مقاله پرستاری کودکان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۶۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله پرستاری کودکان دارای ۳۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله پرستاری کودکان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : توضیحات زیر بخشی از متن اصلی می باشد که بدون قالب و فرمت بندی کپی شده است

بخشی از فهرست مطالب پروژه مقاله پرستاری کودکان

رشد تکامل دوره ی خردسالی

تکامل بیولوژی

رفتار حرکتی   عمده و ظریف

تکامل در بّعد روانی – اجتماعی

مرحله ادیپال ( فروید )

تکامل شناختی

مرحله پیش عملکردی ( پیاژه )

تکامل اخلاقی

تکامل معنوی

تکامل تصویر ذهنی از بدن

تکامل جنسیت

تکامل اجتماعی

زبان

رفتار شخصی – اجتماعی

بازی

تجربه آمادگی و کودکستان

آماده کردن کودک;

آموزش جنسی

کودکان تیز هوش;

پرخاشگری

مسائل گفتاری

استرس;

ترس ها

تغذیه

خواب و فعالیت

مسائل خواب

بهداشت دندان

پیشگیری از صدمه

منابع

رشد تکامل دوره ی خردسالی

پیشرفت کلی در ابعاد بیولوژی ، روانی – اجتماعی ، شناختی ، معنوی و اجتماعی در این دوره
(۵-۳ سال) آنان را برای تغییر اساسی در سبک زندگی ( ورود به مدرسه ) آماده می کند . کنترل روی سیستم های بدن ، تجربه اوقات جدایی کوتاه مدت و بلند مدت ، توانایی داشتن همکاری با سایر کودکان و افراد بالغ ، استفاده از زبان برای ایجاد نمادهای فکری و افزایش دامنه توجه و حافظه ، آنها را برای آینده ( سالیان مدرسه ) آماده می سازد . پیشرفت موفقیت آمیز مراحل قبلی رشد و تکامل امر اساسی برای خردسالان بوده تا بتوانند در وظایف یاد گرفته شده دوره نوپایی مهارت پیدا کنند

تکامل بیولوژی

سرعت رشد فیزیکی کاسته شده و در سالیان خردسالی تثبیت می شود . وزن متوسط ۵/۱۴ کیلوگرم (۳۲ پوند) و در ۳ سالگی ، ۵/۱۶ کیلوگرم ( ۵/۳۶ پوند) در ۴ سالگی و ۵/۱۸ کیلوگرم (۴۱ پوند ) در ۵ سالگی می باشد . افزایش سالیانه وزن تقریباً ۳-۲ کیلوگرم (۵/۶-۵/۴ پوند )
می باشد

رشد قد همچنین یکنواخت بوده و سالیانه ۹-۵/۶ سانتی متر (۵/۳-۵/۲ اینچ) است و معمولاً طول ساق ها بیشتر از تنه افزایش می یابد . قد متوسط ۹۵ سانتی متر (۵/۳۷ اینچ) در ۳ سالگی ، ۱۰۳ سانتی متر (۵/۴۰ اینچ) در ۴ سالگی و ۱۱۰ سانتی متر (۵/۴۳ اینچ) در ۵ سالگی می باشد

تناسب جسمی مشابه دوره نوپایی ( شکم برآمده ) نیست

کودک خردسال خوش بنیه ، ظریف و کشیده می باشد . به جز در ارتباط با پوشاک و موها ، تفاوت کمی در مشخصات فیزیکی با توجه به جنس مطرح است

اکثر سیستم های بدن می توانند با استرس و تغییر به طور متوسط سازگاری یابند . در این مرحله اکثر کودکان از نظر دفع تعلیم یافته اند . تکامل حرکتی شامل افزایش قدرت و تهذیب در
مهارت های یادگیری شده قبلی مثل راه رفتن ، دویدن و جهیدن می باشد

به هر حال تکامل عضلات و رشد استخوان کماکان باید ادامه پیدا کند . فعالیت زیاد و خستگی می تواند به بافت های ظریف صدمه بزند . وضعیت مناسب بدنی ، ورزش مناسب و تغذیه کافی و استراحت امر اساسی برای رشد مناسب سیستم عضلات و استخوان ها است

رفتار حرکتی   عمده و ظریف

راه رفتن ، دویدن، بالا رفتن از چیزی و جهیدن در ۳۶ ماهگی برقرار شده است . تهذیب هماهنگی چشم – دست و عضلات در ابعاد مختلفی  مشهود است . در ۳ سالگی  می تواند سه چرخه سواری  کند ، روی انگشتان پا  راه برود  و روی یک پا به مدت چند ثانیه می تواند تعادل خود را حفظ کرده  و با فاصله ی زیاد بپرد . در ۴ سالگی  بخوبی روی یک پا  لی لی   می کند  و توپ را به خوبی می گیرد . در ۵  سالگی به طور متناوب  با هر دو پا لی لی می کند  طناب بازی می کند و اسکیت   و شنا را شروع می کند

پیشرفت   در تکامل حرکتی ظریف  در دستکاری اشیاءمشهود است . نقاشی نشان دهنده تکامل در هماهنگی عضلات ظریف است . کودک  ۳ ساله یک دایره را کپی کرده  و خطوط متقاطع ، افقی و عمودی  را تقلید  می کند . وسیله  نوشتن را می تواند  با انگشتان ( نه در مشت ) بگیرد

کودک خطوط نامنظمی را می کشد ولی می تواند بگوید چه چیزی را کشیده است . کودک ۳ ساله قادر به کشیدن کامل آدمک نیست ، ولی می تواند یک دایره را کشیده و سپس مشخصات صورت را به آن اضافه کند و در ۵ یا ۶ سالگی می تواند بخش های مختلف ( سر ، بازوها ،
ساق ها ، بدن و صورت ) را بکشد . بین ۵-۴ سالگی می تواند یک خط متقاطع کشیده و یک مربع را کپی کند . مثلث و لوزی آخرین شکل های هندسی است که معمولاً بین ۶-۵ سالگی انجام
می دهد

کودکان در طی پیشرفت از کشیدن خطوط نامنظم به کشیدن تصویر چندین مرحله را سپری
می کنند . در ۱۵ ماهگی کودکان نخستین خطوط خودبخودی را روی کاغذ می کشند که مشخصات خاصی دارد . تقریباً ۱۷ مشخصه را می تواند در ۲ سالگی بکشد

در ۳ سالگی کودکان می توانند اشکال چهارگوش ، دایره ، بیضی ، متقاطع و اشکال عجیب و غریب دیگر بکشند . سپس بلافاصله اشکال ساده را توام با یکدیگر کشیده و طرح های مشخصی را ارائه می دهد  در ۴ و ۵ سالگی طرح های مشخص بوده و به صورت اشیاء شناخته شده
می باشد.  خط خطی کردن و نقاشی می تواند در رشد مهارت های ظریف عضلانی و هماهنگی چشم – دست تاثیر داشته که در نهایت ضروری برای نوشتن دقیق حروف و ارقام می باشد

همچنین کشیدن عکس ابزاری است که در بررسی هوش ، تکامل شخصیت و سازش روانی – اجتماعی به کار می رود . به هر حال کودکان ( به خصوص سن مدرسه ) با نقاشی کردن افکار خود را نشان می دهند

هشیاری و توجه به ایما و اشاره کلامی و غیر کلامی امر اساسی  در درک پیغام کودکان ( چگونه و چه چیزی ) می باشد

تکامل در بّعد روانی – اجتماعی

پیدایش حس ابتکار[۱] (اریکسون)

چنانچه این کودکان وظایف دوره ی نوپایی را با موفقیت طی کرده باشند ، آماده برخورد با وظایف دوره خردسالی خواهند بود . نظر اریکسون این است که وظیفه مهم روانی – اجتماعی کودک در این مرحله دستیابی به حس ابتکار است . آنها در مرحله یادگیری جدی هستند

آنها به طور فعال بازی و همچنین کار می کنند و به طور واقعی حس موفقیت و رضایت از
فعالیت های خود دارند . هنگامی که کودکان از حدود توانایی و انضباط تجاوز کرده و تجربه گناه را پیدا می کنند ، کشمکش ها شروع می شود ، چون نتوانسته اند رفتار مناسب داشته باشند . احساس گناه ، ترس و اضطراب زمانی پیدا می شود که رفتار مطلوب نمی توانند ارائه دهند

به خصوص یک فکر استرس زا میل به فوت یکی از والدین است . همزمان با حس حسادت و رقابتی که بین کودک و والد هم جنس پیدا می شود کودک ممکن است فکر کند تنها راه از بین بردن والد مداخله گر مُردن وی می باشد . در اکثر موقعیت ها هنگامی که کودک با والد هم جنس و هم سالان خود در مدرسه همانندی پیدا می کند این کشمکش برطرف می شود . به هر حال اگر پیش از اینکه جریان همانند سازی کامل شود همان والد فوت کند ، کودک خردسال ممکن است احساس گناه طاقت فرسا پیدا کند

بازگو کردن به کودکان که امیال نمی تواند سبب رویداد شود امر اساسی در کمک به آنها برای غلبه برگناه و اضطراب است

ظهور وجدان در انتهای دوره ی خردسالی بوده و یک وظیفه مهم در دوره خردسالی محسوب می شود . یادگیری صحیح و غلط ، خوب و بد شروع اخلاقیات است . کودکان در این گروه سنی معمولاً قادر به درک دلیل اینکه چیزی قابل پذیرش یا غیر قابل پذیرش می باشد ، نیستند . آنها به طور عمده رفتار مناسب را از طریق تنبیه یا پاداش فرا می گیرند و تقریباً به طور کامل از نظر رشد قضاوت اخلاقی به اصول والدینی متکی هستند . تذکر کلامی محدودیت ها موثرتر است ، به این معنی که برای پیشگیری از صدمات ، والدین نیاز به نظارت دائم کودکان کوچک تر دارند ، در حالی که این کودکان نسبتاً از این خطرات آگاه بوده و در اکثر موارد اطاعت می کنند

مرحله ادیپال[۲] ( فروید )

به محض اینکه کودکان به موجودیت خود به عنوان شخص پی می برند ، شروع به درک طبقه بندی چیزها نظیر مردم ، مونث ، کودکان ، اشیاء افراد بالغ می کنند . یکی از اهداف اصلی در افتراق مجدد خود از دیگران ، تفاوت های جنسی و رفتار مناسب در این زمینه است

فروید از بعد روانی – جنسی این مرحله را ادیپال یا فالیک[۳]  نام نهاد . هنگامی که کودک مذکر درک می کند که پدرش از خودش قوی تر است کشمکش رخ می دهد . به طور ناخوداگاه او مایل است که پدر فوت کند که با مادر خود ازدواج کند ( عقده ادیپ [۴]) . همزمان او متوجه تفاوت های جنسی فیزیکی می شود از اینکه پسران دارای آلت بوده و دختران فاقد آن هستند . تصورش این است که دختران آلت خود را به دلیل انجام کار غلط از دست داده اند . احساس گناه در ارتباط با افکار خود نسبت به پدر سبب ترس از تنبیه به صورت آسیب رسانی به آلت می شود که به اصطلاح عقده ی اخته کردن [۵] گویند . دختران دارای امیال مشابه از نظر ازدواج با پدر و از بین بردن مادر دارند ( عقده الکترا[۶]) . به هرحال دختران از اخته کردن نمی ترسند ، بلکه آنها تمایل به داشتن آلت دارند . حل و فصل عقده ادیپ یا الکترا در واقع همانند سازی با والد همجنس
می باشد

تکامل شناختی

یکی از وظایف مربوط به مرحله ی خردسالی برای مدرسه و یادگیری دقیق است . اکثر جریانات فکری این مرحله ی حیاتی است و این مسئله منطقی است که کودک مدرسه را بین ۵ تا ۶ سالگی شروع کند ( نه زودتر )

مرحله پیش عملکردی ( پیاژه )

تئوری شناختی پیازه اختصاص به کودک ۵ تا ۳ سال ندارد مرحله پیش عملکردی [۷]   مربوط به
۷-۲ سالگی بوده و شامل دو مرحله است . مرحله پیش درکی [۸]  (۴-۲ سالگی ) و مرحله ی شهودی [۹] (۷-۴ سالگی ) یکی از تغییرات مهم در این دو مرحله ی انتقال از افکار خود مداری کامل به آگاهی اجتماعی و توانایی در نظر گرفتن نظر دیگران است به هرحال خود مداری کماکان مشهود است کودکان فقادر به فکر و اظهار جریانات فکری خود بدون عمل می باشند . آنها در هر زمانی فقط در مورد یک ایده فکر می کنند و قادر به تفکر در مورد تمامی ابعاد نیستند

رشد زبان در این مرحله ادامه دارد . صحبت کردن به طور عمده یک وسیله برای بیان خودمداری است . خردسالان تصور می کنند که دیگران مثل خودشان فکر می کنند لذا با ارائه توضیح
کوتاه ، انتظار دارند که افکارشان توسط دیگران درک شود . به دلیل ارتباط کلامی خودمدار اغلب ضرورت دارد که افکار کودکان خردسال را به روش غیر کلامی جستجو و درک نمود . برای کودکان در این گروه سنی تنها وسیله ای که می تواند موثر واقع شود ، بازی است که شیوه درک کودک ، سازش با مشکلات و تمرین تجربیات زندگی را امکان پذیر می کند

به دلیل تصورات غنی و توانایی نامحدود برای اختراع و تقلید ، تمام انواع بازی ها ارزش درمانی و ارتباطی دارد


[۱] Initiation

[۲] OEDIPAL STAGE

[۳] phallic

[۴] Oedipus complex

[۵] Castration complex

[۶] Electra complex

[۷] Preoperational slage

[۸] preconceptual

[۹] Intuitve thought

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.