مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق استان یزد


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق استان یزد دارای ۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق استان یزد  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق استان یزد،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق استان یزد :

۴-۱ مقدمه
لازمه‌ی برنامه‌ریزی استراتژیک در یک سازمان، درنظر گرفتن کلیه‌ی پارامترهای موثر بر برنامه از

جنبه‌های مختلف می‌باشد. به گونه‌ای که تصمیم‌سازی در این فرآیند مبتنی بر مشارکت کلیه‌ی سطوح عمل‌کردی سازمان صورت می‌پذیرد و تصمیم‌گیری در این خصوص به سطوح ارشد سازمانی واگذار می‌شود. جهت نزدیک‌تر شدن برنامه‌ی استراتژیک تدوین شده با اندیشه‌های مدیران صنعت برق، و هم‌چنین فراهم نمودن زمینه‌های اجرایی این برنامه‌ها، کمیته‌ی راهبردی استراتژیک با حضور ۲۵ نفر از مدیران ارشد شرکت توزیع نیروی برق استان یزد و مدیران بخش‌های مختلف

این شرکت تشکیل گردید. از طرف دیگر با در نظر گرفتن نقش کارشناسان و متخصصین در امر تدوین و اجرای برنامه‌های استراتژیک، کمیته‌ی کارشناسی جهت تقویت بررسی‌های انجام شده متشکل از کارشناسان خبره‌ی این شرکت تشکیل گردید. کلیه‌ی مراحل این برنامه‌ریزی با

حضور افراد یاد شده مرور شده و این کمیته‌ها در کلیه‌ی تصمیمات اخذ شده، نقشی اساسی ایفا نموده‌اند. به‌گونه‌ای که نظرات در هر دو کمیته جمع‌آوری شده و اعضای کمیته با در نظر داشتن زمینه‌های اجرایی در شرکت نظرات تکمیلی خود را در مباحث مختلف مورد بررسی، ارائه داده‌اند. محقق با راهبری کمیته‌های فوق براساس مدل تدوین شده، نظرات را مورد پردازش قرار داده و در نهایت در کمیته‌ی راهبردی جمع‌بندی صورت پ

ذیرفته است.

۴-۲ شناسایی اهداف کلان
از آنجا که اولین مرحله در فرآیند تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک، شناسایی اهداف کلان شرکت می‌باشد، با در نظر گرفتن اهداف کلان صنعت برق و نقش شرکت توزیع در عملی نمودن این اهداف و انجام مصاحبه‌های مقدماتی با اعضای کمیته‌ی راهبردی استراتژیک شرکت و خبرگان این صنعت در استان، اهداف کلان شرکت در پنج محور اصلی دسته‌بندی شدند. این محورها عبارتند از:
اهداف کلانی که این شرکت در رابطه با اجتماع و جامعه مد نظر دارد.
اهدافی که در راستای خدمات‌رسانی به مشتریان

مد نظر شرکت می‌باشند.
اهدافی که این شرکت در راستای پیش‌رو بودن در بازار و دارا بودن موقعیت رقابتی دنبال می‌کند.
اهدافی که شرکت در رابطه با عمل‌کرد و کارایی درونی خود دنبال می‌کند.
اهدافی که این شرکت در بلندمدت در راستای رشد و تعالی و همچنین رفاه کارکنان خود در نظر دارد.
با طراحی پرسش‌نامه‌ای براساس محورهای یاد شده و توزیع آن در کمیته‌ی راهبردی استراتژیک، نظرات اعضای کمیته در رابطه با اهداف کلان شرکت و درجه‌ی اهمیت هر هدف، جمع‌آوری و مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج این بررسی در جدول ۴-۱ تا ۴-۵ آمده است.

جدول ۴ـ۱ـ‌ اهداف کلان شرکت در رابطه با جامعه و اجتماع
شرح هدف تعداد انتخاب میانگین درجه‌ی اهمیت
رعایت و حفظ محیط زیست ۲۱ ۹/۸

توجه به مبلمان شهری و زیبایی شهر ۱۶ ۶/۸
ایمن‌سازی شبکه ۱۵ ۱/۸
تامین روشنایی به حد کافی و مطلوب در سطح معابر ۱۸ ۹/۷

جدول ۴ـ۲ـ‌ اهدافی کلان شرکت در راستای خدمات‌رسانی به مشتریان
شرح هدف تعداد انتخاب میانگین درجه‌ی اهمیت
تامین برق مطمئن با کیفیت و کمیت مطلوب ۲۴ ۴/۹

کاهش زمان خاموشی‌های خواسته و ناخواسته ۲۰ ۳/۸
اطلاع‌رسانی مستمر و شفاف به مشتریان ۱۹ ۱/۸
ارائه‌ی خدمات نوین به مشتریان ۱۶ ۷/۷
بهینه نمودن زمان ارائه‌ی خدمات به مشتریان ۱۵ ۷/۷

جدول ۴ـ۳ـ‌ اهدافی کلان شرکت در راستای پیش‌رو بودن در بازار و دارا بودن موقعیت رقابتی
شرح هدف تعداد انتخاب میانگین درجه‌ی اهمیت
پیش‌رفت‌های تکنولوژیک و استفاده از آنها در جهت بهبود بهره‌برداری از شبکه ها و توزیع نیروی برق ۲۱ ۶/۸
کاهش قیمت تمام‌شده در خدمات ۱۸ ۵/۸
گسترش حجم بازار ۱۷ ۱/۸
حفظ نمودن مشتریان ۱۳ ۵/۷
افزایش کیفیت فعالیت‌ها ۱۵ ۲/۷

جدول ۴ـ۴ـ‌ اهداف کلان شرکت در رابطه با عمل‌کرد و کارایی درونی خود
شرح هدف تعداد انتخاب میانگین درجه‌ی اهمیت
کاهش تلفات ۲۰ ۹/۸
رشد بهره‌وری و کارایی منابع ۱۸ ۶/۸
تقویت نیروی کارشناسی و تخصصی در شرکت ۱۹ ۸
وصول مطالبات ۱۲ ۱/۷
برون‌سپاری فعالیت‌های اجرایی شرکت ۲۳ ۳/۹
به‌کارگیری شاخص‌های عمل‌کردی در قراردادهای برون‌سپاری ۱۴ ۶/۷
افزایش سود ۱۷ ۵/۸

جدول ۴ـ۵ـ‌ اهداف کلان شرکت در راستای رشد

و تعالی و همچنین رفاه کارکنان خود
شرح هدف تعداد انتخاب میانگین درجه‌ی اهمیت
افزایش توان تخصصی کارکنان از طریق آموزش ۲۲ ۲/۹
تامین به‌موقع امکانات رفاهی پرسنل ۱۸ ۷/۸
افزایش رضایت و سطح انگیزش پرسنل ۲۰ ۶/۸
بهبود شرایط محیط کار(فیزیکی، اجتماعی، روانی) ۱۶ ۸
به کارگیری اصل شایسته‌سالاری در انتصابات ۱۷ ۴

۴-۳ تحلیل ذی‌نفعان
شناسایی ذی‌نفعان در برنامه‌ریزی استراتژیک به منظور تدوین چشم‌انداز و بیانیه‌ی ماموریت صورت می‌پذیرد. این امر بدان جهت اهمیت دارد که دانسته شود با چه مخاطبینی سروکار داشته و هر ذی نفع چه انتظاری از شرکت دارد. به بیان دیگر معیارهایی که ذی‌نفع شرکت را به واسطه‌ی آن مورد ارزیابی قرار می‌‌دهد، کدام است. این معیارها می‌توانند در تعیین موقعیت شرکت در فراروی فرصت‌ها و تهدیدها به کار گرفته شوند.
جهت شناسایی ذی‌نفعان آن‌ها را در دو دسته‌ی درونی و بیرونی شرکت تقسیم‌بندی می‌نمایند. در این مرحله علاوه‌بر مشخص نمودن ذی‌نفع و معیار ارزیابی سازمان از طرف او، درجه‌ی اهمیت هر ذی‌نفع برای سازمان و چگونگی عمل‌کرد سازمان در مقابل او مورد بررسی قرار می‌گیرد. بدین منظور پرسش‌نامه‌ای طراحی شده و پس از توجیه و

آموزش اعضای کمیته‌های راهبردی و کارشناسی با ذی‌نفع و نقش آن در سازمان، از آنها خواسته شده که ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت را مشخص نمایند.
جمع‌بندی این نظرات در کمیته‌ی راهبردی مورد بررسی قرار گرفته و ذی‌نفعان کلیدی سازمان مشخص گردیدند. لیست ذی‌نفعان سازمان از نظر اعض

ای کمیته ها و لیست ذی‌نفعان کلیدی در جداول ۴ـ۶ و ۴ـ۷ آمده است.
جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت توزیع نیر

تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
کارکنان ۵۴ ۶/۹ وضعیت حقوقی و پرداخت به‌موقع تعهدات سازمان ۴۸ ۲/۹ ۱/۳
امکانات رفاهی پرسنل، تفریحات، تعاونی مسکن و ; ۴۷ ۳/۸ ۵/۲
مشخص بودن شرح وظایف ۱۵ ۴/۹ ۱/۲
فراهم نمودن فرصت رشد و ارتقا ۴۴ ۲۵/۹ ۵/۲
شرایط مناسب محیط کاری ۴۰ ۶/۸ ۴/۲
ایجاد انگیزش در کارکنان ۱۵ ۶/۸ ۲/۲
مشخص بودن مسیر ارتقای شغلی ۱۱ ۶/۹ ۲/۲
امنیت شغلی ۳۸ ۷/۹ ۳/۲

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی

شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت معیار ارزیابی تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
شهرداری ۷ ۵ مبلمان شهری ۴ ۷/۹ ۱
کاهش تخریب و حفاری ۵ ۶/۸ ۱
ایجاد روشنایی مناسب جهت معابر ۳ ۴ ۳

جابجایی شبکه‌ در مسیر تخریب خیابان ۶ ۳ ۳
توجه به مسائل شهری ۲ ۴ ۳
استانداری ۱۵ ۸/۵ تامین رضایت مردم ۸ ۹ ۲
پاسخ‌گویی به مردم و مسئولین ۷ ۳/۸ ۲
انجام درخواست‌های ارسالی ۳ ۵ ۳
ایجاد هماهنگی هنگام کار ۱۴ ۹ ۴/۳
مدیران ارشد ۴۵ ۸/۹ حقوق و مزایا ۲۷ ۲/۹ ۴/۳
امکانات رفاهی ۳۰ ۸/۸ ۵/۲
میزان همکاری پرسنل ۲۱ ۸/۸ ۳
محیط کاری مطلوب ۲۵ ۱/۹ ۴/۲
شفافیت قوانین ۷ ۲/۹ ۶/۳
داشتن اختیار کافی و قدرت تصمیم‌گیری ۸ ۶/۹ ۳
داشتن بودجه‌ی مناسب و در اختیار ۵ ۹ ۳
امنیت شغلی ۱۲ ۳/۹ ۵/۳
ایجاد انگیزه در محیط کاری ۱۱ ۶/۹ ۷

۵/۲
رعایت قوانین مصوب ۵ ۲/۹ ۳
رضایت پرسنل ۲۶ ۴/۹ ۷/۲

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت 
برق منطقه‌ای، وزارت نیرو، و شرکت توانیر ۵۴ ۵/۹ اجرای کامل مقررات و آئین‌نامه‌ها ۲۰ ۵/۹ ۱/۳
انجام تعهدات به‌موقع به مشتریان و کیفیت خدمات ۱۶ ۱/۹ ۴/۳
اقدام در جهت پایداری تاسیسات ۸ ۲/۷ ۵/۲
وصول بدهی برق مصرفی در حد انتظار ۱۰ ۸ ۳
جذب بودجه‌ی تخصیصی ۱۵ ۵/۹ ۷۵/۲
کیفیت و کمیت خدمات پس از فروش ۲ ۷ ۳
جلب رضایت سایر ذی‌نفعان شرکت ۲ ۵/۶ ۵/۳
موفقیت شرکت در ارزیابی سالیانه ۱۵ ۹ ۶/۲
میزان آمار شکایات از شرکت ۱۰ ۱/۹ ۴

رعایت استانداردهای وزارت نیرو ۲۰ ۵/۹ ۷۵/۲
ارائه‌ی روش‌های نوین جهت بهبود سیستم ۱۲ ۲/۸ ۸/۲
سرعت انجام پروژه‌ها ۱۱ ۹ ۲/۳
هماهنگی با مجموعه‌ی صنعت برق ۱۲ ۴/۸ ۳
فراهم آوردن فضای رشد و تعالی شرکت ۱۸ ۲/۹ ۲
سودآوری ۱۱ ۴/۹ ۸/۱
برخورد صحیح با ارباب رجوع ۴ ۸ ۴
کیفیت ارائه‌ی خدمات ۴ ۸ ۵/۲

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت معیار ارزیابی تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
جهان‌گردان ۷ ۶/۷ وضعیت رفاهی جامعه ۳ ۶ ۳
کیفیت روشنایی معابر ۴ ۷ ۳
زیبایی مبلمان شهری ۵ ۴/۶ ۲
دولت ۵ ۵/۴ رعایت مقررات و قانون توسط شرکت ۲ ۷ ۳
رضایت مشتریان و جامعه از خدمات سازمان ۳ ۲/۷ ۳
میزان صرفه‌جویی مردم ۲ ۵/۴ ۳
میزان کارایی شرکت ۱ ۵ ۳
توان شرکت در پرداخت مالیات ۳ ۸ ۴
کیفیت خدمات ارائه‌‌شده به مشتریان ۲ ۵ ۲
جامعه و مردم ۴۰ ۴/۸ رعایت ضوابط زیباسازی در اجرای طرح‌ها و آرایش و مبلمان شهری ۲۰ ۶/۸ ۶/۲
ایجاد روشنایی مناسب برای معابر عمومی ۲۸ ۵/

۹ ۱/۳
بالا بردن سطح خدمات به‌موقع و کافی ۲۸ ۲/۹ ۳
فرسوده نبودن تاسیسات ۳ ۸ ۳
توجه به نارسایی‌ها و مشکلات ۲ ۸ ۴

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت معیار ارزیابی تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
متقاضیان ۲۰ ۵/۹ زمان برق‌رسانی ۶ ۹ ۲

هزینه‌ی برق‌رسانی ۸ ۳/۹ ۳
کیفیت خدمات برق‌رسانی ۸ ۳/۹ ۷/۲
مدت زمان پاسخ‌گویی ۴ ۵/۹ ۴
روند اجرا و پی‌گیری درخواست متقاضی ۲ ۹ ۲
اطلاع‌رسانی کافی ۲ ۸ ۳

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرک

ت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت معیار ارزیابی تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
مشترکین ۵۶ ۱۰ کیفیت برق ارائه شده ۴۲ ۸/۹ ۹/۲
کاهش خاموشی ۱۲ ۶/۹ ۱/۳
کاهش قیمت، نرخ برق ۳۲ ۵/۹ ۱/۲

ایجاد روشنایی مناسب ۳ ۷ ۳

ارائه‌ی خدمات به‌موقع ۳۲ ۷/۹ ۸/۲
تکریم ارباب رجوع، برخورد مناسب ۲۶ ۹ ۶/۳
شفاف‌سازی امور اداری، کاهش بروکراسی ۱۴ ۳/۹ ۴/۲
شفاف‌سازی هزینه‌های اجرایی ۴ ۹ ۵/۲
پاسخ‌گویی سریع و شفاف ۱۸ ۷/۹ ۸/۳
سعی در بهبود سازمانی ۴ ۹ ۳
کیفیت مناسب خدمات ارائه شده ۲۲ ۶/۹ ۹/۲
رسیدگی به شکایات مشتریان ۳ ۸ ۳

ارائه‌ی راهنمایی به مشترکین دیماندی ۴ ۸ ۴
اتعکاس مشکلات مشتریان دیماندی به مراجع ۴ ۹/۸ ۴
حفظ حقوق مشتریان دیماندی ۵ ۳/۸ ۵/۳
میزان ارائه‌ی خدمات نوین ۲۱ ۹ ۸/۲
میزان مراجعه به امور مشترکین ۱۸ ۶/۸ ۲
اطلاع‌رسانی فرآیندهای مرتبط با ارباب رجوع ۱۲ ۵/۷ ۶/۲

ادامه‌ی جدول ۴ـ۶ـ ذی‌نفعان درونی و بیرونی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
نام ذی‌نفع تعداد انتخاب درجه‌ی اهمیت معیار ارزیابی تعداد انتخاب معیار درجه‌ی اهمیت معیار عمل‌کرد سازمان
تامین‌کنندگان ۱

۰ ۷/۷ نحوه‌ی برگزاری مناقصه ۸ ۳/۹ ۴
پرداخت‌های به موقع هزینه‌ی کالا ۹ ۱۰ ۲۵/۲
رعایت انصاف و عدالت در برخورد با تامین‌کننده ۲ ۸ ۲/۲
رقبا ۶ ۶/۴ هزینه‌ی برق ۴ ۵/۵ ۲
زمان‌بندی کار ۳ ۶ ۳
پیمان‌کاران ۵۰ ۹/۸ تقس ۱/۲
عادلانه بودن شرایط قرارداد ۴۸ ۲/۹ ۳
نظارت به‌موقع و انجام راهنمایی لازم ۲۰ ۱/۹ ۲
همکاری در مراحل انجام کار ۲۶ ۳/۸ ۳
امنیت شغلی ۲ ۸ ۲
شفاف‌سازی کیفیت و کمیت کار ۴ ۸ ۳
ابلاغ‌های مناسب و به‌موقع ۱۰ ۶/۷ ۲/۲
رعایت احترام به مفاد قرارداد ۱۰ ۹ ۶/۲
رعایت و ایجاد فضای رقابتی سالم ۴ ۶/۷ ۵/۲
برخورد مناسب ۴ ۸ ۵/۳
وضعیت دیگر پیمان‌کاران ۳ ۶ ۲
سعی در ایجاد رابطه‌ی مستمر ۵

۸ ۵/۲

لازم به ذکر است که در جدول ۴ـ۶ درجه‌ی اهمیت ذی‌نفع و معیار میانگین نظرات اعضای کمیته بوده است که می‌توانستند عدد ۱ تا ۱۰ را به ترتیب برای اهمیت کم و زیاد انتخاب نمایند. عمل‌کرد سازمان نیز میانگین امتیاز کسب شده برای هر معیار براساس طیف لیکرت بوده است.
جدول ۴ـ۷ـ ذی‌نفعان کلیدی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
ذی‌نفع تعداد انتخاب معیار ارزیابی اصلی

مشترکین ۵۶ کیفیت برق ارائه شده
کارکنان ۵۴ وضعیت حقوقی و پرداخت به‌موقع تعهدات سازمان
برق منطقه‌ای و ; ۵۴ اجرای کامل مقررات و آئین‌نامه‌ها
پیمان‌کاران ۵۰ عادلانه بودن شرایط قرارداد
مدیران ارشد ۴۵ امکانات رفاهی مدیران
متقاضیان ۲۰ ارائه‌ی خدمات برق‌رسانی با کیفیت و در زمان کم

۴-۴ دستورات سازمانی
از آنجاکه سازمان‌ها اغلب با دستورها و تکالیف غیررسمی روبرو هستند، باید مشخص شود که مقامات خارج از سازمان آنها را مکلف به انجام دادن چه کارهایی می‌سازند. زیرا هم‌چنان‌که در برابر تکالیف ودستورهای رسمی ملزم به اجرا هستند، در برابر تکالیف غیررسمی نیز مسئول خواهند بود.
روشن ساختن تکالیف و دستورهای رسمی و غیر رسمی که برعهده‌ی سازمان گذاشته می‌شوند، بایدهایی هستند که سازمان با آن روبرو می‌باشد. برای شناسایی و روشن ساختن ماهیت و معنای دستورها و تکالیف رسمی وغیر رسمی که

از خارج سازمان تحمیل می‌شوند، در این تحقیق دستورات و آئین‌نامه‌های زیر مورد بررسی قرار گرفت.
بخشنامه‌ها و دستورالعمل‌های وزارت نیرو
وجود موانع استخدامی
رعایت استانداردها از جمله استانداردهای ایمنی
نظام‌نامه‌ی ایزو مستقر در شرکت
شرح وظایف پرسنل و چارت سازمانی

فرآیندهای شرکت
پرداخت مالیات

ضوابط سرویس و نگهداری شبکه‌ها

رعایت قوانین بیمه
بهینه‌سازی شبکه‌ها
کاهش خاموشی‌ها
رعایت قوانین محیط زیست
حرکت به سوی خصوصی‌سازی
رعایت قراردادهای پنج‌گانه
رعایت قانون کار

۴-۵ بیانیه‌ی ماموریت
با مشخص شدن اهداف کلان عمده‌ی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، ذی‌نفع‌های این شرکت، معیارهای در نظر گرفته شده برای ارزیابی سازمان توسط هر ذی‌نفع و مطالعه‌ی دستورات سازمانی که این شرکت مجبور به رعایت آن‌ها می‌باشد، می‌توان بیانیه‌ی ماموریت شرکت توزیع را تدوین نمود. بیانیه‌ی ماموریت دلیل وجودی سازمان است. این بیانیه در واقع به این سوال پاسخ می‌دهد که چرا سازمان وجود دارد. به منظور تدوین این بیانیه، پیش‌نویسی توسط محقق اماده شده و در کمیته‌ی راهبردی مورد بررسی قرار گرفت. هر جز تشکیل دهنده‌ی بیانیه‌ی ماموریت از اهمیت خاصی برخوردار بوده و از این رو حتی برخی کلمات نیز نقشی حیاتی در بیانیه دارند. بیانیه‌ی تدوین شده برای شرکت توزیع به شرح زیر می‌باشد:

بیانیه‌ی مأموریت

شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، به منظور ارائه‌ی

خدمات توزیع (دریافت انرژی الکتریکی از فیدرهای خروجی پست‌های انتقال نیرو و تبدیل به ولتاژ فشار ضعیف و تحویل آن به مشترکین، تامین روشنایی معابر، نگهداری و بهره‌برداری تاسیسات و شبکه‌های توزیع و ارائه‌ی خدمات قبل و بعد از فروش و سایر خدمات مربوطه به مشتریان) تشکیل شده است. مأموریت شرکت، توزیع نیروی برق با کیفیت من

اسب و ارائه‌ی خدمات در کم‌ترین زمان ممکن به مشتریان با در نظر گرفتن هزینه‌ی مناسب، حفظ محیط زیست و توجه به مبلمان شهری ب

ا رعایت ضوابط و دستورالعمل‌های جاری کشور به‌خصوص قوانین، مقررات و استانداردهای وزارت نیرو می‌باشد. شرکت سهم خود را از بازار توزیع نیروی برق، از طریق بهبود رضایت مستمر مشتریان، استفاده از فن‌آوری‌های نو و ارائه‌ی خدمات نوین حفظ کرده و خواهد کوشید از این رهگذر به سهام‌داران بازده معقول و منصفانه پرداخت کند. در این راستا شرکت ضمن ایجاد محیطی آرامش‌بخش و جذاب برای کارکنان، در جهت توان‌مندسازی و افزایش بهره‌وری آنان کوشیده و با برآورده ساختن نیازهای آموزشی و توجه به هرم نیازهای فردی، در افزایش سطح انگیزشی و احساس تعلق آن‌ها اقدام خواهد کرد.

شرکت براساس تعامل مثبت با کلیه‌ی دستگاه‌ها و نهادهای استان حرکت نموده و به‌منظور ارتقا سطح خدمات از ظرفیت‌های علمی و عملی کشور به خصوص دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی استان استفاده خواهد نمود. شرکت تلاش می‌کند با ایجاد فضای رقابتی در گزینش تأمین‌کنندگان کالا و خدمات و پیمانکاران، معیارهای تخصصی و عمومی را رعایت کرده و با اعمال نظارت و کنترل و انجام به‌موقع تعهدات، به رابطه‌ای پایدار و مور

د رضایت طرفین با آن‌ها دست یابد. شرکت در جهت کاهش تلفات و ضایعات گام برمی دارد تا هدف کاهش آلودگی محیط زیست را محقق سازد.

۴-۶ چشم‌انداز
گام بعدی در برنامه‌ریزی استراتژیک شرکت توزیع نیروی برق که از اهمیت مضاعفی برخوردار است، تدوین چشم‌انداز می‌باشد. از این رو موض

وع تدوین چشم‌انداز پنج ساله‌ی در چند جلسه‌ی کمیته‌ی راهبردی مورد بررسی اعضا قرار گرفت. چشم‌انداز تدوین شده در شرکت به شرح زیر است:

چشم‌انداز
شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در چشم‌انداز پنج‌ساله‌ی خود می‌خواهد در جهت بهبود کیفیت خدمات قابل ارائه، کاهش قیمت تمام‌شده و افزایش رضایت مشتریان، ضمن قرار گرفتن در بین شرکت‌های توزیع ممتاز در سطح کشور،

به جایگاهی دست یابد که مدیریت خدمات توزیع نیروی برق را در استان برعهده گیرد. شرکت در نظر دارد با ایجاد فضای رقابتی سالم، حداکثر فرآیندهای اجرایی خود را به پیمان‌کاران ذی‌صلاح واگذار نموده و تلاش خود را در جهت تبدیل شدن به مجموعه‌ای برای کنترل و نظارت کارآمد عمل‌کرد آن‌ها به کار گیرد. در این راستا شرکت ضمن به‌سازی هرم تحصیلی و تخصصی نیروی انسانی خود، با ایجاد مکانیزمی جهت دریافت اطلاعات از ذی‌نفعان و پردازش آن‌ها، سیستم ارزیابی عمل‌کرد جامعی را برای نظارت و کنترل پیمان‌کاران تدوین می‌نماید.

۴-۷ تعیین نقاط قوت و ضعف
همان‌گونه که در فصل دوم عنوان شد، اولین گام در تجزیه و تحلیل SWOT تعیین نقاط قوت و ضعف سازمان است. به همین منظور پرسش‌نامه‌‌ای که عوامل مورد بررسی در آن در فصل سوم تشریح گردید و نمونه‌ی آن در پیوست ۳ آمده است، تهیه شده و در کمیته‌های کارشناسی و راه‌بردی علاوه بر توضیح و تعریف نقاط قوت و ضعف

گزینه‌های آن مورد بررسی قرار گرفت. با توجه به این که از اعضا خواسته شد که علاوه بر تعیین نقطه‌ی قوت و یا ضعف، درجه‌ی کمیتی آن را نیز با عبارات بسیار زیاد تا بسیار بد، مشخص نمایند، در جدول ۴ـ۸ الی ۴-۱۶ نقاط قوت و ضعف م

ربوط به هر معیار به همراه میانگین وزنی آن براساس طیف لیکرت عنوان شده است. معیارهایی که با عدد منفی مشخص شده‌اند، نقطه‌ی ضعف محسوب شده و معیارهای مثبت نقطه‌ی قوت تلقی می‌شوند.

جدول ۴ـ۸ـ میانگین وزنی معیارهای استراتژیکی
معیار میانگین
اعتقاد به مفاهیم مدیریت استراتژیک ۷۹/۰
روشن بودن اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت شرکت ۶۷/۰-
قابل سنجش و اندازه‌گیری بودن اهداف کوتاه‌مدت ۱۵/۰
انعطاف‌پذیری ساختار سازمانی شرکت ۴۳/۰
نام و وجهه‌ی مناسب در جامعه ۶۱/۲
استفاده از توانایی‌های یکدیگر توسط مدیران شرکت جهت حل مسائل استراتژیک ۸۲/۰
همان‌طور که در جدول فوق مشاهده می‌شود، شرکت توزیع نیروی برق استان از لحاظ داشتن نام و وجهه‌ی مناسب در جامعه وضعیت مطلوبی را داراست. پس این معیار، معیارهای استفاده‌ی مدیران از توانایی یکدیگر برای حل مسائل مهم

شرکت، اعتقاد آن‌ها به مفاهیم مدیریت استراتژیک و انعطاف‌پذیری ساختار سازمان قرار دارند. هم‌چنین شرکت توزیع به خاطر روشن نبودن اهداف کوتاه‌مدت و بلند مدت دارای نقطه ضعف است.
جدول ۴ـ۹ـ میانگین وزنی معیارهای بازاریابی
معیار میانگین
استفاده از تحقیقات بازاریابی ۱۸/۱-
کیفیت خدماتی که شرکت به مشتریان

ارائه می‌نماید ۳۴/۱
شیوه‌ی مناسب قیمت‌گذاری خدمات شرکت ۶۴/۰
احساس مثبت مشتریان نسبت خدمات ارائه شده توسط شرکت ۹۹/۰
استفاده از شیوه‌های مناسب تبلیغات برای مدیریت مصرف خدمات ارائه شده ۶۲/۰
برخورداری از جایگاه مناسب در صورت ورود به صحنه‌ی رقابتی ۷۳/۰
کیفیت خدمات پس از فروش شرکت ۹۳/۰
شیوه‌های نوین برای توزیع خدمات ۴۷/۰
با توجه به اطلاعات مندرج در جدول ۴ـ۹، عمده نقاط قوت شرکت از جنبه‌ی بازاریابی را می‌توان کیفیت خدمات ارائه شده توسط شرکت به مشتریان و احساس مثبت مشتریان نسبت به این خدمات می‌باشد. در حالی که معیارهایی هم‌چون کیفیت خدمات پس از فروش، جایگاه مناسب شرکت در صورت ورود به بازار رقابتی

نیز از جمله نقاط قوت شرکت محسوب می‌شوند. در حال حاضر شرکت از لحاظ استفاده از تحقیقات بازاریابی دارای ضعف می‌باشد.
جدول ۴ـ۱۰ـ میانگین وزنی معیارهای فرآیندی
معیار میانگین
دارا بودن گواهی‌نامه‌ی استاندارد ایزو ۲۶/۳
بهبود فرآیندهای موجود در شرکت ۴۵/

۱
مستندسازی فرآیندهای کاری موجود در شرکت ۰۹/۱
جدول فوق بیان‌گر این موضوع است که شرکت از جنبه‌ی معیارهای فرآیندی وضعیت مطلوبی دارد. مهم‌ترین نقطه‌ی قوت شرکت از این جنبه، دارا بودن گواهی‌نامه‌ی استاندارد ایزو می‌باشد.
جدول ۴ـ۱۱ـ میانگین وزنی معیارهای منابع انسانی
معیار میانگین
دیدگاه کارکنان نسبت به عمل‌کرد شرکت ۲۰/۰
بهره‌گیری کارکنان از خلاقیت و نوآوری در عمل‌کرد خود ۰۲/۰
وجود جوی دوستانه همراه با ارتباط باز میان کارکنان در محیط سازمانی شرکت ۳۸/۰
دارا بودن مهارت‌ها و تجربه‌ی لازم را جهت انجام امور کارکنان شرکت ۳۹/۱
فراگیری آموزش‌های حرفه‌ای و تخصصی توسط کارکنان شرکت ۴۵/۰
ضعیف بودن بدنه‌ی کارشناسی شرکت ۴۰/۱-
کم بودن میزان غیبت و کم‌کاری پرس

نل شرکت ۷۵/۱
آمادگی پذیرش تغییرات سازمانی توسط پرسنل شرکت ۴۲/۱
تمایل پرسنل شرکت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سازمانی ۶۸/۲
توانایی پرسنل شرکت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سازمانی ۷۶/۲
خودکنترلی پرسنل شرکت در انجام ام

ور ۲۲/۰
با توجه به اطلاعات موجود در جدول ۴ـ۱۱ می‌توان دریافت که وضعیت درونی شرکت از لحاظ معیارهای منابع انسانی تقریبا مساعد است. مهم‌ترین نقاط قوت شرکت از این لحاظ توانایی پرسنل برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سازمانی و هم‌چنین تمایل آن‌ها به این مشارکت است. در مقابل مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف شرکت از جنبه‌ی این معیارها ضعیف بودن بدنه‌ی کارشناسی موجود در شرکت می‌باشد.
جدول ۴ـ۱۲ـ میانگین وزنی معیارهای مالی
معیار میانگین
برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی موجود شرکت ۴۴/۱-
کنترل هزینه‌ها در شرکت ۴۲/۰-
بازگشت سرمایه‌ی شرکت ۸۵/۰-
سیستم مناسب برای دست‌یابی به قیمت تمام‌شده‌ی خدمات ۹۵/۰-
تخصص و تجربه‌ی کافی پرسنل امو

ر مالی شرکت ۰۹/۰-
تجزیه و تحلیل نسبت‌های مالی در شرکت ۳۱/۰-
طبق جدول فوق مشاهده می‌شود که شرکت از لحاظ معیارهای مالی دارای نقاط ضعف عمده‌ای می‌باشد که مهم‌ترین آن‌ها عدم برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی می‌باشد. نکته‌ی مهم این که به زعم اعضای کمیته‌ی راهبردی وضعیت معیارهای مالی بسیار نامناسب بوده و هیچ معیاری در زمره‌ی نقاط قوت قرار نگرفته است.

جدول ۴ـ۱۳ـ میانگین وزنی معیارهای مدیریتی
معیار میانگین
احساس مسئولیت و تعهد مدیران نسبت به شرکت ۱۱/۱
تمایل مدیران شرکت به فراگیری و آموز

ش مستمر و توسعه‌ی کیفی خود ۸۷/۰
اعتقاد مدیران به مدیریت مشارکتی ۰۵/۰-
تفویض اختیار لازم به مدیران سطوح پایین‌تر ۱۸/۰
اعتقاد مدیران به برنامه‌ریزی و تحلیل‌های استراتژیک ۳۵/۰
توانایی مدیران شرکت در تدوین برنامه‌های عملیاتی ۶۸/۰
روابط باز و حسنه‌ی مدیران با کارمندان ۱۶/۱
نظام شایسته‌سالاری در انتصابات ش

رکت ۸۱/۰-
اعتقاد مدیران شرکت به نظام خودکنترلی کارکنان ۰۴/۰-
اشاعه‌ی اصول اخلاقی توسط مدیران شرکت ۷۳/۰
در جدول ۴ـ۱۳، نقاط قوت شرکت از لحاظ معیارهای مدیریتی، رابطه‌ی باز مدیران با کارکنان، احساس تعهد و مسئولیت مدیران نسبت به شرکت و تمایل آن‌ها نسبت به فراگیری و آموزش مستمر عنوان شده است. در حالی که نقاط ضعفی نیز مانند عدم وجود نظام شایسته‌سالاری و انتصابات در شرکت وجود دارد.
جدول ۴ـ۱۴ـ میانگین وزنی معیارهای سیستمی
معیار میانگین
سیستم سنجش و بهبود انگیزش کارکنان ۵۰/۱-
سیستم حقوق و دستمزد در شرکت ۸۲/۰
برنامه‌ریزی آموزشی شرکت ۷۷/۰-
سیستم اطلاعاتی مالی شرکت ۴۴/۱-
نظام مدون اندازه‌گیری و سنجش رضایت مشتریان ۲۱/۰
شناسایی و انتخاب پیمان‌کاران ۴۷/۰-
وجود سیستم‌های اطلاعاتی

مدیریت در شرکت ۸۰/۰-
رایانه‌ای بودن سیستم‌های اطلاعاتی شرکت ۹۱/۰-
استفاده‌ی مدیران شرکت از سیستم‌های اطلاعاتی برای تصمیم‌گیری‌های خود ۷۹/۰-
به‌روز شدن محتوای داده‌های سیستم اطلاعاتی مدیریت ۵۹/۱-
قوانین و مقررات اداری شرکت ۰۵/۰-
اطلاعات مندرج در جدول ۴ـ۱۴ معرف این مطلب است که شرکت به لحاظ معیارهای سیستمی وضعیت مطلوبی را دار نمی‌باشد

. نقطه‌ی قوت عمده‌ی شرکت از لحاظ این معیارها، وجود سیستم حقوق و دست‌مزد متناسب با وضعیت شرکت است. در حالی که نقاط ضعف عمده‌ای هم‌چون به‌روز نشدن داده‌های سیستم اطلاعاتی و وضعیت سیستم‌های اطلاعات مالی و سنجش و بهبود انگیزش کارکنان در شرکت وجود دارد.

جدول ۴ـ۱۵ـ میانگین وزنی معیارهای تحقیق و توسعه
معیار میانگین
تشکیلات تحقیق و توسعه ۳۸/۱-
قراردادهای تحقیقاتی شرکت ۲۸/۱-
بودجه‌ی برنامه‌ی تحقیق و توسعه ۱۰/۱-
برنامه‌ی تحقیقاتی خاص برای ارائه‌ی خدمات نوین به مشترکین ۹۴/۰-
اطلاعات مندرج در جدول فوق بیان‌گر اسفناک بودن وضعیت فعلی شرکت از لحاظ تحقیق و توسعه و ارتباط با محیط‌های دانشگاهی جهت انجام تحقیقات مرتبط با صنعت برق می‌باشد.
جدول ۴ـ۱۶ـ میانگین وزنی معیارهای تولید و عملیات
معیار میانگین
اعتماد به تامین‌کنندگان مواد اولیه، قطعات و سایر وسایل لازم ۱۶/۱
استاندارد بودن قطعات، مواد اولیه و سایر وسایل لازم مورد استفاده در شبکه‌ی توزیع ۲۵/۰-
تکنولوژی مورد استفاده در شبکه‌ی توزیع ۰
استاندارد تکنولوژی مورد استفاده در شبکه‌ی توزیع ۰۸/۰
برنامه‌ریزی مدون نگهداری و تعمیرات برای تجهیزات مورد استفاده در شرکت ۴۲/۰
تجزیه و تحلیل عوامل خرابی و شکست‌ها در شبکه‌ی توزیع ۲۲/۰-

در جدول فوق مشاهده می‌شود که شرکت از نظر دست‌رسی و اعتماد به تامین‌کنندگان دارای وضعیت مطلوبی است. ولی معیارهایی هم‌چون استاندارد نبودن وسایل و عدم وجود سیستم تجزیه و تحلیل عوامل خرابی نقاط‌ ضعف شرکت محسوب می‌شوند. همان‌گونه که در جداول فوق مشاهده می‌شود، معیارها دارای وز

ن‌های مختلفی ‌می‌باشند. جدول ۴ـ۱۷ نقاط ضعف عمده و جدول ۴ـ۱۸ نقاط قوت عمده را نشان می‌دهند.

جدول ۴ـ۱۷ـ مهم‌ترین نقاط ضعف شرکت توزیع نیروی استان یزد
معیار
W1 به‌روز شدن محتوای داده‌های

سیستم اطلاعاتی مدیریت
W2 سیستم سنجش و بهبود انگیزش کارکنان
W3 سیستم سنجش و بهبود رضایت مشتریان
W4 سیستم اطلاعاتی مالی شرکت
W5 برنامه‌ریزی مالی و بودجه‌بندی و هزینه‌ها
W6 تشکیلات تحقیق و توسعه
W7 استفاده از شیوه‌های نوین جهت توزیع خدمات
W8 ضعیف بودن بدنه‌ی کارشناسی شرکت از نظر کمی

جدول ۴ـ۱۸ـ مهم‌ترین نقاط قوت شرکت توزیع نیروی استان یزد
معیار
S1 دارا بودن گواهی‌نامه‌ی

استاندارد ایزو و مستند بودن فرآیندهای موجود
S2 توانایی و تمایل پرسنل شرکت برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های سازمانی
S3 نام و وجهه‌ی مناسب

در جامعه
S4 میزان غیبت و کم‌کاری پرسنل شرکت
S5 اعتقاد مدیران به مفهوم مدیریت استراتژیک
جدول ۴ـ۱۹ بیان‌گر وضعیت هر معیار در تصویر داخلی سازمان می‌باشد. مشاهده می‌شود که معیار سیستمی و عوامل مربوط به آن مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف موجود شرکت توزیع نیروی برق استان یزد به زعم مدیران و کارشناسان آن به شمار می‌رود. این نقطه‌ی ضعف بیشتر در سیستم‌های مالی شکوفا شده و به نظر اعضای کمیته سیستم‌های مالی شرکت همراه با دیگر اجزای شرکت رشد ننموده‌اند. این امر بدان معنا است که علی‌رغم تلاش مثبتی که در سالیان اخیر در زمینه‌ی ایجاد سیستم‌های مختلف در این شرکت به وجود آمده است، هنوز تا رسیدن به وضعیت مناسب راه طولانی در پیش است. از طرف دیگر، نحوه‌ی به‌کارگیری سیستم‌های موجود نیز مطلوب نظر مدیران و کارشناسان این شرکت نبوده است. همچنین فعالیت شرکت در زمینه‌ی تحقیق و توسعه از جمله ضعف‌های مشهود شرکت به حساب می‌اید که این امر بیشتر ناشی از زیرساخت شرکت و وضعیت آن در دوران گذار فعلی در جهت رشد و تعالی می‌باشد.
در مقابل به زعم کارشناسان و مد

یران شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، نیروی انسانی موجود در این شرکت مهم‌ترین نقطه‌ی قوت شرکت محسوب می‌شوند. حتی اگر این امر نشات گرفته از خودباوری پرسنلی که در ا

ین تحقیق همکاری داشته‌اند، تلقی گردد، رسیدن به این خودباوری در بین پرسنل مایه‌ی مباهات شرکت می‌باشد.
عوامل مربوط به معیارهای فرآیندی نیز از جمله نقاط قوت مهم شناخته شده‌اند که این امر نشان‌گر شناخت اعضای کمیته‌ها از وضعیت وجود در صنعت برق و جایگاه سیستم‌های مدیریتی مبتنی‌بر فرآیند و سیستم می‌باشد. به گونه‌ای که داشتن گواهی‌نامه‌ی ایزو به نظر کارشناسان و مدیران شرکت مهم‌ترین نقطه‌ی قوت شرکت محسوب گشته است.
نمودار ۴ـ۱ بیان‌کننده‌ی وضعیت کلیه‌ی عوامل مورد بررسی در نقاط قوت و ضعف شرکت توزیع نیروی برق استان یزد در تدوین برنامه‌ریزی استراتژیک آن می‌باشد. در بررسی حرکت نمودار مشخص است که قسمت بیشتر حرکت بالای محور می‌باشد. همچنین تعدد حرکت در زیر محور نسبت به بالای محور کمتر می‌باشد که این امر بیان‌گر کمتر بودن نقاط ضعف نسبت به نقاط قوت فارغ از امتیاز و میانگین وزنی آنها می‌باشد.
همچنین نمودار ۴ـ۲ نشان‌دهنده‌ی وضعیت هر معیار در بررسی نظری انجام‌شده می‌باشد. مشاهده می‌شود که عمده مساحت اشغال شده در بالای نمودار بوده و این امر تائیدی بر فزونی نقاط قوت نسبت به نقاط ضعف می‌باشد.
جدول ۴ـ۱۹ـ وضعیت معیارهای بررسی نقاط قوت و ضعف شرکت توزیع نیروی استان یزد
معیار میانگین وزنی
سیستمی (اطلاعاتی مدیریت، مالی، موجودی و 😉

۳/۷-
تحقیق و توسعه ۶۹/۴-
مالی ۸۳/۳-
تولید و عملیات ۱۸/۱
استراتژیکی ۵۹/۲
بازاریابی ۰۷/۳
مدیریتی ۱۷/۴
فرآیندی ۸/۵
منابع انسانی ۶۷/۱۱

جمع ۶۶/۱۲

۴-۸ تعیین فرصت‌ها و تهدیدها
فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی یک سازمان عواملی هستند که سازمان کنترلی بر آن‌ها ندارد. ولی این امر سبب نمی‌شود تا با عدم شناسایی آن‌ها در جهت متاثر ساختن مثبت سازمان از آنها گامی برنداشت. به منظور شناخت فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، همان‌گونه که در فصل ۳ گفته شد، با مطالعه‌ی منابع و مصاحبه‌های متعدد با دست‌اندرکاران و نخبگان این صنعت، پرسش‌نامه‌ای تدوین گردید که نمونه‌ای از آن در پیوست ۴ آمده است. در این پرسش‌نامه از اعضای کمیته‌های کارشناسی و راهبردی خواسته شده بود که علاوه‌بر تعیین فرصت‌ها و تهدیدها میزان کمی تاثیر آن‌ها بر عمل‌کرد سازمان را از طریق انتخاب یک گزینه از بین بسیار زیاد، زیاد، متوسط، کم و بسیار کم مشخصنفی بودن میانگین نشان دهنده تهدید بودن عامل و مثبت بودن آن نشان دهنده‌ی فرصت بودن آن عامل برای شرکت توزیع نیروی برق استان یزد می‌باشد.
جدول ۴ـ۲۰ـ میانگین وزنی معیارهای مربوط به عوامل سیاسی
معیار میانگین
نگرش دولت به بحث خصوصی‌سازی ۹۳/۰
نگرش دولت به کاهش تصدی‌گری و افزایش برون‌سپا

ری‌ها ۲۴/۲
قوانین موجود مالیاتی ۰۰/۳-

شایسته‌سالاری در انتصابات مدیران ۹۲/۱
قوانین حفظ محیط زیست ۱۱/۱-
میزان یارانه‌های دولتی ۰۴/۱
قوانین ضدانحصاری ۲۳/۰-
رابطه‌ی اقتصادی ایران با سایر کشورها ۵۷/۱
قوانین و مقررات صادرات و واردات ۳۲/۰
قوانین و مقررات مربوط به نرخ‌گذاری خدمات ۴۹/۱-
قوانین و مقررات مربوط به سو استفاده از صنعت برق ۲۱/۰-
قوانین مربوط به حمایت از مصرف‌کنندگان ۹۷/۱-
ثبات سیاسی موجود در جامعه ۰۲/۱
با توجه به اطلاعات جدول ۴ـ۲۰ می‌توان عمده فرصت‌ شرکت را از لحاظ سیاسی، نگرش دولت به کاهش تصدی‌گری و افزایش برون‌سپاری‌ها دانست. در عوض مهم‌ترین تهدید سیاسی قوانین موجود مالیاتی و قوانین مربوط به حمایت‌ از مصرف‌کنندگان می‌باشد.
جدول ۴ـ۲۱ـ میانگین وزنی معیارهای مربوط به عوامل اقتصادی
معیار میانگین
توان مالی و اقتصادی جامعه ۵۴/۰
تفاوت درآمد در مناطق مختلف مصرف‌کننده ۹۱/۰-
تحریم اقتصادی ایران ۰۰/۲-

ایجاد بازار برق ۴۶/۰
عمده‌ترین فرصت شرکت از لحاظ اقتصادی، ایجاد بازار برق است. در حالی‌که تفاوت درآمد در مناطق مختلف مصرف‌کننده مهم‌ترین تهدید از این لحاظ محسوب می‌شود.
جدول ۴ـ۲۲ـ میانگین وزنی معیارهای مربوط به عوامل اجتماعی و جغرافیایی
معیار میانگین
نرخ رشد جمعیت ۴۶/۰-
نرخ مهاجرت روستاییان ۴-
سطح فرهنگ جامعه ۵۳/۰
میزان رعایت اصول اخلاقی در جامعه ۳۱/۱
نگرش به صرفه‌جویی در مصرف ۴۴/۱
میزان اعتماد به صنعت برق ۳۴/۲
قانون‌گریزی ۷۱/۳-
توزیع سنی جمعیت (جوان بودن جمعیت) ۷۳/۰
شرایط اقلیمی آب و هوا (طوفان‌های فصلی، وجود نمک در خاک، آلودگی محیطی و 😉 ۷۸/۳-
پراکندگی استان ۵۳/۳-
وجود نیروی انسانی متخصص و ارزان در منطقه ۹۵/۳
اطلاعات بیان‌شده در جدول فوق بیان‌گر این مدعاست که مهم‌ترین فرصت از نظر اجتماعی و جغرافیایی وجود نیروی انسانی متخصص و ارزان در منطقه و اعتماد به صنعت برق است.
مهم‌ترین نقطه‌ی ضعف از نظر این معیار نیز قانون‌گریزی، شریط اقلیمی اب و هوا و پراکندگی استان یزد است.
جدول ۴ـ۲۳ـ میانگین وزنی معیارهای مربوط به عوامل تکنولوژیکی
معیار میانگین
سرعت تغییر تکنولوژی ۳۰/۰-
در دسترس بودن تکنولوژی‌های جدید ۸۴/۲
دسترسی به نیروی متخصص و ماهر جهت توسعه‌ی تکنولوژی ۸۶/۲
توانایی دولت در تامین هزینه‌هایی مربوط به تکنولوژی‌های جدید ۰۴/۱
توانایی بومی‌سازی تکنولوژی در داخل ۱۳/۲
با توجه به جدول ۴ـ۲۳ می‌توان استنباط نمود که از لحاظ تکنولوژیکی عمده فرصت‌های شرکت توزیع برق استان یزد در دسترس بود

ن تکنولوژیکی‌های جدید، دسترسی به نیروی متخصص و ماهر جهت توسعه‌ی تکنولوژی دانست. تهدید موجود در این زمینه نیز سرعت تغییر تکنولوژی در صنعت است.
نمودار ۴ـ۳ نشان‌دهنده‌ی حرکت کلیه‌ی عوامل مربوط به فرصت‌ها و تهدیدها بر حول محور می‌باشد. مشاهده می‌شود که عمده حرکت در این نمودار بالای محور می‌باشد. از طرفی تعدد نقاط مثبت و منفی در نمودار تقریبا برابر بوده و تنها وزن فرصت‌ها نسبت به تهدیدها بیشتر می‌باشد. نمودار ۴ـ۴ همین مهم را برای جمع‌بندی عوامل مشخص می‌نماید.
همان‌گونه که در فصل سوم گفته شد، در بررسی فرصت‌ها و تهدیدهای شرکت توزیع نیروی برق استان یزد، علاوه‌بر بررسی عوامل چهارگانه‌ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی، با الهام از مدل رقابتی پورتر، عوامل عمده‌ای که مرتبط به مقوله‌ی رقابت می باشند نیز مورد بررسی قرار گرفت. به‌گونه‌ای که شاخص‌های مربوط به این عوامل نیز مورد سوال اعضای کمیته‌های کارشناسی و راهبردی قرار گرفت. در جمع‌بندی این نظرات که در جداول ۴ـ۲۴ تا ۴ـ۲۷ آمده است، مشاهده می‌شود که متاسفانه مشتریان در حال حاضر در شرکت نقشی اساسی نداشته و نمی‌توانند معیارهای مورد نظر خود را در قیمت و فرآیند در خروجی‌های شرکت در نظر گیرند. این امر بیشتر به لحاظ تعیین تعرفه‌ها از سوی دولت و تعیین روال‌های قانونی از سوی وزارت نیرو برای شرکت توزیع می‌باشد. به‌گونه‌ای که مشاهده می‌شود معیار نرخ‌گذاری دولتی قیمت برق از نظر اعضای کمیته‌ها، وضعیتی منفی و تهدیدآمیز داشته است. این محدودیت‌ها، مهم‌ترین تهدید برای ادامه‌ی وضعیت شرکت، به‌خصوص با توجه به امکان وجود رقیب در سال‌های آینده به شمار می‌آید.
از طرف دیگر وجود تامین‌کنندگان

داخلی برای صنعت برق، نشان‌دهنده‌ی زیرساخت‌های مناسب تکنولوژیکی پیرامون این صنعت می‌باشد. این مهم در کنار هزینه‌ی بالای صنعت برق، می‌تواند شرکت توزیع نیروی برق استان یزد را تا سالیانی در حاشیه‌ی امنیت رقابتی قرار دهد. ولی نکته‌ی مهم آن‌که به نظر اغلب کارشناسان و مدیران خرید از شرکت‌های خارجی تاثیر متبتی بر قیمت تمام‌شده می‌گذارد که این امر بیشتر به علت کیفیت نهاده‌های تامینی می‌باشد.
جدول ۴ـ۲۴ـ میانگین وزنی معیارهای مرتبط با عوامل رقابتی
معیار میانگین
امکان حضور رقبای جدید در صنعت برق طبق قوانین دولتی ۶۰/۰
نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای

ورود به صنعت برق ۵/۴
نرخ‌گذاری دولتی قیمت برق بر اساس قیمت تمام‌شده‌ی محصول ۶۰/۳-
طبق جدول فوق نیاز به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ برای ورود به صنعت برق عمده فرصت شرکت و نرخ‌گذاری دولتی قیمت برق براساس قیمت تمام‌شده‌ی محصول عمده تهدید موثر بر شرکت می‌باشند.
جدول ۴ـ۲۵ـ میانگین وزنی معیارهای مرتبط با عوامل مربوط به مشتریان
معیار میانگین
تحمیل نظر توسط مشتریان صنعت برق به شرکت ۷۳/۲-
میزان تعیین ‌کننده‌ بودن مشتریان صنعت برق بر قیمت تمام‌شده‌ی خدمات ارائه شده ۲۶/۳-
اهمیت دادن صنعت برق در قیمت‌گذاری خدمات خود به نظر مشتریان ۲۵/۰-
جدول ۴ـ۲۵ بیان‌گر این مطلب است که تعیین‌کننده بودن مشتریان بر قیمت خدمات ارائه شده به آنان و تحمیل نظر توسط مشتریان صنعت برق به شرکت‌های توزیع تهدیدهای عمده‌ای بر سر راه شرکت می‌باشند.
جدول ۴ـ۲۶ـ میانگین وزنی معیارهای مرتبط با عوا

مل مربوط به جایگزین
معیار میانگین
انرژی‌های نو جایگزین صنعت برق ۶۴/۰-
به‌صرفه بودن استفاده از انرژی‌های نو در جامعه از لحاظ هزینه‌ای ۰۵/۱-
بسترسازی جهت ترویج استفاده از انرژی‌های نو در جامعه ۳۲/۲-
معیارهای مربوط به موراد جایگزین عمدتا به صورت

یک تهدید مطرح می‌‌باشند که از آن جمله بسترسازی جهت ترویج استفاده از انرژی‌های نو در جامعه حیاتی‌تر می‌نماید.

جدول ۴ـ۲۷ـ میانگین وزنی معیارهای مرتبط با عوامل مربوط به تامین‌کنندگان و فروشندگان
معیار میانگین
تهیه‌ی نهاده‌های مورد نیاز جهت توزیع برق در داخل ایران ۰۴/۲
تهیه‌ی نهاده‌های مورد نیاز جهت توزیع برق در داخل استان ۳۵/۰
انحصاری بودن تامین‌کنندگان نهاده‌های مورد نیاز شرکت توزیع ۵۳/۱
داخلی بودن تکنولوژی‌های مورد استفاده در شرکت توزیع ۲۱/۱
تاثیرگذاری خرید از شرکت‌های داخلی توسط شرکت توزیع بر قیمت تمام‌شده ۰۵/۲
تاثیرگذاری خرید از شرکت‌های خارجی توسط شرکت توزیع بر قیمت تمام‌شده ۳۴/۳-
توانایی خرید تکنولوژی به‌روز دنیا از کشورهای خارجی توسط شرکت توزیع ۸۴/۰-
توانایی رقابت محصولات تولید شده توسط تامین‌کنندگان‌ داخلی با مشابه خارجی ۹۰/۰
جدول ۴ـ۲۸ـ میانگین وزنی معیارهای مرتبط با عوامل مربوط رقابت در بررسی فرصت‌ها و تهدیدها
معیار میانگین
عوامل مربوط به رقابت ۵/۱
عوامل مربوط به مشتریان ۵۲/۶-
عوامل مربوط به محصولات جایگزین ۵۶/۲-

عوامل مربوط به تامین‌کنندگان و فروشندگان ۸۹/۳
جدول ۴ـ۲۸ جمع‌بندی عوامل مربوط به مدل پورتر را در شرکت توزیع نیروی برق استان یزد نشان می‌دهد. مشاهد می‌شود که عوامل مربوط به مشتریان مهم‌ترین تهدید رقابتی و عوامل مربوط به تامین‌کنندگان مهم‌ترین فرصت رقابتی به شمار می‌آید. ولی نکته‌ی مهم این که در مجموع عوامل رقابتی در این شرکت وضعیت مناسبی نداشته و جمع مربوط به این عوامل منفی می‌باشد. این امر در نمودار ۴ـ۵ نیز به شکل گرافیکی مشهود است. در این نمودار کلیه‌ی عوامل مربوط به مدل پورتر مشخص شده‌اند که مشاهده می‌شود مساحت اشغالی در زیر نمودار بیشتر از مساحت اشغالی در بالای نمودار می‌باشد.

براساس تحلیل‌های انجام شده در عوامل PEST و تحلیل عوامل رقابتی پورتر،‌ فرصت‌ها و تهدیدهای عمده مورد شناسایی قرار گرفتند که جدول ۴-۲۹ نشان‌دهنده‌ی فرصت‌هایی است که به زعم کارشناسان و مدیران ارشد شرکت توزیع نیروی برق فراروی این شرکت است و جدول ۴-۳۰ بیان‌گر تهدیدهای عمده‌ای است که درحال حاضر در کمین این شرکت است.

جدول ۴ـ۲۹ـ فرصت‌های عمده‌ی پیش روی شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
معیار
O1 وجود نیروی انسانی متخصص و ارزان در منطقه
O2 نگرش مثبت دولت به برون‌سپاری فعالیت‌های تصدی‌گری
O3 در دسترس بودن تکنولوژی‌های جدید
O4 دسترسی به نیروی متخصص و ماهر جهت توسعه‌ی تکنولوژی
O5 میزان اعتماد به صنعت برق
O6 نیاز به سرمایه‌گذاری کلان جهت ورود به صنعت برق
O7 وجود مراکز تحقیقاتی و دانشگاهی در سطح استان

جدول ۴ـ۳۰ـ تهدیدهای عمده‌ی در کمین شرکت توزیع نیروی برق استان یزد
معیار
T1 شرایط اقلیمی و آب و هوا (طوفان‌های فصلی، آلودگی هوا، وجود نمک در خاک و 😉
T2 پراکندگی جغرافیایی استان و گسترش ساخت و ساز در سطح
T3 امکان ورود بخش خصوصی در بخش توزیع نیروی برق
T4 نرخ‌گذاری دولتی قیمت برق و قوانین حمایت از مصرف‌کنندگان
T5 نرخ مهاجرت روستاییان
T6 متعدد بودن ذی‌نفع‌ها و در تضاد بودن بعضی معیارهای آن‌ها
T7 قانون‌گریزی
T8 قوانین موجود مالیاتی

همان‌گونه که از بررسی جداول ۴ـ۲۹ و ۴ـ۳۰ مشخص می‌شود، نکته‌ی مهمی که از ویژگی‌های شاخص استان یزد محسوب می‌شود، وجود نیروی انسانی متخصص و نسبتا ارزان در سطح منطقه با توجه به بالا بودن سطح سوادی این استان می‌باشد. این نیروی انسانی توانایی توسعه‌ی کمی و کیفی را در هر سازمان و با هر نگرشی میسر می‌سازد. از این‌رو با برنامه‌ریزی مناسب نیروی انسانی برای تحقق چشم‌انداز پنج ساله‌ی

شرکت می‌توان گام بلند و اساسی را برداشت. از طرف دیگر به زعم اعضای کمیته‌های کارشناسی و راهبردی، فرهنگ رایج در استان یزد، فرهنگی اصیل بوده و این اصالت توانایی مدیریت الگوی صحیح مصرف برای مجموعه‌ی صنعت برق را میسر می‌سازد. اگرچه در این زمینه دیدگاه مبتنی‌بر اقتصاد در منطقه می‌تواند نقشی اساسی را ایفا نماید.
از طرف دیگر در بررسی تهدیدهای موجود که در کمین شرکت توزیع نیروی برق استان یزد می‌باشند، بیشتر ویژگی‌های اقلیمی منطقه مد نظر قرار گرفته‌اند. پراکندگی جغرافیایی استان، طوفان‌های فصلی و وجود نمک با PH بالا در خاک که تاثیر مهمی در خورندگی خاک دارد، در سطح منطقه تهدیدهایی است که در مناطق کویری با آن روبرو هستند. مساله‌ی مهاجرت روستاییان به شهرهای استان نیز از همین منظر قابل بررسی است. چرا که به واسطه‌ی وجود کویر، و افزایش جاذبه‌های شهری و به خصوص تمرکز این جاذبه‌ها در شهر یزد، دلیلی برای بسیاری از روستاییان مبنی بر ماندن وجود نداشته و هر روزه مهاجرت آنها به مناطق شهری افزایش می‌یابد. این امر برای شرکت توزیع نیروی برق استان تهدیدی اساسی به شمار می‌رود. در ادامه‌ی این روند، بسیاری از سرمایه‌گذاری‌های فیزیکی بلا استفاده شده و یا توجیه اقتصادی خود را از دست می‌دهند. علاوه‌بر این برنامه‌های توسعه‌ای شرکت دچار خلل اساسی خواهند شد.
ولی نکته‌ی مهم در برآورد تهدیدها، اشاره به امر قانون‌گریزی در سطح استان می‌باشد. این مهم به عنوان فرهنگ غالب در سطح کشور درآمده و متاسفانه روند اجرایی قانون را با مشکل روبرو ساخته است.

چنانچه در بررسی فرصت‌ها و تهدیدها، عوامل چهارگانه‌ی سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و تکنولوژیکی به همراه عوامل مربوط به رقابت مورد بررسی قرارگیرد، می‌توان وضعیت کلی فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی این شرکت را مورد بررسی قرار داد. نمودار ۴ـ۶ نشان‌دهنده‌ی وضعیت مجموع این عوامل حول محور می‌باشد. مشاهد می‌شود که در این جمع‌بندی وضعیت شرکت نسبتا مطلوب بوده و اکثر عوامل در بالای محور وجود دارند. ض

من آن‌که جمع عوامل مربوط به فرصت و تهدید برابر ۸۵/۲ می‌باشد که نشان‌دهنده‌ی مثبت بودن وضعیت شرکت در این زمینه می‌باشد.
۴-۹ جمع‌بندی عوامل درونی و بیرونی
همان‌گونه که مشاهده گردید در جمع‌بندی نظرات اعضای کمیته‌ی راهبردی مدیریت استراتژیک شرکت، مجموع وزن نقاط قوت و ضعف در شرکت ۵۵/۱۲ و مجموع وزن عوامل مربوط به فرصت و تهدید ۸۵/۲ بوده است. در این مرحله ضرورت دارد تا با استفاده از تحلیل این عوامل، استراتژی‌های شرکت را تدوین نمود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.