مقاله آموزش بزرگسالان و نوسوادان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
12 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله آموزش بزرگسالان و نوسوادان دارای ۶۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله آموزش بزرگسالان و نوسوادان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله آموزش بزرگسالان و نوسوادان

مقدمه
هدف از آموزش بزرگسالان    ۳-
ویژگیهای آموزشی بزرگسالان    ۶-
ماهیت آموزشی بزرگسالان    ۸-
ویژگیهای مواد سواد آموزی برای بزرگسالان    ۱۰-
آموزش بزرگسالان و تفاوتهای آن با خردسالان    ۱۲-
برخی مسائل مربوط به روش تدریس بزرگسالان    ۲۳-
همکاری بین المللی در زمینه آموزش بزرگسالان    ۲۳-
نحوه همکاری آموزشی بزرگسالان    ۲۷-
نقش  و رسالت دولت ومسئولین در پیشبرد اهداف سواد آموزی بزرگسالان    ۳۱-
روشهای حل مسئله بی سوادی در جامعه    ۳۵-
آموزش بزرگسالان در جوامع انقلابی     ۳۸-
منابع و مؤاخذ

بخشی از منابع و مراجع پروژه مقاله آموزش بزرگسالان و نوسوادان

۱-  باغچه بان ، ثمنیه ، روش تدریس کتاب اول دبستان . ] تهران [ ، وزارت فرهنگ ،

۲- صباغیان ، زهرا . درسهای سواد آموزی ، دفتر بین المللی آموزش سازمان یونسکو .تهران ، وزارت آموزش و پرورش ، سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی ، ۱۳۷۲ .

۳-یونسکو – راهنمای علمی سواد آموزی تابعی . ترجمه احمد قاسمی ، تهران ، کمیته ملی پیکار جهانی با بی سوادی ، ۱۳۵۳ .

هدف از آموزش بزرگسالان

اگر یک ماهی به من بدهی یک روز مرا سیر کرده ای ، اگر صید ماهی را به تن بیاموزی دیگر هرگز گرسنه نخواهم ماند .                            (( کنفوسیوس))

به طور کلی نظام آموزشی بزرگسالان بر اساس شرایط اقتصادی – اجتماعی و فرهنگی هر جامعه ای متفاوت است و اهداف خاصی را دنبال می کند . ولی معمولاً کشورهای جهان سوم ، از جمله ایران ، اکثراًبودجه و امکانات آموزشی بزرگسالان را در درجه اول صرف برنامه های سواد آموزی می کنند . و در درجه دوم در اختیار آموزش حرفه ای و سایر برنامه های سواد آموزی بزرگسالان قرار می دهند اما در کشور های صنعتی که اکثریت افراد جامعه باسوادند ، بیشتر بودجه و امکانات آموزشی صرف برنامه های آموزش حرفه ای و سایر بخشهای آموزش مداوم می شود با توجه به نکات ذکر شده ، در اینجا اهداف سواد آموزی و آموزش حرفه ای بزرگسالان را بررسی می کنیم هدف سواد آموزی بر خلاف آنچه که معمولاً تصور می شود تنها فرا گرفتن خواندن و نوشتن و ریاضیات پایه نیست ، مهمترین اهداف را می توان به این ترتیب بیان کرد

۱- فراهم کردن آموزش ابتدایی و دادن امکان دیگری به بزرگسالان برای کسب مهارتهای که در طول دوران کودکی و جوانی از آنها محروم بوده اند

۲-  افزایش توانایی و مهارت بزرگسالان برای شرکت در برنامه های اجرایی دولت و جامعه

۳- تهیه برنامه ها و تشکیل کلاسهایی که به گسترش فکری بزرگسالان اختصاص یافته است و هدف آن ، کسب مدرک یا دریافت شغل بهتر نیست

۴-  افزایش اعتماد به نفس در بزرگسالان از طریق افزایش آگاهی و دانش آنان

۵- بالا بودن سطح آگاهی بزرگسالان در زمینه مصالح جامعه و گسترش علاقه مندی آنان به مشارکت در تصمیم گیری

۶-  افزایش آگاهی شهر وندان نسبت به حقوق ، وظایف و مسئولیتهای خود

۷-  گسترش تواناییهای بزگسالان برای حل مسائل و مشکلات شخصی و اجتماعی خود

۸-  گسترش دانش افراد درباره مبانی و میراث فرهنگی خود

هدفهای آموزش حرفه ای دارای چند هدف اساسی به شرح زیراست

۱-  مجهز کردن بزرگسالان به مهارتهای لازم برای امرار معاش

۲- فراهم کردن نیروی انسانی لازم برای پیشبرد اهداف اقتصادی و صنعتی کشور ، با توجه به اینکه بر آوردن نیاز های جامعه و رسیدن به خود کفایی ، لزوم تربیت نیروی انسانی ماهر را ایجاب می کند

۳- تحقق مساوات اجتماعی و تساوی حقوقی و همچنین از میان بردن تفاوتهای موجود میان اقشار جامعه

۴-  تربیت کارگرانی که بتوانند خود را با شرایط متغیر صنعتی و استخدامی جامعه منطبق کنند

۵- در کشورهای  صنعتی برای آموزش حرفه ای بزرگسالان اهمیت ویژه ای قایلند و آن را سرمایه گذاری سودمند قلمداد می کنند . و از آنجا که گسترش آموزش حرفه ای بزرگسالان می تواند درصد بیکاری را با توجه به ایجاد تخصص ذر بزرگسالان تا حدودی کاهش دهد ، برای مسئولان امور اهمیت خاصی دارد . به همین دلیل در اغلب  کشورهای صنعتی ، از جمله آلمان و فرانسه قوانینی به تصویب رسیده است که به افراد اجازه می دهد با استفاده از حقوق و مزایا ، کار خود را ترک کرده و در کلاسهای آموزش حرفه ای شرکت کنند . زیرا در این گونه کشورها به این نتیجه رسیده اند که به علت نو آوری در صنایع و تکنولوژی کار آیی کارگران نسبتاً به سرعت تنزل می کند و دانش و مهارتهای آنها غیر قابل استفاده می شود . به همین دلیل از تعداد مشاغل برای افراد غیر ماهر روزبه روز  کاسته و به میزان مشاغلی که نیاز به مهارت بیشتری دارد افزوده می شود . بر خلاف جوامع صنعتی ، کشورهای عقب نگه داشته شده برای گسترش آموزش حرفه ای با مشکلات متعددی مواجه هستند . زیرا آموزش حرفه ای دارای پنج رکن مهم زیر است

الف : برنامه کار

ب: وسایل و لوازم ، از قبیل ساختمان و محل مناسب برای کار و آموزش

ج: معلم با تجربه و متخصص در رشته های مختلف و حرفه ای

د : بزرگسالانی که واجد شرایط و دارای معیارهای لازم برای کسب آموزش حرفه ای باشند

 

ویژگیهای آموزشی بزرگسالان

به طور کلی شرایط و خصوصیات اجتماعی ، اقتصادی و خانوادگی بزرگسالان همچنین وظایف و مسئولیتهایشان ایجاب می کند که برنامه های آموزشی مربوط به آنان دارای مشخصات خاصی باشد . عدم توجه به این خصوصیات سبب می شود که بزرگسالان امکانات کمتری برای شرکت در کلاسها و استفاده از فرصتهایی داشته باشند که بر ایشان فراهم می شود موارد مهمی که باید مد نظر قرار گیرد عبارتند از

۱- انعطاف در زمان

در گذشته یکی از موانعی که معمولاً بر سر راه یادگیری و پیشرفت بزرگسالان قرار داشت .غیر قابل انعطاف بودن زمان و برنامه دروس بود . ولی اکنون در اغلب کشورها به این نکته توجه کرده که سرعت و زمان یادگیری باید در حد توانایی و امکانات بزرگسالان باشد . قابل انعطاف بودن زمان یادگیری ، یکی از اصول اساسی برنامه آموزشی بزرگسالان است . زیرا شرکت کنندگان در کلاسها باید بتوانند به رغم مسئولیتها و مشاغل مختلفی که دارند . به سهولت و آزادانه از فرصتی که فراهم آمده است استفاده کنند

انعطاف در زمان به این معنی است که نه تنها باید زمان کلاسها و برنامه ها برای بزرگسالان مناسب باشد ، بلکه ، علاوه بر آن باید امکانات لازم برای مطالعه مستقل فراهم شود . برای مثال امکان مطالعه در منزل ، کتابخانه و غیره برای بزرگسالان فراهم  شود . علاوه بر این باید به بزرگسالان این آزادی داده شود که هر زمان تمایل داشتند کلاس را ترک و در زمان مناسبتر ودر آن شرکت کنند و برنامه های آموزشیشان را ادامه دهند

۲- انعطاف در مکان

یکی از ابعاد انعطاف پذیر بودن مکان این است که افراد جامعه بتوانند بدون در نظر گرفتن محل زندگی خود به مطالعه و پیشبرد  دانش و معلومات خود بپردازند. مثلاً بزرگسالان باید در دوره افتاده ترین روستا ها نیز ، مانند افرادی که در شهر یا حومه شهر زندگی می کنند . از برنامه های آموزشی استفاده کنند . بعد دیگر انعطاف پذیری مکان این است که مسئله اختصاص بودن مکان آموزشی اصولاَ مطرح نباشد . و کار آیی، دانش و مهارتی که فرد در یک مکان آموخته است ، در مکانهای دیگر نیز قابل قبول باشد . به عبارت دیگر ، آموزش بزرگسالان نباید تنها به آموزش کلاسیک و رسمی محدود شود ، برای مثال باید اطلاعات و معلومات بزرگسالان در موارد مختلف و درباره موضوعهای متفاوت ، که در اثر تماسها و برخورد های گوناگون اجتماعی به دست آمده است . در ارتقای سطح معلومات و درجه تخصص آنان منظور شود . مثلاَ اگر فردی به علت مسافرت مکرر به نقاط مختلف کشور اطلاعات از وضع جغرافیایی شهر های مختلف به دست آورد . نباید او را وادار کرد تا برای گذراندن کلاس ششم و گرفتن مدرک ، درس جغرافیا را مانند سایرین ، از ابتدا تا انتها بخواند ، بلکه باید دانش و معلوماتش را برطبق معیارهای که از قبیل تعیین شده است ارزشیابی کنند و بپذیرند

۳- انعطاف سن  

فرصتهای آموزش مخصوص سن خاصی نیست و استفاده از آن باید برای همه ، بدون در نظر گرفتن سن آنان ، میسر باشد ، در حقیقت ، برنامه های آموزشی باید برای استفاده افراد در سنین مختلف تهیه و تنظیم شود

۴- انعطاف در پذیرش

هیچ بزرگسالی نباید بی دلیل از آموزش محروم شود و احساس کنیم که شرایط لازم را برای پذیرفته شدن در کلاس  ندارند ، البته مراد این نیست که مثلاً فردی بدون داشتن سوابق تحصیلی برای شرکت در کلاسهای دانشگاه پذیرفته شود ، منظور این است که پذیرش بزرگسالان در برنامه های آموزشی رد سطوح مختلف ، با توجه به امکان استفاده از فرصتی که فراهم شده است ، باید بر اساس تجارب و میزان دانش و معلومات آنان باشد ، نه بر اساس معیارهایی از قبیل دیپلم درجه و کلاس تحصیلی

۵- توام شدن آموزش و مسئولیتهای شغلی

بزرگسالان باید بتوانند در طول مدتی که به کار اختصاص دارد در کلاسهای آموزشی شرکت کنند ، به عبارت دیگر ، حضور آنان در کلاس باید بخشی از کارشان محسوب شود . این اصل در برخی از کشورها در مورد سواد آموزی اجرا می شود . به این معنی که کارگران و سایر افراد شاغل کم سواد و یا بیسواد مجازند که یک ساعت از کار روزانه خود را صرف شرکت در کلاسهای درسی کنند . این موضوع در سایر موارد ( به غیر از سواد آموزی) کمتر مورد توجه قرار گرفته است . در حالی که در همه موارد بزرگسالان باید بتوانند کار و آموزش  را با هم توام کنند . افراد شاغل باید بتوانند با استفاده از فرصتهای آموزشی و دریافت حقوق و مزایایشان به بالا بردن سطح آگاهی ، دانش و مهارتهای خود بپردازند . حسن این کار این است که در بسیاری از موارد تئوری و عمل با یکدیگر تلفیق می شود . برای مثال آموزش در حین خدمت برای معلمان ، کارکنان و کاگران علاوه بر افزایش دانش و معلوماتشان به بالا بردن کار آیی آنان نیز کمک می کند

ماهیت آموزش بزرگسالان

برای اغلب مردم آموزش بزرگسالان بمعنی درس خواندن و یا به مدرسه شبانه رفتن است . بسیاری از ما سر گرم افزایش معلومات و اصلاح مهارتهای خود از طریق شرکت کردن در کلاسهای کارخانه ها ، مساجد ، بیمارستانها یا روستاها هستیم . فعالیت آموزشی که ما پی گیری مینمائیم  ممکن است چیزی بین آموزش ابتدایی یا اساسی و آموزش عالی پیچیده  باشد . تمام این را می توان بطور دقیق تر بعنوان برنامه های آموزشی یا دروس بزرگسالان توصیف نمود . عده بیشماری از مردم در (( کلاسهای مذهبی)) شرکت مینمایند و این آموزش نیز بخشی از حوزه یادگیری گسترده ایست که آموزش بزرگسالان نامیده می شود . دانشگاهها و دانشکده ها دروس بخصوص و بدون واحد و برنامه سخنرانی را علاوه بر وظائف اصلی خود عرضه می نمایند و منظور از این دروس و سخنرانیها همان برنامه آموزش بزرگسالان است بطور کلی ، اگر آموزش بزرگسالان را هر نوعی از یادگیری که باعث تغییر نحوه تفکر ما نسبت به چیزی شود ، رفتار ما را تغییر دهد و چیزی به اطلاعات و معلومات ما بیفزاید در نظر بگیریم در اینصورت برنامه های مذکور در فوق فقط بخشی از حوزه گسترده آموزش بزرگسالان را تشکیل می دهد . نظریه وسیع تری از آموزش بزرگسالان میبایستی تماس روزانه با زندگانی را که هر بزرگسالی تجربه می نماید در بر گیرد . البته در صورتی که از این جریان آگاه باشد . شرکت در مراسم مذهبی – گوش دادن به رادیو ، تماشا کردن تلویزیون و… نوعی آموزش بزرگسالان است . یکی از وظایف اساسی مربی که شغل او آموزش بزرگسالان است مطالعه انتقادی در اساس و شالوده آموزش بزرگسالان جهت مشخص کردن ساختمان و عمل کردن آن می باشد . لذا اگر کوششی بعمل آید تا معانی گوناگون اصطلاح (( آموزش بزرگسالان )) از طریق بررسی دقیق تر هر یک معین گردد کمک بزرگی خواهد بود

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.