پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل فشرده
2120
7 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : این پروژه به صورت فایل power point (پاور پوینت) ارائه میگردد

  پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه دارای ۳۲ اسلاید می باشد و دارای تنظیمات کامل در Power Point می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل پاور پوینت پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.


لطفا به نکات زیر در هنگام خرید

دانلود پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه

توجه فرمایید.

۱-در این مطلب، متن اسلاید های اولیه 

دانلود پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه

قرار داده شده است

۲-به علت اینکه امکان درج تصاویر استفاده شده در پاورپوینت وجود ندارد،در صورتی که مایل به دریافت  تصاویری از ان قبل از خرید هستید، می توانید با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید

۳-پس از پرداخت هزینه ، حداکثر طی ۱۲ ساعت پاورپوینت خرید شده ، به ادرس ایمیل شما ارسال خواهد شد

۴-در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل اسلاید ها میباشد ودر فایل اصلی این پاورپوینت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد

۵-در صورتی که اسلاید ها داری جدول و یا عکس باشند در متون زیر قرار داده نشده است


بخشی از متن پاورپوینت مسجد و مدرسه امام کاشان سلطانیه :

اسلاید ۱ :

مقدمه

شهر کاشان مرکز شهرستان کاشان است. جمعیت این شهر طبق سرشماری سال ۱۳۸۵ مرکز آمار ایران برابر با ۳۰۲۵۰۹ نفر بوده که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری از جنوب تهران ،پایتخت ایران، ودر بین دامنه کوه کرکس نطنز و دشت کویر سکنی دارند.این شهرستان از شمال به استان قم، از جنوب به نطنزو اردستان، از غرب به کوه کرکس و سیاه کوه و شهرستان محلات و اراک و از شرق به کویر مرکزی ایران محدود است. کاشان از نظر جمعیت بیستم و در رده یازدهمین شهر صنعتی ایران قرار می‌گیرد که دلیل آن وجود کارخانجات متعدد  (بیش از یکصد کارخانه)، کارخانه تولید  و کارخانجات تولید قطعات خودرو و  است. قدمت صنایع نساجی در این شهر به تولیدات شعربافی شامل ،  و  برمی‌گردد که هم اکنون بیش از چند هزار نفر در کارخانجات نساجی مشغول به کار می‌باشند.

اسلاید ۲ :

تاریخ شکل گیری شهر

  • در دوران بارانی بین آخرین دوره‌های یخچالی (زمین شناسی) به نظر می‌رسد در مرکز ایران دریای پهناوری گسترده بود. این دریا با شروع عهد خشکی به تدریج کوچک و خشک شد که اکنون در محل آن کویر بزرگ مرکزی برجاست و بشر در دوره استقرار در روستاها در اطراف این محل اسکان یافته‌است چنان که قدیمی ترین تمدنها را می‌توان در حاشیه هلالی شکل کویر یافت. یکی از قدیمی ترین تمدنهای این حاشیه تمدن سیلک است. تپه‌های موسوم به سیلک واقع در ۲ کیلومتری جنوب غربی کاشان یکی از کهن ترین مراکز استقرار بشر در فلات مرکزی ایران به شمار می‌آید. حدود هفت هزار سال پیش مردم سیلک پایه و اساس تمدنی را بنیان نهادند که در دوره‌های مختلف پیشرفت شایانی را بدست آورد. نشانه‌هایی از این پیشرفت و ترقی را می‌توان در آثار سفالین و اشیاء مسی و مفرغی بدست آمده از این تپه‌ها (تپه‌های شمالی و جنوبی سیلک) که امروزه زینت بخش اکثر موزه‌های معتبر ایران و جهان است، مشاهده کرد. اقوام سیلک که دارای ابداعات و نوآوریهای فراوانی در صنایع آن دوران بوده‌اند، با تمدن بین النهرین و مناطق دیگر ایران ارتباطات فرهنگی و اقتصادی داشته‌اند. تمدن سیلک به عنوان یکی از نخستین تمدن‌های دشت نشین برای باستان شناسان از اهمیت قابل توجهی برخوردار می‌باشد. خاصه آنکه در کوزه گری و نگارگری و استفاده از آجر پخته در بنای ساختمانها و موارد متعدد دیگر به پیشرفتهای قابل ملاحظه‌ای رسیده بودند. گرچه ردپای این تمدن ناگهان در تاریخ گم می‌شود و مردم سیلک بر اثر هجوم اقوام تار و مار و گریزان می‌شوند، اما برخی بر این عقیده‌اند که ساکنان سیلک پس از ویرانی شهر و دیارشان به چشمه ساران به ویژه نیاسر و نوش آباد پناه برده و آبادیهایی را بوجود آورده‌اند. با توجه به اینکه در منطقه کاشان آثاری از دوره هخامنشی و اشکانی وجود ندارد و پژوهشهای باستان شناسی نیز در این منطقه بسیار محدود بوده‌است از تمدن این دوره در کاشان اطلاعات زیادی در دست نیست لیکن کشف سکه‌های نقره متعلق به دوران هخامنشی و اشکانی در این منطقه نشان از ردپای تاریخ دوره هخامنشی و سلوکی دارد. کشف گنجینه‌ای متعلق به اواخر هزاره اول قبل از میلاد در روستای مرق گواهی بر امتداد مدنیت در منطقه کاشان تا اواخر دوره هخامنشی است. گرچه اخبار و مدارکی از دوره اشکانیان در این منطقه بدست نیامده‌است اما قراین متعدد تاریخی خبر از آبادانی و رونق کاشان در دوره ساسانیان می‌دهد. وجود آتشکده‌های نیاسر ، خرمدشت و نطنز، اشارات مولف تاریخ قم به مناطق باستانی چون نیاسر و نوش آباد ، اخباری مربوط به یک شهرک دوره ساسانی به نام سارویه درمنطقه کاشان که به گزارش تاریخ نویسان تا دوره اولیه اسلامی نیز آثاری از آن برجای بوده‌است همگی گواهی بر این مدعاست.
  • کاشان در دوران اسلامی همراه با قم، اصفهان، همدان و ; از جمله شهرهای بلاد جبال یا عراق عجم محسوب می‌شود. تاریخ نویسان فراوانی از مردان نام آور و جنگجوی کاشان در این عصر (دوران ساسانی) سخن به میان آورده‌اند که در جنگهای بسیار شرکت کرده‌اند » اعثم« کوفی تاریخ نویس بزرگ عرب از حضور ۲۰ هزار سوار جنگجوی قم و کاشان یاد کرده‌است که در جنگ »نهاوند« حضور داشتند.

اسلاید ۳ :

گـزارش تـوصیفـی مسجـد و مـدرسـه سـلطانـی:

  • بزرگترین مدرسه طلبه نشین کاشان به مدرسه شاه معروف و از بناهای فتحعلی شاه قاجار (۱۲۱۲۱۲۵۰) می باشد . ساختمان آن از سال ۱۲۲۱ تا ۱۲۲۹ هـ .ق. به سرپرستی میرزا ابوالقاسم اصفهانی که از طرف حاجی حسین خان صدر اعظم عهده دار حکومت کاشان بوده به انجام رسیده ، آنگاه امر تولیت و تدریس و تصدی موقوفات مدرسه نیز به حاجی ملا احمد نراقی واگذار گردیده است . صحن این مدرسه بواسطه طرح عالی و نقشه مرغوب ، وسعت فضا و منظره زیبای آن ، بسیار با روح و صفا است ، و میتوان گفت کم نظیر واقع گشته است . جلوخان مدرسه دارای سر در کاشیکاری و بر فراز آن هم مأذنه خوش اسلوبی ساخته شده ، صحن و سرای وسیع مدرسه مربع مستطیل ، و بر چهار جانب آن ۵۲  حجره با ایوان جلو و صندوقخانه علی حده برای هریک بنا کرده اند و در وسط دو جبهه شمالی و جنوبی در جهت طول صحن مدرسه دو تالار بزرگ برای تدریس و محل اجتماع و مباحثه طلاب احداث گشته ، و هریک از چهار زاویه آن هم راهرو جداگانه به حیاط خلوتهایی دارد که هر کدام دارای سه حجره و سه زیرزمین و سرداب بزرگ تابستانی با بادگیرهای مرتفع هوایی می باشد . در جبهه غرب و مقابل سر در ورودیبه صحن مدرسه ایوان بزرگ و مجلل جلو گنبد ، جلب توجه می کند که از کتیبه زیر سقف تا کف زمین ، با خشت کاشی هفت رنگ تزئین یافته است . گنبد باشکوه آن با دو پوشش آجری مضاعف بنا شده و ارتفاع سقف درونی تا کف زمین بالغ بر ۲۷  متر می گردد ، و هر یک از ابعاد طول و عرض سطح مربع تحتانی آن هم ۲۲ متر است .

اسلاید ۴ :

محـراب گنبـد :

  • تمام کاشی منقش و کتیبه با آیات قرآن ، و در وسط آن نوشته است « ابراهیم بن محمدرضا ۱۲۲۹ » و در جای دیگر« محمد تقی بن حسین ۱۲۲۶  » و روی جرزهای دو طرف نام معمار مدرسه را نوشته است : « محمد شفیع سنه ۱۲۲۶  » . در جناحین شمالی و جنوبی گنبد نیز دو شبستان مستطیلی که تا انتهای حد مدرسه امتداد دارد ساخته شده . جرزها و طاقچه های طرفین ایوان بزرگ و پشت بغلهای حجرات و نمای روکار هر دو مدرس و همچنین صفه تحتانی مأذنه سر در همگی آنها با خشت کاشی الوان و منقش به گل و بوته پوشیده شده و تزئین یافته است .

اسلاید ۵ :

کتیبـه هـا :

  • مدرسه سلطانی دارای هشت کتیبه کاشی خشتی مشتمل بر آیات قرآن است و کتیبه ایوان بزرگ با قصیده تاریخ بنای مدرسه و یک لوحه سنگی بالای سر در ورودی بدین شرح می باشد : ( ۱- کتیبه هلالی شکل دهنه طاق جلو ایوان بزرگ : « سوره انا فتحنا » . ۲- کتیبه اول جدار داخلی چهار جانب مقصوره گنبد بخط ثلث سفید بر زمینه سورمه ای آیات قرآن ، و در وسط هر یک بخط زرد طلایی نوشته شده : « السطان بن سلطان و الخاقان بن الخاقان فتحعلی شاه قاجار خلد ا; ملکه و سلطانه  » .     ۳- کتیبه دوم و فوقانی بر ساقه مدور سقف گنبد .      ۴و۵- دو کتیبه بر پیشانی مدرسهای طرف شمال و جنوبی .     ۶- کتیبه بالای صفه زیر مأذنه .     ۷- کتیبه سه طرف داخل همان صفه .     ۸- کتیبه سر در ورودی به مدرسه مشتمل بر سوره : « سبح اسم ربک الاعلی » و آخر آن : « کتبه العبد محمدتقی بن میرزا محمد اصفهانی سنه ۱۲۲۶  » . ) . اما مضمون لوحه سنگی زیر کتیبه سر در ، که متعلق به اوایل قرن حاضر می باشد ، از این قرار است : « این بنده ضعیف امیدوار به فضل و عنایت کردگار حاجی میرزا محمدرضا مؤتمن السلطنه وزیر شوری کبری که به اقتضای رأی خورشید صفای همایون در این سال ۱۳۲۰  از دربار اعظم مأمور حکومت کاشان گردید ، یک فقره یکهزار و چهار صد و چهل تومان جمع معمول بر فراشخانه این ولایت دید که به مأموری مخصوص مرجوع و از قرار ماهی یکصد و بیست تومان اجاره می گرفتند . از حاصل جنایات و اتهامات و جرایم رعایا فراهم شده ، و همه ساله به دیوان می رسید . برای دعای مردم دولت جاویدار تسام و آسایش عموم رعایای این ولایت از آستان همایون ، استدعای بخشیدن این جمع شنیع را نموده  ، استدعای این بنده مقبول افتاده برای بقای ذکر جمیل بندگان اقدس اعلیحضرت قدر قدرت شاهنشاه جمجاه ظل ا; صاحب قران ناصرالدین شاه قاجار روحی و ارواح العالمین له الفدا ، قدغن کرد که این شرح را در این لوح نقش نماید و به یادگار گذارند . این مردم فقیر کاشان را همان گذران اهالی فراشخانه کافی است . هر کس بعد از این باعث این بدعت شنیع مقاطعه و اجاره فراشخانه شود لعنت خدا و انبیاء و اولیاء بر او باد . فمن بدله بعد ما سمعه و انما اثمه علی الذین یبدلونه ان ا; سمیع العلیم .

 

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.