مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن
توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد
مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن دارای ۱۸ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است
فایل ورد مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه و مراکز دولتی می باشد.
توجه : در صورت مشاهده بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد
بخشی از متن مقاله ناشران و مخاطبان کتاب با مواجهه با نشر پسا مدرن :
مقدمه
از زمانـی کـه فناوری چاپ در خدمت نشـر قـرار گرفت و تکثیر هر اثـری به هر تعدادْ امکانپذیر گردید، سدّی بزرگ از سر راه انتقال اندیشه و احساس بشر برداشته شد و او بر سه چیز غلبه کرد؛ سه چیزی که پیش از آنْ موانعی گذرناپذیر در مسیر حرکت او بود: زمان؛ زبان؛ مکان. بـا ظهور فناوری دیجیتال و پیامدهـ ا و کاربردهای آن در عرصههای مختلف، موج تحول دیگری در چاپ و نشر ایجاد شد. این موج، بهویژه از دهه ،۱۹۹۰ آهنگی شتابناک گرفت و اکنون نیز با شتابی بیشتر در پیشرفت است. انباشتنِ اطالعات در مواد مختلف، از جمله سیدی، و بازیافتِ آن با سرعت و کیفیت عالی ظهور پدیده چندرسانهای بود. ترکیب شدن متن، تصویر، و صوت در یک رسانه انقالبی نوین در نشر بود، زیرا این انقالبْ مخاطب جدید، بازار جدید، فناوری جدید، و ماده جدیدی در نشـر ایجاد کرد که در تاریخ آن سابقه نداشت و اصطالح نشر پسامدرن )پستمدرن( شکل گرفت. این اصطالح از زمانی به کار رفت که صنعت نشر دیگر کتاب و مواد نوشتاری را ماده اصلی خود ندانست، بلکه با تولید چندرسانهایها امکان داد تا مخاطبان از ابزارهای مختلف، از جمله رایانههای شخصی، مواد دلخواه خود را بخوانند، ببینند ای بشوند. تنوع بی مانند در نشر، به واقع، ورود آن به عصر پسامدرن بود. انتشار کتبی که سیدیبه همراه دارند به خواننده کتاب مجال پژوهشهای گستردهتر را میدهد. کتب تحت وب و کتبی که در فرمتهای مختلف نرمافزاری تعریف شدهاند گام دیگری در عرصه ترکیب کتاب با راهها و ابزارهای جدید است. نشر الکترونیکی از زمینههایی است که سرمایهها، اندیشهها، و تخصصهای فراوانی را به سوی خود جذب کرده است. برآوردها نشان میدهد که این نشرْ در آینده نزدیک و دور رهاوردهای دگری را به عرصه نشر خواهد آورد و مسیر آینده آن را نیز تغییر خواهد داد. )آذرنگ، )۳۵ :۱۳۷۶
۱۰۴
زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم
Archive of SID
ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
محتوای الکترونیکدر نشر پسامدرن
در سال ۲۰۱۱، یکپنجم خوانندگان کتاب در ایاالت متحده امریکا خواندن کتب الکترونیک را بـر نسـخههای چاپی ترجیح داده و آن را برای مطالعه مناسـب یافتهانـد. مرکز تحقیقات پیو، در ایاالت متحده امریکا، با ارائه آمار رسمی اعالم کرده جوانان امریکایی تمایلِ بیشتری به مطالعه کتب الکترونیک در سـال ۲۰۱۱ داشـتهاند و این میزان رو به رشد ادامه دارد. صنعت کتب الکترونیک در ایاالت متحده امریکا از ۷۸ میلیون فروش، در سال ۲۰۰۸، به ۱/۷ میلیارد فروش، در سال ۲۰۱۱ افزایش یافته اسـ ت، به طوری که این مرکز برآورد کرده که در سـال ۲۰۱۲ کتب الکترونیک فروشِ ۳/۵ میلاردی را به خود اختصاص خواهند داد ـ که این آمار خود بر استقبال رو به رشد از کتب الکترونیک صحّه میگذارد. )اللمی، )۱۵ :۱۳۹۱
از طرفی، سـایت آمازون شکسـت کتاب در مقابل ایبوک۳ را بدین شکل اعالم کرد که در کریسمس سال ۲۰۱۲ کتب الکترونیک بیشتری نسبت به کتب سنتی فروخته است. این نخستین بار است که کتبِ الکترونیکی نسبت به کتب کاغذی معمول فروش بیشتری داشتهاند. همچنین کیندل، کتابخوان ارائهشده از سوی آمازون،ُپرفروشترین محصول آمازون اعالم شده است. بنا بر آمار شرکت آمـازون، در یـک روز حدود ۵/۹ میلیون نفر از سراسـر جهان با سـرعت ۱۱۰ خرید در ثانیه از این عرضهکننده برخط )آنالین(۴ خرید کردهاند. )به نقل از پایگاه خبری کتابداری ایران. قابل دسترس در:
http://www.lisna.ir/index.php)
از سوی دیگر، مجله امریکایی نیوزویک۵، که سابقهای هشتادساله در زمینه انتشار مقاالت و تحلیلهای خبری دارد، به انتشار نسخه چاپی خود در سال ۲۰۱۳ پایان خواهد داد و در حال تبدیل شدن به نشریهای صرفاً برخط است. این اقدام نمونه دیگری از تمایل روزافزون مخاطبان به سمت برخط شدن است. پایان انتشار نسخه چاپی نیوزویک را باید نشانهای دیگر از پایان کهکشان گوتنبرگ دانست.
۱۰۵
زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم
Archive of SID
ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
این بدان معناست که عصر چاپ رو به پایان است و عصر دیجیتال فراگیر میشود. بنابراین، نهادهای عصر چاپ بایستی جای خود را با نهادهای عصر دیجیتال، نظیر کتب و نشریات الکترونیک و برخط و شبکههای اجتماعی، معاوضه نمایند. تغییر ذائقه مخاطبان از کتابخوانی و روزنامهخوانی به خواندن اطالعات دیجیتال، اینترنت فراگیر و گسترش استفاده از لپتاپ، تبلت و ابزارهای چندرسانهای دیگر همه و همه بر آینده روشن کتب الکترونیک به عنوان یکی از ابزارهای عصر دیجیتال و یادگیری و آموزش الکترونیک، صحّه خواهد گذارد )روزنامه اقتصادی آسیا، .)۱ :۱۳۹۱ از آنجا که کشورهای در حال توسعه از لحاظ سیر فرهنگ و تکنولوژی تابع کشورهای توسعهیافتهاند، میتوان نتیجهگیری نمود که طی سالهای آینده روند تولید کتابهای الکترونیک در کشور ما نیز پیشرفت خواهد کرد، بنابراین، از هماکنون باید تدابیر الزم برای آن اندیشیده شود.
معرفی و آشنایی با انواع کتب الکترونیک
از اختراع رایانه، ترانزیسـتورها، و ابداع اینترنت به عنوان فصلهای انقالب در تاریخ علم یاد شده است. با رواج هر چه بیشتر رایانه در جزئیترین مسائل روزمره، دنای ما با سرعت هر چه بیشتر به دنیای الکترونیک و دیجیتال تبدیل میشود. کتب الکترونیکی صرفاً نسخههای الکترونیکی مطالب مکتوب نیس ـتند، بلکه میتوانند، عالوه بر متن، صوت، تصاویر، و فیلم را نیز شـامل شوند. به عالوه، میتوانند در قالبهایِ اجراییِ رایانه، مانند فایلهای پیدیاف۶، اچتیامال۷، متن، و فایلهای اجرایی۸، درآیند )یعقوبی، .)۲۲ :۱۳۸۵ بنا بر دایرهالمعارف ویکیپدیا، کتاب الکترونیک نسـخه الکترونیک یا دیجیتالی یک کتاب اسـت. در زبان انگلیسـی، برای کتاب الکترونیک تعریف دیگری نیز قائل شدهاند که به ابزار مطالعه کتاب الکترونیک اشاره دارد. ابزار مطالعه کتاب الکترونیک دستگاهی است در ابعاد یک کتاب داسـتان معمولی با وزن تقریبی ۶۰۰ گرم. همان طور که از نام آن برمیآید، از
۱۰۶
زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم
Archive of SID
ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
آن برای خواندن کتاب الکترونیک استفاده میشود؛ به عبارت دیگر، ابزار مطالعه کتاب الکترونیک وسیلهای است که اطالعات خام را به صورت متن در اختیار کاربر قرار میدهد )بابایی، .)۳۵ :۱۳۸۴ فرهنگ لغت مختصر انگلیسی آکسفورد )۲۰۰۱( کتاب الکترونیکی را چنین تعریف میکند: نسخهای الکترونیکی که با یک رایانه شخصی یا وسیله الکترونیکی دستی اختصاصاً طراحی شده و قابل خواندن باشد. بنا بر نظر ارمز، اصطالح کتاب الکترونیکی به متنی ارجاع میدهد که برای خوانده شدن به نرمافزار یا سختافزار نیاز دارد. )لی، )۴۵ :۱۳۸۳
ِچن نیز کتاب الکترونیکی را از چهار جنبه تعریف میکند: رسانه؛ دستگاه؛ تحویل؛ محتوا.
رســانه: بیشـتر نوشـتهها، کتاب الکترونیکی را نوع دیگری از کتاب، در قالب رسـانهای الکترونیکی یا دیجیتالی، معرفی میکنند.
دســتگاه: کتاب الکترونیکی کتابی اسـت که با استفاده از دسـتگاه یا ابزاری ویژه خوانده میشود. این دستگاه از نرمافزار و سختافزار رایانهای تشکیل شده است.
تحویل: کتاب الکترونیکی کتابی است که در یک وب سایت منتشر میشود یا به صورت مستقیم از طریق یک شبکه رایانهای تحویل داده میشود.
محتوا: محتوای کتب الکترونیکی، با توجه به امکان کاربرد قابلیتهای فناوری اطالعات در آنها، میتوانند متفاوت از کتب کاغذی باشد. از این گذشته، این نوع کتب، برای ارائه و توزیع، وابسته به شیءِ فیزیکی نیستند. )علیدوستی و شیخ شعاعی، )۲۸ :۱۳۸۵
کتب الکترونیکی، با توجه به ویژگیها، امکانات، و کاربردهایش، به گروههای زیر تقسیم میشوند:
۱ کتب الکترونیکی فقط متن. در این دسته، کتب الکترونیکی فقط شامل اطالعات متنی هستند
و هیچ گونه تصویر، نمودار، و جز آن را شامل نمیشوند.
۱۰۷
زمستان/۱۳۹۱ بهار۱۳۹۲ شماره هشتم
Archive of SID
ناشران و مخاطبان کتاب در مواجهه با نشر پسامدرن
فـصلنــا مه تحلیــــــلی پـــژوهشی کــتـاب مهر
۲ کتـب الکترونیکـی دارای تصاویر اسکنشـده. در کنار اطالعات متنـی، تعدادی تصویر اسکنشده نیز وجود دارد.
۳ کتب الکترونیکی با تصاویر متحرک. در کنار اطالعات متنی، تعدادی تصویر انیمیشن و یا قطعاتی از فیلم نیز وجود دارد.
- در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.