مقاله سازمان تأمین اجتماعی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله سازمان تأمین اجتماعی دارای ۶۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله سازمان تأمین اجتماعی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله سازمان تأمین اجتماعی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله سازمان تأمین اجتماعی :

سازمان تأمین اجتماعی

مقدمه :
برنامه وبودجه سازمان تامین اجتماعی بزرگترین سازمان بیمه گر ایران می باشند که پس از نیم قرن سابقه بیمه گری توانسته است ۲۶ میلیون نفر از ۳۴ میلیون نفر کل بیمه شده کشور ( شامل بیمه باز نشستگی وبیمه در مان ) را تحت پوشش خود قرار دهد . این سازمان با تعامل گسترده خود با ۸۶۷۰۰۰ واحد کار فرامایی کشور تقریباً در ارتباط با کل مجموعه اقتصاد شهری کشور ( صنعت ، ساختمان ، خدمات ، بازرگانی ) قرار دارد .با پوشش ۰۰۰ ، ۱۰۰ ، ۱ خانوار باز نشسته واز کار افتاده بزرگترین پوشش باز نشستگی کشور را دارا می باشد وبا انجام هزینه ای برابر با ۲۸۸ ، ۹ میلیارد ریال تعهدات حقوق باز نشستگان ، از کار افتادگان وباز ماندگان وسایر تعهدات قانونی بزرگترین اعتبار کشور را در این قلمرو هزینه می نماید .

علاوه بر اینکه این سازمان بزرگترین سازمان بیمه گر ایران است ، با بر خورداری از ۰۰ ۵ ، ۱۱ تخت بیمارستانی و۲۶۰ درمانگاه عمومی ، پلی کلینک ودی کلینک دومین درمان کننده کشور نیز می باشد .منابعی که سازمان در بخش تولید درمان خود ( درمان مستقیم ) در سال ۱۳۸۰ هزینه خواهد کرد مبلغ ۰۳۴ ،۲ میلیارد ریال می باشد . علاوه بر این با مبلغ ۵۲۰ ،۲ میلیارد نسبت به خرید درمان وخدمت از مراکز در مانی وتشخیصی دولتی وخصوصی اقدام می نماید که از این منظور بزرگترین خریدار درمان کشور بشمار می آید ( مجموعه هزینه های درمان در سال ۸۰ بیش از ۵۵۴ ، ۴ میلیارد ریال خواهد بود ) . سازمان تامین اجتماعی با منابع ومصارفی برابر با ۸۸۲ ،۵۱ میلیارد ریال ( در بر گیرنده امور بیمه گری ، درمانی واقتصادی ) نقش بس تعیین کننده ای در قلمرو های مختلف کشور ایفا کرده وخواهد کرد .

در مقابل بزرگی وگستردگی وبزرگی انتظارات بحق ، تاریخی وقانونی کار فرمایان وبیمه شدگان وباز نشستگان را سازمان در پیش روی خود دارد . شرایط عصری کشور وهمچنین این انتظارات تاریخی وقانونی باعث گردیده که سازمان بصورت گسترده وریشه ای نسبت به باز سازی ونوسازی قلمرو ها ، فرایند ها ، ماموریتها ووظایف خود اهتمام داشته باشد . طی سالهای ۱۳۸۰ ـ ۱۳۷۶ راهبردارها وخط مشی های ذیل سر لوحه کار همه جانبه وگسترده نظام تصمیم ساز وتصمیم گیر سازمان بوده است .

• تنظیم ورودیها وخروجیهای صندوق بر اساس میزان وسنوات پرداخت حق بیمه
• مدیریت وسازمان دهی منابع از طریق افزایش وصولیها ، ارتقاء سهم سرمایه گذاری در تامین منابع با کار آمد نمودن امور سرمایه گذاری ورعایت صرفه وصلاح صندوق در این زمینه و;

• مدیریت وسازماندهی مصارف از طریق تنظیم پرداختها بر اساس قاعده عدالت ومیزان مشارکت اعضاء
• حرکت از سیستم درمان رها شده به سمت در مان کار آمد وهدایت شده وسطح بندی خدمات درمانی
• حاکمیت اصول محاسبات بیمه ای بر مراحل مختلف ورود به صندوق ، دوره مشارکت وخروج از صندوق
• انفکاک وتبیین قلمروی فعالیت صندوق که ماهیتاً والزاماً بیمه ای می باشد با قلمرو های حمایتی وامدادی
• ممانعت وجلوگیری از سرریز شدن آسیب دیدگان سیاستهای تعدیل نیروی انسانی وخصوصی سازی در اقتصاد کشور وافراددارای ریسک بالا از سایر صندوقها به صندوق بیمه های اجتماعی بدون تامین منابع مالی لازم ورعایت اصول محاسبات بیمه ای

• عملیاتی کردن اصل ۲۹ قانون اساسی وکاهش فشارها بر صندوق تامین اجتماعی از طریق مشارکت فعال وموثر در تدوین نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور

با اجرای راهبردهای کلان فوق ، دستاوردها ونتایج قابل توجهی حاصل آمده است که اهم آن به شرح ذیل می باشد :
• الزام تجربی ، تاریخی وعلمی حاکی از آن است که سازمان برای حفظ بقاء وتداوم حیات ورشد خود می بایست رویکرد مشتری گرائی را پیشه خود سازد . این رویکرد باید بیش از گذشته تدوین ، تصویب وعملیاتی می گردید . در حال حاضر مشتری گرائی یک راهبرد پایدار ومستمر است که کلیه سطوح سازمان نسبت به انجام آن ملزم بوده وافزایش رضایت مندی مستمری بگیران ، بیمه شدگان وکار فرمایان را مرام خود تلقی می نمایند .

• اصلاح پایدار ومستمر ساختار منابع ومصارف وبسیج عمومی در داخل سازمان وکشور جهت جلوگیری از پیشی گرفتن مصارف بر منابع .
• ایجاد تعادل وتوازن مستمر وتوسعه ای در مصارف سه بخش کلیدی سازمان یعنی مصارف در مان ، مصارف مستمری بگیران حال ومصارف مستمری آینده ( ذخائر )
• مهندسی نوین از امور ( ارتباطات ، ساختار ها ، رویه ها و;) وتوسعه سرمایه انسانی گسترده سازمان به صورت مستمر وپایدار واصلاح دائمی نظام تصمیم گیری آن با تاکید بر مشارکتی وشبکه ای کردن مدیریت ها .
• استاندارد سازی در تمامی عرصه های کار وتلاش سازمان به منظور ارائه خدمات بیشتر ، بهتر ومتنوع تر در بخش خدمات در مانی وبیمه ای وهمچنین تسریع ، تسهیل وبهنگام سازی ارائه خدمات سازمان به بهره مندان ( بیمه شدگان ، مستمری بگیران و;)
• تهیه گزارش اقتصادی واجتماعی سازمان

• مشارکت گسترده در مراحل مختلف تدوین برنامه سوم توسعه کشور
• تهیه گزارش همه جانبه وتاریخی از کل قلمرو های بیمه ای ، حمایتی ، یارانه ها وامدادی کشور وارائه پیش نویس نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور بع ریاست محترم جمهور، دولت ، مجلس وافکار عمومی کشور

• تلاش گسترده وهمه جانبه برای بر طرف کردن بزرگترین معضل ومشکل سازمان که همانا بحران تشتت حاکم بر نظام اطلاعاتی سازمان است از طریق سامان سوابق بیمه شدگان وکار فرمایان وبر پائی سامان نظام نوین تطلاعات سازمان که منجر به مقبولیت ومشروعیت فعالیتهای سازمان خواهد شد .
• تولیدات گسترده صدها سیستم نرم افزار ی اصلی وفرعی در قلمرو های امور بیمه ای ، در مان ، اداری ، مالی ، اقتصادی وتدارک گسترده سخت افزار برای بر پائی یکی از بزرگترین شبکه های نظام اتوماسیون اطلاعات وکامپیوتر کشور .( امور تولید ، نصب وبهره برداری وشبکه ای کردن کل فعالیت های اتوماسیون در سراسر کشور با جدیت وبرنامه ویژه ای در شرف انجام واتمام می باشد .)

• بی شک مشکل ترین ، پیچیده ترین وپر هزینه ترین موضوع ومسئله در هر سازمانی ، بازسازی ونوسازی نظامات گوناگون تصمیم گیری وتصمیم سازی می باشد . در همین راستا بمنظور تحقق توسعه سازمانی ،ار تقاء کیفیت تولیدات وپاسخگوکردن سازمان تامین اجتماعی اقدامات بسیار گسترده ای در رابطه با نهاد سازی ، قانونمندی کردن وعملیاتی شدن آنها صورت گرفته است که بخش از آثار ونتایج آن هم اکنون به باز نشسته ودر آینده نزدیک بخش های گسترده تر آن به ثمر خواهد رسید .

• بر پائی نظام نوین تصمیم سازی سازمان ( ستاد بر نامه وبودجه با شوراهائی همچون شورای در مان ، شورای فنی ودر آمد ، شورای سرمایه گذاری ، شورای انفورماتیک ، شورای فرهنگی واجتماعی ، شورای نظارت وارزشیابی ، شورای آمار و،;)
• طراحی وتدوین نظام جامع برنامه ریزی وبودجه ریزی

• طراحی وتدوین نظام جامع آماری
• تفویض اختیار گسترده
• نوین کردن قلمروی ستاد سازمان ( برای امور برنامه ریزی ، هدایت ، راهبری ، نظارت وارزشیابی ) وصف سازمان ( برای اجرای برنامه ها وکنترول عملیات )
• استانی کردن بودجه سازمان از طریق مبادله موافقت نامه بین ستاد وصف
• اصلاحات اساسی وکلیدی در ساختار تشکیلاتی سازمان همچون بر پائی معاونت اقتصادی وبرنامه ریزی ( دفتر بر نامه ریزی اقتصادی واجتماعی ، دفتر تافیق بر نامه وبودجه وامور شرکتها ، دفتر سر مایه گذاری وذخائر ، دفتر آمار ومحاسبات اقتصادی واجتماعی ) معاونت فرهنگی واجتماعی ( دفاتر فرهنگی واجتماعی کار فرمایان ، بیمه شدگان ونهادها وسازمانها ) مجزا شدن امور حقوقی ومجلس از امور استانها ، بر پائی ادارات کل امور فنی مستمریها ودفاتر راهبری سیستمها وفنی ومهندسی

• باز سازی ونوسازی وظایف بخشهای مختلف سازمان وبر پائی تقسیم کار نوین در زمینه های مختلف حضور در میدان اصلاحات اقتصادی ، اجتماعی وفرهنگی فوق که توسط مشارکت گسترده مدیران وکار شناسان سازمان صورت گرفته وراهبری نظام تصمیم ساز این میدانها بر عهده ستاد بر نامه وبودجه سازمان ( متشکل از اعضای هیات مدیره ، معاونین ومدیران ارشد ) بوده است . ستاد برنامه وبودجه سازمان مسئولیت خطیر مسئله یابی ، مسئله شناسی وتصمیم سازی برنامه ها بودجه ها ، عملیات ، نظارت ها ، ارزشیابی ها و;. را بر عهده داشته ودارد .

بر نامه وبودجه سال ۱۳۸۰ که چگونگی آنرا در صفحات آتی کتاب ملاحظه خواهید کرد ، محصول رفت وبر گشت های متعدد در بین قلمرو های مختلف ستاد از یک طرف وستاد وصف از طرف دیگر می باشد . این کتاب دستاورد بررسی همه جانبه جمع کثیری از مدیران وکارشناسان سازمان تامین اجتماعی می باشد .
فر آیند تدوین برنامه وبودجه سازمان به شرح ذیل بوده است .

۱ بررسی عملکرد های منابع ومصارف سازمان در سال ۷۸ و۷۹
۲ چگونگی فرصتها وتهدیدها ، فوت ها وضعفهای درون وبرون سازمان

۳ چگونگی چالش های درونی وبیرونی سازمان در سال ۱۳۸۰
۴ ایجاد فهم مشترک واستنباط واحد از قضایا

۵ برنامه ها وخط مشی های سال ۱۳۸۰ سازمان
۶ ایجاد فهم واستنباط واحد ، ترویج آنها ، شروع بر نامه ها وبودجه های کلان واستانی سازمان منطبق با آن
۷ تدوین لایحه بودجه وتقدیم به شورای عالی
۸ تصویب بودجه در شورای عالی تامین اجتماعی

۹ ارائه گزارش از عملکرد ها وتصحیح وکنترل امور مطابق بر نامه ها وبودجه ها
دستاوردکار همه جانبه ودقیق کلیه سطوح سازمان باعث گردید که لایحه بر نامه وبودجه تقریباً جامع سازمان که برای اولین بار ، بر خوردار از بسیاری از اطلاعات ورویکردها می باشد ، به اتفاق آرا به تصویب شورای عالی تامین اجتماعی در تاریخ ۲۹ /۱۱/۷۹ برسد وخوشبختانه با تلاش همه جانبه ستاد سازمان مرکزی نسبت به تنظیم موافقت نامه های اجرایی استانها وتبادل آن در تاریخ ۲۹ /۱۲/۷۹ گردید .

منابع سازمان : با توجه به این که جریانهای در آمدی سازمان از سطح اشتغال ، سطح دستمزدها ونیز حجم سرمایه گذاریهای جدید ( به ویژه سرمایه گذاریهای دولت ) پیروی می کند وبا عنایت به این که مولفه های در آمدی سازمان به شدت تحت تاثیر فراگیر شرایط عمومی اقتصاد کشور قرار دارند ، در نتیجه ، بهبود نسبی شرایط اقتصادی به همراه تلاش گسترده همکاران بخش بیمه ای به ویژه کار کنان عزیز شاغل در شعب سازمان سبب شد تا طی سال ۷۸ در رابطه با مهمترین عامل شکل دهنده در آمد سازمان یعنی وصول حق بیمه بالغ بر ۰۱۸ ،۹ میلیارد در آمد برای سازمان کسب گردد . این میزان در آمد بیانگر رشدی معادل ۷/۳۲ در صد نسبت به سال ۷۷ می باشد . این رقم در بود جه ابلاغی سال ۷۹ بالغ بر ۵۴۰ ،۱۰ میلیارد ریال پیش بینی شده است . مجموعه منابع سازمان وشرکتهای تحت پوشش آن در سال ۷۹ مبلغ ۰۱۲ ،۲۰ میلیارد ریال می باشد .

مصارف سازمان : مصارف سازمان در بخش بیمه ای ( در قالب کمکهای کوتاه مدت وتعهدات بلند مدت یعنی پرداخت حق باز نشستگی ها ، حق عائله مندی و;) در سال ۷۸ بالغ بر ۸۹۹ ،۴ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال ۷۷ نشانگر رشدی معادل ۵/۲۷ در صد می باشد . همچنین سازمان برای ارائه خدمات در مانی به بیمه شدگان عزیز وافراد تحت پوشش آنها ، در سال ۷۸ هزینه ای بالغ بر ۴۴۷ ،۲ میلیارد ریال را تقبل نموده که نسبت به سال ۷۷ از رشدی معادل ۵/۱۸ در صد بر خوردار بوده است .

کل مصارف مربوط به کمکها وتعهدات قانونی ( بازنشستگی و;) ودر مان در بودجه مصوب سال ۷۹ بالغ بر ۶۷۹ ،۹ میلیارد ریال می باشد در همین سال مبلغ ۵۴۵ ،۲ میلیارد ریال پیش بینی سرمایه گذاری های جدید سازمان شده است . در سال ۷۹ مصارف شرکتهای تحت پوشش سازمان مبلغ ۱۷۰ ،۷ میلیارد ریال می باشد که با احتساب این رقم مجموعه مصارف سازمان وشرکتها ی تحت پوشش آن به مبلغ ۰۱۲ ،۲۰ میلیارد ریال در سال ۷۹ بالغ خواهد شد .

تعداد بیمه شدگان : جمعیت تحت پوشش بیمه سازمان در سال ۷۸ با رشد اندکی نسبت به سال ۷۷ به حدود ۶ میلیون خانوار بالغ گردید که با احتساب اعضای خانواده آنها مجموعا جامعه بیمه شده تحت پوشش سازمان قریب به ۲۶ میلیون نفر می باشند .نرخ پایین رشد تعداد بیمه شدگان سازمان علیرغم آنکه منجر به کاهش نسبت بیمه شدگان به مستمری بگیران شده وخواهد شد ( این نسبت از ۳/۲۴ % در سال ۵۷ به ۹/۸ % در سال ۷۸ کاهش یافته است ) واستمرار آن برای منابع ومصارف سازمان بحران آفرین است ، اما توجه به این کخ نسبت بیمه شدگان اصلی سازمان به کل جمعیت شاغل شهری به حدود ۶۵ در صد بالغ

شده است ، نشان از نزدیکی به مرزنهایی پوشش جمعیت مشمول در این زمینه دارد وافزایش معنی دار آن در شرایط موجود از عهده این سازمان خارج بوده ودر گرو ایجاد فرصتهای جدید شغلی بالا برای رفع معضل بیکاری گسترده نیروی کار جهت حدود ۳ میایون نفر نیروی آماده به کار کشور است ، در این صورت متوان امیدوار بود که از طریق ایجاد رشد وتوسعه پایدار پوشش کاملتر بیمه ای فراهم گردد .

مستمری بگیران : در راستای حفظ عزت وصیانت نفس وتامین نیازهای زندگی عزیزان مستمری بگیر سازمان که در سال ۷۸ پیش بینی از ۶۹۷ هزار خانوار بوده اند ، بالغ بر ۶۲۸ ، ۴ میلیارد ریال در قالب تعهدات بلند مدت ( مستمری باز نشستگی ، مستمری بازماندگان ، مستمری از کار افتادگی ) پرداخت شده است . سازمان با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۱۱۹ ،۶ میلیارد ریال در بودجه سال ۷۹ که نشانگر رشدی معادل ۲/۳۲ در صد نسبت به سال ۷۸ است ومتوسط حقوق باز نشستگی به مبلغ ۳۰۰ ، ۷۹۵ ریال در ماه وحقوق از کار افتادگی به مبلغ ۳۵۰ ، ۶۶۷ ریال در ماه ، سعی دارد تا رضایت مندی مستمری بگیران خود را افزایش دهد . همچنین سازمان برای افزایش رفاه مستمری بگیران خود اقدام به اصلاح وافزایش حق عائله مندی از مبلغ ۴۰۰ ،۵۰ ریال به ۰۰۰ ، ۱۴۶ ریال بطور ماهانه واصلاح وافزایش حق اولاد از مبلغ ۰۸۰ ،۱۰ ریال بطور ماهانه در سال ۷۷ به میزان ۸۸۰ ،۳۲ ریال در سال ۷۹ برای هر اولاد نموده است . علاوه بر این موارد ، سازمان با بر پایی ستادبن جهت تامین کالا برگ به ارزش ۰۰۰، ۳۶ ریال در هر سال برای هر نفر مستمری بگیر وتامین کالاهای یارانه ای واساسی برای آنها به کمک تعاونی شهر وروستا ، گام مهمی در جهت رضایت مندی این عزیزان برداشته است .

تعداد کار فرمایان : سازمان تامین اجتماعی در سال ۷۸ تعداد ۸۱۱ هزار واحد کار فرمایی را تحت پوشش بیمه ای خود داشته که با بر نامه ای گسترده تلاش دارد تا در سال ۷۹ این تعداد را به ۸۶۷ هزار واحد کار فرمایی برساند ، که نتیجه آن افزایش وصولیها وتعداد بیمه شدگان تحت پوشش سازمان خواهد بود .

ساماندهی سوابق بیمه شدگان ، کار فرمایان وبر پایی نظام نوین اطلاعات : در سال ۷۸ وسال جاری یکی از انتظارات تاریخی وبحق بیمه شدگان وکار فرمایان عزیز یعنی دسترسی سریع به سوابق خود در حال بر آورده شدن است . نظر به این که حجم عظیم پرونده ها وبایگانی سوابق بیمه ای به عنوان یک معضل

لاینحل از گذشته تا کنون در سازمان باعث تخریب چهره ، مقبولیت ومشروعیت سازمان نزد بیمه شدگان وکار فرمایان شده بود وهمچنین موجبات نامطلوب شدن فضای شعب وافزایش تنشها ودر نهایت غیر استاندارد شدن فرایند ها وعملیات را فراهم آورده بود . سازمان در راستای تامین هدف رضایت مشتریان با اجرای طرح نوین ساماندهی سوابق بیمه شدگان وکار فرمایان ، گامهای اساسی در جهت روان سازی امور ودستیابی سریع بهاطلاعات پرونده ها برداشته است . مجموعه همکاری گسترده همکاران بخش بیمه ای در ۶ ماهه اول سال ۷۹ باعث گردید که از تعداد ۱۶ میلیون پرونده موجود در شعب سازمان ، تعداد ۴/۸ میلیون پرونده با سامان سوابق نوین شکل گیرد . به زودی با تمتم این کار مهم وملی نظام نوین اطلاعات سازمان شکل گرفته وبه کمیت وکیفیت خدمات سازمان معنی ومفهومی جدید وسرعت خارق العاده ای خواهد بخشید .

پرداخت مقرری بیمه بیکاری ک سازمان در سال ۷۸ پرداخت مبلغی بالغ بر ۵۲۰ میلیارد ریال به حدود ۸۲ هزار بیکار تحت پوشش صندوق بیمه بیکاری ، نقش تعیین کننده ای در تامین زندگی کارگران بیکار کشور داشته است . با اصلاح امور در قلمرو بیمه بیکاری وهمچنین مصوبات دولت محترم ، وضعیت صندوق بیمه بیکاری که در سال ۷۷ مصارفی بیش از منابع داشت بع صندوق تبدیل گردید کع می تواند پایداری خود را استقرار بخشد وکماکان در این شرایط حساس یار وپناهگاه بیکاران بیمه شده کشور باشد .

ارائه خدمات در مانی : سازمان هر گونه توجه ورسیدگی به در مان بیمه شدگان را وظیفه قانونی خود می داند وآن را نوعی سرمایه گذاری اساسی برای آنها وکشور می پندارد . از اینرو با در اختیار داشتن ۴۹ بیمارستان ، ۲۶۰ در مانگاه ، ۱۰ در کلینیک وحدود ۰۰۰ ، ۱۰ تخت ثابت و۵۰۰ ،۶ تخت فعال بیمارستانی در درمان مستقیم ، باز نگری در نحوه تنظیم قرار داد با بیش از ۳۰ هزار پزشک ومراکز در مانی وگسترش چتر نظارتی واعتماد سازی توانسته است ، به عنوان دومین ارائه دهنده خدمات در مانی در سطح کشور پاسخگوی ۱۹۲ میلیون با رجوع بیمه شدگان بیمار خود با هزینه ای بالغ بر ۴۴۷ ، ۲ میلیارد ریال در سال باشد . سازمان با پیش بینی اعتباری بالغ بر ۱۴۰ ، ۳ میلیارد ریال در بودجه سال ۱۳۷۹ امید آن دارد که رضایت مندی بیشتری در بیمه شدگان خود با ارائه خدمات در مانی بهتر ایجاد نماید .

ـ سازمان در نیمه اول سال جاری با راه اندازی ۶ بیمارستان به ظرفیت ۶۰۶ تخت جدید ، ظرفیت های خود را وسیع تر ساخت ودر نیمه دوم سال جاری نیز بخشهای قابل ملاحظه از ظرفیت های نوین به مدار بهره برداری وارد وهمچنین راه اندازی بزرگترین ومدرنترین بیمارستان کشور یعنی بیمارستان تخصصی وفوق تخصصی هزار تختخوابی تهران بارویکرددی جدید از نظر سیستم نرم افزاری مبتنی بر عدم تکرار ضعفهای قبلی در مدیریت بیمارستان سازمان ، محاسبه پذیری وشفاف سازی قیمت تمام شده ، امکان مشارکت بخش خصوصی ورعایت اصول اقتصادی در بهره برداری و; انجام خواهد شد .
ـ از موافقیت های دیگر سازمان در بخش درمان که باعث جلب اعتماد موسسات طرف قرار داد شده آن است که با بهینه سازی فرایند خرید خدمت از موسسات در مانی طرف قرار داد فاصله پرداخت تعهدات به این موسسات به حداقل زمان کاهش یافته ، به گونه ای که می توان ادعا کرد که در حال حاضر هیچگونه تاخیری در پرداخت ها به موسسات طرف قرار داد مطابق قانون ومقررات وجود ندارد وهمچنین با گسترش چتر نظارتی بر عملیات موسسات طرف قرار داد گام مهمی در زمینه اصلاح فرایند پرداخت ها در بخش در مان غیر مستقیم برداشته شده است .

ـ تدوین واجرای الگوی مصرف دارو ( فارماکوپه داردیی ) واحد های در مانی ملکی سازمان که از نتایج آن ، یکسان سازی فرایند تامین وذخیره دارو بر مبنای سطح بندی وایجاد یک سیستم علمی تجویز وتوزیع دارو خواهد بود ، یکی از اقدامات انجام شده در این بخش طی سال جاری بوده است .

سرمایه گذاریهای سازمان : در حال حاضر ، گسترده فعالیت های اقتصادی وسرمایه گذاری سازمان طیف وسیعی را شامل شده واز فعالیت در بخش تولیدی از طریق بیش از ۸۵ شرکت صنعتی ، دارویی ، ساختمانی ، بازرگانی و; تا خرید وفروش سهام ، اعطای تسهیلات مالی ، خرید اوراق قرضه ، سپرده گذاری در شبکه بانکی وفعالیت های ساخت وساز را در بر می گیرد ، بخشی از دستاوردهای اقتصادی وسرمایه گذاری های سازمان عبارت است از :

شرکت داری : بیش از ۸۵ شرکت اقتصادی ، تولیدی ، صنعتی ، داردئی و; تحت پوشش سازمان می باشند . بطوریکه در حال حاضر بیش از ۳۵ در صد تولیدات دارو ، ۵۰ در صد سیمان ، ۴۰ در صد تلویزیون ،۸۰ در صد فرآوردهای مس و; کشور را مجموعه شرکتهایی که سازمان از ۱۰ تا ۱۰۰ در صد سهام آنها را داراست تولید می کنند . علیرغم شرایط نامناسب اقتصادی کشور ورکود نسبی فعالیت های تولیدی وعدم رشدمناسب سرمایه گذاری ها در کشور ، سازمان توانست در سال ۷۸ سرمایه گذاری نقدی جدیدی به مبلغ ۹۸۹ میلیارد محقق سازد که نسبت به سال ۷۷ رشدی معادل ۲۱ در صد داشته است . همچنین کسب

بازدهی بالاتر از متوسط بازدهی بورس وسهم تعیین کننده شرکتهای متعلق به سازمان در بازار ، از موفقیت های سرمایه گذاری سازمان تلقی می شود . علاوه بر این کسب در آمدهای ارزی به میزان ۱/۷۳ میلیون دلار در سال ۷۸ وپیش بینی ۹۵ میلیون دلار برای سال ۷۹ وبهره برداری از واحدهای جدیدی همچون شرکت توفیق دارو ، واحد پودر سولفات سدیم شرکت معدنی املاح ایران ونیز طرح آنتی بیوتیک سازی که حداقل ۶/۳ میلیون دلار صرفه جویی ارزی را در پی خواهد داشت ، از دیگر موفقیتهای شرکتهای تابعه سازمان است . مجموعه منابع ومصارف شرکتهای تحت پوشش سازمان در سال ۱۳۷۹ بالغ بر ۳۴۰ ، ۱۴ میلیارد می باشد .

بانکداری : با حمایتهای سازمان ، برنامه گسترده ای را برای توسعه شعب وارتقاء شاخصهای کار آیی خود شروع نموده وعلیرغم رکود حاکم بر فعالیت های بانکی ، به عنوان موفقترین بانک در سال ۷۸ شناخته شده است . تعداد شعب بانک رفاه از ۴۷۶ واحد در سال ۷۶ به ۷۲۴ واحد در سال ۷۸ افزایش یافت .بانک رفاه کارگران از یکسو سعی نموده است تا سهم منابع ومصارف خود را در کل منابع ومصارف کلان بانکها افزایش دهد واز سوی دیگر با ارائه خدمات بانکی به بیمه شدگان ومستمری بگیران سازمان وبا اعطای تسهیلات مالی از طریق وجوه سازمان نزد خود ( وجوه اداره شده ) در خدمت بیمه شدگان باشد . سازمان نیز علاوه بر تعاملات گسترده ای که با این بانک دارد در سال ۷۸ بالغ بر ۳۰۳ میلیارد ریال تسهیلات مالی به بیمه شدگان تحت پوشش خود اعطا کرده است .

علیرغم وابستگی نسبی این بانک به سازمان ( به جهت روشن نشدن وضعیت مالکیت سازمان بر کل سرمایه بانک ) هنوز رابطه ار گانیکی وتوسعه ای میان سازمان وبانک به روشنی متعین نشده که امید است تلاش های گسترده سازمان در سال جاری به ثمر رسیده ومالکیت کامل ونهائی این بانک به سازمان واگذار شود تا از این طریق این دو نهاد مکمل یکدیگر بتوانند بصورت همه جانبه وتوسعه ای زمینه ساز رشد وتوسعه یکدیگر شوند .

ساخت وساز واحدهای اداری ودرمانی : سازمان تامین اجتماعی با ارائه مهندسی نوینی از شرکت های ساخت وساز تحت پوشش خود ، اقدام به طراحی وتکوین شرکت سرمایه گذاری خانه سازی ایران به صورت یک هلد ینگ با مولفه هایی همچون محاسبه پذیر بودن ، شفاف سازی قیمت تمام شده در ساخت وسازها و; نمود تاسیس این شرکت گام مهمی در راستای جلوگیری از زیان در فعالیت های ساخت وساز وتلاش برای ایجاد نرخ بازگشتی همانند سایر سرمایه گذاری های سازمان خواهد بود .
سازمان در سال ۱۳۷۸ در عرصه های مختلف ساخت وساز ( تولید مسکن ، بیمارستان ، درمانگاه واحدهای اداری ، تجاری ، هتل ؤ;) فعالیت نموده است در سال ۱۳۷۹ فقط برای ایجاد ظرفیتهای لازم جهت واحدهای اداری ودرمانی خود مبلغ ۸۰۰ میلیارد ریال در بودجه سال جاری در نظر گرفته است ، علاوه بر این اعتبارات گسترده ای در رابطه با ساخت وساز انبوه ، تولید مسکن ، واحدهای تجاری و; اختصاص داده است .

باز پرداخت بدهیها ی معوقه دولت به سازمان : تلاش های گسترده سازمان در رابطه با وصول با مطالبات خود از دولت به ثمر رسیده وبا مساعدت ویژه رئیس جمهور محترم در طی سالهای ۷۸ و۷۹ با دو مصوبه وهر کدام به مبلغ ۰۰۰ ، ۴ میلیارد ریال ، دولت عزم واراده خود را در زمینه باز پرداخت بدهیهای معوقه خود در قالب واگذاری شرکتهای دولتی به سازمان به منصه ظهور رساند . این امر موفقیتی برای خدمتگزاران سازمان واز نکات امید بخش در جهت افزایش دارائیها وارتقاء توان اقتصادی سازمان خواهد بود . تاکنون شرکتهای زیر به سازمان واگذار شده است :

کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ۵/۲۵ % ، صید وصنعت ایران ۱۸ % ، شرکت ایرانگردی وجهانگردی ۵۰ % ، لوله سازی اهواز ۵/۲۵ % ، انتشارات علمی وفرهنگی ۵۱ % ، ایران گاز ۵۰ % ، پرسی گاز ۵۰ % ،صنایع ملی گاز ۵۰ % ،نفتکش ایران ۳۳ % ، پتروشیمی شیراز ۵/۸ % ،پتروشیمی اراک ۲/۴ % ، پتروشیمی خارک ۳/۱۸ %، پتروشیمی اصفهان ۸۸/۱۴ % واگذاری این مجموعه های گسترده تولیدی واقتصادی باعث خواهد شد که سامان صندوق بیمه اجتماعی کار آمدتر شده وبعضی از تهدیدات متوجه این سازمان مرتفع گردد . سازمان بعضی از این شرکتها را به جهت الزامات قانونی ویا در انطباق با مجموعه فعالیت های اقتصادی وتولیدی خود ، نگهداری وتصدی خواهد کرد وبعضی از این سرمایه ها ی در یافتی را پس از سامان دهی وسرمایه گذاری لازم جهت فروش با بالاترین سطح قیمت ( بمنظور صیانت از دخائز بیمه شدگان ) به معرض فروش خواهد گذاشت .

مهندسی نوین امور ، ساختار ها ، وظایف وتشکیلات : بهبود واصلاح فرایند های تصمیم سازی وتصمیم گیری یکی از سرلوحه اجرا گذاشته شده است ، که بعضی از دستاوردهای آن عبارتند از :

ـ طراحی واجرای نظام برنامه ریزی سازمان ونهادینه شدن آن تا تنظیم برنامه پنجساله برای سازمان .
ـ تنظیم برنامه پنجساله سازمان مبتنی بر کلان نگری ، همه جانبه نگری وآینده نگری که در تبیین راهبردهای میان مدت ودر نتیجه ایجاد وفاق وهمدلی در بین همکاران سازمان نقش مهمی خواهد داشت .

ـ مبادله موافقتنامه بین ستاد وادارات کل بیمه ای ومدیریتهای در مانی استانها به منظور گسترش ظرفیتهای استانی ، تفویض گسترده اختیارات ، کاهش مکاتبات غیر ضرور و; این اقدامات ، فرصتهای تازه ای را به ستاد برای پذیرش نقش اصلی خود که همان سیاستگزاری ، برنامه ریزی ، نظارت و; می باشد ، داده است .

ـ نوسازی وباز سازی تشکیلات سازمان مبتنی بر روان سازی ، انسجام توسعه ای وارتباط ارگانیکی
ـ نوسازی تشکیلات وشرح وظایف دفاتر اسناد پزشکی ومدیریت های درمان استانها وطب کار
ـ تعمیرات اساسی وتامین فضای مناسب واستاندارد برای بخشهای بیمه ای ودرمانی
ـ تحول جدی در اجرای اتوماسیون ومکانیزه شدن اکثر شعب ، بیمارستانها ، ادارات کل ودفاتر اسناد پزشکی
ـ اهتمام در شفاف سازی آمارها وبسط قلمرو های تولد آمار به قلمرو های درمان وسرمایه گذاری
ـ طراحی نظامات بودجه بندی برنامه ای ، سرمایه گذاری وتعاملات سازمان وشرکتهای تحت پوشش
ـ تدوین اولین سری از گزارشات اقتصادی واجتماعی سالیانه سازمان مربوط به سالهای ۷۷ و۷۸ ونیز انتشار فصلنامه تامین اجتماعی ، چند ده کتاب پژوهشی وتحقیقی وهمچنین ارائه گزارش کلان ماموریت ها وعملکردها ی سازمان تامین اجتماعی به رسانه ها ، بیمه شدگان ، کار فرمایان ، آحاد مردم ومقامات ودستگاههای دولتی ، بخشی از فعالیتهای سازمان در این قلمرو بوده است .
استاندارد سازیها واخذ گواهینامه ایزو : در سال ۷۸ مقوله استاندارد کردن واحدهای اداری ودرمانی سر لوحه کار سازمان قرار گرفت . در همین راستا تدوین مبانی نظری ، تشکیلاتی ، اجرائی وفراهم کردن نیروی انسانی کار آمد وایجاد فضای مناسب فیزیکی مجموعه اقدامات سازمان در سال ۷۸ بوده است . در سال ۷۹ اخذ گواهینامه ایزو ۹۰۰۲ برای دو بیمارستان سازمان برای اولین بار در کشور ونیز آمادگی وتهیه مقدمات برای دریافت این گواهینامه در سایر بیمارستانها نظیر همچون بیمارستانهای فیاض بخش ، ارومیه وگنبد وتهیه مقدمات اخذ گواهینامه بین المللی ایزو برای تعدادی از شعب منتخب بخش بیمه ای ( شعب ۲ ،۶ ، ۷ ، ۹ ، و۲۶ تهران ) وادارات کل تهران بزرگ ودر آمد حق بیمه بخشی از فعالیتهای سازمان در این زمینه است .

به موازات ، این فعالیت ها، سازمان در شرکت های تحت پوشش نیز فعالیتهای گسترده ای جهت اخذ گواهینامه بین المللی ایزو ( ایزو ۹۰۰۰ وایزو۱۴۰۰۰ ) به انجام رسانده است ، به نحوی که در حال حاضر ۵۰ درصد از شرکتهای متعلق به سازمان دارای گواهینامه ایزو می باشند وهمچنین غالب شرکت های سازمان بعنوان تولید کنندگان دارای ایزو مدیریت وتولید ، صادر کننده نمونه ، تولید کننده نمونه ملی و; شناخته شده اند .

سازمان تامین اجتماعی وبرنامه سوم توسعه کشور : بر اثر فعالیت های رو به گسترش سازمان وفرهنگ سازی آن ، امور تامین اجتماعی در برنامه سوم مورد توجه ویژه ای قرار گرفت ، بطوریکه در برنامه سوم توسعه کشور ، فصل پنجم تحت عنوان نظام تامین اجتماعی ویارانه ها برای اولین بار گنجانیده شده است ، که نشانگر توجه دولت ومجلس به مقوله تامین اجتماعی می باشد . در این فصل علاوه بر سیاست گذاری کلان در امور مربوط به نظام جامع تامین اجتماعی ، در موارد ۳۷ الی ۳۹ و۴۰ آن ، اختصاصاً مواردی مرتبط با سازمان تامین اجتماعی مطرح شده است که در جهت ارتقاء منابع ، ارائه خدمات بهتر وبیشتر به بیمه شدگان ومستمری بگیران وبهینه سازی فرایند شکل گیری در مصارف می باشد ، از قبیل :

ـ کنترل دستمزد مبنای پرداخت حق بیمه در دو سال آخر بیمه پردازی ووصول خسارت وارده به سازمان وجریمه افراد متخلف بمنظور جلوگیری از افزایش غیر طبیعی دستمزد در دو سال آخر .

ـ پرداخت مستمری به بازماندگان بیمه شدگانی که در ده سال آخر حیات دارای یکسال سابقه پرداخت حق بیمه متضمن ۹۰ روز در سال آخر نیستند ، مشروط بر اینکه سابقه پرداخت حق بیمه آنان بین ۱۰ تا ۲۰ سال باشد وپرداخت غرامت فوق مقطوع به بیمه شدگان فوق ، در صورتی که سابقه پرداخت حق بیمه آنان تا ده سال باشد .

ـ روان تر نمودن نقل وانتقال سوابق پرداخت حق بیمه بین صندوق ها با رعایت اصول محاسبات بیمه ای .
سازمان تامین اجتماعی وطراحی نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور : عملیاتی کردن اصل ۲۹ قانون اساسی که بر خورداری از حمایت های باز نشستگی ، سالمندی ، درمان و; را بعنوان حقی همگانی ارزیابی نموده وآن را بر دولت تکلیف کرده است ، سازمان تامین اجتماعی را حسب دستور ریاست محترم جمهور بر آن داشت که با حداکثر تلاش واهتمام نسبت به عملیاتی کردن نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور مشارکت داشته باشد واز هر جهت یارویاور نظام ( دولت ، مجلس و;) در تحقق این مهم باشد .

تولیدات گسترده سازمان در این خصوص ونشر آن بین دستگاههای اجرائی ، دولت ومجلس وآحاد مردم از اقدامات سازمان در این زمینه بوده است . تصویب ماده ۴۰ قانون برنامه سوم توسعه ومقدمات تنظیم لایحه اجرایی نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کشور گام موثری در اجرای این مهم می باشد .
بر پایی این نظام تاثیر بسزایی بر تبیین جایگاه سازمان در مجموعه تامین اجتماعی کشور با رعایت حفظ شان ومنزلت تخصص آن به عنوان یک سازمان بیمه ای ونه حمایتی خواهد داشت وبه شفاف سازی مرز بین وظایف بیمه ای سازمان ووظایف حمایتی سایر اجزاء نظام جامع رفاه وتامین اجتماعی کمک خواهد نمود . این در حالی است که همچنان نگرانیهایی در خصوص تداخل کارکردهای حمایتی با بیمه ای وبر هم خوردن اصول حاکم بر صندوقهای بیمه اجتماعی وجود دارد که باید از هر نظر مراقب ومواظب بود که جلوی این ضربات گرفته شود .
اتومایسیون وفرهنگ آن در سازمان : گرچه ورود تکنولوژی سخت افزاری به سازمان از دیر باز انجام گرفته است ، معهذا بدلایل عدیده از جمله فراهم نبودن بستر مناسب وعدم گسترش فرهنگ سازمانی ، متأ سفانه شاهد عقب ماندگی سازمان در این بخش مهم می باشیم . با تلاش گسترده ای که در این زمینه انجام گرفته است امید می رود با همدلی عمومی همراه با استفاده از تکنولوژی وماشین ، شاهد تحقق کامل امر اتومایسیون که مفهومی واقعی آن اصلاح روشها است ، باشیم . در این راستا اقدامات زیر طی سالهای ۷۹ ـ۷۶ انجام گرفته است :
ـ ساخت سیستمهای اصلی وصول حق بیمه ( ۸سیستم ) وزیر سیستمهای مرتبط ونصب آن در بیش از ۸۰ % شعب
ـ ساخت سیستمهای اصلی مستمریها ( ۴ سیستم ) وزیر سیستمهای مرتبط ونصب در کلیه شعب
ـ ساخت سیستمهای اصلی نام نویسی وحسابهای انفرادی ( ۴ سیستم )وزیر سیستمهای مرتبط ونصب آن در کلیه شعب .
ـ ساخت سیستمهای اصلی امور بیمه شدگان ( ۱۱ سیستم ) وآمادگی جهت نصب
ـ ساخت سیستمهای اداری ومالی وآمادگی جهت نصب

ـ ساخت سیستم جامع بیمارستانی تامین ونصب وبهره برداری آن در کلیه بیمارستانهای ملکی
ـ ساخت زیر سیستمهای داروخانه، آزمایشگاهها وانبارهای داروئی که معمیم وترویج آنها با هماهنگی ومساعدت وزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی در حال انجام می باشد .

با توجه به پیشرفت های فوق ، استراتژی اصلی سازمان در سال ۸۰ در بخش اتومایسیون، مهندسی مجدد وارتقاء کیفیت سیستمها وطراحی ومعماری شبکه جامع اتومایسیون سازمان با استفاده از تکنولوژی های پیشرفته مخابراتی وارتباطی توام با اصلاح روشها ورفع کمبودها وآموزش گسترده همکاران می باشد .
رویکرد نوین محاسبات بیمه ای در سازمان : بیمه های اجتماعی وتصمیم سازی وتصمیم گیری در آن بدون تردید نیازمند بکار گیری علوم وفنون مرتبط با آن به ویژه بکار گیری اصول محاسبات بیمه ای می باشد ، مشخصه ویژه بین النسلی ومشاعی بودن صندوقهای مزبور ، همواره ایجاد می نماید که صندوقها نگاه به آینده را فراموش نکنند واین امر با محاسبات بیمه ای مقدور است ولاغیر ، در این زمینه قانونگذار لزوم آن را در تبصره ۳ ماده ۲۸ عنوان کرده که در این باره اقدامات زیر از سوی سازمان صورت گرفته است :

• ایجاد بستر باور سازمانی به لزوم محاسبات بیمه ای .
• شناخت نیازهای اطلاعاتی برای انجام محاسبات بیمه ای
• اخذ گواهینامه بهره برداری از نرم افزارهای ساخته شده توسط ILO در این زمینه
• تلاش در جهت بهره برداری از نرم افزارهای فوق .

تبیین واحصاء نیازمندیهای مطالعاتی وارائه آن به صورت پروژه برای تحقق زیر ساختهای اصول محاسبات بیمه ای .
در سال ۸۰ استراتژی سازمان ، عملیاتی نمودن محاسبات بیمه ای بطور دقیق وبا استفاده از نرم افزارهای مربوطه می باشد . هر چند در سال جاری نیز سازمان برای اولین بار در تاریخ فعالیت خود در اجرای تبصره ۳ ماده ۲۸ قانون تامین اجتماعی ، وضعیت مالی سازمان را تا سال ۱۳۹۵ پیش بینی نموده است .
سازمان تأمین اجتماعی وکانون های کارگری ، کار فرمایی وباز نشستگی : ادامه حیات پویای سازمانها ، بدون بر قراری تعامل مناسب با مخاطبین ( مشتریان )

مقدور نمی باشد . تعامل بعنوان رابطه ای دو جانبه باید از مشخصه های شفافیت ، عدالت وموزون بودن بر خوردار باشد . در همین راستا سازمان در سال ۷۹ موفق شده است در دو بخش کار فرمائی وباز نشستگی تعامل پایدار وقانونمندی را مطابق آئین نامه ای دو جانبه طرح ریزی نماید وبر قراری تعامل با تشکلهای کار گری وقانونمندی آن را نیز در دستور کار خود قرار دهد . استراتژی سازمان در سال ۸۰ در راستای اصل مشتری گرایی که به عنوان یک راهبرد برای خود انتخاب کرده است ، پی ریزی ، تداوم ، گسترش وپایدار ساختن تعامل با کلیه بخشهای مرتبط ( بیمه شدگان ، کار فرمایان ، بازنشستگان ومستمری بگیران )

وبخشهای تصمیم سازی وتصمیم گیری ( دستگاهها ، دولت ، مجلس ، قوه قضائیه و;) می باشد .
سازمان تأمین اجتماعی ومجلس شورای اسلامی : منابع ومصارف سازمان بموجب قانون شکل گرفته وهر گونه اصلاح وتغییری در آن مستلزم قانونگذاری میباشد ، لذا مجلس شورای اسلامی به عنوان رکن تصمیم گیر در بخش منابع ومصارف سازمان محسوب شده وخواهد شد . ارتباط ویژه سازمان با کمیته های مختلف مجلس شورای اسلامی وهمچنین کلیه واحدهای سازمان در استانها با نمایندگان یکی از الزامات اساسی در بهره گیری از توان مجلس برای پایداری سازمان باید باشد . ثمره ارتباط وتعامل موثر سازمان با مجلس محترم ، باعث شده است که هم اکنون طرحها ولوایح زیر در دستور کار مجلس قرار گیرد :
• طرح نحوه تأثیر سوابق منتقله از سایر صندوقها به صندوق تأمین اجتماعی ( شوراول آن به تصویب رسیده است )
• طرح اصلاح قانون بیمه اجباری کار گران ساختمانی ( شور اول آن به تصویب رسیده است )

• لایحه عدم تاثیر تغییرات شناسنامه ای در بر خورداری از مزایای تأمین اجتماعی ( شور اول آن به تصویب رسیده است )
• لایحه بازنشستگی پیش از موعد در کار های سخت وزیان آور ( شور اول آن به تصویب رسیده است )
ضمن آن که طرحهاولوایح دیگری نیز در دستور کار می باشد که هر کدام به نوعی بر صندوق ومنابع ومصارف آن اثر می گذارد ، لذا هوشمندی وحضور فعال ومؤثر در این فرایند یکی از استراتیژیهای مهم سازمان در سال ۸۰ خواهد بود .

سازمان تأمین اجتماعی ودولت : گرچه سازمان یک نهاد عمومی غیر دولتی است ، ولی از آنجائی که بقای صندوقهای بیمه های اجتماعی توسط دولتها تضمین می گردد ، لذا بسیاری از تصمیمات اتخاذی در دولت محترم بطور مستقیم وغیر مستقیم بر سازمان تأثیرات مثبت ومنفی به همراه دارد . از سوی دیگر جهت تقدیم لوایح قانونی ، باید فرایند دولت ـ مجلس طی گردد .

در سالهای اخیر ، دولت جایگاه ونقش سازمان تأمین اجتماعی را به خوبی در کنموده ودر جهت همراهی با منابع ومصارف سازمان ، تصمیمات خود را اتخاذ می کند . در همین راستا موضوعات زیر در دستور کار دولت قرار دارد :
• اصلاح قوانین ومقررات نقل وانتقال سوابق پرداخت حق بیمه بین صن

دوقها
• آئین نامه های موضوع برنامه سوم توسعه
• باز پرداخت دیون دولت ناشی از ماده ۲۸ قانون ( ۳ % سهم دولت )
• حداقل سازی اخذ مالیاتها از سرمایه گذاریهای سازمان
اعاده سرمایه بانک رفاه کار گران به سازمان
• باز پرداخت ارزش روز سهام ملی شده نزد سایر بانکها

اصلاحات پیشنهادی سازمان در قلمرو وقوانین ومقررات .
در سال ۸۰ استراتژی سازمان ، بر خورد فعالانه با موضوعاتی در قلمرو دولت می باشد وامید آن دارد عنایات دولت به سازمان کماکان استورار یابد .
چشم اندازها وچالشهای سازمان
گسترده عملیات سازمان در فضای مجرد وانتزاعی شکل نمی گیرد ، این گسترده با دینامیزمهای خود خواهان استمرار بقا وتوسعه می باشد . از این رو باید عوامل مهم محیطی حاکم وبر فرایند وعملیات خود را تشخیص داده وراهبردها وراهکار های متناسبی در جهت پاسخگویی به این عوامل تعریف وتعیین نماید . با توجه به اهمیت شرایط محیطی ، در این بخش به عواملی که انتظار می رود در حال حاضر ویا در آینده بر راهبردهای سازمان مؤثر باشند به طور اختصار اشاره ای خواهد شد :

عوامل محیطی بیرونی ( فضای حاکم بر کشور ):
رشد شاخص های عمده اقتصادی کشور به همراه ایجاد صندوق ذخیره ارزی ، نوید بهبود شرایط اقتصادی را در سال جاری وسال ۸۰ به همراه دارد . به لحاظ این که همبستگی معنی دار ومستقیمی بین بودجه دولت وبودجه سازمان بر قرار است ، پیش بینی می شود که منابع سازمان با افزایش سرمایه گذاری های جدید در اقتصاد وافزایش بکار گیری ظرفیتهای خالی بخش تولید ودر نتیجه ، بهبود سطح اشتغال از رشد مناسبی بر خوردار شود . در حال حاضر کاهش نرخ ورودی به صندوق ( جمعیت بیمه شده اصلی ) از یک سو وافزایش نرخ خروجی از صندوق ( مستمری بگیران ) از سوی دیگر ، یکی از چالشهای عمده سازمان محسوب می شود که هر دو نرخ به شدت متأثر از فضای عمومی وکلان کشور یعنی رکوردی ـ تور می باشد .
بحران پیش گرفتن مصارف بر منابع که یکی از معضلات اصلی وکلیدی سازمان بوده وخواهد بود بر اثر کارکرد مولفه های ذیل که موجبات تسریع در رسیدن به نقطه سر به سر ( نقطه بحران ) را فراهم ساخته عبارتند از :

ـ عدم انجام تعهدات توسط دولت ( عدم پرداخت ۳% حق بیمه ، عدم پرداخت قانون معافیت سهم کار فرما و;)
ـ ضربه به ذخائر نقدی سازمان در بانکها که بر اثر اجرای برنامه تعدیل ساختار ، ارزش واقعی خود را از دست دادند
ـ باز نشستگیهای پیش از موعد بدون تامین منابع مصوب دولت ومجلس

ـ مصوبات دولت ، شورای اقتصاد ، مجلس مبنی بر افزایش قیمتها وتعرفه ها که سازمان بشدت متأثر از آنها می باشد
ـ پایین بودن در صد اشتغال به دلیل جنگ تحمیلی ورکود اقتصادی
ـ دریافت تعرفه ها وعوارض از سازمان

ـ عدم بهره گیری از فرصتها ، ذخائر ومنابع از طرف سازمان در ظرف دو دهه گذشته
ـ اختصاص بخش عمده ای ذخائر سازمان به احداث بیمارستانها ومراکز درمانی به نیابت از دولت
افزایش نرخ بیکاری به رقم ۳/۱۵ درصد ، یکی از نگرانیهای جدی سازمان است . زیرا این امر نه تنها شرایط زندگی وامنیت فردی وخانوادگی این افراد را به خطر انداخته وفشارهای سیاسی واجتماعی را برای اقداماتی نظیر تصویب قانون باز نشستگی پیش از موعد ، قانون عدم مشمولیت کارگاههای زیر ۵ نفر و; افزایش داده وخواهد داد ، بلکه ضمن افزایش ضریب وابستگی ( خروج گسترده باز نشستگان وورود اندک بیمه شدگان جدید ) وافزایش سن ورود به صندوق که بسیار تهدید آفرین است ، این سازمان را نیز از دریافت سالیانه مبلغی حدود ۰۰۰ ،۵ میلیارد ریال در آمد محروم ساخته است .

ـ دریافت مالیات سرمایه گذاری سازمان تأمین اجتماعی از چالشهای عمده سازمان در به کار گیری ذخایر خود می باشد ، بگونه ای که بخش عمده ای از بازدهی سرمایه گذاریهای این سازمان را به خود اختصاص می دهد . این در حالی است که سرمایه گذاریهای سازمان به لحاظ ساختار هزینه ای وتعهدی بودن سازمان از یک طرف ونقش این سازمان در ارائه منافع اجتماعی مستقیم وغیر مستقیم ناشی از فعالیتهاوکارکردهای صندوق از طرف دیگر ، مستحق معافیت مالیاتی است .
متاسفانه نقش کلیدی واساسی صندوق بیمه اجتماعی ۲۶ میلیون نفری ودینامیزم حاکم بر آن کمتر شناخته شده ومورد توجه قرار گرفته وبه خاطر همین عدم شناخت نه تنها از این فرایند وقلمرو حمایت همه جانبه وگسترده صورت نگرفته تا بتواند با پایداری بیشتر خود زندگی وامنیت اقتصادی بیمه شدگان را رونق بخشد ، بلکه به صورت مستقیم وغیر مستقیم عملکردهای مجموعه دولت ، مجلس ، جامعه وتشکلهای رسمی وغیر رسمی باعث گردیده که ضایعات جبران ناپذیر بر اثر برنامه ومصوبات متوجه اقتدار ، کیان ومنابع ومصارف این صندوق که متعلق به ۲۶ میلیون نفر از مردم کشور است ، شود .

افزایش رقم مطالبات سازمان از اشخاص حقیقی وحقوقی وشهرداریها به رقم ۶۵۰ ، ۳ میلیارد ریال در سال ۷۸ وبا رشدی معادل ۲۶ درصد نسبت به سال قبل از آن ، (ناشی از تداوم شرایط رکودی ـ تورمی ونیز پنهان کردن وفرار از پرداخت حق بیمه ) زنگ خطری برای استواری وپویایی صندوق بین النسلی سازمان است که تداوم افزایش آن بحران آفرین خواهد بود . در این راستا وظیفه خطیری علاوه بر سازمان متوجه دولت ، دستگاههای دولتی ، شرکتهای دولتی وخصوصی است که نگذارند این مطالبات موجبات ناتوانی سازمان را در انجام تعهدات خود باعث شود .

عدم اجرای نظام ارجاع خدمات درمانی در سطوح کشور وفراهم نشدن شرایط اجرای طرح سطح بندی خدمات درمانی سازمان به همراه افزایش تعرفه های درمانی ، حذف یارانه های دارو وعدم ضمانت اجرایی در برخورد با متخلفین باعث افزایش شدید هزینه های سازمان در ارائه خدمات درمانی شده وخواهد شد ونگرانیهای جدی در تامین منابع لازم برای تامین درمان ۲۶ میلیون نفر از مولدترین وشریفترین اقشار جامعه را باعث می گردد که این نیز در سال جاری وسال آینده به یک چالش عمده برای سازمان تبدیل شده ومی شود .

عوامل درون سازمانی ک در کنار چشم اندازها وچالشهای ناشی از فضای اقتصادی واجتماعی کلان کشور ، بیمهاوهراسهایی در درون سازمان نیز وجود دارد که چالشهای جدی برای آینده سازمان ایجاد کرده است . اهم این چالشها ذیل است :

ـ توجه ناکافی به مقوله ضرورت سرمایه گذاری برای سازمان که منجر به کاهش سهم منابع سرمایه گذاری ازکل منابع سازمان وعدم بهره گیری به موقع از فرصتهای سرمایه گذاری در دو دهه گذشته شده است .

توجه جدی به مقوله ظرف سه سال گذشته وهمچنین دریافت بیش از ۴ هزار میلیارد ریال بدهی دولت به صورت سهام شرکتها ، هنوز کافی به مقصود نبوده واین سرمایه ها در بهترین حالت خود امروزه می تواند حدود ۸ % از مصارف سازمان را تامین کند ، توجه جدی به امر سرمایه گذاری وجایگاه آن جهت تامین بخش قابل ملاحظه ای از منابع سازمان یکی از چالشهای کلیدی سازمان طی سالهای آینده خواهد بود .

ـ علیرغم تلاشهای انجام شده در بخش بیمه ای ، مشکل عدم پاسخگوئی سریع به مخاطبین ( کار فرمایان ، بیمه شدگان مستمری بگیران ) سبب مراجعات مکرر این عزیزان شده ونارضایتی آنها را به دنبال داشته که بحران عدم مقبولیت ومشروعیت را به عنوان یک چالش در پیش روی سازمان قرار داده است که امید است با اجرای نظام نوین سوابق واصلاعات سازمان این مانع بزرگ واساسی نیز از بین برود .

نظام مالی سازمان با گستردگی خاص خود که بر اساس حسابداری نقدی شکل گرفته ، دارای مشکلات فراوانی است که عدم قابلیت انطباق آن با ماهیت تعهدی بودن صندوق مشاع بین النسلی سازمان منجر به ایجاد ذهنیت غیر واقعی از سازمان ( یک سازمان پولدار ) شده است . بر پائی نظام نوین مالی وmis مدیریت که هم اکنون در دستور کار سازمان قرار دارد در راستای بر خورد با این چالش است .

ـ نظام بودجه بندی نامناسب موجود سازمان که امکان پیگیری راهبرداری وبرنامه ها را در بودجه های سالیانه دشوار نموده ، سازمان را از برخورد اری یک نظام بودجه ای متکی بر برنامه ها محروم ساخته وبسیاری از معضلات را برای سازمان بوجود آورده است ، که توجه جدی به این چالش یکی از ضرورت های حتمی این برهه از حیات سازمان است .
کیفیت نازل خدمات وتولیدات سازمان در بخش بیمه ای ، درمانی و; که موجبات نارضایتی مشتریان سازمان را فراهم ساخته یکی از چالش های کلیدی سازمان می باشد که ظرف چند سال اخیر با فراهم ساختن تمهیداتی همچون سامان سوابق ، برپائی نظام نوین اطلاعات ، سطح بندی خدمات در مانی ، استاندارد کردن واحد ها و; ، سازمان در صدد بر خورد با این چالش ها می باشد.
• مشکلات نظام اداری سازمان در عدم توانایی انطباق با شرایط روز وعدم توانایی کار آمد در جذب ونگهداری از نیروهای متخصص وهمچنین فراگیر کردن آموزشهای توسعه ای جهت باز سازی ونوسازی ظرفیت های فکری کارکنان خود ، یکی از چالشهای دیگر سازمان می باشد .
تاخیر در استقرار کامل اتومایسیون ودر نتیجه عدم هماهنگی عملکرد سازمان با نیازهای روز از جمله سرعت ودقت ، پاسخگویی به موقع و; که موجبات نارضایتی بیمه شدگان وکار فرمایان را فراهم آورده وسازمان را نزد آنها در موضعی فروتر قرار داده است ، امروزه یکی از چالشهای سازمان شده است .
• تاخیر در طراحی واجرای نظام کار آمار واطلاعات صحیح ، دقیق وبا قابلیت دسترسی سریع ، سازمان را با مشکل مواجه ساخته وامکان نظارت توسعه ای را از مدیریت سلب نموده است .
• تاخیر در طراحی واجرای نظام کار آمد ومنسجم نظارت وارزشیابی از کلیه بخشها بصورت توسعه ای ، مستمر وهمه جانبه از چالش های دیگر سازمان است .
• ناهمسویی باورها ، اعتقادات وسطح آگاهی های بیمه شدگان ، کار فرمایان ومستمری بگیران با اهداف ورسالت های سازمان که مطالبات گسترده ای از سازمان را فراهم ساخته از یک سو وتوانمندیهای اندک ومحدودیتهای سازمان در پاسخگویی به این مطالبات ، یکی از چالشهای امروزین سازمان شده است .
• ضعف ارتباط ارگانیک ع پویا ومتعامل بین حوزه های تصمیم گیری وتصمیم پذیری در ارکان سازمان وفقدان نظام مشارکتی کار آمد وموثر جهت تقویت انگیزش ومسئولیت پذیری وبهره گیری از دانش وتجربه کلیه نیروهای ستادی وصف ، که می تواند در مصارف با شرایط عصری ، سازمان را دچار ضربه سازد ، یکی از چالش های اساسی حاکم بر سازمان است که چاره جویی وسرمایه گذاری برای بر پائی یک نظام ارگانیکی وتوسعه ای بین بخش های مختلف در مان ، بیمه ای ، سرمایه گذاری و; وهمچنین امور ستاد وصف یکی از الزامات اساسی این دوره می باشد .

با توجه به شرخ پیش گفته ، راهبردها وخط مشی های سازمان در بودجه سال ۱۳۸۰ به شرح ذیل اعلام می گردد :
راهبردها وخط مشی های برنامه وبودجه سال ۱۳۸۰ سازمان تأمین اجتماعی
راهبردهای پایدار :
ـ الزامی تجربی ، تاریخی وعلمی حاکی از آن است که سازمان برای حفظ ، تداوم حیات ورشد خود لازم است رویکرد مشتری گرائی را پیشه خود سازد ، این رویکرد باید بیش از گذشته تدوین ، تصویب وعملیاتی شود . مشتری گرایی بعنوان یک راهبرد پایدار ومستمر است که کلید سطوح سازمان باید نسبت به انجام آن ملزم شوند ودر این راستا افزایش رضایت مندی مستمری بگیران ، بیمه شدگان وکار فرمایان باید مرام سازمان تلقی گردد . تحقق این مهم در گرو موفقیت سازمان در امر توسعه سازمانی وارتقاء کیفیت تولیدات ودر نهایت بر پائی یک سازمان پاسخگو می باشد .
ـ اصلاح پایدار ومستمر ساختار منابع ومصارف بصورت کار آمد وبسیج عمومی در داخل سازمان وکشور جهت جلوگیری از پیشی گرفتن مصارف بر منابع وپایداری صندوق بیمه اجتماعی یکی از راهبردهای اساسی سازمان می باشد .

ـ ایجاد تعادل وتوازن مستمر وتوسعه ای در مصارف سه بخش کلیدی سازمان یعنی مصارف در مان ، مصارف مستمری بگیران حال ومصارف مستمری بگیران آینده ( ذخائر ) به منظور پایداری حیات صندوق بیمه اجتماعی نیز از راهبردهای کلیدی سازمان می باشد .

ـ مهندسی نوین از امور ( ارتباطات ، ساختارها ، رویه ها و;) وتوسعه سرمایه انسانی گسترده سازمان بصورت مستمر وپایدار واصلاح دائمی نظام های تصمیم گیری با تاکید بر مشارکتی وشبکه ای کردن مدیریت جهت تحقق توسعه سازمانی از راهبردهای اساسی وهمیشگی سازمان می باشد .
ـ استاندارد سازی در تمامی عرصه های کار وتلاش سازمان بمنظور ارائه خدمات بیشتر ، بهتر ومتنوع تر در بخشهای درمانی وبیمه ای وهمچنین تسریع وتسهیل وبهنگام سازی ارائه خدمات سازمان به بهره مندان ( بیمه شدگان ، مستمری بگیران و;) نیز از راهبردهای مستمر وپایدار سازمان تلقی شده وباور عمومی کلیه کارکنان باید بر اساس شکل گیرد .

 

را هبردهای امور بیمه گری در بخش مصارف :
ـ سامان امور بیمه گری بر اساس رعایت عدالت اجتماعی وقاعده عدالت ( چگونگی پرداخت حق بیمه ، چگونگی سنوات پرداخت حق بیمه و;) منطبق با مبانی وموازین محاسبات بیمه ای
ـ توسعهسازمانی در قلمرو وفرآیند های بخش بیمه ای وکار آمد کردن ، روان سازی وسامان امور واستاندارد کردن واحدها ، روشها وفر آیند های کاری آن
ـ ارتقاء کیفیت تولیدات وافزایش رضایت مندی بیمه شدگان وکار فرمایان
خط مشی های امور بیمه گری در بخش مصارف :
ـ گسترش پوشش بیمه ای به اقشار جدید که تا کنون مشمول قانون تامین اجتماعی قرار نگرفته اند بالحاظ نمودن منطبق محاسبات بیمه ای
ـ قانونمند وضابطه مند نمودن امور بیمه ای
ـ ارتقاء سطح کمی وکیفی خدمات ارائه شده به بیمه شدگان ومستمری بگیران
ـ سامان نوین وکار آمد کردن امور
ـ قانومند کردن مصارف سازمان در بخش بیمه ای بر اساس محاسبات بیمه ای
ـ اصلاح نظام پرداخت تعهدات کوتاه مدت ( کمک ازدواج ، عائله مندی ، مقرری بیمه بیکاری ، حق اولاد و;) وتعهدات بلند مدت ( پرداخت حقوق باز نشستگی و;) در جهت ارتقاء سطح رضایت مندی بیمه شدگان وباز نشستگان

ـ بر قراری تعاملات توسعه ای ومستمر بین سازمان با بیمه شدگان ، باز نشستگان واتحادیه های مربوط به آنها
ـ تهیه وتنظیم ونشر کتاب جامع تخصصی فنی ودر آمد مربوط به بازنشستگان ، بیمه بیکاری وبیمه شدگان جهت راهنمائی مشتریان واستاندارد کردن فر آیند ها وبر خورداری کارکنان از رویه روال یکسان در برخورد با مسائل وموضوعات بیمه ای
ـ بر پائی نظام کنترل ، نظارت وارزشیابی از واحد ها ومدیریت های بیمه ای
ـ ترویج وگسترش استاندارد سازی فعالیت ها، فضاها وروند شکل گیری مصارف در کلیه واحدهای بیمه ای
ـ ارتقاء سطح کنترل ونظارت بر فر آیند چاپ ، صدور ، تجدید وتمدید اعتبار دفتر چه های درمانی وایجاد هماهنگی بیشتر با بخش درمان در زمینه کنترل دفتر چه ها
ـ گسترش انجام معاینات پزشکی قبل از ورود وعقد قرار داد با بیمه شدگان وتقویت کنترلهای لازم در هنگام صدور احکام مستمری بویژه مستمری از کار افتادگی
ـ حضور فعال وموثر در مراجع ومجامع تصمیم گیری کلان کشور نظیر مجلس ، دولت وکمسیونهای مربوطه
ـ تنتقیح مجدد وتطبیق بخشنامه ها ودستور العملها با قوانین به منظور رفع ابهامات ومغایرتهای احتمالی وتلاش برای بر طرف کردن خلاهای قانونی
ـ گسترش وتعمیم نظام مکانیزه در جهت پاسخگوئی سریع به مراجعین وپیکر بندی کل سیستم ها بصورت شبکه ای
ـ ساماندهی سوابق بیمه شدگان وبر پایی نظام نوین اطلاعات سازمان وعملیاتی کردن آن در سال ۸۰ جهت پاسخگویی سریع ودقیق به بیمه شدگان ومستمری بگیران

ـ صدور کارنامه در مورد سنوات خدمتی بیمه شدگان ( به هنگام در خواست )
ـ ارائه خدمات بهنگام وسرعت بخشیدن کارها از طریق استانداردسازی واحدهای بیمه ای به لحاظ فیزیکی ، روشهای کاری و;
ـ اصلاح وتکمیل فر آیند شناسائی بیمه شدگان وایجاد شماره جامع برای بیمه شدگان
ـ بهنگام سازی دستور العمل های اجرائی ، متناسب با نیازهای روز
ـ باز نگری واصلاح بخشنامه ها ، دستورالعمل ها وسایر مقرراتی که در افزایش هزینه های کوتاه مدت وبلند مدت ونیز بیمه بیکاری موثر خواهد بود وانطباق آن با قوانین جاری

ـ تنظیم لوایح برای اصلاح قوانین ومقررات مربوط به بیمه اختیتری وحرف ومشاغل آزاد ، قالیبافان و;. در جهت تعادل منابع ومصارف بر اساس محاسبات بیمه ای
ـ تعیین ضوابط لازم برای ورود به صندوق جهت افراد منتقله از سایر صندوقها
ـ تلاش در جهت ایجاد تناسب بین سن باز نشستگی وامید به زندگی
ـ تلاش در جهت اجرای قاعده عدالت در برخورداری از حمایت ها متناسب با سنوات پرداخت حق بیمه ، دستمزد مبنای کسر حق بیمه و;.
ـ تنظیم ورودیها وخروجیها ی سیستم بر اساس اصول آمار ومحاسبات بیمه ای

راهبردهای بخش درمان
ـ افزایش کار آیی
ـ ارتقاء کیفیت وافزایش اثر بخشی
ـ ارتقاء رضایت مندی مصرف کنندگان وفراهم کنندگان خدمات بهداشتی ودرمانی
خط مشی های بخش درمان مستقیم :
ـ استاندارد سازی در ارائه خدمات درمانی
ـ استاندارد سازی در تجهیزات پزشکی
ـ آموزش نیروی انسانی در جهت ارتقاء دانش حرفه ای

ـ سطح بندی خدمات درمانی بستری وسرپائی وتقویت ارجاع در بین مراکز ملکی
ـ تدوین الگوهای نظارتی در جهت ایجاد نظارت نامحسوس با استفاده از شاخصهای کمی کیفی بر اساس موازین علمی
ـ استقرار سیستم ایزو در بیمارستان های منتخب واجرای این سیستم در سطح سوم خدمات سر پائی ( پلی کلینکها )
ـ نگهداشت سیستم ایزو در جهت بهبود مستمر کیفیت در آن دسته از بیمارستانها که گواهینامه ایزو اخذ نموده اند .
ـ همکاری با سایر سازمانها ی بیمه گر ووزارت بهداشت ، درمان وآموزش پزشکی در جهت ایجاد نظام ارجاع وپزشک خانواده به منظور ایجاد سطح بندی خدمات سر پائی ع ایجاد پرونده بهداشتی برای هر فرد وردیابی هزینه های درمانی هر بیمه شده .

ـ تلاش گسترده در جهت محاسبه پذیر نمودن عملیات ، شفاف سازی قیمت تمام شده خدمات درمانی ، امکان مشارکت بخش خصوصی ، رعایت اصول اقتصادی وفراهم نمودن زمینه اداره بیمارستانها بصورت شرکتهای تحت پوشش

ـ اصلاح سیستم بودجه بندی در جهت دستیابی به بودجه برنامه ای
ـ تهیه شناسنامه مراکز درمانی وتجهیزات پزشکی

ـ تقویت نظام اطلاعات وآمار در جهت دستیابی به تعریف یکسان از داده ها واطلاعات
ـ اجرای شاخصهای درمانی به گونه ای که درصد اشتغال تخت به ۷۵ % ، میانگین اقامت بیمار به ۳ روز ومیانگین مراجعه به رادیولوژی از ۴ % وآزمایشگاه ۸ % بار فراتر نرود .ـ تسریع در تبدیل دفتر چه های درمانی دستی به دفتر چه های کامپیوتری
ـ طراحی نظام فر آیند های کمیسیونهای پزشکی وطب کار

ـ استقرار سیستم مدارک پزشکی در واحد های کمیسیونهای پزشکی وطب کار
ـ تدوین مدل توانبخشی حرفه ای برای مصدومین ومعلولین تحت پوشش
ـ تدوین دستور العمل اجرائی جامع معاینات صدور دفتر چه وادواری واجرای آن در مراکز طب کار
ـ تدوین الگوی خدمات درمانی ویژه مستمری بگیران
منطق ها وعوامل موثر بر بخش درمان مستقیم
منطق ها وعوامل موثر بر بخش درمان مستقیم به شرح ذیل می باشد .
۱ ـ جهت دستیابی به اهداف ، افزایش رضایت مندی بیماران ، استفاده بهینه از امکانات موجود ، استاندارد سازی واحدهای درمانی ، مصارف بودجه در بخش درمان مستقیم از طریق ذیل راهکارهای مناسب نگهداشت وضع موجود می باشد :
ـ ـ افزایش تخت های فعال بیمارستانی تا میزان ۱۰ % تختهای ثابت به نسبت رشد تعداد بیمه شدگان ومراجعین به مراکز درمانی در بیمارستانها یی که ضریب اشتغال بالای ۷۰ % دارند .
ـ جذب نیروهای متخصصی پزشک وپیراپزشک به نسبت رشد بیمه شدگان ومراجعین
ـ اجرای آئین نامه نحوه پرداخت حق الزحمه ساعتی پزشکان
ـ نگهداشت وضعیت بیمارستانهای یزد وشهریار که گواهینامه ISO دریافت نموده اند .
ـ تلاش در جهت باز آموزی ونو آموزی پرنسل به منظور ارتقاء سطح دانش وآگاهی حرفه ای با بر گزاری کلاسها وکنفرانسها ی علمی آموزشی
ـ تقویت کمیته های بیمارستانی
ـ نظارت بر کیفیت وکمیت فعالیتهای درمانی از طریق پزشک معتمد ، شورای پزشکی وکمیته های بیمارستانی
ـ بر آورد هزینه های دارویی با توجه به رشد قیمت دارو در سال آینده با در نظر گرفتن ۲۵ % افزایش قیمت دارو در بخش سر پایی و۳۵ % در بخش بستری
ـ تجهیز واحد های درمانی طبق ورژن مصوب
ـ تشکیل کلینیک های بیهوشی به منظور کاهش مدت بستری وآماده سازی بیماران قبل از عمل
۲ ـ توسعه مراکز درمانی ونیروی انسانی
ـ ایجاد وراه اندازی مراکز درمانی جدید اعم از درمانگاه وبیمارستانها در مناطق مورد نیاز بر اساس سطح بندی ارائه خدمات درمانی
ـ راه اندازی بخشهای جدید در بیمارستانهایی که از ضریب اشتغال تخت بالا بر خوردار بوده وتختهای موجود پاسخگویی نیاز مراجعین نمی باشد .
ـ جذب نیروی انسانی با توجه به نرم در واحدهای فعلی که بر اساس چارک تشکیلاتی دارای ردیف خالی می باشد به منظور گسترش میزان خدمات ارائه شده به بیمه شدگان در قالب سطح بندی
ـ ایجاد کلینیک های طب کار به منظور انجام معاینات صدور دفتر چه ومعاینات ادواری وپیشگیری از بیماری های شغلی بر حسب سطح بندی
ـ تقویت کمیسیونهای پزشکی موجود بدوی وتجدید نظر وایجاد آن در مناطق محروم مورد نیاز

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.