مقاله حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ دارای ۳۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله حکمت دور و نقطه در ادبیات عرفانی شعر حافظ :
تعداد صفحات :۳۸
«نقطه» و «دور» (دایره) بهعنوان دو نماد اصلی در هستیشناسی و فرم زبانیِ ادبیات عرفانیِ عصر حافظ حضور داشتهاست. نقطه بهمنزل وحدت (ذات حق/ انسان کامل) و دایره بهمثاب کثرت (عوالم معنا و شهود) معانی پایهای این دو نماد هستند که قابلیت بازتعریف مفاهیم جزئیتری را مطابق با متن عرفانی در خود فراهم کردهاند: «طرح آفرینش کائنات»، «استمرار حضور، نظارت و جذبیت پیدرپی حق» و «سیر سلوک سالک». حافظ این دو نماد را با کارکردهای ناهمگون و شیوهای متفاوت از شعرای قبلی (همچون شیخ شبستری) در غزلیات خود به کار گرفته است. دوگان نقطه و دور به سبب تجرید و انتزاع ذاتی، بیشتر در معرفتشناسی عرفانی شعر حافظ جای گرفتهاند و کمتر میتوان از آن معنایِ غیر استنباط نمود. معانی نمادین این دوگانه در ترکیب و ساختار فرمی عبارات و مصرعهای غزل حافظ -به مدد تمهیدات و صناعات ادبی- به لغزش یا معطلی گرفتار میشوند تا فردیت شاعر و ابداعات ادبی وی بروز پیدا کند و لایههای درونیتر معنا با فعالیت ذهنی مخاطب هویدا شود. در مقال حاضر تلاش شده است تا با تفسیر مفاهیم نمادین نقطه و دور در سنت، علت ارجاع مفاهیم عرفانی به این دو عنصر آشکار شود؛ همچنین با تکیه بر دو روش ساختارگرایی و نشانهشناسی، معانی و دلالتهای ضمنیِ نقطه و دور در ابیات عرفانی حافظ مشخص گردد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.