مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی دارای ۳۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

این پروژه توسط مرکز مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی۲ ارائه میگردد

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی :

مبانی نظری و پیشینه فایل حضور ذهن و مراقبه در روانشناسی

در ۳۲ صفحه ورد قابل ویرایش با فرمت docx

توضیحات: فصل دوم کارشناسی ارشد (پیشینه و مبانی نظری فایل)

همراه با منبع نویسی درون متنی به شیوه APA جهت استفاده فصل دو

توضیحات نظری کامل در مورد متغیر

پیشینه داخلی و خارجی در مورد متغیر مربوطه و متغیرهای مشابه

رفرنس نویسی و پاورقی دقیق و مناسب

منبع : انگلیسی وفارسی دارد (به شیوه APA)

نوع فایل: WORD و قابل ویرایش با فرمت docx

قسمتی از متن مبانی نظری و پیشینه

حضور ذهن

حضور ذهن که ریشه­های مفهومی آن در بودیسم قرار دارد، در سایر سنت­های معنوی و دینی نیز حضوری برجسته دارد. در مسیحیت اعمال زیادی وجود دارند که می­توانند به اشکال مراقبه یا عمل حضورذهن تلقی شوند. مراقبه مسیحیت اغلب در قالب عبادت، ذکر گفتن و پرستش بیان شده است (اپل و کیم اپل، ۲۰۰۹).

همچنین، مراقبه هسته مرکزی و قلب اسلام و دینداری عارفانه و برخی سنت­های عرفانی مسلمانان (به ویژه صوفیسم) را تشکیل می­دهد (نیگوسیان،۲۰۰۴؛ به نقل از اپل و کیم اپل، ۲۰۰۹).

مراقبه در اسلام مفاهیم (تفکر و تدبّر) را شامل می­شود که معنای لغوی آن به معنای “تأمل و اندیشه­ورزی درباره جهان” است. بنابراین، اعمال و تکالیف مراقبه ای در بسیاری از سنت­های معنوی و دینی، اغلب ویژگی کلیدی دسترسی به آسمان و ملکوت را فراهم می­کند (اپل و اپل، ۲۰۰۹).

حضور ذهن در روانشناسی و رواندرمانی نیز برای کمک به تسکین انواع مختلف آلام بشری به کار برده می­شود. مهارت­های حضورذهن به عنوان یک فن برای مقابله با اضطراب مورد توجه قرار گرفته­اند (اپل و کیم اپل[۱]، ۲۰۰۹).

تعاریف حضور ذهن

همچنان که براون و ریان (۲۰۰۳) تعریف کرده­اند حضورذهن عبارت است از “متوجه بودن به و آگاه بودن از آنچه در حال حاضر می­گذرد”. اپل وکیم اپل (۲۰۰۹) حضورذهن به عنوان “حالت ذهنی که با آگاهی متراکم از و (متمرکز بر) افکار، کنش­ها یا انگیزش­های فرد، مشخص و توصیف می­شود”، تعریف کرده­اند. ویژگی­های حضورذهن شامل آگاهی پیش مفهومی و پذیرش تجربیات، تنظیم منعطف توجه، قبول و پذیرش بی­طرفانه تجربه و جهت­گیری به سمت اینجا و اکنون است (براون[۲]، رایان [۳]و کرسول[۴]، ۲۰۰۷).

حضورذهن به عنوان ارتقا دهنده سطوح بالای بهزیستی مفهوم­سازی شده است، به ویژه ذهن آگاهی به طور مستقیم از طریق فراهم ساختن پرمایگی و غنای بیشتر، تجربه بهزیستی را پرورش می­دهد و به طور غیرمستقیم از طریق تنظیم رفتار خود تنظیم­گری سلامت، که توجه فزاینده و پذیرش نیازها و ارزش­های شخصی و ظرفیت بالا برای عمل مطابق با آنها را شامل می­شود، بهزیستی را بالا می­برد (براون و ریان، ۲۰۰۳؛ براون و همکاران، ۲۰۰۷). با تمرین مهارت­های آگاهی لحظه به لحظه، فرد تلاش می­کند تا نسبت به الگوهای افکار، عواطف و تعامل با دیگران بینش و بصیرت پیدا کند و سپس بتواند به صورت ماهرانه پاسخ­های هدفمند مفید را انتخاب کند به جای آنکه به طور خودکار با روش­های خوگرفته و ناهشیار واکنش نشان دهد (تیزدیل و همکاران، ۲۰۰۰).


[۱].Appel, J., &Appel, D.K.

[۲].Brown

[۳].Ryan

[۴].Creswell

۲-۵-۲ حضورذهن و مراقبه

حضورذهن با شبکه­ای از مفاهیم کلیدی پیوند خورده است. یکی از مفاهیم بودهی چیتا[۱] است که به عنوان یک رویکرد برای ارتقاء بهزیستی فرد مورد تأکید قرار گرفته است (توماس و ویک[۲]، ۲۰۰۸).

مفهوم بودهی چیتا که قلب دگرگونی و تبدیل است، یکی از مفاهیم خیلی مهم در بودیسم است. اگرچه این مفهوم سخت است، بودهی[۳] به معنی ” بیدار و هشیار”، “روشن بین و روشنفکر” و “کاملاً باز و گشوده” است. چیتا[۴] به معنی”ذهن”، “قلب” یا “نگرش” است (بودیست­ها بین قلب و ذهن تمایزی قائل نیستند). قلب و ذهن، کاملاً باز در مفهوم بودهی چیتا تا حدی با توانایی دوست داشتن و احساس رحم و شفقت مترادف است. توانایی برای تبدیل و دگرگونی ریشه در ذهن دارد و کلید برای ذهن، مراقبه است (توماس و ویک، ۲۰۰۸: ۲۴۷).

۲-۵-۳ کاهش استرس مبتنی بر حضور ذهن

کاهش استرس مبتنی بر حضورذهن در یک بافت پزشکی رفتاری برای بیمارانی که از درد مزمن و شرایط استرس­زا رنج می­برند ایجاد شده است (کبات زین، ۱۹۹۰). این روش بر اساس آموزش­های فشرده مراقبه ذهن آگاهانه می­باشد که در یک دوره ۸ هفتگی با جلسات روزانه ۵/۲ ساعته اجرا می­شود. همچنین در بین جلسه ششم و هفتم نیز یک جلسه یک روزه به مدت هفت ساعت به تمرین می­پردازند. زمان کلاس صرف نظر از برخی مباحث در زمینه استرس که توسط مربی مطرح می­شود، صرف تمرین مراقبه رسمی، بحث­های گروهی و پرسش و پاسخ شرکت­کنندگان در زمینه تجربیات جاری شان می­شود. کلاس­ها ممکن است شامل ۳۰ شرکت­کننده با طیف وسیعی از اختلالات باشند. کاهش استرس مبتنی بر حضورذهن در عوض شرکت دادن افراد در گروه­ها بر اساس تشخیص یا اختلالات روانی، به طور سنتی افراد را با طیف متفاوتی از مشکلات در هر گروه قرار می­دهد. این روش تأکید می­کند که همه شرکت­کنندگان بدون توجه به نوع اختلال، جریان پیش رونده­ای از تغییرات درونی پایدار را تجربه می­کنند؛ و همه از توانایی پرورش آگاهی لحظه به لحظه برخوردارند. با وجود این، در برخی نشست­ها، کاهش استرس میتنی بر حضورذهن برای جمعیت­های خاصی از قبیل بیماران سرطانی، زنان مبتلا به بیماری قلبی یا زوج­هایی که در جستجوی افزایش رضایتمندی زناشویی هستند، به کار می­رود (بایر، ۲۰۰۶). در اصل این روش به عنوان یک ضمیمه انتخابی در درمان­های پزشکی استاندارد برای افرادی که از درد، ناتوانی، بیماری­های مزمن تهدیدکننده زندگی در رنج هستند، به کار می­رود (مک، ۲۰۰۸).


[۱].Boodhichitt

[۲]. Tomas &Wuyek

[۳].Boodhi

[۴].Chitta

-۶-۱ پیشینه فایلی نوروفیدبک

آغاز فایلات استرمن، آغاز فایل در مورد نوروفیدبک شد. آیا انسان هم می‌تواند با کنترل امواج مغزی مشکلات روانی‌اش را حل کند؟ آزمایش استرمن روی مبتلایان به صرع نشان داد که جواب این سوال مثبت است. این روش کم‌کم گسترش پیدا کرد و از سال ۲۰۰۰ به این‌طرف، کلینیک‌های نوروفیدبک هر روز در گوشه‌ای از جهان و البته در ایران خودمان سبز می‌شوند.

در قلمرو اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب، فایلات بت (۲۰۱۰) در مورد ۱۰۰ بیمار GAD با پروتکل درمانی افزایش آلفا وکاهش بتا، اثربخشی نوروفیدبک را در کاهش علائم اضطرابی نشان داد. بیریوکوا، تیموفیو و مازلو (۲۰۰۵)، لامون تی جنی، هند، انابل و گاگنون (۱۹۷۵)، هیر، تیمون، رابرت، بورمان (۱۹۸۱)، اثربخشی نوروفیدبک را در کاهش علائم اضطرابی را نشان داده­اند و همچنین هوستیر، تیچ، راشل (۲۰۱۰)، هاموند (۲۰۰۶) با آموزش افزایش آلفا- تتا وکاهش بتا اثر بخشی نوروفیدبک برکاهش علائم اضطرابی را نشان داده اند.

ریچالد، شرمن و جرالد (۲۰۰۹)، در فایلی ۲۸ نفر از افراد اضطرابی را در دو گروه ۱۴ نفره قرار دادند و اثربخشی نوروفیدبک در کاهش علائم اضطرابی را نشان داده اند.

پولادی و مرادی (۲۰۱۱) اثربخشی نوروفیدبک بر اضطراب را نشان داده­اند، در این فایل آن­ها به بررسی افزایش امواج آلفا و بتا در دو بیمار اضطرابی پرداختند.

مور (۲۰۰۰) پیشینه مربوط به درمان اختلالات اضطرابی را از طریق آموزش نوروفیدبک مرور کرد، هفت مطالعه انجام شده برروی اضطراب فراگیر، سه مطالعه در مورد اختلال اضطراب فوبیا و دو مطالعه مربوط به وسواس ویک مطالعه در مورد استرس پس از سانحه بود که در تمامی این مطالعات اثربخشی نوروفیدبک مشخص است. …

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.