مقاله مبانی تاریخنگری در اندیشه مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله مبانی تاریخنگری در اندیشه مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله مبانی تاریخنگری در اندیشه مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله مبانی تاریخنگری در اندیشه مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله مبانی تاریخنگری در اندیشه مورّخان شیرازی از سقوط دولت ایلخانی تا پایان تیموریان :
تعداد صفحات :۳۸
این مسئله که چگونه اندیش مورّخان شیراز از سقوط ایلخانان تا پایان دور تیموریان به انعکاس ویژگیهای مهم اندیشه دینی ـ سیاسی یعنی اندیش دینی (خلافتمحوری) و اندیش سرزمینی (ایرانمداری) در پرتو متون تاریخنگارانه پرداختهاند، محور مقال حاضر را تشکیلمیدهد. روش پژوهش مناسب در ارتباط با مسئل فوق عبارت از تحلیل معناکاوانه از درون گزارههای تاریخی موجود در منابع تاریخنگاری است. دستاورد نهایی در تحلیل و ارزیابی مسئله در چند محور قابل طرح است: ۱. مورّخان شیرازی در آثار خود «عدالتمحوری»، «رفع ظلم حاکمان» و «حفظ تمامیت ارضی» را اساس اندیشه قراردادهاند تا در پرتو منابع نوشتاری، ضمن حفظ حیات فرهنگی ایران، به بازتولید وحدت سرزمینی ایران در برابر تهدیدات زمانه بپردازند؛ ۲. این مورّخان در آثار خود در خلأ بهوجودآمد ناشی از سقوط مرکزیت دارالاسلام (بغداد) به جایگزینکردن «نظری سلطنت» به جای «خلافت غایب» پرداخته و تمرکزگرایی را از طریق تأکید بر اشتراک دینی به عنوان مبنای تاریخنگاری خود مورد توجه قراردادند؛ ۳. در اثر غلب رویکرد ترکیبی ایرانی ـ اسلامی، عمده تاریخ در اندیشه این مورّخان توجه و تأکید بر تاریخ «شاهان و پیامبران» است و بر این مبنا در صدد مشروعیتبخشی به حاکمان محلی هم برآمدند، زیرا وجود آنان برای رفع تهدیدات مؤثر بود و این کار را بهرغم منشأ غیرایرانی حاکمان انجاممیدادند که حکومت متمرکز هویتبخش از هرجومرج و ناامنی و بیعدالتی بهتر بود؛ ۴. در این مقطع تاریخی، مورّخان شیرازی آگاهانه بر وحدت معنایی واژههای «سلطان»، «امام»، و «خلیفه» تأکید داشتند و به بازتاب این مفاهیم در آثار خود پرداختند که این امر با توجه به جغرافیای فرهنگی شیراز به مثاب پایگاه مقاومت فرهنگی هویت ایرانی در برابر فرهنگ اقوام مهاجم اهمیت داشت. مورّخان بر اساس اقتضائات تاریخی زمان خود به بازتولید نظام سیاسی متمرکز به مثاب یکی از مؤلفههای سنّتی سازند هویت ایرانی و مبنایی جهت دفع خطرها پرداختند
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.