تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی دارای ۲۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد طراحی ، تولید و کاربرد مواد آموزشی :

تکنولوژی آموزشی چیست؟
قبل از کاربرد مفهوم جدید تکنولوژی برنامه ریزان و معلمان در راه بهبود امر تدریس و حصول نتایج بهتر آموزش از مواد و وسایل آموزشی با مفهوم «سمعی و بصری» آن کمک می گرفتند.

مفهوم امروزه تکنولوژی آموزشی- سطحی وسیعتر از مفهوم قبلی داشته و صرفاً در کاربرد مواد و وسایل خلاصه نمی شود.
تکنولوژی آموزشی را می توان به «مهندسی آموزشی» تشبیه نمود که می تواند با استفاده از تکنیک هایی که می داند برای آموزشی طرحی ارائه دهد که ضمن تسهیل آن یادگیری سریع تر، موثرتر و پایدارتری را به همراه داشته باشد.
بهره گیری تکنولوژی از سایر علوم:

تکنولوژی آموزشی از علوم مختلف خصوصاً از علم روان شناسی (روان شناسی تربیتی) بهره ی زیادی می برد از دیدگاه تکنولوژی آموزشی امروزه ثابت شده آموزش موفق آموزشی است که مبتنی بر

خط زنجیره ای طراحی اجراء ارزشیابی باشد.
تعاریف تکنولوژی آموزشی

– تعریف لغوی تکنو به معنی فن و روش و لوژی به معنای شناخت
– معنی اصطلاحی- استفاده از یافته های علمی برای مقاصد آموزشی

– در طول زمان که تکنولوژی آموزشی دچار تغییر و تحول گردید تعاریف مختلفی نیز از آن ارائه گردید.
(۱۹۵۰)- آن رشته از فعالیتهای سیستمیک می دانستند که ماشین، مواد و تکنیک را برای رسیدن به هدفهای آموزشی و پرورشی به یکدیگر نزدیک می کرد.
– تعریف کمیته ملی مهندسی آمریکا- مجموعه ای از معلومات ناشی از کاربست علوم آموزشی، یادگیری در دنیای واقعی کلاس درس، همراه با ابزار و روشهایی که کاربست علوم نامبرده در بالا را تسهیل کنند. (آرمزی ودال ۱۳۵۳)

– از دیدگاه جی. آر. گاس: طرح سازمان یافته و استقرار یک سیستم فراگیری که از مزایای روشهای نوین ارتباطی جمعی، ابزار و وسایل بصری، سازمان بندی کلاس درس و روش های جدید تدریس بهره گیری می کند.
– تعریف مورد توافق همگان (تعریف جیمز براون و همکاران)
طراحی، اجراء و ارزشیابی سیستمیک تمامی فرآیند یادگیری و آموزش براساس هدف های مشخص و نتایج تحقیقات در زمینه های یادگیری انسانی و ارتباط و همچنین به کار گرفتن مجموعه ای از منابع انسانی و غیرانسانی به منظور ایجاد آموزشی موثرتر.
مراحل تکامل مفهوم تکنولوژی آموزشی (۵ مرحله)

مرحله اول- مرحله ابزار و وسایل:
از سال ۱۹۰۰ کارخانه های سازنده ابزار شروع به ساختن انواع پروژکتورها کردند که این ابزارها قادر بودند تصاویری را بر روی پرده نمایش دهند و گاه همزمان صدا را نیز با تصویر تولید کنند.

– بیشتر هدف سرگرم کننده داشت و مواد مورد نیاز مدارس تولید نمی شد (جنبه تجارتی داشت).
– عدم توفیق (تحقیق در مورد کارایی آن صورت نگرفته بود- با اهداف هم خوانی نداشت. فرد متخصص جهت کار با آن وجود نداشت.
مرحله دوم- مواد آموزشی

در این مرحله صاحبان صنایع با توجه به دست یافتن به بازار فروش خوبی که پیدا کرده بودند شروع به تولید نرم افزار نموده و کلاسها پرجنب و جوش تر شدند، فیلمبرداری ها، عکاس ها، وارد میدان شده و شروع به تولید مواد کردند.
– در این دوره پژوهش هایی درباره ی تأثیر رنگ بر آموزش، اندازه و تصویر و همچنین تأثیر مشخصات تصویربرداری مورد توجه بیشتر بود.
– عدم توفیق- عناصر دیگری مثل معلم و شاگرد نیز در آموزش دخالت دارند که مد نظر قرار نگرفته بود.
مرحله سوم- مرحله نظامها درسی

– در این مرحله به این نتیجه رسیدن برای موفقیت در آموزش باید بین کلیه عناصری که به نحوی در آموزش دخالت دارند هماهنگی صورت گیرد. (این مرحله از سال ۱۹۵۰ به بعد در غرب مطرح شد).
ویژگی های این دوره:
• توجه دقیق به نیازهای یادگیرندگان

• متخصصین به کل یادگیری و آموزش مدرسه ای به عنوان یک نطام نگریستند.
• از نظریه عمومی سیستم ها استفاده شد.

• طراحی منظم آموشی (تدریس)- تکنولوژی آموزشی مد نظر قرار گرفت.
• انواع خودآموزها و آموزشهای برنامه ای به کار گرفته شد.
مرحله چهارم- نظام های آموزشی

در این دوره متخصصین دریافتند که متغیرهای دیگری بر آموزش موثرند که الزاماً جزء سیستم آموزشی نیستند.
– در این دوره به نیاز خاص فرد و نیاز جامعه توجه شد.
– از نظر جامعه شناسان- اقتصاددانان و روان شناسان و تحلیل کنندگان نظام به عنوان افراد متخص استفاده شد.
مرحله پنجم- نظامهای اجتماعی

در کشور ما در حد مقالات پراکنده می باشد.
مراحل تکامل مفهوم تکنولوژی در ایران
۱- مرحله اول- از سال ۱۳۰۶ با ایجاد آزمایشگاه های فیزیک و شیمی و علوم زیستی آغاز شد و به دلایل زیر ناکام ماند:
– نداشتن کادر متخصص
– کمبود ابزار و وسایل

– عدم اعتماد به کاربرد وسایل
۲- مرحله دوم- از سال ۱۳۴۱ با تأسیس اداره ی آموزشی فعالیت های سمعی و بصری در وزارت فرهنگ آغاز شد.
توجه به فیلم- خرید فیلمها و جشنواره های بین المللی و;
۳- مرحله سوم- از سال ۱۳۵۳ آغاز- و با برگزاری دوره ی فوق لیسانس تکنولوژی به اوج رسید. ادامه ی آموزش های برنامه ای و تولید مواد بر اساس آن در همین سال توسط تلویزیون آموزشی شروع شد.
۴- مرحله چهارم- ایجاد دانشگاه آزاد و پیام نور از شاخص های این دوره بود.
بر اساس نیازهای فردی و تربیت افراد متخصص مورد نیاز جامعه

الگوهای طراحی منظم آموزشی:
برای طراحی منظم الگوهای مختلفی توسط صاحب نظران ارائه شد. ضمیمه
ونگ و والرسون- گرلاخ والی- ایندیانا- ویگر و بریگز- ویلبر و شرام- باناتی ، جیمز براون
طرح سیستمی پیام معروف به ایندیانا

مدل ویگر و بریگز
I هدفها
۱- تعیین هدفهای کلی
۲- تعیین هدفهای رفتاری
II- مخاطب
۳- تعیین تکلیف یا تعیین سلسله مراتب یادگیری
۴- تعیین رفتار ورودی و سنجش آن
III- 5- انتخاب محتوا
IV- سازمان
۶- تعیین روش ها و فنون آموزشی
۷- سازماندهی گروه ها
۸- تنظیم زمان و فضا
V- 9- رسانه ها: انتخاب منابع انسانی و غیرانسانی
VI- 10- ارائه- اجرای تدریس
VII- ارزشیابی
۱۱- ارزشیابی عملکرد
۱۲- بازخورد
الگوی جیمز براون و همکاران

– از دیدگاه تکنولوژی آموزشی هسته ی تمام فعالیت های آموزشی فراگیری می باشد.
تحلیل آموزشی- فرآیندی است که طی آن اهداف کلی آموزشی را به اهداف کوچکتری به عنوان اهداف جزئی و رفتاری تقسیم می نمائیم.
مرحله ی اول- اهداف
کلی-
جزئی-
اهداف رفتاری: همان عمل یا قابلیتی است که بروز آن را از فراگیر انتظار داریم.
ویژگی های اهداف رفتاری:
– رفتار
– شرایط: منظور تعیین شرایط و موقعیتی که فراگیر رفتار مورد نظر را در آن بروز می دهد.
در تعیین شرایط سه سئوال زیر مطرح است:
۱- یادگیرنده در هنگام عملکرد چه وسایل یا منابعی در اختیار خواهد داشت؟ (امکانات)
۲- یادگیرنده در هنگام عملکرد از چه وسایل یا منابعی محروم است؟ (محدودیت)
۳- تحت چه شرایطی به عملکرد خواهد پرداخت؟ (اوضاع و احوال عملکرد)
معیار: حداقل میزان قابل قبول برای بروز رفتار را گویند.
انواع معیار از قول میگر:
۱- با استفاده از محدوده ی زمانی
۲- با توجه به تعداد پاسخ های صحیح
۳- با توجه به درصد یا نسبت
۴- با توجه به ویژگی های عملکرد (تعیین یک ویژگی بر انجام عملکرد- با در نظر گرفتن کوچکترین اجزاء هر مرحله از الگو برتراند برای تدریس طراحی منظمی به عمل آورد.)
بحث سیستم
– تعریف سیستم

– انواع سیستم:
۱- انواع سیستم از لحاظ اندازه (خرده سیستم- سیستم- فراسیستم (سیستم کلان)
۲- انواع سیستم از لحاظ ساخت (طبیعی- مصنوعی)
۳- انواع سیستم از لحاظ تأثیر بر محیط: – باز – بسته
تجزیه تحلیل سیستم کلاس:

اجزاءِ سیستم- درون داد- فرآیند- برون داد- بازخورد
تعریف درون داد-
تعریف فرآیند-
تعریف برون داد-
تعریف بازخورد-

– ویژگی های درونداد- (شناخت درونداد)
مبحث ارتباط
– تعریف ارتباط
– انواع ارتباط:
۱- کلاسی
۲- غیرکلاسی
۳- درون فردی میان فردی گروهی
انواع ارتباط روزمره

مدل های ارتباطی:
خصوصیات و ویژگی های فرستنده و گیرنده ی پیام:
برلو چهار خصوصیت برای فرستنده و گیرنده در نظر می گیرد:
• مهارت لغوی
• گرایش و طرز تفکر
• معلومات و اطلاعات
• خصوصیات اجتماعی و فرهنگی
تعامل احساسی
ظاهر شخصی
وضعیت بدن
حرکات و اشارات
برقراری ارتباط میان معلم و شاگرد
a- برقراری ارتباطی کلاسی توسط معلم و شاگرد:
۱- غیرمستقیم:
• پذیرش احساس
• پذیرش عقاید
• تحسین و تشویق
• پرسش از شاگرد
b- مستقیم:
• سخنرانی
• امر و نهی
• انتقال یا اعمال قدرت
ب- برقراری ارتباط کلاسی فراگیران با معلم:
• پاسخ به سئوالات
• اظهار نظر از جانب فراگیران
ج- سکوت یا سروصدا
رسانه های آموزشی
دلایل استفاده از رسانه های آموزشی:
الف- معضلات و مشکلات آموزشی
ب- نقش حواس در یادگیری
ج- نقش مواد و وسایل آموزشی در تدریس و یادگیری
الف- معضلات و مشکلات آموزشی:
• افزایش روزافرون تعداد افراد لازم التعلیم
• کمبود معلمان آگاه، دلسوز و علاقمند
• فقدان بودجه و امکانات کافی
• انفجار دانش
ب- نقش حواس در یادگیری
• بینایی ۷۵% جدیداً تا ۸۳%
• ۱۳% شنوایی
• ۶% لامسه
• ۳% بویایی
• ۳% چشایی
مخروط تجارب ادگاردیل

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.