تحقیق در مورد نظام آموزشی پاکستان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 تحقیق در مورد نظام آموزشی پاکستان دارای ۳۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد تحقیق در مورد نظام آموزشی پاکستان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی تحقیق در مورد نظام آموزشی پاکستان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن تحقیق در مورد نظام آموزشی پاکستان :

نظام آموزشی پاکستان
آموزش پیش دانشگاهی
ساختار آموزشی
تحصیلات‌ ابتدایی‌ طی دوره‌۵ساله‌ (Grades 1-5) ازسن‌۵سالگی‌ آغاز می‌گردد.سپس‌ دانش‌ آموزان‌ وارد دوره‌ آموزشی دو مرحله‌ ای‌ مشتمل برمرحله‌ اول‌(Grades 6-8) و مرحله‌ دوم‌ (Grades 9-10) می گردند.نهایتا در پایان‌ دوره‌ های‌ مذکورو پس ازگذراندن‌ آزمونهای‌دوره‌۱۰ساله،گواهینامه‌Secondary School Certificate

(SSC) به فارغ التحصیلان اعطا میگردد.پس‌ازدریافت‌گواهی‌ مذکور،دانش‌ آموزان‌ ازمجوز ورود مستقیم به کالجهای‌ وابسته‌ به‌دانشگاهها واحرازمدرک‌(Bachelor Degree)پس‌از۴سال‌ تحصیل‌ برخوردارمی گردند.علاوه براین،با گذراندن دوره‌ پیش‌ دانشگاهی‌‌۲ساله(Grades11-12)گواهینامه(SSC)به فارغ التحصیلان اعطا می گردد.درمجموع‌ دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی، پس‌ از۱۲سال‌ تحصیل‌ با شرکت‌ درآزمونهای نهایی‌ با دریافت‌ مدرک‌ دیپلم‌ متوسطه‌Higher Secondary Certificate(HSC) به آزمودن شانس‌ خود جهت ورود به‌ دانشگاه‌ می پردازند .

آموزش پیش دبستانی
مقطع آموزش پیش دبستانی در کشور پاکستان مدت زمان ۶ ماه به طول انجامیده و از سن۵سالگی آغاز می گردد.گفتنی است که کلیه برنامه های آموزشی و مراقبتی مراکز آموزش پیش دبستانی کشور پاکستان به صورت اجباری و رایگان به کلیه کودکان پاکستانی ارائه می گردد.مهدکودک از جمله اولین مکان های آموزشی کشور پاکستان به شمار می آیدکه کودکان را جهت آموزش و تربیت بدانجا می سپارند. پس از مهدکودک دوره آمادگی است، این مرحله از مراحل

آموزش بمدت ۱سال برای کودکانی که قصد ورود به مقطع ابتدایی را دارند در کودکستانها ارائه می گردد.گذراندن دوره آمادگی برای کودکان بین رده های سنی ۴ تا ۵ سال که قصد ورود به مقطع ابتدایی را دارند، الزامی است. چراکه والدین کودکان به هنگام ثبت نام کودکان خود در مدارس ابتدایی، ملزم به ارائه مدرک قبولی دوره آمادگی فرزند خود را می باشند.هدف از گذراندن این دوره ، آشنایی کودکان با دروس، ضوابط، شرایط مدرسه و همچنین تقویت و پرورش قابلیت های فکری و روحی و اجتماعی آنان و نهایتا آماده سازی کودکان جهت ورود به مقطع آموزش ابتدایی است.

آموزش پایه
تحصیلات اجباری(آموزش پایه) بر۵/۱۰سال تحصیلی (مقاطع پیش دبستانی تا مقطع تکمیلی متوسطه)مشتمل می گردد.
آموزش ابتدایی
ساختار آموزش ابتدایی
نرخ معلمین زن تعداد کل معلمین نرخ دختران ثبت نامی تعداد کل کودکان ثبت نامی تعدادمدارس سال تحصیلی
۸۴۵۰۰ ۲۶۰۹۰۰ ۳۳۴۲۰۰۰ ۱۰۴۰۰۰۰۰ ۱۱۰۵۲۲ ۱۹۹۰
۹۲۷۰۰ ۲۷۷۸۰۰ ۳۶۷۵۰۰۰ ۱۰۹۳۷۰۰۰ ۱۱۴۱۴۲ ۱۹۹۱
۹۴۹۰۰ ۲۹۳۵۰۰ ۳۷۱۴۰۰۰ ۱۰۷۳۶۰۰۰ ۱۱۲۳۷۹ ۱۹۹۲
۶۹۳۰۰ ۲۹۹۰۰۰ ۴۵۹۶۰۰۰ ۱۲۷۲۶۰۰۰ ۱۳۰۵۹۶ ۱۹۹۳

۱۰۹۶۰۰ ۳۲۲۰۰۰ ۵۰۵۵۰۰۰ ۱۳۲۸۸۰۰۰ ۱۳۴۰۶۰ ۱۹۹۴
۱۱۴۵۰۰ ۳۳۴۰۰۰ ۵۶۳۸۰۰۰ ۱۴۲۶۴۰۰۰ ۱۳۹۶۳۴ ۱۹۹۵
۱۰۹۳۰۰ ۳۳۱۰۰۰ ۵۷۰۲۰۰۰ ۱۴۵۲۷۰۰۰ ۱۴۳۱۳۰ ۱۹۹۶
۱۱۲۶۰۰ ۳۳۹۵۰۰ ۶۳۱۲۰۰۰ ۱۵۵۵۳۰۰۰ ۱۵۰۹۶۳ ۱۹۹۷
برنامه های آموزشی
ازجمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع آموزش ابتدایی میتوان به دروس زبان اول،زبان دوم، ریاضیات،علوم اخلاقی واسلامی،فیزیک،علوم،هنر،علوم اجتماعی،زبان فارسی پشتو و فرهنگ پاکستانی،کار عملی و طرح درختی اشاره نمود. گفتنی است که مدت زمان ارائه هفتگی دروس آموزشی مقطع ابتدایی بردوره های آموزشی۵روزکاری کامل(۴ساعت و۴۰دقیقه طی ۷جلسه آموزشی و نصف روزشامل ۲ساعت و۴۰ دقیقه طی ۴ جلسه آموزشی)مشتمل می گردد.گفتنی است که مدت زمان ارائه هفتگی دروس آموزشی مقطع مقدماتی متوسطه بردوره های آموزشی۵روزکاری کامل(۵ساعت و ۲۰دقیقه طی ۷جلسه آموزشی و جلسات نصف روزه شامل ۲ساعت و۲۰ دقیقه طی ۴ جلسه آموزشی) مشتمل می گردد.کل دوره های هفتگی آموزشی بر ۴۵ هفته آموزشی مشتمل می گردد.

برنامه های آموزشی پایه بنا به پایه های تحصیلی
پایه های ۴و ۵ پایه۳ پایه های ۱و۲ ماده درسی پایه
تعداد ساعات هفتگی تعداد جلسات هفتگی تعداد ساعات هفتگی تعداد جلسات هفتگی تعداد ساعات هفتگی تعداد جلسات هفتگی ساعات هفتگی
۴ ۶ – – – – زبان اول
– – ۲ ۳ ۲ ۹ شنیدن و صحبت کردن
– – ۶ ۹ ۸ ۱۲ خواندن
– – ۴ ۶ ۴ ۶ نوشتن
۴ ۶ ۴ ۶ – – زبان دوم

۶ ۴ ۴ ۶ ۶ ۹ ریاضیات
۶ ۴ ۲ ۳ ۲۰/۱ ۲ علوم اسلامی
۳ ۲ ۲ ۳ ۲ ۳ تربیت بدنی
۵ ۲۰/۳ – – – – علوم

۴ ۴۰/۳ – – – – علوم اجتماعی وفرهنگ پاکستانی
۳ ۲ – – – – علوم هنری
۱ ۴۰/۰ – – – – کارعملی / طرح درختی
۴۰/۲۶ ۴۰ ۲۶ ۳۹ ۲۶ ۳۹ جمع
افت تحصیلی
بالاترین نرخ افت تحصیلی مقطع ابتدایی درکلاسهای اول و دوم می باشد.۲۵% پسران و ۴۰%دختران پیش از ورود به کلاس دوم ابتدایی ،مبادرت به ترک تحصیل می نمایند.نرخ افت تحصیلی درسطح شهری۳۲% ودرمناطق روستایی۵۹%میباشد.نرخ افت تحصیلی مردان روستایی۵۴%ونرخ افت مردان شهری۵ نیز/۲۶%می باشد.درمقایسه نرخ افت مردان ، نرخ افت زنان روستایی۶۷% و زنان شهری ۳۸%می باشد. نرخ افت تحصیلی افراد در استانهای کشور بسیار بالا است.در منطقه پنجاب نرخ افت روستایی۵۴ % وشهری ۴۷% است.درمنطقه سند نیزنرخ افت تحصیلی افراد روستایی بر۷۵% و نرخ افت تحصیلی افراد شهری بر۴۰% بالغ می گردید.در منطقه NWFPنیز، نرخ افت تحصیلی افراد روستایی بر۷۲% و افراد شهری بر۶۳% بالغ می گردد.در منطقه بلوچستان نیز نرخ افت تحصیلی افراد روستایی بر ۷۸% و نرخ ترک تحصیل افراد شهری بر ۶۸% بالغ می گردد.

آموزش متوسطه
تاریخچه
نخستین مدارس متوسطه پاکستان توسط بریتانیایی ها یا مبلغان مذهبی آمریکایی دایر گردید. مدرسه پسرانه اشراف زادگان لاهور، کالج نخبگان (پیشین) و کالج ایچی سن (فعلی)، توسط بریتانیایی ها به منظور آموزش شاهزادگان هندی-پاکستانی وفرزندان ذکورکارمندان دولت تأسیس گردید.اندکی بعد مراکزمشابهی باعنوان کالج ملکه ماری برای اشراف زادگان دختردایر گردید.مراکز آموزشی نیمه دولتی ایچی سن و ملکه ماری که تا حدودی مشابه مدارس خصوصی بوده و شهریه تحصیلی دریافت می نمایند،به ارائه آموزش متوسطه به دانش آموزان سطوح مختلف جامعه اعم ازدانش آموزان کم بضاعت مبادرت می نمایند.در حال حاضر دولت برای دانش آموزان با استعدادی که توانایی پرداخت شهریه ندارند با کمک افراد متمولی که بر تحصیل دانش آموزان اصرار می ورزند فرصت تحصیلات رایگان فراهم ساخته است.

ساختار آموزشی
آموزش متوسطه از۲مرحله به شرح ذیل متشکل می گردد :
مرحله مقدماتی متوسطه
این بخش از آموزش پس از استقلال رشد بسیار زیادی داشته است. با رشد این دوره که با عنوان دوره آماده سازی دانش آموزان جهت ورود به کالج از آن یاد می گردد، تحولی عمیق در ایجاد کالج های جدید و افزایش آموزش های فنی صورت گرفته است.
مقطع پیش دانشگاهی( آموزش تکمیلی متوسطه )

آموزش متوسطه دارای گروه تحصیلی علوم انسانی، گروه آمادگی مهندسی و گروه آمادگی پزشکی است.ازجمله مهمترین دروسی که در گروه علوم انسانی تدریس میگردد میتوان به دروس تاریخ،علوم اجتماعی،جغرافیا،روانشناسی،اقتصاد،انگلیسی،زباناردو،فارسی،عربی،پنجابیو;اشاره نمود.
در حقیقت،مرحله پیش دانشگاهی آموزش متوسطه ،مرحله مقدماتی جهت ورود به مقطع آموزش عالی است.
آموزش مقدماتی متوسطه
ساختار آموزشی
تعداد معلمین زن تعداد کل معلمان تعداد دختران ثبت نامی تعداد کل دانش آموزان ثبت نامی تعدادمدارس سال تحصیلی
۶۹۱۰۰ ۲۱۰۲۰۰ ۱۰۳۵۰۰۰ ۳۵۱۹۰۰۰ ۱۵۲۳۴ ۱۹۹۰
۷۵۹۰۰ ۲۳۶۶۰۰ ۱۱۲۸۰۰۰ ۳۸۲۵۰۰۰ ۱۶۹۷۱ ۱۹۹۱
۷۹۳۰۰ ۲۴۴۵۰۰ ۱۱۵۳۰۰۰ ۴۰۶۰۰۰۰ ۱۷۴۱۵ ۱۹۹۲
۷۰۰۰۰ ۱۹۵۴۰۰ ۱۳۵۱۰۰۰ ۴۲۰۸۰۰۰ ۲۰۵۳۲ ۱۹۹۳
۹۵۲۰۰ ۲۵۱۲۰۰ ۱۵۴۴۰۰۰ ۴۶۱۰۰۰۰ ۲۱۳۰۷ ۱۹۹۴
۱۰۴۱۰۰ ۲۶۲۲۰۰ ۱۸۶۱۰۰۰ ۵۳۴۱۰۰۰ ۲۲۰۸۹ ۱۹۹۵
۸۶۶۰۰ ۲۵۴۳۰۰ ۱۷۵۰۰۰۰ ۵۰۵۳۰۰۰ ۲۲۸۷۲ ۱۹۹۶
۸۸۵۰۰ ۲۵۶۴۰۰ ۱۹۳۲۰۰۰ ۵۳۰۲۰۰۰ ۲۴۴۰۳ ۱۹۹۷
برنامه های آموزشی

مقطع آموزش مقدماتی متوسطه برسالهای آموزشی ۸-۷-۶مشتمل گردیده و به صورت رایگان و اجباری ارائه می گردد.از جمله مهمترین برنامه های آموزشی مقطع مقدماتی متوسطه میتوان به زبانهای اول ودوم طی۶جلسه هفتگی،ریاضیات طی۴جلسه هفتگی،علوم طی۳جلسه هفتگی،علوم اجتماعی طی۳جلسه هفتگی،آموزش بهداشتی وفردی طی۶جلسه هفتگی،علوم اسلامی واخلاقی۴جلسه هفتگی،تئاتر،زبان فارسی،کشاورزی و علوم فنی طی۶جلسه هفتگی،کار عملی وطرح درختی طی۱جلسه هفتگی اشاره نمود.زبان آموزشی این مقطع زبان انگلیسی اجباری است.
کل مدت زمان تعدادجلسلت هفتگی موضوعات آموزشی

– – زبانها ی اول و دوم
۳۳/۱۳ ۶ زبان اول
۸۸/۸ ۴ زبان دوم
۱۳/۱۳ ۶ زبان انگلیسی اجباری

۶۷/۶ ۳ زبان عربی
۸۸/۸ ۴ ریاضیات
۶۶/۶ ۳ علوم

۶۶/۶ ۳ علوم اجتماعی
۶۶/۶ ۳ آموزش بهداشتی و فردی
۸۸/۸ ۴ آموزش اسلامی و اخلاقی

۳۳/۱۳ ۶ طراحی ،زبان فارسی،کشاورزی و علوم فنی
۲۲/۲ ۱ طرح درختی وکار عملی
اصلاحات آموزشی
ازجمله مهمترین اصلاحات اعمال گردیده برساختار آموزش مقدماتی متوسطه پس ازاستقلال کشور، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
اعمال تحولات کمی و کیفی در ساختار آموزشی
تاسیس مدارس راهنمایی جدید

بازبینی و تجدید نظر برنامه های درسی
تالیف کتب درسی مطابق با متد پیشرفته روز

تدارک امکانات آموزشی بسیار محدود برای مدارس
مقطع تکمیلی متوسطه
مقطع تکمیلی متوسطه خود بر۲مرحله کلاسهای۹و۱۰وکلاسهای۱۱و۱۲ مشتمل میگردد.مقطع آموزشی فوق، اجباری و غیر رایگان است. زبان آموزشی این مقطع آموزشی، زبان اجباری اردو است.
سطوح آموزشی ۹۷-۱۹۹۶ ۲۰۰۲-۲۰۰۱
نرخ حضور افراد در سطح مقدماتی متوسطه ۷/۲۹% ۸/۴۸%
نرخ حضور افراد در سطح تکمیلی متوسطه ۱۰% ۲۰%
تعداد مدارس مقطع مقدماتی متوسطه ۱۴۵۹۵ ۲۹۰۹۰

تعداد معلمین مقطع مقدماتی متوسطه ۹۵۸۰۰ ۱۲۵۲۸۰
تعداد مدارس مقطع تکمیلی متوسطه ۹۸۱۰ ۱۹۴۱۰
تعداد معلمین مقطع تکمیلی متوسطه ۱۶۰۶۰۰ ۲۱۳۳۱۰
برنامه های آموزشی
Set 3 Set 2 Set 1
ریاضیات-۱ آمار روانشناسی

ریاضیات-۲ آمار جغرافیا
اقتصاد-۳ آمار جغرافیا

اقتصاد- ۴ دروس اسلامی مدنی
تاریخ- ۵ دروس اسلامی مدنی
تاریخ – ۶ دروس اسلامی زبانهای عربی / فارسی
اقتصاد- ۷ دروس اسلامی روانشناسی
دروس اسلامی– ۸ آموزش سلامت و بهداشت زبانهای عربی پیشرفته و اردو
علوم آزمایشگاهی– ۹ تاریخ مدنی
آمار تحصیلی
طبق آماربدست آمده طی سال۱۹۹۱،تعداد ۱۱۹۷۸باب مدرسه متوسطه، تعداد ۱۵۴۸۰۲دبیر متوسطه و تعداد ۲۹۹۵۰۰۰ نفر دانش آموز دبیرستانی وجود داشت.نسبت دانش آموزان دبیرستانی به معلمین نیز به نسبت۱۹دانش آموز به۱معلم بوده است.میزان فارغ التحصیلان مدارس متوسطه از ۲۲ درصد طی سال ۱۹۷۶، به ۳۳درصد طی سال ۱۹۸۳،افزایش یافت. با این حال در آغاز دهه سال ۱۹۸۰، تغییر قابل ملاحظه ای در میزان فارغ التحصیلان مدارس متوسطه صورت گرفت و این در حالی است که که طی سال ۱۹۷۵،فارغ التحصیلان دختر و پسر از نسبت یکسانی برخوردار بود.در سال ۱۹۷۹که دولت به اجرای برنامه اسلامی سازی مبادرت نمود، نرخ فارغ التحصیلان پسر۲۵درصد و نرخ فارغ التحصیلان دختر تنها ۱۶درصد بود.طی سال ۱۹۹۳،این روند با تغییر بسیاری روبرو گردیده و نرخ فارغ التحصیلان پسربه۷درصدونرخ فارغ التحصیلان دختر به۱۵درصد بالغ گردید.

آموزش عالی
سیاستهای آموزشی پیش از استقلال
با توجه به سیاست استعمار طی سال های پیش ازاستقلال، آموزش عالی در این کشورازاهمیت شایان توجهی برخورداربوده است چراکه یکی ازجمله مهمترین عوامل تثبیت موقعیت استعمار، آموزش عالی بوده و افرادی که در این سیستم پرورش می یافتند، درخدمت اهداف استعمار در آمده و یا زمینه حکومت جابرانه آنان را تسهیل می نمودند.

ساختار آموزشی
‌جهت ورود به‌ دانشگاهها وموسسات‌ آموزش‌ عالی‌ پاکستان‌،برخورداری ازمدرک‌ دیپلم‌ متوسطه‌Intermediate Certificate و یا (HSC) الزامی‌ است‌.علاوه بر این،برخورداری ازمعدل‌ بسیار بالا شرط‌ ورود به‌ دانشگاههای‌ ممتاز در رشته‌ های‌ مهندسی‌ و پزشکی‌ می‌ باشد. نظ‌ام‌ تحصیلی‌ در اکثر دانشگاههای‌ پاکستان‌ بر سیستم تحصیل سالیانه‌ و نیمسالی‌ استوارمی‌ باشد.درنظ‌ام‌ آموزشی‌(Carry Over) ارتقاء تحصیلی به‌مقاطع‌ بالاتر آموزشی علیرغم‌ مردودی‌ در چند درس‌ از دروس‌ سالهای‌ پیش امکان‌ پذیراست‌.
مقاطع‌ تحصیلی‌

۱- مقطع(Bachelor) مشتمل بر۲سال‌ تحصیل‌ پس ازاحرازدیپلم‌ متوسطه‌ ویا۴سال‌ تحصیل‌ پس از گذراندن دوره‌۱۰ساله‌ آموزش متوسطه (Matriculation) و یا (SSC)
گفتنی است که این‌ دوره‌ آموزشی عمدتا در کالجهای‌ وابسته‌ به‌ دانشگاهها ارائه می گردد.
۲-مقطع(Bachelor)مشتمل برآموزش۵-۴ساله‌ دردانشگاههای‌ معتبرپس ازدیپلم‌متوسطه (Intermediate Certificate) و یا(HSC)
۳-مقطع Masterمشتمل بر۲سال‌ تحصیل‌ بصورت‌ آموزشی‌ و تحقیقاتی‌ در رشته‌ های‌ مختلف‌ به‌ شرط‌ گذراندن مقطع Bachelor در دانشگاهها و مراکز آموزش‌عالی‌ معتبر
۴- مقطع M.Phil که در قالب آموزش۲ساله پس از احراز مدرک تحصیلی Master ارائه می گردد.
۵- مقطع PhD که درقالب دوره آموزشی۳ساله و‌ انجام تحقیقات‌ پس‌ ازمقطع Master ارائه می گردد.
۶-مقاطع(Doctor of Law (LL.D), Doctor of Science (D.SC),(Doctor of Literature (D.Litt) در قالب آموزش۷-۵ ساله پس‌ ازMaster
پذیرش تحصیلی
آزمون ورودی دانشگاه ها توسط سازمان آموزش متوسطه برگزار میگردد که دانش آموزانی که قصد رفتن به دانشگاه را دارند، از مجوز شرکت در آن برخوردار می باشند.گزینش دانشجویان براساس نمرات نهایی آنان(از۳۳تا۱۰۰) صورت می گیرد.لازم به ذکر است که سیستم ورودی دانشگاه های پاکستان مشابه سیستم کشور انگلستان است.

ارزشیابی‌ مدارک‌ تحصیلی‌
۱- مدرک‌ Bachelor با۲سال‌ تحصیل‌ صادره‌ از کلیه‌ کالجهای‌ وابسته‌ به‌ دانشگاه‌ در صورت‌ برخورداری از دوره‌ ۱۰ساله‌ متوسطه، معادل‌ دیپلم‌ متوسطه
۲-مدرک‌ Bachelor با دوتاسه‌ سال‌ تحصیل‌، صادره‌ از دانشگاهها در صورت‌ برخورداری ازدیپلم‌ متوسطه به عنوان مدرک کاردانی‌ ارزشیابی‌ می‌ گردد.
۳- مدرک‌ Bachelor با دوره آموزشی۴ تا ۵ساله‌ از دانشگاههای‌ گروه‌۱و۲در صورت‌ برخورداری ازدیپلم‌ متوسطه ، تحت عنوان مدرک کارشناسی‌ ارزشیابی‌می‌ گردد.

۴-مدرک‌Bachelor با۲سال‌ تحصیل‌صادره‌ازدانشگاهها ومدرک‌ Masterدرمجموع‌ تحت عنوان کارشناسی‌ ارزشیابی‌ می‌ گردد.
۵-مدرک‌ Master با۲سال‌ تحصیل‌صادره‌ازدانشگاههای گروه‌۱و۲باشرط‌ برخورداری ازمدرک‌ کارشناسی‌ (موضوع‌ بند ۳) تحت عنوان‌ کارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ گردد.
۶-مدرک‌ M.Phil با شرط‌ برخورداری از مدرک‌ کارشناسی‌ تحت عنوان‌ کارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ گردد. برای‌ دارندگان‌ مدارک‌ M.Phil پس از کارشناسی‌ ارشد تنها مدرک تاییدیه دوره صادر می‌ گردد.
۷-مدرک‌ PhD. ازدانشگاهها و مراکز تحقیقاتی‌ گروه‌۱ با شرط‌ برخورداری ازمدرک‌ کارشناسی‌ ارشد در رشته‌ مربوطه، تحت عنوان دکتری ارزشیابی‌ می‌ گردد.
۸-تحصیل‌ درکالجهای وابسته‌ به‌ دانشگاه‌، تحصیلات‌ مکاتبه‌ ی‌(Correspondence)متفرقه‌(External (Evening و خصوصی‌ (Private) قابل‌ ارزشیابی‌ نمی‌ باشد.
۹-مدارک‌ آن‌ دسته‌ از دانش‌ آموختگانی‌ که‌ ط‌ول‌ مدت‌ تحصیل‌ آنان بیش‌ از۲برابردوره‌ های رسمی‌ آموزشی است ، ارزشیابی‌ نگردیده و تنها مدرک تاییدیه دوره صادر می گردد.
دانشگاه ها

ازجمله مهمترین دانشگاه های پاکستان میتوان به دانشگاه پنجاب،دانشگاه کراچی،دانشگاه قائداعظم اسلام آباد،دانشگاه پیشاور،دانشگاه کویته،دانشگاه مهندسی لاهور و پیشاور،دانشگاه اسامی بهاولپور،دانشگاه آزاد اقبال لاهوری در اسلام آباد و دانشگاه زکریا در ملتان اشاره نمود.
امکانات آموزشی
کتابخانه های دانشگاهی

از جمله مهترین کتابخانه های دانشگاهی کشور پاکستان به سبب اهمیتی که از حیث دست نویس ها و نسخه های کهن و نفیس فارسی و عربی دارند، می توان به موارد ذیل اشاره نمود :
۱-کتابخانه ملی پاکستان درکراچی

۲-کتابخانه گنج بخش در راولپندی
۳-کتابخانه دانشگاه پیشاور
۴-کتابخانه دانشگاه لاهور

۵-کتابخانه دانشگاه قائد اعظم
۶-کتابخانه گنج بخش؛مرکز تحقیقات فارسی ایران و پاکستان
۷-شورای ملی کتاب با هدف تشویق عادت به مطالعه و برگزاری نمایشگاه های کتاب و کمک به چاپ و توزیع کتاب
۸-کتابخانه دانشگاه پنجاب
زبانهای بکار گرفته شده درکتب کتابخانه های معروف پاکستان از نظر کثرت فارسی،عربی،اردو، پنجابی،سندی،پشتو،بلوچی،سنسکریت،ترکی وانگلیسی است.
پژوهش و تحقیقات

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.