عنوان فارسی: بخت و اتفاق (عنوان عربی: البخت و الصدفه)


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
7 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 عنوان فارسی: بخت و اتفاق (عنوان عربی: البخت و الصدفه) دارای ۱۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد عنوان فارسی: بخت و اتفاق (عنوان عربی: البخت و الصدفه)  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی عنوان فارسی: بخت و اتفاق (عنوان عربی: البخت و الصدفه)،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن عنوان فارسی: بخت و اتفاق (عنوان عربی: البخت و الصدفه) :

نام کنفرانس، همایش یا نشریه : کلام اسلامی

تعداد صفحات :۱۲

چکیده فارسی:اتفاق اعم از بخت است. بخت در مورد انسان به کار می رود، اما اتفاق در غیر او نیز کاربرد دارد. این دو واژه کاربردهای مختلفی دارند: ۱) تفسیر پدیده به وسیله علل ناشناخته که فراتر از عقول انسان است، ۲) پدیده ای که تنها دارای علت مادی بوده و فاقد علت فاعلی و علت غائی است، ۳) پدیده ای که علت غائی ندارد، هر چند دیگر علل را داراست، ۴) پدیده ای که برای غایتی انجام می شود، اما به غایت دیگر منجر می شود، ۵) اتفاق به معنای فقدان رابطه علی و معلولی بین دو قضیه. در کاربرد اول باید آن علت نامرئی را در دایره علل و نه در فراتر از آن جست. برای کاربرد دوم به تشکل جهان از ذرات پراکنده به طور اتفاقی و بدون علت و فاعل ذی شعور و بالتبع بدون علت غائی مثال می زنند. این در حالی است که این فرضیه با اشکالات فراوانی از جمله هدفمندی جهان طبیعت روبروست که حاکی از علت فاعلی و علت غائی است. فرضیه کاربرد سوم نسبت به اصل فعل صحیح است، اما نسبت به شخص فعل درست نبوده و بدون غایت نیست. برای کاربرد چهارم نیز به کندن زمین برای استخراج آب و وصول به گنج به طور اتفاقی مثال می زنند. در این مورد نیز سخن پیشین (غایتمندی نسبت به شخص فعل) صادق است.

چکیده عربی:الاتفاق أعم من البخت. حیث یستعمل البخت فی خصوص الانسان فقط، خلافا للاتفاق و الصدفه حیث یستعمل فیه و فی غیره. و لکل من المفردتین استعمالات مختلفه: ۱) تفسیر الظاهره بعلل و اسباب مجهوله فوق العقل البشری، ۲) کون الظاهره ذات عله مادیه فقط و فاقده للعلتین الفاعلیه و الغائیه، ۳) فقدان الظاهره للعله الغائیه مع توفر سائر العلل الاخری، ۴) توجد الظاهر لتحقیق غایه ما إلا انها تنجر لتحقیق غایه أخری، ۵) الاتفاق و الصدفه بمعنی فقدان علاقه العلیه و المعلولیه بین قضیتین. فعلی الاستعمال الاول لابد من البحث عن العله الخفیه فی دائره العلل خاصه بلا خرج عن تلک الدائره. و مثلوا للاستعمال الثانی بتکون العالم من ذرات متفرقه صدفه وبلا توسط عله او فاعل ذی شعور و بالتالی فقدان العالم للعله الغائیه. و قد سجلت علی هذه الفرضیه الکثیر من الاشکالات و الاعتراضات التی منها أن هدفیه العالم و نظامه المنسق یفندان هذا الرأی و یحکیان عن خضوع العالم لعله فاعلیه و غائیه معا. أما الاستعمال الثالث فیصح فی أصل الفعل دون شخص الفعل لتوفر العله الغائیه فیه. و مثلوا للاستعمال الرابع بمن یحفر الارض لغرض استنباط الماء الا انه یعثر صدفه علی کنز مدفون فیها. و هنا یجری الجواب السابق أیضا (صدق العله الغائیه و توفرها فی شخص الفعل).

کلید واژه: کلیدواژه فارسی: بخت، اتفاق، علت مادی، علت فاعلی، علت غائی (کلیدواژه عربی: البخت، الصدفه، الاتفاق، العله المادیه، العله الفاعلیه، العله الغائیه، فقدان العلاقه بین قضیتین)

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.