مقاله بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
5 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم دارای ۱۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم :

بررسی رابطه ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در صنایع غذایی استان قم

بیان مسأله
در جهانی زیست می¬کنیم که از سویی به عصر ارتباطات شهرت دارد و از سوی دیگر صحبت از جنگ یا گفتگوی میان تمدن¬ها می¬شود. این واقعیت رابطه¬ای ضروری بین فرهنگ و ارتباطات ایجاد می¬کند. در این بین کارآفرینی در قالب یک حرفه و هنر ارتباطی، می¬تواند به حلقه اتصال فرهنگ و ارتباطات در فرآیند توسعه تبدیل شود. چرا که امروزه اکثر کشورهای توسعه یافته در حال انتقال از حالت بوروکراتیک و اداری به وضعیت کارآفرینی می‌باشند. موج گسترده فعالیت‌های اقتصادی و تکنولوژیکی همراه با تغییر فراگیر روش‌ها و نگرش‌ها طی دوره اخیر توجه بسیاری از دولت‌ها را به توسعه و تقویت کارآفرینی و سازمان‌ها را به جذب و پرورش کارآفرینان سازمانی سوق داده است. از طرف دیگر تحقیقات اخیر بیانگر نقش کلیدی ارتباطات سازمانی در اثربخشی سازمان¬ها و دست-یابی به اهداف آنها می‌باشد. از همین روی شناسائی و تبیین سبک¬های ارتباطات در فرآیند کارآفرینی می‌تواند در این راستا نقش بسیار مهمی داشته باشد و کشورها و سازمان‌ها را در یافتن و استفاده بهینه از مزایا و پیامدهای مثبت این فرآیند یاری نماید.
بسیاری از کارشناسان، دو عامل کار آفرینی و کسب و کار‌های کوچک را به عنوان عوامل مهم و کلیدی در پیشرفت صنعتی و اقتصادی یک ملت دانسته¬اند. تعدادی از کارشناسان، حدود ۷۰ درصد از رشد اقتصادی را به فعالیت‌های کارآفرینی نسبت می‌دهند و معتقدند که یک سوم از نرخ‌‌های رشد تغییرپذیر در اقتصاد ملی¬، کاملاً تحت تاثیر فعالیت‌‌های کارآفرینانه است.
اقتصاددانان، عوامل تولید در هر کشور را به پنج دسته تقسیم می‌کنند:سرزمین، نیروی کار، سرمایه، کارآفرینی و دانش. آن‌ها به این نتیجه رسیده¬اند که سرمایه¬، یک جزء مفقود در ملت‌های فقیر نیست¬، چون سرمایه (پول نقد، ابزار¬، ماشین¬آلات و;) بدون اعمال کارآفرینی بر روی آن‌ها عامل تولید کننده نیست و کارآفرینی و دانش را به عنوان مهم‌ترین عوامل تولید برای ایجاد ثروت بیان می‌کنند¬. کارشناسان می‌گویند که سرمایه با ترکیبی از کارآفرینی و استفاده مؤثر از دانش باعث تحول ملت‌‌ها می‌شود.
بررسی‌‌های گوناگونی درباره کشور‌های غنی و فقیر و در مورد اینکه چه چیز باعث تفاوت در سطح ثروت آن‌ها می‌شود انجام شده است. به راستی چرا بعضی از کشور‌ها با وجود داشتن منابع طبیعی فراوان و نیروی کار زیاد (همچون آفریقا) در لیست کشور‌های فقیر قرار دارند، ولی در مقابل کشور‌هایی مانند ژاپن و هنگ¬کنگ که از نظر منابع طبیعی بسیار فقیر هستند¬، در لیست کشور‌های ثروتمند قرار می‌گیرند؟
پورتر بیان می‌کند که مهم‌ترین عامل برای نفوذ در رقابت جهانی، منابع انسانی ماهر و پایه علمی است. او این پرسش را مطرح می‌کند: چرا یک کشور در یک صنعت خاص به موفقیت بین¬المللی می‌رسد؟ برای مثال سوئیس کشوری است احاطه شده در خشکی با هزینه بالای نیروی کار، قوانین خشک محیطی و منابع طبیعی محدود¬، ولی افزون بر داروسازی، بانک داری و ماشین آلات خاص¬، هنوز در صنعت شکلات سازی رهبر جهان است.
ژاپن نیز منابع طبیعی محدودی دارد، ولی پس از وضعیت سخت و شکست خورده پس از جنگ، به یکی از نیرومند‌ترین قطب‌های اقتصادی در سطح جهان تبدیل شد به¬گونه‌ای که اکنون با ایالت متحده آمریکا برابری و حتی در بعضی از صنایع نسبت به آن برتری دارد. سوئیس و ژاپن، فقدان منابع طبیعی را با افزایش سطح تحصیلات، مهارت‌‌ها و توانایی‌های منابع انسانی خود، جبران کرده¬اند
در کشوری مثل ایران به خاطر نرخ بیکاری بالا و نرخ خود اشتغالی پایین، تشویق کارآفرینی‌، یک اولویت‌ اساسی به شمار می‌رود‌. همچنین کنترل شدید اقتصاد در سه دهه اخیر‌، و ملّی کردن (دولتی کردن) شرکت‌های خصوصی, منجر به تضعیف روز‌ افزون شرکت‌های کوچک و متوسط گردیده است. با این حال با عنایت مسؤولان به مسأله اشتغال، و اهمیت غیر قابل انکار مؤسسات کوچک و متوسط در ایجاد شغل، دلایل تشویق کارآفرینی روشن می‌شود. از همین رو‌ست که پرداخت وام‌های خود‌اشتغالی‌، طرح مستثنی کردن کارگاه‌های کمتر از ۵ نفر از قانون کار‌، وام‌های پرداختی به مؤسسات کوچک در ازای استخدام چند نفر و ; توجیه پیدا می‌کند.
در شرایطی که افزایش درآمدهای نفتی، دولت را تحریک به افزایش بی¬رویه هزینه¬های جاری کرده است؛ بهره¬وری پایین شرکت¬های دولتی آنها را به تعدیل نیروی انسانی متمایل ساخته است؛ سیاست¬گذاری¬های ساده لوحانه با افزایش مکرر «حداقل دریافتی» کارکنان، جذابیت نیروی کار را برای کارفرما کاهش داده و با کاهش سودهای بانکی، جذابیت سرمایه را برای وی افزایش می¬دهد و در نتیجه کارفرما به¬جای آن¬که فرآیند تولید را کار-بر نماید (و از نیروی کار داخلی فراوان وارزان استفاده کند)، فرآیند را تا جای ممکن سرمایه-بر می¬کند و از روبوت¬ها و تجهیزات خارجی بهره می-گیرد. زیرا اخذ وام برای پرداخت هزینه¬های سنگین اتوماسیون، به¬صرفه¬تر شده است
یک اقتصاددان ممکن است خود را در محاسبات بسیار پیچیده درگیر سازد که آیا یک اقتصاد با اشتغال¬کامل بازده بیشتری خواهد داشت یا یک اقتصاد با اشتغال¬کمتر ازکامل¬که¬تحرک بیشتری برای¬کار، ثبات بیشتری برای دستمزدها و غیره را تضمین کند؟ معیارهای اساسی وی برای موفقیت فقط¬کمیت¬کلّی کالاهایی است¬ که در دوره مشخصی تولید می¬شود. پروفسور «گالبرایت» استاد معروف دانشگاه «هاروارد» در «جامعه پربرکت» می‌گوید: «اگر مطلوبیت نهایی کالا ناچیز باشد، مطلوبیت اشتغال آخرین فرد یا آخرین میلیون از افراد در نیروی کار، ناچیز خواهد بود.» و بعد اضافه می¬کند:
«اگر; بتوانیم اندازه‌ای از بیکاری را به نفع ثبات تحمل کنیم، آنگاه قادر خواهیم بود به کسانی که بیکار می‌شوند کالاهایی دهیم که آنها را در حفظ سطح زندگی مـألوفشان قادر سازد.»
اما از دیدگاه آیین اسلام، مهمتر پنداشتن کالاها از آدمیان و برتر دانستن مصرف کالا از فعالیت تولیدی انسان, به منزله وارونه نهادن حقیقت است. مفهوم پیشنهاد گالبرایت آن است که اهمیت را از کارگر برگیریم و به محصول کار متعلق سازیم، یعنی از آدمی غافل شده و به فرع آدمی بپردازیم در حالی¬که نقطه آغازین برنامه‌ریزی اقتصادی از دیدگاه اسلام طرح ریزی برای اشتغال کامل است.
حال که کارآفرینی چاره مشکل ماست، باید دید که مهمترین عامل موفقیت یک کارآفرین در جامعه چیست؟ ریسک پذیری، خلاقیت، میل به خود اشتغالی، یا ارتباطات؟ به نظر دکتر فرهنگی اولین عامل موفقیت فرد (کارآفرین یا غیر آن) مهارت برقراری ارتباطات صحیح است. اگر می¬خواهید معلم خوبی باشید، یا پزشک خوبی، باید با اطرافیان ارتباط درست برقرار کردن را یاد بگیرید. غربی¬ها با شناخت این عامل حیاتی، در دانشگاه¬ها, نخستین واحد درسی که به دانشجویان خود ارائه می¬کنند، درس عمومی «ارتباطات» است که با کد «۱۰۱» به تمام رشته¬ها ارائه می¬گردد. جا دارد که ما هم سخن نیک را از هر که باشد یاد بگیریم و این کار را در دانشگاه¬های خود به اجرا در بیاوریم. و اولین مسئله کارآفرینی را از ریشه حل نماییم.
اهمیت تحقیق
همان طور که رابینز می¬گوید، یک ایده هر چه قدر هم که بزرگ باشد، اگر درست منتقل نشود، بی¬فایده است. پس اولین مرحله کارآفرینی که تولید ایده است، اگر منتقل نشود، یعنی ارتباطات درستی برقرار نشود، عقیم خواهد ماند. یعنی یکی از حیاتی ترین مهارت¬های مورد نیاز برای همه و به خصوص کارآفرینان مهارت استفاده درست از ارتباطات است.
امروزه در اکثر کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه, مقوله کارآفرینی به¬عنوان اصلی‌ترین مبنای توسعه مد‌نظر قرار گرفته است. به‌طوری که دو دهه اخیر در غرب و برخی کشورهای دیگر به¬عنوان دهه‌های طلائی کارآفرینی عنوان شده است. از همین رو بسیاری از متخصصین و نظریه پردازان مدیریت نیز از اوایل دهه هفتاد میلادی به تشریح کارآفرینی در درون سازمان‌ها پرداخته‌اند. اما تا اوایل دهه هشتاد میلادی به‌طور جدی مورد تأیید محققین قرار نگرفت. اندیشمندان مدیریت ضمن رویکردی فرآیندی به تشریح مدیریت کارآفرینی و جو و محیط کارآفرینانه در سازمان‌های موجود پرداختند.
این تحقیق با نگرش سیستمی, تمامی عناصر اصلی سبک¬های ارتباطاتی را مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهد, مبنای مناسبی را در اختیار مدیران و پژوهش‌گران با هدف پرهیز از جزئی نگری و موازی‌کاری قرار می‌دهد.
تجربه دنیای امروز نشان داده است که نوآوری¬¬های مهم و پیشرفت¬های تکنولوژیکی، در سازمان¬ها و شرکت¬های بزرگ دولتی اتفاق نخواهد افتاد. قابلیت تطبیق و بازار و نیاز روز، چیزی است که از یک ساختار بزرگ تودرتو ساخته نیست و در نتیجه برای پیشرفت سریع و ارائه محصولات جدید تنها راه مؤثر، ایجاد و توسعه شرایطی است که فعالیت¬های اقتصادی کوچک بتوانند تأسیس شوند و رقابت کنند.
همان¬طور که تحقیقات نشان می¬دهد, کارآفرینی سازمانی بیشترین تأثیر را (۵۴%) از ناحیه عوامل زمینه‌ای کارآفرینی پذیرفته است؛ در حالی¬که ازناحیه عوامل رفتاری (۲۰%), و از ناحیه عوامل ساختاری تنها (۱۶%) متأثر شده است. با توجه به اینکه عوامل زمینه‌ای از سه جزء: ارتباطات محیطی, ارتباط با دولت و ارتباط با شهروندان تشکیل یافته است, با این اوصاف اهمیت بیش از پیش سبک¬های ارتباطی کارآفرینان مشخص‌تر می‌گردد.
در این صورت نه تنها باید کارآفرینان را به عنوان افرادی تاثیرگذار، بلکه تعیین‌کننده در ایجاد شغل و در نتیجه توسعه کشور در نظر بگیریم، از اینجا می‌توانیم به اهمیت شناسایی سبک¬های ارتباطی کارآفرینان پی‌ببریم. لذا نگارنده امیدوار است که انجام این پایان‌نامه زوایایی از بحث ارتباطات در کارآفرینی که تاکنون کمتر به آن توجه شده، را آشکار نموده و به طور خاص بحث سبک¬های ارتباطی آنان را که اکثراً مورد غفلت قرار گرفته, به نوعی برجسته نموده و توجه مدیران و برنامه ریزان کشور را به این موضوع مهم جلب نماید.
در کشورهای بزرگ پیشرفته اهمیت کارآفرینی فقط به¬خاطر مسئله ایجاد اشتغال نیست، بلکه دلیل اصلی این است که فعالیت¬های اقتصادی کوچکی که در این کشورها به وجود آمده و رشد کرده¬اند، توانسته¬اند سهم عمده¬ای در توسعه فناوری¬های پیشرفته و از سوی دیگر تولید ثروت در دنیا را به خود اختصاص دهند. اینکه آمار نشان می¬دهد بیش از ۹۰ درصد جهش-های رادیکال که می¬توان از آن به عنوان انقلاب تکنولوژیکی تعبیر کرد، در شرکت¬های کوچک و متوسط و نه در سازمان¬های بزرگ اتفاق افتاده¬اند.
همبستگی میان نرخ بیکاری و کارآفرینی تا حدودی مبهم است. از یک سو، بیکاری، فعالیت‌های کارآفرینانه را تحریک می‌کند (بیکاری بالا = کارآفرینی بالا) که تحت عنوان «اثر پناهنده» متداول شده است؛ از سوی دیگر، نرخ بالاتر کارآفرینی، بیکاری را کاهش می‌دهد (کارآفرینی بالا = بیکاری پایین). یعنی آن چیزی که تحت عنوان «اثر شومپیتری» شناخته شده. جوزف شومپیتر در تئوری توسعه اقتصادی بر نقش کارآفرینی به عنوان موتور توسعه اشاره ‌کرده و آن ‌را مهم‌ترین عامل رشد و رفع بیکاری می‌داند.
علاوه بر کارآفرینی، اهمیت و نقش ارتباطات هم امری بدیهی است. ارتباطات به مقوله‌ای مهم در زندگی روزمره تبدیل شده، به¬گونه‌ای که همه در پی‌آنند تا وسایلِ ارتباطی بیشتری را در اختیار گرفته و کانال‌های ارتباطی خود را گسترش دهند. شاید از این جهت هر گونه پژوهشی که در عرصه ارتباطات صورت گیرد به ‌خودی خود دارای اهمیتی غیر ‌قابل‌انکار است. همان‌طور که می‌دانیم سازمان‌ها به¬عنوان یک واحد اجتماعی تحت¬تأثیر همین شرایط قرار دارند و امروزه وسایل ارتباطی مختلف به¬صورت چشمگیری وارد سازمان‌ها شده و به¬طور فزاینده‌ای در حال گسترش می‌باشند. اما همان‌طور که قبلاً ذکر شد، هر چند که ابزارهای برقراری ارتباط تغییر یافته و متفاوت از گذشته شده‌اند، با این حال این انسان‌ها هستند که در فرایند برقراری ارتباط نقش فرستنده و گیرنده را ایفا می‌کنند. این انسان‌ها هستند که با یکدیگر ارتباط برقرار کرده و ضمن برقراری ارتباط فعالیت‌ها و وظایف دیگرِ خود را انجام می‌دهند. حال اگر بخواهیم اهمیت فرایند ارتباطات روشن شود باید به اهمیت فعالیت‌های انسانِ سازمانی توجه کنیم.
ضرورت تحقیق
از طرفی ساختارهای سازمانی غیر منعطف و بوروکراسی‌های اداری شدید سازمان‌ها, شرایط به میراث مانده از نظام¬های دولتی گذشته, موانعی بزرگ در توسعه کارآفرینی سازمان‌ها و حرکت به سمت سازمان‌های یادگیرنده, به¬¬وجود آورده است. همچنین جهت‌گیری به‌سوی آزادسازی اقتصادی، باعث به وجود آمدن موج عظیم کالاهای وارداتی شده و صنایع داخل و سازمان-های ما را وادار به آموختن قواعد نوین کسب و کار می¬نماید. افزایش درآمدهای نفتی, وتزریق بی‌رویه پول به جامعه باعث تورم افسار گسیخته می¬گردد که به علت عدم کفاف تولیدات داخل در برابر این تقاضای فزاینده و برای جلوگیری از افزایش تورم, موج دوم و بزرگتری از کالاهای وارداتی را به کشور روانه می‌کند. با عضویت کشورمان در سازمان تجارت جهانی سیل خروشان واردات هم, بازمانده صنایع را قلع و قمع کرده و کارکنان آنها را به جمع بیکاران اضافه خواهد کرد.
در واقع سازمانی می‌تواند در چنین محیط پرتلاطمی دوام بیاورد که ارتباطات درون و برون سازمانی خود را در جهت یادگیری و نهادینه ساختن نوآوری و تغییر, سازمان‌دهی نماید.
به واسطه اهمیت این مسئله و با عنایت به اینکه در کشورهای مختلف تحقیقاتی در زمینه‌های کارآفرینی و ارتباطات انجام شده است, اما تاکنون تحقیقی در این مورد و در محیط کسب و کار شرکت‌های ایرانی انجام نشده است و به‌خاطر اهمیت روزافزون نوآوری و کارآفرینی در سازمان‌های مختلف, اعم از تولیدی و خدماتی, انجام چنین پژوهشی در شرکت‌های ایرانی ضروری به¬نظر می‌رسد.
در سال ۱۹۹۳ خلبان چینی که می¬خواست در فرودگاهی محلی فرود بیاید، با اخطاری از سوی دستگاه هوشمند هواپیما مواجه شد که می¬گفت: “pull up” در آخرین لحظات سقوط، آنچه که از جعبه سیاه هواپیما به دست آمد صدای خلبان چینی بود که با زبان چینی از مسافران می¬پرسید: “pull up” یعنی چه؟! ; هواپیما با خطوط انتقال برق برخورد کرده و تمام سرنشینان آن کشته شدند.
مصیبت بارترین سانحه هوایی تاریخ در جزایر قناری در سال ۱۹۷۷ روی داد که در آن خلبان هواپیمای کی. ال. ام. آلمان فکر کرد که مسئول برج مراقبت، باند را برای پرواز وی خالی کرده است. اما منظور مسئول برج مراقبت فقط آماده شدن هواپیما برای حرکت بود و نه ورود آن به داخل باند پرواز. گرچه زبان مورد استفاده بین خلبان و مسئول برج مراقبت انگلیسی بود (خلبان آلمانی و مسئول برج مراقبت اسپانیایی بود)، اما این اشتباه به خاطر لهجه غلیظ و استفاده از واژه نادرست رخ داد. در نتیجه در روی باند بوئینگ ۷۴۷ شرکت کی. ال. ام. با سرعت تمام با یک بوئینگ ۷۴۷ شرکت پان آمریکن برخورد کرد و ۵۸۳ نفر جان باختند.
علاوه بر این طبق تحقیقات به عمل آمده با وجود پیشرفت¬های فراوان در تکنولوژی اطلاعات بازهم، ارتباطات کلامی (شامل ملاقات¬های رو در رو و ملاقات¬های گروهی، تلفن) پرکاربردترین کانال ارتباطی در سازمان¬ها هستند و در مرتبه بعد مکاتبات کتبی (شامل اسناد مکتوب و ماه¬نامه¬های داخلی شرکت) قرار داشت. در رتبه آخر هم ارتباطات الکترونیکی (پست الکترونیک، پایگاه داده¬ای و ریز حساب¬های کامپیوتری ) قرار داشتند.
باید تصریح گردد که منظور از اطلاعات هم فقط وقایع و نظرات نبوده, بلکه احساسات و عواطف را نیز شامل می¬شود. البته در نظر نخست این اشتباهات چندان غیر منتظره نیست زیرا این کلمه معانی و برداشت های گوناگونی را در ذهن افراد مختلف ایجاد می کند و شاید به همین علت است که نویسنده¬ای آنرا به آفتاب پرست تشبیه کرده است، واژه¬ای که در ذهن هر کس به رنگ خاصی در می¬آید و مفهوم خاصی به خود می¬گیرد.
با شناخت اهمیت و ضرورت مسئله مذکور حال می¬توان گفت که تحقیق حاضر به دنبال چیست؟ پژوهش حاضر می¬خواهد مشخص کند که کارآفرینان از چه سبک ارتباطی استفاده می¬کنند؟ آیا این سبک یا سبک¬ها مفید هستند؟ آیا مدیران صنعت مورد مطالعه که قشر عظیمی از نیروی کار این استان را به کار گرفته است، کارآفرین هستند؟ و;
اهداف تحقیق
به رودخانه نمی¬توان گفت که از حرکت باز ایستد، باید شنا کردن در جریان آب و حتی در خلاف جهت آن را یاد گرفت. زیرا فقط ماهی¬های مرده در جهت جریان رودخانه شنا می¬کنند.
ما همواره در یک دنیای پویا زندگی می¬کنیم و در راه اختراعات و نوآوری¬ها گام برمی¬داریم. در شرایط فعلی که بین تولید کنندگان در کسب بازارهای جهانی رقابت سختی وجود دارد، کارآفرینی مهمترین عامل موفقیت و خلق ایده¬ها و کالاهای بدیع و به دور از روندهای تکراری گذشته می¬باشد. پژوهش حاضر به بررسی مهمترین عامل موفقیت آنها یعنی همان سبک¬های ارتباطی¬شان می¬پردازد. در این پژوهش اهداف متعددی دنبال می‌شود که آنها را می‌توان در قالب هدف اصلی و اهداف جزئی تقسیم نمود.
هدف اصلی: هدف اصلی این پژوهش شناسایی مؤلفه‌ها و محورهای اصلی سبک¬های ارتباطات کارآفرینان است تا بر اساس آن این سبک¬ها در اختیار مسئولان قرار گیرد و در جهت آموزش علمی آن به کارآفرینان بالقوه و حتی بالفعل, اقدام صورت پذیرد.
اهداف فرعی: با توجه به ابعاد و متغیرهای مدل مفهومی تحقیق, اهداف فرعی مختلفی برای این پژهش در نظر گرفته شده است که عبارتند از:
یکی از اهداف انجام این تحقیق تبیین مؤلفه‌های سبک¬های ارتباطی کارآفرینان است. این مؤلفه‌ها از طریق مطالعه منابع مختلف داخلی و خارجی و از دید صاحب‌نظران مدیریت مشخص می‌گردند. در اکثر کتاب‌های فارسی موجود (چه کتاب‌های کارآفرینی و چه کتاب‌های ارتباطات) بحثی از سبک¬های ارتباطی کارآفرینان به میان نیامده و حداکثر در چند کلمه به نوع سبک ارتباطی آنان اشاره شده است. لذا به نظر می‌رسد که این موضوع مسئله بکری بوده و می‌تواند در قالب کتاب‌های متعدد مورد بحث دقیق و همه جانبه قرار گیرد.
محقق به دنبال این است که با تمرکز بر موضوع خاصِ سبک¬های ارتباطی کارآفرینان در آینده زمینه بحث‌های بیشتر و انجام تحقیقات دیگر در این موضوع مهم فراهم گردد. به علاوه محقق به دنبال آن است که سنجشی از وضع موجود و مطلوب سبک‌های ارتباطی کارآفرینان صورت گیرد.
مهمترین فایده‌ای که از انجام این تحقیق حاصل خواهد شد این است که ما شناخت علمی و دقیقی از سبک¬های ارتباطی کارآفرینان پیدا خواهیم کرد و از سبک¬هایی که کارآفرینان به صورت غریزی و حتی ناخودآگاهانه استفاده می‌کنند، به صورت حساب شده بهره برده و در جهت آموزش علمی آن به جوانان و دانشجویان، استعداد کارآفرین شدن را به این نیروهای بالقوه آموزش داد زیرا بنابه تحقیقات انجام یافته توسط نِک و همکارانش (۱۹۹۹)کارآفرینی قابل آموزش است و در نتیجه ویژگی¬های رفتاری آنها هم قابل یادگیری است و با این کار می‌توان در آینده پر چالش، که بنا به قول یکی از نویسندگان دوران انقراض امپراطوری استخدام است، آنها, به امید استخدام در دستگاه¬های دولتی و خصوصی نمانده و خود توانایی اشتغال و ارزش آ‌فرینی را داشته باشند. امید به اینکه با بهره‌برداری بهینه از انجام چنین تحقیقاتی در آینده شاهد بی‌کاری‌های گسترده این‌چنینی نباشیم!
به صورت تیتر وار از طریق این تحقیق می¬خواهیم:
میزان کارآفرینی مدیران صنایع غذایی را تعیین کنیم؛
سبک¬های ارتباطی آنان را شناسایی کنیم؛
رابطه سبک¬های ارتباطی و ویژگی¬های رفتاری کارآفرینان را بسنجیم؛
مؤلفه¬های کارآفرینی را اولویت بندی کنیم؛
سبک¬های ارتباطی مورد استفاده آنها را طبقه-بندی کرده و اولویت بندی نماییم؛
و بالاخره تعیین کنیم که تا چه¬حد عوامل و شاخص¬های شناسایی¬شده در کارآفرینی تاثیر دارند؟
در نهایت با انجام این تحقیق و روشن شدن بعضی از زوایای این بحث، محقق پیشنهادهایی را به محققین دیگر ارائه خواهد کرد که زمینه لازم برای دانشجویان دیگر در جهت انجام تحقیقات بعدی در این موضوع را فراهم خواهد کرد.

فرضیات تحقیق
¬فرضیه اهم:
بین ویژگی¬های رفتاری و سبک¬های ارتباطی مورد استفاده کارآفرینان در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص اول:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی کنترلی در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص دوم:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی تساوی¬گرا در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص سوم:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی پویا در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص چهارم:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی ساختار¬گرا در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص پنجم:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی تفویضی در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
فرضیه اخص ششم:
بین ویژگی¬های رفتاری و میزان استفاده کارآفرینان از سبک ارتباطی اجتناب در شرکت¬های صنایع غذایی استان قم رابطه وجود دارد.
به دلیل پرهیز از تکثر فرضیه¬ها، ویژگی¬های رفتاری کارآفرینان به مؤلفه¬های آن شکسته نشد و به¬طور کلی آورده شده است؛ هرچند که در مرحله تحلیل پرسشنامه رابطه تک¬تک آنها با سبک¬های ارتباطی آورده خواهد شد.
روش تحقیق
همان¬طور که¬ سکاران در کتاب خود می¬نویسد، شیوه¬های ارتباطی یکی از موارد اولویت دار برای تحقیقات اکتشافی هستند و مرحله اول این تحقیق هم، اکتشافی است؛ اما با کشف این سبک، تحقیق حاضر پایان نمی¬یابد؛ بلکه توصیف آن و پیدا کردن میزان همبستگی¬اش با کارآفرینی هم جزو اهداف تحقیق حاضر می¬باشد. در نتیجه تحقیق ما در مرحله دوم و سوم، یک تحقیق توصیفی و همبستگی خواهد بود.
به عبارت دیگر روش تحقیق به کار گرفته شده در این پژوهش، روش اکتشافی، توصیفی و همبستگی است .این تحقیق از نوع پیمایشی انجام شده است بدین طریق که جهت جمع¬آوری اطلاعات مورد نیاز برای تدوین پیشینه تحقیق و مبانی نظری آن از روش کتابخانه¬ای استفاده گردیده و همچنین جهت بررسی وضعیت موجود سازمان¬های موجود و ارتباط آن با موضوع تحقیق از روش میدانی استفاده شده است.
جامعه آماری
واحد مورد مطالعه پژوهش حاضر صنایع غذایی استان قم می-باشد. با توجه به اینکه صنایع غذایی این استان به خصوص صنعت سوهان سازی آن افراد بسیاری را مشغول به کار کرده و شهرت زیادی کسب کرده است، محقق صنعت مذکور را برای مطالعه کارآفرینی انتخاب کرده است.
نمونه آماری
با توجه به اینکه بزرگترین شهرک صنعتی استان، شهرک شکوهیه است و بیش از۸۰ % شرکت¬ها در آنجا واقعند، نمونه¬های ما از بین ۳۷ شرکت تولید کننده صنایع غذایی واقع در شهرک شکوهیه و ده¬ها کارگاه سوهان¬پزی، نانوایی پیشرفته، قنادی و ;. در داخل شهر نمونه تصادفی گرفته شده است به این ترتیب که ۱۲ شرکت ۱۰ کا رگاه و جمعاً ۱۴۸ نفر نمونه آماری پژوهش حاضر می¬باشد.
روش تجزیه و تحلیل داده ها:
در این تحقیق از آزمونهای مورد نیاز برای تجزیه و تحلیل مانند آزمون F ،آزمون Uمن ویتنی و ; استفاده خواهد شد و از نرم افزار Spss برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده می شود.
قلمرو تحقیق
مسائل و مشکلات هر شاخه‌ای از علم تا حدی پیچیده و دارای تأثیرات و تأثرات متقابل می باشد. بنابراین بر ¬هر پژوهش-گری واجب است¬که مرزهای مسئله یا مشکل را تعیین ¬کند, در غیر این صورت گستردگی ابعاد و زوایای مسئله از یک طرف و محدودیت‌های زمانی و مالی پژوهش از طرف دیگر سبب می‌شود که به¬جای اینکه پژوهش¬گر مسئله یا مشکل را حل کند و به راه‌حل‌های قطعی در ابعاد و زوایای مورد نظر برسد, مسئله و مشکل انتخاب شده پژوهش¬گر را در خود حل نماید.
بنابراین جهت شناخت دقیق و صحیح مسئله مورد پژوهش, قابل کاربردی کردن پژوهش, ژرفا¬نگری و رسیدن به راه‌حل‌های دقیق‌تر, قطعی‌تر, اصلاحی و سازنده, مرتبط با موضوع مورد پژوهش و از طرف دیگر توجه به محدودیت‌های هزینه, زمان و اهداف فردی پژوهش‌گر, مشخص کردن قلمرو و ابعاد موضوعی, زمانی و مکانی پژوهش, لازم و ضروری است.
قلمرو موضوعی:
بررسی محورها و موضوعات مرتبط با بحث کارآفرینی‌ و فرآیند آن از جهات مختلف ممکن و مقدور است, که در پژوهش حاضر, مباحث مربوط به مؤلفه‌های شش¬گانه سبک¬های ارتباطات و ویژگی-های رفتاری کارآفرینان مورد بررسی قرار می‌گیرد.

قلمرو مکانی:
به دلیل اینکه سال۸۵ استان قم در زمینه اشتغال صنعتی مقام اول کشور را کسب کرده است پژوهش حاضر در شرکت¬های صنعتی استان قم صورت می‌گیرد. ولی به خاطر محدودیت زمانی، و نیز رعایت اصل صرفه¬جویی، فقط به صنایع غذایی این استان که تا حدودی معروف شده است اکتفا می¬گردد.
قلمرو زمانی
قلمرو زمانی اسن تحقیق سال ۱۳۸۶ می باشد.
تعریف مفهومی تحقیق
ارتباطات از عناصر اولیه کارآفرینی است. کارآفرینان باید در سطوح مختلف با اشخاص زیر‌دست، بالا‌دست و یا هم¬طرازِ خود ارتباط برقرار کنند. ارتباطِ مدیریت با کسانی که برای او کار می‌کنند، ممکن است مهمترین ارتباطات در سازمان باشد، زیرا همه جنبه‌های کار مانند: آموزش، ارجاع مأموریت و ارزیابی عملکرد از راه ارتباطات انجام می‌گیرند.
در این تحقیق برای سنجش سبک¬های ارتباطی کارآفرینان با تحقیق در ادبیات مربوطه، انواع سبک¬های ارتباطی شناسایی شد که به صورت تفصیلی مباحث مربوط به آنها در فصل دوم ارائه شده است. البته سبک¬های ارتباطی در طبقه¬بندی¬های مختلف به سه یا چهار سبک تقسیم شده بودند و ما کامل¬ترین طبقه¬بندی موجود که شامل شش سبک است، برگزیده¬ایم. حال برای اینکه به سنجش این شاخص‌ها بپردازیم باید تعریفی عملیاتی از شاخص‌ها ارائه دهیم. تعریف‌عملیاتی بدین معنی است که شاخص‌های مدل مفهومی را که کیفی هستند به صورتی در بیاوریم که قابل سنجش باشند. انواع سبک¬های ارتباطی به¬صورت زیر می‌باشد:

همان¬طور که ذکر شد، این شاخص‌ها به همین صورت، قابل سنجش نمی‌باشند. برای سنجش آنها باید تعریفی عملیاتی از هر یک ارائه دهیم. در ادامه، تعاریف مفهومی و عملیاتی که برای سنجش هر یک از این شاخص‌ها به کار گرفته شده ارائه می‌شود.
• کارآفرینی : فرآیندی است که منجر به ایجاد رضایت‌مندی و یا تقاضای جدید می‌گردد. کارآفرینی عبارت است از فرآیند ایجاد ارزش از راه تشکیل مجموعه منحصر به فردی از منابع به منظور بهره‌گیری از فرصت‌ها.
• کارآفرینی سازمانی : فرآیندی است که در آن محصولات یا فرآیندهای نوآوری شده از طریق ابقاء و ایجاد فرهنگ کارآفرینانه در یک سازمان از قبل تأسیس شده به ظهور می‌رسد. به عبارت دیگر مجموعه فعالیت‌هایی است که از منابع و حمایت سازمانی به منظور دست¬یابی به نتایج نوآورانه برخوردار می‌باشد.
• ارتباطات سازمانی: فرآیندی است که مدیران به وسیله آن سیستمی را برای گرفتن اطلاعات و تبادل معانی به افراد و ارگان‌های فراوان داخل و خارج سازمان برقرار می‌سازند.
• سبک ارتباطات : مجموعه‌ای از رفتارهای میان¬فردی است که در موقعیت‌های خاص سازمانی از افراد سازمان بروز می‌کند.
• سبک ارتباطی کنترلی : در این سبک, فردی که ارتباط برقرار می‌کند به دنبال اطاعت و پیروی محض است, نه بحث و تبادل نظر در کار برای رسیدن به توافق و تمایلی به شنیدن و ارائه راه‌کارهای پیشنهادی از جانب دیگران ندارد.
• سبک ارتباطی تساوی : یک سبک ارتباطی دو طرفه است که در آن فرستنده و گیرنده پیام هر دو (رئیس و مرئوس) از یکدیگر تأثیر و تأثر می‌پذیرند. فضای بحث بین طرفین در درون سازمان باز است و هر دو طرف در محیطی که پذیرای عقاید گوناگون و مختلف است با یکدیگر تصمیم گیری می‌کنند.
• سبک ارتباطی ساختارگرا : هدف این است که محیط را به سمت نظام¬مند کردن سازمان و خواسته¬های خود سوق دهیم. در این سبک با تأکید بررویه¬ها، قوانین، مقررات و استانداردها سعی در ترغیب دیگران داریم و آخر این که این سبک به سمت شفاف کردن روابطی که ساختارها ایجاد می¬کنند پیش می¬رود.
• سبک ارتباطی پویا : در این سبک تمایل طرف ارتباطی یا فرستنده پیام بر این است که در فرآیند ارتباطات اصل مطلب, گفته شده و خیلی به درازا کشیده نشود. یعنی در حداقل زمان ممکنه بهترین و اثربخش‌ترین نوع ارتباطات و تبادل اطلاعات را به وجود آورد.
• سبک ارتباطی تفویضی : رئیس, مدیر یا مافوق تمایل به جلب حمایت و کمک از جانب افراد دیگر (یعنی طرف‌های ارتباطی خود را) دارد. به عبارت دیگر, تمایلی به نظارت و سرپرستی مستقیم افراد خود ندارد, بلکه بیشتر ترجیح می‌دهد تا طرف‌های ارتباطی, خود یاری شوند, تا مستقیماً از سوی مدیر.
• سبک ارتباطی اجتناب : در حقیقت کسانی که این سبک ارتباطی را بر می‌گزینند از تعامل با دیگران گریزان هستند و تمایلی به برقراری ارتباط ندارند. ایشان ترجیح می‌دهند که نه بر دیگران اثر بگذارند و نه از آنها تأثیر بپذیرند.
• ویژگی¬های رفتاری کارآفرینان:
که از مدل ۱۰D ویلیام بای¬گریو اخذ شده است و شامل ویژگی-های رفتاری کارآفرینان است که با حرف D انگلیسی شروع می-شوند و عبارتند از قاطعیت ، اهل عمل بودن ، عزم راسخ داشتن ، رویا¬پردازی ، فداکاری ، دلبستگی ، موشکافی ، کنترل سرنوشت¬کاری ، ثروت اندوزی ، توزیع ثروت .
تعریف‌های عملیاتی
در فرضیه¬ها و مدل تحقیق چندین متغیر مستقل و وابسته مطرح شده¬اند که برخی از مهمترین این متغیر¬ها متناسب با اهداف تحقیق به¬ صورت عملیاتی تعریف می‌گردد:
سبک کنترلی: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده¬اند دو معیار زیر را می¬سنجند: میزان تحمیل نظرات مدیر به زیر دستان؛ و اجازه دادن به زیردستان برای اظهار نظر.
سبک تساوی: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده¬اند دو معیار زیر را می¬سنجند: میزان پذیرش افکار و عقاید زیردستان؛ و میزان صداقت آنها در هنگام صحبت با زیردستان.
سبک ساختاری: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده¬اند سه معیار زیر را می¬سنجند: میزان تأکید بیش¬از حد بر اجرای قوانین و مقررات؛ و میزان صراحت و کوتاه¬گویی آنها در هنگام صحبت با زیردستان؛ میزان اصرار آنها بر خط¬مشی¬های سازمان.
سبک پویا: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده-اند عوامل زیر را مورد اندازه¬گیری قرار می¬دهد: مقدار اجتناب از تأکید بر اجرای قوانین و مقررات؛ و میزان تشریح دستورالعمل¬ها برای زیردستان؛ میزان اجتناب از اصرار بر خط¬مشی¬های سازمان.
سبک تفویضی: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده¬اند عوامل زیر را مورد اندازه¬گیری قرار می¬دهد: میزان اجازه¬ای که مدیران برای اظهار نظر به زیردستان می¬دهند؛ میزان واگذاری اختیارات و مسؤلیت¬ها به زیردستان.
سبک اجتناب: سؤالاتی که برای سنجش این سبک در نظر گرفته شده¬اند عوامل زیر را مورد اندازه¬گیری قرار می¬دهد: میزان اجتناب مدیران از بحث و جدل و میزان واگذاری کارها به زیردستان.
ویژگی¬های رفتاری کارآفرینان:
• قاطعیت: کارآفرینان افرادی هستند که به¬سرعت تصمیم¬گیری می¬کنند و تعلل نمی¬ورزند. سرعت آنها در تصمیم¬گیری عامل کلیدی موفقیت آنها محسوب می¬شود.
• اهل عمل : زمانی¬که آنها گزینه¬ای را انتخاب می-کنند، تا آنجایی که امکان داشته باشد آن¬را با سرعت زیاد به اجرا در می¬آورند.
• عزم راسخ : آنها افرادی هستند که کسب وکار مخاطره¬آمیز خود رابا تعهد کامل اجرا می¬کنند. آنها به¬ندرت دلسرد می¬شوند؛ حتی زمانی¬که با موانعی غیرقابل نفوذ مواجه می¬شوند.
• خیال¬پردازی : کارآفرینان در خصوص اینکه دوست دارند در آینده برای آنها و کسب و کارشان چه اتفاقی بیفتد، چشم¬اندازی ترسیم می¬کنند؛ و مهم¬تر آنکه توانایی اجرای رویاهای خود را دارند.
• فداکاری : کارآفرینان کسانی هستند که خود را فدای کسب¬وکار خود می¬کنند و بعضی اوقات به¬خاطر فداکاری در راه کسب و کار خود، وقت کمتری را صرف دوستان و خانواده خویش می¬کنند. و تبعاً هزینه زیادی در این خصوص می¬پردازند. آنها افرادی خستگی ناپذیر هستند، به¬گونه¬ای که ۱۲ ساعت در روز و یا ۷ روز هفته کار می¬کنند.
• دلبستگی : کارآفرینان به آنچه که انجام می¬دهند، عشق می¬ورزند و این دلبستگی و عشق به کار، آنها را در مواجهه با تنگناها و مشکلات صعب¬العلاج روی پا نگه می¬دارد. علاوه آن عشق به کار و تولید موجب اثربخشی فروش محصولات و خدمات در آنها می¬گردد.
• موشکافی : کارآفرینان موضوعات مربوط به شروع و رشد کسب و کار خود را موشکافانه مورد بررسی قرار داده، و حتی موضوعات جزئی¬که دارای اهمیت کمتری هستند، از نظر دور نگه نمی¬دارند.
• کنترل سرنوشت¬کاری : کارآفرینان به¬جای اینکه دیگران سرنوشت آنها را رقم بزنند، سرنوشت کاری خود را به دست می¬گیرند.
• ثروت اندوزی : سودآوری و درآمدزایی هدف اصلی کارآفرینان نیست، بلکه پول، بیشتر به¬عنوان معیار و ملاک موفقیت آنها محسوب می¬شود.
• توزیع ثروت : کارآفرینان مالکیت کسب و کار خود را با کارکنان کلیدی و کسانی که در موفقیت آنها نقش کلیدی داشته¬اند، تقسیم می¬کنند.

مشکلات و تنگناهای احتمالی:

زمان و مراحل پیشرفت کار:
الف:طول مدت اجرای تحقیق: ب:تاریخ شروع:
ج:تاریخ احتمالی تنظیم و نگارش:
د:تاریخ احتمالی تحویل به استادان راهنما و مشاوره جهت مطالعه:
ه:تاریخ احتمالی تایپ و تکثیر: و:تاریخ احتمالی آمادگی برای دفاع :

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.