جایگاه توحید در عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای سنایی غزنوی)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 جایگاه توحید در عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای سنایی غزنوی) دارای ۲۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد جایگاه توحید در عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای سنایی غزنوی)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی جایگاه توحید در عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای سنایی غزنوی)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن جایگاه توحید در عرفان اسلامی (با تکیه بر آرای سنایی غزنوی) :

تعداد صفحات :۲۹

چکیده مقاله:

توجه مستمر به مقوله توحید ، وحدت در آثار همه ادبای دیده می شود. کم تر دفتر شعر و ادبی است که با توحیدیه ای زیبا یا نعت باری تعالی، آغاز نشده باشد. آنچه مطمح نظر است؛ بررسی جایگاه توحید در عرفان اسلامی با تکیه بر آرای سنایی غزنوی است. توحید بنیان مباحث عرفانی است. قلمرو پژوهش حاضر حدیقه الحقیقه و دیوان سنایی غزنوی است. توجه به واژه وحدت ، توحید و واکاوی و موشکافی در باره آن، باب های دریافتی بسیاری را برای پژوهشگران می گشاید. بر این اساس، ابیاتی که درباره وحدت سروده شده در قلمرو پژوهش مذکور، استخراج گردید و با توجه به شروح و دیگر ابیات سنایی و کتاب های عرفانی تحلیل های لازم اجرا شد. سنایی وحدت را عالم یکرنگی می داند. در آن عالم همه در یکدیگر غرقند. وحدت عالمی است نامتناهی، سلوک در آن ادامه دارد و پایان ناپذیر است. در عالم وحدت،آخرین حد نزدیک شدن مخلوق به خالق، جایگاه انسان کامل؛ حضرت محمد (ص) است. باقی اولیا و انبیا ریزه خور خوان رسول خدا هستند و از فیوضات ایشان بهره می گیرند. سنایی غزنوی راه های دستیابی به وحدت را تجرید، تفرید و یاری گرفتن از عقل معرفی کرده است. عقل در لسان عرفا معانی مختلف دارد؛ گاه، رساننده به پشت در الهی است و یا وجود مبارک رسول الله (ص) است و گاه از آن عقیله یاد می کنند. عقلی که عقیله و راهبند است؛ در دامان شریعت تربیت نشده است. عقلی که سالک را که تا پشت درگاه وحدت رساند، عقل متکحل نشده به نور معرفت است . گاهی نیز، عقل به معنای اولین مخلوق، وجود حضرت رسول الله انسان کامل و تجلی الله درخلق است.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.