مقاله قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی در شعرِ نیما :

تعداد صفحات :۲۴

قید به سبب جایگاه لغزانش در جمله‌، کارکردهای گوناگونی دارد‌. در شعر سنتی‌، جایگاه قید در بیت‌، مقیّد به چارچوب تساوی مصراع‌ها و نظام قافیه است؛ اما جایگاه قید در شعر نو محدودیّت شعر سنّتی را ندارد‌. نیما شمار زیادی از اشعار نوی خود را با قید آغاز می‌کند و بیشترین کاربرد قیدهای آغازین اشعار نیما را سه قید‌ مکان، زمان و حالت‌ تشکیل می‌دهد‌. اینکه چرا نیما شعرهای خود را با قید آغاز می‌کند، پرسش این پژوهش را سامان می‌دهد‌. اگرچه در پاسخ به آن می‌توان انگیزه‌های متعددی را ذکر کرد‌، مثل فضاسازی‌، تمایل به نمایشی و دیداری نمودن شعر‌، حتی ضرورت وزن و قافیه‌، هدف اصلی نیما از کاربرد آگاهانه قیدهای آغازین تکمیل و تقویّت ساختار وصفی- روایی شعرش است؛ چنانکه در هنر تئاتر و سینما‌، حفظ وحدتِ زمان و مکان و توجه به حالت صحنه و بازیگران از اصول مهم دراماتیک محسوب می‌شود‌. از این رو‌، قیدهای آغازین‌، عنصری از الگوی وصفی- روایی شعر نیما را تشکیل می‌دهند‌. قید مکان ۱۴۹ بار‌، قید زمان ۸۲ و قید حالت ۳۰ بار در آغاز اشعار نیما به کار رفته‌اند که قید مکان با ۸۰/۵۷ درصد‌، بیشترین بسامد را دارد و نشان می‌دهد: ۱‌) ساختارهای قید مکان نسبت به سایر ساختارها از نظر معنایی و موسیقایی قابلیّت زیبایی‌آفرینی بیشتری دارند؛ ۲‌) قید مکان در شکل‌گیری الگوی وصفی- روایی شعر نیما نقش کارسازتری دارد و نگرش رئالیسم اجتماعی او را بهتر تصویر می‌کند‌. قید زمان در آغاز اشعار نیما بر سه معنای عمده دلالت می‌کند: ۱‌) سمبلیک ۲‌) خاطراتی ۳‌) تقویمی؛ و قید حالت را می‌توان در دو مفهوم کلّی جای داد‌: ۱‌) دلهره و اضطراب ۲‌) خلوت‌گزینی و انزوا‌.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.