مقاله در مورد مدیریت بانک اطلاعاتی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد مدیریت بانک اطلاعاتی دارای ۸۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد مدیریت بانک اطلاعاتی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد مدیریت بانک اطلاعاتی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد مدیریت بانک اطلاعاتی :

مدیریت بانک اطلاعاتی

مقدمه :
تا چندین سال قبل فقط کسانی که به سیستم های بزرگ و گران قیمت دسترسی داشتند، می توانستند از برنامه های مدیریت بانک اطلاعاتی استفاده کنند ولی با پا به عرصه گذاشتن کامپیوتر های شخصی در نوع ، اندازه و سرعت های مختلف ، برنامه های متعددی هم ، همراه اینان وارد میدان شدند که هر کدام دارای خصوصیات منحصر به فرد خود بودند. در این میان dBASE می توانست جلوگیری از بسیاری از مشکلات مدیران و مسئولان این صنایع و نرم افزارهای مناسب برای برنامه نویسان و تحلیل گران سیستم باشد.

در سال ۱۹۷۸ ، « واین راتلیف» برنامه Vulcan را نوشت و از سال ۱۹۷۹ تا سال ۱۹۸۰ انحصار فروش آن را خود شخصاً به عهده داشت تا اینکه در اوخر سال ۱۹۸۰ قراردادی با شرکت آشتون . تیت تکنولوژی (d Base) و حق تألیف آن را خرید و بعد از آن وی به عنوان مدیر بخش تکنولوژی جدید در آتشون –تیت مشغول به کار شد.
BASEIII d از توسعه d BASEII که برای فصل های اولیه ریز کامپیوتر ها طراحی گردیده بود و از

ظرفیت حافظه و قدرت پردازش محدودی برخوردار بود، پدید آمد ، ولی کاملاً یک برنامه کامپیوتری متفاوت برای بهره گیری از ریزکامپیوترهای جدید معرض شد. ظرفیت ذخیره سازی داده ها و سرعت محافظت آن افزایش فراوان یافته است و بدون کاهش در قابلیت های برنامه نویسی II ، استفاده از III بسیار ساده گشته است. به این ترتیب با توسعه صنایع ، سازمانهای مختلفی برای تأمین نیازمندی های روزافزون اجتماع پا به عرصه وجود نهادند که با توجه به کمبود نیروی انسا

نی و منابع مادی استفاده از کامپیوتر بیش از هر زمان دیگر مورد توجه قرار گرفت و از آن جمله نرم افزارهای مختلف با کاربردهای متنوع که توانسته اند تا حدودی در پیشبرد اهداف سازمانها نقش داشته باشند. ولی آنچه مسلم است ای« است که سیستم های کامپیوتری بی نقص بوده و همواره در حال رشد می باشد اما به طور یقین کمک شایانهی به جوامع نموده اند.

بانک اطلاعاتی چیست ؟
آیا تا به حال با واژه DBMS آشنا بوده اید ؟ روش سیستم های تیک برای مدیریت بر بانکهای اطلاعاتی و مجموعه های بزرگ از داده های آماری در سیستم های کامپیوتری ، شاید تعریفی مناسب برای این واژه باشد.
یک بانک اطلاعاتی به مجموعه اطلاعات در دسترس گفته می شود که بر حسب نیاز و اولیوت های خاصی که مدیریت بر آنها در نظر می گیرد ، مرتب شده اند.
برای دسترسی به تک تک مقادیر اطلاعاتی احتیاج به یک روند و یا سیستم جایگزینی مشخصی از اطلاعات در واحد های حافظه را خواهیم داشت.
داده های بانک اطلاعاتی به عنوان داده های پایدار و با ثبات منظور می شوند . منظور از پایداری این سات که نوع داده های بانک اطلاعات با داده های ناپایداری مثل داده های ورودی ، داده های خروجی ، دستورات کنترلی، صفها ، بلوکهای کنترلی نرم افزار، نتایج میانی و به طور کلی مقاییم داده های بانک اطلاعاتی پایدار است: وقتی داده ها توسط سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی برای ورود به بانک اطلاعاتی پذیرفته شد فقط در صورتی می تواند حذف شود که درخواستی به سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ارسال شود و با اثرات جانبی ناشی از اجرای برنامه حذف نخواهد شد . با توجه به این پایداری ، تصرف دقیقتری از بانک اطلاعاتی ارائه می کنیم :
۱- شرکت تولیدی ۲- بانک ۳-بیمارستان
۴- دانشکده ۵- اداره دولتی ۶-
هر اداره باید داد هایی راجع به عملیات خود نگهداری کند . این داده ها ، همان داده های پایدار هستند این موسسات ممکن است داده های زیر را دارا باشند:
۱- داده های مربوط به تولید
۲- داده های حسابداری
۳- داده های بیماران
۴- داده های مربوط به دانشجویان
۵- داده های مربوط به برنامه ریزی
اهداف و مزایای بانک اطلاعاتی :
بطور کلی اهداف و مزایای یک بانک اطلاعاتی را می توان در چهار بخش خلاصه کرد :
۱- رشد پذیری
۲- سرعت و کیفیت بالاتر
۳- صرفه جویی در حافظه
۴- اشتراکی شدن داده ها
هر چند پاسخ به این سوال تا حدی به این بستگی دارد که سیستم تک کاربره است یا چند کاربره.
برای مثال اگر سیستم تک کاربره باشد امتیازات سیستم بانک اطلاعاتی نسبت به سیستم سنتی که رکوردها بر روی کاغذ نگهداری می شود عبارت اند از :
* فشردگی : نیازی به فایل های متنی حجیم نیست.
* سرعت : ماشین می تواند سریعتر از انسانها ، داده ها را بازیابی و به هنگام سازی کند.

مخصوصاً پاسخگویی به درخواست های موردی ، بسیار سریع انجام میشود.
* بودجه کمتر : خیلی از یکنواختی ها در نگهدای فایل ها به روش دستی ، حذف می شود. همواره کار مکانیکی توسط ماشین سریعتر از انسان انجام می گیرد.
* دسترسی : در هر زمان می توان اطلاعات دقیق و به هنگام را دریافت کرد. البته این مزا

یا در محیط چند کاربره که بانکهای اطلاعاتی بزرگ و پیچیده ای وجود دارند ، چشمگیر تر است. اما یک امتیاز ویژه در چنین محیطی وجود دارد و آن عبارت است از : سیستم بانک اطلاعاتی موجب می شود تا موسسه بر روی داده هایش کنترل مرکزی داشته باشد. این موضوع از اهمیت ویژه ای برخوردار ایت . این وضعیت با وضعیتی که در موسسات بدون بانک اطلاعاتی وجود دارد متفاوت است . در موسسات فاقد بانک اطلاعاتی ، هر برنامه کاربردی فایل های خاص خودشان را دارند ، گاهی نیز نوارها و دیسکت های مخصوص به خود را دارند. بنابراین داده ها پراکنده اند و کنترل بر روی داده ها با روشها سیستماتیک دشوار است. به طور کلی پیشرفت در گونه های مختلف بانک های اطلاعاتی و استفاده از مدل های جدید نرم افزاری گویای رشد پذیری و سیر سعودی در پایگاه داده ای است. سرعت و ذخیره سازی حافظه به دلیل عدم افزودگی در اطلاعات و اشتراکی شدن داده های آماری برای استفاده های متفاوت گویای مزایای این سیستم است.
معایب بانک اطلاعاتی :
۱- پیچیدگی طراحی
۲- آسیب پذیری
پیچیدگی طراحی برنامه های مدیریت، توسط تیم های برنامه نویسی و سازندگان سیستم « DBA» و آسیب پذیری ، دخل و تصرف ، عدم اطمینان به صحت داده ها ، در شرایط امنیتی ، شاید از عمده ترین معایب این بانکها باشد . لذا برای جلوگیری از موراد فوق ، تیم هایط که خود را محافظ و نگهبان اطلاعات می نامند ، آمادگی و همکاری خود را با طراحان تیم ، اعلام داشته اند. البته بنا به ضرورت کاربران سیستم را نیز به سه دسته تقسیم بندی می کنیم .
۱- DBA : تیم طراحی و محافظ سیستم با بالاترین حق تقدم و دسترسی به اطلاعات
۲- End User : اپراتورها ( کاربران ترمینالی) که در پایین ترین حق تقدم قرار دارند.
۳- Aplication Programming : برنامه نویسان کاربردی

لازم به تذکر است که یک سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی و یآ در واقع ، طراح سیستم ها تک رهبری توسط یک کامپیوتر غالباً نیازهایش را با روش های زیر تأمین می سازد :
۱) سخت افزار
۲) نرم افزار
۳) اطلاعات و داده ها
۴) تیم کاربران
سیستم بانک اطلاعاتی ، سیستم نگهداری رکوردهاست. بانک اطلاعاتی را می توان به عنوان قفسه بایگانی الکترونیکی در نظر گرفت مخزن یا کانزیتی برای فاظیل داده کامپیوتری است. کاربران سیستم می توانند عملیات گوناگونی را بروی این فایل ها انجام دهند . مثل :
* افزودن فایلهای جدید و خالی به بانک های اطلاعاتی
* افزودن داده ها به فایل های موجود
* ازیابی داده ها از فایل های موجود
* تغییر داده های فایل های موجود
* حذف داده ها از فاهیل موجود
* حذف فایل ها از بانک اطلاعاتی
یک سیستم بانک اطلاعاتی همانطور که اشاره شد از چهار جزء ، داده ها، سخت افزار ، نرم افزار ، و کاربران تشکیل شده است.

داده ها :
سیستم های بانک اطلاعاتی در کامپیوترهای شخصی و کامپیوترهای بزرگ مورد بهره برداری قرار می گیرند. بدیهی است که قابلیت هایی که یک سیستم بانک اطلاعاتی ارائه می کند تا حد زیادی به کامپیوتری که این سیستم بر روی آن کار می کند بستگی دارد. سیستم ها بر روی کامپیوتر بزرگ، معمولاً چند کاربره هستند، درحالی که سیستم ها در کامپیوترهای کوچک ، تک کاربره هستند.
سیستم تک ماربره سیستمی است که در آن که واحد می تواند فقط از یک بانک اطلاعاتی استفاده کند. هدف اصلی سیستم چند کاربره این است که به کاربر اجازه دهند، از آن به عنوان یک سیستم تک کاربره استفاده نمایند. مشکلات مربوط به سیستم های چند کاربره ه داخل سیستم ها بر می گردد نه به آنچه در دید کاربر قرار دارد.
به طور کلی ، داده ها در بانک اطلاعاتی ، به خصوص در سیستم های بزرگ ، هم به صورت مجتمع و هم به صورت اشتراکی هستند . این دو جنبه یعنی ، مجتمع بودن و اشتراکی بودن داده ها در محیط های بزرگ به عنوان امتیاز سیستم ها بانک اطلاعاتی محسوب می شوند . مجتمع بودن داده ها در سیستم های کوچک ارزشمند است.
* مفهوم جامعیت این است که بانک اطلاعاتی مجموعه ای از فایلهایی است که بخشی از اطلاعات اضافی از بین آنها حذف شده است و به عنوان مثال یک بانک اطلاعاتی ممکن است حاوی فایل Employee باشد. که حاوی نام کارمند ، آدرس ، محل کار، حقوق و غیره باشد و همچنین حاوی فایل ENRoLLMENT باشد که تعداد ثبت نام شدگان در کتابخانه باشد.
* مفهوم مشترک بودن این است که داده های موجود در بانک اطلاعاتی می تواند بین کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود ، یعنی هر یک از کاربران می توانند از یک بخش از داده ها دستیابی داتشه باشند. این شیوه اشتراک، همزمانی یا غیره ، از این واقعیت ناشی می شود که بانک اطلاعاتی مجتمع است . به عنوان مثال ، اطلاعات مربوط به محل کار در فایل EmPolyee بین کاربران امور پرسنلی و کاربران اداره آموزش مشترک است و همانطور که گفته شد، این دو گروه از کاربران ، برای اهداف مختلفی از این اطلاعات استفاده می کنند.
نتیجه که از مجتمع نبودن و مشترک بودن بانک اطلاعاتی ناشی می شود این است که هر کاربری فقط بخشی از داده های بانک اطلاعاتی را مورد استفاده قرار می دهند . علاوه

ب

ر این ، بخش هایی که کاربران مختلف سر و کار دارند با هم همپوشانی دارند.
سخت افزار :
قطعات سخت افزاری سیستم متشکل از :
* حافظه های جانبی ( معمولاً دیسکها) که برای ذخیره سازی داده ها به کار می روند در دستگاه های ۱/۰ ( مثل درایو ها و غیره 😉 ، کنترلر های دستگاه ها ، کانال های I/O و غیره
* پردازنده های سخت افزار قطعه های اصلهی انها را که برای پشتیبانی از اجرای نرم افزاری بانک اطلاعاتی به کار می روند.

نرم افزار :
بین بانک های اطلاعاتی فیزیکی (مثلاً داده های ذخیره شده) و کاربران سیستم ، لایهه ای از نرم افزار وجود دارد که مدیر بانک اطلاعاتی یا کارگزار بانک اطلاعاتی ، یآ سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی (DBMS) امکاناتی از قبیل اضافه و حذف فایل ها ، بازیابی داده ها از آنها به هنگام سازی داده های این فایل ها و جدول ها از طریق سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ارائه می شود.
یکی از کارهایی که سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی انجام می دهد این است که کاربران را از مواجه شدن با جزئیات سخت افزاری بر حذر می دارد.
به طور کلی سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی به محصولات خاصی از فروشندگان خاص نیز اطلاق می شود ، مثل بانک اطلاعاتی جهانی DB2 شرکت آی – بی – ام که برای DS/340 تولید شد . اصلاح نمونه سیستم مدیریت بانک اطلاعاتی ، به کپی خاصی از این محصول اطلاق می شود که در نصب کامپیوترهای خاصی به کار می رود.
کاربران :
کاربران بانک اطلاعاتی را می توان به سه دسته تقسیم کرد :
* دسته اول برنامه نویسان کاربردی هستند که مسئول نوشتن برنامه های کاربردی بانک اطلاعاتی هستند که به زبانهای خاصی مثل کوبول ، پی ال ، وان ، C++ ، جاوا یا زبانهای نسل چهارم برنامه نویسی می کنند.
* این برنامه ها با ارسال درخواست مناسبی به DBMS به بانک اطلاعاتی دستیابی دارند ( معمولاً با دستورات Sal ) برنامه های می توانند به صورت دسته ای ( Batch) و یا به صورت پیوسته (Online) باشند که کاربران می توانند از یک ترمینال Online به ان دستیابی داشته باشند.
* دسته دوم ، کاربران نهایی هستند که از طریق ایستگاههای کاری یا پایانه ها به سیستم دسترسی دارند. هر کاربر می تواند از طریق یکی از برنامه های کاربردی Online که در پاراگراف قبلی نام برده شدند به بانک اطلاعاتی دسترسی داشته باشند. این کاربران همچنین از طریق رابطی که به عنوان بخشی از نرم افزار سیستم بانک اطلاعاتی است، به بانک اطلاعاتی دستیابی دارند. این رابطه ها به وسیله ابزارهای برنامه های کاربردی Online

نیز پشتیبانی میشوند ، البته این برنامه ها پیش ساخته بود ، توسط کاربران نوشته نمی شوند . اغلب سیستم های بانک اطلاعاتی حداقل یکی از برنامه های درونی را دارا هستند که نامش پردازنده زبان تقاضا است . کاربر از طریق آن می تواند تقاضاهای بانک اطلاعاتی مثل Select و Insert را به صورت محاوره ای به DBMS ارسال کند. زبان SQL نمونه ای از زبان تقاضای بانک اطلاعاتی است .
اغلب سیستم ها رابطه های پیش ساخته دیگری را فراهم می کنند که در آن ، کاربران صریحاً تقاضاهای مثل Seleet را ارسال نمی کنند، بلکه گزینه ای از منو را انتخاب می کنند یا کادری را در یک فرم پر می کنیم .
این رابطه های منویی یا فرمی برای کسانی که آموزش رسمی ندیده اند مفید است. رابطه های دستوری امکاناتی داردکه در سایر رابطه ها فراهم نشده اند.
* سومین دسته از کاربران ، مدیر بانک اطلاعاتی است. کسی در اداره وجود دارد که کنترل مرکزی داده ها را بر عهده دارد این شخص را مدیر داده ها می نامند.
با توجه به اینکه داده ها از سرمایه ارزشمند موسسات به شمار می روند ، لازم است این افراد مفهوم داده ها را درک کند و نیاز موسسه به داده ها را در سطح مدیریت عالی قرار دهد. این فرد مدیر داده ها است بنابراین تصمیم میگیرددر بانکهای اطلاعاتی قرار می گیرد و سپس از ذخیره آنها ، سایتهایی را برای دستیابی به آنها تنظیم کند.
یکی از این سایتها ممکن است این باشد که : تعیین کند چه کسی می تواند چه عملی را در چه شرایطی بر روی چه داده هایی انجام دهد .
به عبارت دیگر سیاست امنیت داده ها را تعیین کند. توجه داشته باشید که مسئول اداره داده ها یک مدیر است نه یک نفر فنی ، شخصی فنی که مسئول پیاده سازی تصمیمات فنی است مدیر داده هاست. مدیر بانک اطلاعاتی نام دارد.

مدیر بانک اطلاعاتی بر خلاف مدیر داده ها، یک فرد حرفه ای در تکنولوژی اطلاعات است وظیفه مدیر بانک اطلاعاتی بر خلاف مدیر داده ها ، یک فرد حرفه ای در تکنولوژی اطلاعات است وظیفه مدیر بانک اطلاعاتی ایجاد بانک اطلاعاتی و پیاده سازی کنترل های فنی است و تصمیمات سیاستگذاری مدیر داده ها را اعمال می کند . او همچنین مسئول است که تضمین کند سیستم با کارایی قابل قبولی کار می کند و خدمات فنی متعددی را ارائه نماید.

تجزیه و تحلیل صورت گرفته شده :
قبل از شروع کردن به نوشتن برنامه ، نیاز به تحقیق در مورد برنامه سیستم کتابخانه بود که طی تحقیق در این ضمینه مصاحبه هایی را با پرسنل یکی از کتابخانه های شطح شهر انجام داده اند و اطلاعات مفیدی را به دست آورده ایم که توانست مشکلات زیادی را از سر راه بردارد که طی این مصاحبه ها با نرم افزاری که مورد استفاده کتابخانه بود آشنا گردیدیم و از یکسری منوها و کلیدهای استفاده شده در آن آگاه شدم و تا حدودی یک چارچوب کلی از اصل برنامه در ذهنم نقش بست و پس از جمع آوری کردن این اطلاعات و جمع بندی و تجزیه و تحلیل یافته ها شروع به نوشتن برنامه نمودم .
صفحه اصلظی برنامه که شامل ۶ گزینه است که تمام فعالیت های موجود در یک سیستم کتابخانه را شامل می شود که ای« فعالیت ها شامل عضو گیری ، بخش امانت کتاب ، اطلاعات مربوط به منابع موجود در کتابخانه ، اطلاعات پرسنل ، جستجو و آمار در گزارشات می باشدکه خود گزینه جستجوها شامل جستجو در مسیر امانت کتابها ، جستجو در پرونده اعضاء ، جستجو در منابع موجود می باشد. و بخش آمار و گزارشات نیز شامل آمار و گزارش از لیست کتابهای موجود در کتابخانه ، لیست و تعداد کتابهایی که تاریخ تحویل آنها به کتابخانه گذشته است. یعنی تاریخ تحویل آن دیر شده است ، لیست کتابهایی که در تاریخ مد نظر امانت داده شده است، لیست و آمار اعضاء کتابخانه ، لیست کتابهای امانت داده شده و ; می باشد.
در واقع توسط این برنامه می توان کلیه عملکر یک کتابخانه مانند پذیرش عضو جدید، جستجو در برگردان ها که بر اساس کار نویسنده و نام کتاب است و گزارش های آماری و مدیریتی را انجام داد.
با توجه به تجزیه و تحلیل هایی که در این زمینه صورت گرفت می توان گفت تجزیه و تحلیل صورت گرفته شده:
قبل از شروع کردن به نوشتن برنامه، نیاز به تحقیق در مورد برنامه سیستم کتابخانه بود که طی تحقیق در این زمینه مصاحبه هایی را با پرسنل یکی از کتابخانه های سطح شهر انجام داده و اطلاعات مفیدی را بدست آوردیم که توانست مشکلات زیادی را از سر راه بردارد که در طی این مصاحبه ها با نرم افزاری که مورد استفاده کتابخانه بود آشنا گردیدم و از یکسری منوها و کلید های استفاده شده در آن آگاه شدم و تا حدودی یک چهارچوب کلی از اصل برنامه در ذهنم نقش بست و پس از جمع آوری کردن این اطلاعات و جمع بندی و تجزیه و تحلیل یافته ها شرو

ع به نوشتن برنامه نمودم.
صفحه اصلی برنامه که شامل ۶ گزینه است که تمام فعالیت های موجود در یک سیستم کتابخانه را شامل می شود که این فعالیت ها شامل عضوگیری، بخش امانت کتاب، اطلاعات مربوط به منابع موجود در کتابخانه، اطلاعات پرسنل، جستجوها، و آمار در گزارشات می باشد که خود گزینه جستجوها شامل جستجو در مسیر امانت کتابها، جستجو در پرونده اعضاء، جستجو در منابع موجود می باشد. و بخش آمار و گزارشات نیز شامل آمار و گزارش از لیست کتابهای موجود در کتابخانه، لیست و تعداد کتابهایی که تاریخ تحویل آنها به کتابخانه گذشته است یعنی تاریخ تحویل آنها دیرشده است. لیت کتب هایی که در تاریخ مدنظر امانت داده شده است. لیست و آمار اعضای کتابخانه، لیست کتاب های امانت داده شده و ;. می باشد.
درواقع توسط این برنامه می توان کلیه عملکرد یک کتابخانه مانند پذیرش عضو جدید، جستجو در برگردان ها که براساس نام نویسنده و نام کتاب است و گزارشهای آماری و مدیریتی را انجام داد.
با توجه به تجزیه و تحلیل هایی که در این زمینه صورت گرقت می توان گفت سیستم کتابخانه در صورت دستی و به شیوه های سنتی و قدیمی مشکلاتی را دربراشت که می توان به آنها اشاره نمود:
۱- اتلاف وقت از مهمترین و اساسی ترین مشکلات موجود است. زیرا تمامی کارها از جمله: عضوگیری، ثبت کتابها، گزارش های آماری، و ; نیازمند صرف وقت زیادی خواهند بود.
۲- جستجوی کتاب در برگه دان علاوه بر اینکه وقت عضو را می گیرد با امکان خطای چشم نیز مواجه خواهد بود و این امکان وجود دارد که عضو ساعتها وقت خود را صرف جستجو کند اما دراثر یک بی دقتی و یا خستگی از بین برگه های موجود در برگه دان کتاب موردنظر خود را پیدا نکند حتی اگر اطلاعات کتاب موردنظر در برگه دان وجود داشته باشد.
۳- در صورتی که عضوی کارت خود را گم کرده باشد، جستجوی کارت عضو از بین تمامی کارتهای موجود در کتابخانه عملی وقت گیر و خسته کننده است در صورتی که اگر کتابخانه دارای سیستم مکانیزه باشد در کمترین زمان با دادن نام و نام خانوادگی عضو می توان به تمامی اطلاعات شخصی عضو دسترسی پیدا کرد و در کمترین زمان کارت جدیدی را برایش صادر نمود.
۴- ثبت کتابهای قدیمی که برای کتابخانه خریداری شده است علاوه بر اینکه وقت گیر است مشکلات خاص خود را بدنبال دارد که استفاده از سیستم مکانیزه می تواند تمامی این مشکلات و سختی های آن را برطرف نماید.
چه نوع کار های می توان با اکسس انجام داد:
با توجه به اینکه این برنامه در محیط Access نوشته شده است در اینجا به شرح ویژگی ها، کاربرد و کلاً روش ار در این محیط می پردازیم:
اکسس مباحث گوناگونی را برای نیازهای مختلف بانک اطلاعاتی ارائه میدهد می توان از اکسس برای ایجااد شش نوع برنامه کاربردی استفاده کرد:
• برنامه های کاربردی شخصی
• برنامه های کاربردی تجاری کوچک

• برنامه های کاربردی اداری
• برنامه های کاربردی سازمانی
• برنامه های کاربردی Front-end برای بانک اطلاعاتی Cilent/Server شرکت های بزرگ
• برنامه های کاربردی اینترانت/ اینترنت

اکسس بعنوان بک سکوی توسعه برای برنامه های کاربردی تجاری کوچک
اکسس یک سکوی بسیار عالی برای ایجاد برنامه های کاربردی است که می توانند یک شرکت کوچک را پیش ببرند. ویزاردهای آن به شما اجازه میدهد تا بطور سریع و آسان، پایه های یک برنامه کاربردی را پی ریزی کند. توانایی ایجاد ماجول ها به کاربران و توسعه دهندگان ماهر اجازه می دهد تا کتابخانه هایی از توابع قابل استفاده مجدد ایجاد کنند و نیز توانایی افزودن کد به فرم ها و گزارش ها به آنها امکان می دهد تا فرمها و گزارش های سفارشی قدرتمند را ایجاد نمایند.
محدودیت های اصلی در استفاده از اکسس برای ایجاد یک برنامه کاربردی تجاری کوچک سفارشی، زمان و هزینه مطرح در فرآیند توسعه آن برنامه کاربردی است. بسیاری از افراد از ویزاردهای آن برای شروع فرآیند از آن استفاده م یکنند، اما بعدها در می یابند که برای سفارش کردن برنامه های کاربردی خود نیازمند روشهایی هستند که نمی توانند آنها را به پایان برسانند.
اکسس بعنوان یکسری توسعه برای برنامه های کاربردی سازمانی
با این که ممکن است مناسبترین مورد استفاده اکسس ایجاد برنامه های کاربردی اداری باشد، اما می توان از آن برای ایجاد برنامه های کاربردی که درون یک سازمان توزیع می شوند استفاده کرد. میزان موفقیت این تلاش به شرکت بستگی دارد. اما تعداد کاربرانی که می توانند همزمان از یک برنامه کاربردی اکسس استفاده کنند وهمچنین تعداد رکوردهایی که با یک جدول می توانند داشته باشند بدون اینکه کارایی بطور قابل ملاحظه ای پائین آید، محدودیتی وجود دارد این تعداد بسته به پارامترهای زیر تغیر می کند:
• در حال حاضر چه مقدار ترافیک روی شبکه وجود دارد؟
• سرور چه مقدار RAM و چه تعداد پردازنده دارد؟
• از سرور در حال حاضر چگونه استفاده می شود؟
• کاربران برنامه کاربردی چه نوع کارهایی را انجام می دهند؟
• اکسس و برنامه های کابردی آن از کجا اجرا می شوند؟( سرور یا ایستگاه کاری)؟
• سیستم عامل شبکه چیست؟
اکسس بعنوان یک front End برای برنامه های کاربردی Client/Server شرکت های بزرگ یک بانک اطلاعاتی Client/Server مانند مایکروسافت SQL Server یا oracle پرس و جوها را روی دستگاه سرور پردازش کرده و نتایج را به ایستگاه کاری برمی گرداند. نرم افزار سرور به تنهایی نمی تواند داده ها را به کاربر نمایش دهد بنابراین اینجاست که اکسس به کمک آن می شتابد. اکسس با عمل بعنوان یک front End می تواند داده های بازیابی شده از سرور بانک اط

لاعاتی را در گزارش ها، برگه های داده یا فرمهای نمایش دهد. اگر کاربر داده های موجود در یک فرم اکسس را به روز کند، ایستگاه کاری این تغییرات را به بانک اطلاعاتی Black-end می فرستد. می توانید این فرآیند را با پیوند به این بانکهای اطلاعاتی خارجی انجام دهید تا داده ها به صورت جداول اکسس هم برای سفارش و هم برای کاربران ظاهر شوند یا اینکه از تکنیک های دسترسی مستقیم به داده های Client/Server استفاده نماید.
آغاز کار با مایکروسافت اکسس
هنگامی که برای نخستین بار اکسس را راه اندازی می کنید یک پنجره مخصوص به نام Task Pane در سمت راست صفحه ظاهر می شود. از طریق این پنجره می توانید به سادگی بانک اطلاعاتی را که اخیراً مورد استفاده واقع شده، باز کنید. بانک اطلاعاتی جدیدی باهر نوع دلخواه ایجاد کنید یا به هر بانک اطلاعاتی که به صورت محلی یا روی یک درایو شبکه ذخیره شده دسترسی یابید.
بازکردن یک بانک اطلاعاتی موجود
پس از راه اندازی بانک اکسس، می توانید یک بانک اطلاعاتی جدید ایجاد کرده یا یک بانک اطلاعاتی موجود را بازکنید. هر بانک اطلاعاتی یک فایل مجزا است که شامل object هایی مانند: جداول، پرس و جوها، فرم ها و گزارش ها است. بانک اطلاعاتی بعنوان یک فایل روی کامپیوتر یا روی یک کامپیوتر شبکه ذخیره می شود. برای بازکردن یک بانک اطلاعاتی موجود از طریق پنجره Getting Started ، فرم های زیر را دنبال کنید:
۱- روی More…. موجود در گزینه هایopen کلیک کنید. کادر محاوره ای open ظاهر می شود.
۲- در صورت نیاز بیست بازشوی Look In را برای انتخاب یک درایو یا فهرست دیگر باز کنید.
۳- روی نام فایل بانک اطلاعاتی که می خواهید باز کنید کلیک نمائید تا انتخاب شود.
۴- open را کلیک کنید، اکسس بانک اطلاعاتی را باز می کند.
برای بازکردن بانک اطلاعاتی که اخیراً مورد استفاده قرار گرفته قدم های زر را دنبال می کنیم:
۱- منوی file را باز کنید.
۲- بانک اطلاعاتی موردنظر را در لیست فایلهای اخیراً استفاده شده در پائین منوی file بیابید.
۳- برای انتخاب فایل موردنظر آنرا کلیک کنید.
نکته:درهر لحظه فقط یک بانک اطلاعاتی می تواند باز شود، بنابراین هنگامی که یک بانک اطلاعاتی را باز می کنید، اکسس بطور خود کار بانک اطلاعاتی جاری را می بندد.
پنجره Database :
با بازشدن بانک اطلاعاتی، پنجره Database ظاهر می شود این پنجره به شما اجازه می دهد تا هر یک از زبانه های object را انتخاب کنید. همچنین علاوه بر دارابودن پنجره مادر شامل دکمه ها و اشیاء مخصوص به خود نیز می باشد.
دکمه/شی توصیف
Open
Design

New

Tables

Queries

Forms

Reports

Pages

Macros

Modules

Groups/favorites شیء را که انتخاب کرده اید باز می کنید.
به شما اجازه میدهد تا طرح شیء انتخاب شده را تغییر دهید.
یک شیء جدید برپایه نوع شیء انتخاب شده باز می کند.
جداول موجود در بانک اطلاعاتی را لیست می کند و هر جدول شامل داده های مربوط به یک موضوع خاص می باشد.
پرس و جوهای موجود در بانک اطلاعاتی را لیست می کند.هر پرس و جو یک پرسش ذخیره شده درباره داده های دورن بانک اطلاعاتی است.
فرم های موجود در بانک اطلاعاتی را لیست می کند به شما اجازه میدهد تا داده ها را مشاهده اضافه، ویرایش را حذف کنید.
گزارش های بانک اطلاعاتی را لیست می کند. هر گزارش به شما اجازه میدهد تا داده های جدول را با فرمتی که مشخص می کنید به چاپگر یا صفحه نمایش بفرستید.
صفحات دسترسی به داده ها را لیست می کند. این شیء به شما اجازه مشاهده و کار با داده های اینترنت یا یک اینترانت را می دهد.
ماکرو های ایجادشده برای خودکارسازی روش کار با داده ها را لیست می کند.
ماجول های کد برنامه نویسی را که برای بانک اطلاعاتی ایجاد شده اند لیست می کند.
به شما اجازه میدهد تا گروه اشیاء دلخواه خود را که غالباً با آنها سروکار می کنید ایجاد نمائید. برای مثال گزارش های فروش
جداول: مخزنی برای داده ها
جداول نقطه شروع کاربر هستند. داده ها چه درون یک بانک اطلاعاتی اکسس ذخیره شده باشند و چه اینکه شما به داده های خارجی به وسیله جداول پیوند داده شده ارجاع می دهید. تمامی

اشیاء دیگر درون یک بانک اطلاعاتی چه به صورت مستقیم و چه بصورت غیرمستقیم به جداول ارجاع داده می شوند. برای مشاهده همه جداولی که در یک بانک اطلاعاتی باز موجود می باشند باید روی آیکون Tables کلیک کنید و اگر می خواهید داده های درون یک جدول را ببینید روی نام آن جداول دابل کلیک نمایید. اکسس داده های جدول را در یک برگه داده که شامل همه فیلدها و رکوردهای جداول است، نمایش می دهد، شما می توانی

د بسیاری از صفات برگه داده را تغییر دهید و حتی در برگه داده دنبال داده ها بگردید و نیز داده ها را فیلتر کنید. برای مشاهده طرح یک جدول در حالیکه جدول انتخاب شده است روی آیکون Design کلیک کنید در نمای طراحی می توانید نام تمامی فیلدها، انواع داده ها، و خصوصیات فیلدها و جداول را مشاهده کرده و حتی آنها را تغییر دهید. جداول پایه ههم کار های هستند که در اکسس انجام می دهید. اگر داده های یک بانک اطلاعاتی در جداول قرار می گیرند بنابراین اگر یک بانک اطلاعاتی برای دستمزد کار مندان ایجاد می کنید داده های مربوط به کارمندان در یک جدو

ل، کدهای دستمزد، در یک جدول و رکوردهای دستمزد های ماههای گذشته در جدولی دیگر ذخیره می شوند. هر جدول شامل داده های درباره یک موضوع یا عنوان مشخص است. جداول براساس سطرها یا ستونها مرتب می شوند درست شبیه به یک برنامه صفحه گسترده، ستونها، فیلدها، را نشان میدهند و سطرها، رکوردها را.
بستن یک جدول:
زمانی که کارتان با یک جدول تمام شد باید آنرا ببندید برای بستن یک جدول فرمانFile/Close را انتخاب کنید یا روی دکمه بستن در گوشه راست و بالای پنجره Table کلیک نمائید.
زمانی که یک جدول را می بندید اکسس از شما می پرسد که آیا میخواهید تغییرات اعمال شده به طرح کلی جدول را ذخیره کنید. در ک این نکته بسیار مهم است ک منظور اکسس از این سئوال ذخیره تغییرات اعمال شده به داده ها نیست.
جایگزین کردن داده های یک جدول با داده های دیگر
گاهی ممکن است بخواهید رکوردهایی را که با معیار خاصی مطابقت دارد به روز کنید. بدین منظور می توانید از ویژگی Replace استفاده کنید تا بطور خود کار اطلاعات جدیدی را در فیلدهای معین شده وارد نمائید. فرآیند این کار بدین ترتیب است:
۱- روی فیلد حاوی معیار مورد جستجو کلیک کنید.
۲- روی دکمه Find در نوار ابزار کلیک کنید. کادر محاوره ای Find and Replace ظاهر می شود.
۳- زبانه Replace را انتخاب کنید.
۴- در کادر متنFind what معیار موردنظررا تایپ کنید.
۵- اطلاعات جدید را در کادر متن Replace with تایپ کنید.
۶- برای لیست های بازشوی Search ,Match , Look-In و کادر های کنترلی Match case و Search fields as formatted مقادیری را انتخاب کنید.
۷- دکمه Find Next را کلیک کنید. اکسس اولین رکوردی را که با معیار تعیین شده در کادر متن find what مطابقت دارد مکان یابی می کنید.
۸- دکمه Replace را کلیک کنید. اکسس متن رکورد را جایگزین کرده و مورد بعدی را که متن آن با متن find what مطابقت دادر پیدا می کند.
۹- قدم ۸ را تکرار کنید تا تمام موارد مشابه یا مقدار موجود در کادر متن find what

را یافته و آنها را جایگزین کنید. بجای این کار می توانید دکمه Replace All را انتخاب کنید تا همه موارد مشابه یکباره و جایگزین شوند.
۱۰- در پایان کار دکمه cancel را کلیک کنید.
پرس و جو ها(Queries ):

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.