مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی دارای ۲۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله َکاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی :

کاربرد مدل AHP جهت خرید بهینه ی سهام در بورس اوراق بهادار با استفاده از نسبت های مالی

چکیده :
مقاله‌ی حاضر پیرامون کاربرد مدل تحلیل سلسله مراتبی با استفاده از نسبت‌های مالی برای خرید بهینه‌ی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. هدف عمده‌ی این پژوهش به طور خلاصه ارایه‌ی الگویی به منظور خرید بهینه‌ی سهام، معرفی یک سبد سهام مناسب، معرفی روش‌های تجزیه و تحلیل صورت‌های مالی و چگونگی به کارگیری اطلاعات مالی برای خرید بهینه‌ی سهام، آشنایی با چگونگی کاربردی کردن مدل تحلیل سلسله مراتبی در بورس اوراق بهادار برای خرید بهینه‌ی سهام، ارایه‌ی یک فهرست اولویت‌بندی شده از لحاظ درجه‌ی اهمیت برای نسبت‌های مالی، سادگی و کاربردی بودن الگوی ارایه شده و استفاده‌ی تلفیقی از دو ابزار مهم تصمیم گیری است.

در این پژوهش، نتایج حاصل از مدل تحلیل سلسله مراتبی با نرخ بازدهی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو در قالب فرضیه‌ مورد بررسی قرار گرفته است. فرضیه‌ فوق با استفاده از روش آماری ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن مورد آزمون قرار گرفته و نتایج حاصل حاکی از این نکته است که بین نتایج حاصل از اولویت‌بندی نسبت‌‌های مالی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی و نرخ بازدهی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو رابطه‌ی معنی‌داری وجود دارد.

واژگان کلیدی
مدل تحلیل سلسله مراتبی، نسبت‌های مالی، خرید بهینه، بورس، سهام.

مقدمه
جهان در قرن بیست و یکم، جهانی آکنده از رقابت، توسعه‌ی بازارها، ظهور و رواج فن‌آوری‌های برتر و گسترش تجارت است. بنابراین شرط توفیق در این عرصه، بهره‌گیری از فرصت‌ها و رویارویی با چالش‌های پیش‌رو است. این موارد ایجاب می‌کند که فرآیند توسعه‌ی اقتصادی- اجتماعی با رویکردی راهبردی نسبت به تشخیص شرایط جدید بین‌المللی و با شناخت دگرگونی‌ها در ترکیب و روند مناسبات سیاسی- اقتصادی جهانی، و منطقه‌ای وهم‌چنین با نگرش به مهم‌ترین مسایل و تنگناهای اقتصاد ملی، مسیر انجام تحولات رشد پایدار و با ثبات اقتصاد کشور را هموار سازد. در این میان بازارهای سرمایه ( بورس اوراق بهادار ) وظایف سنگین و حساسی دارد.

بورس اوراق بهادار تهران در سال ۱۳۴۶ تأسیس شد. این سازمان از ۱۵ بهمن ماه همان سال فعالیت خود را با انجام چند معامله بر روی سهام بانک توسعه¬ی صنعت و معدن آغاز کرد. طی ۱۱ سال فعالیت بورس، تا پیش از انقلاب اسلامی در ایران تعداد شرکت¬ها و بانک¬ها و شرکت¬های بیمه پذیرفته شده از شش بنگاه اقتصادی با ۲/۶ میلیارد ریال سرمایه در سال ۱۳۴۶ به ۱۰۵ بنگاه با بیش از ۲۳۰ میلیارد ریال در سال ۵۷ افزایش یافت. تصویب قانون حفاظت و توسعه¬ی صنایع ایران در تیر ماه ۱۳۵۸ باعث شد تعداد زیادی از بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس از آن خارج شود؛ به گونه‌ای که تعداد آنها از ۱۰۵ شرکت و مؤسسه‌ی اقتصادی در سال ۱۳۵۷ به ۵۶ شرکت در پایان سال ۱۳۶۷ کاهش یافت. از سال ۱۳۶۸، در چارچوب برنامه¬ی پنج ساله¬ی نخست توسعه¬ی اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، تجدید فعالیت بورس اوراق بهادار تهران به عنوان زمینه‌ای برای اجرای سیاست خصوصی‌سازی و اصل ۴۴ قانون اساسی مورد توجه قرار گرفت.

سازمان بورس اوراق بهادار تهران شرکت‌های پذیرفته شده در بورس را بر اساس نوع صنعت و نوع محصول تولیدی به گروه¬های مختلف تقسیم کرده است. از بین این گروه‌ها شرکت¬های تولیدکننده¬ی خودرو از پرطرفدارترین شرکت‌های مطرح در بورس است که به عنوان جامعه¬ی مورد مطالعه‌ی این پژوهش انتخاب شده است. این شرکت¬ها عبارت است از:

«سایپا، ساپیا دیزل، پارس خودرو، گروه بهمن، ایران خودرو دیزل، موتورسازان تراکتورسازی، ایران خودرو و زامیاد.»
گشایش بورس‌های اوراق بهادار منطقه‌ای یکی پس از دیگری در مراکز استان ها ، خود گویای رونق روزافزون بازار سرمایه در این کشور است. ارایه‌ی انواع متعدد اوراق بهادار در بازار، مثل انواع اوراق مشارکت، اوراق قرضه و انواع سهام شرکت‌ها نیز در رونق بازار و بالابردن درجه‌ی کارآیی آن مؤثر خواهد بود. تحقیقات مستمر و هدف‌دار در رابطه با جنبه‌های مختلف کارکرد بورس اورق بهادار تهران می‌تواند به توسعه‌ی هر چه بیشتر آن کمک کند. در این میان پژوهش حاضر به دنبال تأمین چنین هدفی است.
مسئله¬ی اصلی مورد بررسی در این پژوهش، خرید بهینه¬ی سهام است. برای حل این مشکل از دو ابزار تصمیم‌گیری (تحلیل سلسله مراتبی و نسبت‌های مالی) به صورت تلفیقی استفاد شده است. مدل تحلیلی سلسله مراتبی یک روش تصمیم‌گیری است که توسط آن می‌توان تصمیماتی که وابسته به معیارهای مختلف و یا تصمیمات چند معیاره است را اتخاذ نمود. خرید سهام جز تصمیماتی است که عوامل بسیار زیادی بر آن تأثیرگذار می‌باشد، ولی پشتوانه¬ی هر سهم در بازارهای مالی، وضعیت مالی شرکت مورد نظر است. محققان با توجه به این مطلب از ابزار دیگری به نام نسبت¬های مالی که بیان‌گر وضعیت مالی یک مؤسسه است، استفاده می¬کنند.
گزاره های تحقیق
هدف این تحقیق عبارت است از :
ارائه مدلی جهت خرید بهینه سهام براساس مدل AHP و نسبت های مالی .
سؤال‌های تحقیق نیز عبارت است از:
آیا بین نتایج حاصل از اولویت‌بندی نسبت‌های مالی با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی و نرخ بازده‌هی سهام شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو رابطه وجود دارد؟
فرضیه تحقیق :
بین نتایج حاصل از مدل AHP و نرخ بازدهی سهام شرکت های تولید کننده خودرو رابطه معنی داری وجود دارد .
مبانی نظری و پیشینه تحقیق
مدل فرآیند تحلیل سلسله مراتبی
روش تحلیل سلسله مراتبی یک روش تصمیم¬گیری است که توسط آن می-توان تصمیماتی که وابسته به معیارهای مختلف و یا تصمیمات چند معیاره است را اتخاذ نمود. این روش در هنگامی که عمل تصمیم¬گیری با چند عامل تصمیم¬گیری همراه است می¬تواند استفاده شود. عامل¬های مطرح می¬تواند کیفی یا کمی باشد. هم¬چنین تصمیم¬گیری می¬تواند به صورت فردی یا گروهی انجام شود. به علت ساده بودن و در عین حال کاربردی بودن روش، پیاده¬سازی روش تحلیل سلسله مراتبی در سازمان¬ها و مراکز تصمیم¬گیری نسبت به سایر روش¬های تحقیق در عملیات از موفقیت بیشتری برخوردار بوده است .
فرآیند طوری طراحی شده که با ذهن و طبیعت بشری مطابق و همراه می¬شود، و با آن پیش می¬رود. این فرآیند مجموعه¬ای از قضاوت¬ها (تصمیم¬گیری‌ها) و ارزش¬گذاری‌های شخصی به یک شیوه¬ی منطقی می¬باشد. به طوری که می¬توان گفت روش از یک طرف وابسته به تصورات شخصی و تجربه به منظور شکل دادن و طرح¬ریزی سلسله مراتبی یک مسئله بوده، و از طرف دیگر به منطق، درک و تجزیه به منظور تصمیم¬گیری و قضاوت نهایی مربوط می¬شود. تمامی افراد اعم از دانشمندان اجتماعی و فیزیکی، مهندسان و سیاست¬مداران و حتی افراد عامی می-توانند این روش را بدون استفاده از متخصصان به کار ببرند.
امتیاز دیگر فرآیند تحلیل سلسله مراتبی این است که ساختار و چارچوبی را برای همکاری و مشارکت گروهی در تصمیم‌گیری¬ها یا حل مشکلات مهیا می¬کند. پروفسور ساعتی ابداع کننده‌ی تحلیل سلسله‌ مراتبی در یکی از کتاب¬های خود با عنوان تصمیم¬گیری برای مدیران که در سال ۱۹۹۰ به چاپ رسانده است .
اهداف تجزیه و تحلیل صورت‌ها وگزارشات مالی و گروه‌های استفاده کننده از آن
انتخاب اقلام و مقایسه و تعیین رابطه‌ی این اقلام با سایر اقلام و به دست آوردن یک نتیجه و انجام تفسیر و ارزیابی و اظهار نظر درباره¬ی ارتباط این اقلام با هم، تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی نامیده می¬شود.
مجموعه‌ی صورت‌های مالی که توسط شرکت¬ها ارایه می¬شود، حاکی از وقوع هزاران مبادله و رویداد یا گزارش میلیون¬ها ریال پول است. سوابق و جزییات این مبادلات و رویدادها در دفاتر روزنامه، کل و معین به تفصیل ثبت شده و سپس طبقه¬بندی و تلخیص می¬شود. عصاره¬¬ی این مبادلات و رویدادها به صورت صورت¬های مالی تهیه و ارایه می-شود.
هر یک از اقلام مندرج در صورت¬های مالی به تنهایی نمایان‌گر کمیت مربوط به ماهیت خود است و هیچ یک از آنها به تنهایی قادر نیست بیان‌گر کیفیت موجود خود باشد. از این رو این ارقام باید مورد تجزیه و تحلیل قرار گیرد.
مدیران شرکت¬ها، مسئول تهیه و تنظیم صورت¬های مالی و ارایه¬ی آن به استفاده‌کنندگانی هستند که به اطلاعات مندرج در این صورت¬ها نیاز دارند، ولی نمی¬توانند نحوه¬ی استفاده از این صورت¬های مالی را توسط استفاده کنندگان از آنها پیش¬بینی کنند. از این رو تجزیه و تحلیل صورت¬های مالی بر عهده¬ی استفاده‌کنندگان است که باید بر حسب نیازی که دارند، بررسی¬های خود را انجام دهند.
صورت‌های مالی اساسی با یکدیگر ارتباط ذاتی دارد و مکمل یکدیگر است. در حال حاضر برای تحقق اهداف گزارش‌گری مالی، صورت¬های مالی اساسی زیر تهیه و ارایه می¬شود:
الف. ترازنامه یا صورت وضعیت مالی، که خلاصه¬ی وضعیت مالی یک مؤسسه را در یک تاریخ معین نشان می¬دهد؛
ب. صورتحساب سود و زیان که خلاصه¬ی نتایج عملیات یک شرکت را در یک دوره¬ی مالی نشان می¬دهد؛
ج. صورت تغییرات در وضعیت مالی که خلاصه¬ی تأمین منابع مالی یک مؤسسه و چگونگی استفاده از آن (مصارف) را در فعالیت¬های سرمایه‌گذاری در یک دوره¬ی مالی نشان می‌دهد؛
د. صورت ¬حساب سود و زیان انباشته که نشان دهنده¬ی افزایش یا کاهش در سودهای انباشته¬ی یک مؤسسه¬ی ناشی از فعالیت¬های تولیدی و غیرتولیدی در یک دوره¬ی مالی می¬باشد.
علاوه بر صورت¬های مالی اساسی بالا، اغلب مؤسسات همراه صورت-های مالی ضمایمی را نیز تهیه و ارایه می¬کنند که آن یاداشت‌‌ها جزء مهم و لاینفک صورت¬های مالی می¬باشد.
نسبت¬های مالی و انواع آن :
نسبت¬های مالی را بر حسب نتایجی که از آنها قابل استنباط است و کاربردی که برای آنها متصور است، می¬توان به چهار گروه اصلی طبقه‌بندی نمود. اگر چه این گروه¬ها، برخی ویژگی¬های مشترک را دارا می¬باشد، ولی ممکن است که یک نسبت معین در بیش از یک گروه از گروه¬های چهارگانه مزبور قرار گیرد: چهار گروه اصلی نسبت¬ها به شرح زیر است :
الف. نسبت¬های نقدینگی: نسبت¬هایی است که توانایی مؤسسه را در بازپرداخت بدهی¬های کوتاه مدت نشان می¬دهد. نقدینگی کوتاه مدت به توانایی یک شرکت در برخورد با تعهدات جاری که سر رسید آنها رسیده است، اشاره می¬کند. منظور از نقدینگی، توانایی یک شرکت در تبدیل دارایی¬ها به وجوه نقد و یا به دست آوردن وجوه نقد می-باشد. کوتاه مدت به دوره¬ی زمانی یک ساله و یا دوره عملیات عادی شرکت یا هر کدام طولانی¬تر باشد، اشاره می¬کند. در ارزیابی نقدینگی، تحلیل‌گران مالی، از اطلاعاتی که مرتبط با مبالغ، زمان-بندی و اطمینان جریانات نقدی آتی شرکت است، استفاده می¬کنند.
ب. نسبت¬های ساختار سرمایه: نسبت¬هایی است که توانایی مؤسسه را در انجام تعهدات بلند مدت و میان مدت نشان می¬دهد و شامل نسبت کل بدهی¬ها به کل دارایی¬ها ، نسبت توانایی پرداخت هزینه‌های بهره، نسبت کل بدهی¬ها به حقوق صاحبان سهام و نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی¬ها می‌باشد.
ساختار سرمایه‌ی یک شرکت از بدهی و منابع حقوقی صاحبان سهام تشکیل می¬شود. منابع و ساختار سرمایه تا حدودی ثبات مالی و بدهی¬های بلند مدت یک شرکت را تعیین می¬کند. سرمایه¬ی متعلق به صاحبان سهام دارای مخاطره است، و نرخ بازده سرمایه¬گذاری صاحبان سهام در معرض خطرات متعددی قرار دارد، و سرمایه¬گذاران نسبت به تحصیل بازده سرمایه¬گذاری¬شان در آینده هیچ¬گونه تضمینی ندارند. اگر بخشی از ساختار شرکت از استقراض تشکیل شده باشد، در این صورت سرمایه‌ی استقراض شده باید در تاریخ معین همراه با بهره¬ی متعلقه¬ی آن پرداخت شود.
ج. نسبت¬های فعالیت: نسبت¬هایی است که برای سنجش کارآیی مدیران در استفاده از دارایی¬های مؤسسه و منابع مالی که در اختیار آنان قرار داده شده است، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این نسبت¬ها نشان می¬دهد که آیا استفاده¬ی اثربخش از دارایی¬های مؤسسه به عمل می-آید؟
د. نسبت¬های سودآوری: نسبت¬هایی است که نشان دهنده¬ی میزان موفقیت مؤسسه در تحصیل سود می¬باشد. نسبت¬های فوق نشان می¬دهد که مؤسسه تا چه حد در جهت سودآوری حرکت نموده است و شامل نسبت سود ناخالص به فروش، نسبت سود عملیاتی به فروش، نسبت سود ناخالص به فروش،‌‌ نسبت بازده کل دارایی¬ها، نسبت بازده حقوق صاحبان سهام، نسبت قیمت به سود (P/E)، نسبت سود تقسیمی هر سهم (EPS)، نسبت پرداخت سود سهام و نسبت سود سهام می‌باشد .
پیشینه‌ی تحقیق
برخی از تحقیقات و مقالات ارائه شده در مورد موارد کاربردی مدل AHP در ادامه آورده شده است .
۱ اولویت¬بندی پروژه¬های ملی در شرکت¬های آب منطقه¬ای با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
۲ برنامه¬ریزی استراتژیک بازاریابی و انتخاب استراتژی مناسب با استفاده از روش تحلیل سلسله مراتبی
۳ بهینه‌سازی ترکیب تولید با استفاده از رویکرد تحلیل سلسله مراتبی در یک واحد تولید فولاد آلیاژی
۴ طراحی استراتژی بهینه¬ی شرکت دونا از طریق مدل تحلیل سلسله مراتبی
۵ رتبه¬بندی کامل شعب مؤسسه¬ی تأمین اقلام مصرفی بسیجیان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی
۶ بررسی و تعیین و الویت¬های صنعتی استان آذربایجان شرقی برای سرمایه‌گذاران به روش تحلیل سلسله مراتبی
۷ متدولوژی تحلیل سلسله مراتبی برای فرآیند ارزش‌یابی مشاغل
۸ فرآیند تحلیل سلسله مراتبی و ارزش‌یابی دستگاه¬های اجرایی
جامعه ی آماری و روش آماری تحقیق :
جامعه‌ی آماری پژوهش نیز شامل ۸ شرکت تولیدکننده‌ی خودرو و ۴۶ شرکت کارگزار بورس اوراق بهادار است. جامعه ی آماری این پژوهش ۸ شرکت تولید کننده ی خودرو و شرکت های کارگزار بورس اوراق بهادر تهران می باشد.
روش آماری مورد استفاده در این پژوهش به منظور آزمون فرضیه¬های پژوهش، ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن می‌باشد (فرگوسن و تاکانه، ۱۳۷۷، ۵۰۴). ضریب همبستگی رتبه¬ای یک شاخص آماری است، که هرگاه رتبه¬های زوجی دارای ترتیب یکسانی باشد، ارزش ۱+ و هرگاه رتبه‌های ترتیبی وارونه داشته باشد، ارزش ۱- ، و هرگاه رتبه‌ها ارتباطی با یکدیگر نداشته باشد، ارزش مورد انتظار صفر را اختیار می‌کند. فرمول ضریب همبستگی رتبه‌ی اسپیرمن مطابق فرمول شماره¬ی (۱) است.
فرمول شماره¬ی (۱):
در این فرمول، حرف یونانی rho است. هرگاه رتبه¬های زوجی ترتیب یکسانی داشته باشد، و است. هرگاه رتبه‌های زوجی دارای ترتیبی وارونه باشد، و است. در موقعیت استقلال، و است. با جایگزین کردن در فرمول شماره¬ی(۱)، فرمول شماره¬ی(۲) به دست می¬آید.
فرمول شماره¬ی(۲):
این فرمول، شیوه¬ی معمولی محاسبه¬ی ضریب همبستگی رتبه‌ای اسپیرمن را نشان می‌دهد.
نحوه¬ی جمع‌آوری اطلاعات
به منظور جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز این پژوهش از دو روش جمع‌آوری اطلاعات یعنی بررسی اسناد و مدارک و پرسش‌نامه استفاده شده است. به منظور محاسبه¬ی نسبت¬های مالی شرکت¬های تولیدکننده¬ی خودرو، نیاز به صورت¬های مالی اساسی یعنی ترازنامه، صورت سود و زیان و فرم پیش‌بینی درآمد هر سهم بوده که با مراجعه به مرکز اطلاع رسانی سازمان بورس اوراق بهادار تهران این مدارک تهیه شده است .
اطلاعات دوره مالی مورد استفاده در این تحقیق مربوط به صورت های مالی ( ترازنامه و صورت سود و زیان ) منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۷۸ می باشد و نرخ بازدهی سهام ۸ شرکت مورد مطالعه منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۸ می باشد .
با توجه به قوانین حاکم بر مدل تحلیل سلسله مراتبی، یکی از مهم ترین قسمت¬های این مدل تخصیص وزن به هر یک از متغیرهای مطرح شده به صورت مقایسات زوجی می‌باشد. در این پژوهش نیز به منظور مقایسات زوجی نسبت‌های ‌مالی، از نظرات کارشناسان شرکت¬های کارگزار بورس با استفاده از پرسش‌نامه، استفاده شده است. پرسش-نامه بر اساس اطلاعات مورد نیاز مدل تحلیل سلسله مراتبی طراحی شده و در برگیرنده‌ی چهار جدول می¬باشد. وزن دهی این پرسش¬نامه بر اساس جدول ارایه شده از طرف پرفسور ساعتی است. پس از مرحله‌ی جمع آوری پرسش¬نامه‌های ارایه¬ی شده به شرکت¬های کارگزار بورس، وزن و نرخ ناسازگاری هر کدام از جدول‌های پرسش نامه¬ها توسط نرم افزار Expert Choice (EC) محاسبه، و در صورتی که نرخ ناسازگاری مقایسات زوجی از عدد ۱/۰ بیشتر بوده است، پرسش¬نامه برای قضاوت دوباره به شرکت مورد نظر عودت داده شده است.
محاسبه¬ی درجه‌ی اهمیت (وزن) نسبت های مالی
به منظور محاسبه¬ی درجه¬ی اهمیت معیارهای تصمیم¬گیری ( نسبت های مالی ) ، ابتدا مقایسات زوجی نسبت¬های مالی مطرح شده در پژوهش توسط کارشناسان شرکت¬های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران انجام گرفته است. سپس ماتریس نرمالیزه شده، و از روی آن ماتریس میانگین سطری عناصر نیز مورد استفاده قرار گرفته است. به منظور آشنایی با نحوه¬ی محاسبه‌ی ماتریس میانگین سطری عناصر، ماتریس‌های ذکر شده برای یکی از شرکت¬های مربوط به جامعه‌ی آماری ( ۸ شرکت تولید کننده خودرو ) مطابق جدول‌های (۱) و (۲) انجام گرفته شده است.
جدول (۱)- ماتریس مقایسات زوجی یکی از شرکت‌های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران (نسبت‌های نقدینگی)
نسبت سرمایه درگردش نسبت آنی نسبت سریع نسبت جاری نسبت‌های نقدینگی
۲ ۱ نسبت جاری
۳ ۱ ۲ نسبت سریع
۵ ۱ ۲ ۴ نسبت آنی
۱ نسبت سرمایه در گردش
۱۱ ۹۵/۱ ۸۳/۳ ۵/۷ جمع ستونی

از روی ماتریس مقایسات زوجی، جمع ستون‌های ماتریس محاسبه و سپس هر یک از عناصر را به جمع ستون مربوطه تقسیم می‌شود:
جدول (۲)- ماتریس نرمالیزه شده‌ی مقایسات زوجی یکی از شرکت¬های کارگزار بورس اوراق بهادار تهران
نسبت سرمایه در گردش نسبت آنی نسبت سریع نسبت جاری نسبت‌های نقدینگی
۱۸۱/۰ ۱۲۸/۰ ۱۳۰/۰ ۱۳۳/۰ نسبت جاری
۲۷۲/۰ ۲۵۶/۰ ۲۶۱/۰ ۲۶۶/۰ نسبت سریع
۴۵۴/۰ ۵۱۲/۰ ۵۲۲/۰ ۵۳۳/۰ نسبت آنی
۰۹۱/۰ ۱۰۲/۰ ۰۸۶/۰ ۰۶۶/۰ نسبت سرمایه در گردش
با محاسبه¬ی میانگین عناصر هر سطر نیز بردار وزنی مطابق جدول (۳) به صورت زیر حاصل می‌شود.

جدول (۳)- بردار وزنی هر یک از نسبت‌ها

نسبت‌های نقدینگی
۱۴۳/۰ نسبت جاری
۲۶۳/۰ نسبت سریع
۵۰۵/۰ نسبت آنی
۰۸۶/۰ نسبت سرمایه درگردش
نرمالیزه کردن نسبت‌های مالی شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو
نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده¬ی خودرو، منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۷ در جدول شماره ( ۵ ) ارائه گردیده . ماتریس نرمالیزه شده‌ی نسبت‌های مالی بر اساس جدول (۵)، که شامل نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده‌ی خودرو می‌باشد، به صورت جدول‌ ( ۶ ) محاسبه شده است .

الف. نسبت‌های مالی شرکت های تولیدکننده‌ی خودرو
جدول (۵)- نسبت‌های مالی شرکت‌های تولید کننده¬ی خودرو، منتهی به ۲۹ اسفند ۱۳۸۷
نسبت های مالی ایران خودرو ایران خودرو دیزل سایپا سایپا دیزل گروه بهمن زامیاد موتورسازان پارس خودرو
نسبت جاری ۰۶ ۰۹۶ ۰۹۲ ۰۷۸ ۱۲۶ ۱۳۲ ۱۶ ۱۰۸
نسبت سریع ۰۴۲ ۰۵۷ ۰۷۱ ۰۴۱ ۰۷۱ ۰۳۴ ۰۳۶ ۰۵۲
نسبت نقدی ۰۰۳۳ ۰۰۳۳ ۰۱۵۷ ۰۰۵۶ ۰۱۹۵ ۰۰۸۵ ۰۰۱۴ ۰۰۵
نسبت سرمایه در گردش ۱۷ ۰۹۴ ۲۰۶ ۰۶۶ ۰۶۳ ۱۶۲ ۱۱۲ ۲۲۸
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها ۰۰۸ ۰۲۱ ۰۹۲ ۰۰۶ ۰۹۹ ۰۶۸ ۰۶۹ ۰۸۲
نسبت کل بدهیها به حقوق صاحبان سهام ۱۲۱۷ ۴۸۲ ۱۰۹ ۱۶۳ ۱ ۱۴۸ ۱۴۳ ۱۲۲
نسبت کل بدهیها به کل داراییها ۰۹۲ ۰۸۲ ۰۵۲ ۰۹۴ ۰۵ ۰۵۹ ۰۵۹ ۰۵۵
نسبت توانایی پداخت هزینه های بهره ۱۱۸ ۱۶۸ ۱۰۳۱ ۱۰۷ ۵۶۴ ۱۴۳۷ ۱۲۹۶ ۷۵۷
نسبت سود ناخالص به فروش ۰۱۲ ۰۱۸ ۰۱۶ ۰۱۸ ۰۱۵ ۰۱۶ ۰۳ ۰۲
نسبت سود عملیاتی به فروش ۰۰۹۷ ۰۱۵ ۰۲ ۰۱۳ ۰۲۱ ۰۰۸۲ ۰۱۸ ۰۱۴
نسبت سود خالص به فروش ۰۰۱۵ ۰۰۶۵ ۰۱۸ ۰۰۱۹ ۰۲۸ ۰۱۶ ۰۱۴ ۰۱
نسبت بازده کل دارایی ها ۰۰۱۳ ۰۰۴۶ ۰۱۸۷ ۰۰۰۹ ۰۱۰۵ ۰۱۸ ۰۱۴ ۰۱۰۷
نسبت بازده حقوق صاحبان سهام ۰۱۵۵ ۰۲۹ ۰۳۷ ۰۱۸ ۰۲۱ ۰۴۱ ۰۳۷ ۰۲۸
نسبت قیمت به سود ۹۶ ۲۵ ۲۰۵ ۴۴۷ ۲۶۴ ۱۴ ۲ ۲۶۷
نسبت سود تقسیمی هر سهم ۱۴۸ ۴۵۰ ۷۰۱ ۱۸۶ ۳۶۰ ۸۲۳ ۵۶۵ ۴۴۵
نسبت پرداخت سود سهام ۰۴۹ ۱۱۲ ۱۲۲ ۰ ۱۹۹ ۱۳۱ ۱۱۵ ۰۸۳
نسبت بازده سود سهام ۰۱ ۰۳۹ ۰۳ ۰۲۲ ۰۳۷ ۰۷۱ ۰۵ ۰۳۷
نرمالیزه کردن نسبت‌های مالی
جهت نرمالیزه کردن نسبت های مالی هر نسبت مالی را در جدول شماره ( ۵ ) به جمع ستون خودش تقسیم کرده تا جدول شماره ( ۵ ) نرمالیزه گردد .
جدول شماره ( ۶) – جدول نرمالیزه شده نسبت های مالی
نرمالیزه شده نسبت های مالی شرکت های تولید کننده خودرو ، منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۷
نسبت های مالی ایران خودرو ایران خودرو دیزل سایپا سایپا دیزل گروه بهمن زامیاد موتورسازان پارس خودرو
نسبت جاری ۰۰۷۰ ۰۱۱۳ ۰۱۰۸ ۰۰۹۲ ۰۱۴۸ ۰۱۵۵ ۰۱۸۸ ۰۱۲۷
نسبت سریع ۰۱۰۴ ۰۱۴۱ ۰۱۷۶ ۰۱۰۱ ۰۱۷۶ ۰۰۸۴ ۰۰۸۹ ۰۱۲۹
نسبت نقدی ۰۰۵۳ ۰۰۵۳ ۰۲۵۲ ۰۰۹۰ ۰۳۱۳ ۰۱۳۶ ۰۰۲۲ ۰۰۸۰
نسبت سرمایه در گردش ۰۱۵۴ ۰۰۸۵ ۰۱۸۷ ۰۰۶۰ ۰۰۵۷ ۰۱۴۷ ۰۱۰۲ ۰۲۰۷
نسبت حقوق صاحبان سهام به کل بدهی ها ۰۰۱۸ ۰۰۴۷ ۰۲۰۷ ۰۰۱۳ ۰۲۲۲ ۰۱۵۳ ۰۱۵۵ ۰۱۸۴
نسبت کل بدهیها به حقوق صاحبان سهام ۰۳۰۸ ۰۱۲۲ ۰۰۲۸ ۰۴۱۳ ۰۰۲۵ ۰۰۳۷ ۰۰۳۶ ۰۰۳۱
نسبت کل بدهیها به کل داراییها ۰۱۶۹ ۰۱۵۱ ۰۰۹۶ ۰۱۷۳ ۰۰۹۲ ۰۱۰۹ ۰۱۰۹ ۰۱۰۱
نسبت توانایی پرداخت هزینه های بهره ۰۰۲۲ ۰۰۳۱ ۰۱۸۸ ۰۰۲۰ ۰۱۰۳ ۰۲۶۲ ۰۲۳۷ ۰۱۳۸
نسبت سود ناخالص به فروش ۰۰۸۳ ۰۱۲۴ ۰۱۱۰ ۰۱۲۴ ۰۱۰۳ ۰۱۱۰ ۰۲۰۷ ۰۱۳۸
نسبت سود عملیاتی به فروش ۰۰۸۲ ۰۱۲۶ ۰۱۶۸ ۰۱۰۹ ۰۱۷۷ ۰۰۶۹ ۰۱۵۱ ۰۱۱۸
نسبت سود خالص به فروش ۰۰۱۶ ۰۰۶۸ ۰۱۸۸ ۰۰۲۰ ۰۲۹۲ ۰۱۶۷ ۰۱۴۶ ۰۱۰۴
نسبت بازده کل دارایی ها ۰۰۱۷ ۰۰۵۸ ۰۲۳۸ ۰۰۱۱ ۰۱۳۳ ۰۲۲۹ ۰۱۷۸ ۰۱۳۶
نسبت بازده حقوق صاحبان سهام ۰۰۶۸ ۰۱۲۸ ۰۱۶۳ ۰۰۷۹ ۰۰۹۳ ۰۱۸۱ ۰۱۶۳ ۰۱۲۴
نسبت قیمت به سود ۰۳۵۱ ۰۰۹۱ ۰۰۷۵ ۰۱۶۴ ۰۰۹۷ ۰۰۵۱ ۰۰۷۳ ۰۰۹۸
نسبت سود تقسیمی هر سهم ۰۰۴۰ ۰۱۲۲ ۰۱۹۱ ۰۰۵۱ ۰۰۹۸ ۰۲۲۴ ۰۱۵۴ ۰۱۲۱
نسبت پرداخت سود سهام ۰۰۶۰ ۰۱۳۸ ۰۱۵۰ ۰۰۰۰ ۰۲۴۵ ۰۱۶۲ ۰۱۴۲ ۰۱۰۲
نسبت بازده سود سهام ۰۰۳۴ ۰۱۳۲ ۰۱۰۱ ۰۰۷۴ ۰۱۲۵ ۰۲۴۰ ۰۱۶۹ ۰۱۲۵
اولویت‌بندی شرکت‌های تولیدکننده‌ی خودرو بر‌ اساس نسبت‌های مالی
پس از انجام مقایسات زوجی نسبت‌های مالی و محاسبه‌ی وزن نسبی هر یک از متغیرها، و استفاده از روش نرمالیزه کردن اعداد برای نسبت‌های مالی، نوبت به محاسبه وزن نهایی متغیرها می‌رسد. این عمل از طریق ضرب وزن نسبی متغیرها بر اعداد نرمالیزه شده نسبت‌های مالی و جمع آنها انجام می‌گیرد. وز نهایی نسبت های مالی در جدول شماره (۸) محاسبه گردیده است . برای نمونه در جدول شماره (۷) مراحل محاسبه وزن نهایی نسبت های نقدینگی ارائه گردیده است .
جدول (۷)- وزن نهایی نسبت‌های نقدینگی
نسبت های مالی شرکت های تولید کننده خودرو ، منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۸۷
نسبت های نقدینگی ایران خودرو اعداد نرمالیزه شده ایران خودرو دیزل اعداد نرمالیزه شده سایپا اعداد نرمالیزه شده سایپا دیزل اعداد نرمالیزه شده
نسبت جاری ۰۰۷۰ ۰۰۱۴۴ ۰۱۱۲ ۰۰۲۳۰ ۰۱۰۸ ۰۰۲۲۰ ۰۰۹۱ ۰۰۱۸۷
نسبت سریع ۰۱۰۴ ۰۰۲۴۱ ۰۱۴۱ ۰۰۳۲۷ ۰۱۷۵ ۰۰۴۰۸ ۰۱۰۱ ۰۰۲۳۵
نسبت نقدی ۰۰۵۳ ۰۰۱۸۴ ۰۰۵۳ ۰۰۱۸۴ ۰۲۵۲ ۰۰۸۷۷ ۰۰۸۹ ۰۰۳۱۳
نسبت سرمایه در گردش ۰۱۵۴ ۰۰۳۴۰ ۰۰۸۵ ۰۰۱۸۸ ۰۱۸۷ ۰۰۴۱۲ ۰۰۵۹ ۰۰۱۳۲
۰۰۹۰۹ ۰۰۹۲۹ ۰۱۹۱۷ ۰۰۸۶۷
وزن نهایی نسبتهایی نقدینگی ۰۰۱۹۸ ۰۰۲۰۳ ۰۰۴۱۸ ۰۰۱۸۹
نسبت نقدینگی گروه بهمن اعداد نرمالیزه شده زامیاد اعداد نرمالیزه شده موتورسازان اعداد نرمالیزه شده پارس خودرو اعداد نرمالیزه شده
نسبت جاری ۰۱۴۷ ۰۰۳۰۲ ۰۱۵۴ ۰۰۳۱۶ ۰۱۸۷ ۰۰۳۸۳ ۰۱۲۶ ۰۰۲۵۹
نسبت سریع ۰۱۷۵ ۰۰۴۰۸ ۰۰۸۴ ۰۰۱۹۵ ۰۰۸۹ ۰۰۲۰۷ ۰۱۲۸ ۰۰۲۹۹
نسبت نقدی ۰۳۱۳ ۰۱۰۸۹ ۰۱۳۶ ۰۰۴۷۵ ۰۰۲۲ ۰۰۰۷۸ ۰۰۸۰ ۰۰۲۷۹
نسبت سرمایه در گردش ۰۰۵۷ ۰۰۱۲۶ ۰۱۴۷ ۰۰۳۲۴ ۰۱۰۱ ۰۰۲۲۴ ۰۲۰۷ ۰۰۴۵۶
۰۱۹۲۵ ۰۱۳۱۰ ۰۰۸۹۲ ۰۱۲۹۲
وزن نهایی نسبتهایی نقدینگی ۰۰۴۲۰ ۰۰۲۸۶ ۰۰۱۹۴ ۰۰۲۸۲

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.