مقاله ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها :

ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها

چکیده
مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها به ارائه روش‌هایی می‌پردازد که سازمان‌ها در فضای کسب و کار خود به آن عمل کنند و پاسخگوی توقعات جامعه، انتظارات تجاری، قانونی و اخلاقی آنان باشند، چرا که سازمان‌ها مسئولیت‌های بزرگی در زمینه اجتماعی، اقتصادی و محیطی در قبال کارکنان، سهامداران، مشتریان، دولت، تأمین‌کنندگان و تمامی ذینفعان خود بر عهده دارند. آنچه ک

ه می‌تواند‌یک اطمینان و اعتماد دو جانبه را فراهم سازد و شرکت‌ها و سازمان‌ها را به انباشت سرمایه و سوددهی هدایت نماید، وجود فضایی پر از اعتماد در تجارت و اقتصاد است و این اولین قدم برای پاسخگویی و حسابدهی شرکت‌ها در قبال عملکرد خویش می‌باشد که گز

ارشکری مسئولیت‌های اجتماعی به این امر کمک شایانی می‌نماید. تاکنون شرکت‌ها ملزم به ارائه گزارش مسئولیت‌های اجتماعی خود نبوده‌اند، شرکت‌هایی که بصورت اختیاری این گزارش را افشاء نموده‌اند، هدف اصلی خود را از انعکاس این گزارش، ارتقاء نام و اعتبار شرکت نزد مشتریان، مراجع دولتی و وسایل ارتباط جمعی دانسته‌اند.
در این مقاله به بررسی زمینه‌ها و ضرورت‌ها، مزایا ، موانع و عوامل تأثیرگذار بر گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی که مسئولیت شرکتها را در قبال جامعه و کلیه ذی نفعان دربر می گیرد، می‌پردازیم.
واژه‌های کلیدی: مسئولیت‌ اجتماعی شرکت‌ها،توسعه پایدار ، جهانی شدن.

مقدمه
هر وجهی از کسب وکار دارای‌یک بعد اجتماعی است. مسئولیت اجتماع

ی شرکت‌ها‌ یعنی رویه‌های باز و شفاف کسب وکار،‌یعنی روش‌هایی که مبتنی بر ارزش‌های اخلاقی و احترام به کارکنان، جامعه و محیط‌زیست می‌باشد.

مسئولیت اجتماعی فراتر رفتن از چارچوب حداقل الزامات قانونی است که سازمان در آن فعالیت دارد. بر این اساس، شرکت‌ها از نقش‌ تاریخیشان که کسب سود، پرداخت مالیات، استخدام کارکنان و تبعیت از قوانین است فراتر می‌روند و در تحقق هدف‌های اجتماعی گسترده‌تر نقش بسزایی خواهند داشت. در واقع مسئولیت اجتماعی شرکت‌‌ها رویکردی متعالی به کسب و کار است که تأثیر اجتماعی‌یک سازمان بر جامعه چه داخلی و چه خارجی را مدنظر قرار می‌دهد و هدف اصلی آن گردهم آوردن تمامی بخش‌ها اعم از دولتی، خصوصی و داوطلبان جهت همکاری با‌یکدیگر است تا از‌یک سو موجب همسویی منافع اقتصادی با محیط‌زیست و از سوی دیگر سبب توفیق، رشد و پایداری کسب و کار گردد. باید گفت مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها مختص به کسب و کار‌های بزرگ و سود آورتری بیشترآنها نیست بلکه رفتار سازمانی ت

مام شرکت‌ها و سازمان‌ها را در بر می‌گیرد. در این راستا هر چه شرکت‌های بزرگ نسبت به اصول اخلاقی و زیست محیطی خود حساس‌تر و آگاه‌تر شوند، شرکت‌های کوچکتر نیز در مراوده و تبعیت از آنها مصرتر خواهند شد که از این طریق موجبات جلب اعتما

د مشتریان و جامعه را فراهم سازند و در نهایت می‌توان چنین عنوان نمود که بقاء و پایداری شرکت‌ها بصورت روزافزونی در گرو رعایت مسئولیت‌های اجتماعی قرار گرفته است.
تعریف مسئولیت اجتماعی شرکتها:
موضوع مسئولیت اجتماعی شرکتها در دهه‌ی ۱۹۹۰ و به دنبال درک این مطلب که با کوچکتر شدن اندازه‌ی دولتها، دیگرآنها قادر به حل بسیاری از مشکلات اجتماعی نیستند، رواج‌یافت. به نظر طرفداران مسئولیت اجتماعی شرکتها، شرکتهای بزرگ ضمن آنکه مؤسسه ای اقتصادی هستند، اساساً نهادهایی اجتماعی اند و لذا باید به پیامدهای اجتماعی فعالیتهای خود اهمیت داده و بین مسئولیت‌های متضادی که نسبت به گروههای ذینفع مختلف وجود دارد، تبادل برقرار سازند. بنظر می رسد این مفهوم براساس چند مفهوم سنتی همچون نگرانی‌های زیست محیطی، ارتباطات با عموم، بشردوستی شرکت، مدیریت منابع انسانی و ارتباط با جامعه شکل گرفته است(فروغی و همکاران،۱۳۸۷) .
‌یکی از تعاریف مسئولیت اجتماعی شرکتها که بسیارکاربرد دار

د، تعریفی است که توسط انجمن تجارت جهانی جهت توسعه‌ی پایدار ارائه شده است. این انجمن ‌ مسئولیت اجتماعی شرکتها را بعنوان «تعهد همیشگی شرکت به انجام رفتارهای اخلاقی و سهیم بودن در توسعه‌ی اقتصادی و بهبود شرایط زندگی نیروی کار

و خانواده‌های آنها، جامعه‌ی محلی و بطورکلی اجتماع» تعریف کرده است(کاستکا و همکاران، ۲۰۰۴).
تعاریف دیگری نیز از مسئولیت اجتماعی شرکتها شده است که در زیر به برخی از آنها اشاره می شود.
مسئولیت‌های اجتماعی شرکت (بنگاه) چنین تعریف شده است: «تلفیق عملیات و ارزش‌های بنگاه به گونه ای که منافع همه‌ی ذینفع‌ها ازجمله مشتریان،کارکنان، سهامداران و جامعه در سیاست‌ها و رفتار بنگاه ملحوظ گردد»(اسمیز، ۲۰۰۲).
در این چارچوب مدیریت متعهد می گردد منابع بنگاه از طریق مشارکت جدی و مسئولانه در جهت منافع جامعه و توام با تامین منافع برای سایرذینفع‌های بنگاه بکارگیرد (کوک و همکاران، ۲۰۰۱).
توسعه پایدار و مسئولیت اجتماعی:
توسعه پایدار عبارتست از یک فرآیند تغییر که طی آن ، مسائل مهمی نظیر نحوه بهره برداری و استفاده ازمنابع ، چگونگی جهت دهی به سرمایه گذاریها و نحوه اداره سرمایه ، جهت گیری و گرایش به سمت توسعه تکنولوژیکی و مواردی از این دست بصورت ریشه ای و بنیادین دچار تغییر شده و بهبود می یابند تا از طریق ، قابلیت پذیرش اثرات فعالیت های انسانی در طبیعت و محیط زیست حفظ شده و سازمان قادر باشد نیازهای آتی را نیز به خوبی نیازهای فعلی و با همین کیفیت جوابگو باشد(امیدوار،۱۳۸۶).
هرچند که وزن اصلی این عبارت برحفظ شرایط زیست محیط

ی تاکید دارد ، اما با این وجود نمی توان سایر مسائل و عوامل دیگری را نیز که برروی قابلیتها و تواناییهای سازمان درجهت پاسخگویی به نیازهای آتی بازار ، موثر خواهند بود، نادیده گرفت . از مهمترین انتقاداتی که به این تعریف وارد شده است

این است که هیچ نعریفی ازمفهوم نیازها و آثار آن ارائه نمی کند . شورای کسب و کار جهان برای توسعه پایدار پایداری شرکتها را به صورت زیر تعریف می کند : پایداری شرکتها یعنی پذیرش مسئولیتهای زیست محیطی و اجتماعی در استراتژی شرکت به گونه ای هماهنگ تا شرکت ها را قادر سازد سودهای منافع پایداری را برای تمامی ذی نفعان و نسلهای حاضر و آینده فراهم آورد(امیدوار، ۱۳۸۶).
امروزه تعاریف مربوط به توسعه پایدار بر۳ محور پایداری متمرکز شده اند: اقتصادی ، زیست محیطی و اجتماعی. تاکید این ۳ محور به این است که نه تنها باید مسائل زیست محیطی یا حتی جنبه های زیست محیطی و اقتصادی بلکه جوانب اجتماعی پایداری نیز مورد نظر قرار گیرد . البته اندیشه و تفکرات مربوط به پایداری اجتماعی هنوز به اندازه دو محور دیگر پیشرفت نکرده است اما واضح است که فشارهای اجتماعی و گاه تنازعات اجتماعی می تواند آن چنان گسستی در انباشت و نگهداشت کل دارایی ها ایجاد کند که رفاه بین نسلی به مخاطره افتد . مفهوم امروزی مسئولیت اجتماعی شرکتها به شدت از مفهوم توسعه پایدارتاثیر پذیرفته است . مسئولیت اجتماعی شرکتها همانند توسعه پایدار سه بخش اقتصاد– محیط زیست و اجتماع را در بر می گیرد . توسعه پایدار همانقدر که حکومت ها را مورد خطاب قرار داده است ، فعالان جامعه مدنی و تجاری را هم مورد خطاب قرار داده است . این مفهوم تا اندازه ای ازمفهوم مسوولیت اجتماعی گسترده تر است . زیرا مفهوم مسوولیت اجتماعی فقط در خصوص تجارت طراحی و تدوین شده است . در واقع ،CSR می تواند « مشارکت تجارت درتوسعه پایدار » محس

وب شود(امیدوار،۱۳۸۶).
ویژگی‌های گزارشگری مطلوب در مورد مسئولیت‌های اجتماعی:
تهیه‌کنندگان استانداردهای حسابداری، متخصصان حرفه حسابداری و مشاوران، دیدگاه‌ها و نظرات خود را در خصوص ویژگی‌های گزارشگری مطیات گزارش مطلوب را می‌توان چنین بیان نمود (آدامز و همکاران،۲۰۰۵):
– شفافیت و گویایی
– پاسخگویی واقعی و صمیمانه به ذینفعان
– در برداشتن رویدادها و اقدامات منفی در کنار دستاوردهای مثبت
– بیان صریح پذیرش مسئولیت‌های اجتماعی و اخلاقی
– جامعیت گزارش و انعکاس آثار عملیات شرکت بر جامعه، محیط زیست که از دیدگاه ذینفعان عمده حائز اهمیت است.
زمینه‌ها و ضرورتهای مسئولیت‌های اجتماعی شرکت‌ها:
دو عامل کلیدی شرکتها را ناگزیرساخته است که مسئولیت‌های اجتماعی را رعایت کرده، نسبت به آثارفعالیت‌های اقتصادی خود بر جامعه پاسخگو بوده وآن را گزارش نمایند (آدامز و همکاران،۲۰۰۵):
الف) درک قدرت و میزان تاثیرگذاری شرکتها برجامعه
ب) قبول این واقعیت که گزارشگری و انعکاس رعایت مسئولیت‌های اجتماعی به نفع شرکتها و متضمن پایداری آنان است و موجب احتراز از مخاطرات و پیامدهای عدم رعایت قوانین و مقررات ناظر بر حفظ محیط زیست و سلامت و ایمنی کارکنان می باشد .
سایر عوامل و محرکهای مؤثر درگزارشگری

مسئولیت‌های اجتماعی به قرار زیر است:
۱- جهانی شدن :
طی دهه‌ی گذشته اندازه شرکتها از طریق ادغام و‌یا خرید سایرشرکتها به میزان قابل ملاحظه‌ای بزرگ شده وگستره‌ی عملیات خود را به کشورهای بیشتری توسعه داده‌اند.این روند رشد، قدرت و توانمندی شرکتها را در تاثیرگذاری بر محیط‌های اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی کشورهایی که درآن فعالیت می‌کنند، افزایش داده اس

ت. از طرفی این امر بر انتظارات جامعه از شرکتها برای رعایت مسئولیت‌های اجتماعی افزوده است. بررسی و تحقیق بعمل آمده در سال ۲۰۰۲ در انگلستان نشان داد که ۸۹ درصد جامعه آماری این تحقیق که جزء مشتریان شرکت‌های مختلف بودند عقیده دارند که رعایت مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکت‌ها بر تصمیمات آنها در ادامه مناسبات تجاری با شرکت‌های فروشنده تأثیر می‌گذارد (آدامز،۲۰۰۲).
تحقیق دیگری در مورد رفتار مصرف‌کنندگان نشان می‌دهد که در آمریکا ۴۲ درصد اروپا ۲۵ درصد، آمریکای لاتین ۲۳ درصد، آفریقا ۱۸ درصد و در آسیا ۸ درصد مشتریان در صورت عدم رعایت مسئولیت اجتماعی توسط شرکت‌های طرف معامله، مناسبات تجاری را با آنها قطع می‌کنند و‌یا انتقاد و گله‌مندی خود را به آنان و‌یا دیگر ذی‌نفع‌ها منتقل می‌کنند(آدامز،۲۰۰۲).
۲- دلایل و توجیهات شرکتها:
در پاسخ به سوال (آدامز،۲۰۰۲) از مسئولان گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی درشرکتهای شیمیایی و دارویی انگلستان وآلمان در مورد دلایل گزارشگری ایفای مسئولیت‌های اجتماعی، چنین اظهارداشتند: «در دهه‌ی۱۹۸۰ گزارشگری عمدتاً ناشی از فشارهای جامعه، سیاستمداران و قوانین و مقررات برای افشای مسئولیت‌های ما در قبال حفظ محیط زیست،کاهش ضایعات و امثالهم بود و به هرحال این اطلاعات را طلب می کرد. اما از دهه‌ی ۱۹۹۰،گزارشگری در مورد مسئولیت‌های اجتماعی به لحاظ الزامات قانونی

و‌یا فشارجامعه نبود. هدف اصلی انعکاس وگزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی، ارتقاء نام و اعتبار شرکت نزد مشتریان، مراجع دولتی و وسایل ارتباط جمعی بوده است» (آدامز ،۲۰۰۲).
۳- سازمان‌های غیردولتی:
کاهش نقش و قدرت دولت در اعمال نظارت بر شرکت‌ها برای رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و امتناع آنها از دخالت در امور شرکت‌ها موجب شکت‌ها را وادار به رعایت مسئولیت‌های اجتماعی کنند. سازمان‌های غیردولتی از طریق خرید سهام شرکت‌ها و حضور در مجامع این شرکت‌ها بر اعمال رای و نظر خود می‌پردازند. برای نمونه، حضور انجمن طرفداران محیط‌زیست موسوم به گرین پیس در شرکت‌ نفتی بی پی و مخالفت با پروژه خط لوله تبت توسط پترو چیم را عنوان نمود که موجب تأثیرات نامطلوب در سرزمین تبت می‌شود(گری و همکاران،۱۹۹۶).
۴- قوانین و مقررات:
بسیاری ازکشورهای در حال توسعه فاقد قوانین و مقررات لازم برای وادارکردن شرکتها به رعایت محیط زیست و حقوق کارکنان و جامعه می باشند و عملاً قادر به بازداشتن این شرکتها از آسیب رسانی به محیط زیست نیستند. درچنین شرایطی محرکه‌ی اصلی در رعایت مسئولیت‌های اجتماعی، وجدان این شرکتها و روحیات و تلقیات مدیران آنهاست. وضع قوانینی با پیش بینی جرائم سنگینی برای عدم رعایت مسئولیت‌ها اجتماعی، در بسیاری ازموارد، شرکتها را وادار به رعایت این مسئولیت‌ها می کند(آدامز،۲۰۰۲).
مزایای رعایت و گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی:
شرکتهایی که رعایت مسئولیت‌های اجتماعی را در

دستورکار و عمل خویش قرار می‌دهند، از منافع و دی سنجید. برخی از این منافع به قرار زیراست:
۱- جذب و نگهداری نیروی ارزشمند :
تحقیقات و بررسی‌ها نشان می دهد که ۸۸ درصد شرکتهای انگلیسی بر این عقیده اند که رعایت مسئولیت‌های اجتماعی‌یکی از عوامل مهم در جذب و حفظ نیروی انسانی است و عدم رعایت این مسئولیت‌ها تاثیرات نامطلوبی بر روحیه و نگرش کارکنان نسبت به بنگاه بر جای می گذارد (سیمز،۲۰۰۲).
۲- تصمیمات بهتر و کاهش هزینه‌ها :
شرکتهایی که رعایت مسئولت‌های اجتماعی و محیطی خود را گزارش می کنند و بعبارت دیگر، ملزم به انعکاس توامان خبرهای خوب و بد هستند، ناگزیر به تقویت کنترل‌های داخلی واتخاذ تصمیمات عقلائی ترند که خود موجب کاهش هزینه‌ها و زمینه ساز بهبود مستمر است(آدامز ، ۲۰۰۲).
بهبود عملیات موجب کاهش ریسک و بهبود ایمنی محیط کار شده و زمینه‌های مساعد برای صرفه جویی در هزینه‌ها را فراهم می سازد(سیمز، ۲۰۰۲).
۳- افزایش اعتبار شرکت:
با گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی،شرکتها خطرات تحریم مشتریان و سایرمراجع بیرونی را کاهش می دهند، درک درست از مسئولیت‌های اجتماعی و رعایت آنها شرکت را از انتقاد مراجع داخلی و بیرونی مصون می سازد و بر اعتبار و وجهه شرکت می افزاید. بعلاوه از این طریق ارتباط با جامعه و سایرذینفع‌ها توسعه می‌یابد و برای شرکت‌یک نوع مزیت رقابتی ایجاد خواهد کرد (آدامز ،۲۰۰۲).

۴- بهبود نتایج مالی:
سرمایه گذاری مبتنی بر رعایت مسئولیت‌های اجتماعی مفهومی است که ضمن آن سرمایه گذاران به هنگام تصمیم‌گیری در سرمایه گذاری و‌یا خروج سرمایه از‌یک شرکت، ارزشهایی از دیدگاه شخصی و انتظارات جامعه از شرکت وکلاً معیارهای اخلاقی را در نظر می گیرند (آدامز و همکاران، ۲۰۰۵).
در سال ۱۹۸۴ در انگلستان موسسه اف پی نخستین، «صندوق سرمایه‌گذاری متکی بر معیارهای اخلاقی» را تأسیس نمود که در حال حاضر تعداد این صندوق‌ها به ۵۵ صندوق رسیده است و بالغ بر ۱۴ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری را در سال ۲۰۰۲ مدیریت کرده‌اند. تحقیق سال ۲۰۰۲ همبستگی مثبت بین ارزش‌های بنگاه، اخلاق سازمانی و رعایت مسئولیت‌های اجتماعی را با نتایج مالی نشان می‌دهد(اسمیز،۲۰۰۲).
عوامل تاثیرگذار بر رعایت و گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی:
تحولاتی که رعایت مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکتها را در کشورهای اروپایی افزایش داده و مسئولیت خواهی از شرکتها را توسعه داده است عبارت اند از: سیاستهای صندوق بازنشستگی، تدابیراتحادیه‌های صنفی وصنعتی، قوانین ناظر بر رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و جوایز وگواهینامه‌های رعایت مسئولیت‌های اجتماعی. در ادامه به توضیح اجمالی برخی از این عوامل می پردازیم .
۱- سیاستهای صندوق بازنشستگی:
صندوق‌های بازنشستگی در انگلستان، سیاست خود را برپایه «سرمایه گذاری مبتنی بر رعایت مسئولیت‌های اجتماعی» قرارداده اند و این سیاست را در هیئت مدیره و مجامع شرکتها اعمال می کنند. ازجمله تمهیداتی که نمایندگان صندوق‌های بازنشستگی در هیئت مدیره‌های مجامع دنبال می کنند عبارت از پیگیری و حصول اطمینان از گزارشگری رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و برحذر داشتن شرکتها از اقدامات مغایر موازین اخلاقی و رعایت حقوق جامعه است. عدم رعایت این موازین و مسئولیت‌ها موجب خروج سرمایه ازشرکتها می گردد(آدامز و همکاران،۲۰۰۵)
۲- تدابیر اتحادیه‌های صنفی و صنعتی:
اتحادیه‌های صنفی وصنعتی می توانند مشترکاً به تعریف و تعیین استانداردهای ایمنی، بهداشتی و مسئولیت‌های زیست محیطی بپردازند. تبادل تجارب درجهت بهبود این ضوابط و استانداردها و همچنین آموزش‌های لازم برای رعایت مسئولیته

ای اجتماعی و حفظ ایمنی محیط کار و امثالهم میتواند ازجمله تدابیرو اقدامات مشترک درسطح صنعت باشد.
۳- گواهینامه و جایزه:
دو نهاد بین‌المللی موسوم به «گزارشگری پیشرو جهانی» و «انستیتوی مسئولیت سنجی اخلاقی و اجتماعی» حدود ۱۲سال قبل تاسیس‌یا

فته اند و رهنمودها و استانداردهای جدیدی برای گزارشگری پایداری شرکتها ابداع کرده‌اند که براساس ارزیابی و حسابرسی کیفیت این گزارشگری،گواهینامه و جوایزی را به شرکتها اعطا می کنند.
۴- قانون و مقررات:
بنابر تحقیق مؤسسه کی پی ام جی درسال ۱۹۹۹،کشورهای دانمارک، هلند، نروژ و سوئد در تدوین و اعمال قوانینی پیشگام هستند که شرکتها را ملزم به گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی می کنند. بورس اوراق بهادار درآمریکا، قانون شرکتها در انگلیس و بورس اوراق بهادارکانادا مقرراتی را برای گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی تدوین کرده اند. اتحادیه اروپا طی سندی با عنوان «بیانیه سبزاتحادیه اروپا» درسال ۲۰۰۱ رهنمودها و ضوابط گزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی توسط شرکتها را مطرح کرده است .
۵- تحریم مصرف‌کنندگان/ اقدامات NGOs:
تحریم مصرف‌کنندگان و اقدامات سازمان‌های مستقل غیردولتی (NGOs) نظیر جذب سبزها و سازمان‌‌های فعال در زمینه حقوق بشر، نقش بسزایی در تغییر تصمیمات شرکت‌ها در جلوگیری از نقض حقوق انسانی و رعایت مسئولیت‌های اجتماعی داشته‌اند. سازمان‌های مستقل آنگاه که اقدامات خود را با مشارکت مصرف‌کنندگان و پشتیبانی دولت به پیش برند، به اهرم قدرتمندی در اعمال فشار و تأثیرگذاری بر شرکت‌ها در جهت رعایت مسئولیت‌های اجتماعی تبدیل می‌گردند.
موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شرکتها:
با توجه به بررسی صورت گرفته در بورس اوراق بهادار تهران در سال ۸۸ ، موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی شرکتها در ایران شامل ۴ مانع زیر می باشد(عزیزخانی و همکاران، ۱۳۸۸):
۱- نبود الزامات قانونی برای گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی
۲-عدم اطمینان مدیران نسبت به منافع حاصل از این گزارشگری
۳- نبود(محدود بودن) زیرساختهای الکترونیکی که شرکتها برای این گزارشگری به آن احتیاج دارند.
۴-عدم احساس نیاز جامعه به این گزارشها
که مهمترین این موانع نبود (محدود بودن) زیرساختهای الکترونیکی که شرکتها برای این گزارشگری به آن احتیاج دارند ،عنوان شده است.سپس نبود الزامات قانونی، عدم احساس نیاز جامعه و در نهایت عدم اطمینان مدیران نسبت به منافع حاصل از این گزارشگری در رتبه های بعدی قرار گرفته اند.
نتیجه‌گیری :

مهمترین مشکل و نارسایی گزارشگری‌ جاری در مورد مقوله‌های اجتماعی، اخلاقی و زیست‌محیطی، فقدان طبیعت گزارش‌هاست

. زیرا گزارش‌ها معمولاً جزئیات آثار عملکرد شرکت بر جامعه را به ذی‌نفع‌ها منعکس نمی‌کنند. مقوله‌هایی که درگزارشگری مسئولیت‌های اجتماعی مورد توجه و علاقه ذینفع‌ها است به شرح ذیل می‌توان عنوان نمود:
– درج رویدادهای عمده و آثار منفی عملیات شرکت.
– انطباق تصویری که شرکت به دست می‌دهد با آنچه مراجع بیرونی از شرکت معرفی می‌کنند.
– ارزیابی میزان پایداری شرکت در اثر رعایت و‌یا عدم رعایت مسئولیت‌های اجتماعی و مسائل زیست محیطی.
– تشریح نظام حاکمیت شرکت.
رعایت موارد فوق می‌تواند تا حدود زیادی به جامعیت گزارش‌های مسئولیت‌های اجتماعی کمک کند اما اقدامات و کوشش‌های دیگری نیاز هست تا این گزارش‌ها را اطمینان بخش سازد. این اقدامات که نحوه انجام و تحقق آنها می‌تواند موضوع و دستور کار پژوهشگران قرار گیرد را می‌توان بشرح زیر عنوان نمود:
– تحلیل منافع بنگاه از رعایت مسئولیت‌های اجتماعی
– بهبود مدل‌ گزارشگری و فرایند تهیه آن و تلاش در جهت استفاده از اینترنت در انتشار گزارش‌ها
– تهیه رهنمود برای حسابرسی فرآیندهای گزارشگری
منابع:
امیدوار، علیرضا.،۱۳۸۶،” مفاهیم مرتبط با مسئولیت اجتماعی شرکت ها”، اداره استاندارد و تحقیقات، مرکز ترویج مسئولیت اجتماعی شرکت ها.
عزیزخانی،مسعود-پوراشرف،یاسان اله- لطیفیان،بهزاد،۱۳۸۸،”موانع بکارگیری گزارشگری مسئولیتهای اجتماعی در شرکتهای پذیرفته شده

در بورس اوراق بهادار تهران”،دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک،پایان نامه کارشناسی ارشد.
فروغی، داریوش- میر شمس شهشهانی،مرتضی- پورحسین، سمیه،”نگرش مدیران درباره افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی” ، فصلنامه بررسیهای

حسابداری و حسابرسی، شماره ۵۲ ،صص ۵۵ ۷۰، ۱۳۸۷ .

Adams,C.A.,2002,”Internal Organisational Factors Influencing Corporate Social and Ethical Reporting : Beyond Current Theorising”, Accounting,Auditing And Accountability Journal 15,2:50- 223.
Adams,C.,Zutshi,A.,2005,”Corporate Social Responsibility: Why business should Act responsibility and be Accountable , IFAC ,Article of merit,1-11.
Castka, P. Bamber, E.F. Bamber, D.F. and F.M. Sharp. (2004).”Integrating Corporate Social Responsibility (CSR) in to ISO Management System – In Search of a Feasible CSR Management System Framework”,The TQM magazin , Vol.16,No.3,pp.216 – ۲۲۴
Gray, Owen and Adams,1996,”Accounting and Accountability” Chapter 4, pp.81-123.
Kok,P.,T.Wiele,R.Mckenna and A.

Brown,2001,”A Corporate social responsibility Audit Within a Quality management Frameworke”,journal of business Ethics 31,4;97-285.
Simms,J.,2002,”Business:corpor

ate social responsibility –You know it make sense”, Accountancy 130,pp:48-50.
Smith,K.,2002,”Iso considers corporate social responsibility standard” ,The Journal For Quality and Participation 25,3:420.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.