پایان نامه ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 پایان نامه ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی دارای ۲۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد پایان نامه ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه پایان نامه ارتباط بین نابی، چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی

۱۱ مقدمه
۲۱ ضرورت و اهمیت تحقیق
۳۱ بیان مسئله
۴۱ هدف تحقیق
۵۱ سئوالات و فرضیات پژوهش
۶۱ قلمرو پژوهش
۷۱ روش انجام پژوهش
۸۱ تعریف عملیاتی متغیرها
۹۱ جمع بندی

فصل دوم: مروری بر ادبیات تحقیق
۱۲ مقدمه
۲۲کلیاتی پیرامون تولید ناب
۱۲۲ ناب بودن
۲۲۲تعاریف تولید ناب
۳۲۲ تاریخچه تولید ناب
۴۲۲ نتایج بکارگیری تولید ناب
۵۲۲ تولید ناب و صنایع ایران
۶۲۲ تولید ناب و صنایع کاشی و سرامیک
۷۲۲ مؤلفه های تولید ناب
۳۲ چابکی سازمانی
۱۳۲ مفهوم چابکی و تولید چابک
۲۳۲خصوصیات و ویژگی‌های سازمان چابک
۳۳۲ -قابلیت‌های کلیدی چابکی در سازمان
۴۳۲ مؤلفه‌های شکل گیری تولید چابک
۴۲ رقابت پذیری
۱۴۲ مفهوم رقابت‌پذیری
۲۴۲ مدل الماس‌ پورتر
۳۴۲  استراتژی رقابتی
۱۳۴۲  تمرکز بر هزینه
۱۱۳۴۲ استفاده حد اکثر از ظرفیت تولید
۲۱۳۴۲ صرفه جویی در مقیاس
۳۱۳۴۲  پیشرفت های تکنولوژیکی
۴۱۳۴۲  تأثیرات یادگیری/ تجربه
۲۳۴۲ استراتژی تمایز محصول
۴۴۲ استراتژی بهترین شیوه هزینه کردن
۵۴۲  استراتژی تمرکز
۶۴۲ جمع بندی مؤلفه های تعیین کننده رقابت پذیری سازمانی
۵۲  نتیجه گیری

فصل سوم: روش شناسی تحقیق
۱۳  مقدمه
۲۳ معرفی متغیر های تعیین چابکی سازمانی
۳۳ معرفی مؤلفه های های تعیین نابی
۴۳ معرفی مؤلفه های تعیین رقابت پذیری
۵۳ سئوالات و فرضیات پژوهش
۶۳ روش تحقیق
۷۳ جامعه آماری
۸۳ حجم منطقی گروه نمونه
۹۳ ابزار گردآوری داده ها
۱۰۳ روش تجزیه و تحلیل
۱۱۰۳ تحلیل عاملی
۲۱۰۳ آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)
۳۱۰۳ جدول اشتراکات (Communalities)
۴۱۰۳ جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)
۵۱۰۳ ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه
۶۱۰۳ چرخش دورانی و تفسیر
۷۱۰۳ جدول ماتریس چرخش یافته(Rotated Component Matrix)
۱۱۳ مدل یابی معادلات ساختاری
۱۲۳  نوع پژوهش
۱۳۳ روایی و پایایی ابزار پژوهش
۱۴۳ نتیجه گیری

فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها
۱۴ مقدمه
۲۴ دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه چابکی
۱۲۴ آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)
۲۲۴ جدول اشتراکات(Communalities)
۳۲۴ جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)
۴۲۴ ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه
۵۲۴ جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)
۶۲۴ تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه های مربوط به متغیر چابکی
۷۲۴ برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی
۸۲۴ تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای چابکی
۳۴ دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه نابی
۱۳۴ آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)
۲۳۴ جدول اشتراکات (Communalities)
۳۳۴ جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)
۴۳۴ ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه
۵۳۴ جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)
۶۳۴ تحلیل عاملی تأییدی مربوط به دسته بندی متغیر های نابی
۷۳۴ برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی
۸۳۴ تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های نابی
۴۴  دسته بندی مؤلفه های مربوط به حوزه رقابت پذیری
۱۴۴  آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)
۲۴۴ جدول اشتراکات (Communalities)
۳۴۴ جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)
۴۴۴ ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه
۵۴۴ جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)
۶۴۴  تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای رقابت پذیری
۷۴۴  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری
۸۴۴  تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری
۵۴ دسته بندی متغیر های تحقیق
۱۵۴ آزمون KMO و کرویت بارتلت (Bartlett)
۲۵۴ جدول اشتراکات (Communalities)
۳۵۴ جدول واریانس کل استخراج شده (Total Variance Explained)
۴۵۴ جدول ماتریس چرخش یافته (Rotated Component Matrix)
۵۵۴ تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای اصلی و فرعی تحقیق 
۶۵۴ برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق
۷۵۴ تفسیر خروجی(برونداد) تحلیل عاملی تأییدی متغیر های تحقیق
۶۴ تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی
۱۶۴  برونداد نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق
۲۶۴ تفسیر نتایج تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق
۳۶۴ تشریح و بررسی ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری سازمانی
۶۴ جمع بندی

فصل پنجم: نتیجه گیری
۱۵ مقدمه
۲۵ محدودیتهای پژوهش
۳۵ نتایج تحقیق
۱۳۵  معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی
۲۳۵ معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی
۳۳۵  معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی
۴۳۵ تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی
۵۳۵ تعیین شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری
۴۵  پیشنهادات
۵۵ تحقیقات آینده
۶۵  جمع بندی
فهرست منابع و مآخذ
فهرست جداول
جدول ۱۲  برخی مزایا و منافع تولید ناب
جدول ۲۲ حوزه ها و برنامه های بهبود نابی در ۲۷ شرکت ناب
جدول ۳۲ ابزارها و اصول نظام تولید ناب به نقل از مک لاچلین
جدول ۴۲  طبقه بندی ابزارها و مؤلفه ها  اصلی و فرعی تولید ناب
جدول ۵۲ تعاریف و مفاهیم تولید چابک و چابکی
جدول ۶۲ معیارهای بیست گانه تولید چابک
جدول ۱۳  متغیر های تعیین چابکی
جدول۲۳ متغیر های تعیین نابی
جدول۳۳ متغیر های تعیین رقابت پذیری
جدول ۴۳ مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر های نابی
جدول ۵۳ مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر های چابکی
جدول ۶۳ مقدار آلفای کرونباخ محاسبه شده برای متغیر های رقابت پذیری
جدول ۱۴ معرفی مؤلفه های چابکی
جدول ۲۴ جدول آزمون KMO و کرویت بارتلت متغیر های چابکی
جدول ۳۴ جدول ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه متغیر های چابکی
جدول ۴۴ جدول ماتریس چرخش یافته متغیر های چابکی
جدول۵۴ دسته بندی سؤالات چابکی
جدول ۶۴ برونداد تحلیل عاملی تأییدی مربوط به متغیر های چابکی
جدول ۷۴ معرفی مؤلفه های نابی
جدول ۸۴ جدول آزمون KMO و کرویت بارتلت متغیرهای نابی
جدول ۹۴ جدول ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه متغیرهای نابی
جدول ۱۰۴جدول ماتریس چرخش یافته متغیرهای نابی
جدول۱۱۴ دسته بندی مؤلفه های نابی
جدول ۱۲۴ برونداد تحلیل عاملی تأییدی مربوط به متغیر های نابی
جدول ۱۳۴ معرفی مؤلفه های رقابت پذیری
جدول ۱۴۴ جدول آزمون KMO و کرویت بارتلت متغیرهای رقابت پذیری
جدول ۱۵۴ جدول ماتریس اجزاء (ابعاد) اولیه متغیرهای رقابت پذیری
جدول ۱۶۴ جدول ماتریس چرخش یافته متغیرهای رقابت پذیری
جدول۱۷۴ دسته بندی مؤلفه های رقابت پذیری
جدول ۱۸۴ برونداد تحلیل عاملی تأییدی مربوط به متغیر های رقابت پذیری
جدول ۱۹۴ معرفی متغیر های فرعی
جدول ۲۰۴ جدول آزمون KMO و کرویت بارتلت متغیرهای فرعی
جدول ۲۱۴ جدول ماتریس چرخش یافته متغیرهای فرعی
جدول۲۲۴  دسته بندی متغیر های فرعی
جدول ۲۳۴ برونداد تحلیل عاملی تأییدی مربوط به تمامی متغیر های تحقیق
جدول ۲۴۴ برونداد تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق
جدول ۱۵ معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی
جدول ۲۵ معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی
جدول ۳۵ معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی
فهرست اشکال و نمودارها

شکل ۱۲مدل الماس پورتر
شکل ۱۳ نمودار متغیر های تعیین چابکی
شکل۲۳ نمودار متغیر های تعیین نابی
شکل۳۳ نمودار متغیر های تعیین رقابت پذیری
نمودار ۱۴  نمودار متغیر ها و مؤلفه های تعیین چابکی
نمودار۲۴ نمودار تحلیل عاملی تأییدی مؤلفه های مربوط به متغیر چابکی
نمودار ۳۴ نمودار متغیر ها و مؤلفه های تعیین نابی
نمودار۴۴ نمودار تحلیل عاملی تأییدی مربوط به دسته بندی متغیر های نابی
نمودار ۵۴ نمودار متغیر ها و مؤلفه های تعیین رقابت پذیری
نمودار ۶۴ نمودار تحلیل عاملی تأییدی متغیر های رقابت پذیری
نمودار ۷۴ نمودار متغیر های تحقیق
نمودار ۸۴ نمودار تحلیل عاملی تأییدی متغیرهای فرعی تحقیق
نمودار ۹۴ نمودار تحلیل عاملی تأییدی تمامی متغیر های تحقیق
نمودار ۱۰۴ نمودار T-value مربوط به تمامی متغیرهای تحقیق

فهرست منابع و مآخذ

فارسی

برفروشان سهراب و عطالله نصرتی. تفکر ناب؛ دروازه ورود به سرزمین سیگماها، (فروردین ۱۳۸۴) ،مجله الکترونیکی مرکز اطلاعات و مدارک علمی ایران(نما)، دوره ۴، شماره ۲
بندریان رضا، چابکی؛ چرا و چگونه، (۱۳۸۵)
جعفرنژاد، احمد.، شهایی، بهنام، مقدمه ای بر چابکی سازمانی و تولید چابک ۱۳۸۶ ,مؤسسه کتاب مهربان نشر
جعفر نژاد احمد و محمد فاریابی باسمنج، مفاهیم اساسی تولید،(۱۳۸۱)، انتشارات صفار، چاپ دوم
سید حسینی، سید محمد و امیر  بیات ترک. ارزیابی عوامل تولید ناب در سازمان­های تولیدی غیر پیوسته(سفارشی) (مطالعه موردی، گروه صنعتی سدید). (تابستان ۱۳۸۴) مدرس علوم انسانی، دوره ۹، شماره ۲
عباس زاده شهانقی، لیلا، بررسی عوامل مؤثر در وضعیت رقابتی و نحوه ی ارزیابی آن در صنعت تولید الیاف مصنوعی در ایران، دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی، پاییز
فتحیان، محمد و همکاران، “نقش فناوری اطلاعات در چابکی بنگاههای کوچک و متوسط ایران.، ۱۳۸۴  ،سومین کنفرانی بین المللی مدیریت، تهران
کویین، جیمز براین. میتنزبرگ، هندی و جیمز، رابرت ام. برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک، و مدیریت استراتژی (فرایند استراتژی ) ترجمه دکتر صائبی، ۱۳۷۶، مرکز آمورش مدیریت
ووماک، جیمز و جونز، دانیل و روس، دانیل و رادنژاد، آزاده،  تولید ناب انقلاب کیفیت و بهره وری،۱۳۷۹ ،(چاپ پنجم) نشر آموزه، اصفهان
ویلن، جی دیوید هنگر توماس. مبانی استراتژیک، ترجمه محمد اعرابی و داوود ایزدی، دفتر پژوهش های فرهنگی،

 


 

فهرست منابع لاتین

 

Ahlstrom, p. & Karlsson, C. ” Change processes towards lean production The role of the management accounting system”  International Journal of Operations & Production Management” . (۱۹۹۶), ۴۲-
Alan Waing and Alan Glendo, Management Risk, International Thomas Bussiness Press, 1998. 45-
Arbs , Llus Cuatrecasas .”Design of a rapid response and high efficiency service by lean production principles: Methodology and evaluation of variability of performance”  International Journal of Production Economics, 2002, Pages 169-
Baskerville , Richard . Pries-Heje , Jan  & Madsen, Sabine. “ Post-agility: What follows a decade of agility “ Information and Software Technology, 2010. Pages 321-
Bent Dreyer, Kjell Granhaung, Uncertainly, Felexibility and sustained competitive advantage, Journal of Business Reaserch, 2004, pages 543-
Bonavia, T. & Marin, J.A. (2006). An empirical study of lean production in the ceramic tile industry in Spain.  International Journal of Operations & Production Management, 26(5), 505-
Bottani , Eleonora.  “The impact of lean practices on inventory turnover “ International Journal of Production Economics, 2010. Pages 342-
Bottani , Eleonora . “A fuzzy QFD approach to achieve agility”  International Journal of Production Economics, 2009, Pages 380-
Bruun, P. & Mefford, R.N, Lean production and the Internet, Production Economics, 2004,  ۲۴۷–۲۶۰
Callen, J., Fader, C. and Kirnksky, I “Just-in-time: a cross-sectional plant analysis”, International Journal of Production Economics, 2000, pages 277-
Cox, Andrew. Chicksand, Dan .”The Limits of Lean Management Thinking:: Multiple Retailers and Food and Farming Supply Chains “ European Management Journal, 2005, Pages 648-662,
Doolen , Toni L. Hacker, Marla E. “A review of lean assessment in organizations: An exploratory study of lean practices by electronics manufacturers”  Journal of Manufacturing Systems, 2005, Pages 55-
Feld, W.M., lean manufacturing, tools, techniques, and how to use them, the st. lucie press & apices services Resource management. (2001). Pages 674-

چکیده

فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با ان روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده است.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به منظور هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها تلاش کنند

از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه ۸۰، بسیاری از شرکتهای مشهور در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله ان ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند

امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده است سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت شود. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید. دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [۱]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد

 همچنین، یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و روز بروز، این صنعت در میزان تولید و افزایش ظرفیت تولید رشد بسزایی دارد. از این رو، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته است

در این تحقیق به بررسی ارتباط این متغیرهای موثر بر رقابت پذیری سازمانی پرداخته شده است و ارتباط نابی و چابکی بر رقابت پذیری در صنعت کاشی و سرامیک مورد بررسی قرار می گیرد و شدت تأثیر این مؤلفه ها بر رقابت پذیری بدست خواهد آمد و به منظور دستیابی به این اهداف از تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم افزار SPSS  و تحلیل عاملی تاییدی با استفاده از نرم افزار LISREL بهره گرفته می شود


۱Leanness

۱.۱.             مقدمه

فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، چالشهایی هستند که بنگاه‌ها و صنایع مختلف در عرصه تجارت و فعالیتهای اقتصادی با آن روبرو هستند و ادامه حیات آنها، منوط به تصمیم گیری درست و به موقع در برابر این تغییرات است. در این میان، فرایند جهانی شدن و گسترش بازارهای مصرف و نیز افزایش تعداد رقبا و شدت رقابت، باعث اهمیت بخشیدن به مفاهیمی مانند رقابت‌پذیری و از سوی دیگر، پررنگ شدن مفهوم چابکی شده است.این امر موجب گردیده تا بنگاه‌ها، صنایع و کشورهای مختلف در جهت ارتقای رقابت‌پذیری خود به شناسایی عوامل مؤثر بر رقابت‌پذیری و چابکی به منظور هماهنگی با تغییرات محیطی و با هدف تقویت آنها تلاش کنند

از سوی دیگر، از انجایی که طی تولید ناب زواید و اتلاف های تولید انبوه حذف می گردد، در دهه ۸۰، بسیاری از شرکتهای مشهور در سرتاسر دنیا شروع به بکارگیری برنامه هایی کردند که به وسیله آن ها بتوانند بهره وری و کیفیت خود را بهبود بخشند((Cua & Colleagues, 2001)(White & Prybutok, 2001) (Mieir & Forrester, 2002). در سال ۱۹۹۰ ووماک[۱] و همکارانش از دانشگاه MIT با چاپ کتابی با عنوان« تولید ناب؛ ماشینی که جهان را تغییر داد» تولید ناب را به عنوان ترکیبی از مدل تولید سنتی فورد و مدل کنترل اجتماعی در محیط تولید ژاپنی، به جامعه جهانی معرفی کردند(فرخ،۱۳۸۳) (Mieir & Forrester, 2002)

امروزه نیز عواملی همچون افزایش رقابت در بین شرکت ها، بهبود سرعت تغییرات و متلاطم بودن وضعیت تقاضای مشتریان باعث شده است سطوح و نوع تقاضاها به سرعت در حال تغییر باشند و همگام با جهانی شدن شرکت ها، رقابت جهانی نیز در حال تقویت شود. این مسئله به خوبی نشان می دهد بازارهای محصولات به بلوغ کافی رسیده و مشتریان کالاهایی را تقاضا می کنند که نیازهای مشخص آنها را ارضا نماید(Suzaki,  ۲۰۰۰)(Marin & Delgado, 2000)(Porter, 1990) (Bonavia & Marin, 2006). دانشمندان بسیار زیادی بر این باور هستند که برای پوشش چنین بازارهایی ناب شدن [۲]یکی از الزامات اجتناب ناپذیر و ضروری شرکت ها می باشد (Mieir & Forrester, 2002)(Womack & Colleagues,1990)،(Womack & Jones,1996)، (Krafcik, 1988)(Lee, 1996)(Macduffie, 1995)(Sohal & Egglestone, 1994)(Bonavia & Marin, 2006)

همچنین، از انجایی که یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است و ایران در صنعت کاشی رو به رشد می باشد به طوری که تاکنون در رده بزرگترین تولیدکنندگان کاشی و سرامیک جهان جای داشته و با توجه به رشد روز بروز این صنعت در میزان تولید و افزایش ظرفیت تولید، در این مطالعه این صنعت در زمینه های مذکور مورد بررسی قرار گرفته است

 

۲۱ ضرورت و اهمیت تحقیق

     هر شرکتی که در یک صنعت رقابت می‌کند دارای استراتژی رقابتی خواه آشکار یا ضمنی است. اهمیت خاصی که امروزه شرکت‌های مختلف برای تدوین استراتژی قائل هستند، مبین این عقیده است که در فرآیند آگاهانه تدوین استراتژی فواید ارزشمندی نهفته است. از جمله فواید این است که انتخاب استراتژی (اگر نتواند فعالیتهای بخشهای اجرایی را تضمین کند) حداقل به مدیران شرکت این اطمینان را می‌دهد که سیاستهای این بخشها دارای هماهنگی بوده و در راستای اهداف معینی باشند. توجه زیاد به امر برنامه‌ریزی استراتژیک سؤالاتی را که مدتها ذهن مدیران را به خود مشغول داشته بیش از پیش برجسته نموده است: چه عاملی رقابت را در صنعت مورد فعالیت ما و یا صنایعی که قصد ورود به آنها را داریم، پیش می‌برد؟ فعالیت احتمالی رقبا به چه صورت خواهد بود و بهترین راه برای واکنش در برابر اقدامات احتمالی آنها چیست؟ سیر پیشرفت صنعت مورد فعالیت ما به چه صورت خواهد بود؟ چگونه می‌توان شرکت را در بهترین موقعیت برای رقابت دراز مدت قرار داد؟

با این حال در فرایندهای برنامه‌ریزی استراتژیک رسمی بیشتر تأکید بر این است که سؤالات به‌صورت منظم و سازماندهی شده ارائه شوند، نه اینکه صرفاً به آنها جوابی داده شود. تکنیکهایی که اغلب توسط شرکتهای مشاور برای جوابگویی به این سؤالات ارائه شده است، به جای چشم‌انداز صنعت، یا بیشتر بر روی یک شرکت با تولیدات متنوع تمرکز دارند و یا صرفاً یک جنبه از ساختار آن صنعت نظیر رفتار هزینه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند. در اینصورت نمی‌توان انتظار داشت از طریق آن به تمام جنبه‌ها و پیچیدگی‌های رقابت در آن صنعت دست یافت. یکی از صنایع برجسته و رو به رشد کشور ایران، صنعت کاشی است که با توجه به مسائل مطرح شده در بالا، نیاز به بررسی و کارشناسی بیشتری در زمینه رقابت پذیری در محیط پویای خود و رشد بیشتر و حفظ بازارهای فعلی و بدست گیری بازارهای جدید را دارد

 

۳۱  بیان مسئله

با توجه به موارد مذکور در زمینه اهمیت تحقیق و به دلیل توسعه تولید صنعت کاشی و افزایش رقابت در بازارهای داخلی، و پویایی محیط، سازمآنهایی توانایی بدست گیری بازارهای جدید و افزایش تولید و در نهایت حفظ بقای طولانی مدت سازمان را دارند که در زمینه رقابت پذیری و استفاده درست و به موقع استراتژی های رقابت پذیری موفق تر باشند و همچنین همگام با تعییرات محیطی(چابکی) و در جهت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه (تولید ناب)، گامی موثر بردارند. در این تحقیق میزان رقابت پذیری صنعت مورد نظر با توجه به ابعاد استخراج شده در تحقیقات مشابه مورد سنجش قرار خواهد گرفت و ارتباط آن با چابکی و نابی مورد بررسی قرار می گیرد

۴۱ هدف تحقیق

با توجه به انچه در راستای اهمیت رقابت پذیری سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه بر فرایند جهانی شدن، به وجود آمدن سازمان‌تجارت جهانی و یکپارچگی بازارهای جهانی، پیشرفتهای سریع و بنیادین تکنولوژیک، پیشرفت های جدید در زمینه‌فناوری اطلاعات، افزایش تغییرات سریع در الگوهای مصرف و تقاضا، تبیین کنترل های آلودگی محیط زیست و حفظ منابع انرژی، کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها، بیان شده است بررسی و کنکاش در زمینه رقابت پذیری همواره می تواند نتایج جدیدی به همراه داشته باشد.  همچنین، چابکی سازمانی به عنوان ابزاری برای غلبه برچالشهایی ناشی ازعدم انعطاف پذیری، زمان تدارک طولانی و تنوع کم محصولات و خدمات و همچنین لزوم یکپارچگی و همگام شدن سازمآنها با تغییرات سریع در عرصه جهانی شدن، بیان شده است(Sharif & Zhang, 1999; Arteta & Giachetti, 2004; Ramesh & Devadasan, 2007; Vazquez-Bustelo, Avella, & Fernandez, 2007; Prince & Kay, 2003; Ren, ،Yusuf, & Burns, 2003)

و همچنین، با توجه به اهمیت حذف زواید و اتلاف های تولید انبوه و به کارگیری تولید ناب با توجه به کمبود منابع و هزینه‌های بالای آنها و مسایل مربوط به حفظ منابع انرژی، اهداف انجام این پژوهش را می توان در قالب موراد زیر بیان نمود

معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه ناب بودن در صنعت کاشی

معرفی شاخص های مورد نیاز از حوزه چابک بودن در صنعت کاشی

معرفی شاخص های سنجش رقابت پذیری در صنعت کاشی

تعیین نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی

تعیین شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری


 

۵۱  سئوالات و فرضیات پژوهش

۱- شاخص های مورد نیاز از هر حوزه( ناب بودن و چابک بودن ) برای صنعت کاشی کدامند؟

۲- شاخص های سنجش رقابت پذیری کدامند؟

۳- نوع ارتباط بین نابی- چابکی سازمانی و رقابت پذیری سازمانی در صنعت کاشی چگونه است؟

۴- شدت رابطه تأثیر مؤلفه های نابی و چابکی سازمانی بر رقابت پذیری چگونه است؟

۶۱  قلمرو پژوهش

از نظر موضوعی، این پژوهش در حوزه پژوهشهای کاربردی حوزه کاشی و سرامیک استان یزد قرار می گیرد. از نظر زمانی، نمونه مورد مطالعه شامل کلیه شرکتهای خوشه کاشی استان یزد می باشد که در فاصله زمانی بهمن ماه ۱۳۸۸ الی مهر ۱۳۸۹ به صورت فعال مشغول به کار می باشند. از نظر مکانی، این پژوهش در محدوده استان یزد و بر روی کلیه شرکتهای فعال خوشه کاشی و سرامیک استان یزد (اعم از شرکتهای حاضر در شهرک صنعتی یزد و شرکتهای مستقر در سطح استان یزد) انجام شده است

۷۱ روش انجام پژوهش

روش تحقیق، تحلیل توصیفی و  از لحاظ استراتژی اجرا پیمایشی می باشد. روش جمع آوری اطلاعات و روش به کار گرفته شده در این پژوهش، آمیزه ای از روش های کتابخانه ای، میدانی و پیمایشی می باشد.  عمدتاً به منظور مطالعه ادبیات موضوع و بررسی سابقه تحقیق و آشنایی با تجربیات صورت گرفته و شناخت نابی و چابکی سازمانی و ابعاد سنجش رقابت پذیری از از روش کتابخانه ای استفاده شده است

روش میدانی، به منظور شناخت عملکرد فعلی صنعت از لحاظ نابی و چابکی و تأثیر بکارگیری آن در رقابت پذیری به کار گرفته خواهد شد. بدین منظور متخصصین و مشاورین خبره با استفاده از مصاحبه­های نیمه‌هدایت شده به کمک طلبیده خواهند شد. در نهایت به منظور تجزیه و تحلیل داده ها، پیمایشی بر روی تحقیق انجام خواهد شد

روش میدانی با واقع‌گرایی بالا، دقت را برای نتایج تحقیق به ارمغان خواهد آورد و در نهایت روش پیمایشی، جمع بندی و نتیجه گیری آیتم ها به منظور پاسخ گویی به سؤالات مطرح شده را امکان‌پذیر خواهد نمود

برای این منظور از تمامی شرکت‌های فعال کاشی در استان یزد در تحقیق استفاده شد. جامعه آماری این تحقیق مدیران و کارشناسان فعال در تمامی شرکت ها که دارای مدرک حد اقل لیسانس و سابقه کاری بالای ۳ سال هستند، می‌باشد

۱- آیتم های چابکی، نابی و رقابت پذیری با استفاده مطالعه کتابخانه ای تعیین شد

۲-  پرسشنامه ای در سه بخش نابی سازمانی، چابکی سازمانی و ابعاد رقابت پذیری طراحی و

۳- بعد از تأیید روایی و پایایی پرسشنامه، در میان مدیران و کارشناسان فعال در صنعت کاشی وسرامیک استان یزد توزیع شد

۴- با استفاده از داده های گرد آوری شده ارتباط بین نابی و چابکی سازمانی و میزان رقابت پذیری این صنعت بدست آمده و در مرحله آخر،

۵- عوامل رقابت پذیری را با استفاده از دیدگاه نابی و چابکی استخراج می گردد

 

 

 

۸۱           تعریف عملیاتی متغیرها

چابکی سازمانی: توانایی هر سازمانی برای حسگری، ادراک و پیشبینی تغییرات موجود در محیط کاری میباشد(Zhang, & Sharif .1999) همچنین چابکی را، توانایی رونق و شکوفایی . در محیط دارای تغییر مداوم و غیرقابل پیشبینی تعریف میکنند)۰۱(Maskell

ناب بودن: واژه ناب یا Lean در لغت به معنی لخم و بی چربی می باشد. این اصطلاح بیانگر بدون زائده و بدون حشو بودن است. در ادبیات کشورهای مختلف برای هر شی یا چیزی که بدون بیهودگی و اضافات باشد، این واژه به کار گرفته می شود. در فرهنگ تخصصی ناب بودن عبارتست از تولید بیشترین محصولات یا خدمات قابل فروش تحت کمترین هزینه های عملیاتی در حالی که سطح موجودی در حد بهینه باشد

رقابت پذیری سازمانی: “رقابت‌پذیری درجه‌ای است که بر اساس آن توانمندی یک کشور در تولید کالاها و خدمات در شرایط اقتصاد آزاد، سنجیده می‌شود به گونه‌ای که این تولیدات بتواند در بازارهای بین‌المللی حضور پیدا کنند و به صورت پیوسته به تثبیت و ارتقای درآمد واقعی مردم آن کشور در درازمدت منجر گردد”

۹۱            جمع بندی

در این فصل به کلیات تحقیق به این شرح پرداخته شد، در ابتدا دلیل انتخاب متغیرها ( نابی، چابکی و رقابت پذیری) و پیاده سازی و بررسی ارتباط آنها در صنعت کاشی و سرامیک مطرح شد و ضرورت بررسی آنها در قالب موضوع انتخابی بیان گردید. سپس ضرورت و اهمیت این متغیر ها در صنعت و سازمان های تولیدی بیان شد. در بخش «بیان مسئله» موضوع و چالش موجود جهت بررسی و تحلیل آن د رتحقیق حاضر مورد بحث قرار گرفت و در بخش«اهداف تحقیق» ، اهداف اصلی که در طی تحقیق به آنها پرداخته شده است بیان و  سپس اهداف، در قالب سؤالاتی که تحقیق جهت پاسخ گویی به آنها صورت گرفته بیان گردید. سپس قلمرو پژوهش ذکر گردید و در ادامه مراحل انجام پژوهش در قالب پنج مرحله بخش بندی شد و در بخش نهایی متغیر های تحقیق در قالب تعریف عملیاتی معرفی گردید

۱Womack

۱. Leanness

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.