مقاله عفو از قصاص در متون فقهی مذاهب اسلامی
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله عفو از قصاص در متون فقهی مذاهب اسلامی دارای ۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله عفو از قصاص در متون فقهی مذاهب اسلامی کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله عفو از قصاص در متون فقهی مذاهب اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله عفو از قصاص در متون فقهی مذاهب اسلامی :
تعداد صفحات :۲۱
عفو در سقوط قصاص هنگامی اعتبار دارد که عفو کننده صاحب قصاص و شرایط لازم را داشته باشد، بنابراین عفو مجنون، صغیر و یا عفو اشخاص فضولی به اتفاق همه فقها در سقوط قصاص اعتبار ندارد. فقها اتفاق نظر دارند که صاحبان عفو از قصاص، مجنی علیه و اولیای دم هستند که هرگاه برای مقتول، ولی دمی وجود نداشته باشد، ولی دم وی، حاکم جامعه میباشد. اما در خصوص عفو برخی از اولیای دم در سقوط قصاص و نیز عفو حاکم در صورت وجود اولیای دم، باهم اختلاف نظر دارند. به عقیده فقهای امامیه، عفو برخی از اولیای دم در سقوط قصاص اعتباری ندارد و بقیه اولیای دم میتوانند با دادن سهمیه کسانی که جانی را عفو نمودهاند، او را قصاص نمایند. اما به عقیده فقهای اهلسنت، عفو برخی از اولیای دم در سقوط قصاص اعتبار دارد و حق قصاص بقیه اولیای دم را اسقاط خواهد نمود؛ عمده دلیل آنها این است که قصاص تجزیه بردار نیست؛ یعنی نمیتوان جانی را هم قصاص نمود و هم زنده گذاشت. به عقیده اکثریت فقها، عفو جانی از طرف حاکم جامعه، بدون اخذ خونبها، اعتبار ندارد، بلکه عفو وی، وقتی نافذ و معتبر خواهد بود که به عنوان «وارث من لا وارث له» با اخذ خونبها جانی را عفو نماید. اما عدهای از فقها به حاکم جامعه اجازه عفو جانی را حتی در صورت وجود اولیای دم نیز دادهاند، مشروط بر اینکه حاکم جامعه احتمال وقوع مفسده و فتنهای را در اجرای قصاص تشخیص دهد، در چنین حالتی، وی میتواند حتی در صورت وجود اولیای دم و بدون اخذ خونبها، جانی را عفو نماید.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.