پاورپوینت معماری اشکانیان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت معماری اشکانیان دارای ۲۰ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت معماری اشکانیان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت معماری اشکانیان

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت معماری اشکانیان

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت معماری اشکانیان :

اسلاید ۱ :

معماری دوره اشکانیان (پارتیان)

قوم پارت یا پارتوآ یکی از شعبه‌های نژاد آریایی ایرانی است، در کتیبه داریوش اول هخامنشی بر بیستون، سرزمین آنان را پرتو نامیده‌اند. این ناحیه از شمال خراسان  و ماوراءالنهر و همین نام بعدها به پهلو تبدیل گردید. (خراسان بزرگ شامل: خراسان فعلی، ماوراءالنهر و افغانستان کنونی می‌شده است). پارتوا یکی از استانهای زمان هخامنشی بود. بنا بر گفته استرابو، رهبر پارتها مردی به نام آرساکس (ارشک، ارشاک) بود که بعدها نیای فرضی پادشاهان اشکانی پارت شد. پارتها حکومت ساقط شده هخامنشی را از جانشینان اسکندر مقدونی (سلوکیان) باز پس گرفتند و  توانستند یک دولت نیرومند و عظیم را برای مدت پنج قرن پایه‌گذاری کنند.

اسلاید ۲ :

پارتها در زمینه هنرها به ویژه در معماری ابتکارات بدیعی داشتند آنها با برخورداری از پیشینه غنی دوباره به احیای هنرهای فراموش شده و یا تغییر یافته ایرانی پرداختند، با فترتی که در هنر ایران پدیدار شده بود، نه تنها احیاگر معماری و سنتهای گذشته ایران شدند بلکه تحول ملی عظیم در زمینه شهرسازی و معماری ایجاد کردند و در معماری دو عنصر نوظهور افزودند.

 یکی احداث گنبد بر روی بناهای چهارضلعی (مربع شکل) از طریق فیل پوشها و دیگر توسعه ساختمان ایوان تاق‌دار. ایوان، اتاق راستگوشه‌ای است که با طاق بشکه‌ای که در قسمت پشت بسته بوده و در جلو _ معمولاً رو به بیرون یا حیاط قرار دارد _ کاملاً باز است. از زمان پارتها، ایوان نقش مهمی را در معماری آسیای غربی بازی می‌کند. منشأ ایوان موضوعی است که در خور اندیشه است. بعضی آنرا به درختان و شاخه‌های پوشیده با حصیر و گل و نیز به تأثیر اتاقهای بشکه‌ای منتسب می‌کنند.

اسلاید ۳ :

چنین بناهایی هنوز در طول رودخانه یا دریاچه هیرمند، در شرق ایران و احتمالاً در پیرامون دریاچه آرال در آسیای مرکزی دیده می‌شوند. این نواحی، مناطقی هستند که پارتها از آن برخاسته‌اند. ولیکن سابقه تاقهای آهنگ با انواع قوسها (نیم بیضی) از آثار معماری هفت تپه (ایلام میانی) آشنا شدیم و این نشانگر آن است که پارتها با توجه به شرایط زمانی و مکانی دست به چنین ابتکاراتی زده‌اند.

متأسفانه علیرغم حاکمیت طولانی مدت پارتها اکثر آثار آنها از بین رفته است.

زیرا عواملی مانند زلزله  آب و هوایی و گستره وسیع امپراتوری، تأثیرگذار در روند تخریب آثار معماری بوده‌اند. از اینها که بگذریم باید به این مسئله هم توجه کنیم که پارتها بناهای خود را بسیار ساده و با خشت خام ساخته‌اند. پی درگاه‌های این بناها که به مرور زمان  ویران شده و گزند دیده است اگر با آجر  یا سنگ ساخته شده بود، بسیار بیشتر دوام داشت.

اسلاید ۴ :

گاهی آجر هم به کار می بردند و آن را  برای ساختمانهای مهم همچون کاخ فرمانراویان  و پرستشگاه‌ها بود. سنگ هنگامی به کار برده می‌شد که در محل موجود بود، یعنی اصل استفاده از مصالح محلی و بومی رعایت می‌شد و البته شرایط اقتصادی و وضع مادی هم بسیار تأثیرگذار بوده است و از طرفی در پهناوری بسیار شاهنشاهی پارت و گوناگونی سنتهای مردم آن باید ما را آگاه ساخته باشد که یک سبک  معماری در سراسر این کشور نمی‌توانست باشد. اما با کاوشهایی که در مناطق مختلف صورت گرفته است .

از آثار به جای مانده از دوره پارتها و آثار پس از آن که به سبک سابق ساخته شده‌اند می‌توان سبک معماری و حتی ویژگی‌های آن را مشخص نمود از آن جمله:

_ حداکثر استفاده  از مصالح بوم‌آورد مثل پارتها استفاده از سنگ لاشه، خشت خام و پخته و ;

_ استفاده بسیار خوب از تکنیک پیشرفته تاق و گنبد، به خصوص گنبد با استفاده از مصالح بوم‌آورد.

استفاده بسیار خوب از تکنینک پیشرفته تاق و گنبد به ویژه گنبد بااستفاده از مصالح بوم‌آورد.

_ پرهیز نکردن از شکوه و ارتفاع زیاد.

_ تنوع فوق‌العاده  در طرحها.

_ استفاده از ملات ساروج که به کمک آن توانستند فضاهای معماری وسیع را ایجاد نمایند.

اسلاید ۵ :

پارتها شهرهای بسیار کهن را مانند بابل و اروک در اختیار داشتند و نیز شهر آشور، با اینکه از نقشه چندان منظمی برخوردار نبودند، اما پارتها شهرهایی را بنیاد گذاشتند که بر اساس نقشه دایره شکل بود  که شهرهای مرو، تیسفون، و الحضر دارای چنین پلانی بودند. از فضای دایره وار می‌توان آسانتر از چهارگوش دفاع کرد و نیز بارو کشیدن آن هم آسانتر است. این شیوه شهرسازی تا زمان ساسانی و اسلام ادامه یافت. معمولاً شهرهای پارتی دارای برج و بارو بودند، باروهای شهر مرو از خشت خام بود، با برج‌ها و کنگره‌های قائم‌الزاویه و سوراخهایی برای تیراندازی.

در درون شهرهای پارتی مهمترین ساختمان معمولاً ارگ و پرستشگاه‌ها بودند. برخی معتقدند هنر پارتی در حدود سال ۲۵۲ ق. م پا به عرصه وجود نهاده اما باید آغاز آن را از ابتدای پادشاهی مهرداد دوم ( سال ۲۰۳ ق. م )  دانست. به طوری که عنوان گردیده معماری را باید از اولین مکانهای استقراری پارتها آغاز کرد. در این بررسی ما به شرح  جزئیات معماری بعضی از آنها می پردازیم.

اسلاید ۶ :

آثار معماری شهر نسا

آثار و بقایایی که از نسا در نزدیکی شهر عشق در دوره پارتیان به دست آمده نشانگر  این امر است که این شهر قدیمی‌ترین محل سکونت پارتها بوده است. بسیاری از بناها یادبود با پلان‌های جداگانه، مشخص شده است.

« نسا» یا « پارتانیسا»  شهری است که روی یک تپه کوچک طبیعی ساخته شده است. این ارگ (دژ) که بر اساس لوحی گلی که در آن پیدا شد، مهرداد رکت نام داشت. و توسط مهرداد اول ساخته شده است. دیوارهای بستر آن ۲۰ تا ۲۵ متر ارتفاع و پنج متر ضخامت داشت، و با استفاده از گل ساخته شده بودند و نمای ان را با آجر پوشانده بودند. ورود به ارگ از طریق پاگردهایی که در پی دیوارهای گرد شهر قرار داشت صورت می‌گرفت.

اسلاید ۷ :

بناهای داخل ارگ شامل یک کاخ موسوم به « خانه مربع» تعدادی معبد است. اتاق اصلی کاخ، تالاری ستوندار به مساحت تقریبی ۲۰ متر مربع بود. سقف آن را با استفاده از تیرهای بزرگ روی چهار ستون بزرگ چهار پر (شبدری) که در واقع اتاق آن را به سه راهرو تقسیم کرده بود  پوشانده شده بود، بخش مرکزی توسط تیرهای چوبی  به صورت گنبدی اجرا شده که این روش را می‌توان اساسی برای گنبدهای ابداعی دوره پارتی دانست.

سطوح دیوارهای این بنا به رنگ قرمز و سفید رنگ‌آمیزی به طور افقی توسط موادی از ظروف کوچک سفالی و به طور عمودی با ردیفهایی از نیم‌ستون که روی هر دیوار شش تا از آنها قرار داشت سرستونها به شیوه ستونهای کورنتی تزئین شده بود که این نشانگر نفوذ هنر هلنیسم به بخشهای آسیای میانه بوده است.

اسلاید ۸ :

بخش اصلی یکی از معابد به شکل دایره و قطر آن ۱۷ متر است. این بنا نیز مانند تالار بزرگ کاخ آی‌خانوم فاقد ستون بود. از نحوه مسقف نمودن آن اطلاعی نیست، ولی به نظر می‌رسد که از گنبد استفاده کرده باشند. این معبد هم مانند کاخ‌ها دارای رنگ‌آمیزی بود. دیوارها به رنگ سفید با استفاده از نواری مرکب از سفالهای نقش‌دار و بخش فوقانی نیم‌ستون تزئین شده بود. این فضای مدور بخش مرکزی یک مجموعه چهارگوش را که توسط یک دالان یا راهرو محاط شده بود تشکیل می‌داد. در کنار این معبد یک واحد مرکزی (معبد) چهارگوش دیگر با برج دالان‌دار قرار داشت. بخش اداری آی‌خانوم نیز دارای همین نقشه است و در تمام طول دوره حکومت پارتها و حتی ساسانیان ساختن چنین بناهایی ادامه داشت.

اسلاید ۹ :

معماران پارتی درست فرمهای مختلف ساختمانی را آزمایش کردند در «خانه مربع» به سبک متداول صحن ستوندار با اتاق‌های دارای ستون‌های بلند در چهار سمت بازگشتند، ورودیها نیز به همین اندازه حالت تجربی داشت و شامل ورودیهای ساده، هشتی‌ها و مدخلهای ستوندار می‌شد. تا اینکه ایوان را در قرن اول میلادی ساخته‌اند. احتمالاً در تکامل ایوان دوره پارتی دو مرحله وجود داشته است. مرحله نخست تنها یک تالار که دارای سه دیوار یا سقفی متشکل از تیرهای چوبی متکی بر ستون یا دیوارهای تالار ساخته می‌شد. مرحله دوم ایجاد سقف آن با طاقهای آهنگ آغاز کردند. نمونه‌های مرحله اول را می‌توان در معماری اوایل دوره پارتی در کاخهای نسا و ساکساناخیر در آسیای میانه یافت و از نوع مرحله دوم (ایوان تاقدار) در قرن نخست میلادی متداول و ساخته شده است.

اسلاید ۱۰ :

هیکاتوم پلیس (صد دروازه)

بقایای آثار معماری پارتی که احتمالاً آنها را به عنوان مقبره مورد استفاده قرار می‌داده‌اند، در شهر دامغان یافت شده. جان هانسمن این محل را شهر گمشده سلوکی _ پارتی صد دروازه که پارتها آن را در ربع آخر قرن سوم پیش از میلاد به صورت یکی از تختگاه‌های خود درآوردند می‌داند. به علت موقعیت شهر دامغان احتمالاً یک پایتخت کوهستانی بوده است. شاید پس از ما پارتها در ادامه متصرفات خود این مکان را انتخاب کرده باشند.

شایان ذکر است که در قرن نخست ق.م این شهر (صد دروازه) را ترک کرده و رو به سوی تیسفون نهادند، آنجا را پایتخت خود قرار دادند، ولی آنچه که در صد دروازه یافت شد در بخشی که به پارتها منسوب است. سه بنای مهم که هنوز در ارتفاعی قابل توجه باقی مانده‌اند. نقشه‌ها همگی نسبتاًَ شبیه به هم، اساساً چهار ضلعی، یک پیشرفتگی چهارگوش در مرکز ضلع است. دو تا از بناها دارای اتاقهایی به شکل L است. در حالی که بنای سوم اتاقهای مربع یا چهارگوش دارد. عرض هیچ‌یک از اتاقها زیاد نبوده و بنابراین سقف‌زنی مشکلی ایجاد نمی‌کرده است. در این بنا اشکال گوناگون تاق‌زنی که مورد استفاده قرار گرفته حفظ شده است. در صد دروازه (قومس) سه نوع تاق‌زنی مورد استفاده قرار گرفته است: تاق آهنگ ساده، تاق سه‌گوش یا مثلثی شکل جالبی از نوع پالمیر که در آن اتاقهای سه‌گوش تنها سه فرم دارد و  مثل پلکان بالا و پایین می رود. تاق پلکانی زیر یا روی راه‌پله مورد استفاده قرار می‌گرفته و تمام این تاقها با استفاده از نوعی آجر خاص قالب‌زده و انحنا دار ساخته شده است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.