مقاله بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام دارای ۲۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام :

بررسی و ارزیابی تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام

چکیده
توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله اهداف جدی مسئولین و همچنین مردم محسوب می‌شود و برای دستیابی به این اهداف رویه‌هایی مبتنی بر سلسله مراتبی از هدفها گزینه شده است در این رویه‌ها، هدفهای بلندمدت در قالب برنامه‌‌های پنجساله تنظیم می‌شود و در قالب بودجه‌های سالانه نیز هدفهای کوتاه مدت به صورت فعالیت تعریف و به

اجرا گذاشته می‌شود. بخش دولتی به ویژه در کشورهای در حال توسعه با اجرای طرحها و پروژه‌های مختلف نقش مؤثری را در اقتصاد کشور ایفا می‌نماید که اجرای مناسب آنها از نظر رعایت حجم اعتباری و معیار زمان ،به مثابه چرخهایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند هرچند این مهم در کشور ما و به دنبال آن در استان ایلام با

مشکلاتی روبه‌رو می‌باشد که باعث تأخیر در اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی و در نتیجه منجر به مسدود شدن منابع ‌مالی دولت، راکد ماندن اموال دولت بصورت طرحهای نیمه‌تمام و بالاخره عدم دستیابی به اهداف برنامه توسعه خواهد شد.

در کشور ما بیش از ۵۰ سال است که پیشینه برنامه‌ریزی وجود دارد در قالب این نظام، تصمیم‌های مربوط به طرحهای عمرانی در صدر سلسله مراتب نظام اداری و تصمیم‌گیری گرفته شده و برای اجرا به رده‌های پائین‌تر هرم ابلاغ می‌شود. حال با توجه به اینکه هر سال حجم زیادی از بودجه سالانه کل کشور به اجرای طرحها و پروژه‌ها عمرانی اختصاص می‌یابد بنابراین مشاهده شده عواملی کمی و غیر کمی در پیشرفت یا کُند شدن اجرای طرحها در سطح کشور و به دنبال آن در استان ایلام دخالت دارد که این ابعاد در برگیرنده عوامل فرعی‌تر هستند. لذااین مقاله به بررسی و ارزیابی عوامل غیرمالی که می توانند بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام اثرگذارباشند، می¬پردازد. نتایج مقاله نشان می¬دهد که میزان آشنایی مدیران باقوانین ومقررات طرحهای عمرانی، میزان تحصیلات پیمانکاران و میزان تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی بر پیشرفت طرحهای عمرانی مؤثرند.

کلید واژه: طرح عمرانی، بودجه دولت، پیمان، مدیریت پروژه،رتبه بندی پیمانکار،برنامه پنجساله.
۱- مقدمه و طرح موضوع
توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور از جمله اهداف جدی مسئولین و همچنین مردم محسوب می‌شود و برای دستیابی این اهداف رویه‌هایی مبتنی بر سلسله مراتبی از هدفها گزینه شده است در این رویه‌ها، هدفهای بلندمدت در قالب برنامه‌‌های پنج¬ساله تنظیم می‌شود و در قالب بودجه‌های سالانه نیز هدفهای کوتاه مدت به صورت فعالیت تعریف و به اجرا گذاشته می‌شود. در رویکرد سیستمی به موضوع، فرایند طرحهای عمرانی به مثابه سامانه‌ای متشکل از سه مرحله تصمیم‌سازی، اجرا و کنترل نگریسته شده؛ اعتقاد بر این است وجود یا عدم وجود مشاهده‌های بنیادین در هریک از این سه زیرسامانه، توفیق یا شکست طرح را رقم خواهد زد (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی آذربایجان شرقی، ۱۳۸۰).

در واقع رشد و توسعه اقتصادی هر کشور نیازمند تهیه برنامه‌هایی است که بتوان بر پایه آن نسبت به تخصیص بهینه منابع و استفاده مطلوب از امکانات گامهای مؤثری برداشت، در تهیه چنین برنامه‌هایی که وظیفه پاسخگویی به نیازهای اساسی جامعه را به عهده خواهد گرفت؛ آمار و اطلاعات در کنار سایر عوامل (منابع مالی، نیروی انسانی و 😉 نقش تعیین کننده‌ای را ایفا می‌نماید.(www. Tec.mporg.ir)

تهیه برنامه برای آینده نیازمند نگرش به گذشته است، دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی یکی از مهمترین وظایف اصلی دولتها قلمداد می‌شود؛ از سوئی یکی از مشکلات عمده دولتها کمبود منابع مالی کافی برای پاسخگویی به نیازهای مختلف جامعه و مردم کشور خود می‌باشد، یکی از بخشهای مهم اعتباری دولتها، اعتبارات مربوط به طرحها و پروژه‌های عمرانی می‌باشد. فرآیند برنامه‌ریزی توسعه و تصمیم‌گیری اقتصادی منجر به گزینه بهینه آنها می‌شود. بخش دولتی به ویژه

در کشورهای در حال توسعه با اجرای طرحها و پروژه‌های مختلف نقش مؤثری را در اقتصاد کشور ایفا می‌نماید که اجرای مناسب آنها از نظر رعایت حجم اعتباری و معیار زمان ،به مثابه چرخهایی برای تحرک ماشین رشد و توسعه اقتصادی و اجتماعی به شمار می‌روند هرچند این مهم در کشور ما و به دنبال آن در استان ایلام با مشکلاتی روبه‌رو می‌باشد که باعث تأخیر در اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی و در نتیجه منجر به مسدود شدن منابع ‌مالی دولت، راکد ماندن اموال دولت بصورت طرحهای نیمه‌تمام و بالاخره عدم دستیابی به اهداف برنامه توسعه خواهد شد (وسیعی، ۱۳۸۳، ۴).

عدم اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی ناشی از عوامل مختلفی است که بطور کلی به دو دسته تقسیم‌بندی می‌شوند: ۱- عوامل مالی؛ ۲- عوامل غیر مالی. عوامل مالی نیز به دو بخش طبقه‌بندی می‌شوند: ۱- عوامل بودجه‌ای؛ ۲- عوامل نقدینگی (زنگنه، ۱۳۸۶، ۲) که عوامل بودجه‌ای، خود دارای زیرمجموعه‌هایی مانند: پیش‌بینی اعتبار کافی برای اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی در خلال زمان اجرا، ابلاغ به هنگام اعتبار مصوب طرحها و پروژه‌های عمرانی، مبادله به هنگام موافقتنامه، جابجایی بهینه اعتبار مصوب، ابلاغ به هنگام تخصیص اعتبار و; و عوامل نقدینگی نیز دارای ابعاد فرعی‌تری مانند دریافت به هنگام تنخواه‌گردان خرید، تنخواه‌گردان حسابداری، درخواست وجه و; می باشد.

در کشور ما بیش از ۵۰ سال است که پیشینه برنامه‌ریزی وجود دارد در قالب این نظام، تصمیم‌های مربوط به طرحهای عمرانی در صدر سلسله مراتب نظام اداری و تصمیم‌گیری گرفته شده و برای اجرا به رده‌های پائین‌تر هرم ابلاغ می‌شود. حال با توجه به اینکه هر سال حجم زیادی از بودجه سالانه کل کشور به اجرای طرحها و پروژه‌ها عمرانی اختصاص می‌یابد بنابراین مشاهده شده عواملی کمی و غیر کمی در پیشرفت یا کُند شدن اجرای طرحها در سطح کشور و به دنبال آن در استان ایلام

دخالت دارد که این ابعاد در برگیرنده عوامل فرعی‌تر هستند. در این مقاله، عوامل غیر مالی و بررسی نحوه تأثیر عوامل یاد شده در اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی مورد ملاحظه می‌باشد که عبارتند از: رتبه‌بندی پیمانکاران، میزان آشنایی مدیران دستگاههای اجرایی با قوانین و مقررات طرحهای عمرانی، شرایط اقلیمی استان، میزان تحصیلات پیمانکار و تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی درگیر در طرحهای عمرانی.

در مورد تأخیر در اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی، برخی براین باور هستند که علت عدم اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی ناشی از عوامل مالی و عده‌ای نیز، بر این باورند که ناشی از عوامل غیر مالی است امروزه دولتها در قیاس با گذشته دارای وظایف گسترده و با اهمیتی در راستای رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور خود هستند دولت براساس برنامه‌ریزی توسعه که در سه سطح برنامه‌ریزی بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت شکل گرفته است به منظور

رسیدن به اهدف توسعه مبادرت به اجرای طرحهای عمرانی می‌نماید و هر سال حجم قابل ملاحظه‌ایی از بودجه مصوب سالانه خود را به این مهم اختصاص می‌دهد اجرای چنین فعالیتهایی، دارای اهمیت ویژه و با اولویت برای دولت می‌باشند زیرا علاوه بر پوشش دادن به اهداف برنامه توسعه، باعث رشد و توسعه زیرساختها، بازده اقتصادی، ایجاد اشتغال مولد و در نتیجه رشد و توسعه بخشهای صنعتی، کشاورزی، فرهنگی و اجتماعی خواهد شد. اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی در مناطق توسعه نیافته کشور باعث رشد و توسعه بخشهای مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این مناطق و برون رفت آنها از محرومیت می‌شود.

 

۲- کلیاتی در خصوص طرح¬های عمرانی
۲-۱ ضرورت تدوین و اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی توسط دولت
در گذشته، عمده‌ترین وظیفه دولت، وصول مالیات و حفظ نظم عمومی قلمداد می‌شد با گسترش جوامع و پیچیدگی مناسبات حاکم بر روابط اجتماعی، نقش دولت بعنوان یک عامل اساسی در تنظیم و استقرار موازنه اقتصادی جامعه، بشمار می‌رود.
در کشورهای در حال توسعه، دولت از طریق برنامه‌ریزی توسعه، نقش اساسی در شکوفایی حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه ایفا می‌نماید، برنامه‌ریزی توسعه، معمولاً در سطوح مختلف ولی مرتبط و مکمل یکدیگر، یعنی سطوح برنامه‌ریزی بلند مدت یا راهبردی، برنامه‌ریزی میان مدت یا تاکتیکی و بالاخره برنامه‌ریزی کوتاه مدت یا عملیاتی مورد ملاحظه قرار می‌گیرد ضرورت پاسخگویی به مردم در مقابل وظایفی که بعهده دولتها واگذار شده است مسئولیت سنگینی را در خصوص انجام برنامه‌ریزیهای، اقتصادی و اجتماعی که سرانجام بصورت بودجه نمایان می‌شود برای آنان بوجود آورده است و موجب می‌شود که دولت در انجام این برنامه‌ریزیها، نهایت دقت و اهتمام را بعمل آورد.
یکی از مشکلات کشورهای در حال توسعه، کمبود سرمایه و منابع مالی برای تسریع در روند و اجرای برنامه‌های توسعه بشمار می‌رود بنابراین با توجه به نیازهای نامحدود جامعه و محدویت منابع مالی، فرآیند تصمیم‌‌گیری اقتصادی دولت، براساس اهداف مطرح در متن برنامه‌ریزیهای سطوح سه‌گانه فوق می‌بایست به تخصیص بهینه منابع محدود به نیازهای نامحدود جامعه خاتمه یابد. (وسیعی، ۱۳۸۳، ۲۹).

که در خلال این فرآیند، فعالتیها، طرحها و پروژه‌هایی مجوز اجرا خواهند داشت که با انجام آنها، بستر مناسبی برای حرکت در مسیر رشد و توسعه اقتصادی و شکوفایی در حوزه‌های مختلف اقتصادی، فراهم شود.
بهره‌وری مناسب از اعتبارات عمرانی هر طرح نیازمند طی مراحل مختلف شامل مطالعه، توجیه اقتصادی، اجتماعی، فنی و زیست‌محیطی، ارزیابی نتایج مطالعه، طراحی، اجرا، نظارت بر اجرا و آماده‌سازی برای بهره‌برداری است. اجرای ناقص هریک از مراحل اشاره شده (چرخه حیات پروژه) مشکلات زیر را بوجود می‌آورد:

– احتمال تطابق اهداف طرح با اهداف کمی و کیفی برنامه ضعیف می‌گردد.
– برآورد حجم عملیات و میزان منابع موردنیاز طرح فاقد دقت لازم می‌شود.
– مدت اجرا و در نتیجه زمان بهره‌برداری از طرح در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.
– به درازا کشیدن مدت اجرا، باعث راکد ماندن سرمایه، استهلاک قسمتهای ساخته شده

و; می‌شود.
انجام صحیح چرخه حیات پروژه، نیازمند عزم جدی دولت، تأمین منابع مالی، انسانی و تجهیزاتی متناسب با هر مرحله از کار است و این امر نیز تنها از راه برنامه‌ریزی کلان صحیح اختصاص منابع به طرحها و آنهم از راه حمایت و پشتوانه دولت امکان‌پذیر می‌باشد. (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور،۱۳۸۰، ۲۱-۲۰).

 

۲-۲ نظام فنی و اجرایی طرحهای عمرانی کشور
گستردگی ابعاد و ماهیت فعالیتهای مربوط به تهیه، تدوین و اجرای برنامه‌های عمرانی و اثرات ناشی از چگونگی انجام آنها و نیز مصرف حجم قابل توجهی از منابع مالی و غیر مالی کشور برای آن، ایجاب می‌نماید که فعالیتهای مزبور در چارچوب یک نظم سنجیده و هماهنگ تنظیم و اجرا گردیده و بر مبنای اصول فنی مورد بهره‌برداری قرار گیرد. نظام فنی و اجرایی برآن قسمت از برنامه‌های عمرانی کشور که مشتمل بر طرحهای عمرانی و نیز طرحهای سرمایه‌گذاری شرکتهای دولتی و مؤسسات وابسته به دولت و بخش خصوصی می‌باشد حاکمیت داشته و این مجموعه صرفاً ناظر بر ضوابط مربوط به طرحهای عمرانی کشور می‌باشد (پیوست تصویبنامه شماره ۲۴۵۲۵ ت/۱۴۸۹۸ هـ مورخ ۴/۴/۱۳۷۵).

۲-۳ نظام برنامه‌ریزی و کنترل پروژه و نقش نظام فنی و اجرایی در فرآیند برنامه‌ریزی طرحهای عمرانی
با اجرای نظام برنامه‌ریزی و کنترل پروژه که در چهارچوب نظام فنی و اجرای طرحهای عمرانی تدوین و ابلاغ شده،
انتظار می‌رود عوامل دست‌اندرکار طرحهای عمرانی با بهره‌گیری از گامهای مختلف برنامه‌ریزی و کنترل پروژه، شامل شناخت پروژه، برنامه‌ریزیهای راهبردی و عملیاتی و کنترلی پروژه، بر چگونگی تهیه و اجرای طرحها، چیرگی یافته و آنها را در زمان مقرر، با هزینه مشخص و مطابق مشخصات پیش‌بینی شده، به بهره‌برداری رسانند. (سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، ۱۳۸۰ ،۳۰).
نقش نظام فنی و اجرایی در تهیه و اجرای برنامه‌های عمرانی کشور در فرآیند برنامه‌ریزی نیز شامل موارد زیر است:
الف- مطالعات بنیادی، تحقیقاتی، پایه، منطقه‌ای (آمایش سرزمین) و جامع‌بخشی.
ب- تعیین اهداف کلان و سیاستهای کلی.
پ- تعیین اولویتها و تخصیص منابع
ت- تهیه طرحها
ث- اجرای طرحها
ج- ارزشیابی
نظام فنی و اجرایی، به ارائه اصول، روشها، معیارها، مقررات و ضوابط فنی و اجرایی، و نحوه انتخاب و بکارگیری عوامل دست‌اندرکار مربوط به آن در مراحل موضوع‌بندیهای «ت»، «ث»، «ج» نقش مؤثر و اساسی داشته و در مرحله «الف» نیز بر حسب مورد، نقش لازم خود را ایفا می‌نماید. (شیخ ودودی، ۱۳۸۵،۲۶۰).

 

۲-۴ نحوه تصویب طرحها و پروژه‌های عمرانی
با استناد بند( ز) ماده۷۱ قانون برنامه پنجساله چهارم، اعتبارات عمرانی استانها، به تفکیک فصول تصویب و در پیوست شماره ۱ قانون بودجه درج می‌شوند.

طرحها و پروژه‌های استانی،وفق اعتبار مصوب فصول و مقررات و ضوابط حاکم بر آنها، به طور خلاصه و
براساس موارد ذیل، تعیین و تصویب می‌شوند:
۱- طرحها و پروژه‌های تعیین شده بوسیله دستگاههای اجرایی ذیربط، ابتدا در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مطرح و مورد بحث و بررسی و تصویب قرار می‌گیرند.
۲- طرحها و پروژه‌های تصویبی کمیته برنامه‌ریزی ش

هرستان به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (معاونت برنامه‌ریزی استانداری) ارسال می‌شود آنگاه سازمان یاد شده، ضمن جمع‌بندی و تجزیه و تحلیل طرحها و پروژه‌ها با رعایت ضوابط بودجه و مدیریت منابع مالی، طرحها و پروژه‌ها را مورد پذیرش قرار می‌دهد.
۳- طرحها و پروژه‌های پذیرفته شده در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سابق) استان، در کمیته برنامه‌ریزی و توسعه استان متشکل از مدیران دستگاههای اجرایی و به ریاست استاندار، مطرح و مورد تصویب قرار می‌گیرند.
۴- طرحها و پروژه‌های تصویبی کمیته برنامه‌ریزی و توسعه استان، از طریق سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (معاونت برنامه‌ریزی استانداری) به دستگاههای ذیربط برای مبادله موافقتنامه شرح عملیات، ابلاغ می‌شوند.

۵- دستگاههای اجرایی ذیربط، ضمن مراجعه به سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان (معاونت برنامه‌ریزی استانداری) و براساس ضوابط و مقررات مربوط، مبادرت به مبادله موافقتنامه طرحها و پروژه‌های عمرانی مصوب می‌نماید.
۶- موافقتنامه شرح عملیات مبادله شده مابین دستگاه اجرایی و معاونت راهبردی به واحدهای ذیل ارسال می‌شود: الف- دستگاه اجرایی «واحد بودجه»؛ ب- دستگاه اجرایی «واحد ذیحسابی»؛ ج- دیوان محاسبات استان؛ 

۲-۵ مراحل اجرای طرحها و گرفتن تضمین برای آنها
طرحها و پروژه‌هایی که توسط دستگاههای اجرایی و بمنظور تملک دارائیهای سرمایه‌ای و زیربنایی اجرا می‌شود، شامل مراحلی به شرح زیر می‌باشد (نشریه شماره ۵۱ سازمان حسابرسی)
۱- مطالعات مقدماتی طرح یا پروژه: اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی نیازمند انجام مطالعات مقدماتی است، این مطالعات که پیش از اجرای طرح صورت می‌گیرد، شامل آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی طرح یا پروژه خواهد بود در واقع مطالعات مقدماتی طرح، هدف از اجرای طرح، نتایج اقتصادی، اجتماعی و در صورت ضرورت فرهنگی، جنبه‌های فنی و اجرایی و نیروی انسانی، تجهیزات و میزان اعتبار موردنیاز و مواردی از این گونه، مورد توجه کارشناسان مسئول انجام مطالعه قرار خواهد گرفت. این مرحله بصورت معمول از راه شرکتهای مهندسین مشاور صاحب صلاحیت و یا دفتر فنی دستگاه اجرایی (به شرط داشتن نیروی انسانی متخصص) انجام می‌شود.
در مرحله مطالعات مقدماتی، ویژگیهای کلی طرح یا پروژه شامل؛ مشخصات فنی، آثار اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، امکانات اجرایی و محدودیتهای اجرای پروژه و بهای تمام شده برآوردی، تعیین و گزارش لازم جهت گرفتن تصمیم در مورد اجرا یا عدم اجرای پروژه توسط مهندسین مشاور ارائه خواهد گردید. دستگاه اجرایی در صورتیکه اجرای پروژه را منطبق با سیاستهای کلی بودجه سالانه و برنامه پنجساله توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تشخیص دهد، نسبت به تصویب طرح اقدام و موضوع را جهت انجام اقداماتی مانند تهیه نقشه‌های اجرایی و فنی و ارائه برنامه زمانبندی و برآورد مقادیر کار به واحد مسئول برگشت می‌دهد. واحدهایی که مسئولیت انجام مطالعه را بعهده دارند، اعم از اینکه دفتر فنی کارفرما و یا مهندسین مشاور طرف قرارداد باشند، اقدامات بعدی را انجام و شرایط را برای ارجاع کار به پیمانکار فراهم می‌نمایند.

۲- ارجاع کار به پیمانکار: طرحها یا پروژه‌های عمرانی به روشهای گوناگون قابل ارجاع به پیمانکار می‌باشند. برای ارجاع کار به پیمانکار یا از روش مناقصه عمومی و محدود استفاده می‌شود و یا بدون انجام مناقصه اعم از عمومی یا محدود، اجرای طرح یا پروژه را به پیمانکار واجد شرایط واگذار می‌نمایند. در روش مناقصه عمومی، از کلیه پیمانکاران واجد صلاحیت (پیمانکارانی که صلاحیت آنها به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (سابق) رسیده است)، از راه روزنامه‌های کثیرالانتشار دعوت

می‌شود تا در مدت زمان معینی برای دریافت اسناد و شرایط مناقصه به دستگاه اجرایی مراجعه و در تاریخ مشخصی که در شرایط مناقصه تعیین می‌شود، قیمت پیشنهادی و مدارک مورد درخواست خود را در پاکت‌های جداگانه، ارائه نمایند. در این شیوه ارجاع کار، کمیسیون مناقصه دستگاه اجرایی مرکب از معاون اداری و مالی یا مقامات مشابه، ذیحساب یا نماینده او، نماینده رئیس دستگاه اجرایی و کارشناس فنی، در تاریخ موردنظر تشکیل جلسه داده و در مورد انتخاب پیمانکار تصمیم لازم

می‌گیرند. در صورتیکه نفر اول بعنوان برنده مناقصه توسط کمیسیون تعیین شود مراتب بصورت کتبی به ایشان و نفر دوم ابلاغ می‌گردد تا در مدت زمان حداکثر هفت روز (بدون احتساب روزهای تعطیل) نسبت به ارائه تضمین انجام تعهدات و انعقاد قرارداد اقدام نماید در صورتیکه نفر اول حاضر به انعقاد قرارداد در مهلت مقرر نشود، سپرده شرکت در مناقصه او به نفع دستگاه اجرایی ضبط و مراتب به نفر دوم ابلاغ می‌گردد و در صورت سرپیچی نفر دوم از انعقاد قرارداد، سپرده او نیز ضبط و تصمیم لازم در خصوص ارجاع کار از راه تجدید مناقصه یا ترک تشریفات مناقصه،گرفته خواهد شد.

در روش مناقصه محدود نیز تمام تشریفات روش مناقصه عمومی نیز انجام می شود ولی پیمانکاران واجد شرایط برای شرکت در مناقصه، از میان پیمانکارانی که صلاحیت آنها به تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور (سابق) رسیده است، گزینه و برای آنها دعوتنامه فرستاده می‌شود. در صورت تعیین نفرات اول و دوم از میان پیمانکاران شرکت کننده در مناقصه، مطابق موارد یاد شده عمل می‌شود. توضیح این نکته ضروری است که گزینه پیمانکاران از راه مناقصه عمومی و محدود، بر طبق مقررات مربوط صورت می‌گیرد و ملاک گزینه نیز، رعایت صرفه و صلاح دولت خواهد بود. در روش مناقصه عمومی و محدود، پیمانکاری که قیمت پیشنهادی کمتری با لحاظ نمودن فهرست‌بهای سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی (سابق) ارائه داده است، به شرط آنکه قیمت پیشنهادی او خارج از اعتدال نبوده و از نظر ویژگیهای فنی نیز مورد تأیید باشد، گزیده می‌شود.
در صورتیکه ارجاع کار از راه مناقصه عمومی یا محدود به دلائل توجیهی که دستگاه اجرایی در گزارش خود اعلام می‌نماید، به تشخیص هیأتی مرکب از معاون اداری و مالی، ذیحساب و نماینده رئیس دستگاه اجرایی به مصلحت نباشد، پیمانکار به شیوه‌ای که هیأت یاد شده تعیین می‌نماید، گزینه و کار به او واگذار می‌گردد.
۳- انعقاد قرارداد: در این مرحله، دستگاه اجرا کننده طرح یا پ روژه عمرانی، با پیمانکاری که به شرح یاد شده گزینه گردیده، قرارداد لازم منعقد و به محض انعقاد قرارداد، سپرده شرکت در مناقصه پیمانکار را آزاد و تضمین دیگری تحت عنوان تضمین تعهدات از او می‌گیرد.
در قراردادهای پیمانکاری که میان کارفرمایان (دستگاههای اجرایی) و پیمانکاران منعقد می‌شود، باید نام طرفین قرارداد، موضوع پیمان، مبلغ پیمان، مدت پیمان، تأییدات و تعهدات پیمانکار (مبنی بر مطالعه و آگاهی کامل از مفاد قرارداد)، تعهدات و اختیارات کارفرما (دایر بر اینکه در زمان معین، زمین در اختیار پیمانکار قرار داده و از راه دستگاه نظارت بر اجرای کار، نظارت نماید)، پرداخت پیش‌پرداخت و نحوه واریز آن و همچنین جریمه تأخیر و موارد دیگری که لازم باشد در چارچوب شرایط عمومی پیمان، نام برده خواهد شد.

۴- اجرای کار: در این مرحله، کارفرما، دستگاه نظارت و ناظر مقیم را جهت نظارت بر عملیات پیمانکار، معرفی می‌کند و از سوی پیمانکار نیز رئیس کارگاه به کارفرما معرفی و عملیات پیمانکاری شروع می‌شود. طبق ماده ۳۷ شرایط عمومی پیمان، در آخر هرماه شمسی دستگاه نظارت به همراه نماینده پیمانکار، صورت وضعیت کلیه کارهایی که از آغاز عملیات تا آن تاریخ انجام یافته و همچنین وضعیت مصالح و تدارکات لازم برای اجرای پیمان که در پای کار موجود می‌باشد تعیین و براساس نرخ‌های پیوست پیمان، برآورد می‌کند. به صورت وضعیت‌هایی که بدینگونه تنظیم می‌شود، در اصطلاح صورت وضعیت موقت می‌گویند و بایستی به امضای نماینده پیمانکار و دستگاه نظارت رسیده و در مدت زمان ده روز به کارفرما تسلیم شود.
کارفرما پس از رسیدگی صورت وضعیت و انجام اصلاحات، دستور لازم به ذیحسابی ذیربط جهت پرداخت صادر می‌نماید. از هر صورت وضعیت، اقلام زیر کسر و باقیمانده به پیمانکار پرداخت می‌گردد:

الف- تخفیف پیمانکار (در صورتیکه پیمانکار تخفیف داده باشد)
ب- جمع وجوهی که بابت صورت وضعیت موقت ماهانه پیشین، پرداخت شده است.
ج- ده درصد بابت کسور وجه‌الضمان یا سپرده حسن انجام کار
د- مالیات و سایر حقوقی که طبق قوانین تصریح شده باشد.
هـ- اقساط بهای مصالح و لوازم و تجهیزات تحویلی از جانب کارفرما به پیمانکار

و- هرگونه جرائم احتمالی طبق مفاد شرایط عمومی پیمان
ز- کسور متفرقه دیگری که بر طبق مفاد شرایط عمومی پیمان بعهده پیمانکار است.
با پرداخت صورت وضعیت موقت ماهانه، کلیه کارها و تدارکاتی که در صورت مورد بحث، درج شده است، به کارفرما تعلق خواهد گرفت که به رسم امانت تا تحویل موقت، نزد پیمانکار خواهد ماند و حفظ و حراست از آن بعهده پیمانکار است. صورت وضعیت‌های موقت جنبه علی‌الحساب داشته و ملاک و معیار محاسبات در تسویه حساب نهایی، صورت وضعیت قطعی خواهد بود.
۵- خاتمه کار: همانگونه که قبلاً بیان شد، با توجه به پیشرفت فیزیکی کار، صورت وضعیت‌های موقت، تهیه و وجه آنها پس از وضع کسور قانونی به پیمانکار پرداخت می‌گردد. آخرین صورت وضعیت موقت که ارائه گردید، پیمانکار از راه دستگاه نظارت، تقاضای تحویل موقت موضوع پیمان را به کارفرما تسلیم می‌کند. کارفرما، کمیسیون تحویل موقت را تعیین نموده و دستگاه نظارت در حضور کمیسیون، آزمایش‌های لازم را انجام داده و ایرادهای کار را یادداشت و پیوست صورتمجلس تحویل موقت می‌نماید. پیمانکار مدت معینی مهلت دارد که ایرادها را برطرف و کار را بصورت کامل تحویل نماید.

طبق ماده ۳۹ شرایط عمومی پیمان، شرط تحویل موقت، تکمیل حداقل ۹۷ درصد کار می‌باشد. لازم به توضیح است که نحوه واریز پیش‌پرداختهای پرداخت شده به پیمانکار شایسته است به نحوی صورت پذیرد که با آخرین صورت وضعیت موقت، کاملاً مستهلک گردد و به این ترتیب، باقیمانده ضمانتنامه‌های مربوط به پیش‌پرداخت نیز آزاد می‌شود. پس از تحویل موقت، تضمین انجام تعهدات که در هنگام بستن قرارداد از پیمانکار گرفته شده بود آزاد و طبق شرایط عمومی پیمان، دستگاه نظارت به همراه نماینده پیمانکار اقدام به تهیه صورت وضعیت قطعی که ملاک و مأخذ تصفیه حساب نهایی است، می‌نماید. صورت وضعیت قطعی حداکثر باید در مدت زمان ۶ ماه تهیه و به کارفرما ارائه گردد. پس از تصویب صورت وضعیت قطعی، نصف وجه‌الضمان (۱۰ درصد سپرده حسن انجام کار که در پرداخت هر صورت وضعیت کسر گردیده است) به پیمانکار برگشت داده می‌شود.

تحویل قطعی در شرایطی انجام می‌شود که پیمانکار ایرادهای یاد شده در زمان تحویل موقت را بصورت کامل برطرف نموده باشد، در این حالت کمیسیون تحویل قطعی از سوی کارفرما تعیین و نسبت به تحویل قطعی کار اقدام خواهد شد. پس از آنکه تحویل قطعی انجام گرفت و صورتمجلس آن جهت تصویب به کارفرما ارائه گردید، کارفرما در صورت نیاز، صورتمجلس را تصویب و مراتب را به پیمانکار ابلاغ می‌نماید. پس از تصویب صورتمجلس تحویل قطعی، بقیه وجه‌الضمان (نصف دیگر) به پیمانکار داده می‌شود.

 

۲-۶ مدیریت و نقش مدیران و کارکنان در اجرای طرحهای عمرانی
کسب موفقیت نیازمند این است که از پیش به روشنی بدانید که برای رسیدن به هدف ایده‌آل خود به چه جیزهایی نیاز خواهید داشت، به چه منابعی باید دسترسی داشته باشید و برای دسترسی به این منابع باید چه کنید و چه زمان در واقع باید به بررسی جزئیات نیازها، پرداخته، دقیقاً بدانید چه عملیات و منابعی را لازم خواهید داشت همچنین بدانید هر اقدام عملی را چه زمان باید انجام دهید، چقدر هزینه دارد و چگونه باید تأمین اعتبار شود در اینجاست که شما به تخصص و مهارتهای یک مدیر پروژه – جهت تعیین و بکارگیری منابع – نیاز خواهید داشت به انجام رساندن یک پروژه منابع می‌خواهد؛ یکی از این منابع، نیروی انسانی است یعنی شمایی اندک یا بزرگ از افرادیکه از سازمانها یا شرکتهای گوناگون بکار گرفته شده‌اند. منابع موردنیاز دیگر عبارتند از: مواد، وسائل و تجهیزات و سایر اقلام هزینه‌آوری که جهت اجرای پروژه، ضروری خواهد بود. هر پروژه‌ای دوره حیاتی خود را با نقطه‌های مشخص آغاز و به پایان می‌رساند. نقطه آغازین، یک آرمان مدیریتی و رهبری و در واقع همان جایی است که شما امروز هستید و نقطه پایانی همان جایی خواهد بود که شما به هدف خود خواهید رسید.
فرآیند به انجام رساندن آرمان مدیریتی شامل چند مرحله مشخص است؛ مراحل و مهارتهایی که در خلال این فرآیند لازم است همان چیزهایی است که در مدیریت پروژه وجود دارد همچنانکه در مدیریت پروژه دیده می‌شود ابهامات مربوط به زمان و هزینه‌های انجام کار با شروع عملیات اجرایی طرحها و پروژه‌های عمرانی و با پیش‌بینی و مشخص‌‌سازی نتایج و زمان لازم برای اجرای برنامه‌ها و بطور کلی برنامه‌ریزی و زمان سنجی، هماهنگی، نظم و کنترل به تدریج از میان می‌رود (فیریگن و جاکسون، ۱۳۸۱ ، ۱۰۱-۹۹)
چالشهای پیش‌روی مدیران و رقابت بازار کار حکم می‌کند که مدیران بخشهای گوناگون جامعه از جمله مدیران دستگاههای اجرایی مجری طرحهای عمرانی همخوان با واقعیتهای پیرامون حرکت نمایند امروزه نمی‌توان گفت مناسبات سازمانی چرخه گردش اطلاعات، مهارتها و دسترسیهای عناصر تشکیل دهنده سازمانها از ثبات و حتی پایداری نسبی برخوردار است بلکه باید با شهامت پذیرفت که همه چیز در حال دگرگونی، تغییر نقش و حرکت است.

یک مدیر خوب با یک نگرش سامانه‌ای به سازمان و مدیریت در می‌یابد که موفقیت هر سازمان در گرو تلفیق «منابع وارده» به یک سازمان وارده یعنی نیروی انسانی، سرمایه، تکنولوژی، مواد اولیه و اطلاعات در جهت نیل به اهداف سازمانی است (پیرزادیان، ۱۳۸۴).

در دیدگاه نوین، مدیریت نوین عموماً از سه بعد فنی، ادراکی و انسانی مورد توجه قرار می‌گیرد بعد فنی شامل مهارتهای مدیران، کاربرد فنون، روشها و دانش می‌باشد، بعد انسانی مدیریت، قدرت تشخیص و توانایی کار با کارکنان و بوسیله آنهاست و بعد ادراکی نیز شناخت پیچیدگی کل سازمان و انجام دادن امور در جهت تحقق هدفهای سازمان می‌باشد. (پیرزادیان، ۱۳۸۴، ۷).

دراکر۱ که شکل‌گیری مدیریت در قرن بیستم را نقطه عطفی در تاریخ اجتماعی بشر می‌داند می‌گوید: «هیچ نهاد نو و پیشروی در تاریخ بشر وجود ندارد که مانند مدیریت بتواند انکار ناپذیری خود را در قرن بیستم ثابت کند، مدیریت روح اصلی قرن حاضر است؛ زیرا بطور مستقیم باروری منابع را برعهده دارد نیاز به مدیران و مدیریت به این دلیل است که آنها می‌توانند منابع سازمان نیافته‌ای چون؛ انسان، ماشین و سرمایه را به مجموعه‌ای مفید و مؤثر تبدیل کنند».
پژوهش‌های انجام شده در کشورهای در حال توسعه غالباً نشان می‌دهد که برنامه‌ها و طرحهای عمرانی و توسعه بعلت نبود قابلیت‌های رهبری و مدیریت و به عبارت ساده بعلت «سوء مدیریت»۲ با عدم موفقیت روبرو می‌شوند برعکس قابلیت‌های رهبری و مدیریت در کشورهای توسعه یافته تا حدود بسیار زیادی ساختار نهادین و نظام‌ یافته‌ای پیدا کرده است به عبارت دیگر مدیریت‌ها و نه «مدیران» هدایت کننده فرآیندهای سازمان هستند (ترهنده، ۱۳۸۴)

در کل، مدیریت یعنی کار با گروههای انسانی، با پیشرفت تکنولوژی و پیچیده‌تر شدن فعالیتهای سازمانی به جرأت می‌توان گفت که دوران کار فردی به سر آمده و امروزه مدیریت قبل از آنکه مدیریت به افراد باشد مدیریت بر گروههای کاری است، مدیران امروز باید قدرت ایجاد گروههای کارآمد و هماهنگ ساختن آنان را دارا باشند تا بتوانند نقش خود را در مقام هماهنگ کننده گروه، رهبر گروه و عضو گروه بطور مؤثری اجرا نمایند. (الوانی، ۱۳۷۳، ۱۸۹).

مدیریت یک تخصص است که موفقیت در آن به موفق کردن دیگران بستگی دارد و احساس موفقیت مدیران ناشی از دیدن کاری است که دیگران می‌کنند؛ مدیران برای آنکه رضایت خاطر پیدا کنند، باید میان کارهای سازمان خود و تلاش‌های خود برای سازماندهی، رهبری و کنترل آن رابطه‌ای علی ببینند یا تصور کنند (آقایی فیشانی، ۱۳۷۷ ، ۲۶۵)

در فرضیه‌های این پژوهش به تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی مجری طرحهای عمرانی وهمچنین تحصیلات اشاره شده است باید گفت که علم، آگاهی و تخصص، از شرایط احراز مشاغل از دیدگاه فرهنگ اسلامی است در قرآن کریم علت انتخاب حضرت یوسف (ع) به مدیریت و سرپرستی خزانه‌داری کشور مصر، بدلیل دو صفت مهم امانتداری، علم و آگاهی در حد اعلاء اعلام شده است در سوره مبارکه یوسف (ع) کلمه علیم که صیغه مبالغه است به منتها درجه علم، آگاهی و تخصص اشاره دارد (قرآن کریم- سوره مبارکه یوسف (ع) – آیه ۵۵).

با توجه به مطالب ارائه شده اخیر، اهمیت علم، تخصص و آگاهی مدیران و آشنایی آنان با قوانین و مقررات و همچنین کارشناسان دستگاههای اجرایی مجری طرحهای عمرانی را روشن‌تر می‌سازد.

۲-۷ رعایت برنامه زمانی طرح¬های عمرانی
یکی از عوامل اصلی اجرای موفق و بهینه طرحهای عمرانی، برنامه ریزی صحیح و کنترل اجرای پروژه‌ها در چارچوب برنامه زمانی است. زمانی که به هر علت اجرای طرحی فراتر از برنامه زمانی آن به درازا کشد، نه تنها مقداری از سرمایه و نیروی انسانی پروژه راکد می‌ماند و ساخت و سازهای ایجاد شده فرسوده می‌گردد، بلکه زیانهای دیگری از قبیل افزایش هزینه تمام

شده طرح، عدم دستیابی به اهداف برنامه، عدم بهره‌برداری کامل از طرحهای مرتبط و ; را نیز به دنبال دارد. تصوری که در ماهیت پروژه‌های عمرانی استانی در اذهان وجود دارد، متوسط مدت ۲ سال برای اجرای آنها منطقی است، طولانی شدن زمان اجرا از سویی سبب افزایش بهای تمام شده و از سوی دیگر با توجه به آسیب‌پذیر بودن طرحهای کوچک، موجب پایین آمدن کیفیت کار می‌شود، در این صورت بعید نیست پروژه توجیه فنی و اقتصادی خود را از دست بدهد.(معاونت امور فنی سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور، گزارش نظارتی پروژه‌های عمرانی، استانی، ۱۳۷۴، ۲۱-۹)

۳- مروری بر مطالعات تجربی
موضوع نحوه اجرای برنامه‌های توسعه و طرحهای عمرانی، تأثیر عوامل مؤثر بر اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی در نظامهای دولتی از دیرباز مورد توجه نظریه‌پردازان مدیریت وسازمانهای مرتبط با توسعه بوده است در مورد تأثیر عوامل غیر مالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی که هدف پژوهش حاضر است تا به حال کاری انجام نشده است اما در مورد تأثیر عوامل مالی بر

پیشرفت طرحهای عمرانی پژوهشهایی انجام شده است. از جمله: پایان‌نامه کارشناسی ارشد آقای علیپور، از دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان بعنوان «بررسی مسائل و مشکلات اجرایی طرحهای عمرانی در برنامه اول توسعه از دیدگاه کارشناسان دیوان محاسبات استان کرمان» که در سال ۱۳۸۱ انجام شده است، دراین پژوهش اشاره شده است که هر کشوری برای رهایی از مشکلاتی از قبیل بیکاری و تورم، نیازمند اجرای طرحهای عمرانی است، در این پژوهش، نامبرده، عوامل بسیاری را برروی اجرای طرحهای عمرانی، تأثیرگذار دانسته است از جمله مهمترین عوامل، نظام مدیریت مالی دولت بیان شده است و یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد که نظام مدیریت مالی دولت از مشکلات اساسی طرحهای عمرانی است بنابراین پیشنهاد گردیده است که برای اجرای بهینه طرحهای عمرانی، نظام مدیریت مالی دولت اصلاح گردد.

پایان‌نامه کارشناسی ارشد حسابداری آقای یغمایی مقدم، با عنوان «نقش عوامل مالی در پیشرفت طرحهای عمرانی استان خراسان» دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد، دانشکده در سال ۷۷ که در پنج فصل تهیه و تنظیم گردیده و در خلال سالهای ۷۵-۷۱ انجام شده است در این پژوهش ۸ فرضیه در نظر گرفته شده است به برخی از متغیرهای مالی اشاره شده در پژوهش مذکور عبارتند از: تخصیص اعتبار، کفایت میزان اعتبارات طرحهای عمرانی، تنخواه‌گردان، استفاده از مانده وجه مصرف نشده و واریز آن به حساب خزانه و ;
همچنین پایان‌نامه کارشناسی ارشد آقای زنگنه با عنوان تأثیر عوامل مالی در اجرای به هنگام طرحهای عمرانی در خلال برنامه پنجساله سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در استان ایلام به راهنمایی استاد دکتر حسین کرباسی یزدی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی واحد بروجرد که پژوهش حاضر با در نظر گرفتن هفت فرضیه و هفت متغیر مالی از جمله تخصیص اعتبار، توان مالی پیمانکار و ; در حال انجام است.
از جمله پژوهش‌های مرتبط دیگری که در این باره انجام شده است پژوهش جامعی است که توسط «برنامه توسعه سازمان ملل» یا UNDP در اوایل دهه ۹۰ انجام و یافته‌های آن در سال ۱۹۹۳ منتشر گردید در این پژوهش، مسائل مدیریتی اجرای طرحهای عمرانی در کشورهای در حال توسعه و نیز مشکلات در نظام تصمیم‌گیری، ساختار سازمان و نظام کنترلی و پاسخگویی مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته است.
پایان‌نامه کارشناسی ارشد آقای وسیعی با عنوان تأثیر عوامل مالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی از دانشکده حسابداری وزارت امور اقتصادی و دارایی که در سال ۸۳ انجام شده است نیز از جمله پژوهشهای دیگر است در این پژوهش، پژوهشگر در قالب پنج فرضیه به بررسی تأثیر متغیرها و عوامل مالی مانند پیش‌بینی مناسب اعتبار طرحهای و پروژه‌های عمرانی، استفاده از عوامل نقدینگی مانند تنخواه‌گردان و ; بر پیشرفت طرحهای عمرانی پرداخته و متغیرها و فرضیه‌های مزبور به عنوان عوامل مؤثر بر پیشرفت طرحهای عمرانی، اثبات و پذیرفته شده تشخیص داده شدند.

۴ آزمون تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام
قبل از آزمون تأثیر عوامل غیرمالی بر پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام نکات زیر مورد توجه قرار گرفت:
۱- روش پژوهش، قیاسی – استقرایی است بدین ترتیب که چارچوب نظری و پیشینه پژوهش، از راه قیاسی بصورت کتابخانه‌ای، مقالات و سایت‌ها انجام گرفته و جمع‌آوری اطلاعات بصورت پیمایشی برای رد یا قبول فرضیات در چارچوب استقرایی صورت گرفته است. این پژوهش از منظر دیگر بصورت تحلیلی – کاربردی می‌باشد.
۲- برای جمع‌آوری اطلاعات در این پژوهش از اطلاعات ثانویه در چارچوب پرسشنامه استفاده شده است.
۳- در این پژوهش، از پرسشنامه طیف پنج گزینه‌ای لیکرت (خیلی زیاد، زیاد، متوسط، کم، خیلی کم) استفاده و جهت آزمون با توجه به اینکه گزینه‌های یاد شده، کیفی بوده آن را به صورت کمی (۵ و ۴ و۳ و۲ و۱) در آورده تا بتوان آزمون فرضیات را انجام داد.
۴- در بررسی پایایی پرسشنامه مقدار آلفای کرونباخ ۹۱ درصد به دست آمد.

۵- در این پژوهش، با توجه به نظرسنجی از خبرگان رشته‌های حسابداری و مدیریت و نظر به اینکه پرسشنامه‌ها میان توده‌ای از پاسخ‌دهندگان توزیع گردید بنابراین پرسشها از روایی سازه‌ای بالایی برخوردار بودند
۶- در این پژوهش برای تجزیه و تحلیل فرضیه‌ها و تعمیم نتایج نمونه به جامعه از آزمونهای X 2 با استفاده از نرم‌افزار SPSS V 16 استفاده ‌شد.

۷- در بررسی تحلیل آمار توصیفی به طور خلاصه مشخص شد که: ۱- ۳۶ درصد از پاسخ¬دهندگان دارای پست کارشناسی (بیشترین) و ۸ درصد مدیرکل (کمترین) می‌باشد. ۲- ۴۸ درصد میزان تحصیلات پاسخ‌دهندگان در مقطع کارشناسی (بیشترین) و ۳ درصد در مقطع دکترا (کمترین) می‌باشد. ۳- ۳۴ درصد رشته تحصیلی پاسخ‌دهندگان رشته مدیریت (بیشترین) و ۷ درصد در رشته اقتصاد (کمترین) می‌باشد. ۴- ۶۷ درصد از پاسخ‌دهندگان دارای بیشتر از ۱۰ سال دارای تجربه کاری در طرح‌های عمرانی بودند. ۵- ۶۶ درصد از پاسخ‌دهندگان بصورت زیاد و خیلی زیاد در طرح‌های عمرانی دارای پیشینه اجرایی بوده‌اند. ۶- ۶۵ درصد از پاسخ‌دهندگان بیشترین فعالیت را در امور عمرانی و آبادانی کشوری- استانی داشته‌اند.
۸- عوامل مختلفی در اجرای طرحها و پروژه‌های عمرانی تأثیرگذار می‌باشند که در این پژوهش تنها عوامل غیر مالی مؤثر در اجرای به هنگام طرحها و پروژه‌های عمرانی مورد بررسی قرار می‌گیرند بنابراین بر مبنای پرسشهای پژوهش فرضیاتی به شرح زیردر نظر گرفته شده است:

۱- رتبه‌بندی اعلام شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای پیمانکاران در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام مؤثر بوده است.
۲- میزان آشنایی مدیران دستگاههای اجرایی با قوانین و مقررات طرحهای عمرانی در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام مؤثر بوده است.
۳- شرایط اقلیمی استان در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام مؤثر بوده است.
میزان تحصیلات پیمانکار در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام مؤثر بوده است.
۴- تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی در پیشرفت طرحهای در استان ایلام مؤثر بوده است.
۹- در بررسی تحلیل آمار استنباطی در این مرحله نیز آزمون فرضیه‌ها با استفاده از آزمون کای‌دو (X2) انجام شده است. که نتایج هر کدام از فرضیه¬ها به صورت زیر است:

۱- در مورد فرضیه اول چون مقدار تابع آماره (X2) کای دو محاسبه شده یعنی ۰۸۵/۳ = X2 با درجه آزادی ۴ (۱-K) کوچکتر از مقدار تابع آماره جدول یعنی ۴۸/۹ در سطح ۵% = می‌باشد بنابراین فرض H0 رد نمی‌شود به معنای دیگر رتبه‌بندی اعلام شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور برای پیمانکاران بر پیشرفت طرهای عمرانی تأثیر ندارد.
۲- در مورد فرضیه دوم مقدار تابع آماره (X2) کای دو محاسبه شده یعنی ۰۰۵/۱۵۷ = X2 با درجه آزادی ۴ (۱-K) بزرگتر از مقدار تابع کوانتیل جدول یعنی ۴۸/۹ در سطح ۵% = می‌باشد بنابراین فرض H0 رد می‌شود به معنای دیگر میزان آشنایی مدیران دستگاههای اجرایی با قوانین و مقررات طرحهای عمرانی بر پیشرفت طرحهای عمرانی تأثیر دارد.
۳- در مورد فرضیه سوم مقدار تابع آماره (X2) کای دو محاسبه شده یعنی ۸۸۴/۲ = X2 با درجه آزادی ۴ (۱-K) کوچکتر از مقدار کای‌دو کوانتیل جدول یعنی ۴۸/۹ در سطح ۵% = می‌باشد بنابراین فرض H0 رد نمی‌شود به بیان دیگر با اطمینان ۹۵% شرایط اقلیمی بر پیشرفت طرحهای عمرانی تأثیر ندارد.

۴- در مورد فرضیه چهارم مقدار تابع آماره (X2) کای دو محاسبه شده یعنی ۴۸۲/۱۰۲ = X2 با درجه آزادی ۴ (۱-K) بزرگتر از مقدار تابع آماره جدول یعنی ۴۸/۹ در سطح ۵% = می‌باشد بنابراین فرض H0 رد می‌شود به بیان دیگر با اطمینان ۹۵% می‌توان می‌گفت که تحصیلات پیمانکار بر پیشرفت طرحهای عمرانی تأثیر دارد.

۵- در مورد فرضیه پنجم مقدار تابع آماره (X2) کای دو محاسبه شده ۹۷۵/۴۰ = X2 با درجه آزادی ۴ (۱-K) بزرگتر از مقدار تابع آماره جدول یعنی ۴۸/۹ در سطح ۵% = می‌باشد بنابراین فرض H0 رد می‌شود به معنای دیگر با اطمینان ۹۵% می‌توان می‌گفت که تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی بر پیشرفت طرحهای عمرانی تأثیر دارد.

جدول (۱): نتایج آزمون فرضیه¬ها
فرضیات ملاحظات
فرضیه‌ها:

۱- رتبه‌بندی اعلام شده از سوی معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام موثر بوده است.

۲- میزان آشنایی مدیران دستگاه‌های اجرایی با قوانین و مقررات طرحهای عمرانی در استان ایلام موثر بوده است.
۳- شرایط اقلیمی استان در پیشرفت طرحهای عمرانی موثر بوده است.
۴- میزان تحصیلات پیمانکار در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام موثر بوده است.
۵- تخصص کارکنان دستگاههای اجرایی استان در پیشرفت طرحهای عمرانی در استان ایلام موثر بوده است.
رد

پذیرش

رد
پذیرش
پذیرش

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.