مقاله تأملی بر نقش برجست? شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجست? تنگواشی فتحعلیشاهِ قاجار
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله تأملی بر نقش برجست? شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجست? تنگواشی فتحعلیشاهِ قاجار دارای ۲۴ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله تأملی بر نقش برجست? شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجست? تنگواشی فتحعلیشاهِ قاجار کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله تأملی بر نقش برجست? شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجست? تنگواشی فتحعلیشاهِ قاجار،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله تأملی بر نقش برجست? شکارگاه خسرو دوم (؟) در تاق بستان و الگوپذیری از آن در نقش برجست? تنگواشی فتحعلیشاهِ قاجار :
تعداد صفحات :۲۴
نقشمای شکار از نخستین نقاشیهای دیواری دوران پارینهسنگی درون غارها تا تکاملیافته ترین دست ساختههای امروزی در هنر ایران وجود داشته و در مسیر تاریخ هنر و طی فرایندِ شکلگیری فرهنگهای مختلف، مفاهیم گوناگونی را در درون خود پرورده است. این روند تکاملی در دوران تاریخی و خصوصاً دور ساسانی مفهومی فراتر از شکار صرف به خود میگیرد، به طوریکه یکی از رایجترین موضوعات هنر و فرهنگ دور ساسانی صحنه شکار است و در این زمینه شاهان ساسانی اقدام به تأسیس مکانهایی خاص با عنوان شکارگاه و یا باغشکار کردهاند. این پژوهش در نظر دارد به بررسی مفهوم شکار در دور ساسانی، به ویژه اهمیت محوطههای شکارگاهی دور خسرو دوم بپردازد؛ بدین منظور شکارگاه خسرو دوم در تاق بستان و نقوش حکشد شکار گراز و گوزن در دو طرف تاق بزرگتاقبستان مطالعه شده و تأثیر آنها بر شکلگیری شکارگاه فتحعلیشاه در تنگواشی، و همچنین نقش برجست او در این مکان، بررسیشده است. مطالع نقوش شکارگاه تاق بستان، تأثیرپذیری آنها را از نقاشیهای دیواری مربوط به شکارِ اواخر دور اشکانی و دور ساسانی مشخص کرده است، به طوریکه خود نقاشیهای دیواری مربوط به شکار دور ساسانی خود متأثر از نقاشیهای دیواری دور اشکانیاند. نقوش شکارگاهی تاق بستان بر نقوش شکار در دوران اسلامی تأثیر گذاشته است که نمود این تأثیرات را در مینیاتورهای دور اسلامی میتوان دید. چنانچه اوج آن در دور قاجار و به گونهای دیگر تجلی پیدا میکند؛ بارزترین نمود این تأثیرپذیری در دور قاجار، نقش برجست شکار شاهی فتحعلیشاه در تنگواشی است. مطالعات صورت گرفته در این پژوهش نشان میدهد، با وجود اینکه دو نقش برجست مذکور از نظر مضامین به هم شباهت دارند، اما هدف از ایجاد آنها متفاوت بوده است.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.