مقاله در مورد شرکت برق مشهد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله در مورد شرکت برق مشهد دارای ۱۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله در مورد شرکت برق مشهد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله در مورد شرکت برق مشهد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله در مورد شرکت برق مشهد :

در باره شرکت

این شرکت در سال ۱۳۷۳ به صورت شرکت سهامی خاص به ثبت رسید ه است و

فعالیت های عمده شرکت اجرای قراردادهای پنجگانه منعقده با شرکت برق منطقه

می باشد

موضوع قراردادهای پنجگانه به شرح ذیل می باشد :

۱-قرارداد “خدمات مشترکین”در خصوص خدمات بعد از برقراری سرویس برق و

انجام کلیه اقدامات مورد نیاز مشترکین

۲-قرارداد “برنامه ریزی و طراحی”در خصوص مطالعه ،برنامه ریزی و طراحی

اقدامات مرتبط،احداث ،توسعه،اصلاح و بهینه سازی تاسیسات توزیع

۳-قرارداد “اصلاح و بهینه سازی شبکه های توزیع ” در خصوص حمل ،نگهداری

مواد و نصب و اجرا در جهت اصلاح و بهینه سازی خطوط و پست ها ، ساختمانها

و روشنایی معابر

۴- قرارداد ” توسعه و نوسازی شبکه های توزیع ” در خصوص حمل ،نگهداری

مواد و نصب و اجرا در جهت توسعه و نوسازی خطوط و پست ها ، ساختمانها و

روشنایی معابر

۵- قرارداد ” بهره برداری از شبکه های توزیع ” در خصوص بهره برداری بهینه

از شبکه های توزیع در محدوده عملیاتی ودر راستای تامین برق مطلوب و مطمئن و

دائم مشترکین

دفتر نظارت بر خدمات مشترکین و فروش

این دفتر وظیفه مشاوره و نظارت بر کار خدمات مشترکین امور

هشتگانه برق

مشهد را بر عهده دارد ضمنا” انعقاد قراردادهای بالای یک مگا وات تا سقف دو

مگاوات نیز با این دفتر می باشد و این کار در امور انجام نمی گیرد. وظایف

سازمانی فوق در قالب چارت ذیل انجام می گیرد:

مسئول دفتر

کارشناس وصول مطالبات
کارشناس عقد قراردادها

کارشناس تشخیص مصرف

ناظر۱
ناظر ۲

پس از انعقاد قرارداد با پیمانکار بر اساس برنامه زمانبندی شده که توسط رانیر تهیه

شده قسمت تشخیص امور هشتگانه اطلاعات جمع آوری شده (کنتور خوانی )را از

پیمانکار دریافت می کند ، پیمانکاربرای جمع آوری اطلاعات کنتورها از وسیله ای

به نام پی دابل یو استفاده می کند

مسئول تشخیص مصرف مستقر در امور بویسله متصدی مصرف بطور رندمی

روزانه ۴۰ تا ۶۰ مورد از قرائت کنتورها را کنترل و گزارش آنرا به دفتر نظارت

می فرستد ، این دفتر هم بصورت موردی ،بعضی از گزارشات را کنترل می کند ،

کارانه متصدیان مربوطه بر حسب تعداد بازدید روزانه مشخص می شود ، مسئول

تشخیص میانگین کارانه متصدیان را دریافت میکند ،نحوه پرداخت دس

تمزد به

پیمانکار به این صورت است که پیمانکار صورت وضعیت کار انجام شده را هر دو

ماه یکبار به مسئول تشخیص ارائه می کند که پس از تایید به دفتر نظارت برای

کنترل و اعمال اضافات و کسورات فرستاده می شود اضافات یا تشویقی ها مربوط

به گزارش بعضی موارد همچون شناسایی کنتور ،گزارش خرابی کنتور و ; می

باشد ،

کسورات مانند کنتور خوانی غلط و; می باشد پس از اعمال نرخهای مربوط و

محاسبه ی مبلغ ریالی صورت وضعیت ، جهت پرداخت به امور مالی ارسال می

شود ، مسئول قطع و وصل امور هشتگانه با توجه به لیست بدهکاران که در موعد

مقرر بدهی خود را پرداخت نکرده اند ، یا اینکه مجوز استفاده از برق آنها به پایان

رسیده است و یا حکم محاکم قضایی به وسیله یک کارفن قطع و وصل روزانه بین

۴۰ تا ۶۰ مورد را اقدام به قطع برق می کند و گزارش کار خود را به ناظر قطع و

وصل در دفتر نظارت ارسال می کند ، کارانه کارفن قطع و وصل بر

اساس تعداد موارد انجام شده روزانه که حداقل از ۴۰ مورد باید بیشتر باشد ،

مشخص می شود

متصدی مربوط۳۰% آن را به عنوان کارانه دریافت . تخصیص کنتور برای امور

هشتگانه بر اساس سهمیه از قبل مشخص شده هر امور ، با کمک نرم افزار مدیریت

کالا در این واحد صورت میگیرد .

ضمنا” اساس کار این دفتر بر پایه آئین نامه و کتابچه تعرفه مصوب هیات وزیران

می باشد .

دفترسیستمها و روشها

این دفتر مستقیما” زیر نظر مدیر عامل بوده و بطور خلاصه میتوان ۲ مسئولیت زیر

را برای آن متصور شد:

۱- پیاده سازی و نگهداشت و بهبود سیستم های مدیریتی

۲- متولی ارزیابی

در این دفتر با نظریه دیمینگ آشنا شدیم طبق این نظریه با طراحی ، اجرا ، بررسی

و اقدام اصلاحی درطی زمان به سوی کیفیت بهتر می توانیم حرکت کنیم .

استانداردها دیگر موضوعی بود که با آن آشنا شدیم ،استانداردهای ایزو ادعا دارند

فرایند تحت یک سیستم جامع و کنترل شده در سازمانها طراحی شده ،به اجرا درآمده

، بررسی و بازنگری شده و روی آن اقدام اصلاحی صورت می گیرد .

روش گردش کار واحدها توسط واحدها و با حضور نماینده مدیریت در

کیفیت و کارشناس بهره وری و کارشناس زیست محیطی تنظیم و در دفتر سیستمها

به عنوان سند تضمین کیفیت مدون و پس از تایید مدیر ابلاغ می شود .ایزو

۹۰۰۱ بر کنترل کیفیت ایزو ۱۴۰۰۱ بر حفاظت محیط زیست و ایزو او اس ای

اس بر رعایت ایمنی و بهداشت محیط کار و مشتری تاکید دارد، انجام هماهنگی لازم

برای برگزاری جلسات بازنگری مدیریت و کمیته عالی اقدام اصلاحی برای رعایت

استانداردهای فوق و بهبود سیستم از دیگر کارهای این دفتر میباشد

،فرم نظر خواهی از مشتری که هنگام ارائه خدمات به آنها تحویل می شود پس از

تکمیل توسط مشتری مستقیما” به این دفتر می آید این دفتر پس از تماس با مسئول

مربوطه اگر مشکل حل نشد

، اقدام به برگزاری کمیته عالی اصلاحی می نمایند ، این کمیته شامل مدیر پ

شتیبانی

، مدیر مالی ، مدیر عامل می باشد که با ابلاغ مدیر عامل نظر کمیته لازم الاجراست

قسمت بهره برداری

پس از تکمیل یک پروژه و تایید صورت وضعیت تحویل و تحول توسط گهداری و

تعمیر شبکه و تاسیسات بر عهده این واحد می باشد ، این واحد جهت سرویس دهی

بهتر وظایف خود را در غالب شش گروه انجام می دهد گروه های شش گانه با

بازدید و یا اطلاع مرکز ۱۲۱ به عیوب شبکه پی برده و جهت اصلاح آن اقدام می

کند این گروه ها عبارتند از:

۱- اتفاقات

۲- واحد بالانس

۳- واحد روشنایی معابر

۴- واحد سرویس پستها

۵- واحد تعمیرات زمینی

۶- واحد تعمیرات هوایی

خدمات فنی بیست کیلو وات

وظیفه تعمیر و نگهداری از شبکه بیست کیلووات (فشار متوسط) باب این اداره می

باشد در این واحد حداکثر سعی بر این است که ضمن رعایت نکات ایمنی ،بدون قطع

برق (اصطلاحا” خط گرم ) بتوانند خدمات خود را انجام دهند این خدمات در غالب

۴ گروه به شرح زیر انجام می شود :

۱- اداره تعمیرات خط گرم که خود شامل گروه بازدید شبکه ، گروه تعمیرات و

گروه پاکسازی اشجار می باشد

۲- گروه تعمیرات و سرویس ترانسفورماتورهای هوایی و زمینی

۳-گروه عیبیاب کابلها ( از آنجایی که دستگاه عیب یاب فقط در اختیار این اداره

میباشد این قسمت نه تنها وظیفه عیب یابی کابل بیست کیلو ولت بلکه کابل های فشار

ضعیف ، و انتقال را نیز بر عهده دارد و به سایر شرکت ها برق منطقه نیز خدمات

ارائه می دهد

.
۴- واحد رلیاژ و حفاظت از پستهای توزیع و شبکه های هوایی

اداره بازرسی

وظایف زیر به عهده این قسمت می باشد :

۱- اعمال نظارت بر بازدید های مرتب از شبکه

۲- تهیه صورت مجلس موارد تخلف

۳- نظارت بر قطع برق مشترکی که سه دوره میزان مصرف وی یادداشت نشده باشد

۴- نظارت بر آزمایش کنتور

۵- رسیدگی به گزارش مسئول تشخیص مصرف

۶- انجام محاسبات مصرف برق اعیاد و جشن ها

۷- نظارت بر مکانی که از دو کنتور استفاده می کند

۸- نظارت بر برق مشترکین بزرگ

۹- رسیدگی به شکایات متفرقه

۱۰- تحقیق در مورد کد تعرفه برق

آزمایشگاه کنتور (کالیبراسیون )

هرگاه مشترک به میزان برق مصرفی اعتراض داشته باشد یا کنتور نویسان گزارش

دهند اداره بازرسی مراجعه و در صورت لزوم کنتور مشترک را جهت آزمایش به

آزمایشگاه کالیبراسیون کنتور منتقل می کنند البته برای یک مدت کنتور جایگزین

نصب می شود در آزمایشگاه با استفاده از دستگاه زرا و پر تابل کنتور را آزمایش و

مقدار انحراف برای مدت مصرف را محاسبه می کنند کنتور تعمیر شده زیر نظر

بازرسی در محل اولیه نصب می شود و چنانچه مشترک مقصر باشد هزینه تعمیر و

آزمایش از وی اخذ می شود در غیر این صورت این هزینه با شرکت می باشد .

مرکز دیسپاچینگ و۱۲۱

هماهنگ کردن قطع و وصل فیدر ها در پستهای فوق توزیع با اتفاقات یا بهره

برداری در امور به این واحد می باشد اطلاعات پستها روزانه جمع آوری و در

سیستم جهت تجزیه وتحلیل ثبت می شود در طرح اتوماسیون فیدرها از این مرکز و

از راه دور قابل کنترل می باشد و اطلاعات بار شبکه و ; در سیستم جمع آوری

می شود برای شبکه فشار ضعیف عملیات فوق توسط مرکز ۱۲۱ انجام می گیرد

هر گاه برق مشترکی قطع شود با تماس وی با این مرکز آدرس وی در سیستم توسط

اپراتور ثبت شده این مرکز با توجه به محدوده مشترک با اتفاقات امور مربوطه

تماس گرفته ضمنا” گزارش کار را نیز بعد از رفع عیب از آنها جهت رفع عیب از

آنها جهت ثبت در سیستم جویا می شود به این ترتیب بانک اطلاعاتی جامعی از قطع

برق و; در این قسمت جمع آوری می شود که از اطلاعات آن می توان به قسمتهای

فرسوده شبکه ، به کالاهای نا مرغوب استفاده شده درشبکه و; پی برد .

واحد بازرگانی

این واحد زیر نظر امور پشتیبانی میباشد و مهمترین کار آن خرید کالای مورد نیاز

پروژهها بر اساس کتابچه نیازمندی کالا که اول سال دفتر مهندسی در اختیار آنها

قرار داده و سایر کالا های درخواستی که تاییدات و اعتبارات لازم را کسب کرده ،و

انعقاد قراردادهای خرید خدمات ، فروش کالاهای مازاد و ; می باشد که امور

محوله را توسط سه بخش قراردادهای مناقصه ها ، سفارشات و کارپردازی انجام

می دهد . طبق آخرین آئین نامه معاملات ابلاغ شده شرکت ، معاملات ( اعم از

خرید ، فروش ، اجاره و استیجاری ، پیمانکاری ، اجرت کار خدمات ، مشاوره و

غیره ) از لحاظ مبلغ به سه دسته تقسیم می شوند :

الف) معاملات جزئی : معاملات تا سقف ۸۰۰۰۰۰۰ ریال جزء این گروه از

معاملات می باشد .

این معاملات توسط کارپرداز یا مامور خرید و به کمترین بها ی ممکن انجام گرفته

توسط ایشان کفایت می کند .

ب) معاملات متوسط : معاملات بین مبلغ ۸۰۰۰۰۰۰ تا ۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال

معاملات متوسط نامیده شده اند برای این معاملات علاوه بر تایید کارپرداز یا مامور

خرید ، سرپرست وی و نماینده مجاز مدیر عامل نیز باید این مطلب که معامله به

کمترین بهای ممکن انجام گرفته را تایید نمایند ، برای معاملات ۲۰۰۰۰۰۰۰ تا

۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال اخذ استعلام کتبی الزامی است .

ج) معاملات عمده : معاملات بیش از ۸۰۰۰۰۰۰۰ ریال معاملات عمده هستند و

نیاز به برگزاری مزایده یا مناقصه عمومی یا محدود به تشخیص مدیر عامل دارد .

در مورد معاملات جزئی و متوسط قید تاریخ خرید و نشانی فروشنده روی فاکتور

الزامی است در مورد معاملات عمده آگهی مناقصه باید از یک تا سه نوبت به

اقتضای اهمیت معامله در یکی از روزنامه های کثیرالانتشار با ذکر نکات زیر

منتشر شود :

۱- نوع و مقدار کالا یا کار

۲- محل اخذ اسناد مناقصه و تسلیم پیشنهاد

۳- مدت قبول پیشنهادات

۴- محل و تاریخ تشکیل مناقصه و نحوه حضور پیشنهاد دهندگان

اتخاذ تصمیم در مورد تعیین برنده مناقصه ، موضوع معاملات عمده ، توسط

کمیسیون معاملات صورت می گیرد.

اعضای این کمیسیون عبارتند از :

۱- نماینده منتخب مدیر عامل

۲- نماینده واحد تدارکات بدون حق رای

۳- نماینده واحد در خواست کننده

۴- نماینده امور مالی

اداره انبارها و سیستم انبار

این اداره زیر نظر امور پشتیبانی می باشد و شامل پنج انبار به شرح ذیل می باشد :

۱-انبار۷۱ انبار کالای فشار متوسط ۲۰ کیلو وات

۲- انبار ۷۲ انبار کالای برگشتی که خود به دو دسته کالای قابل استفاده و نیازمند

تعمیر تقسیم می شود .

۳- انبار ۷۳ انبار کالای عمومی

۴- انبار۷۴ انبار کالای اسقاط

۵- انبار ۷۵ انبار کالای فشار ضعیف

معمولا” برای ورود جنس به انبار می تولن گردش زیر را متصور شد :

۱- با ورود کامیون به محوطه انبار ، بدون توجه به اینکه جنس ورودی آیا

درخواست خرید دارد یا نه ، بر اساس شواهد ظاهری صورتی توسط حراست پر می

شود که در آن کالای وارد شده و شماره بارنامه و شماره ماشین قید می شود و این

صورت مجلس به ” صورت مجلس ورود کالا ” مشهور است

۲- جنس ورودی توسط کمیسیون فنی از لحاظ مطابقت با در خواست خرید و

مطلوبی کنترل می شود این تاییدیه ” صورت مجلس تایید کالا ” نامیده می شود .

۳- برای کالایی که مراحل فوق را طی کرده و تحویل انبار دار می شود ” رسید

انبار ” صادر می شود ظاهرا” در انبار این شرکت مورد اول به صورت مکانیزه

صادر نمی شود و در حسابداری بابت پرداخت وجه فاکتور انبار ، پیوست بودن

مورد ۲و۳ کافی است ، ضمنا” فرم ۲ که توسط کمیسیون فنی تایید می شود با نام “

صورت مجلس ورودی ” پرینت گرفته می شود و شماره بارنامه و ماشین روی ان

قید شده است که هیچ ارتباطی با تایید کنندگان فرم ندارد .

سیستم طبقه بندی و کد گذاری کالا در انبار :

در صنعت برق سیستم های طبقه بندی و کد گذاری “هارزا و تاتا ” سابقه طولانی تر

و جامعیت بیشتری دارد هر چند که این سیستم ها نیز به دلیل عدم وجود گروه

نگهداشت بروزرسانی نشده و یا در انبارهای مختلف به صورت سلیقه ای دچار

تغییر شده است در ذیل به توضیح مختصر در مورد دو سیستم فوق می پردازیم :

سیستم هارزا:

شرکت مهندسین مشاورهارزا در سال ۱۳۴۶ جهت طراحی و اجرای سیستم کد

گذاری متحدالشکل فعالیت خود را آغاز ودر سال ۱۳۴۹ در برق منطقه تهران

شروع به اجرای آن نمود این شرکت کمیته استاندارد کالای برق را تشکیل داد این

کمیته با استفاده از یک کدینگ نه رقمی با ساختار ذیل اقدام به کد گذاری اجناس

نمود :

* * **** * **

کد گروه اصلی

کد گروه فرعی

شماره مشخصات جنس

نوع مصرف و خرید

رقم کنترل کننده

کدینگ ۹ رقمی هارزا

سیستم تاتا :
از سال ۱۳۵۰ کار طبقه بندی و کد گذاری کالاهای انبار نیروگاها بر اساس

قراردادی به شرکت مشاورهای تاتا از هندوستان واگذار شد و تا سال ۵۷ در بعضی

از نیروگاهها از جمله نیروگاه مشهد این سیستم پیاده شد و چون توسط شرکت تاتا

انجام گرفته به سیستم تاتا مشهور شده است .

این سیستم با استفاده از کدینگ ده رقمی و ساختار زیر پیاده شده است :

* *** ** ** **

کلاس اصلی

کلاس فرعی

کلاس فرعی فرعی

شماره شناسی

رقم کنترل کننده

بودجه و اعتبارات :

بودجه عبارت است از پیش بینی درآمدها و هزینه ها برای یک دوره مالی معین .

بودجه تولید و فروش: اولین بودجه ای که هر موسسه تجاری اقدام به تهیه آن می

نماید بودجه فروش می باشد زیرا مبنای اصلی تهیه و تنظیم سایر بودجه هاست با

پیش بینی مقدار فروش (متاثر از شرایط جغرافیایی ، فرهنگی ، اقتصادی ، وضعیت

رقبا و 😉 مقدار مورد نیاز برای تولید محصول یا خدمات بدست می آید با پیش بینی

مقدار تولید ، مقدار مواد مصرف شده ، دستمزد مستقیم و سربار پیش بینی می شود

با پیش بینی مواد مصرف شده با توجه به موجودی اول دوره و پیش بینی مقدار لازم

برای پایان دوره ، می توان مقدار خرید را پیش بینی کرد .

بودجه نقدی : هدف از تنظیم بودجه نقدی تعیین میزان وجه نقد با پیش بینی دریافتها

و پرداختها طی دوره و مقدار مورد نیاز برای پایان دوره می باشد بطوریکه شرکت

با کمبود نقدینگی یا تراکم بیش از نیاز نقدینگی روبرو نشود .

بودجه قابل انعطاف : موسسات تجاری ( تولیدی ، بازرگانی ، خدماتی ) بودجه های

مورد نیاز خود را ممکن است فقط با در نظر گرفتن ظرفیت عادی تهیه و تنظیم

نمایند این نوع بودجه ها ، بودجه ثابت نامیده می شوند در این نوع بودجه ها در

صورت عدم تحقق ظرفیت تولید ، امکان مقایسه بودجه با عملکرد واقعی و محاسبه

انحرافات مربوطه و تجزیه تحلیل آنها به آسانی میسر نخواهد بود برای رفع این

مشکل توصیه می شود موسسات بودجه تنظیمی خود را به جای تهیه بر مبنای یک

ظرفیت ، در ظرفیتهای متفاوت تنظیم نمایند که به این نوع بودجه بودجه قابل

انعطاف گویند .

بودجه قابل انعطاف می بایست حاوی هزینه های متغیر و ثابت به تفکیک باشد و

هزینه های نیمه متغیر باید با روشهای خاص به ثابت و متغییر تفکیک شوند تا بتوان

هزینه های واقعی را مقایسه و انحرافات مربوط را مقایسه و انحرافات مربوطه را

محاسبه و مورد تجزیه و تحلیل قرار داد .

بودجه سرمایه ای : طرح ریزی ، ارزیابی و کنترل مخارج سرمایه ای که بودجه

بندی سرمایه ای نامیده می شود عبارتست از فرایند طرح ریزی سرمایه گذاری

مستمر ، تجدید سرمایه گذاری منابع واحد تجاری ، و هدایت و اعمال نظارت بر

اینگونه سرماغیه گذاری ها و واضح است که این سرمایه گذاری ها توسط بنگاه

جهت کسب سود بوده و منافع آن باید مشخص شود توجه داشته باشیم که این مخارج

سرمایه ای با هزینه های که در بودجه تولید و فروش پیش بینی می شود متفاوت

است .

واحد بودجه و اعتبارات :

این واحد با هدف تهیه بودجه ، کنترل هزینه ها و درآمدهای واقعی ، ارزیابی و

تجزیه و تحلیل آنها جهت برنامه ریزی مدیریت فعالیت می کند در این واحد بودجه

را به دو بخش جاری و سرمایه ای تقسیم نموده اند که می توان گفت آنچه که به

عنوان بودجه سرمایه ای طبقه بندی شده، عملا” از دیدگاه شرکت برق منطقه سرمایه

ای محسوب می شود نه شرکت توزیع برق مشهد ، از انجایی که شرکت توزیع برق

مشهد بیشترین فعالیت خود را به عنوان پیمانکار برق منطقه انجام می دهد بنا بر این

بودجه فروش عبارت است از انچه که برق منطقه از شرکت توزیع کار بخواهد این

محدودیت ها عملا” نحوه تنظیم بودجه با آنچه که بیان شد متفاوت می سازد هر چند

که بودجه در اینجا خیلی از نقشهای بودجه در بازار رقابت ازاد و بنگاههای صرفا”

اقتصادی را ندارد با این حال ابزار بسیار مهمی برای مدیریت محسوب می شود .

بودجه جاری بر اساس پیشنهاد واحدها و عملکرد گذشته و لحاظ تورم و نقدینگی و

سیاست های کلان مدیریتی توسط دفتر برنامه ریزی تهیه می شود برای تهیه بودجه

سرمایه ای ابتدا در دفتر طرح و نظارت امور از اوایل برج ۸ به بعد بر اساس

نیازها و اولویت ها و با درخواست واحد بهره برداری و یا بر اساس گزارش

۱۲۱ یا تقاضای مردم و مطالعات انجام گرفته و ; انواع طرح های سرمایه ای

شامل توسعه و احداث ، روشنایی معابر ، اصلاح و بهینه سازی که در سال آینده

باید اجرا شود ، تهیه شده پس از تصویب مدیر امور به دفتر طرح و نظارت و از

آنجا به دفتر برنامه ریزی (بودجه و اعتبارات ) ارسال می شود پس از برگذاری

جلسه دفاعیه و تایید مدیر عامل بودجه پیشنهادی به برق منطقه خراسان ارسال می

شود برق منطقه با توجه به اعتبارات و ; آن را تعدیل می کند بودجه مصوب به

امور مالی ابلاغ می شود بودجه جاری در سیستم کنترل بودجه تعریف می شود ،

دفتر مهندسی بر اساس پروژه های مصوب ( پروژه هایی که برای آن اعتبار

در نظر گرفته شده ) کتابچه نیازمندی کالا را تهیه و در اختیار واحد بازرگانی قرار

می دهد ، کتابچه اعتبارات سرمایه ای مصوب هر امور بر حسب ردیف های

مشخص در اختیار حسابداری تاسیسات جهت کنترل پروژه ها قرار می گیرد .

پانچ قبوض

با دریافت گزارش کنتور نویسها در واحد درآمد و توسط رانیر در واحد مالی

۹۸ ثبت ذیل انجام می گیرد :

بدهکاران ——————

۱۰ / درآمد عملیاتی _ فروش برق خانگی ————

۲۰ / درآمد عملیاتی _ فروش برق تجاری ————

۴۰ / درآمد عملیاتی _ فروش برق صنعتی ————

۳۰ / درآمد عملیاتی _ فروش برق کشاورزی ———–

بابت عوارض ——————

تاخیر قبوض/نگهداشت شبکه / آبونمان صدا و سیما——

مشترک با مراجعه به بانک وجه قبض برق مصرفی را پرداخت می کند نامه رسان

قبوض به همراه پرینت بانکی را روزانه از بانکها جمع آوری می کند و به این واحد

تحویل می دهد در این واحد قبض ها اسکن شده و پانچ می شود و مغایرت بانکی

گرفته می شود سپس بابت وجوه دریافتی از مشترک در واحد مالی ۹۸ ثبت ذیل

انجام می گیرد:

بانک —————————

بدهکاران ———————–

سیستم و روش حسابداری شرکت توزیع مشهد :

سیستم و روش حسابداری شرکت توزیع مشهد روش متحدالشکل حسابداری برای

شرکتهای برق منطقه است که در سال ۱۳۴۶ تدوین و دستورالعمل اجرایی ان نیز

صادر گردیده است .

حسابداری توزیع مشهد بر حسب امور آن تفکیک شده و عملیات مالی روزانه هر

امور در همان امور سند می خورد سپس عملیات ماهانه واحد در قالب یک سند

تمرکز در پایان هر ماه در واحد تمرکز ثبت می شود و دفاتر قانونی بر اساس اسناد

این سیستم تنظیم می شود
.

واحد مالی و اداری در امور

چارت سازمانی این واحد به شکل ذیل بوده که قسمت های مالی آن در ادامه توضیح

داده خواهد شد

مدیر مالی و اداری

امور اداری

حسابداری مسئول
نقلیه
پرسنلی
ح جمع هزینه و دارای
درآمد
کارپرداز

حسابداری تاسیسات

دستور کار بیست رقمی :

برای ثبت سند در سیستم حسابداری از دستور کار بیست رقمی استفاده می شود

دستور کار از قسمت های ذیل تشکیل یافته است :

حساب معین

محل اجرا یا کد جریان نقد
کد طرح و برنامه یا کد بودجه

اندیکس یا شناسایی

حساب کل

سریال یا ردیف

ضمنا” به هنگام صدور سند در قسمت ضمیمه شرح شماره کالای مصرفی در

پروژه ، یا شماره ردیف تامین اعتبار ( شماره درخواست خرید ) ، یا شماره حواله

واریزی یا چک صادره درج می شود ، در هنگام صدور سند کد شرح و شرح هر

حساب نیز باید پر شود .

بعضی از حسابهای اصلی به شرح زیر می باشند:

حساب ۱۰۱ این حساب بابت اموال و تاسیسات در حال استفاده می باشد .

حساب ۱۰۸ مربوط به ذخیره استهلاک انباشته اموال و تاسیسات می باشد .

حساب ۱۵۳ این حساب کار در جریان یعنی همان پروژه های در دست اقدام می باشد .

حساب ۱۵۴ حساب موجودی کالای تاسیسات و ساختمانی یا به عبارتی حساب کالای

انبار می باشد .

حساب ۴۰۱ بابت ثبت هزینه های مالی و اداری و مشترکین از این حساب استفاده
می شود

حساب ۴۰۲ برای نگهداشت هزینه های تعمیرات زمینی و هوایی و گروههای

اجرایی بهره برداری بکار می رود .

حساب ۱۶۳ هزینه های پرسنل کارپردازی ، تدارکات و انبار را در خود جای می

دهد

حساب ۱۸۴ بابت هزینه های مرکز طرح و نظارت و حسابدار تاسیسات می باشد .

مانده حساب ۱۶۳و۱۸۴ جذب سایر حسابها می شود که سربار جذب شده مربوط به

ترتیب در حساب ۱۶۴ و ۱۸۵ جمع می شود . از این حسابها استفاده دیگری نباید

بشود . برای جذب حساب ۱۶۳ معمولا ۳%کالای مصرفی (خارج شده از انبار ) به

حساب دستور کار قید شده در حواله انبار منظور و حساب ۱۶۴بستانکار می شود و

برای جذب حساب ۱۸۴ معادل ۱۰% هزینه عملیات هر پروژه به قیمت تمام شده

پروژه (حساب ۱۵۳ ) اضافه شده و حساب ۱۸۵ بستانکار می شود .

در صفحات بعد کدینگ کامل حسابهای اصلی ، کدهای محل و کدهای طرح و برنامه را می توانید ملاحظه کنید .

حسابدار مسئول :

تمام اسناد صادره قبل از اینکه برای مدیر مالی ارسال شود توسط حسابدار مسئول

کنترل می شود معمولا” محاسبه کسورات و اضافات حقوق جهت ارسال به ستاد، و

سند های مربوط به حسابداری قراردادها نیز توسط حسابدار مسئول تنظیم می شود

که ثبت های مربوط در ادامه ضمن توضیح گردش کار یک پروژه بیان خواهد شد .

سیستم تامین اعتبار و حسابدار هزینه :

برای خرید اموال غیر اموالی و انباری متقاضی فرم درخواست خرید را پر نموده

بعد از تایید مسئول مربوطه فرم مذکور جهت درج دستور کار به حسابداری

تاسیسات ارسال می شود حسابدار تاسیسات دستور کار را پر نموده جهت تامیین

اعتبار به حسابدار هزینه ارسال می کند حسابدار هزینه بر حسب دستور کار مندرج

و با استفاده از سیستم مکانیزه بخشی از اعتبار در نظر گرفته شده را به درخواست

مورد نظر تخصیص می دهد و پس از درج ردیف بودجه و تایید سایر افراد ذیصلاح

، جهت خرید اقلام درخواستی فرم به کارپرداز تحویل داده می شود ، عملیات فوق

به ” تامین اعتبار ” مشهور بوده که به نظر می رسد ” تخصیص اعتبار” مناسب تر

باشد . معمولا اکثر درخواست خرید ها ، قبل از تهیه و تحویل جنس به متقاضی

توسط متقاضی قسمت دریافت تایید می شود که با این مسئله برخورد نمی شود ،

ضمنا” در صورتی که دستور کار اشتباه درج شده باشد هنگام تخصیص اعتبار ،

سیستم باید اشکال بگیرددر صورتی که در حال حاضر با دستور کار اشتباه

تخصیص اعتبار ممکن می باشد ولی بعدا” هنگام صدور سند ، سیستم به این دستور

کار ایراد می گیرد . حسابدار هزینه مسئول صدور اسناد هزینه ای مختلف مانند سند

های کارپردازی ، تنخواه اداری ، سند های درمان ، هزینه سوخت و متفرقه می باشد

خرید های بالای یک میلیون ریال و یا خرید از اشخاصی که پیش بینی می شود در

یک دوره سه ماهه بیشتر از یک میلیون ریال باشد ، در سیستم حسابداری خرید سند

می خورد در این سیستم ریز اطلاعات خرید وارد می شود بنابر این تهیه گزارش

خرید فصل که حد اکثر یکماه پس از پایان فصل باید به حوزه آمار و اطلاعات

دارایی ارسال شود به سهولت امکان پذیر می شود .

ضمنا” خریدهای انباری جهت قیمت دار شدن شماره رسید انبار نیز در سیستم خرید

باید ثبت گردد البته تا قبل از بیست و پنجم هر ماه زیرا بعد از آن حسابداری انبار

اقدام به تهیه گردش انبار نموده قیمت دار شدن رسید بعد از تهیه گردش انبار باعث

اختلاف در این گردش می شود معمولا بایگانی اسناد و ارسال اصل اسناد به ستاد

نیز توسط حسابدار هزینه صورت می گیرد .

در صفحات بعد جدول کدهای بودجه نشان داده شده اشت .

حسابدار جمع دار و سیستم اموال :

در ستاد اموال هر امور در سیستم اموال به حساب جمعدار آن امور گذاشته شده ووی

در برابر آن اموال مسئول می باشد ، در هر امور نیز جمعدار ، اموال تحویلی به هر

شخص را با محل استقرار آن ثبت می نماید هر گونه جابه جایی باید با حضور

جمعدار صورت مجلس شده و او نیز باید این جابه جایی را در سیستم اموال ثبت

نماید از لحاظ اینکه مانده حساب اموال طبق دفاتر شرکت در این سیستم به طور

کامل ، بر حسب شماره اموال و محل استقرار ریز شده است کاربزرگی انجام گرفته

، اما این سیستم متاسفانه جابه جایی اموال در مراکز مختلف و در نتیجه تخصیص

هزینه استهلاک به نسبت کارکرد در هر واحد را نمی تواند جوابگو باشد .

به این معنی که به هنگام ثبت یک تحویل و تحول به جای آنکه یک سند انتقالی که

در بر گیرنده تاریخ انتقال، محل استقرار(مرکز هزینه ) و نام شخص تحویل گیرنده

جدید را ثبت کنیم اطلاعات قبلی را پاک کرده و اطلاعات جدید را رونویسی می کنیم .
ضمنا” درخواست خرید کالای اموالی یا درخواست برگشت کالای برگشت کالای

اموالی به انبار توسط حسابدار جمعدار در سیستم مدیریت کالا صورت می گیرد .

هنگام برگشت اموال به انبار اموال مستعمل به نرخ ۷۰% بهای استاندارد و اموال

اسقاطی به نرخ ۲% قیمت استاندارد ارزش گذاری شده وبا قیمت فوق ثبت ذیل در

سند سند گردش انبار سند می خورد :

۱۵۴ / موجودی کالا ————————

۱۰۱ / دارایی در حال استفاده ——————

در پایان سال بابت مدت استفاده شده استهلاک محاسبه می شود و ثبت زیر سند می

خورد :

۴۰۳ /هزینه استهلاک ———————-

۱۰۸ / ذخیره استهلاک انباشته ——————-

و سپس مانده حسابهای ۱۰۱و۱۰۸ مربوط به اموال کنار گذاشته شده فوق به

۱۰۰/۱۶۳ بسته می شود .

روش قیمت گذاری فوق جالب به نظر نمی رسد بهتر است به اقل ارزش دفتری یا

قیمت بازار قیمت گذاری شود ضمنا به حساب موجودی گذاشتن اموال کنار گذاشته

شده باعث می شود برای آن استهلاک نیز محاسبه نشود در حالیکه طبق قانون

مالیات ها ی مستقیم ایران برای این دارایی ها که در طول سال مالی به کار گرفته

نمی شوند هزینه استهلاکی معادل ۳۰% وضعیتی که به کار می روند ، میتوان

محاسبه کرد ضمنا” طبق این قانون استهلاک دارایی از تاریخ آماده برای بهره

برداری محاسبه می شود البته در مواردی که در خلال ماه آماده بهره برداری باشد

آن ماه در محاسبه استهلاک مد نظر قرار نمی گیرد . در توزیع برق مشهد به

طبقات ذیل تقسیم می شود :
کد طبقه شرح طبقه کد بودجه کد محل پلاک اموال اندیکس کد فرعی کد اصلی
۱ لوازم و اثاثه اداری ۳۹۱ ۱۰۱
۲ وسائط نقلیه ۳۹۲ ۱۰۱
۳ لوازم و تجهیزات انبار ۳۹۳ ۱۰۱
۴ تجهیزات کارگاهها ۳۹۴ ۱۰۱
۵ لوازم آزمایشگاهی ۳۹۵ ۱۰۱
۶ ماشین آلات ۳۹۶ ۱۰۱
۷ وسائل مخابراتی ۳۹۷ ۱۰۱
۸ لوازم متفرقه ۳۹۸ ۱۰۱
۹ حق الامتیاز ۳۰۱ ۱۰۱
۱۰ ساختمان ۳۹۰ ۱۰۱
۱۳ زمین ۳۸۹ ۱۰۱

نحوه محاسبه هزینه استهلاک :

هزینه استهلاک در حساب ۴۰۳ و ذخیره آن در حساب ۱۰۸ نگهداری می شود

استهلاک برای طبقه ۱و۷ به روش مستقیم و سایر طبقات به روش نزولی و با نرخ

های زیر محاسبه می شود :

طبقه ۱: ده ساله

طبقه۲: خودروها ۲۵%و موتور سیکلت و دوچرخه ۳۵%

طبقه ۳و۶: ۲۵%

طبقه ۴و۵و۸ : ۱۰%

طبقه۷: هشت ساله

طبقه ۱۲:۷%

روشهای محاسبه استهلاک :

۱-روش فعالیت که با فرمول زیر محاسبه می شود :

مقدار فعالیت انجام شده در سال مورد نظر
* (ارزش اسقاط –بهای تمام شده ) = استهلاک سال مورد نظر
مقدار فعالیت کل

۲- روش خط مستقیم :

(ارزش اسقاط – بهای تمام شده)
= استهلاک سال مورد نظر
عمر مفید

۳- روش های تسریعی که خود به دو روش تقسیم می شود :

الف) روش مجموع سنوات :

عدد سال مورد نظر -۱+تعداد سالهای عمر مفید
مجموع اعداد تعداد سالهای عمر مفید * (ارزش اسقاط –بهای تمام شده ) = استهلاک سال مورد نظر

در فرمول فوق مجموع اعداد سالهای عمر مفید به طریقه زیر راحت تر بدست می آید :

تعداد سالهای عمر مفید
(تعداد سالهای عمر مفید +۱ ) * = مجموع اعداد سالهای عمر مفید
۲

ب) روش مانده نزولی :

در این روش ارزش اسقاط فقط برای محاسبه استهلاک سال آخر به کار می رود

(۱-عدد سال مورد نظر ) * (نرخ مورد نظر -۱ )* نرخ مورد نظر * بهای تمام شده = استهلاک سال مورد نظر

حسابداری تاسیسات و گردش یک پروژه :

برای کنترل بیشتر تمام دستور کارهای درخواست های دست نویس و درخواست

هایی که از طریق سیستم مدیریت کالا صورت می گیرد توسط حسابدار تاسیسات

کنترل و تایید می شود در ادامه ضمن توضیح گردش کار یک پروژه نقش حسابدار

تاسیسات بیشتر مشخص شده است .

اداره بازرگانی بر اساس کتابچه نیازمندی کالا طبق آیین نامه معاملات اقدام به تهیه

کالای پروژه نموده و در اختیار انبار قرار می دهد ؛ دفاتر طرح و نظارت امور ،

پروژه های پیش بینی شده را آماده و پس از تایید مدیر امور این پروژه ها به

حسابداری تاسیسات جهت تخصیص اعتبار ارسال می شود اینکه چرا در پروژه

هایی کالای برگشتی دارد ارزش کالای برگشتی در اعتبار تخصیص داده شده موثر

است؟

با تخصیص اعتبار این شماره مالی به پروژه اختصاص می یابد و پیمانکار برای

پروژه انتخاب می شود .

اما هر پروژه به ردیف های زیر تقسیم شده است :

ردیف۲۰۰ : ساختمان پست

ردیف ۳۰۰ : پست ۲۰ کیلو ولت هوایی

ردیف ۳۰۱ : پست ۲۰کیلو ولت زمینی

ردیف ۴۰۰ : شبکه ۲۰ کیلو ولت هوایی

ردیف ۵۰۰ : شبکه فشار ضعیف هوایی

ردیف ۵۹۰ : لوازم اندازه گیری و تجهیزات مشترکین

ردیف ۶۰۰ : شبکه یا کانال زمینی

ردیف ۷۰۰ : شبکه فشار ضعیف زمینی

ردیف ۹۰۰ :شبکه روشنایی معابر زمینی

ردیف ۹۰۱ : شبکه روستایی معابر هوایی

ردیف ۹۰۲ : ساختمان عمومی و اداری

پروژهها بر اساس طرح ها و برنامه ها نیز طبقه بندی می شوند :

طرح(۳) طرح نوسازی _طرح(۴)روستایی _ طرح(۵) استهلاکی _ طرح(۶)

اصلاح و بهینه سازی _ طرح (۷) نیرو رسانی _ طرح (۸ ) توسعه روستایی _

برنامه (۶) زمینی _ برنامه (۷) هوایی

هنگامی که در امور طبق آیین نامه معاملات ، پیمانکار بابت انجام کار مورد نظر

انتخاب شد با وی قراردادبسته می شود ، در قراردادهایی که شرکت توزیع خود ،

بصورت پیمانی برای برق منطقه انجام می دهد ذکر شماره آن قرارداد جهت پیگیری

مسائل بیمه و ; در قرارداد جدید ضروری است .

معمولا قرارداد در چهار نسخه تنظیم می شود یک نسخه برای تامین اجتماعی

جهت استعلام حق بیمه قرارداد، یک نسخه برای پیمانکار و یک نسخه برای شرکت

تنظیم میشود هنگامی که پیمانکار نسخ دارایی و تامین اجتماعی را به سازمانهای

مربوط تحویل و رسید آنرا همراه ۵% مبلغ کل قرارداد بصورت نقدی یا ضمانت

نامه جهت حسن انجام کار تحویل حسابداری داد ، نسخه قرارداد پیمانکار به وی

تحویل می شود ، در صورتیکه پیمانکار شخصیت جدیدی باشد ابتدا به ستاد اعلام

شده تا برای وی در سیستم اندیکس تعریف شود ، قراردادهای جاری در این موقع

تامین اعتبار شده ، مشخصات قرارداد در سیستم قراردادها ثبت می شود ، در

قراردادهای پروژه ای در صورتیکه کالا با شرکت باشد پیمانکار به ناظر مراجعه

و ناظر با توجه به کالای مورد نیاز پروژه برای تحویل به پیمانکار درخواست کالا

نموده این درخواست به کارتابل حسابدار تاسیسات رفته ، پس از کنترل توسط

حسابدار از جهت اینکه ایا آن کالا در پروژه دیده شده و بر عهده شرکت می باشد و

آیا قبلا به پیمانکار تحویل نشده است .

پس از تایید به کارتابل مدیر امور رفته ، مدیر امور امور گزارش موجودی انبار را

در اختیار دارد در صورت وجود و با توجه به اولویت ها ، مدیر امور درخواستها

را تایید کرده در خواست دوباره به کارتابل حسابدار تاسیسات وارد می شود ،

حسابدار تاسیسات حواله انبار را صادر و به پیمانکار داده ، پیمانکار با مراجعه به

انبار جنس در خواستی را تحویل می گیرد ، (البته بعضی کالاها برای امورها سهمیه

بندی شده که مدیر پشتیبانی یا سایر قسمت ها ی مسئول نیز درخواست را باید تایید

کنند ) یک گزارش اساسی که برای حسابدار تاسیسات مفید می باشد

گزارش مجموعه حواله های صادره بابت یک پروژه خاص می باشد هر چند که

گزارش مجموع خروجی ها ی انبار بابت یک پروژه هم اکنون تهیه می شود اما

بعضی حواله ها ممکن است به انبار ارائه نشده باشد ، که در حال حاضر حسابدار

مجموع حواله ها را دستی حساب می کند ، ضمنا با توجه به اینکه کالای پروژه

درسیستم طرح و نظارت موجود می باشد کنترل درخواست با کالای پروژه نیز می

تواند مکانیزه شود . اگر ناظر درخواست کالا بیش از آنچه که قبلا پیش بینی شده

بنماید ، باید ابتدا متمم تهیه کند ، برای تحویل کالای جمع آوری شده از خط و یا

عودت کالا توسط پیمانکار به انبار نیز سیکل فوق باید اجرا شود هنگامی که پروژه

تکمیل شد پیمانکار آنرا صورت وضعیت قطعی نموده ، این صورت وضعیت باید به

امضای پیمانکار ، ناظر پروژه ، نماینده بهره برداری و حسابدار تاسیسات برسد ،

حسابدار تاسیسات کالاهای مصرف شده از پیمانکار را دقیق همراه با محل مصرف

(تیربه تیر) از وی خواسته و خود اقدام به بازدید و شمارش می کند تا اندازهای که

صحت آن برایش مسجل شود

حسابدار تاسیسات مسئول کنترل مقداری کالای مصرفی شده در پروژه بوده برای

هر پروژه پرونده ای تهیه کرده و کاربرگ حسابرسی مقداری کالا را بر اساس

اطلاعات جمع آموری کرده پر می نماید یک حسابدار تاسیسات در این مورد دو کار

باید انجام دهد اولا کالای مصرفی در پروژه نباید بیشتر از کالایی که برای پروژه

تامین اعتبار شده باشد، در صورت افزایش نیاز به متمم و تخصیص اعتبار به

اندازه افزایش می باشد

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.