مقاله بررسی پدیده نسخ در آرای قرآنپژوهان و نقد دیدگاه ایشان درباره نسخ تلاوت
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله بررسی پدیده نسخ در آرای قرآنپژوهان و نقد دیدگاه ایشان درباره نسخ تلاوت دارای ۴۵ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله بررسی پدیده نسخ در آرای قرآنپژوهان و نقد دیدگاه ایشان درباره نسخ تلاوت کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی پدیده نسخ در آرای قرآنپژوهان و نقد دیدگاه ایشان درباره نسخ تلاوت،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله بررسی پدیده نسخ در آرای قرآنپژوهان و نقد دیدگاه ایشان درباره نسخ تلاوت :
تعداد صفحات :۴۵
چکیده
از مهمترین مباحث مطرح درحوزه علوم قرآنی، نسخ است
که در بسیاری از روایات، اِشراف
بر جوانب آن، ازجمله ویژگیهای مفسران قرآن بهشمار آمده است. از سویی،
قرآنپژوهان، این پدیده را بر سه قسم، شامل نسخ حکم و بقای تلاوت، نسخ حکم و تلاوت،
و نسخ حکم بدون تلاوت تقسیم کرده و از این میان، تحققیافتن مورد اول را بیشتر
مفسران و پژوهشگران درحوزه علوم قرآن پذیرفتهاند؛ اما برسر دو قسم دیگر،
اختلاف نظر وجود دارد؛ بهگونهای که میتوان گفت متقدمان، بیشتر به تحققیافتن
آن تمایل داشتهاند؛ ولی متأخران از جهات متعدد، ادلّه ایشان را نقد کردهاند.
در این پژوهش، بعداز ذکر معنای لغوی و اصطلاحی «نسخ» و سخنگفتن درباره مکتبهای
سهگانهای که دکتر مصطفی زید در این حوزه برشمرده است، مفهوم و محدوده نسخ
را تبیین کرده و پساز ذکر شروط تحققیافتن آن، نسخ تلاوت را بررسی و سرانجام، با نقد ادلّه موافقان
و مخالفان نسخ تلاوت اثبات کردهایم اعتقاد به نسخ تلاوت، حاکی از برداشت
شتابزده و نگاه سطحی به روایات است؛ زیرا تعریف نسخ و شرایط بیانشده ازسوی
ایشان، با تقسیمبندی نسخ به سه قسم یادشده مطابقت ندارد و از سویی، دلیلی متقن
مبنیبر تحققیافتن نسخ تلاوت نداریم؛ هرچند دلیل محکم عقلی هم مبنیبر نفی آن در
دست نیست.
واژههای کلیدی: نسخ، نسخ تلاوت، قرآن، شروط نسخ، انواع نسخ.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.