مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
9 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن :

مقدمه

از زمانـی کـه فناوری چاپ در خدمت نشـر قـرار گرفت و تکثیر هر اثـری به هر تعدادْ امکانپذیر گردید، سدّی بزرگ از سر راه انتقال اندیشه و احساس بشر برداشته شد و او بر سه چیز غلبه کرد؛ سه چیزی که پیش از آنْ موانعی گذرناپذیر در مسیر حرکت او بود: زمان؛ زبان؛ مکان. بـا ظهور فناوری دیجیتال و پیامدهـ ا و کاربردهای آن در عرصه‏های مختلف، موج تحول دیگری در چاپ و نشر ایجاد شد. این موج، به‏ویژه از دهه ،۱۹۹۰ آهنگی شتابناک گرفت و اکنون نیز با شتابی بیشتر در پیشرفت است. انباشتنِ اطالعات در مواد مختلف، از جمله سیدی، و بازیافتِ آن با سرعت و کیفیت عالی ظهور پدیده چند‏رسانه‏ای بود. ترکیب شدن متن، تصویر، و صوت در یک رسانه انقالبی نوین در نشر بود، زیرا این انقالبْ مخاطب جدید، بازار جدید، فناوری جدید، و ماده جدیدی در نشـر ایجاد کرد که در تاریخ آن سابقه نداشت و اصطالح نشر پسامدرن )پستمدرن( شکل گرفت. این اصطالح از زمانی به کار رفت که صنعت نشر دیگر کتاب و مواد نوشتاری را ماده اصلی خود ندانست، بلکه با تولید چندرسانه‏ای‏ها امکان داد تا مخاطبان از ابزارهای مختلف، از جمله رایانه‏های شخصی، مواد دلخواه خود را بخوانند، ببینند ای بشوند. تنوع بی مانند در نشر، به واقع، ورود آن به عصر پسامدرن بود. انتشار کتبی که سیدیبه همراه دارند به خواننده کتاب مجال پژوهش‏های گسترده‏تر را می‏دهد. کتب تحت وب و کتبی که در فرمت‏های مختلف نرم‏افزاری تعریف شده‏اند گام دیگری در عرصه ترکیب کتاب با راه‏ها و ابزارهای جدید است. نشر الکترونیکی از زمینه‏هایی است که سرمایه‏ها، اندیشه‏ها، و تخصص‏های فراوانی را به سوی خود جذب کرده است. برآوردها نشان می‏دهد که این نشرْ در آینده نزدیک و دور رهاوردهای دگری را به عرصه نشر خواهد آورد و مسیر آینده آن را نیز تغییر خواهد داد. )آذرنگ، )۳۵ :۱۳۷۶

۱۰۴

زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم

Archive of SID

ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

محتوای الکترونیکدر نشر پسامدرن

در سال ۲۰۱۱، یکپنجم خوانندگان کتاب در ایاالت متحده امریکا خواندن کتب الکترونیک را بـر نسـخه‏های چاپی ترجیح داده و آن را برای مطالعه مناسـب یافته‏انـد. مرکز تحقیقات پیو، در ایاالت متحده امریکا، با ارائه آمار رسمی اعالم کرده جوانان امریکایی تمایلِ بیشتری به مطالعه کتب الکترونیک در سـال ۲۰۱۱ داشـتهاند و این میزان رو به رشد ادامه دارد. صنعت کتب الکترونیک در ایاالت متحده امریکا از ۷۸ میلیون فروش، در سال ۲۰۰۸، به ۱/۷ میلیارد فروش، در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته اسـ ت، به طوری که این مرکز برآورد کرده که در سـال ۲۰۱۲ کتب الکترونیک فروشِ ۳/۵ میلاردی را به خود اختصاص خواهند داد ـ که این آمار خود بر استقبال رو به رشد از کتب الکترونیک صحّه‏ میگذارد. )اللمی، )۱۵ :۱۳۹۱

از طرفی، سـایت آمازون شکسـت کتاب در مقابل ایبوک۳ را بدین شکل اعالم کرد که در کریسمس سال ۲۰۱۲ کتب الکترونیک بیشتری نسبت به کتب سنتی فروخته است. این نخستین بار است که کتبِ الکترونیکی نسبت به کتب کاغذی معمول فروش بیشتری داشته‏اند. همچنین کیندل، کتابخوان ارائهشده از سوی آمازون،ُپرفروش‏ترین محصول آمازون اعالم شده است. بنا بر آمار شرکت آمـازون، در یـک روز حدود ۵/۹ میلیون نفر از سراسـر جهان با سـرعت ۱۱۰ خرید در ثانیه از این عرضه‏کننده برخط )آنالین(۴ خرید کرده‏اند. )به نقل از پایگاه خبری کتابداری ایران. قابل دسترس در:

http://www.lisna.ir/index.php)

از سوی دیگر، مجله امریکایی نیوزویک۵، که سابقه‏ای هشتادساله در زمینه انتشار مقاالت و تحلیل‏های خبری دارد، به انتشار نسخه چاپی خود در سال ۲۰۱۳ پایان خواهد داد و در حال تبدیل شدن به نشریه‏ای صرفاً برخط است. این اقدام نمونه دیگری از تمایل روزافزون مخاطبان به سمت برخط شدن است. پایان انتشار نسخه چاپی نیوزویک را باید نشانه‏ای دیگر از پایان کهکشان گوتنبرگ دانست.

۱۰۵

زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم

Archive of SID

ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

این بدان معناست که عصر چاپ رو به پایان است و عصر دیجیتال فراگیر می‏شود. بنابراین، نهادهای عصر چاپ بایستی جای خود را با نهادهای عصر دیجیتال، نظیر کتب و نشریات الکترونیک و برخط و شبکه‏های اجتماعی، معاوضه نمایند. تغییر ذائقه مخاطبان از کتاب‏خوانی و روزنامه‏خوانی به خواندن اطالعات دیجیتال، اینترنت فراگیر و گسترش استفاده از لپتاپ، تبلت و ابزارهای چندرسانه‏ای دیگر همه و همه بر آینده روشن کتب الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای عصر دیجیتال و یادگیری و آموزش الکترونیک، صحّه خواهد گذارد )روزنامه اقتصادی آسیا، .)۱ :۱۳۹۱ از آنجا که کشورهای در حال توسعه از لحاظ سیر فرهنگ و تکنولوژی تابع کشورهای توسعهیافتهاند، می‏توان نتیجه‏گیری نمود که طی سال‏های آینده روند تولید کتابهای الکترونیک در کشور ما نیز پیشرفت خواهد کرد، بنابراین، از هماکنون باید تدابیر الزم برای آن اندیشیده شود.

معرفی و آشنایی با انواع کتب الکترونیک

از اختراع رایانه، ترانزیسـتورها، و ابداع اینترنت به عنوان فصل‏های انقالب در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هر چه بیشتر رایانه در جزئی‏ترین مسائل روزمره، دنای ما با سرعت هر چه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل می‏شود. کتب الکترونیکی صرفاً نسخه‏های الکترونیکی مطالب مکتوب نیس ـتند، بلکه می‏توانند، عالوه بر متن، صوت، تصاویر، و فیلم را نیز شـامل شوند. به عالوه، می‏توانند در قالب‏هایِ اجراییِ رایانه، مانند فایل‏های پی‏دی‏اف۶، اچ‏تی‏ام‏ال۷، متن، و فایلهای اجرایی۸، درآیند )یعقوبی، .)۲۲ :۱۳۸۵ بنا بر دایره‏المعارف ویکی‏پدیا، کتاب الکترونیک نسـخه الکترونیک یا دیجیتالی یک کتاب اسـت. در زبان انگلیسـی، برای کتاب الکترونیک تعریف دیگری نیز قائل شده‏اند که به ابزار مطالعه کتاب الکترونیک اشاره دارد. ابزار مطالعه کتاب الکترونیک دستگاهی است در ابعاد یک کتاب داسـتان معمولی با وزن تقریبی ۶۰۰ گرم. همان طور که از نام آن برمی‏آید، از

۱۰۶

زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم

Archive of SID

ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

آن برای خواندن کتاب الکترونیک استفاده می‏شود؛ به عبارت دیگر، ابزار مطالعه کتاب الکترونیک وسیله‏ای است که اطالعات خام را به صورت متن در اختیار کاربر قرار می‏دهد )بابایی، .)۳۵ :۱۳۸۴ فرهنگ لغت مختصر انگلیسی آکسفورد )۲۰۰۱( کتاب الکترونیکی را چنین تعریف می‏کند: نسخه‏ای الکترونیکی که با یک رایانه شخصی یا وسیله الکترونیکی دستی اختصاصاً طراحی شده و قابل خواندن باشد. بنا بر نظر ارمز، اصطالح کتاب الکترونیکی به متنی ارجاع می‏دهد که برای خوانده شدن به نرم‏افزار یا سخت‏افزار نیاز دارد. )لی، )۴۵ :۱۳۸۳

ِچن نیز کتاب الکترونیکی را از چهار جنبه تعریف میکند: رسانه؛ دستگاه؛ تحویل؛ محتوا.

رســانه: بیشـتر نوشـته‏ها، کتاب الکترونیکی را نوع دیگری از کتاب، در قالب رسـانه‏ای الکترونیکی یا دیجیتالی، معرفی می‏کنند.
دســتگاه: کتاب الکترونیکی کتابی اسـت که با استفاده از دسـتگاه یا ابزاری ویژه خوانده می‏شود. این دستگاه از نرمافزار و سخت‏افزار رایانه‏ای تشکیل شده است.

تحویل: کتاب الکترونیکی کتابی است که در یک وب سایت منتشر می‏شود یا به صورت مستقیم از طریق یک شبکه رایانه‏ای تحویل داده می‏شود.

محتوا: محتوای کتب الکترونیکی، با توجه به امکان کاربرد قابلیت‏های فناوری اطالعات در آنها، می‏توانند متفاوت از کتب کاغذی باشد. از این گذشته، این نوع کتب، برای ارائه و توزیع، وابسته به شیءِ فیزیکی نیستند. )علیدوستی و شیخ شعاعی، )۲۸ :۱۳۸۵

کتب الکترونیکی، با توجه به ویژگی‏ها، امکانات، و کاربردهایش، به گروه‏های زیر تقسیم می‏شوند:

۱ کتب الکترونیکی فقط متن. در این دسته، کتب الکترونیکی فقط شامل اطالعات متنی هستند

و هیچ گونه تصویر، نمودار، و جز آن را شامل نمی‏شوند.

۱۰۷

زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم

Archive of SID

ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن

فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر

۲ کتـب الکترونیکـی دارای تصاویر اسکنشـده. در کنار اطالعات متنـی، تعدادی تصویر اسکنشده نیز وجود دارد.

۳ کتب الکترونیکی با تصاویر متحرک. در کنار اطالعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم نیز وجود دارد.

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.