جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
3 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی دارای ۳۰ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن جایگاه خط در نشان دادن هنر دینی در معماری اسلامی :

تعداد صفحات :۳۰

چکیده مقاله:

یکی از ویژگی های هنر ایران بخصوص در دوره اسلامی تزیین سطوح اثار هنری با نقوش متنوع زیباست.میان همه ی هنر ها خوشنویسی و خطاطی شاید یگانه هنری باشد که در طول زندگی مورد استفاده همگان قرار میگیرد وکیست که خود را از این هنر بی نیاز بداند و علاقه ای به خوش نوشتن نداشته باشد.خوشنویسی از عناصر اساسی و هویت بخش در معماری است و معماری اسلامی بدون استفاده از خط ، فاقد هویت است اما همین که خط بر معماری می نشیند،آن معماری دارای شناسنامه می شود. از انجایی که نوعی تفکر و معرفت به زیبای در هنر اسلامی نهفته است میتوان خط را در قالب هنر اسلامی و در معماری مساجد به کار ببریم. کتیبه نگاری ، فضا را از روح قرآن و کلام الهی عطرآگین کرده و به ماده و فضا هویت و معنا می بخشد اکثر کتیبه های دوران اسلامی برگرفته از آیات قرآنی،احادیث و متون ادبی و سیاسی و تاریخی و اجتماعی می باشند.خطوط کتیبه ها اصولا کوفی،ثلث،نسخ و نستعلیق بوده اند.و از این میان خط بنایی ملهم از خط کوفی در هماهنگی با سطوح بناها و مصالح به کار رفته در ان ها جلوه ویژه و منحصر به فردی در کتیبه ها و تزیینات ایجاد نموده است. مسجد اولین بنایست که در قالب معماری اسلامی ساخته شد و همچنین پایگاه اجتماعی مسلمانان بشمار می رود به تزیین آن توجه خاصی شده است و به همین جهت ما بیشتر در بخش معماری اسلامی به معماری مساجد می پردازیم بنابراین می توان گفت اولین جایگاه تجلی هنر اسلامی، مسجد بوده است و مساجد از بخش های متنوعی از جمله محراب،گنبد،ایوان،مناره و… ساخته شده است استفاده از خطوط جایگاه ویژه ای در انها دارد .و در نوشتار حاضر براساس مطالعات کتابخانه ای و بررسی مستندات موجود بر همین اساس این واژه سعی بر ان دارد به بررسی انواع خط و همچنین جایگاه ان در نشان دادن هنر دینی در در معماری اسلامی بپردازد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.