مقاله بررسی شاخصهای دولت دینی از منظر امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل عدالت و برابری


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
4 بازدید
۷۹,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

  مقاله بررسی شاخصهای دولت دینی از منظر امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل عدالت و برابری دارای ۱۶ صفحه می باشد و دارای تنظیمات در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد مقاله بررسی شاخصهای دولت دینی از منظر امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل عدالت و برابری  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

توجه : در صورت  مشاهده  بهم ریختگی احتمالی در متون زیر ،دلیل ان کپی کردن این مطالب از داخل فایل ورد می باشد و در فایل اصلی مقاله بررسی شاخصهای دولت دینی از منظر امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل عدالت و برابری،به هیچ وجه بهم ریختگی وجود ندارد


بخشی از متن مقاله بررسی شاخصهای دولت دینی از منظر امام خمینی(ره) با تأکید بر اصل عدالت و برابری :

 

 

مقدمه

دولت از هر منظر و دیدگاهی، خواه به عنوان مجموعه ای از عمل و نظام اجتماعی کارآمد و یـا بـه عنـوان وسیله ای برای برپا نمودن حکومت و ابزاری برای کارآمدی نظام اجتماعی، بخشی گسترده از حکمت عملی را

.

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۲

مینمایاند. با ظهور دولت فروزنده انقلاب اسلامی و حیات سیاسی برگرفته از آن رهیافتی نو در اندیشه و عمل

مسلمانان آغاز گشته که دربردارنده بازگشتی جدید به شـناخت اسـلامی و عقلانیـت و سیاسـت دینـی اسـت؛ مظهری از عنوان مهم دولت دینی که تحقق کامل آن در آینده روشن به دست بزرگی از نسل پاکـان بـه ظهـور

خواهد رسید. با توجه به جامعیت علمی و اصالت نظرات معمار کبیر انقلاب اسلامی، در این مقاله تلاش شده

است که شاخص های دولت دینی از دیدگاه امام خمینی(ره)، مورد مطالعه و بررسی قرار گیـرد. گرچـه مسـلماً

آنچه در این نوشتار کوتاه بحث میگردد، دربرگیرنده همه ابعاد گسترده موضوع نمیباشد.

بیان مسئله

چالش ها و مسائل مختلفی وجود دارند که دولت دینی با آن ها روبرو است. علیرغم اهمیت شاخص هـای

دینی در استمرار حیات سیاسی و کارآمدی نظام اجتماعی، شاخص ها و مؤلفه هـای دولـت دینـی آنگونـه کـه

انتظار می رود، در نظام حکومتی مورد تبیین و توجه قرار نگرفته و از جایگاه شایسته ای برخـوردار نمـی باشـد.

برقراری دولت دینی به معنای واقعی، نیاز به توجه جدی همه اقشار بهویژه نخبگان جامعه دارد. آنچه این روند را توسعه می بخشد، آگاهی، شناخت، درک صحیح و داشتن تصویری روشن از مبانی و شـاخص هـای دولـت دینی است. با توجه به تأکیدات بنیانگذار جمهوری اسلامی، تبیین و تشریح مبانی دولت دینی و شـاخصهـای

دولت اسلامی، امری ضروری است که می تواند کاستی هـا و نـواقص موجـود را مرتفـع نمایـد و دولتمـردان،

مسئولان نظام اسلامی را در راستای کارآمدتر نمودن نظام اجتماعی ـ سیاسی و توسعه پایدار ایران اسـلامی در همه عرصه های علمی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و; ، به معنای واقعی یاری رسـاند. بنـابراین، بـا توجـه بـه اهمیت شاخص های دولت دینی و نقش آن ها در اعتلای همه جانبه کشور و با در نظر گرفتن ایـن مسـئله کـه دولت دینی دارای خاستگاه الهی است، این سؤال مطرح می شود که بـه راسـتی شـاخصهـای اساسـی دولـت

اسلامی به معنای واقعی کدامند و آیا راهکارهایی برای اعمال این شاخصها وجود دارد؟

اهداف پژوهش

هدف کلی پژوهش، بررسی شاخص های دولت دینی از دیدگاه امام خمینی(ره) است. بررسی مبانی دولت

اسلامی و راهکارهای تحقق دولت دینی به معنای واقعی از منظر بنیانگذار انقلاب اسلامی نیز، از اهداف دیگـر این پژوهش میباشد.

سؤالات پژوهش

پژوهش حاضر درصدد است تا در راستای اهداف ذکر شده، به سؤالات زیر پاسخ دهد :

۱ دولت دینی از دیدگاه امام خمینی دارای چه ویژگیهایی است؟

۲ الهی بودن دولت دینی، از دیدگاه امام خمینی(ره)، از چه جایگاهی برخوردار میباشد؟

۳ استقلال دولت دینی، از دیدگاه امام خمینی(ره) از چه جایگاهی برخوردار میباشد؟

۴ آزادی در دولت دینی، از دیدگاه امام خمینی(ره) از چه جایگاهی برخوردار میباشد؟

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۳

۵ مردمی بودن در دولت دینی، از دیدگاه امام خمینی از چه جایگاهی برخوردار میباشد؟

۶ جایگاه عدالت در دولت دینی، از دیدگاه امام خمینی(ره) از چه جایگاهی برخوردار میباشد؟

۷ راهکارهای عملی ایجاد و برقراری اصـل عـدالت و برابـری، از دیـدگاه بنیانگـذار انقـلاب اسـلامی

کدامند؟

روش پژوهش

پژوهش حاضر به صورت نظری و با روش تحلیل محتوا، انجام گرفته است. برای گردآوری داده ها، بیانات

ارزشمند رهبر فقید انقلاب اسلامی مورد مطالعه قرار گرفته است.

یافتههای پژوهش

امام خمینی و دولت دینی : مفاهیم

دولت۱عبارت است از ساخت قدرتی که در سرزمین معین بر مردمـانی معـین تسـلط پایـدار دارد؛ از نظـر

داخلی نگهبان نظم به شمار می آید و از نظر خارجی پاسدار تمامیت سرزمین و منافع ملت و یکایک شهروندان

خویش به شمار می آید. این ساخت قدرت، به صورت نهادها و سازمان های اداری، سیاسی، قضـائی و نظـامی فعلیت مییابد (آشوری، ۱۳۷۳، ص.(۱۶۲ مفهوم فلسفی ـ سیاسی دولت متأثر از خاستگاه آن است. در اسـلام، قدرت دولت نیز ناشی از خداوند است و اصولاً به موضوع اصلی »حکومـت الهـی و حکومـت اسـلامی« بـاز میگردد. فلسفه سیاسی اسلام در مورد دولت بر اصول زیر استوار است:

۱ نفی حکومت مادی

۲ جهانی بودن حکومت اسلام

۳ وحدت دینی و عقلانیت

۴ ولایت

۵ عدالت

۶ ایجاد امت اسلامی بر اساس وحدت ابناء بشر، در برابر ملیت و ملیتگرایی

۷ مردمی بودن حکومت (علیبابائی، (۱۳۸۲

امام خمینی(ره) با اعتقاد به این که اسلام نمونه ایدهآل برنامه زندگی حکومتی است، میفرمایند : »حکومت اسلام، حکومت قانون است. در این طرز حکومت، حاکمیت منحصـر بـه خداسـت و قـانون، فرمـان و حکـم

خداست. قانون اسلام یا فرمان خدا بر همه افراد و بر دولت اسلامی، حکومت تام دارد. همـه افـراد از رسـول

اکرم (ص) گرفته تا خلفای آن حضرت و سایر افراد تا ابد تابع قانون هستند. همان قانونی که از طرف خـدای تبارک و تعالی نازل شده و در لسان قرآن و نبی اکرم (ص) بیان شده است« (امام خمینی، ولایت فقیه، ص-۴۴

.(۴۵ ایشان همچنین می فرمایند: حکومت اسلامی، نه استبدادی است و نه مطلقه. حاکمان در اجرا و اداره، مقید

کنگره ملی بررسی اندیشههای فرهنگی و اجتماعی حضرت امام خمینی(ره)
۴

به یک مجموعه شروط هستند که در قرآن و سنت رسول اکرم (ص)، معین گشته است. از این جهت حکومت

اسلامی، حکومت قانون الهی بر مردم است (همان، ص.(۴۴-۴۳

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.