مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری دارای ۲۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری :

نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم وعزاداری

دین – همشهری آنلاین:
مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه‌ای روزنامه همشهری در یک نظرسنجی تلفنی از مردم درباره محرم و عزاداری (۳ بهمن) پرسیده است
مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری این طرح را با مدیر یت سرور السادات قاضی زاده هاشمی و همکارانش شبنم چهره، فریده درفشی، سمیه گایگانی و فاطمه یزدانی اجرا کرده ‌است:

پیشگفتار
عزادارى و برپایى مراسم ماتم در سوگ خوبان و اولیاء خدا امرى است که ریشه درقرآن و سیره نبوى(ص) وسیره امامان(ع) دارد. این عزادارى‏ها مصداق مودت اهل بیت(ع) است. (شورا، آیه ۲۳).

در سیره امامان(ع) هم برنامه‏اى که هرگز در هیچ شرائطى ترک نشد برپائى عزا بر سالار شهیدان امام حسین(ع) بود. امام سجاد(ع) پس از امام حسین(ع) تا زنده بود در هر مجلس از داغ حسین مى‏گفت و در حقیقت مجلس عزا برپامى‏کرد. امام باقر(ع) هم در شرائط سخت و خفقانى دستور مى‏داد روز عاشورا عزاى امام حسین را بر پا کند. مالک جهنى مى‏گوید امام باقر(ع) در روز عاشورا فرمود: همه براى امام حسین گریه کنند و اهل خانه را دستور به‏گریه بر حضرت مى‏کرد. (کامل الزیارات، ص‏۱۷۴) همین سیره را حضرت امام صادق(ع) و امامان دیگر (ع) داشتند آنها بر این امر اصرار داشتند که از رهگذر عزادارى و برپائى عزاى سالار شهیدان چراغ پرفروز نهضت حسینى روشن بماند که ماند. در ادامه به نمونه ای از مجالس عزاداری امام حسین (ع) اشاره می کنیم:

۱- پیامبر اکرم(ص) براى امام حسین(ع) در روز اول ولادتش مجلس عزا گرفت. (مقتل خوارزمى، ج‏۱، ص‏۸۸)
۲- در منزل ام سلمه در دوره کودکى براى امام حسین مجلس عزا گرفتند.( مجمع الزوائد هیثمى، ج‏۹، ص‏۱۸۹)
۳- در منزل عائشه براى حضرت امام حسین(ع) مجلس عزا گرفتند.(۷ مقتل خوارزمى، ج‏۱، ص‏۱۵۹)
۴- در خانه امام على(ع) براى حضرت عزا گرفت.( مقتل خوارزمى، ج‏۲، ص‏۱۶۷)

بنابراین اگر بگوئیم بنیانگذار عزادارى بر سید و سالار شهیدان حضرت نبى اکرم(ص) و امامان(ع) بوده اند ‏سخنى بگزاف نگفته‏ایم.
هم اکنون هم اگر بخواهیم احیا گر عزادارى راستین و عاشورایى باشیم باید در مجالس عزادارى هم از مقامات‏ملکوتى امامان بگوئیم وهم از مقامات مُلکى آنان! باید از جنبه الگوئى و اسوه بودن آنها بگوئیم و نباید به صرف ابرازعشق اکتفاء نمائیم. مجالس عزاى حسینى نه تنها نام سیدالشهداء(ع) را پرآوازه نگهداشته بلکه سبب ماندگارى پیام اسلام عزیز شدند. باتوجه به جایگاه رفیع عزادارى و گوهر ارزشمندى که درآن نهفته است بدیهى است که دشمنان تلاش گسترده‏در جهت تخریب و تحریف آن داشته باشند. در برهه‏اى از زمان که

عباسى‏ها قدرت‏مند بودند در پى تخریب عزاى‏سالار شهیدان بودند که عزاداران را دستگیر مى‏کردند، شکنجه و اعدام مى‏کردند و در برهه‏اى که قدرت مقابله‏نداشتند، در پى تحریف آن بودند تا جلوى تأثیر گذارى این سنت مبارک را بگیرند. در ادامه بایدگفت که وظیفه ما در این برحه از زمان جلوگیری از تحریف در عزاداری امام حسین و برپایی هر چه با شکوه تر مجلس عزاداری امام حسین(ع) است.

در پایان به چند جمله از امام حسین می پردازیم:
امام حسین (ع) می فرماید:
۱- بدترین مردم کسی است که آخرتش را فدای دنیایش کند.
۲- کسانی که بندگی خدا را می کنند،‌بندگی دیگری را نمی کنند.
۳- از سخنی که تورا پشیمان می کند و وادار به عذرخواهی می نماید،‌ بپرهیز و مگو.
مقدمه

نظرسنجی حاضر، با توجه به اهمیت ماه محرم و برپایی مجلس عزاداری امام حسین و نظرات مردم در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) به اجرا درآمد.
کلیات تحقیق
در این گزارش با به کارگیری از نظرسنجی تلفنی و بدست آوردن آمارها، پردازش و تحلیل علمی آنها، سعی شده است تا بخشی از نظرات مردم جامعه در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) بدست آوریم.
این گزارش حاصل جمع آوری نظرات ۱۲۰۰ نفر پاسخگو به پرسشنامه تهیه شده توسط واحد نظرسنجی تلفنی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای موسسه همشهری است. این افراد به صورت تصادفی و بر اساس مراجعه به فهرست شماره تلفن ها (از ۲۲۰۰۰۰۰۰ الی ۸۸۹۹۹۹۹۹) انتخاب شدند. در این گزارش نظر کسانی که تمایل به پاسخگویی به تمام پرسش های تحقیق را داشته اند، منعکس شده است.

اهداف نظرسنجی
نظرسنجی حاضر برای آگاهی از موارد زیر به اجرا درآمد:
۱ پاسخگویان به چه شیوه هایی عزاداری می کنند.

۲ کدام یک از کارهایی که در محرم انجام می شود مورد تایید پاسخگویان نیست.
۳ نظر پاسخگویان در مورد روش مداحی فعلی.
۴ نظر پاسخگویان درباره اشکالاتی که در مداحی فعلی می بینند.
چکیده:

طرح نظرسنجی حاضر،‌پژوهشی در ارتباط با برپایی مجلس عزاداری امام حسین و نظرات مردم در مورد شیوه عزاداری برای امام حسین (ع) به اجرا درآمده است که یافته هایی از این طرح به دست آمده است که در این بخش،‌به مهمترین قسمت های آن پر داخته شده است.
۱- ۳۵ درصد پاسخگویان را مردان و ۶۵درصد را زنان تشکیل داده اند
۲- ۱۶ درصد از پاسخگویان دارای مدرک کارشناسی و بالاتر و ۴۲ درصد دارای مدرک دیپلم و ۶ درصد بی سواد هستند.
۳- معادل ۳۷% از پاسخگویان با رفتن به هیات و تکایا، ۲۰% با رفتن به مساجد، معادل ۱۵% با خواندن دعا،‌ نماز و زیارت نامه ها و یا از طریق تلویزیون و ۱۱% با رفتن به جلسات سخنرانی عزاداری می کنند.

۴- از میان ۸۱۴ نفر پاسخگو که بعضی از شیوه های عزاداری را قبول ندارند، ۳۱% سنت های غلط (علم کشی‌،‌ قمه زنی،‌ لخت سینه زدن و;..)، ۱۸% عدم رعایت همسایگان (صوتی و محیطی و;)، ۱۷% مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت و ۳% استفاده از آلات موسیقی جدید را در مراسم عزاداری تایید نمی کنند.
۵- معادل ۵۳% از پاسخگویان با روش مداحی فعلی موافق نیستند و ۳۸% با روش مداحی فعلی موافق هستند و ۹% در این باره نظری ندارند.
۶- معادل ۵۵% از پاسخگویان الگو برداری از موسیقی های روز و استفاده از آلات موسیقی نا متعارف،‌ ۲۸% عدم تطابق محتوای نوحه ها با ارزش های اسلامی و غیر معنوی بودن آن ها،‌ ۱۱% بزرگ نمایی های بیهوده و ۶% فریاد زدن و داد کشیدن مداحان را از اشکالات روش مداحی فعلی اظهار کرده اند.
روش نظرسنجی

در این پژوهش، از نظرات عامه مردم به صورت تلفنی (نظرسنجی تلفنی) به روش پیمایشی و نمونه گیری تصادفی استفاده شده است.
جامعه آماری
جامعه آماری در این تحقیق شامل ۱۲۰۰ نفر از مردم است. لازم به ذکر است که از این تعداد ۳۵ درصد مردو ۶۵ درصد زن هستند.
زمان اجرای نظرسنجی
این نظرسنجی از تاریخ ۳۰ دی ماه تا ۳ بهمن ماه ۱۳۸۵ توسط گروه نظرسنجی مرکز مطالعات و تحقیقات رسانه ای روزنامه همشهری بصورت تلفنی انجام شده است.
جنس پاسخگویا

جدول شماره ۱ جنس پاسخگویان را نشان می دهد. بر اساس جدول اکثریت پاسخگویان ۶۵% را زنان و ۳۵% را مردان تشکیل می دهند.
جدول شماره ۱- توزیع پاسخگویان بر اساس جنس
جنس تعداد درصد
زن ۷۷۹ ۶۵
مرد ۴۲۱ ۳۵
جمع ۱۲۰۰ ۱۰۰

سن پاسخگویان
جدول شماره ۲ نشان می دهد که پاسخگویان در چه گروه سنی قرار دارند از ۱۲۰۰نفر پاسخگو ۱۶% از پاسخگویان بین ۲۱تا ۲۵ سال،‌ ۱۵% درصد از پاسخگویان بین۲۶ تا ۳۰سال قرار دارند و ۹% از پاسخگویان بالاتر از ۶۰ سال سن دارند.

سن تعداد درصد
۱۵- ۲۰ ۱۳۷ ۱۱
۲۱- ۲۵ ۱۸۹ ۱۶
۲۶- ۳۰ ۱۷۹ ۱۵
۳۱- ۳۵ ۱۴۸ ۱۲
۳۶- ۴۰ ۱۵۷ ۱۳
۴۱- ۴۵ ۱۰۴ ۹
۴۶-۵۰ ۹۲ ۸
۵۱- ۶۰ ۸۹ ۷
۶۰ سال به بالا ۱۰۵ ۹
جمع ۱۲۰۰ ۱۰۰

سطح تحصیلات
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره ۳ از میان ۱۲۰۰نفر پاسخگو ۴۲% در مقطع دیپلم ، ۱۶% در مقطع لیسانس و بالاتر و ۶% بی سواد هستند.
میزان تجصیلات تعداد درصد
دیپلم ۵۰۱ ۴۲
لیسانس و بالاتر ۱۹۳ ۱۶
ابتدائی ۱۵۳ ۱۳
راهنمائی ۱۰۵ ۹
دانشجو و فوق دیپلم ۹۵ ۸
دبیرستان ۸۶ ۷
بی‌سواد ۶۷ ۶
جمع ۱۲۰۰ ۱۰۰

پاسخگویان به چه شیوه ای عزاداری می کنند
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره ۴ از میان ۱۲۰۰نفر پاسخگو ۳۷% با رفتن به هیات و تکایا، ۲۰% با رفتن به مساجد، ۱۵% با خواندن ادعیه و یا از طریق تلویزیون و۱۱% با رفتن به جلسات سخنرانی عزاداری می کنند.

شیوه عزاداری پاسخگویان تعداد درصد
رفتن به هیات و تکایا ۴۴۴ ۳۷
رفتن به مسجد ۲۳۶ ۲۰
خواندن ادعیه و یا از طریق تلویزیون ۱۷۸ ۱۵
رفتن به جلسات سخنرانی ۱۳۷ ۱۱
برگزار کننده مراسم عزاداری هستم ۷۹ ۷
تماشای هیات‌های عزاداری ۵۳ ۴
ادای نذر (کمک در هیات‌ها از راههای مختلف) ۴۰ ۳
عزاداری نمی‌کنم ۳۳ ۳
جمع ۱۲۰۰ ۱۰۰

کارهایی که در عزاداری مورد تایید پاسخگویان نیست
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره ۵ از میان ۱۲۰۰نفر پاسخگو ۶۸% اعتقاد دارند که در برگزاری مراسم عزاداری مواردی به چشم می خورد که باید در باره آن ها بازنگری صورت پذیرد. به گمان این دسته، مواردی در شیوه های عزاداری وارد شده است که می تواند خلوص و طهارت عزاداری واقعی برای اهل بیت و بویژه خامس آل عبا (علیهم السلام) را مخدوش سازد. این دسته به مواردی چون: قمه زنی، علم کشی، کم محتوا بودن اشعار مداحان، استفاده از شمایل ونقاشی های غیرموجه، استفاده از ریتم و آلات موسیقی جدید، اسراف و تبذیر و مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت اشاره می کردند. ۲۵% از پاسخگویان مساله حادی در عزاداری مشاهده نکرده‌اند
جدول شماره ۵ توزیع پاسخگویان بر اساس کارهایی که در عزاداری مورد تایید آنها نیست
کارهایی که در عزاداری مورد تایید پاسخگویان نیست تعداد درصد
موارد نامناسب در شیوه های مرسوم عزاداری ۸۱۴ ۶۸
مساله حادی مشاهده نکرده‌ام ۲۹۶ ۲۵
بی جواب ۹۰ ۷
جمع ۱۲۰۰ ۱۰۰

موارد نامناسب درشیوه های عزاداری از نظر پاسخگویان
بر اساس آمار مندرج در جدول شماره ۶ از میان ۸۱۴ نفر پاسخگو که بعضی ازشیوه های عزاداری را قبول ندارند، ۳۱% سنت های غلط (علم کشی‌،‌ قمه زنی،‌ لخت سینه زدن و;..)، ۱۸% عدم رعایت همسایگان (صوتی و محیطی و;)، ۱۷% مخدوش شدن ارزش های دینی (عمدتا) حجاب در ازدحام جمعیت و ۳% استفاده از آلات موسیقی جدید را در مراسم عزاداری تایید نمی کنند.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.