مقاله «خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابط? مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقول? خیال)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
1 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقاله «خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابط? مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقول? خیال) دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله «خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابط? مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقول? خیال)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله «خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابط? مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقول? خیال)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله «خیال» و «ترک ادب شرعی» (تبیین رابط? مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی در متون تغزّلی، با مقول? خیال) :

تعداد صفحات :۳۸

پرسش‌ اساسی مقال حاضر آن است که چرا در متون تغزّلی و یا در متون عارفان بهره‌مند از نمادپردازیهای ادبِ عاشقانه، گاهی با مضامین مبتنی بر ترک ادب شرعی روبروییم؟ منشاء پیدایش اینگونه مضامین چیست؟ و آیا می‌توان چگونگی شکل‌گیری اینگونه مضامین در ذهن هنرمند را توضیح داد؟ خاصه در سروده‌هایی تغزلی که توانش تفسیر و تأویل به مضامین عارفانه را نیز دارند گاهی با مضامینی روبروییم که در آن‌ها دلدار جایگاهی فرا انسانی و خداگونه یافته است و در بدو امر می‌توانند خارج از دایر ادب شرعی ادراک و دریافت شوند. در این مقاله، نخست به مفهوم «ترک ادب شرعی» پرداخته و پس از تعریف آن، با ذکر نمونه‌هایی از متون منظوم پارسی، از متون آغازین شعر کهن گرفته تا متون معاصر، تقسیم ‌بندی‌ای دهگانه از زمینه‌های شکل‌گیری آن ارائه خواهد شد. چنانکه به تفصیل گفته خواهد شد، در سبک عراقی، که توأمان از درونمایه‌های عاشقانه و عارفانه بهره می‌برد، یکی از پرجلوه‌ترین فضاهای بروز ترک ادب شرعی ظاهری، «مضامین تغزّلی» است. و اما در بخش اصلی این نگاشته، با نگاهی به سروده-هایی از سعدی، و نیز ابیاتی منسوب به قیس‌بن مُلَوَّح (مجنون عامری)-که به عقید نگارندگان، سعدی در برخی مضامین از وی متأثر بوده است- این مسأله واکاویده و رابط مضامینی که بنا به ظاهر ممکن است برخی حکم به خروج آنها از دایر ادب شرعی کنند با مقول «خیال» تبیین شده و منشاء پیدایش و چگونگی شکل‌گیری اینگونه مضامین در ذهن هنرمند، با یاری‌گرفتن از توصیف خاص ابن‌عربی از «خیال» و عشق عارفانه توضیح داده خواهد شد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.