مقاله مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان دارای ۱۳ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک بر علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان :
تعداد صفحات :۱۳
مقدمه اختلال وسواسی-جبری از اختلالات شایع روانپزشکی در میان نوجوانان است که موجب اختلال کارکرد مبتلایان شده و این امر لزوم بررسی روشهای مناسب تشخیصی و درمانی را روشن میسازد. علاوه بر درمانهای متداول دارویی، درمان شناختی-رفتاری و درمانهایی نظیر نوروفیدبک نیز مورد استفاده قرار گرفتهاند. هدف مطالعهی حاضر مقایسهی اثربخشی روشهای درمان شناختی-رفتاری و نوروفیدبک در اختلال وسواسی-جبری نوجوانان بود. روش کار این مطالعهی مداخلهای در سال ۱۳۹۱-۱۳۹۲ انجام شده و جامعهی آماری آن شامل نوجوانان مبتلا به اختلال وسواسی-جبری است که به کلینیک خصوصی در مشهد مراجعه کردهاند. ۲۴ نوجوان ۱۲ تا ۱۸ ساله دارای نمرات هوش وکسلر حداقل ۷۰ با توجه به مصاحبهی روانپزشکی فوق تخصصی کودکان و مقیاس تشخیصی DSM IV با نمونهگیری در دسترس وارد مطالعه شده و به طور تصادفی در دو گروه نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. نمونهها مقیاس یل-براون را قبل و بعد مداخله (۱۰ جلسه هفتگی) تکمیل نمودند. دادهها با آمار توصیفی، تحلیل واریانس و آزمون تی و نرمافزار SPSS تحلیل شدند. نتایج نوجوانان دو گروه از نظر سن و تحصیلات با هم همسان بودند. نمرات یل-براون دو گروه قبل از مداخله، تفاوت معنیداری نداشت (۴۲۱/۰=p). بعد مداخله نمرات گروه درمان شناختی-رفتاری (۰۰۱/۰=p) و نوروفیدبک (۰۰۰/۰=p) کاهش معنیداری نشان داد و تفاوت بین دو گروه هم با برتری اثر نوروفیدبک معنیدار بود (۰۱۴/۰=p). نتیجه گیری بنا بر نتایج مطالعه، درمان نوروفیدبک و درمان شناختی-رفتاری بر کاهش علایم اختلال وسواسی-جبری نوجوانان تاثیر معنیداری داشتهاند اما اثربخشی درمان نوروفیدبک بر کاهش علایم این اختلال به طور معنیداری بیش از درمان شناختی-رفتاری میباشد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.