مقاله نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
12 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان :

نقش حسابرسی عملکرد مدیریت در پیشبرد اهداف سازمان

چکیده
امروزه در محیطهای اقتصادی که دارای نظام‌های متعدد و ابعاد گوناگون است مدیریت سازمانی تاکید فزاینده‌ای بر ارزیابی صرفه اقتصادی ، کارایی و اثربخشی عملیات سازمانی دارد به همین دلیل حسابرسی عملکرد مدیریت نقش مهمی در پیشبرد اهداف سازمان داردی عملیات تحت کنترل مدیریت و گزارش نتایج همراه با توجیه‌ها برای بهبود عملیات برای افراد ذینفع. حسابرسی عملکرد شامل دو نوع حسابرسی مدیریت و حسابرسی برنامه است. حسابرسی عملکرد مدیریت شامل ۳ بخش استاندارد‌های عمومی ، استانداردهای اجرایی عملیات و استاندارد گزارشگری است. هدف‌های کلی حسابرسی عملکرد مدیریت ارزیابی عملکرد ، شناسایی فرصت‌های بهبود عملیات و ارائه پیشنهاد‌هایی برای بهبود عملیات می باشد. هر هدف حسابرسی عملکرد شامل سه جزء اصلی است
۱) ضوابط
۲) علل
۳) آثار

مقدمه :
مدیران در هر سطح و مقطع از زمان نیاز به اطلاعات جه

ت تصمیم گیری ، کنترل و برنامه‌ریزی عملیات و فعالیت‌های سازمان خواهند داشت و در عصر فعلی که عصر ارتباطات و مبادله ی اطلاعات نام گرفته است این نیاز بیش از گذشته افزایش یافته است.
تشکیل شرکت‌های سهامی و مشارکت تعداد به نسبت زیاد سرمایه گذاران در بازار سرمایه ، تحولاتی را در مناسبات سهامداران و مدیران حرفه‌ای اینگونه شرکت‌ها ایجاد و عملاً مالکیت را از مدیریت جدا کرده است. به موازات ایجاد این تحول با اهمیت ، وظایف حسابرسان نیز توسعه یافته و تهیه و ارائه گزارش‌هایی لازم شده است که بتواند سهامداران را از چگونگی اداره سرمایه‌هایشان ، ارزیابی عملکرد و سنجش کارآیی و اثربخشی مدیران منتخب آگاه کند.
مدیریت را دانش به کارگیری موثر و کارآمد منابع برای دستیابی به اهداف سازمان تعریف می‌کنند و این منابع معولاً شامل سرمایه ، نیروی کار و منابعی است که در اختیارشان قرار دارد.
مدیران باید عملیات سازمان را در جهت رسیدن به حداکثر منافع برنامه ریزی ، سازماندهی و کنترل کنند در دنیای امروز مدیران مسئول و پیشتاز همواره تلاش می‌کنند از نظارت دقیق و ارزیابی عینی بر وظایف خود اطمینان لازم را به دست آورند تا در برابر موضوع‌های پیش روی خود نیرومند و مسلط باقی بمانند و کارهای خود را درست و به موقع انجام دهند. بنابراین آنان هیچگاه نباید در بهره‌گیری از خدمات کارشناسان و متخصصان خارج از سازمان خود

برای تعیین مشکلات و ارائه راه‌حل آن تردید داشته باشد تا سازمان خود برای تعیین مشکلات و ارائه راه حل آن تردید داشته باشد تا با استفاده از این خدمات به موفقیت‌های روز‌افزون‌تری دست یابند.
در سال‌های اخیر کانون توجه و دامنه بسیاری از حسابرسی‌ها در بخش عمومی و خصوصی دستخوش دگرگونی‌هایی شده است و از آنجا صورت‌های مالی به تنهایی پاسخگوی نیازهای اطلاعاتی مدیریت نیست. مدیران در بخش خصوصی و دولتی به دنبال کسب اطلاعات بیشتر به منظور ارزیابی و قضاوت در مورد کیفیت عملیات و پشرفتهای عملیاتی هستندو در نتیجه ایجاد چنین زمینه‌هایی نیاز به ضرورت وجود فن حسابرسی عملکرد برای ارزیابی اثربخشی ، کارآیی و صرفه اقتصادی عملیات به نحو چشمگیری افزایش یافته است.

تاریخچه
از شروع کار حسابرسی در جوامع بشری ، اطلاعات دقیقی در دست نیست. اما شواهدی موجود است که نشان می دهد حتی در تمدن‌های اولیه نیز نوعی بررسی و تهیه گزارش در مورد مسئولیت یک شخص یا یک گروه در مقابل دیگران وجود داشته است. اما حسابرسی امروزین ، به نحو قابل ملاحظه ای با حسابرسی های انجام شده در تمدن‌های باستانی یا حتی با حسابرسی‌های اوایل قرن بیستم تفاوت دارد. در گذشته منظور از رسیدگی به حساب‌ها ، کشف تقلب و گواهی صحت سوابق و مدارک حسابداری بوده است در حالی که امروزه ، منظور اصلی ، اظهار نظر درباره مطلوبیت صورتهای مالی م

ی‌باشد. به همین ترتیب ، در گذشته ، منظور از حسابرسی عملکرد مدیریت ، حصول اطمینان از رعایت قوانین ، خط مشی ها و مقررات بوده است در حالی که امروزه ، منظور اصلی ، بهبود عملکرد مدیریت و تعیین این است که آیا یک واحد تجاری ، یک ارگان دولتی یا یکی برنامه ، توام با کارآئی ، توجیه اقتصادی یا اثربخشی اداره یا ا

جرا شده است یا خیر.
حسابرسی عملکرد را می‌توان برای کلید انواع فعالیت های مدیریت مانند برنامه ریزی ، فروش و بازاریابی ، تولید و تحقیق و توسعه ، انبارداری ، امور پرسنلی و حسابداری مورد استفاده قرار داد. حسابرسی عملکرد همچنین می توانند در ارتباط با انواع برنامه ها ، اعم از تجاری و غیر‌تجاری ، مورد استفاده قرار گیرد.

تعاریف :
حسابرسی عملیات :
عبارتست از حسابرسی فعالیت‌های غیر از رسیدگی به صورت های مالی حسابرسی عملیاتی بیشتر با کارآیی و توجیه اقتصادی عملیات مدیریت ارتباط دارد و اثربخشی برنامه‌های اجرا شده توسط مدیریت را مورد توجه قرار نمی دهد. در حال حاضر حسابرسی مدیریت مترادف با حسابرسی عملیاتی به عملیاتی به کار برده می شود.
به عبارت دیگر ، حسابرسی عملیاتی مصداق بارزی از خدمات مشاوره مدیریت است که می تواند برخی ویژگی‌های حسابرسی صورت‌های مالی نیز داشته باشد.
این حسابرسی در برگیرنده بررسی سیستماتیک فعالیت‌های یک سازمان یا بخش مشخص از آن در دستیابی به هدف‌های مشخص می‌باشد.

حسابرسی عملکرد:
عبارتست از فرآیند سیستماتیک ارزیابی صرفه اقتصادی کارآیی و اثر بخشی عملیات تحت کنترل مدیریت و گزارش نتایج همراه با توجیه‌های برای بهبود عملیات به افراد ذیصلاح و ذینفع.
تعریف سه مؤلفه ی حسابرسی عملکرد:
کارآیی: حداکثر ستانده با میزان نهاده ثابت یا ستانده ثابت با حداقل نهاده ممکن (مصرف خوب )
اثربخشی : مقایسه نتایج مورد نظر و نتایج واقعی پروژه‌ها ، برنامه‌هاو یا سایر فعالیت‌ها (مصرف هوشمندانه)
صرفه اقتصادی :حداقل کردن بهای تمام شده منابع مورد

نیاز یا مصرفی با توجه به کیفیت مورد نظر( مصرف توجیه اقتصادی)

حسابرسی عملکرد مدیریت :
عبارتست از برنامه‌ریزی برای گردآوری و ارزیابی اطلاعات م

ربوط و کافی و همچنین شواهد قابل اطمینان توسط حسابرس مستقل در ارتباط با این هدف حسابرسی که آیا مدیریت یا کارکنان واحد مورد رسیدگی ، اصول و استاندارد‌های مناسب را در ارتباط با حسابداری ، مدیریت و عملیات به منظور به کارگیری منابع واحد تجاری توأم با کارآیی ، توجیه اقتصادی یا اثربخشی اعمال کرده‌اند یا خیر. و اظهار نظر یا نتیجه گیری و گزارش به شخص ثابت ، با توجه به شواهد به دست آمده در ارتباط با هدف حسابرسی.
حسابرسی عملکرد مدیریت به دو نوع تقسیم می شود
۱) حسابرسی مدیریت
۲) حسابرسی برنامه
حسابرسی مدیریت : مدیریت از دیدگاه حسابرسی مدیریت شامل کلیه عملیات داخلی واحدی است که در مقابل رده بالاتر مسئولیت دارد. حسابرسی مدیریت به منظور تعیین بهترین نحوه استفاده از نیروی انسانی ، مواد و کالا ، ماشین‌الات و تجهیزات و اطلاعات واحد مورد رسیدگی انجام می‌گیرد.
مدیریت در حوزه مسئولیت خود برای کلیه فعالیت ها از جمله صورت‌های مالی باید استاندارد‌های عملیاتی پذیرفته شده را برای به کارگیری مطلوب منابع تعیین و اجرا کند . اما در وظیفه حسابرسی مدیریت قالباً حسابرسی استاندارد‌های مطلوب را تعیین می‌کند تا شواهد قابل اطمینان را در ارتباط با هدف حسابرسی گردآوری نماید حسابرسی مسئولیت دارد به اشخاص ثالث اطلاع دهد که مدیریت اعمال شده و عملیات مورد ارزیابی با کارآیی و توجیه اقتصادی انجام شده است یا خیر.
حسابرسی برنامه:
در هر واحد تجاری و یا صنعتی ، برنامه با نتایج نهایی مورد نظر آن واحد ارتباط دارد. نتایج نهایی که قالباً هدف ها یا نتایج مورد انتظار نیز نامیده می شود مبنای

تعیین جهتی است که واحد تجاری برای توسعه روش های

یک محصول یا ارائه یک خدمت ارائه می‌کند. چنانچه واحد تجاری بخواهد با اثربخشی به هدف های برنامه دستیابی پیدا کند لازم است که قبل از اقدام به به تعیین و توسعه فرآیند تولید ، از نتایج قابل انتظار آگاه باشد. حسابرسی برنامه از حسابرسی مدیریت متمایز است و استفاده اثربخش واحد تجاری را از منابع تحت کنترل آن به منظور دستیابی به نتایج مورد انتظار ارزیابی و گزارش می‌کند.
حسابرسی برنامه عبارت است از برنامه‌ریزی برای گردآوری و ارزیابی اطلاعات مربوط و کافی و هم چنین شواهد قابل اطمینان که توسط حسابرسی مستقل در ارتباط با این هدف حسابرسی که آیا مدیریت ، کارکنان واحد مورد رسیدگی یا نمایندگان آنان ، استانداردهای مناسبی را برای دست‌یابی به نتایج مورد انتظار مقامات بالاتر ، به طور اثربخش اعمال کرده اند یا خیر و اظهار نظر یا نتیجه‌گیری و گزارش به شخص ثالث ، با توجه به شواهد به دست آمده در ارتباط با هدف حسابرسی و با در نظر گرفتن موراد زیر :
الف – ارائه شواهد کافی در گزارش به منظور قانع کردن مقام بالاتر نسبت به صحت نتیجه گیری ها
ب- ارائه پیشنهاد برای بهبود اثربخشی برنامه ، در صورت امکان

حسابرسی عملکرد
اصطلاح حسابرسی عملکرد ( performance auditing) با حسابرسی عملیاتی معمولاً به منظور ایجاد تفاوت بین حسابرسی صورت های مالی جهت اظهار نظر‌های حرفه ای برای آن و حسابرسی که جوانب انتخاب شده یک سازمان را خارج از محدوده حساب‌ها رسیدگی کند به کار می رود.
هدف از این حسابرسی ابتدا تعیین فرصت‌هایی برای کارایی و صرفه اقتصادی بیشتر و بهبود اثربخش در عملیات بوده که این اهداف آن‌ها است.
حسابرسی صورتهای مالی درگیر مواردی است که منتهی به اظهار نظر درباره‌ صورت‌های مالی می‌گردد و آنچه که حسابرسی عملیاتی نامیده می‌شود با هدف کارآیی صرفه اقتصادی ، اثربخشی بیشتر و رسیدن به نتایج سودآور اجرا می شود.
تفاوت عمده‌ای در رویکرد‌های عملیاتی موجود در حسابرسی صورت‌های مالی و حسابرسی مدیریت با عملیاتی وجود ندارد. چهار مرحله زیر در هر نوع حسابرسی اجرا می شود :
۱- بررسی اولیه فعالیت‌ها جهت به دست آوردن پیشینه لازم و ضروری
۲- ارزیابی مسئولیت‌های مرتبط با فعالیت‌ در جهت اطمینان و از اختیارات مجاز و محدودیت‌های عملی مرتبط

۳- مطالعه و آشنایی با خط مشی‌های برقرار شده توسط مدیریت از طریق رسیدگی اثربخشی روش‌های عملیاتی و اداری و مشخص ساختن مناطق مشکل آفرین و ضعیف
۴- گزارش نتایج حسابرسی و پیگیری جهت اعمال یافته ها و پیشنهادات.
حسابرسی عملکرد بر نحوه به کارگیری منابع سازمان متمرکز است و به سیستم‌های اطلاعاتی و دورن سازمانی و دستور‌العمل‌ها می پردازد و بیشتر به صورت مشاور عمل می‌کند.

استانداردها
استانداردهای حسابرسی عملکرد شامل سه بخش استانداردهای عمومی ، استانداردهای اجرای عملیات ، استاندادرهای گزارشگری است.
الف ) استانداردهای عمومی
سوای استانداردهای اجرای عملیات و گزارشگری به طور مشترک برای حسابرسی صورت‌های مالی و حسابرسی عملکرد وضع گردیده است. این استانداردها عبارتند از :
شرایط کارکنان موسسه حسابرسی ، استقلال موسسه حسابرسی و حسابرسان ، مراقبت‌های تخصصی و حرفه‌ای و برقراری کنترل کیفیت.
این استانداردها در کلیه موسسات حسابرسی ، اعم از دولتی و غیر دولتی که حسابرسی برنامه ها ، فعالیت ها و وظایف دستگاه‌های دولتی ، سازمان‌های غیر انتفاعی و . . . را به عهده دارند ، کاربرد دارد.
ب) استاندارد‌های اجرای عملیات :
۱- برنامه ریزی : عملیات حسابرسی باید به حد کافی برنامه ریزی شود. برنامه حسابرسی باید در کلیه مراحل حسابرسی اجرا گردد. اهداف حسابرسی ، حوزه عمل حسابرسی و متدلوژی حسابرسی هیچ‌کدام جدا از هم نیستند. لذا حسابرسان ناگذیرند این سه عنصر را همزمان برنامه ریزی و طراحی کنند.
۲- سرپرستی : کارکنان به طور صحیحی سرپرستی شوند. به منظور تعیین اینکه آیا اهداف حسابرسی در جریان اجراست ، سرپرستی مستقیم حسابرسان و سایر اشخاصی که ( مشاوران ، کارشناسان و امثالهم ) به امر حسابرسی می‌پردازند الزامی است. اصول سرپرستی ایجاب می‌کند برای کارکنان آموزش لازم ترتیب داده شود.

۳- رعایت قانون و مقررات : هرگاه رعایت قوانین و مقررات برای تامین اهداف حسابرسی ضرورت داشته باشد حسابرسان باید در موورد رعایت قوانین و مقررات به نحوی برنامه ریزی کنند تا اطمینان معقولی از کشف موارد خلاف فراهم شود. در کلیه مراحل اجرای حسابرسی ، حسابرسان باید نسبت به حالات و رویکرد‌هایی که می‌تواند دال بر اعمال خلاف قانون یا تخطی از قوانین و مقررات باشد ، هوشیار باشند.
۴- کنترل‌های مدیریتی : حسابرسان باید درکی از کنترل های مدیریتی که به موضوع حسابرسی مربوط می شود ، به دست آورند. هنگامی که کنترل‌های مدیریت در اهداف حسابرسی مهم هستند ، حسابرسان باید مدارک کافی به منظور پشتیبانی از قضاوت‌هایشان در مورد کنترل‌ها ، کسب کنند.
۵- مدارک : دستیابی به مدارک مربوط ، قابل اطمینان و کافی مبنای معقولی در جهت یافته‌ها و نتیجه‌گیری‌های حسابرسان را فراهم می‌کند. کار حسابرسان باید در فرم کاربرگ‌ها ثبت و نگهداری شود. کاربرگ‌ها باید حاوی اطلاعات کافی باشند تا یک حسابرس مجرب بتواند بدون برقراری ارتباط با حسابرس قبلی از مدارکی که قضاوت ها و نتیجه‌گیری‌های در خور اهمیت حسابرسان را به اثبات می‌رساند ، پشتیبانی کند.
ج) استاندارد‌های گزارشگری :
۱- گزارش مکتوب : گزارش حسابرسی باید به طور کتبی تهیه و نتایج هر رسیدگی به آن منتقل شود.
گزارش حسابرسی به منظور تامین مقاصد زیر به صورت کتبی تهیه می شود :
– انتقال نتایج حسابرسی به مسئولان کلیه سطوح
– نتایج حسابرسی کمتر دز مظان سوء تفاهم قرار می‌گیرد.
– نتایج حسابرسی در معرض بازرسی همگانی قرار می‌گیرد.
– تسهیل پیگیری
۲- ارائه به موقع گزارش : گزارش حسابرسی باید به طریق م

قتضی منتشر شود تا اطلاعات لازم برای استفاده به موقع در

اختیار مقامات اداری و اشخاص ثالث دینفع قرار گیرد ، گزارش ولو اینکه با نهایت دقت تهیه شده باشد ، ولی به موقع در اختیار تصمیم گیرندگان قرار نگیرد ، از ار

زش لازم برخوردار نخواهد بود. بنابراین ، حسابرسان باید برای انتشار به موقع گزارش حسابرسی ، برنامه‌ریزی لازم را معمول دارند.
۳- محتوای گزارش : در گزارش حسابرسی باید اهداف ، حوزه عمل و متدولوژی حسابرسی بیان شود.
۴- ارائه گزارش : گزارش باید کامل دقیق ، قابل اثبات ، قانع کننده و تا آنجا که موضوع اجازه می دهد شفاف و مختصر باشد.
۵- توزیع گزارش : گزارش کتبی حسابرسی باید توسط موسسه حسابرسی به مقامات مسئول سازمان تحت رسیدگی مراجع ذیصلاح سازمان هایی که خواستار انجام حسابرسی بوده اند ، یا ترتیب اجرای آن را داده‌اند از جمله سازمان هایی که وجوهی به سازمان تحت رسیدگی پرداخت کرده اند ، تسلیم شود ، مگر آنکه منع قانونی و یا ملاحضات دیگری وجود داشته باشد.

اصول حسابرسی عملکرد
حسابرسی عملکرد شامل اصول زیر است :
۱- حسابرسی عملکرد باید به عنوان جریانی کاملاً مستقل و بی طرفانه تلقی گردد.
۲- حسابرسی عملکرد ابزاری است در اختیار مدیرت برای شناخت مشکلات و رفع تنگناها و نگاهی عیب‌جویانه و انتقادی ندارد.
حسابرسی عملکرد انتقاد از عملیات جاری نیست بلکه هدف بررسی عملیات از طریق همکاری با مدیریت و کارکنان ، و تدوین برنامه‌ای برای پیشرفت عملیات است. موثرترین راه دستیابی به این امر ، همکاری با کارکنان صاحبکار در حوزه‌هایی است که آنان شناخت لازم را از نقاط ضعف دارند و در عین حال مایل به همکاری نیز هستند. مفهوم حسابرسی عملکرد باید به عنوان یک برنامه داخلی بازنگری و در جهت اقتصادی و کارا کردن عملیات سازمان در نظر گرفته شود تا نتایج فزاینده‌ای را در پی داشته باشد.
۳- ارزشیابی عملکرد در ارتباط با مجموعه امکانات و عوامل محدود کننده فعالیت‌ها مورد نظر قرار می‌دهد.
۴- در حسابرسی عملکرد باید با مسایل مسئولانه و متعهدانه برخورد کرد.
۵- در انجام حسابرسی عملکرد طرز فکر مدیریت دخالت داده می‌شود.
۶- حسابرسی عملکرد توسط افراد متخصص و آگاه به وضعیت م

ورد رسیدگی انجام می‌شود.
پیشرفت و موفقیت در دستیابی به مزایای حسابرسی عملکرد تا حد زیادی به مهارتهای حسابرسان و طرز فکر مدیریت نسبت به آنان بستگی دارد.
حسابرسانی که مامور انجام چنین مسئولیتی می شوند باید توانائیهای لازم را در زمینه حسابرسی مالی ،مدیریت و محیطهای عملیاتی داشته باشد.

ویژگی‌های یک حسابرس خوب در این زمینه عبارتست از
کنجکاوی ، توانایی تجزیه و تحلیل ، توانایی متقاعد سازی ، قضاوت خوب حرفه‌ای آگاهی متعارف ، بی‌طرفی ، مهارت برقراری ارتباط ، استقلال ، اعتماد به نفس ، علاوه بر ویژگی‌های بیان شده ، توانایی مشخص کردن نارسائی‌های عملیاتی ، توانایی مشخص کردن نواحی بحرانی و مشکل آفرین ، خلاقیت در تکمیل مجموعه‌ای از تکنیک‌ها و مهارت انتقال نتایج حاصل از حسابرسی از دیگر خصوصیات حسابرسی عملکرد است.

اهداف
هدف‌های کلی حسابرسی عملیاتی می‌تواند
الف ) ارزیابی عملکرد.
ب ) شناسایی فرصت‌های بهبود عملیات
ج) ارائه پیشنهاد‌هایی برای بهبود عملیات یا لزوم انجام بررسی‌ها و اقدامات بیشتر باشد.
– ارزیابی عملکرد : هر حسابرسی عملیاتی شامل ارزیابی عملکرد یک واحد می‌باشد. ارزیابی عملکرد عبارتست از مقایسه شیوه انجام فعالیت‌های سازمان با
۱) هدف‌های تدئین شده توسط مدیریت یا طرف قرارداد ، مانند سیاست های سازمانی استانداردها و هدفهای کمی
۲) سایر معیارهای اندازه‌گیری مناسب
– شناسایی فرصتهای بهبود عملیات : منظور از بهبود عملیات ، به طور کلی عبارت از افزایش رعایت صرفه‌های اقتصادی ، کارآیی یا اثربخشی و یا ترکیبی از این عوامل است. حسابرس عملیاتی فرصت های مشخص برای بهبود را از طریق تجزیه و تحلیل مصاحبه ها با افراد ( اعم از درون و برون سازمانی ) ، مشاهده عملیات ، بررسی گزارشهای جاری و گذشته ، بررسی معاملات ، مقایسه با استانداردهای صنعت ، بکارگیری قضاوت حرفه ای بر اساس تجربه یا سایر ابزارهای مناسب شناسایی می کند.
– پیشنهاد‌هایی برای بهبود عملیات یا لزوم انجام بررسی ها و اقدامات بیشتر : نوع و ماهیت و دامنه پیشنهادهای ارائه شده در جریان حسابرسی عملیاتی بسیار متفاوت است. در اغلب موارد ، حسابرس ممکن است پیشنهادهای ویژه ای را ارائه کند. در سایر موارد ممکن است بررسی های بیشتری ( نه در محدوده پیش بینی شده در قرارداد) ضرورت یابد.
که در این صورت حسابرس ممکن است دلیل نیاز به انجام بررس

ی‌ها و اقدامات بیشتری را در زمینه‌ای ویژه‌بیان کند.

هر هدف حسابرسی عملکرد مدیریت سه جزء اصلی دارد
۱) ضوابط
۲) علل
۳) آثار
ضوابط عبارت است از سنجش اعمال واقعی در مقایسه با استانداردهای مناسب یا به عبارت دیگر سنجش علل در مقایسه با ضوابط است.
اغلب حسابرسی‌های عملکرد ، علاوه بر هدف‌های اولیه، هدف‌های فرعی نیز دارند هرف‌های فرعی عبارت است از تجزیه هدف‌ اولیه به بخش های جداگانه حسابرسی که هر یک از این بخشها نیز به نوبه خود شامل سه جزء اصلی هدف اولیه می باشد.

نتیجه‌گیری
رسیدن به عملیات کارا و اثربخش ، مسئولیت اصلی مدیریت و در کلیه ساختار سیستم مدیریت کارا و اثربخش ، مسئولیت اصلی مدیریت است و در کلیه ساختار سیستم مدیریت سازمان ، عملیات و کنترل مدیریت باید در راستای رسیدن به این هدف طراحی گردد. حسابرسی عملکرد مدیریت ، مصداق بارزی از خدمات مشاوره مدیریت است که ممکن است برخی از ویژگی‌های حسابرسی صورت های مالی را داشته باشد. این نوع حسابرسی در برگیرنده بررسی روشمند فعالیت‌های یک سازمان یا بخش مشخص از آن در دستیابی به اهداف مشخص است. اهداف کلی حسابرسی عملکرد
الف ) ارزیابی عملکرد در مقایسه با اهداف تعیین شده به وسیله مدیریت

یا سایر معیارهای سنجش مناسب
ب) شناسایی فرصت های بهبود عملیات از نظر صرفه اقتصادی و کارایی و اثربخشی
ج) ارائه پیشنهاد برای بهبود عملیات یا انجام اقدامات و رسیدگی ه

ای بیشتر است. بررسی و آزمون کنترل‌های مدیریت نیز به عنوان یکی از مراحل اجرای حسابرس عملکرد است که هدف اصلی آن تعیین هدف قطعی حسابرسی و نیز قابلیت اتکاء مدارک و شواهد داخلی واحد است.

منابع و مأخذ
۱) موسی رمضانی ، حمیدرضا . امی ، عزت‌ا; . حسابداری مدیریت ، ۱۳۷۵
۲) شباهنگ ، رضا ، حسابرسی عملکرد مدیریت . مرکز تحقیقات تخصصی حسابداری و حسابرسی سازمان حسابرسی ، ۱۳۷۳
۳) صنار ، محمد جواد . حسابرسی عملیاتی . کمیته حسابرسی عملیاتی سازمان حسابرسی ، ۱۳۷۶
۴) حسینی عراقی ، حسین . حسابرسی دولتی . تهران : دانشکده امور اقتصادی ، ۱۳۷۸
۵) رایدر ، هری آر . راهنمای جامع حسابرسی عملیاتی . برگردان از محمد مهیمنی و محمد عبداله پور ، تهران : سازمان حسابرسی ، ۱۳۸۰
۶) کثیری ، حسین . نگرشی بر حسابرسی عملکرد مدیریت در ایرلند و ارتباط آن با نظام کنترلی . مجموعه مقالات حسابرس ، شماره ۴( تابستان ۱۳۷۵):۵۹-۳۱
۱)Brown,Williams and Gallagher. Auditing Performance in Government . 1982.
۲) Ellsworth H. Morse. ((Performance and operational auditing)). The journal of accountancy, June 1971.
۳) H. Smith, Charles et.al. ((The need for and scope of the audit of management: A survey of attitudes )) .The accounting review , April 1972.
۴)Office of the Comptroller and Auditor General of Bangladesh (C&AG) website. Government auditing standards in Bangladesh .2001.
۵) W.A. Broadus, Joseph D. Comtoic. Performance auditing. AICPA. 1998.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.