مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار دارای ۸۲ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقایسه هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

چکیده :
مقدمه
امروزه هوش هیجانی اهمیت روز افزونی در ابعداد مختلف زندگی افراد دارد . هدف از مطالعه حاضر مقایسه ی هوش هیجانی ، و مقیاس های هوش هیجانی تپرایدزفارنهام در دانشجویان ورزشکار و دانشجویان غیر ورزشکار است . بدین منظور ۶۰ نفر دانشجوی ورزشکار و ۶۰ نفر دانشجوی غیر ورزشکار به روش تصادفی انتخاب گردید و پرسشنامه ۳۰ ماده ای هوش هیجانی تپرایدزوفارنهام توسط آنان کامل شده و داده ها با استفاده از آزمون برای گروه های مستقل مورد آزمایشی قرار گرفت .
یافته ها :
نتایج این پژوهش نشان می دهد که بین میانگین نمرات هوش هیجانی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود نداشته ، بین میانگین نمرات خودآگاهی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود نداشته است ، بین میانگین نمرات مهارت های اجتماعی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود نداشته است ، بین میانگین نمرات درک و ارزیابی عواطف دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود داشته است ، بین میانگین نمرات خوش بینی دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار تفاوت معناداری وجود دارد .
واژه کلیدی :
هوش هیجانی ، ورزشکار ، غیر ورزشکار ، دانشجویان 

فصل پنجم

این پژوهش به منظور مقایسه هوش هیجانی دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول انجام شده است ، حجم نمونه پژوهش ۱۲۰ نفر دانشجوی دختر از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دزفول بوده که این افرا به پرسش نامه هوش هیجانی پترایدزوفارنهام پاسخ داده و روش آماری استفاده شده در این پژوهش آزمون و فرضیات در این پژوهش ۵ تا می باشد که در ذیل نوشته شده .
۱- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر هوش – هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد .
۲- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر خود آگاهی تفاوت معناداری وجود دارد .
۳- بین دانشچویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد .
۴- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر خوش بینی تفاوت معناداری وجود دارد.
در این پژوهش از ابزار آماری و آزمون  مستقل برای مقایسه ی بین گروه ها استفاده شده ضمناً برای کلیه ی فرضیه ها از سطح معناداری (  %05 ) در نظر گرفته شده که نتایج بدست آمده نشان می دهد در ۲ فرضیه شامل درک و ارزیابی عواطف ، خوش بینی ، دانشجویان ، غیر ورزشکار از نمونه ی هوش هیجانی بالاتری برخوردار بودند .و ۳ فرضیه ی دیگر که شامل هوش هیجانی ، خود آگاهی ، مهارت های اجتماعی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار دانشگاه آزاد واحد دزفول بوده ، میانگین نمره ی هوش هیجانی در این فرضیه ها در بین دو گروه تفاوت معناداری نداشته است و در هر گروه تفاوت نمره یکسان می باشد .
۱- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر هوش هیجانی تفاوت معناداری وجود دارد .
۲- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر خود آگاهی تفاوت معناداری وجود دارد .
۳- بین دانشجویان دختر ورزشکار و غیر ورزشکار از نظر مهارت های اجتماعی تفاوت معناداری وجود دارد . حال با توجه به اینکه ۳ فرضیه از این پژوهش یکسان بوده و دو فرضیه معنادار بودند می توان نتیجه گرفت که هوش هیجانی در دانشجویان ورزشکار و غیر ورزشکار با توجه به نتایج بدست آمده بر خلاف انتظار پژوهشگر در اینکه دانشجویان ورزشکار از هوش هیجانی بالاتری نسبت به غیر ورزشکار هستند می توا چنین اظهار نمود که ورزش کردن نمی تواند در شکل گیری هوش هیجانی و پیشرفت دانشجویان  در زمینه های مختلف موثر باشد و دانشجویان با ورزش کردن از هوش هیجانی کمتری برخوردار بودند . در ضمن این پژوهش با تحقیقی که حسینی نیا و همکاران به منظور بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس در ورزشکاران ، تابش به منظور مقایسه ی هوش هیجانی در بین زنان ورزشکار ( با مهارت باز و بسته ) و غیر ورزشکار و بایستی و همکاران ( ۲۰۰۵) که با بررسی هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی انجام دادند نتایجی مشابه بدست آورده است .
به نظر می رسد افرادی که به ورزش های انفرادی روی می آورند چون در زمان ورزش با دیگران تعامل کمتری دارند لذا می تواند توجیهی برای نتیجه ی حاصل نشده باشد البته تحقیقات بیشتری نیاز است تا به نتیجه گیری دقیق تری دست یابیم . بی شک در صورت افزایش حجم نمونه توان تعمیم پذیری ما بیشتر خواهد شد .

پیشنهاد های پژوهش :
پیشنهاد پژوهش ، راهبردها را در جهت انجام پژوهشهای بعدی در این زمینه فراهم می کند و علاوه بر آن چشم اندازهایی برای انجام مطالعات دیگر در این زمینه ایجاد می کند .
۱- چون این پژوهش در سطح محدودی انجام گرفته است انجام آن در همین زمینه در سطح وسیعتری لازم و ضروری به نظر می رسد .
۲- انجام تحقیق مشابه مبتنی بر ابزاهای دیگری که هوش هیجانی را مورد سنجش قرار می دهد .
۳- رفع محمحدودیتها و موانع ابزار پژوهش و بدست آوردن اطمینان خاطر از بکار بردن آنها .
۴- دادن امتیاز به دانشجویان برای قرار گرفتن در پژوهش .

محدودیتهای پژوهش :
پژوهش یک فرایند منظم و هدفمند است در اجرای هر پژوهشی محدودیت هایی وجود دارد که توجه به این محدودیت ها در روند فعالیتهای منظم در پژوهش های مشابه دیگر را ، به دیگران نشان می دهد ، انجام این مطالعه نیز دارای محدودیتهایی می باشد که مهمترین آنها به شرح زیر است :
۱- کمبود وقت
۲- عدم همکاری برخی دانشجویان در جهت پاسخ دادن به آزمون ها
۳- عدم درک ناکافی دانشجویان از آزمونهای روانی
۴- کمبود منابع در رابطه با موضوع پژوهش

مقدمه:
هوش  به عنوان یک وجوه قابل توجه در سازش یافتگی افراد با محیط و از عوامل مهم تفاوت های فردی به شمار می رود ..برخی صاحب نظران هوش را به عنوان ماهیتی واحدو برخی آنرا واجد مؤلفه ها و معقوله های بیشماری می دانند.
از زمانی که مفهوم هوش از مطالعات آزمایشگاهی و آزمون های معما شکل و کاغذی مدادی به سطح جامعه و روابط بین فردی انتقال یافت. مفاهیمی چون هوش اجتماعی   (هوش بین   فردی) وهوش هیجانی  اذهان پژوهشگران را به خود مشغول کرده است.
هوش بر اساس تعریف سنتی خود مدتها به عنوان اصلی ترین عامل موفقیت و پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته می شد(علی اکبر ثمری،فهیمه لهماسبی ۱۳۸۶).
پژوهشی ها نشان داده اند که هوش هیجانی بیش از هوشبهر پیشگویی کننده موفقیت فرد در زندگی است،افرادی که دارای کفایت هیجانی بالا هستند، مهارت های اجتماعی بهتر،روابط دراز مدت پایاترو توانایی بیشتری برای حل تعارضات دارند.
(مایروسالووی به نقل از دکتر عاطفه سلطانی فر  ):
گرچه انسان ها به دلایل سرشتی و ژنتیکی در تنظیم و ابراز هیجانات متفاوت هستند ولی روشهایی هستند که می توانند موجب افزایش توانایی ها و مهارت افراد و در هر سطحی که هستند شود.

ورزش یکی از روشهایی است که می توان به وسیله ی  آن هیجانات را تنظیم و به ثبات رساند به طوری که بعضی از پژوهشگران ورزش را در سلامت و آمادگی جسمانی،تعادل و ثبات هیجانات ، تصویر بدنی مثبت ، رشد اجتماعی و تأمین نیازهای دوستی ، رقابت ، جلب توجه ، امنیت و تقویت روحیه گروهی  موثر می دانند.

 

منابع :
مقالات
۱- اکبر ثمری ، طهماسبی ، فهیمه (۱۳۸۶) بررسی رابطه هوش هیجانی و پیشرفت تحصیلی در دانش جویان  دانشگاه آزاد اسلامی کاشمر سال نهم ، پاییز و زمستان شماره ی :۳۵ و ۳۶ .
۲-  دکتر سلطانی فر ، عاطفه (۱۳۸۶) هوش هیجانی ، فصل نامه اصول بهداشت روانی سال نهم ،
شماره ی پنجم و سی و ششم ، صفحه ی ۸۳ و ۸۴ .
۳- نریمانی ف محمد ، دکتر ابوالقاسمی ، عباسی ، دکتر اوشابر ، محمد امینی ، زراز (۱۳۸۵) مقایسه سر سختی روان شناختی ، سبک های تفکر ، مهات های اجتماعی ،  پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ورزش کار (گروهی افرادی) ، پژوهشی شماره ی ۱۱ ، صفحه ی ۷۷  تا ۵۹ .
۴- دکتر اسمعیلی ، معصومه – احدی ، دکتر حسن – دلاور ، علی – دکتر شفیع آبادی ، عبدالله ، (۱۳۸۶) – مجله روان پزشکی و روان شناسی بالینی ایران سال سیزدهم ، شماره ی ۲ ، صفحه ی ۱۶۵ و ۱۵۸ .
۵- کیارسی زاده ، مرضیه – سازگاری اجتماعی و هوش هیجانی .
۶- رمضانی ، ولی الله – دکتر عبدالهنی ، محمد حسین ، (۱۳۸۵) بررسی ارتباط هوش هیجانی تا بروز و مهار خشم در دانش جویان – مجله روان شناسی ۳۷ و سال دهم ، شماره ی ۱ و بهار .
۷- حسن علیان ، محسن (۱۳۸۴) مقایسه ی هوش هیجانی قهرمانان و ورزش کاران رشته های گروهی و انفرادی با افراد غیر ورزش کار .
۸- دکتر نریمانی ، محمد – آریا پوران ، سعید – دکتر صادقیه احدی ، سعید (۱۳۸۶) ، مقایسه ی خود پایی و سلامت عمومی در ورزش کاران گروهی و انفرادی و دانش جویان غیر ورزش کار ، سال ششم ،
شماره ی ۳ فصل نامه ی پایش .
۱- اصلا نخانی ، محمد علی ، شمس ، امیر – شمس پور دهکردی ، پروانه – (1387) بررسی رابطه ی هوش هیجانی و عوامل شخصیتی در ورزش کاران بزرگ سال نخبه و غیر نخبه مجله علوم حرکت انسان – دانش گاه شهید بهشتی تهران شماره ی ۱۱ و ۳ و ۱ .
۲- حسینی نیا ، سید رضا ، رمضانی نژاد ، رحیم ، بشارتی ، علی ، ( ۱۳۸۷) بررسی ارتباط هوش هیجانی و سبک های مقابله با استرس در ورزش کاران ، همایش کنگره بین المللی روانشناسی ورزش قهرمانی ، کمیته بین المللی در تهران .
۳- تابش ، سعید – (1385) مقایسه ی هوش هیجانی در بین زنان ورزش کار (با مهارت های باز و بسته) و غیر ورزش کار ، دانش گاه مازندران ، مجله حرکت ، پیاپی ۲۹ و صفحه ی ۳۲ و ۴۲ و پاییز .
۴- بشارت ، محمد علی –  رضا عباسی ، ندا –  میرزا کمسفیدی ، رضا –  (1384) بررسی رابطه ی هوش هیجانی با موفقیت ورزشی ، قصل نامه ی المپیک ف سال سیزدهم شماره ی ۴ پیاپی ۳۲ .
۵- خسروجردی ، راضیه – خانزاده ، علی (۱۳۸۶) ، بررسی رابطه ی هوش هیجانی با سلامت عمومی در دانش جویان دانش گاه تربیت معلم سبزوار واحد علوم تحقیقات دوره ی ۱۴ شماره ی ۲ ، صفحه ی  116 و ۱۱۰ .
۶- نیکو گفتار ، معصومه (۱۳۸۶) بررسی آموزش هوش هیجانی ، ناگویی خلقی ، سلامت عمومی و پیشرفت تحصیلی – دانش گاه الزهرا ، فصل نامه ی روان شناسان ایرانی – سال پنجم – شماره ی ۱۹۵ .
۷- یتیرگی ، عبدالحکیم ، بیان زاده –  سید اکبر – اصغر نشاد فرید ، علی اصغر – عابدین ، علی رضا (۱۳۸۶) مقایسه ی سطوح هوش هیجانی و رضایت مندی زناشویی و رابطه ی ساختاری آنها در زوجین ناسازگار و سازگار شهرستان ساری – مجله دانش گاه علوم پزشکی مازندران دوره ی شانزه هم شماره ی ۵۵، صفحه ی ۸۶ و ۸۷ .
۸- دکتر قائدی – غلام حسین – ثابتی ، آزاده – دکتر رستمی ، رضا – دکتر شمس جمال (۱۳۸۶) بررسی ارتباط بین هوش هیجانی و سازگاری های دفاعی –  دانشور – ماهنامه علمی پژوهشی دانش گاه شاهد – سال پانزدهم شماره ی ۷۴ اردیبهشت .
منابع فارسی
۱- دبور آ . وست ، چرلز آ . بوچر – (1374) (مبانی تربیت بدنی و ورزشی) ،ترجمه : احمد آزاد – انتشارات کمیته ملی المپیک جمهوری اسلامی ایران .
۲- دکتر سید محسن فاطمی – (1385) هوش هیجانی ،انتشارات سار گل .
۳- دانیل گلمن ، (۱۳۸۰ ) هوش هیجانی ، ترجمه پارسا ، نسرین– اتشارات رشد .
۴- جوزف کیاورچی ، جوزف پ . فورگاسی ، جان د . مییر ،(۱۳۸۰ ) هوش هیجانی در زنگی روزمره کند و کاری علمی – ترجمه : نجفی زند ، انتشارات سخن .
۵- دانیل گلمن – ریچارد بویا تزسی – آنی مک کی ،(۱۳۸۵ ) هوش هیجانی در مدیریت و رهبری سازمانیی – انتشارات سازمان مدیریت صنعتی .

WWW.GOOGLE.COM
WWW.PARNIAZ.COM
WWW.IRAN.IR

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.