مقاله فرش


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله فرش دارای ۳۷ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله فرش  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله فرش،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله فرش :

فرش

قدیمترین فرش دستبافت ایرانی در سال ۱۹۴۹ در دومین مرحله کاوشهای باستان شناس روسی، رودنکو در منطقه پازیریک کشف و به نام فرش پازیریک نامیده شد.

رودنکو در کتابی که به مناسبت این اکتشافات در سال ۱۹۵۳ در روسیه منتشر کرد، درباره فرش مکشوفه توضیحات مفصلی نگاشت و آن را صراحتا کار ایران و قدیمی ترین فرش ایرانی در دنیا بیان نمود. او نوشت: “بدون اینکه بتوانیم به طور حتم بگوییم این فرش کار کدامیک از سرزمین های ماد-پارت(خراسان قدیم) یا پارس است، تاریخ فرش مذکور و پارچه هایی که در پازیریک کشف شد قرن پنجم و یا اوایل قرن چهارم پیش از میلاد تشخیص داده می شود.” سپس او اضافه می کند: “تاریخ این قالی از روی شکل اسب سواران معلوم می شود. طرز نشان دادن اسبهای جنگی که به جای زین قالی بر پشت آنها گسترانده اند و پارچه روی سینه اسب از مشخصات آشوریها می باشد اما در روی فرش پازیریک ریزه کاریهای مختلف و طرز گره زدن دم اسبها ، در نقوش برجسته تخت جمشید نیز دیده می شود.”

در زمان تسلط مغولها (قرن سیزدهم و چهاردهم میلادی) قالی بافی به سطح بسیار رفیعی از زیبایی وتکنیک رسید. شکوفایی این صنعت شاید با حکومت غازان خان (۱۳۰۷-۱۲۹۵ میلادی) مصادف بود.

اما اوج قالی کلاسیک ایرانی را که از آن با رنسانس قالی ایران یاد می شود زمان سلاطین صفوی (۱۷۲۲-۱۴۹۹ میلادی) به ویژه زمان حاکمیت شاه طهماسب اول (۱۵۸۷-۱۵۲۴ میلادی) و شاه عباس کبیر(۱۶۲۹-۱۵۸۷ میلادی) ثبت کرده اند. از این دوران حدود ۳۰۰۰ تخته فرش به یادگار مانده که درموزه های بزرگ دنیا و یا در مجموعه های شخصی نگهداری می شوند.

در این دوران در کنار قصرهای پادشاهان کارگاههای قالی بافی بناشد و مراکز گوناگون که قبلا در تبریز ، اصفهان ، کاشان ، مشهد ، کرمان ، جوشقان ، یزد ، استرآباد ، هرات و ایالات شمالی نظیر شیروان ، قره باغ و گیلان وجود داشتند توسعه و رونق بیشتری گرفتند.

در همان زمان ، نقاشان و نگارگران بلندپایه طرحهای خلاصه شده و ترکیبی ترنج در وسط قالی و لچکها را در آن وارد کردند. یعنی همان طرحی که قبلا به زیباترین وضعی در قرن پانزدهم روی جلد کتابهای ارزشمند به کار می رفت.
با اشغال کشور بوسیله افغانها (۱۷۲۲-۱۷۲۱ میلادی) این صنعت و هنر رو به انحطاط گذاشت.

در قرن نوزدهم قالیهای ایرانی ، بویژه فرشهای نفیس ناحیه تبریز به اروپا راه یافتند. از سوی کشورهای اروپایی نمایندگانی به تمام کشورهای مشرق زمین گسیل شدند و با رقابت بسیار فشرده کلیه فرشهای کهنه و عتیقه را گردآوری کرده به قسطنطنیه که هنوز هم مهمترین بازار قالی مشرق زمین بود فرستادند.

با به پایان رسیدن منابع فرشهای کهنه ، شرکتهای انگلیسی (زیگلر ۱۸۸۳ م) آمریکایی و آلمانی به طور نامحدود اقدام به تاسیس کارگاههایی در تبریز ، سلطان آباد(اراک) ، کرمان کردند. این روال تا جنگ جهانی اول که تولید قالی به طور قابل توجهی افزایش یافته بود ادامه داشت.

تاریخچه فرش ایران:

آثار کشف شده در مناطق مختلف باستانی ، توسط باستان شناسان ، سنایع مربوط به نسا جی ( بافت پارچه و گلیم ) را اثبات می کند . این آثار که به هزاره پنجم و چهارم و سوم قبل از میلاد تعلق دارد ، مبین این نکته است که انسان آن عصر توان حداقل گلیم را داشته است .انسان اولیه بافتن را شاید از پرندگانی که لانه خود را می ساختند تا محلی امن برای جوجه هایشان فراهم سازند آموخته باشد. و انسان اولیه با تقلید از پرندگان با استفاده کردن از الیاف نرم گیاهان و بوریا توانست انواع وسایل مورد نیاز خود را برای جمع آوری ، حمل ونگهداری انواع میوه ها و دانه های خوراکی فراهم سازد . و این اولین گام در جهت بافت را کسب و فراهم سازد .انسان ها پیش از تاریخ با کشتن حیوانات ، از پوست این گیاهان و حیوانات به عنوان زیر انداز استفاده می نمودند. سپس با اهلی کردن حیواناتی که دارای پوستی پشمی با الیاف بلند بودند و با کسب تجربه بافت انواع وسایل مورد نیاز خود را که اولین آن گلیمهای ساده بود ببافند و رفته رفته این گلیم ها مراحل تکاملی خود را بر اساس احتیاجات و شرایط زمانی و مکانی بپیماید و تا به امروز برسد و نتیجه آن همه تلاش و تجربه، انواع زیر اندازهایی است که امروز ما در مناطق مختلف با نامهای مختلف براساس نوع الیاف، طرح و نقش و رنگبندی ، اندازه ، شیوه رنگرزی و بافت می شناسیم .هنر قالی بافی که متعلق به ایرانیان است و حاصل دست رنج زنان و مردان بافنده و زحمتکش این مرز و بوم ، به طور کلی این دست بافت ها به شانزده نوع بافت متفاوت تقسیم می شوند که چهار نوع از آنها سوزنی هستند . این دست بافتها علاوه بر جنبه هنری ، از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد . فرش ایران حداقل در یک قرن اخیر پس از نفت بزرگترین سرمایه ملی منبع در آمد ارزی صادراتی ما به شمار می رفته است و گزافه نیست اگر بگوییم گذشته از ارزش صادراتی ، هنر قالیبافی مشخص ترین وسیله شناسایی فرهنگی ما به دنیا بوده است . این هنر که باعث بوجود آمدن میلیونها فرصت شغلی شده است و در بازارهای جهانی ایرانیان در این هنر حرف اول را می زنند اما کشورهای دیگری چون ترکیه ، افغانستان ، چین ، مصر نپال،پاکستان و هند رقیبان این هنرمی باشند که اگر به تلاش های خو د نیفزاییم کشورهای دیگر گوی سبقت را از ما می ربایند .
تاریخچه فرش بعد از اسلام:
مهمترین نشانه هنر اصیل قالیبافی از دوران بعد از اسلام در کتاب حدود العالم می باشد که در سال۳۷۵ ه . ق تالیف شده و مولف آن نامعلوم می باشد . در این کتاب از هنر های منطقه طبرستان (مازندران فعلی ) و گلیم سپید گوش و گلیم دیلمی

زربافت نام برده شده است . در کتاب سفرنامه ناصر خسرو که در قرون اولیه هجری به مسافرت پرداخته و از شهر های ترکیه و عراق و عربستان نیز عبور کرده هیچگونه اشاره ای به فرش و فرشبافی در مناطق مذکور نمی بینیم ولی در مناطق مختلف ایران بخصوص مشهد اشاره به انواع گستردنیها چون فرش و زیلو داشته است. به هرحال مهمترین دوره شکوفایی هنر فرش درتاریخ ایران مربوط به دوران صفویه است که در قرن های دهم و یازدهم هجری می باشد.

نبود مواد اولیه مرغوب، شکست صنعت
فرش
یک کارشناس فرش معتقد است: گرانی و عدم بهره گیری از مواد اولیه صنعت فرش را تا چند سال آینده با شکست مواجه می کند.

محمود احساندوست در گفتگو با ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران افزود:
یکی از عوامل سوء استفاده در بافت فرش گرانی مواد موغوب است که برخی از بافنده ها از استفاده نوع مرغوب مواد اولیه جلوگیری می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این امر ممکن است به صادرات فرش لطمه بزرگ وارد کند همانطور که افزایش در بازار نهان است.
به گفته وی چون نظارتی در بافت و نوع مواد اولیه فرش وجود ندارد بافنده سلیقه ای عمل میکند.
وی در ادامه به نحوه تهیه مواد اشاره کرد و افزود:

در صنایع فرش دو نوع پشم وجود دارد که یکی از آن پشم از گوسفند زنده و دیگری با آهک و گوسفند ذبح شده که این نوع پشم ممکن است بیماری زا باشد و هم دوام فرش را پائین می آورد.
احساندوست یاد آورشد: درحال حاضر بسیاری از فرشهایی که در خانه ها استفاده می شود، زود فرسوده می شود.
موزه فرش ایران

فرش گلدانی
این فرش که با گره فارسی بافته شده است تار و پودش نخی و پرزش پشمی است ابعاد آن ۶۹/۲×۷۴/۱ متر می ‌باشد و هم‌اکنون در موزه لوگانو کشور سوئیس نگهداری می ‌شود.

فرش ابریشمی‌
این فرش که از تار و پود و پرز ابریشمی تشکیل شده است با گره فارسی بافته شده است ابعاد آن ۴۴/۲×۵/۱ متر می ‌باشد محل بافت آن کاشان می‌‌باشد و در عصر صفویه بافته شده است. این فرش در موزه مونیخ نگهداری می شود.

فرش گل و حیوان‌دار
این فرش که ابعادش ۲۷/۴×۲۹/۲ متر می‌‌باشد با گره فارسی بافته شده است. تارش پشمی‌، پودش نخی و پرزش پشمی می ‌باشد و در قرن دهم بافته شده است. در موزه ناسیونال گالری واشنگتن نگهداری می‌‌شود.

فرش موج دریا
این فرش از تار و پود نخی و پرز پشمی تشکیل شده است نوع گره آن ترکی می ‌باشد و دارای ابعاد ۷۷/۶×۷۲/۳ متر می ‌باشد. علت نامگذاری آن این است که نقشه آن شبیه موج دریا می ‌باشد. نام دیگر آن فرش پرتغالی می ‌باشد چون که این فرش به سفارش پرتغال بافته شده است. محل بافت آن کرمان می‌‌باشد و در عصر صفویه بافته شده است این فرش در موزه واین نگهداری می ‌شود.

فرش شکارگاه
این فرش که از تار ابریشمی، پود نخی و پرز پشمی تشکیل شده است با گره فارسی بافته شده است. ابعاد آن ۷/۵×۶/۳ متر می ‌باشد و در قرن دهم هجری توسط غیاث‌الدین جامی بافته شده است.این فرش درموزه پولدی ‌پتزولی میلان نگهداری می شود.

فرش شکارگاه
ابعاد آن ۹۵/۶×۲۳/۳ متر می ‌باشد و به خاطر استفاده از مفتول زربفت شده طلا و نقره جزء فرشهای زربفت محسوب می ‌شود. تار و پود و پرز آن از ابریشم می‌‌باشد و با گره فارسی بافته شده است. زمان بافت این فرش قرن دهم هجری می ‌باشد.این فرش در موزه وین نگهداری می شود.
فرش ترنج و حیواندار
این فرش که در موزه میلان نگهداری می ‌شود و در هر مترمربع آن ۵۶۸۸۰۰ گره دارد. تار و پود آن ابریشمی و پرز آن پشمی است. زمینه آن از ترنج و حیوانات تشکیل شده است و از این نظر با فرش چلسی مشابهت دارد. این فرش در موزه میلان نگهداری می‌‌شود.

فرش سجاده ای
این فرش که ابعاد آن ۶۱/۱×۰۵/۱ متر می‌باشد. نوع گره آن فارسی است و در هر دسیمتر آن ۱۰۰۰۰ گره وجود دارد. تار آن از جنس پنبه قهوه‌ای رنگ و پود آن پشم طبیعی است و پرز آن پشم و زر و سیم می‌باشد. در بالای این فرش جمله بسیار زیبای «الله‌اکبر» نقش بسته است. این فرش در موزه متروپولیتین نیویورک نگهداری می‌‌شود.

فرش چلسی
این فرش که یکی از فرشهای زیبا و دلنشین و نفیس جهان است. تار و پود آن ابریشم و پرز آن پشمی است. ابعاد آن (۵۴۰×۳۶۰ سانتی متر) و گره آن از نوع متقارن است. طرح آن شامل دو ترنج کامل با کلاله‌های جانبی و دو نیم ترنج متصل به حاشیه‌ها می ‌باشد. در زمینه لاکی آن حیواناتی مثل آهو، گوزن، شیر و پلنگ مشاهده می ‌شود. این فرش هم اکنون در موزه ویکتوریاآلبرت لندن جای دارد و چون توسط یکی از تجار خیابان کینگزرود در چلسی واقع در شهر لندن خریداری شده به این نام معروف گشته است.

فرش اردبیل
فرش اردبیل (شیخ صفی)، یکی از نفیس‌ترین فرشهای موجود در جهان می ‌باشد. تار و پود آن ابریشمی و پرز آن پشمی است. ۵۲/۱۱ ‌متر طول و ۵۳۴ ‌متر عرض دارد. در سال ۹۴۶ه‍.ق بافته شده است و دارای تاریخ و امضاء می ‌باشد. نام بافنده آن همراه با یکی از ابیات شعر حافظ در قسمت بالای فرش مشاهده می ‌شود.
جز آستان توام در جهان پناهی نیست سر مرا به جز این در، حواله‌گاهی نیست
این قالی در زمان صفوی برای مقبره شیخ‌صفی‌‌الدین اردبیلی جد خاندان صفویه بافته شده است و توسط شرکت انگلیسی زیگلر از ایران خارج شده و به موزه ویکتوریاآلبرت لندن فروخته شد. در هر متر مربع آن ۵۱۷۰۰۰ گره از نوع فارسی بکار رفته است. بافت آن ۵/۳ سال طول کشیده است، طرح آن بسیار زیباست. در وسط آن ترنج زیبایی به رنگ زر‌دطلایی قرار گرفته است که شانزده کلاله دور آن را احاطه کرده است. زمینه فرش آبی ‌سیر است و تمامی آن با گلهای بسیار ظریف تزئین شده است و حاشیه توسط کتیبه‌ها و دایره های کوچک به صورت یک در میان تزئین شده است.

واژه های معمول فرش
ابزار بافت
به وسایلی که برای بافت فرش مورد استفاده قرار می ‌گیرند گفته می‌‌شود که اهم آنها عبارتند از:
پود رو ( پود نازک)
در این نوع بایستی از تعداد لاها و تاب بیشتری استفاده شود تا پود ضمن نازک بودن از استحکام لازم نیز برخوردار باشد پود نازک از بالای ضربدری عبور داده می ‌شود و پس از دور زدن چله‌های زیر و رو بر روی پود زیر به شکل زیگزاگ قرار می ‌گیرد.
پود زیر (پود ضخیم)
در این نوع پود که نخها در یک جهت تابیده می ‌شوند هر چه تعداد لاهای نخ و مقدار تاب آن کمتر باشد بهتر است پود زیر ضخیمتر می ‌باشد و از زیر ضربدری چله‌های فرش به طور مستقیم عبور داد می ‌شود.
پود
پودها نیز معمولاً از جنس پنبه می ‌باشند و به صورت افقی در بافت فرش استفاده می ‌شوند و وظیفه آن نگهداری چله‌ها در کنار یکدیگر می‌‌باشد پودها را معمولاً به جهت رویت بهتر (در لابلای چله‌ها) و رفع جمع‌شدگی رنگ می‌‌کنند که این رنگرزی نیز به دلیل مقرون به صرف بودن و آسانتر بودن بانیل صورت می‌‌پذیرد. پودها بسته به محل عبور آنها از بالا یا زیر ضربدری و یا ضخامت آنها به انواع زیر تقسیم می‌‌شوند.
سه لا گرد (سه لا سه گرد)
در مناطقی مانند کاشان و اصفهان و ; به منظور ایجاد استحکام در چله‌ها ابتدا نخهای نازک چله را در سه گروه و در جهت عقربه‌های ساعت (S) تاب می‌‌دهند سپس این سه گروه را روی هم گذاشته و به منظور باز نشدن تاب اولیه در جهت عکس عقربه‌های ساعت (Z) می‌‌تابند. بدیهی است هر چه تعداد لاها و تاب نخ بیشتر شود استحکام نخ نیز بیشتر می‌‌شود.

دار
به دستگاه قالیبافی که از چوب یا فلز تهیه شده باشد اصطلاحاً دار گفته می‌‌شود که اجزا آن عبارتند از: سردار زیردار و راست روها. دارها بسته به نحوه قرار گرفتن بر روی زمین به انوع زیر تقسیم می‌‌شوند:
الف) دارهای افقی‌:
دارهایی هستند که به موازات سطح زیمین نصب می‌‌شوند و بافنده برای بافت بایستی روی آن بنشیند لذا عوارض حادی در انحنای ستون فقرات و شکل لگن خاصره ایجاد می‌‌شود. دارهای افقی مورد استفاده در خانواده‌های کوچ‌نشین فاقد راست‌روها می‌‌باشند تا عمل نصب و حمل و نقل به سهولت انجام شود .
حاشیه
معمولاً به دو شکل باریک و پهن اطراف طرح مرکزی فرش را می‌‌پوشاند و وجود یک حاشیه پهن در میان حاشیه‌های باریک باعث می‌‌شود تا تعداد آنها فرد باشد.
زمینه
بخشی است در میان فرش که گلها و اجزا طرح بر روی آن نقش بسته‌اند و اغلب در رنگهای لاکی‌، کرم و سرمه‌ای انتخاب می‌‌شود.
ترنج
به بخش مرکزی فرش که معمولاً مدور یا بیضی شکل است ترنج گفته می‌‌شود.

سرترنج
معمولاً در ابتدا و انتهای طرح ترنج قالبی به همراه اجزا طرح کشیده می‌‌شود که اصطلاحاً به آنها سرترنج می‌‌گویند.

انواع فرش ایرانی

کد : ۱
شماره گره: ۵۰۷۵۷۰
محل بافت : تبریز
طول: ۲۱
عرض: ۱۵۷
مساحت : ۳۳
رجشمار : ۵۰
رنگآمیز : سرمه ای – کرم
نوع: لچک ترنج ماهی
مواد مصرفی : ابریشم – کرک – نخ پنبه

کد : ۲
شماره گره : ۳۵۸۰۷۴
محل بافت : ایلام
طول: ۲۰۹
عرض : ۱۴۲
مساحت : ۲۹۶
رجشمار : ۵۰
رنگآمیز : لاکی – سرمه ای
نوع: لچک ترنج
نخ مصرفی : ابریشم – کرک – نخ پنبه

کد : ۳
شماره گره : ۵۰۷۶۴۶
محل بافت : تبریز
طول: ۲۱۷
عرض : ۱۵۳
مساحت : ۳۳۲
رجشمار : ۵۰
رنگامیز : کرم – مسی
نوع: لچک ترنج ماهی
نخ مصرفی : ابریشم – کرک – نخ پنبه

کد : ۴
شماره گره : ۳۵۸۲۶۲
محل بافت : تبریز
طول: ۲۰۱
عرض : ۱۴۸
مساحت : ۲۹۷
رجشمار : ۵۰
رنگآمیز : کرم – پیازی
طرح نوع: گلم مهر
نخ مصرفی : ابریشم – کرک – نخ پنبه

کد : ۵
شماره گره : ۵۰۷۶۵۶
محل بافت : تبریز
طول: ۲۱۰
عرض: ۱۵

مساحت : ۳۱۵
رجشمار : ۵۰
رنگآمیز : کرم – بژ

نوع: لچک ترنج ماهی
نخ مصرفی : ابریشم – کرک – نخ

انتقادات بافندگان فرش
نبود مواد اولیه مرغوب، شکست صنعت فرش:
یک کارشناس فرش معتقد است: گرانی و عدم بهره گیری از مواد اولیه صنعت فرش را تا چند سال آینده با شکست مواجه می کند.

محمود احساندوست در گفتگو با ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران افزود:
یکی از عوامل سوء استفاده در بافت فرش گرانی مواد موغوب است که برخی از بافنده ها از استفاده نوع مرغوب مواد اولیه جلوگیری می کنند.

وی خاطر نشان کرد: این امر ممکن است به صادرات فرش لطمه بزرگ وارد کند همانطور که افزایش در بازار نهان است.
به گفته وی چون نظارتی در بافت و نوع مواد اولیه فرش وجود ندارد بافنده سلیقه ای عمل میکند.
وی در ادامه به نحوه تهیه مواد اشاره کرد و افزود:

در صنایع فرش دو نوع پشم وجود دارد که یکی از آن پشم از گوسفند زنده و دیگری با آهک و گوسفند ذبح شده که این نوع پشم ممکن است بیماری زا باشد و هم دوام فرش را پائین می آورد.
احساندوست یاد آورشد: درحال حاضر بسیاری از فرشهایی که در خانه ها استفاده می شود، زود فرسوده می شود.
عضو هیأت مدیره شرکت هنر عشایر:برگزاری نمایشگاه فرش بی فایده است:

عضو هیأت مدیره شرکت هنر عشایر گفت: برگزاری نمایشگاه فرش بدون تبلیغات و اطلاع رسانی بی فایده است.
علیرضا لطفی درگفتگو با ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه بزرگ فرش دستباف ایران افزود:
در کشورهای خارجی دو ماه قبل از برگزاری نمایشگاه تبلیغات گسترده صورت می گیرد و این امر سبب می شود تا افراد و یا تجار برنامه ریزی صحیحی برای شرکت در این نمایشگاه داشته باشند اما در ایران به دلیل بی نظمی این امر محقق نمی شود.
وی خاطر نشان کرد: مسئولان باید بدانند که برگزاری نمایشگاه سودی برای تجار فرش درغرفه ها ندارد و فقط هزینه متحمل آنها می کند.

لطفی در ادامه صحبتهای خود نقش شناسائی فرش را ضروری دانست و گفت:
برخی از افراد فرش را به عنوان ظرف یکبار مصرف می شناسد در صورتی که اشتباه است بنابراین مسئولین دست اندرکار باید برنامه ریزی را در خصوص چاپ بروشور جهت شناسائی بهتر مردم انجام دهد.
وی یاد آور شد: موادی که در فرش بکار می رود معلوم نیست که این امر تاجر را در ابهام قرار میدهد.
لطفی در ادامه صحبتهای خود به طرحهای گبه و گلیم و زیبائیها ی آن اشاره کرد و گفت:
متاسفانه این نوع صنایع خریدار خاصی دارد و مدتها باید صبر کرد تا خریدار آن پیدا شود.
وی به وضعیت بافنده های این نوع صنایع اشاره کرد و افزود: درحال حاضر بسیاری از بافنده های گبه و گلیم به دلیل مزد پائین از این حرفه کناره گیری کردند که دولت باید تمهیداتی را در این خصوص انجام دهد.

تابلو فرش در صنعت فرش ایران جایگاه خود را
ندارد
جایگاه تابلو فرش در صنعت فرش ایران نادیده گرفته می شود.
ابراهیم اعظمی _ بافنده تابلوفرش در گفت وگو با ستاد خبری چهاردهمین نمایشگاه فرش دسباف ایران نبود مواد اولیه را از عمده مشکلات بافندگان دانست و افزود : مواد اولیه مورد نیاز تابلو فرش تولید ویا وارد نمی شود درعین حال قیمت ابریشم نیز افزایش یافته است .
وی خاطر نشان کرد : متأسفانه به تابلو فرش اهمیت چندانی داده نمی شود وهمه به فکر صادرات وسود جویی هستند.
وی در رابطه با رنگهای شیمیایی اظهار داشت : درحال حاضر بافندگان برای کاهش هزینه ها از رنگهای شیمیایی استفاده می کنند که این امر باعث کاهش کیفیت وبی ثباتی رنگ قالی
می شود .
وی درپاسخ به این سؤال که دلیل عدم تولید رنگ در ایران چیست گفت : در حال حاضر رنگهای خوبی از آلمان وارد می شود که در بازار ما موجود نیست و همین باعث افت تولید
شده است.وی افزود : این درحالی است که برای تولید کنندگانی که بهترین کار را تولید
می کنند قیمت مواد مطرح نیست .

اعظمی خاطر نشان کرد : اخیراً دولت واردات را از سه کشور روسیه آذربایجان وآلمان ممنوع کرده است ودر این صورت مواد اولیه نامرغوب در اختیار تولید کننده قرار می گیرد .

وی اظهار داشت :توجه مسئولین نسبت به این امر می تواند رشد صنعت فرش وتابلو فرش را به همراه داشته باشد .
به گفته وی طراحی کامپیوتری رغبت اکثر بافندگان را به طراحی دستی کاهش وورود افراد غیر حرفه ای را افزایش داده است حال آنکه تابلو فرش هنری است که هرکس توانایی خلق آنرا ندارد .
وی یادآور شد: کپی برداری از تابلو فرشهای اصیل شناسایی تجار و مردم را ضعیف کرده واین امر سبب شده تا نسبت به هنر واقعی بی اطمینانی پدید آید .

اعظمی اظهار داشت : صادرات مرحله آخر است ولی به اعتقاد برخی از تجار صادرات که دردررده اول قرار دارند که این اشتباه است چرا که تهیه مواد اولیه مرغوب _ طراحی صحیح _ نوع بافت ودقت از مراحل مهم تولید فرش است و فرش را برای صادرات آماده می کند .
وی در پایان دلیل افزایش تابلو فرشها را ممنوع بودن واردات دانست وگفت : متأسفانه که تابلو فرش جایگاهی در صنعت فرش ایران ندارد .

سخنرانی مهندس میرحسین موسوی در مورد مرحوم عالی نسب
در مراسم بزرگداشت مرحوم عالی ‌نسب که در چند سال پیش در دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران با ابتکار موسسه توسعه و تحقیقات علوم انسانی برگزار شد ایشان در پیامی به آن بزرگداشت نوشته بودند”عدالت بزرگترین و عالی‌ترین و متکامل‌ترین هدیه خداوند به هستی و شریعت وجامع‌ترین ناموس خلقت است“.

اگر به این عبارت دقت شود دیده خواهد شد که عدالت در جامعه و یا خلقت و یا در اقتصاد به نظر ایشان جنبه اعتباری و یا قراردادی ندارد, بلکه بحث ایشان از عدالت هستی شناخت است.

مجموعه رفتار و نظریات مرحوم عالی نسب را باید با در نظر گرفتن مسئله مهم بالا مورد بررسی و دقت قرارداد و راه ایشان درست در این نقطه از بسیاری راههای دیگر که براساس نگاههای قرارداد گرایانه و نفع طلبانه تنظیم شده‌اند جدا می‌شود حتی عدالت به نظر ایشان مثابه انصاف نیست که انسان‌ها در رفتار منطقی خودشان در یک وضعیت خاص ویژه در مورد آن اجماع کنند بلکه این عدالت اساس هستی و اساس جامعه‌است. این همان تفاوت نگاه یک مومن شیعی با نحله‌های دیگر فکری در جهان اسلام و دنیاست.

ایشان به جوانان توصیه می ‌کند ”هرگز از بسط عدالت و محو استعضعاف و محرومیت، ساختن ایرانی آباد و توسعه یافته دست برندارند و این امر عظیم را تنها برای رضای خدا وظیفه خود بدانند باز در اینجا موارد مختلف هست شما اگر دقت کنید جامع‌ترین و بنیادی ‌ترین ارزش‌های انقلاب اسلامی که بر این اساس شکل گرفت را در خودش جای‌ داده است به اضافه اینکه

روی آخرین جمله ایشان که می ‌گوید ”این امر عظیم را فقط برای رضای خدا بداند“ می‌‌خواهم تاکید کنم. ایشان با این جمله در حقیقت بنیادی ر‌ترین ارزشی‌ که باعث می‌شود یک حکومت را یک نظام اسلامی دانست، مطرح می‌‌کند. در عین حال د

رمجموع از این جمله می ‌توان فهمید که او به عنوان یک مومن به همه اهداف و آرمانهای انقلاب اسلامی موقعی این ایمان را کارساز می ‌داند که همراه با یک نگاه مترقی ، پیشرو در جهت رفع فقر و استضعاف، در جهت آبادانی و سرافرازی کشور، به کار گرفته شود. خود این جمله نشاندهنده عشق عمیقی است که مرحوم عالی ‌نسب به ایران و سرنوشت ایران داشته است و ما بارها از ایشان شنیدیم که سرنوشت ایران فقر نیست و به طور مداوم با ارقام و شاخص‌های متعدد و تحلیل‌های گوناگون به ما می ‌گفت که این کشور زمینه پیشرفت و ترقی وسیعی دارد و سرنوشتش این نیست که در آن فقر و استضعاف باشد.

اگر دوستان توجه کنند بر خی از شخصیت‌ها در انقلاب اسلامی هستند که ایده‌ها و افکار آنها یک رابطه همانی با طرحهای انقلاب دارد و ما برای توضیح انقلاب باید افکار و رویه این افراد را بررسی و شناسائی کنیم البته اینگونه افراد بسیار کم و معدود هستند. بسیارند شخصیت‌هایی که برای توضیح شخصیت آنها باید به انقلاب رجوع کنیم ولی برخی از اشخاص هستند که برای شناختن انقلاب باید به آنها رجوع کرد و آقای عالی ‌نسب از این گروه اندک است. شناخت ایشان موجب شناخت بسیاری از وجوه انقلاب اسلامی می ‌شود.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.