بررسی و مقایسه رابطه خلاقیت با اختلالات شخصیتی در بین دانشجویان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
6 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی و مقایسه رابطه خلاقیت با اختلالات شخصیتی در بین دانشجویان دارای ۱۲۱ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی و مقایسه رابطه خلاقیت با اختلالات شخصیتی در بین دانشجویان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فصل اول

مقدمه :
بیماریهای روانی از آغاز پیدایش بشر وجود داشته است و هیچ انسانی در مقابل این بیماری ها مصونیت ندارد و این خطر همیشه بشر را تهدید می کند.
پدیده خلاقیت و نوآوری مثل بسیاری از خصیصه های انسانی در احاد نوع بشر یافت می شود و این انگیزش ها و شرایط محیطی یا  شخصیتی است که عامل خلاقیت  را آشکار می سازد  خلاقیت  به عنوان یک حالت روانی وذهنی که در قلمرو علم روانشناسی است ظهور می کند به طبع سلامت  فکر بهداشت روان  در سایر رشد متعالی حاصل می گردد.
خلاقیت و ابتکار یا دنباله روی و عدم خلاقیت کودکان ،تا حد زیادی تحت تأثیر روابط خانوادگی آنهاست .روش تربیت آزادمنشانه و همراه با انضباط ،خلاقیت و ابتکار بیشتری را در کودکان باعث می شود،در حالی که روش تربیتی سلطه طلبانه ،بیشتر هماهنگی و دنباله روی را در کودکان رشد می دهد.
تقویت حس زیبادوستی در کودک ،بستر اصلی تربیت دینی و تعالی فضایل اخلاقی اوست،هنرهای زیبا و آموزش آن به کودکان در همان نخستین سال های آموزش به آنها کمک می کند تا عواطف و هیجانات خود را به توازن و تناسب تعالی بخشد واز آسیب ها و اختلالات روانی از جمله افسردگی،اسکیزوفرنی،پارانوئیا،هیستری،انحراف اجتماعی و صدها عارضه دیگر مصون بمانند.
اما امروزه بهعلت فشارهایی که از اطراف به ویژه اقتصادی ،اجتماعی،فرهنگی و…..انسانها را تحت تأثیر قرار می دهد و فکر و ذهن انسان را به خود مشغول می کند و انسانهارا به کام انواع بیماریها می کشاند این سؤال در ذهن بر می انگیزد که آیا در آینده با چنان مشکلات روحی و روانی ،آیا انسان باز خواهد توانست از خود خلاقیت نشان دهد؟آیا این خلاقیت خود راهی برای درمان این مشکلات خواهد بود؟آیا با این بیماریهای روانی انسان باز می تواند خلاق باشد یا خیر؟اینها سؤالاتی هستند که قصد داریم در این پژوهش آنها را مورد مطالعه قراردهیم.
بیان مسئله:
پدید? خلاقیت و نوآوری مثل دیگر خصیصه های انسانی در آحاد نوع بشر یافت می شود وبسیاری از عوامل هستند که عامل خلاقیت را آشکار می سازند .از جمله این عوامل ابعاد شخصیت است شخصیت هر کس در واقع همان نحوه رفتار وسکوت اودر موقعیت های مختلف است.( فیشانی،۱۳۷۷،ص۱۵) .
امروزه میزان اهمیت خلاقیت به درستی برای جوامع بشری روشن گردیده است .و در سراسر دنیا حجم بسیار زیادی ازمطالعات را به خود اختصاص داده است اندیشمندان علوم رفتاری وتربیتی به این نتیجه رسیده اند که به جای پرورش حافظه در واقع باید میزان خلاقیت را پرورش دهند.
پژوهشها وتحقیقات انجام شده درمورد ارتباط خلاقیت باسن،جنس، تحصیلات همه نشان دهنده این است که خلاقیت در جوامع امروزی امری انکار ناپذیر است.
حال با این سؤال روبه رو می شویم که آیا بین خلاقیت وابعاد شخصیت ارتباطی وجود دارد یا خیر؟
یا اگرارتباطی وجود دارد این ارتباط برچه میزان است؟متغیرهایی که دراین کار پژوهشی مورد مطالعه قرار می گیرند پنج بُعد شخصیت یعنی افسردگی، پارانویا ،هیتری،اسکیزوفرنی،انحراف اجتماعی هستند که دراین کار پژوهشی تلاش برای این است که حتی الامکان به این سؤال پاسخ داده شود.

اهمیت و ضرورت پژهش:
امروزه اهمیت و ضرورت خلاقیت و تفکر خلاقانه بر هیچ کس پوشیده نیست ،خلاقیتها هیچ گاه نتیجه کار و کوشش و تفکر یک یا چند انسان با استعداد نیستند بلکه حاصل جمع مشارکت هزاران و حتی دهها نفرند که در این زمینه ی خاص فعالیت خاصی به عمل می آورند.
میل به خلاق بودن در تمام طول تاریخ ودر تمام جوامع بشری به چشم می خورد، خلق اسطوره ها در گروهای مذهبی و فرهنگی نمایانگر این میل است براساس سنتهای اسلامی،مسیحی، کلیمی خدا زن ومرد را از خاک آفریده،اسطوره ها نمایانگر میل به خلق کردن،لذت بردن از آفرینش ومیل به تصاحب مخلوق است این عواطف در تجربه ما از خلاقیت نمایان است .
ممکن است این تجربه یافتن راه حل هایی برای مشکل باشد .از نقاشیهای ماقبل تاریخ در غارها در می یابیم که انسانها از زمان های اولیه با استفاده از موادی که در دست داشتند نشانه هایی از خود برجا می گذاشته اند که خود نمونه ای از کارهای خلاقانه است (رافی،۲۰۰۱،ص۱۹) .
تروارتون معتقد است که ما بااین نیاز به دنیا آمده ایم که عقاید،افکار، واحساسات دیگران را بفهمیم وبه سبب همین نیازها نمادهای فرهنگی مثل هنرهای تجسمی ونمایشی پا به عرصه وجود گذاشته است (تروارتون ۱۹۹۵،به نقل از رافی،۲۰۰۱،ص۱۹) .
هم? ما مصرف کنندگان افکار ومصنوعاتی هستیم که حاصل فکر خلاق است .غالبا ما به نحوی سازندگانی هستیم که به خلاقیت خود متکی ایم . جامعه همیشه به افراد خلاق نیاز دارد افرادی که بتوانند  راه حل های خلاقانه پیدا کنند وبتوانند با تخیل خود ایده ها ومهارتهای نامربوط قبلی رابا هم ترکیب کنند .
جهانی که در آن زندگی می کنیم به سرعت در حال تغییراست وسرعت این تغییر هرگز به این تندی نبوده است اگر بزرگسالانی خلاق می خواهیم باید از سالهای اولیه زندگی آنها برای این کار برنامه ریزی کنیم .خلاقیت وتخیل ریشه درتواناییهای انسان دارد وتمدن برهمین توانایی استواراست ،اساسی که توانایی انسان را برای بازی و خلاقیت حمایت می کنیم،در غیر اینصورت ما می توانیم و نسخه برداری از ایده ها قدیمی(همان منبع،ص ۲۰).
پیرو تفکرات مذکور در این کار پژوهش سعی خواهد شد که به سؤالاتی در این خصوص پاسخ داده
شود که آیا خلاقیت با پنج بُعد شخصیتی ، افسردگی، پارانویا ،هیستری،اسکیزوفرنی،انحراف اجتماعی ارتباط دارد یا خیر؟
در صورت ارتباط این عوامل(ابعاد یاد شده در بالا)با خلاقیت باید آنرا در مسائل مشاوره ای لحاظ نمود وباید آنها را در کارهایی گمارد تا از این رهگذر از تلف شدن وقت واستعداد آنها جلوگیری لازم بعمل آید .

واژگان لاتین
 
خلاقیت    creativity
    1      
گیلفورد    clifford
    2      
خود خلاق    Self creative
    3      
آدلر    Adler
    4      
ورتون    Verton
    5      
تضاد    Opposition
    6      
تفکر واگرا    Divergent thinking
    7      
تفکر همگرا    Convergent thinking
    8      
انعطاف پذیری    Flexibility
    9      
تحلیل    Analysis    10
      
سازمان دادن    Organization
    11      
آمادگی    Preparedness
    12      
نهفتگی    Latency
    13      
اثبات    Affirmation
    14      
والاس    Wallace
    15      
کارل راجرز    Carel Rogers
    16      
دیوانگی    Craziness
    17      
ساری    Sary
    18      
آفرینندگی    creativity
    19      
وایت    White
    20      
دیدگاه روان کاوی    PsychoalyTic perspective
    21      
رفتارگرایی    Behaviorism
    22      
مدنیک    Mednick
    23      
وودمن    Woodman    24
      
گشتالت    Gestalt    25
      
بینش    Insight

 

منابع و مأخذ:
۱.    میلانی فر،بهروز،۱۳۸۶،روانشناسی کودکان و نوجوانان استثنایی،تهران:انتشارات قومس.
۲.    دادستان،پریرخ،۱۳۸۷،روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلداول و دوم، تهران:انتشارات سمت.
۳.    دلاور،علی،۱۳۸۵،روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، تهران:انتشارات پیام نور.
۴.    شریفی،حسن پاشا،۱۳۸۳،اصول روان سنجی وروان آزمایی.تهران:انتشارات رشد.
۵.    جوانمرد،غلامحسین.۱۳۸۶،روانشناسی فیزیولوژیک.تهران:انتشارات پیام نور.
۶.    حسینی؛افضل السادات.اردیبهشت ۱۳۸۱،ماهنامه فرهنگی آموزشی رشد معلم شماره ۸.تهران:انتشارات کمک آموزشی.
۷.    معتمدی،فرشته.مهر ۱۳۸۶،هفته نامه آموزشی –تحلیلی-اطلاع رسانی رشد معلم شماره۱.تهران:انتشارات کمک آموزشی.
۸.    ترخان،مرتضی.۱۳۸۷،ارزشیابی شخصیت.تهران:انتشارات پیام نور.
۹.    سیف،علی اکبر.۱۳۸۲،روانشناسی پرورشی.تهران:انتشارات آگاه.
۱۰.    آزاد،حسین.۱۳۸۲،آسیب شناسی روانی.تهران:انتشارات بعثت.
۱۱.    شعاری نژاد،علی اکبر.۱۳۸۰،روانشناسی رشد.تهران:انتشارات پیام نور.
۱۲.    براهنی،محمد نقی،۱۳۸۵،زمینه روانشناسی هیلگارد.تهران:انتشارات رشد.
۱۳.    کریمی،یوسف،۱۳۷۰،روانشناسی شخصیت.تهران:نشر ویرایش.
۱۴.    گالاکر،جیمز،۱۳۷۰،مقدمه ای برآموزش کودکان تیزهوش(ترجمه محمدمهدی زاده واحمد رضوانی) مشهد:انتشارات قدس رضوی.
۱۵.    آقایی فیشانی،تیمور،۱۳۷۷،خلاقیت ونوآوری درانسان،تهران:انتشارات ترمه.
۱۶.    پیرخالقی،علیرضا،۱۳۸۷،خلاقیت(مبانی وروشهای پرورش)،تهران:انتشارات هزاره ققنوس.
۱۷.    سام خانیان،محمدربیع،۱۳۸۷،خلاقیت ونوآوری درسازمان آموزشی (مفاهیم،نظریه ها،تکنیکها وسنجش)تهران:انتشارات رسانه تخصصی.

منابع اینترنتی:
www.maghaleh.met/content….13861.http:ll
۲.http:ll thesis.vi.ac.ir/abstracts/edu
۳.www.dramsqqtchi.ir
۴.http:ll datababase.ir qadoc.qc.ir

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.