیری را به نظم آورده .شکست سیستمها را پیش بینی کرده ، جهت تعمیر آنها برنامه ریزی نمایند .در همین دوره شاخه های مختلف این علم مثل تعمیر پذیری ، کاهش هزینه ها و افزایش کیفیت رشد نمودند واین مقطع زمانی را می توان دوران شکوفایی واوج نگهداری و تعمیرات برنامه ریزی شده و نگهداری و تعمیرات به ور دانست .
پس از مدتی مشاهده شد که فعالیتهای فوق تنها در چارچوب شرایط خاصی که بررسی شده اند ، کارخانجات را به اهداف تعیین شده می رساند ودر سایر شرایط مثمر ثمر واقع نمی گردند .در نتیجه این دیدگاه مطرح گردید که نگهداری و تعمیرات بهره ور علیرغم جریان بهبودی که ایجاد نموده است . گاهی اوقات به قالبهایی بی روح تبدیل می شود که لازم است مدیریت بالای شرکت و یا موسسه با طرز تلقی و نگرش خود در آنها ایجاد بنماید.ن وت بهر ور فراگیر (TPM) شکل تکامل یافته کلیه حالتهای گذشته است که در واقع القاء انگیزه در قالبهای نگهداری و تعمیرات بهرور می باشد . شایان ذکر است که شرکت NIPPON DENSO (از شرکتهای تابعه شرکت TOYOTA) در سال ۱۹۷۱ برای اولین بار با اجرای TPM نتایج قابل توجهی بدست آورد وبرنده جایزه نگهداری و تعمیرات سال گردید .
اکنون نیز شاهد تغییر گرایش و شیوه های اجرائی نگهداری و تعمیرات (نت) هستیم . در گذشته تولید در مقطعی از زمان متوقف می شد تا همه چیز بررسی شود و نگهداری و تعمیرات لازم انجام گیرد.

اما در روش نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط ابتدا وضعیت دستگاه بررسی
می شود و سپس با توجه به نتایج حاصله تصمیم لازم براین اساس گرفته می شود . که کار دستگاه ادامه یابد یا متوقف شده ، تعمیرات لازم صورت گیرد.
مفاهیم و تعاریف سیستم نگهداری و تعمیرات
الف)نگهداری
مجموعه فعالیتهایی که بطور مشخص و معمولاً بصورت برنامه ریزی شده و با هدف جلوگیری از خرابی ناگهانی ماشین آلات و تجهیزات و تاسیسات انجام گرفته و با این کار قابلیت اطمینان و

در دسترس بودن آنها را افزایش می دهیم . فعالیتهای نگهداری لقب می دهیم .
ب) تعمیرات
شامل مجموعه فعالیتهایی است که بر روی یک سیستم یا وسیله ای که دچار خرابی و یا از کار افتادگی گردیده ، انجام می دهیم تا آن را به حالت اماده و قابل بهره برداری بازگردانده و رد جهت انجام وظیفه ای که به آن محول گردید ه است ، آماده اش سازیم .
از تعاریف فوق براحتی در می یا بیم که از کارافتادگی هر وسیله یا سیستم ، یک متغیر تصادفی است که می توان وقوع ان را بصورت تخمینی پیش بینی کرده و برای رفع و تعمیر آن ، آمادگی لازم را از قبل احراز نمود. انجام این امر مستلزم اتخاذ تدابیر لازم و برنامه ریزی صحیحی است که تحت عنوان برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات نامگذاری شده است.

نقش برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات
نگهداری و تعمیرات به مجموعه فعالیتهایی اطلاق می گردد که سبب افزایش عمر مفید ماشین آلات می شود و کاهش مصرف قطعات یدکی و انرژی و هزینه را نیز بدنبال دارد و کارایی و راندمان عملی ماشین آلات را افزایش می دهد . با نگهداری و تعمیرات با ید بیشتر برخوردی مهندسی و عملی شود تا برخوردی تئوریک و غیر عملی .
اگر چه از مبانی عملی در تدوین سیستم استفاده می شود . ولی شرایط هر کارخانه و نیاز

ها و مشکلات آن را نیز نمی توان نادیده گرفت و لذا باید سعی بر این باشد که سیستم نگهداری و تعمیرات را با همکاری مهندسان و کارشناسان هر کارخانه تدوین نمود. تا چنین سیستمی در زمان اجرا با کارخانه بیگانه ودور از ذهن پرسنل اجرایی نباشد در تدوین سیستم و اجرای آن نقش نیروی انسانی وطرز تفکر و نگرش پرسنل فنی به سیستمی که تدوین یا اجرا خواهد شد را با ید رد نظر داشت و باید متوجه بود که هر سیستم یا روش جدید در پرسنل و نیروی انسانی دوگانگی ایجاد کرده و این دوگانگی مقاومتهایی را از طرف پرسنل بدنیال دارد ، لذا ظرفیت کار را نباید ااز دست

داد واگر که اصل مهم اساسی در اجرای هر سیستم قاطعیت در مدیریت است ، اما ایجاد انگیزه در پرسنل برای اجرای سیستم یکی از ضروریات مهم می باشد و تفهیم این نکته که ( افراد هستند که برنامه را اجرا می کنند نه آدمهای آهنی ) سنگینی مسئولیت ما را بعنوان تدوین کننده سیستم بیشتر می کند ولذا مشارکت دادن افراد متخصص در تدوین سیستم هم از مقاومتهای احتمالی

آنها جلوگیری می کند و هم اطلاعات و دستورالعملهای جمع آوری شده را غنی تر و قابل اجراتر می سازد .
با توجه به اینکه تداوم بکارگیری هر سیستم از تدوین ان مشکلتر است ، لذا یویایی ودینامیک بودن سیستم نگهداری و تعمیرات از اهمیت ویژه ای برخودار است زیرا سبب تکامل این سیستم می گردد. به عنوان مثال ممکن است برخی از مواردی که رد زمان تدوین سیستم در نظر گرفته شده در جریان مرحله اجرای سیستم نیاز به اصلاح داشته باشد . از اینرو سیستم باید قابلیت انعطاف داشته باشد تا در شرایط مختلف برنامه را به گونه ای تغییر دهد که رسیدن به اهداف را امکان پذیر و نگهداری و تعمیرات را همواره ودر هر حال بهینه نماید .
لزوم استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات درتولید
پیشرفت سریع تکنولوژی و همه گیر شدن صنعت و گسترش ان در تمامی نقاط جهان و افزایش سرمایه گذاریها در صنایع و محدودیتی که در منابع و مواد اولیه مورد نیاز وجود دارد . مسئله ک

ارایی و بهره وری را بصورت مهمترین مسئله نزد صاحبان صنایع و مدیران مسئولان رد صنعت مطرح نموده است . (کارایی در مورد هر مکانیزمی به این مفهوم است که با صرف کوتاهترین فاصله زمانی و حداقل کار و کمترین وسائل بالاترین راندمان کاری از ان مکانیزم دریافت گردد.
این هدف زمانی مهمتر ودر خور توجه بیشتر جلوه می کند که تجزیه و تحلیلی از رقابتهای صنعتی شدیدی که در بازارهای جهانی و داخلی وجود دارد را تجزیه و تحلیل نماییم. اساس این رقابتها ناشی از تغییرات هنگفت در سرمایه گذاریها ، افزایش ظرفیتهای تولیدی و بکارگیری روزافزون

سیستمهای اتوماتیک است ووجود این شرایط تولیدی، موسسات را بر ان داشته است که برای حفظ استعداد تولیدی و مقاومت در برابر عوارض ناشی از نوسانهای اقتصادی ودر دست داشتن حاشیه های امنیت کافی همواره درصد تقویت کادر مدیریت خود بوده و با بکارگیری تکنیکهای صحیح و کارا بالاترین میزان بازدهی وسود را برای موسسه و صنعت خود ایجاد نمایند . دستیابی به این امر مهم زمانی برای صاحبان صنایع حاصل می شود که با مسائل تولیدی با دیدی منطقی و دقیق و همراه با برنامه ریزی صحیح برخورد نمایند . یکی از مسائل عمده موسسات تولیدی ، حفظ آمادگی و عملیاتی نگهداشتن تجهیزات ، ماشین آلات و تاسیسات تولیدی است و اصولی ترین راه حل این مسئله استفاده از سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات مخصوصاً سیستم تعمیرات پیشگیری می باشد اساس این سیستم در این نکته است که پس از گذشت مدت معینی از کارکردن ، تجهیزات و دستگاههای تولیدی و یا خدماتی مورد بازدید و تعمیرات برنامه ای قرار گیرند . بدیهی است تعداد و زمان بین بازدیدها و انجام تعمیرات بستگی به ساختمان و شرایط بهره برداری از تجهیزات دارد .

مراحل برنامه‌ریزی ( نت ) بصورت کاربردی
معمولاً در واحدهای صنعتی جهت برنامه‌ریزی ( نت ) عملیات زیر انجام می‌پذیرد :
۱- تهیه لیست ماشین آلات

۲- تهیه لی اوت
۳- تهیه شناسنامه
۴- تهیه پرونده عمومی کارخانه
۵- تهیه پرونده خصوصی ماشین
۶- تهیه فرمهای مختلف
۱-۶- فرم لیست ماشین آلات و تجهیزات

۲-۶- فرم شناسنامه
۳-۶- گزارش تعمیر
۴-۶- فرم درخواست تعمیر از پیمانکاران
۵-۶- فرم درخواست تعمیر داخلی
۶-۶- فرم لیست قطعات یدکی

۷-۶- فرم تعمیرات پیشگیرانه
۸-۶- فرم تعمیرات ادواری

۹-۶- تقویم روزانه
۷- تعیین دستور العمل
۸- تعیین محلهای بازرسی و بازرسی
۹- تعیین زمان بازرسی و بازبینی
۱۰- تعیین مسئول در کارهای فوق
۱۱- ثبت گزارشات فعالیتهای تعمیرات
۱۲- نتیجه‌گیری و تجزیه و تحلیل و قضاوت
۱۳-برطرف کردن نقاط ضعف

۱۴-تقویت کردن نقاط قوت
۱۵- اقدامات پیشگیرانه
۱۶- تهیه لیست قطعات یدکی
۱۷- تهیه نمودارهای گوناگون
۱۸- تهیه گزارشات به مدیریت ارشد
معایب ناشی از نداشتن سیستم نگهداری و تعمیرات
آثار سوء ناشی از نبودن سیستم نگهداری و تعمیرات را از جهات مختلف می توان بررسی نمود که عمده ترین آنها عبارتند از :

۱-عدم اطمینان به ماشین آلات در زمان لازم
۲-هزینه ها و خسارات ناشی از خرابی ماشین آلات افزایش می یابد.
۳- کاهش عمر ماشین آلات و هزینه های جایگزینی
۴- کاهش ارزش زمان فروش ماشین دست دوم
۵- عدم رضایت پرسنل از فعالیتهای تعمیراتی غیر پیش بینی شده
۶-عدم ایمنی دستگاهها
۷-کاهش تولید و افزایش ضایعات
۸- کاهش قدرت رقابت با سایر رقبا
۹-عدم تحویل به موقع محصول به مشتری ( کاهش اعتبار در بازار رقابتی )
۱۰- کاهش کیفیت محصول تولید شده
۱۱- افزایش مصرف بی رویه قطعات یدکی
۱۲-عقب افتادگی قراردادها

۱۳- فاسد شدن محصول
۱۴-عدم برنامه ریزی و هماهنگی بین واحد ها
۱۵- افزایش نفر کار ساعت
۱۶- بوجود آمدن گلوگاه در تولید
۱۷- بیکاری اپراتور در تولید
۱۸- خرابی دستگاه ها بدلیل باز و بست پی در پی
۱۹-افزایش توقفات

علائم فقدان سیستم نگهداری و تعمیرات
امروزه کارخانجات و صنایعی که از فقدان برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات رنج می برند اغلب دارای کارایی کم و سوددهی پایینی هستند .بعضی از علائمی که بیانگر فقدان سیستم برنامه ریزی نگهداری و تعمیرات در کارخانجات می باشد .در زیر آورده شده است .
الف) مطلوبیت پایین تجهیزات و ماشین آلات بدلیل توقفهای متوالی و غیر برنامه ریزی شده
ب) افزایش تولید از دست رفته به دلیل از کارافتادگی زیاد دستگاهها بیکاری اپراتور و غیره
ج) افزایش بی رویه ضایعات به دلیل غیر قابل اطمینان بودن بودن تجهیزات ووسایل سرمایه گذاری
د) افزایش هزینه های تعمیرات به دلیل مسامحه در روغنکاری منظم ، بازرسی ها ، تعویض به موقع قطعات معیوب
ه) کاهش زمان سوددهی کارخانه به دیلی نبود تعمیرات مناسب و کافی
این مقدمه می توان تصویر صحیحی از یک برنامه تعمیرات پیشگیری داشت . حذف هر مورد از موارد بالا باعث افزایش هزینه های سرمایه ای امکانات و تجهیزات خواهد شد .ت پیشگیری که بطور مناسب تهیه و سازماندهی شده باشد . خود بعنوان یکی از برنامه های کاهش هزینه در واحد صنعتی می تواند بحساب آید .

انواع فعالیتها و روشهای نگهداری و تعمیرات
الف) نگهداری به منظور جلوگیریث از خرابی غیر برنامه ای تجهیزات که همان تعمیرات پیشگیری است .
ب) تعمیرات وسائل و دستگاههای که دچار خرابی شده و از کار افتاده اند .
نوعی سومی از نگهداری و تعمیرات نیز بنام تعمیرات بمنظور بهبود در پاره ای از موسسات بکار گرفته می شوند که اولویت انتخاب یک یا هر سه انها منوط به رویه های متفاوتی است که در امور نگهداری و تعمیرات بوسیله موسسات اتخاذ می گردد.
به منظور سهولت در انتخاب یک یا چند رویه تعمیراتی د

ر اینجا انواع مهم روشهای نگهداری و تعمیرات را مورد بررسی قرار می دهیم .
نگهداری و تعمیرات به سه روش مهم زیر انجام می شوند .
الف) نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود
ب) نگهداری و تعمیرات اصلاحی

ج) نگهداری و تعمیرات پیشگیری
الف) نگهداری و تعمیرات به منظور بهبود
ماشین الات وتجهیزاتی را که برای امور تولیدی و یا خدماتی با خدمت می گیریم خود تولید شده دست دیگرانند و چه بسا که در طراحی و تولید انها نواقص و نقاط ضعفی وجود داشته باشد که بوطر عمده یا غیر عمد توسط تولید کننده در این ماشین آلات وارد شده اند . زمانی را که برای تعمیر خرابیهای ناشی از اینگونه نواقص صرف می کنیم نه تنها هزینه نگهداری و تعمیر را بر ما تحمیل می نمایند بلکه ممکن است روند تولید را نیز دچار توقف سازد تکرار این حوادث

می تواند ما را به تفکر واداشته و به سمت تغییر با تمایل در جهت حذف دلیل ش

کست هدایت کند که رد اینصورت عملاً نگهداری و تعمیر این قسمت بخصوص بی نیازمان خواهد گردانید.
یک نمونه از اینگونه تعمیرات ، تغییر در اندازه پروانه هایی است که در خنک کردن رادیاتورها بکار برده می شوند ویا حتی اضافه کردن خانه های رادیاتور روش مرسومی است که نیاز به تعمیرات ناشی از گرمای زیاد را در موتورها کاهش داده و یا کاملاً از بین می برد.
ب) نگهداری و تعمیرات اصلاحی
یکی از مسائل علاج ناپذیر تجهیزات و ماشین آلات تولیدی ، از کار افتادگی ناگهانی و برنامه ریزی نشده آنهاست .عملاً تمام اجزاء یک سیستم تولیدی در حین انجام وظیفه دچار خرابی و از کارافتادگی می شوند و چنانچه واحد نگهداری و تعمیرات آمادگی کافی برای مقابله با این شکستها را نداشته باشد . سیستم تولیدی دچار توقف شده و مشکلات ناشی از آن دامنگیر

مدیریت سیستم خواهد شد . بنابراین بالاترین تلاش مدیران و مسئولان نگهداری و تعمیرات رد شرایط امروز ، استفاده از روشهای نگهداری و تعمیرات بمنظور بهبود و نگهداری و تعمیرات پیشگیری که رد قسمتهای بعد به ان خواهیم پرداخت می باشد .کاربرد هر یک از روشهای بالا نگهداری و تعمیرات اصلاحی را کاهش داده ودر این راستا با شناخت مسائل و عللی که منجر به شکستها می شوند ، عیوب سیستم را قبل از کارافتادگی اصلاح نموده و از این حداقل هزینه را به سیستم تولید ی تحمیل می نماییم .
در برخورد با این قبیل شکستها ، آنچه بیش از همه مهم است کشف محل خرابی و جداسازی آن از سایر قسمتهاست و چنانچه واحد تعمیراتی به شکل مناسبی سازماندهی شده باشد موفق خواهد شد تا بلافاصله پس از شناخت علت و محل شکست نسبت به ترمیم و اصلاح و بازسازی قسمت خراب شده اقدام نماید .

تقسیم بندی انواع فعالیتهای نگهداری و تعمیرات
نگهداری
اقدامات اصلاحی مثلاً ضعف یک بلبرینگ که اصلاح ودستگاه صورت می گیرد که بلبرینگها مقاوم تر باشد پیشگیرانه (ارتقاتکنولوژی ) بهبود (مثلاً اضافه کردن یک میکروسوئیچ در یک دستگاه جدید یا یک فیلتر :ترمیم ،اضافه کردن
تعمیرات
اجزاء
جزئی :اجزای کوچک مورد تعمیر قرار می گیرد مکانیزم
متوسط: تعمیر گیر بکس تعمیر
اساسی :یک ماشین بطور کامل تعمیر کنیم اضطراری بازسازی :تعمیرات اساسی یک سری اقدامات اضافی

پاره ای از نکات اصلی که در سازماندهی این واحدبایستی ملحوظ ومورد توجه قرار گیرند. عبارتند از :
۱-ایجاد محلی جهت انجام تعمیرات جاری و تعمیرات اساسی با نیروی تخصصی مورد لزوم
۲- اختصاص دادن پرسنل تعمیراتی متخصص و ثابت برای انجام تعمیرات
۳-حداقل نمودن هزینه های نگهداری و تعمیرات

۴-جلوگیری از فرسایش و فرسودگی بیش از اندازه تجهیزات و تاسیسات
با توجه به اهداف یاد شده بالا می توان نگهداری و تعمیرات پیشگیری را به شرح زیر تعریف نمود: نگهداری و تعمیرات پیشگیری عبارت است از یک روش سیستماتیک برنامه ریزی و زمان بندی شده جهت انجام کارهای نگهداری مورد نیاز بر طبق برنامه تنظیمی که در جهت حفظ شرایط بهینه تجهیزات و تاسیسات با توجه به موارد زیر طراحی گردیده است :
الف) حداقل نمودن تولیدات از دست رفته که ناشی از خرابی و از کارافتادگی تجهیزات و تاسیسات باشد .
ب) تامین تضمین عمر مفید و قانونی تجهیزات سرمایه ای
نقاط و بخشهایی که باید مورد بازرسی قرار گیرند و همچنین برنامه زمانی این بازرسیها، از قبل تهیه و تدوین می گردد ضمن انکه تشریح عملیاتی که باید در یک برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیری انجام پذیرد و همچنین برنامه زمانی انجام این عملیات و تجزیه و

تحلیل موارد ثبت شده ای که برای حفظ و بهبود محتویات و فراوانی برنامه های نگهداری و تعمیرات پیشگیری لازم هستند . همگی از ضروریات این روش می باشند .
چنانچه برنامه نگهداری و تعمیرات پیشگیری به شکل صحیح و اصولی اعمال شود، می تواند میزان از کارافتادگیها را به ۱۰ درصد یا کمتر از ۱۰درصد برای خرابیهایی که بدون داشتن برنامه پیشگیری اتفاق می افتند، تقلیل دهد . لذا در اینجا به ذکر پاره ای از روشهای اعمال اینگونه تعمیرات می پردازیم .
نگهداری و تعمیرات کنترلی
با کنترل اطلاعات و داده های اخذ شده از سایر تجهیزات و همچنین مشاهدات عینی و روزمره می توان تعداد زیادی از خرابیها را قبل از وقوع پیش بینی و زمانهای شکست ناشی از آنها را کاهش داد .استفاده از تکنیکهای احتمالات و آمار باپه اینگونه پیشگیریهاست و اغلب در مورد اقدامات تعویضی بکار گرفته می شوند . برای مثال چنانچه چراغهای استادیوم که به روی دکلهای مرتفع نصب گردیده اند رد یک فاصله زمانی معین دچار ۱۰درصد سوختگی گردند . از طریق تجزیه و تحلیل اماری و احتمالات قابل پیش بینی است که بقیه چراغها نیز ممکن است بزودی سوزند و لذا در یک اقدام پیشگیرانه بجای تعویض ۱۰درصد چراغهای سوخته شده ممکن است کلیه چراغها را بطور همزمان تعویض نمود .
نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده

هر گاه احتمال برای کاهش خرابیهایی وجود داشته باشد که وقوع انها از قبل قابل پیش بینی نباشد ، از برنامه نگهداری و تعمیرات زمان بندی شده که معمولاً با یک تواتر مشخص ورد زمانهای تعیین شده ای انجام می گردد، استفاده می شود . تعمیرات و نگهداری زمان بندی شده با بازرسیهای معمولی که در مراحل نگهداری و تعمیرات کنترلی به منظور کشف خرابیها انجام می ی شده تعویض روغن موتور ماشین در هر ۲۰۰۰ کیلومتر و فیلتر روغن در هر ۶۰۰۰ کیلومتر و تعویض

شمعهای ماشین در هر ۱۰۰۰۰ کیلومتر است . اینگونه تعمیرات ممکن است در مواردی بنظر غیر اصولی برسند و باعث ضایع کردن زودرس وسیله در حال کار باشند زیرا همه وسائل و شرایط

محیطی آنها یکسان نیست و اساساً آنچه ممکن است برای یک وضعیت مناسب باشد برای وضعیتهای دیگر مناسب نخواهد بود .
نگهداری و تعمیرات مبتنی بر شرایط
اغلب اتفاق می افتد که با مشاهده یک وضعیت و یا رفتار بخصوصی از یک وسیله در حال ک

ار بطور احساسی متوجه می شویم که یک حادثه و اتفاقی در حال شکل گیری و وقوع است و ممکن است باعث شکست و از کار افتادگی وسیله گردد.
اینگونه شکستها بصورت ناگهانی اتفاق نمی افتد بلکه نحوه ایجاد انها به گونه ای است که با قضاوت حواس انسانی قابل تشخیص بوده و با استفاده از این قضاوت و قبل از ایجاد حادثه ، بازرسی لازم انجام و به سمت منبع اشکال هدایت می گردیم و اقدامات پیشگیرانه را در مورد رفع و حذف دلیل شکست ، بعمل می آوریم . اینگونه تعمیرات بیشتر در مورد وسائل و قطعات حساس

مصداق پیدا می کند و لذا همواره باید اصول ایمنی به دقت در مورد این وسائل بکار برده شده و مادام که ضرورتی پیدا نشود ، از باز کردنشان جلوگیری کرده و چنانچه کارشان عادی است بی جهت اقدام به تعمیر آنها نشود .
تشکیلات و سازمان مورد نیاز برای سیستم نگهداری و تعمیرات

مفاهیم مختلفی که از نگهداری و تعمیرات وروشهای انجام ان در بخشهای قبل بدست آوردیم ، اهمیت وجود تشکیلاتی به منظور ارائه سرویسهای تعمیرات را کاملاً تایید می نماید اما این سئوال نیز مطرح می شود که آیا سرویسهای مورد نظر تنها برای تجهیزات و ماشین آلات تولیدی لازم می آید یا اینکه حیطه عمل ان به سایر وسایل و تاسیسات کارخانه هم کشیده می شود. جواب سئوال دقیقاً مشخص و معلوم است . زیرا امر نگهداری و تعمیرات به کلیه امکانات کارخانه مربوط بوده و سیستم نگهداری و تعمیرات مسئولیت تمامی تاسیسات ،اماکن ،جاده ها و وسایل و ماشین آلات را بعهده داشته و برای انجام آن برنامه ریزی می کند .
اندازه و حجم مسئولیتهای مشکلات مهندسی نگهداری و تعمیرات برای همه کار

خانجات یکسان نیست و بنابر سیاستهای کلی هر کارخانه ، شکل آن تعیین و وظایف مربوطه اش تعریف می شوند .اما آنچه بطور معمول مبنای تصمیم گیری و سازماندهی است ، دسته بندی وظایف است .
اتخاذ تصمیم درباره واگذاری وظایف نصب و راه اندازی تجهیزات جدید و ایجاد بناهای مورد نیاز تابع عوامل و فاکتورهای مهم زیرین می باشد :
۱- بزرگی یا کوچکی کارخانه
۲- تعداد شعبات و واحدهای فرعی

۳- سیاست کلی کارخانه
طراحی بخش نگهداری و تعمیرات در کارخانه و سازماندهی آن
مجموعه عواملی مرکب از امکانات انسانی و پرسنلی ،تسهیلات ، ساختمان و تاسیسات ، ساختار بخش نگهداری و تعمیرات را برای تحقق هدفهای ذکر شده ممکن می سازند . این مجموعه بایستی دارای ارتباطات مشخص و تعریف شده ای با هم بوده و بتوانند در قالب یک سازمان انجام وظیفه نمایند . برای رسیدن به این اهداف مجموعه و یا بخش آنچنان بایستی سازماندهی شود که علاوه برآنکه اختلالی در سازمان اصلی کارخانه بوجود نیاورد، همچنین بتوانند باعث بهتر کارکردن و موثر بودن سیستم گردد. در ایم مورد تعریفی را برای سازمان و یا بخش نگهداری و تعمیر در کارخانه می توان به صورت زیر بیان نمود .
مجموعه ای از عوامل پرسنلی ، تجهیزات ، تسهیلات و ساختمانها با اهداف تعریف شده طوری در کناتر یکدیگر قرار گیرند که بتوانند بطور موثر و مفید جوابگوی نیازهای پیشگیری و تعمیراتی منظم دستگاهها باشند .
سازمان تشکیلات نگهداری و تعمیر در هر کارخانه و موسسه صنعتی بسته به نوع فعالیت واحد صنعتی ، نوع محصول ،ماشین آلات و فرهنگ نگهداری و تعمیر در کارخانه متفاوت می باشد و نمی توان سازمان و یا ترکیب استاندارد و ثابتی برای آن در نظر گرفت .

به عنوان مثال سازمان نگهداری و تعمیرات در کارخانه های تک محصولی ساده که دارای تعداد محدودی تجهیزات و پرسنل هستند با کارخانه های بزرگ تفاوت دارند . در این قبیل کارخانجات تمامی وظایف نگهداری و تعمیر دستگاهها تحت نظر یک سازمان واحد متمرکز ممکن است انجام وظیفه نمایند . در کارخانجات بزرگتر ممکن است هر نوع تعمیر و

پیشگیری تحت نظر سازمانهای کوچکتر و غیر متمرکز نگهداری و تعمیرات قرار گیرند .
از انجایی که کلیت سیستم تولید و نگهداری و تعمیر یک ساختار مشکل و واحدی را تشکیل می دهند . هر یک از آنها لازم و ملزوم یکدیگر بوده و در حقیقت بایستی در قالب سازمانی ارائه شود که رد سطوح مسئولیت تعریف شده بتوانند بطور موثر با یکدیگر ارتباط داشته و بتوانند تحت سازمان ارائه شده در کارخانه با یکدیگر همکاری نمایند .

یکی از مزایای سیتم غیر متمرکز عکس العمل سریع این سیستم برای تعمیرات اصلاحی است . از آنجایی که پیش بینی حجم تعمیرات اصلاحی تحت احتمال صورت می پذیرد، بنابراین مسئله ای که عنوان می شود هزینه های مربوط به این نوع تعمیرات می باشد . اگر اهمیت جوابگویی سریع به تعمیرات اصلاحی زیاد باشد ، بلافاصله سازمان را در قالب غیر متمرکز دیکته می کند ودر غیر اینصورت سازمان را متمرکز می توان مشاهده نمود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.