مقاله تربیت بدنی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله تربیت بدنی دارای ۵۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله تربیت بدنی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تربیت بدنی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله تربیت بدنی :

تربیت بدنی

تربیت بدنی و ورزش ، هم از دیدگاه تاریخ و هم از دیدگاه فرهنگ، به این دلیل که با ملل مختلف جهان سروکار دارد جالب و شایان توجه است از دیدگاه تاریخ و با تحقیق در ادوار گذشته می توان فهمید که کدام ورزش در کدامین سرزمین شکل گرفته است و چگونه به کشورهای دیگر راه یافته است و سیر تحول و تعالی آن چگونه بوده است، مثلا” می‌توان فهمید که ورزش چوگان که یک ورزش باستانی است ابتدا به چین و ژاپن و سپس به یکی از ایالت هند که در مرز برمه قرار دارد راه یافته

و از آنجا به تبت و از همان طریق، به اروپا و آمریکا کشانده شده است . یا اینکه گاوبازی که ورزش متداول اسپانیایی‌ها است آنطور که از لوحه‌های سنگی یافت شده و در حفاری‌های هندوستان بر می‌آید حدود ۳۰۰۰سال قبل در این سرزمین رایج بوده و ۱۰۰۰ سال پس از آن به جزیره (کرت) در یونان راه یافته و از آنجا به دشتهای سرسبز ناحیه شمالی یونان کشیده شده و ۵۰۰ سال بعد ، در شهر رم متداول شده و امروز در اسپانیا و در میان قبایل باسک رایج است و نیز می‌توان دریافت که تربیت بدنی و ورزش در آغاز جنبه اساطیری داشته جنبه رمانتیک و گاهی حماسی نیز دارد ، همواره به صورت یک پدیده تربیتی مطرح بوده است .

جالب تر این است که بسیاری از نوشته ها و نقوش مانده از روزگار باستان نشان می‌هند که انسان از آغاز خلقت میل به مبارزه با قدرت های برتر با خود را داشته یعنی از همان زمان که نیروهای طبیعت را شناخته، برای هر یک خدایی را متصور شده و الگو قرار داده است مثل آپولو و هرمس در یونان و …. حماسه سرایانی چون فردوسی از سرزمین خودمان، هومر بایرون و گوته از سرزمینهای دیگر از همین سرچشمه زلال به دنیای سرشار از هیجان و شور حماسه راه یافته و به حماسه سرایی پرداخته اند . فراتر از حماسه و افسانه، واقعیت های مملوس تاریخی در زمینه تربیت بدنی و ورزش است که به عنوان یک پدیده اجتماعی، با فرهنگ و آداب و سنن جوامع مختلف درآمیخته و همگام و همراه مردم هر زمان بنا به ضرورت ها و نیازها، پدیده های علم و تکنولوژی را دریافته و به آن پیوند خورده است .

به روایت تاریخ در گذرای زمان انسان به مرحله‌ای رسید که از حالت فردی به حالت اجتماعی متمایل شد و این نیاز را احساس کرد که بایستی به حالت جمع درآید و کسی را به عنوان هماهنگ کننده به سرپرستی جمع بگمارد و طبیعی بود کسی که برای این مسئولیت انتخاب می‌شد بایستی از همه قویتر باشد، بهتر از دیگران نیزه پرتاب کند، چابک تر از همه بدود و در هنر جنگ آوری نیز سرآمد دیگران باشد . انگیزه قویتر بودن و درک این واقعیت که زندگی انسان بستگی حرکت و

جنبش او دارد و توجه به این اصل که مجموعه‌ای از حرکات سبب تامین سلامت وجود او خواهد شد، زمینه ساز توجه بیشتر به تربیت بدنی و ورزش گردید و بر این اساس است که گفته می‌شود تربیت بدنی و ورزش با حیات بشر توام بوده و حتی درآمیخته است همچنانکه گفته می‌شود (اولین حرکت انسان در بدو تولد ، نخستین گام در تامین سلامت انسان است ) و می‌توان باور داشت که تربیت بدنی و ورزش همپای زمان ،تولد یافته و با تکامل جسم و روح در این رهگذر ، تربیت و تقویت روحی و روانی انسان به اوج خود رسیده است . با این نگرش می‌توان گفت : انگیزه‌های نخستین برای گرایش به تربیت بدنی و ورزش مبتنی بر هدف های زیر بوده است:

۱ تکامل و توسعه استعداد جسمانی
۲ ایجاد گروههای نیرومند برای بهتر زیستن
۳ تقویت جسم برای ارضا احسن برتری جویی
۴ ایجاد سرگرمی

بدیهی است در برآوردن این هدف ها افراد مستعد تر از نظر قوت بدنی، بر دیگران برتری داشته‌اند و در طول زمان ضرورت قدرت بدنی بیشتر و لزوم پرداختن به تربیت بدنی و ورزش، سبب فرصت هایی برای گروه‌های هوشیارتر شده و به تدریج بازیها و سرگرمی‌هایی به وجود آمده که موجبات طراوت و نشاط بدن را فراهم ساخت .
به این ترتیب، تربیت بدنی در معنای تقویت بدن و کسب نیرومندی از یک سو سرگرمی‌ها و بازیهای سرگرم کننده از سوی دیگر زمینه سازندگی، رشد و تکامل، نوجوانان و جوانان صادر گردید.

به روایت تاریخ در سرزمین ما به عنوان کشوری کهن که غنای فرهنگی بسیاری دارد علاوه بر قدرت بدنی و پرورش جسمانی تربیت اخلاقی و روحانی نیز پایگاه ویژه‌ای داشته است . ایرانیان در عین حال که مانند دیگر ملل شرق پایبند به نظام اجتماعی خود بوده‌اند از روحیه آزادطلبی، احترام و توجه به ارزش های فردی و اجتماعی نیز برخوردار بودند. چنانچه در سخن گفتن صریح، در دوستی استوار و در میهمان نوازی و بخشندگی سرآمد دیگران بودند و پاکیزگی را بزرگترین نعمت حیات می‌دانستند .

در کتاب مقدس زرتشت فصل های طولانی در فواید پاکی جسم و جان آمده و از خانواده به عنوان مقدس ترین سازمان اجتماعی یاد کرده و گفته شده است که فرزند داشتن اسباب بزرگی و آبرومندی است . همچنانکه تربیت و تعلیم فرزندان اسباب افتخار و سربلندی است . ویل دورانت مولف کتاب تاریخ تمدن در باب اهمیت فرزندان در ایران قدیم می‌گوید : یکی از اصول رایج آن زمان این بود که مدرسه نزدیک بازار نباشد تا دروغ و دشنام و تزویر که در لفظ عام جاری است مایه تباهی اخلاق کودکان نشود و دیگر اینکه آزاداندیشی و آمادگی برای پذیرش اندیشه های تازه چنان بود که در مقابل اندیشه‌های بیگانگان از خود تعصب و واکنش های تند نشان نمی‌دادند و هر اندیشه تازه‌ای را با حوصله دقت و علاقمندی مورد بررسی قرار می‌دادند و با همین روحیات عالی، شیوه‌های تربیتی خاص را در مورد فرزندان خود اعمال می‌کردند و ورزش آن روزها نیز اسب سواری و تیر اندازی و شکاربود .
استرابون از روی مدارکی که در دست داشته می‌نویسد کودکان تا به جوانی برسند مراحل مختلف تربیتی و پرورشی را می‌گذرانند که نخستین مرحله آن دوره تربیت خانوادگی بود ابتدا تربیت اخلاقی و دوره مدرسه را می‌پیمود . تربیت اخلاقی روحی و معنوی او با آموزش فنون نبرد و فعالیت های بدنی همراه بود و از طریق جوانان ایران به واسطه صداقت و در نتیجه تعالیم عالی که در کانون خانواده مدرسه و جامعه داشتند از هر گونه نقص اخلاقی مبرا بودند بعد از ظهور اسلام و تجلی آن در ایران پهلوانان نامی ایران آراسته به جمیع کمالات و فضایل انسانی و کارآمد در فنون ورزش با برگزاری ها و دلاوریهای خود صفحات زرینی را بر تاریخ این سرزمین کهنسال نقش نمودند . تا عهد صفویه که سیاست بر مبنای تشیع آمیخته با تربیت ایرانی قرار گرفت روحیه جوانمردی و عیاری سنتی ایران با ملاک های اسلام در آمیخته و شیوه‌ای نوین را پدید آورد .

در این زمان نیز ورزشهایی چون چوگان، شمشیربازی، اسب سواری، تیراندازی، شکار و شنا و مخصوصا” کشتی پهلوانی رواج داشت و جوانان ورزیده‌ای که می‌توانستند نمایشگر قدرت و توانایی خود همراه با خصایل خوب انسانی باشند خوش درخشیدند . اما در زمان قاجار نشانه‌های انحطاط اخلاقی در ورزش بروز کرد بخصوص که غرب زدگی به صورت یک پدیده اجتماعی در تمامی ابعاد جامعه ایرانی ریشه دواند و فرهنگ جدید اروپایی در قالب فلسفه نوین ، علوم، هنرها و تکنولوژی جدید تجلی یافت . با روی کار آمدن رضاخان قدمهایی در جهت قانونی کردن ورزش برداشته شد و قانون اجباری کردن ورزش در مدارس به تصویب رسید که زمینه ساز تشکیل اولین انجمن ملی تربیت بدنی شد . اما نفوذ تمدن غرب چنان شتابی گرفته بود که این نخستین قدم نیز خط و نشان غربی داشت .

در سال ۱۳۲۰ تربیت بدنی به دو بخش متمایز تفکیک شد یعنی تربیت بدنی آموزشگاهها به وزارت فرهنگ زمان ، ورزش دستجات آزاد و پیشاهنگی به انجمن ملی تربیت بدنی واگذار شد، در گذر سالها در این ساختار همیشه متغیر، باز هم تغییراتی پیش آمد و در سه بخش مجزا ‌ یعنی سازمان تربیت بدنی و تفریحات سالم، کمیته ملی المپیک و شورای ورزش بانوان متمرکز شد . در شرایطی که وزارتخانه ها و سازمانهای مختلف کشوری و لشگری مثل وزارت آموزش و پرورش، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت کشاورزی و تعاون روستایی و ارتش و شهربانی و ژاندارمری هر یک فعالیتهایی را در زمینه تربیت

بدنی و ورزش آغاز نموده بودند . در سال ۱۳۵۰ سازمان تربیت بدنی با قرار گرفتن در بخش معاونت نخست وزیری شکل قانونی تر و مستقل تری به خود گرفت و از این پس در استان ادارات کل تربیت بدنی و هیئتهای ورزشی عهده دار امور تربیت بدنی و ورزش در مرکز سازمان تربیت بدنی فدراسیونهای ورزشی و کمیته ملی المپیک ناظر بر فعالیتهای ورزشی شدند . در سال ۱۳۵۳ به لحاظ برگزاری این بازیها مجموعه ورزشی آزادی احداث شد و به تناسب گسترش روزافزون ورزش و بنا به ضرورت توجه به اصول علمی تربیت بدنی و ورزش که در دنیای غرب به سرعت رو به تکامل و پیشرفت بود به تدریج مدارس و دانشکدههای تربیت بدنی شکل گرفتند و حضور مرتب تیم های ورزش در دوره های مختلف از جمله بازیهای المپیک و

موفقیتی که در برخی از رشته های ورزشی مثل کشتی و وزنه برداری نصیب قهرمانان ایران شد زمینه ساز گسترش علاقه مردم به ورزش گردید . بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تربیت بدنی و ورزش نیز مثل بسیاری از زمینه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی دستخوش تحول و دگرگونی شد و اخلاق و فرهنگ اسلامی معیار سنجش ها در تمامی زمینه ها ی تربیت بدنی و ورزش قرار گرفت . در آغاز توجه به تعالیم اسلام، روایات و احادیثی از پیامبر اسلام (ص) و حضرت علی (ع) و دیگر ائمه اطهار و رهبران، اندیشمندان و دانشمندان اسلامی چراغ فرا راه مسئولین ورزشی نهاد و با جستجو در متون علمی، فرهنگی، اسلامی زمینه‌های توسعه فرهنگ اسلامی در تربیت بدنی و ورزش فرهم گردید . با توجه به نظرات کلی

 

اسلام در زمینه ورزش و نظر اجمالی اندیشمندان اسلامی در مورد تربیت بدنی این برداشت حاصل شد که جسم عرض روح قرار دارد و نیازهای جسمانی و روحانی انسان بایستی یک جا مورد ارزیابی قرار گیرد با این که : (کالبد انسان که جایگاه روح انسان است بایستی تقویت شود و از سلامتی کامل برخوردار گردد تا از این طریق کمال انسانی حاصل شود و فرد به کمال مطلوب برسد . غرض از آفرینش انسان این است که انسان با آگاهی به معبود خویش نزدیک شود . بر این اساس انسانی که سالم است و سالم می‌اندیشد در مسیر این هدف مقدس موفق تر است و نقطه شروع این مسیر دوران کودکی تا مرحله تکامل و تکوین جسم و روح انسانی است و برای دستیابی به این تکامل که هدف غایی است تامین ایجاد امکانات و شرایط مناسب و تدوین سیاست و برنامه مدون الزامی است

از سال ۱۳۰۶ هجری شمسی بر اساس قانونی که از تصویب مجلس شورای ملی وقت گذشت درس تربیت بدنی و ورزش به صورت اجباری جزء برنامه های درسی تمام دوره های تحصیلی قرار گرفت. به موجب این قانون هر روز یک ساعت از برنامه های دانش آموزان به درس تربیت بدنی اختصاص یافت اما اجرای این قانون به علت کمبود نیروی انسانی متخصص و امکانات اجرائی عملا با مشکل مواجه شد. بطوریکه در سال ۱۳۱۴ به منظور تامین معلم تربیت بدنی مورد نیاز آموزش و پرورش تاسیس شد تا اجرای درس تربیت بدنی درتمام پایه های تحصیلی از ابتدائی تا پایان دوره متوسطه توسط معلم تخصص تربیت بدنی تدریس شود اما با صدور بخشنامه ۴۶۲۸ ت-ن مورخ ۳/۶/۱۳۶۳ بدستور وزیر وقت بکارگیری معلم خاص تربیت بدنی در دوره ابتدایی حذف و تدریس تربیت بدنی به معلمان یا آموزگاران همان پایه محول شد که این موضوع به اعتقاد اکثر کارشناسان با توجه به اهمیت دوره ابتدائی زیانهای بزرگی به ورزش آموزشگاهی و ورزش کشور وارد کرد.تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از سال ۱۳۲۳ در سطح کشور با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناسی مسئول و در سطح شهرستان با عنوان اداره کل تربیت بدنی در سطح استان با عنوان کارشناس مسئول و در سطح شهرستان با عنوان مسئول تربیت بدنی آموزشگاهها شروع به فعالیت نمود. ضرورت ارتقاء تشکیلات تربیت بدنی آموزشگاهها از سالهای قبل از انقلاب مطرح بود تا اینکه برای اولین بار در سال ۱۳۵۷ تشکیلات تربیت بدنی و ورزش مدارس از اداره کل به معاونت ارتقاء پیدا کند. اگر چه این ارتقاء تشکیلات باعث خشنودی جامعه ورزش کشورگردید اما کمتر از یک سال مجدداَ تشکیلات تربیت بدنی ازمعاونت در سطح وزارت آموزش و پرورش به یک اداره کل زیر نظر معاون پرورشی تنزل پیدا کرد. طی دو دهه اخیر موضوع ارتقاء تشکیلات همیشه توسط متخصصین و کارشناسان تعلیم و تربیت، تربیت بدنی مطرح بود تا اینکه درسال ۱۳۷۸ به پیشنهاد معاون پرورشی وقت، اداره کل تربیت بدنی به دو اداره کل تربیت بدنی دختران و پسران درسطح ستاد تفکیک و این تشکیلات در سطح استانها و شهرستانها نیز تحقق پیدا کرد. اگر چه این توسعه یک گام به جلو بود اما چنین حرکتی باعث رضایت متخصصین و کارشناسان تربیت بدنی و علوم ورزشی نشد بطوریکه درسال ۱۳۷۹ با انتصاب جناب آقای حاجی به عنوان وزیر آموزش و پرورش پیشنهاد معاونت تربیت بدنی و تندرستی با تصویب سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور به عنوان یکی ا ز هفت معاونت وزارت آموزش و پرورش شروع به فعالیت نمود. این ارتقاء تشکیلاتی در سطح استانها به مدیریت و در سطح شهرستانها به کارشناس مسئول تغییر پذیرفت.

وزارت ورزش همان سازمان تربیت بدنی است؛ فقط اسمش عوض می‌شود
مدیریت ورزش – مصطفی هاشمی‌طبا – رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی
به طور کلی باید بگویم من مخالف ادغام سازمان تربیت بدنی و سازمان ملی جوانان و تشکیل وزارت ورزش و جوانان هستم. این اتفاق خوبی برای ورزش نیست. این ورزش الان شورایی اداره می‌شود و رئیس آن رئیس جمهور است. شش، هفت وزیر درگیر ورزش بودند و می‌توانستند مسائل ورزشی را در سطح وزارتخانه‌های مختلف بررسی کنند و به مشکلاتش برسند. ولی اگر وزارت ورزش تشکیل شود، ورزش محدود به یک وزارتخانه می‌شود و تبدیل می‌شود به یک بخش. با تصویب تشکیل وزارت ورزش، ورزش ایران از یک شکل کلی و همه‌گیر، تبدیل می‌شود به یک بخش. در حالی که ورزش فراتر از یک وزارتخانه است. ورزش همه‌گیر است و باید در کل بدنه دولت حضور داشته باشد.

البته اگر چنین اتفاقی بیفتد، در بحث کلان اتفاق خاصی نمی‌افتد. به هر حال در شرایط فعلی، شورای سازمان تربیت بدنی فعال نیست و اگر بخواهیم از این دید نگاه کنیم، می‌بینیم اتفاق خاصی نمی‌افتد. اما بحث دیگری که در مورد تشکیل وزارت ورزش مطرح شده، دولتی شدن بدنه ورزش است و این‌که ممکن است از جانب کنفدراسیون‌های قاره‌ای و جهانی، ایرادهایی به ورزش ایران وارد شود و این شائبه قوت بگیرد که دولت در ورزش دخالت می‌کند. اما در جواب کسانی که این بحث را مطرح کرده‌اند باید بگویم مگر الان سازمان تربیت بدنی دولتی نیست؟ مگر علی سعیدلو به عنوان رئیس سازمان تربیت بدنی از جانب رئیس جمهور منصوب نشده؟ بنابراین می‌بینیم که مشکلی از نظر این مسائل به وجود نخواهد آمد. همین الان هم بسیاری از کشورها وزارت ورزش دارند و مشکلی از نظر این مسائل ندارند.

مشکل زمانی به وجود می‌آید که بخواهیم فدراسیون‌ها را به عضویت وزارت ورزش درآوریم. همان‌طور که الان فدراسیون‌های ورزشی از نظر چارت اداری زیرمجموعه سازمان تربیت بدنی به حساب نمی‌آیند، در وزارت ورزش هم نباید فدراسیون‌ها به عنوان زیرمجموعه این نهاد دولتی معرفی شوند. فدراسیون‌ها از نظر اداری سازمان‌های غیر دولتی هستند که دولت دخالتی در امور آن‌ها ندارد. اگر قرار باشد وزارت ورزش تشکیل شود، ما باید همین رویه را در وزارت ورزش هم ادامه دهیم.

البته من دوباره تاکید می‌کنم که موافق تشکیل وزارت ورزش نیستم. چراکه یکی از مشکلات در این موضوع، سنخیت سازمان ملی جوانان و ورزش است. این دو سازمان هیچ سنخیتی با هم ندارند. الان خود سازمان ملی جوانان هزار تا مسئله دارد که هر کدام از آن‌ها باید از طریق یک وزارتخانه پیگیری شود. از طرفی سازمان ملی جوانان در این چند سالی که تشکیل شده کار خاصی انجام نداده. با توجه به این تفاسیر، شاید تشکیل وزارت ورزش به معنای انحلال سازمان ملی جوانان باشد چراکه در چنین وزارتخانه‌ای قطعا ورزش حرف اول را می‌زند و سازمان ملی جوانان جایگاهی ندارد. ولی از نظر بودجه‌ای هم تفاوتی در حال و آینده ورزش ایجاد نخواهد شد. با تشکیل وزارت ورزش، بودجه ورزش کم و زیاد نمی‌شود.

در کل باید بگویم تشکیل وزارت ورزش تغییرات کلانی را ایجاد نخواهد کرد. وزارت ورزش همان سازمان تربیت بدنی است؛ تنها نام آن عوض می‌شود. بحث جوابگویی ورزش به مجلس هم مطرح نیست. شاید این‌طوری گفته شود که اگر ورزش تبدیل به وزراتخانه شود، وزیر آن باید در مجلس پاسخگوی ناکامی‌ها باشد ولی این‌ها حرف است و تا عمل فاصله زیادی دارد. به نظر من از این جهت نیز هیچ تفاوتی ایجاد نخواهد شد.

 

۱ امروزه بسیاری از افراد از دیسک کمر، فتق دیسک و سیاتیک رنج می برند . این درد ها معمولا در افراد مسن به علت بالا رفتن سن و تغییرات ایجاد شده در هورمون ها و استخوان ها چیزی معمولی به شمار می آید در حالیکه اگر منشاء این دردها را تشخیص دهیم در هنگام پیری و کهولت کمتر دچار این مشکلات خواهیم شد. چیزی که جلب توجه می کند اینست که افراد جوان نیز به همین درد ها گرفتار هستند که علت اصلی آن زندگی ماشینی و کم تحرکی است که در زندگی ما بوجود آمده اما علت های دیگری نیز در بوجود آمدن آن نقش دارند .
ناهنجاری جسمانی مزید بر علت است که به مرور در افراد به علت شیوه ی غلط زندگی ( خوابیدن، راه رفتن ، نشستن ، کار کردن و; ) ایجاد می شود.
ناهنجاری جسمانی چیست؟
ناهنجاری یعنی هر تغییر شکلی که در رابطه با وضعیت نرمال در بدن فرد ایجاد شود.
بدن زمانی استاندارد است که:
-۱ – اندام سالم باشد ( دو دست و دو پا )
-۲– فرد وقتی می ایستد در هیچ قسمت از بدنش احساس فشار و خستگی نکند.
– – ۳ احساس درد نداشته باشد .
-۴ – نقاط شاخص بدن روی خطوط افقی و عمودی قرار گیرد.

لذا برای رفع و پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری ها باید از علم حرکات اصلاحی کمک گرفت.
حرکات اصلاحی شاخه ای از علم تربیت بدنی است که اهدافش شناسایی، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های جسمانی فرد است . در واقع حرکات اصلاحی به مجموعه حرکات کششی و تقویتی گفته می شود که بمنظور پیشگیری و اصلاح ناهنجاری ها ی جسمانی ( کشش عضلات ، افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل و تقویت عضلاتی که ضعیف شدند) انجام می گیرد.
حرکات اصلاحی معمولا از سن نه سالگی شروع می شود زیرا بدن از نظر شکل تقریبا شبیه بزرگسالان است .
براساس نتایج طرح اجرایی سنجش ناهنجاری های قامتی بین دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی و اول متوسطه سال تحصیلی ۸۵/۸۶ در سطح شهرستان مریوان توسط اینجانب صورت گرفته است ، متاسفانه آماردانش آموزانی که از مشکل ناهنجاری قامتی رنج می برند در سطح وسیع و بالایی بوده و تکان دهنده و قابل تامل است .
دانش آموزان دوم راهنمایی از ۵۵۱ نفر ، ۴۱۸ نفر
دانش آموزان اول متوسطه از ۴۵۹ نفر ، ۴۱۷ نفر
این معضل به حق که قابل توجه بوده ومی طلبد که خانواده ها و خود دانش آموزان و مسئولین آموزش وپرورش در راه کاهش این آمار گامهای موثری بردارند.

ضرورت دارد همکاران محترم و پر تلاش تربیت بدنی نیز دانش آموزان را با فرهنگ درست وصحیح عادات زندگی، آشنا سازند و اهمیت حرکات اصلاحی را برای دانش آموزان تشریح کنند تا در آینده شاهد سلامتی ، زیبایی و بقای عمر افراد جامعه باشیم و بتوانیم مادرانی سالم وبا نشاط را پرورش دهیم زیرا که به حق دختران وزنان قشر آسیب پذیرتر جامعه هستند.

نحوه قرار گرفتن بدن وشناخت آن
خوب ایستادن/خوب راه رفتن وخوب نشستن علاوه بر اینکه شکل حرکتی ما را زیبا میکند کارایی بدن را بیشتر و خستگی را کمتر می نماید.
رسیدن به چنین وضعیتی که بدن با کارایی بیشتر وخستگی کمتر همرا ه باشد با چگونگیمکانیک بدن ارتباط دارد.مکانیک بدن به هماهنگی وتناسب قسمتهای مختلف بدن گفته میشود.
برای آنکه بتوان از عضلات بدن به نحو احسن استفاده کرد وبرای عضلات هماهنگی لازمرا در قسمتهای مختلف بدن فراهم کرد این شناخت(درک بدن در فضا)لازم وضروری است.
منظور از طرز قرار گرفتن بدن یک حالت مشخص وبدون حرکت نیست بلکه حالتهای مختلفبدن همیشه وبا هر حرکت تغییر می کند.
برای نحوه قرار گرفتن بدن نمی توان یک استاندارد بین المللی وخاصی را ارایه دادولی دادن اطلاعاتی در ارتباط با چگونگی مکانیک بدن در حالتهای مختلف و نحوه استفادهصحیح بدن در حالتهای حرکتی گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقعشود.
اصول راه رفتن
هنگام پیاده روی سریع ممکن است بدن از وضعیت صحیح خارج شود یا عضلات سفت شوند. برای اینکه بتوانید به خوبی پیاده روی سریع را تجربه کنید باید ابتدا با روش های صحیح پیاده روی عادی و آهسته آشنا شوید.
ایستادن بازتابی از راه رفتن است
وضغیت و حالت شما هنگام ایستادن به طور کلی به وضعیتی که هنگام راه رفتن از خود نشان می دهید شباهت دارد. به عنوان مثال، اگر قوس کمرتان هنگام ایستادن افزایش یافته یا سرتان به جلو خم شود، این اختلال در تعادل به طور معمول هنگام راه رفتن نیز وجود خواهد داشت. اگر تمایل داشته باشید قدمتان را هنگام ایستادن سفت و محکم بگیرید، درراه رفتن تان نیز، این حالت را منعکس می کنید. اگر بدن را هنگام ایستادن خم کنید، این وضعیت را هنگام راه رفتن نیز به خود میگیرید. از این رو، مهم است از تمایل های بدنتان آگاهی داشته باشید.
ایستادن را آزمایش کنید
در کنار یک آیینه ی تمام قد، به پهلو بایستید. اگر بتوانید از دو آیینه استفاده کنید، بهتر است. این دو آیینه را با زاویه ای نسبت یه یکدیگر قرار دهید تا بتوانید هنگام ایستادن در کنار آیینه، نمای نسبتا کاملی از خود را ببینید.
تنفس عمیق انجام دهید. هنگام عمل بازدم، بدنتان را راحت بگیرید و هر گونه فشار درونی را از آن خارج کنید. وضعیت مشخصی از ایستادن را که پس از سپری کردن یک روز دشوار به خود میگیرید، در آیینه نمایش دهید. نواحی اصلی بدن را به عنوان سلسله بلوک هایی در نظر بگیرید که روی یکدیگر قرار گرفته اند، یک بلوک را برای سر، یکی را برای تنه، یکی برای لگن و برای هر زانو و پا، یک بلوک دیگر را در نظر بگیرید. از نحوه ی قرار گیری “بلوک ها” روی یکدیگر و ارتباط آن ها با همدیگر آگاهی یابید. سپس راستای قرار گیری” بلوک های” بدنتان را از جلو و پهلو بررسی کنید.
زانو های خود را بررسی کنید.

A) زانو ها بطور بسیار مناسب، باید در آرامش کامل قرار داشته و نسبتا صاف باشند. آنها نباید قفل شده و سفت گرفته شوند. (تصویر A)

B) آنها نباید قفل شده و سفت گرفته شده اند یا به عقب متمایل شده باشند. (تصویر B)

C) آنها نباید بیش از حد به جلو خم شده باشند. (تصویر C)
نکته: اگر زانوهای شما قفل و سفت شده یا به جلو خم شده اند، آنها را حرکت داده و جابه جا کنید تا بدون اینکه قفل شوند، صاف شده و در وضعیت مناسب قرار گیرند. توجه داشته باشید که آیا این حالت بر کج شدن لگن شما به جلو یا عقب تاثیر می گذارد یا نه؟

چگونه می توان شکمی صاف داشت ؟
سئوالی که این روزها بیش از هر زمان دیگری شنیده می شود . متخصصین ورزشی در جواب این نکته را ذکر می کنند که اگر بخواهید شکمی صاف داشته باشید باید روی آن کار کنید . شکم لاغر نیازمند ترکیبی از تغذیه خوب ، سلامت قلب و عروق و ورزشهای شکمی می باشد . کسانیکه این سه را ترکیب کنند بهترین نتایج را خواهند گرفت .
تغذیه خوب برای سلامت کلی بدن یک جزء بسیار ضروری است . در صورتیکه اکثریت کالری مصرفی خود را از غذاهای آماده بدست بیاورید دارای بدنی ناسالم و فاقد مواد مغذی خواهید بود . از سوی دیگر انتخاب غذای مناسب باعث لاغر شدن خواهد بود . اگر غذای کامل و طبیعی بخورید می توانید به نسبت زمانیکه از غذاهای آماده استفاده می کنید غذای بیشتری بخورید .
اگر چه تعادل کالری های مصرف شده یا کالری های استفاده شده مهم است ولی فقط محاسبه ها کافی نیست . توصیه می شود که در روز پنج تا شش وعده غذا ولی با حجم کم مصرف کنید . به این ترتیب متابولیسم شما در تمام روز حفظ شده و به شما انرژی می دهد . و همچنین مانع پرخوری شما خواهد شد .
ورزش به تنهایی برای مصرف کالری ها خوب است ولی بدون کنترل رژیم غذایی فقط تکیه به ورزش یک راه طولانی و کند رسیدن به نتیجه است .
تحرک قلبی – عروقی به شکل دویدن ،‌ پیاده روی ، دوچرخه سواری می تواند به سوزاندن کالری ها کمک کند . ورزش آئروبیک همراه با یک رژیم غذایی متعادل می تواند به شما در کاهش چربی روی عضلات کمک کند .
بیشتر بهتر نیست
شما نمی توانید میزان چربی خود را کاهش دهید مگر با میزان زیادی ورزش شکم ( و یا انواعی از ورزشهای آئروبیک ) که غیرضروری و اتلاف وقت است .
عضلات شکمی از سه لایه تشکیل شده اند . عمیقترین لایه عضله ترانسورسوس ابدومینیس است که بعنوان کمربند بدن عمل کرده و حمایت و ثبات بدن را فراهم آورده و نقش مهمی در بازدم دارد . در وسط عضله رکتوس ابدومینیس است که باعث خم شدن ستوان فقرات به جلو می شود . سطحی ترین عضلات نیز مایل داخلی و خارجی هستند که تنه را چرخانده و برای بدن حرکات چرخشی و جانبی را ایجاد می کنند .
ورزش های زیر عمدتاً برای افراد در دهه دوم و سوم زندگی طراحی شده و هر چقدر سن بالاتر می رود این ورزش ها مشکل تر می شود زیرا چربی زیرجلدی بیشتری تجمع می یابد . اگر چه با برنامه ریزی دقیق حتی افراد در دهه چهارم و پنجم زندگی خود نیز می توانند به هدف مطلوب برسند .

از لحاظ ژنتیکی زنان نسبت به مردان دارای یک نکته منفی می باشند . بدن آنها چربی بیشتری از مردان ذخیره می کند . علت این مسئله این است که بدن زنان برای بارداری و تغذیه کودک طراحی شده و چربی منبع انرژی اولیه برای حمایت از تکامل جنین است . بعلاوه مردان با تمرینات مرتب سریعتر وزن خود را کاهش می دهند . کاهش شدید چربی بدن در زنان حتی ممکن است منجر به نامنظمی سیکل قاعدگی آنان شود .

اگر چه داشتن شکم کاملاً تخت و صاف یک هدف بسیار مشکل می باشد که نیازمند صرف وقت زیادی است ولی با این وجود دلایل مهم دیگری نیز برای ورزش شکم وجود دارد . عضلات شکم باعث بهبود وضعیت بدن ،‌ کاهش کمردرد و کاهش صدمات می شوند .
مؤثرترین ورزشهای شکم به شرح ذیل می باشد . این ورزش ها باید ۲ تا ۳ بار در هفته انجام شوند . ( برای مبتدیان دوبار در هفته برای شروع کافی است ) هر ورزش باید تا آخرین لحظه قدرت عضلات انجام شود که معمولاً بین ۹۰-۳۰ ثانیه طول می کشد . همچنین هر بار نباید بیش از ۲۰-۱۵ بار این حرکات را تکرار کرد . بین حرکات برای ۳۰ تا ۶۰ ثانیه استراحت کنید . روی انجام هر ورزش به شکل مناسب تمرکز کنید .

شماره ۱ – روی زمین دراز کشیده و زانوها را ۹۰ درجه خم کنید . کف پاها از همدیگر و از سطح زمین چند سانتیمتر فاصله داشته باشد . دست ها را کنار بدن بگذارید ( اگر تجربه بیشتری دارید دست ها را پشت گوش ها قرار دهید ) روی انقباض شکم تمرکز کنید و لگن خود را بالا آورده و به سمت قفسه سینه خود نزدیک کنید . در زمان انقباض عضلات ، نفس خود را خارج کنید . هنگام برگشت به وضعیت شروع هوا را بداخل بکشید .

ادامه دارهشماره ۲ – این ورزش باعث فعالیت تمام تنه بخصوص عضله ترانسورسوس ابدومینیس می شود روی شکم خود دراز کشیده و سپس خود را روی انگشتان پا و ساعد بالا ببرید ( ساعد موازی شانه ها و روی زمین ) در حالیکه عضلات شکم را منقبض کرده و پشت خود را صاف نگه می دارید . این وضعیت را برای ۵ ثانبه حفظ کرده ، سپس استراحت کرده و تکرار کنید . نهایتاً سعی کنید که این وضعیت را برای ۹۰ ثانیه بدون استراحت برای یکبار حفظ کنید . اگر با تجربه تر باشید می توانید این ورزش را بجای ساعد روی دستها انجام دهید ( بعنوان یک مبتدی روی دستان و زانوها با ستون فقرات صاف شروع کرده و فقط عضلات شکم را هنگام بازدم منقبض کنید بدون اینکه پشت خود را حرکت دهید .

 

شماره ۳ – ( دوچرخه ) این ورزش روی عضلات مایل ورکتوس ابدومینیس مؤثر است . به پشت دراز کشیده در حالیه مفصل لگن و زانوها در حالت ۹۰ درجه خم شده باشند و سینه به بالا کشیده شده باشد و دستها پشت سر باشد پای چپ را بطرف جلو داده و در همان زمان زانوی راست را به سمت سینه کشیده و شانه چپ را به سمت زانوی راست بچرخانید مراقب باشید که بازو بصورت نچسبد . حرکات آهسته و کنترل شده بدون حرکت لگن داشته باشید .
در صورتیکه ورزشهای فوق بصورت منظم انجام شوند تغییر واضح در قدرت و توان تمام بدن ظرف شش هفته ملاحظه خواهد شد .
صبور باشید و معتقد باشید که شکم تخت امکان پذیر است .

رژیم غذایی همراه با برنامه بدن سازی بازدید: ۳۷۹ بار
دسته آگهی: خدمات پزشکی
برای اولین بار در ایران با استفاده از نرم افزار ویژه ی فیزیوتراپی مشکلات اسکلتی شما را به همراه حرکات اصلاح شونده ی آ ن ارائه می کند .
امروزه سلامت جسمانی و رسیدن به وزن ایده آل ، از اهمیت ویژه ای در میان بانوان ایرانی برخوردار است .
اما باید دانست و به این نکته توجه کرد که رژیم غذایی به علت طولانی مدت بودن ، قادر نخواهد بود مارا در رسیدن به وزن ایده آل آنطور که باید یاری کند . پس علم ورزش به کمک علم تغذیه آمده تا از عوارض رژیم های غذایی دشوار بکاهد .
گروه همراهان سلامت که همگی از کارشناسان تربیت بدنی و تغذیه می باشند ؛ با ارائه رژیم غذایی و به همراه برنامه بدنسازی شمارا تا رسیدن به وزن و سایز ایده آل همراهی خواهد کرد . .
این گروه آماده همکاری با کلیه سالن های زیبایی و باشگاه های بدنسازی و به صورت خصوصی با خانواده ها در منازل شان می باشد.

” فعالیت بدنی و نقش آن در پیشگیری از ناهنجاریها و آسیبهای جسمانی “
ارتباط تنگاتنگ ورزش در پیشگیری از ناهنجاریهای جسمانی :
رتبه وضعیت قرار گیری بدن در فهرست عوامل تأثیر گذار بر سلامت بسیار بالا است این عامل در صحیح غذا خوردن- تمرین ورزشی منظم اهمیت داردبدون پاسچر خوب به راستی نمی توان تناسب جسمانی قابل قبولی داشت توجه به این نکته ضروری است که داشتن پاسچر خوب با حفظ برنامه های آمادگی جسمانی امکانپذیر خواهد بود در حقیقت فواید پاسچر خوب ممکن است در لابه لای فعالیتهای حفظ آمادگیهای جسمانی رخ نماید . یک واقعیت شیرین این است که هر فردی می تواند از بروز مشکلات ناشی از وضعیت قرار گیری بدنی نا مطلوب پیشگیری کند .
وضعیت قرار گیری بدنی خوب یعنی سلامت مطلوب
پاسچر خوب به معنای این است که استخوانها در جای مناسب خود قرار گرفته اند وعضلات ، مفاصل و لیگامتها میتوانند به نحو مطلوب وظایف خود را انجام دهند این یعنی ارگانهای حیاتی در وضعیت قرار گیری خوبی بوده وبا حداکثر کارآمدی فعالیت می کنند . پاسچر خوب به ارائه عملکرد مطلوب از ناحیه سیستم عصبی کمک می کند.
داشتن فعالیت بدنی منظم وشرکت فعال در ورزش هم برای کودکان وهم برای بزرگسالان از اهمیت ویژه ای در رسیدن به سطح سلامتی خوب ومطلوب بر خوردار است هدف از ورزش پیشرفت کار آمد فرایند رشد جسمانی وروحی فرد است بنابر این شناخت مکانیسم ها درعوامل مؤثر در بروز آسیب های جسمانی نقش کلیدی درفراهم کردن محیط وابزارهای مؤثر، پیشگیری از بروز ناهنجاریهای جسمی را خواهد داشت این را نیز باید توجه داشت که هر چقدر فاصله بین زمان بروز ناهنجاریها وزمان شروع درمان آن دیرتر و طولانی تر باشد آسیب پذیری تشدید میشود چه بسا که این ناهنجاریها می توانند در مواردی منجر به بروز نا توانیهای دائمی ویا حتی مرگ شوند با توجه به فوق اهمیت پیشگیری از بروز آسیب های جسمانی روشن تر می گردد.
آنچه مسلم است این است که اندازه فعلی ورزش از هیچ نظر پاسخگوی نیازهای مهارتی و آناتومیکی و فیزیولوژیکی نو جوانان نمی باشد و حتی با یک بررسی ساده می توان زیان های ناشی از این کمبود را در بین نوجوانان مشاهده نمود . در این دوران الگوی بی تحرکی خصوصا” در دختران بیش از پیش تثبیت میگردد از آنجائی که کودکان بطور طبیعی اجرای ماهرانه مهارت پایه را از خود به نمایش نمی کذارند آنها از طریق یک سرس توالی حرکات پایه یا مراحلی که از الگوهای ناقص حرکتی نشأت می گیرد فرایند پیشرفت خود را شروع و به بلوغ یا الگوهای کارآمد حرکتی دست پیدا می کنند .
بنابر این لازم است با توجه به حفظ تناسب اندام و جلوگیری از تغییر ظاهری اندام که موجبات درهم ریختگی ظرافت و زیبائی ظاهری می گردد . فعالیتهای بدنی در حد مناسب در دوران رشد و پس از آن صورت گیرد . فعالیت بدنی باید طوری انجام گیرد که با انجام آن گروهی از عضلات بدن بکار بیفتند . دانش آموزان که با اجتناب از فعالیتهای حرکتی وارد چرخه معیوبی می شوند سبب تشدید ناتوانی و موجبات مشکلات جسمانی و سلامتی و ناهنجاری بدنی خواهند شد در دوران رشد باید از کم تحرکی رها شوند زیرا آنها در دوران رشد بخوبی میتوانند بر ناتوانی خود غلبه کنند و اثرات جانبی آنرا کاهش دهند یا توانائی جسمتنی و مهارتی خود را افزایش دهند . متأسفانه کم تحرکی علاوه بر اثرات سوء جسمانی و فیزیولوژیک . از نظر عاطفی و اجتماعی نیز به ضرر آنان است . زیرا حداقل توانائی و مهارت خود را از دست میدهند و شادی و نشاط را کمتر تجربه می کنند .
بطور کلی موفقیت در تربیت بدنی و ورزش به مهارت جسمانی و روانی نیاز دارد مهارت روانی مانند مهارت جسمانی اکتسابی می باشد و تمرین ذهنی یکی از مهارتهای روانی مهم است . اولویتهای رفتاری که در مدرسه دبیر تربیت بدنی باید در نظر داشته باشد توسعه و تقویت رشد عاطفی _اجتماعی به همراه توسعه و تقویت مهارتهای بنیادی حرکتی و اداراکی و افزایش آمادگی حرکتی و بدنی و حس خود اتکائی و خودگرایی و استقلال فردی است . وضیعت نادست خوابیدن . نشستن . ایستادن . حمل نامناسب اجسام و وضیعت نادرست مطالعه نمودن موجب انواع ناهنجاریهی متعدد از جمله تشدید کف پای صاف و یا پای گود و پای طاقدیسی و زانوی پرانتزی و ضربدری و زانوی خم و عقب رفته . کمر گود . کمر صاف میگردد . که تمام موارد فوق جزء حرکات اصلاحی می باشند که بوسیله ورزشهای خاص در مدت زمان طولانی اصلاح و درمان میگردند .

نگهداری یک وضیعت مطلوب به حداقل انرژی بستگی داشته و کمترین تنش و فشار را بر روی عضلات و رباطها و مفاصل وارد می آورد . مربیان تربیت بدنی میتوانند با ارائه حرکات اصلاحی و جبرانی و آموزش الگوهای حرکتی صحیح هنر ( حداکثر کارآیی با حداقل مصرف انرژی ) را به بچه ها آموزش دهند و از این طریق نرخ شیوع ناهنجاریهای مذکور را در سطح جامعه کم کرده و مراجعه آنان را به مرکز درمانی کاهش دهند . گذراندن یک دوره زمانی با وضعیت بدنی ضعیف می تواند منشأ بروز علائمی متوالی بیماریها و ناهنجاریها در اثنای سنین بلوغ باشد این علائم می توانند با بروز خستگی خود را نشان دهند . عضلات سفت و دردناک در ناحیه گردن . پشت .بازوها و پاها علامت دیگری برای وضعیت قرارگیری بلدنی ضعیف است . دراین مرحله ممکن است تغییراتی در عضلات و لیگامنتهای بدن دیده شود و فرد در آنها احساس سفتی .سختی و درد کند . بیش از ۸۰ درصد از مشکلات مربوط به نواحی گردن و پشت ناشی از سفتی عضلات است . عضلات دردناک نتیجه سالها وضعیت قرارگیری بدنی بد هستند .

چرخه تمرین تربیت بدنی متشکل از مجموعه ای از فعالیتهای آمادگی جسمانی است که بر استقامت قلبی _تنفسی _قدرت عضلات _ انعطاف پذیری و هماهنگی از طریق اجرای حرکات موزون بدن تأکید میکند . برای بهره برداری می توان با تأکید بر تمرینات هوازی . قدرت عضلانی و فنون استقامت و انعطاف پذیری بیشتر . سطوح ترکیب بدنی اصلاح شده . کاهش خطرات پوکی استخوان . چاقی . تنشهای احساسی و روانی . انواع سرطانها . آنها را برای دانش آموزان و سایر افراد جامعه تشریح نمایند که این چرخه با هدف تقویت رابطه بین بهبود وضعیت آمادگی جسمانی فرد و سطح تندرستی او طراحی می

شود . هدف از این آموزشها شناسائی سریع افراد مبتلا هستند که دوران رشد اسکلتی را طی می کنند و عمدتا” به درجات خفیفی از عارضه مبتلا هستند که عدم اصلاح و پیشگیری آن میتواند در آینده مشکلات جدی تری را برای آنان بهمراه داشته و آنان را ناچار به مراجعه به پزشک متخصص درمانی جدی تر چون فیزیوتراپی . وسایل کمکی و گاه جراحی کند . رفع ناهنجاریها از طریق اجرای حرکات اصلاحی عموما” ارزان قیمت . ساده بی خطر و علمی است و با توجه به هدفی که دنبال می کند از کارآیی قابل قبولی به لحاظ بهداشتی و اجتماعی و اقتصادی برخوردار هستند . فراموش نشود که با ایجاد در زمینه های فراگیر برای رشد توانایی های جسمانی و حرکتی دانش آموزان در سنین دبستان زمینه های رشد ورزش همگانی فراهم می شود و در غیر اینصورت عواقب آن در کاهش سلامت عمومی جامعه منعکس خواهد گردید .

متأسفانه عصر اطلاعات و فن آوری با تمام دستاوردهای نوین در خدمت کم تحرکی است . کودک امروز به دنیای پشت میزنشینی فردا و صفحه نمایشگر تعلق دارد پس باید ورزش و فعالیتهای جسمانی از سنین ابتدائی برای او نهادینه و عادت شود تا تندرستی و نشاط روحی او را در آینده تضمین کند . مشکل اساسی دیگر آن است که والدین فرزندانشان را در مدرسه به یادگیری مفاهیم ریاضی و سایر علوم تشویق میکنند اما ورزش و تربیت بدنی را از آنها دریغ می نمایند . بچه هایی که اگر در مهارت حرکتی پایه به رشد و تکامل لازم نرسند همانهایی هستند که بتدریج در تمام طول زندگی کم تحرک و غیرفعال باقی می مانند .

از آنجائی که مهارتهای حرکتی بنیادی بعنوان الفبای یادگیری مهارتها نقش بسزائی در رشد همه جانبه کودکان . جایگاه ویژه ای را در نظام آموزش و پرورش می طلبد و همانگونه که برای یادگیری خواندن و نوشتن و آموختن باید خواند و تمرین کرد . برای یادگیری مهارتهای ظریف در آینده نیز پرورش شخصیت کودک و بروز خلاقیتها بایستی هدفمند در مدارس ابتدائی برنامه ریزی شود . اگرچه ورزش در ظاهر نوعی تفریح تلقی می شود اما دنیای بازی و فعالیت بدنی فرصتی استثنائی را برای کودک در سن پائین بوجود می آورد تا نه تنها رشد و پیشرفت را در آینده تجربه کند بلکه با تقویت اعتماد بنفس و شکوفایی روح . فشارهای روانی دوران نوجوانی و بلوغ را به حداقل برسد .

نتیجه :
معلمان و کارشناسان تربیت بدنی با توجه به آشنائی با انواع تغییر شکلهای بدنی میتوانند افرادی را که دارای چنین تغییر شکلهایی هستند شناسائی و پس از پی بردن بعلت عارضه و آگاه نمودن دانش آموز با طراحی . تهیه و اجرای حرکات ورزشی مناسب برای این افراد در کاهش شدت و اصلاح تغییر شکل آنها بکوشند و همچنین از اجرای ورزشهایی که سبب تشدید ناهنجاری جسمانی می شوند ممانعت بعمل آورند . بطور مثال آموزش وضعیت صحیح نشستن موجب میگردد دانش آموز هم زمان با تحصیل یاد می گیرند چگونه وضعیت صحیح بدن را حفظ نماید تا از وارد آمدن فشار روی مفاصل . عضلات و لیگامنتها جلوگیری کند . این تدابیر عوارض وضعیتهای نادرست نظیر درد . کاهش انعطاف پذیری . کاهش میزان تحرک . ناراحتی قلبی و تنفسی . کاهش استقامت و قدرت بدنی و آرتروز زودرس را نیز از بین برده و فرد سالهای متمادی بدون مشکل جسمانی زندگی خواهد کرد .
بنابر این از مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که با برنامه ریزی حرکتی و آکاهی از اصول حرکتی مناسب میتوان ضمن تأمین سلامت عمومی به بهداشت فردی جامعه نیز کمک کرد با اطمینان کامل میتوان گفت که” حداقل فضا و امکانات حرکتی مورد نیاز . پاسخگویی به نیازهای حرکتی دانش آموزان زیاد دشوار نیست .”
حرکات اصلاحی
نحوه قرار گرفتن بدن وشناخت آن
خوب ایستادن/خوب راه رفتن وخوب نشستن علاوه بر اینکه شکل حرکتی ما را زیبا می کند کارایی بدن را بیشتر و خستگی را کمتر می نماید.
رسیدن به چنین وضعیتی که بدن با کارایی بیشتر وخستگی کمتر همرا ه باشد با چگونگی مکانیک بدن ارتباط دارد.مکانیک بدن به هماهنگی وتناسب قسمتهای مختلف بدن گفته می شود.
برای آنکه بتوان از عضلات بدن به نحو احسن استفاده کرد وبرای عضلات هماهنگی لازم را در قسمتهای مختلف بدن فراهم کرد این شناخت(درک بدن در فضا)لازم وضروری است.
منظور از طرز قرار گرفتن بدن یک حالت مشخص وبدون حرکت نیست بلکه حالتهای مختلف بدن همیشه وبا هر حرکت تغییر می کند.
برای نحوه قرار گرفتن بدن نمی توان یک استاندارد بین المللی وخاصی را ارایه داد ولی دادن اطلاعاتی در ارتباط با چگونگی مکانیک بدن در حالتهای مختلف و نحوه استفاده صحیح بدن در حالتهای حرکتی گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقع شود.
حرکت های صحیح ایستادن
برای تصحیح ایستادن غلط، دو نوع تمرین بهبود دهنده را باید انجام داد.
۱) تمرین های تنظیم کننده وضعیت و ساختار بدن: این تمرین ها موجب تغییر اندک، نامحسوس و ساده در وضعیت بدن و متعادل و منظم کردن بلوک های مختلف بدن هنگام ایستادن می شوند. انجام دادن این تمرین ها موجب می شوند که راستای قرارگیری صحیح و مناسب بدن، در هر لحظه حاصل شود. هر چه این شیوه ی صحیح را بیشتر اختیار کرده و به طور مکرر از تمرین های مربوط استفاده کنید، ساختار بدن این وضعیت صحیح را به طور طبیعی به خود گرفته و خود به خود شروع به انجام دادن آن میکند.
۲) تمرین های متعادل کننده ی وضعیت و ساختار بدن: این تمرین ها موجب تقویت کردن راستای قرار گیری بدن و تصحیح و صاف کردن آن می شوند. این تمرین ها را در ابتدا باید روی زمین یا تخت خواب انجام داد. انجام دادن این تمرین ها به ایجاد تعادل و توازن مجدد در بافت های نرم که به اندازه ی کافی بدنتان را از قسمت جلو، عقب و طرفین حمایت نمی کنند، کمک می کند.

تمرین های تنظیم کننده ی وضعیت
شاید قرار گرفتن در وضغیت تمرین ها، در شروع کار برای شما غیر طبیعی باشد. بهتر است این تمرین ها را بر ی دوره ی زمانی کوتاه مدت (۵ تا ۲۰ ثانیه) و به دفعات (۳ تا ۵ بار در روز) انجام دهید تا احساس کنید که بهبود و تصحیح ایجاد شده در ساختار و وضعیت بدنتان مداوم تر و خودکارتر می باشد.
این تمرین ها را هنگامی که تمایل به وضعیت ناصحیحی در شما پدید می آید یا هنگامی که در محلی به طور سرپا ایستاده اید انجام دهید. به عنوان مثال، هنگام دوش گرفتن در صبح یا عصر، انتظار برای رسیدن آ******، ایستادن در صف و یا سایر موارد مشابه. تمرین ها باید به راحتی و با آرامش اجرا شوند. استفاده کردن از تنفس ها وتفکرهای آرامش بخش توصیه میشود و انجام آن ها در مقابل یک آیینه به پیشرفت شما کمک می کند. شما باید بتوانید تغییرها را به سرعت دریابید. هنگامی که حرکتهای خود را زیر نظر دارید، اجازه دهید تا تفکرهای شما در مورد ساختار و وضعیت جدید در ذهن و حافظه ی شما نقش بندد.
در زیر مثال هایی مربوط به شایع ترین مشکلات بدن بررسی می شود.
مثال ۱- اشکال در وضعیت قرارگیری بدن:

برآمده شدن شکم و **** به خارج
الف) نحوه ی قرارگیری لگن به آن نحوی که در شکل نشان داده شده است، موجب می شود شکم به جلو و **** به عقب برآمده شود. این اختلال در راستای قرارگیری بدن شاید علت اصلی درد کمر هنگام ایستادن باشد.
*) سطل لگن شما به جلو خم شده است و از این رو، آب موجود در آن به جلو می ریزد و موجب می شود قوس کمر شما افزایش یابد.

تمرین تنظیم کننده :
سح قرار گیری لگنتان را تنظیم کنید
الف) سطل لگنتان را به آرامی کج کنید تا لبه ی جلویی آن بالا آمده و در زیر بدن قرار گیرد و آب موجود در آن راکد مانده و حرکت نداشته باشد.
*) شکمتان را با استفاده از عضله های قسمت پایین شکم به آرامی به داخل و بالا بکشید و کمک کنید تا لبه ی جلویی لگن بلند شود. تصور کنید شکم خود را در موازات کمربند شلوارتان به داخل کشیده اید. اجازه دهید کمرتان آرامش داشته باشد و در آن کشش ایجاد کنید تا قوس آن کاهش یابد. استخوان دنبالچه ی خود را با انقباض ملایم و اندک عضله های **** به پایین برده و زیر بدنتان (به سمت داخل) قرار دهید.

نکته: قفسه ی سینه ی خود را در راستای لگن به پایین نکشید. در حالی که قفسه ی سینه را صاف کرده و در وضعیت صحیح قرار داده اید، قسمت جلویی لگن را در راستا و زیر آن قرار دهید. احساس ناراحتی اندک در ابتدای انجام دادن این تمرین تنظیم کننده و در شروع کار شایع است. مطمئن شوید این تمرین ها را به آرامی و با ملایمت انجام داده و عضله ها به اندازه ی کافی آرامش داشته باشند.

حرکات اصلاحی بدن
واحد تندرستی و سلامت تبیان زنجان-
چقدر به وضعیت و شکل ظاهری اندام و اعضای بدن فرزندانتان توجه می کنید؟ آیا هرگز با دقت از نوک پا تا فرق سر او را نگاه کرده اید؟ آیا شانه های او با هم هماهنگ و در یک راستا قرار دارند؟
اگر یکی از شانه های او پایین تر از شانه دیگر است، باید نگران شوید، اما امیدوار باشید که با تشخیص به موقع و بهنگام، آن را درمان کنید. برای مطمئن شدن از این عارضه می توانید از صفحه شطرنجی استفاده کنید. علت به وجود آمدن این عارضه نشستن در وضعیت های نادرست، ضعف عضلات بالابرنده کتف ها در یک سمت، حمل کیف و کتاب با یک دست و همچنین استاندارد نبودن میز و نیمکت و خم شدن زیاد به یک سمت هنگام نشستن است که شما با تذکر دادن در این موارد به فرزندانتان می توانید مانع از ایجاد و یا افزایش این عارضه در او شوید.
عوارض
این عارضه به ظاهر ساده در صورتی که مورد توجه و درمان قرار نگیرد، عوارض بعدی فراوانی از جمله خارج شدن شانه ها از حالت طبیعی، درد روی کتف ها، درد در ناحیه پشت، درد در اطراف گردن و ضعیف شدن عضلات بالا برنده کتف ها را به دنبال خواهد داشت.
راه های درمان
ورزش های اصلاحی یکی از راه های مؤثر در درمان این عارضه است که با کمی حوصله و پشتکار می توان به نتیجه دلخواه رسید.
تلاش کنید هنگام کار، استراحت، راه رفتن و نوشتن شانه ها را در یک سطح نگه دارید.
هرگز طی یک مسیر کیف و کتاب خود را فقط با یک دست حمل نکنید، بلکه سعی کنید این کار را به صورت متناوب با هر دو دست انجام دهید.
در حالت ایستاده و یا نشسته قرار بگیرید و دست سمت افتاده را بالا ببرید.
در حالت ایستاده یا نشسته شانه سمت افتاده را بالا ببرید.
در حالت ایستاده یا نشسته قرار بگیرید. سپس وزنه ای را در دست سمت افتاده گرفته و آن شانه را به سمت بالا ببرید.
در حالت نشسته یا ایستاده قرار بگیرید و هر دو شانه را به سمت بالا بیاورید. بهتر است این تمرین را جلوی آینه انجام دهید تا هر دو شانه در یک سطح قرار بگیرند.
۱ مقاله: حرکات اصلاحی بدن
امروزه بسیاری از افراد از دیسک کمر، فتق دیسک و سیاتیک رنج می برند . این درد ها معمولا در افراد مسن به علت بالا رفتن سن و تغییرات ایجاد شده در هورمون ها و استخوان ها چیزی معمولی به شمار می آید در حالیکه اگر منشاء این دردها را تشخیص دهیم در هنگام پیری و کهولت کمتر دچار این مشکلات خواهیم شد. چیزی که جلب توجه می کند اینست که افراد جوان نیز به همین درد ها گرفتار هستند که علت اصلی آن زندگی ماشینی و کم تحرکی است که در زندگی ما بوجود آمده اما علت های دیگری نیز در بوجود آمدن آن نقش دارند .
ناهنجاری جسمانی مزید بر علت است که به مرور در افراد به علت شیوه ی غلط زندگی ( خوابیدن، راه رفتن ، نشستن ، کار کردن و; ) ایجاد می شود.
ناهنجاری جسمانی چیست؟
ناهنجاری یعنی هر تغییر شکلی که در رابطه با وضعیت نرمال در بدن فرد ایجاد شود.
بدن زمانی استاندارد است که:
-۱ – اندام سالم باشد ( دو دست و دو پا )
-۲– فرد وقتی می ایستد در هیچ قسمت از بدنش احساس فشار و خستگی نکند.
– – ۳ احساس درد نداشته باشد .
-۴ – نقاط شاخص بدن روی خطوط افقی و عمودی قرار گیرد.

لذا برای رفع و پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری ها باید از علم حرکات اصلاحی کمک گرفت.
حرکات اصلاحی شاخه ای از علم تربیت بدنی است که اهدافش شناسایی، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های جسمانی فرد است . در واقع حرکات اصلاحی به مجموعه حرکات کششی و تقویتی گفته می شود که بمنظور پیشگیری و اصلاح ناهنجاری ها ی جسمانی ( کشش عضلات ، افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل و تقویت عضلاتی که ضعیف شدند) انجام می گیرد.
حرکات اصلاحی معمولا از سن نه سالگی شروع می شود زیرا بدن از نظر شکل تقریبا شبیه بزرگسالان است .
براساس نتایج طرح اجرایی سنجش ناهنجاری های قامتی بین دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی و اول متوسطه سال تحصیلی ۸۵/۸۶ در سطح شهرستان مریوان توسط اینجانب صورت گرفته است ، متاسفانه آماردانش آموزانی که از مشکل ناهنجاری قامتی رنج می برند در سطح وسیع و بالایی بوده و تکان دهنده و قابل تامل است .
دانش آموزان دوم راهنمایی از ۵۵۱ نفر ، ۴۱۸ نفر
دانش آموزان اول متوسطه از ۴۵۹ نفر ، ۴۱۷ نفر
این معضل به حق که قابل توجه بوده ومی طلبد که خانواده ها و خود دانش آموزان و مسئولین آموزش وپرورش در راه کاهش این آمار گامهای موثری بردارند.

ضرورت دارد همکاران محترم و پر تلاش تربیت بدنی نیز دانش آموزان را با فرهنگ درست وصحیح عادات زندگی، آشنا سازند و اهمیت حرکات اصلاحی را برای دانش آموزان تشریح کنند تا در آینده شاهد سلامتی ، زیبایی و بقای عمر افراد جامعه باشیم و بتوانیم مادرانی سالم وبا نشاط را پرورش دهیم زیرا که به حق دختران وزنان قشر آسیب پذیرتر جامعه هستند.

نحوه قرار گرفتن بدن وشناخت آن
خوب ایستادن/خوب راه رفتن وخوب نشستن علاوه بر اینکه شکل حرکتی ما را زیبا میکند کارایی بدن را بیشتر و خستگی را کمتر می نماید.
رسیدن به چنین وضعیتی که بدن با کارایی بیشتر وخستگی کمتر همرا ه باشد با چگونگیمکانیک بدن ارتباط دارد.مکانیک بدن به هماهنگی وتناسب قسمتهای مختلف بدن گفته میشود.
برای آنکه بتوان از عضلات بدن به نحو احسن استفاده کرد وبرای عضلات هماهنگی لازمرا در قسمتهای مختلف بدن فراهم کرد این شناخت(درک بدن در فضا)لازم وضروری است.
منظور از طرز قرار گرفتن بدن یک حالت مشخص وبدون حرکت نیست بلکه حالتهای مختلفبدن همیشه وبا هر حرکت تغییر می کند.
برای نحوه قرار گرفتن بدن نمی توان یک استاندارد بین المللی وخاصی را ارایه دادولی دادن اطلاعاتی در ارتباط با چگونگی مکانیک بدن در حالتهای مختلف و نحوه استفادهصحیح بدن در حالتهای حرکتی گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقعشود.
اصول راه رفتن
هنگام پیاده روی سریع ممکن است بدن از وضعیت صحیح خارج شود یا عضلات سفت شوند. برای اینکه بتوانید به خوبی پیاده روی سریع را تجربه کنید باید ابتدا با روش های صحیح پیاده روی عادی و آهسته آشنا شوید.
ایستادن بازتابی از راه رفتن است
وضغیت و حالت شما هنگام ایستادن به طور کلی به وضعیتی که هنگام راه رفتن از خود نشان می دهید شباهت دارد. به عنوان مثال، اگر قوس کمرتان هنگام ایستادن افزایش یافته یا سرتان به جلو خم شود، این اختلال در تعادل به طور معمول هنگام راه رفتن نیز وجود خواهد داشت. اگر تمایل داشته باشید قدمتان را هنگام ایستادن سفت و محکم بگیرید، درراه رفتن تان نیز، این حالت را منعکس می کنید. اگر بدن را هنگام ایستادن خم کنید، این وضعیت را هنگام راه رفتن نیز به خود میگیرید. از این رو، مهم است از تمایل های بدنتان آگاهی داشته باشید.
ایستادن را آزمایش کنید
در کنار یک آیینه ی تمام قد، به پهلو بایستید. اگر بتوانید از دو آیینه استفاده کنید، بهتر است. این دو آیینه را با زاویه ای نسبت یه یکدیگر قرار دهید تا بتوانید هنگام ایستادن در کنار آیینه، نمای نسبتا کاملی از خود را ببینید.
تنفس عمیق انجام دهید. هنگام عمل بازدم، بدنتان را راحت بگیرید و هر گونه فشار درونی را از آن خارج کنید. وضعیت مشخصی از ایستادن را که پس از سپری کردن یک روز دشوار به خود میگیرید، در آیینه نمایش دهید. نواحی اصلی بدن را به عنوان سلسله بلوک هایی در نظر بگیرید که روی یکدیگر قرار گرفته اند، یک بلوک را برای سر، یکی را برای تنه، یکی برای لگن و برای هر زانو و پا، یک بلوک دیگر را در نظر بگیرید. از نحوه ی قرار گیری “بلوک ها” روی یکدیگر و ارتباط آن ها با همدیگر آگاهی یابید. سپس راستای قرار گیری” بلوک های” بدنتان را از جلو و پهلو بررسی کنید.
زانو های خود را بررسی کنید.

a) زانو ها بطور بسیار مناسب، باید در آرامش کامل قرار داشته و نسبتا صاف باشند. آنها نباید قفل شده و سفت گرفته شوند. (تصویر a)

b) آنها نباید قفل شده و سفت گرفته شده اند یا به عقب متمایل شده باشند. (تصویر b)

c) آنها نباید بیش از حد به جلو خم شده باشند. (تصویر c)
نکته: اگر زانوهای شما قفل و سفت شده یا به جلو خم شده اند، آنها را حرکت داده و جابه جا کنید تا بدون اینکه قفل شوند، صاف شده و در وضعیت مناسب قرار گیرند. توجه داشته باشید که آیا این حالت بر کج شدن لگن شما به جلو یا عقب تاثیر می گذارد یا نه؟
اصلاحی بدن
مقاله: حرکات اصلاحی بدن

امروزه بسیاری از افراد از دیسک کمر، فتق دیسک و سیاتیک رنج می برند . این درد ها معمولا در افراد مسن به علت بالا رفتن سن و تغییرات ایجاد شده در هورمون ها و استخوان ها چیزی معمولی به شمار می آید در حالیکه اگر منشاء این دردها را تشخیص دهیم در هنگام پیری و کهولت کمتر دچار این مشکلات خواهیم شد. چیزی که جلب توجه می کند اینست که افراد جوان نیز به همین درد ها گرفتار هستند که علت اصلی آن زندگی ماشینی و کم تحرکی است که در زندگی ما بوجود آمده اما علت های دیگری نیز در بوجود آمدن آن نقش دارند .
ناهنجاری جسمانی مزید بر علت است که به مرور در افراد به علت شیوه ی غلط زندگی ( خوابیدن، راه رفتن ، نشستن ، کار کردن و; ) ایجاد می شود.
ناهنجاری جسمانی چیست؟
ناهنجاری یعنی هر تغییر شکلی که در رابطه با وضعیت نرمال در بدن فرد ایجاد شود.
بدن زمانی استاندارد است که:
-۱ – اندام سالم باشد ( دو دست و دو پا )
-۲– فرد وقتی می ایستد در هیچ قسمت از بدنش احساس فشار و خستگی نکند.
– – ۳ احساس درد نداشته باشد .
-۴ – نقاط شاخص بدن روی خطوط افقی و عمودی قرار گیرد.
لذا برای رفع و پیشگیری از ابتلا به این ناهنجاری ها باید از علم حرکات اصلاحی کمک گرفت.
حرکات اصلاحی شاخه ای از علم تربیت بدنی است که اهدافش شناسایی، پیشگیری و اصلاح ناهنجاری های جسمانی فرد است . در واقع حرکات اصلاحی به مجموعه حرکات کششی و تقویتی گفته می شود که بمنظور پیشگیری و اصلاح ناهنجاری ها ی جسمانی ( کشش عضلات ، افزایش دامنه ی حرکتی مفاصل و تقویت عضلاتی که ضعیف شدند) انجام می گیرد.
حرکات اصلاحی معمولا از سن نه سالگی شروع می شود زیرا بدن از نظر شکل تقریبا شبیه بزرگسالان است .
براساس نتایج طرح اجرایی سنجش ناهنجاری های قامتی بین دانش آموزان پایه ی دوم راهنمایی و اول متوسطه سال تحصیلی ۸۵/۸۶ در سطح شهرستان مریوان توسط اینجانب صورت گرفته است ، متاسفانه آماردانش آموزانی که از مشکل ناهنجاری قامتی رنج می برند در سطح وسیع و بالایی بوده و تکان دهنده و قابل تامل است .
دانش آموزان دوم راهنمایی از ۵۵۱ نفر ، ۴۱۸ نفر
دانش آموزان اول متوسطه از ۴۵۹ نفر ، ۴۱۷ نفر
این معضل به حق که قابل توجه بوده ومی طلبد که خانواده ها و خود دانش آموزان و مسئولین آموزش وپرورش در راه کاهش این آمار گامهای موثری بردارند.
ضرورت دارد همکاران محترم و پر تلاش تربیت بدنی نیز دانش آموزان را با فرهنگ درست وصحیح عادات زندگی، آشنا سازند و اهمیت حرکات اصلاحی را برای دانش آموزان تشریح کنند تا در آینده شاهد سلامتی ، زیبایی و بقای عمر افراد جامعه باشیم و بتوانیم مادرانی سالم وبا نشاط را پرورش دهیم زیرا که به حق دختران وزنان قشر آسیب پذیرتر جامعه هستند.
نحوه قرار گرفتن بدن وشناخت آن
خوب ایستادن/خوب راه رفتن وخوب نشستن علاوه بر اینکه شکل حرکتی ما را زیبا میکند کارایی بدن را بیشتر و خستگی را کمتر می نماید.
رسیدن به چنین وضعیتی که بدن با کارایی بیشتر وخستگی کمتر همرا ه باشد با چگونگیمکانیک بدن ارتباط دارد.مکانیک بدن به هماهنگی وتناسب قسمتهای مختلف بدن گفته میشود.
برای آنکه بتوان از عضلات بدن به نحو احسن استفاده کرد وبرای عضلات هماهنگی لازمرا در قسمتهای مختلف بدن فراهم کرد این شناخت(درک بدن در فضا)لازم وضروری است.
منظور از طرز قرار گرفتن بدن یک حالت مشخص وبدون حرکت نیست بلکه حالتهای مختلفبدن همیشه وبا هر حرکت تغییر می کند.
برای نحوه قرار گرفتن بدن نمی توان یک استاندارد بین المللی وخاصی را ارایه دادولی دادن اطلاعاتی در ارتباط با چگونگی مکانیک بدن در حالتهای مختلف و نحوه استفادهصحیح بدن در حالتهای حرکتی گوناگون می تواند مورد استفاده قرار گرفته و مفید واقعشود.
اصول راه رفتن
هنگام پیاده روی سریع ممکن است بدن از وضعیت صحیح خارج شود یا عضلات سفت شوند. برای اینکه بتوانید به خوبی پیاده روی سریع را تجربه کنید باید ابتدا با روش های صحیح پیاده روی عادی و آهسته آشنا شوید.
ایستادن بازتابی از راه رفتن است
وضغیت و حالت شما هنگام ایستادن به طور کلی به وضعیتی که هنگام راه رفتن از خود نشان می دهید شباهت دارد. به عنوان مثال، اگر قوس کمرتان هنگام ایستادن افزایش یافته یا سرتان به جلو خم شود، این اختلال در تعادل به طور معمول هنگام راه رفتن نیز وجود خواهد داشت. اگر تمایل داشته باشید قدمتان را هنگام ایستادن سفت و محکم بگیرید، درراه رفتن تان نیز، این حالت را منعکس می کنید. اگر بدن را هنگام ایستادن خم کنید، این وضعیت را هنگام راه رفتن نیز به خود میگیرید. از این رو، مهم است از تمایل های بدنتان آگاهی داشته باشید.
ایستادن را آزمایش کنید

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.