بررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان


در حال بارگذاری
23 اکتبر 2022
فایل ورد و پاورپوینت
2120
2 بازدید
۹۷,۷۰۰ تومان
خرید

توجه : به همراه فایل word این محصول فایل پاورپوینت (PowerPoint) و اسلاید های آن به صورت هدیه ارائه خواهد شد

 بررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دارای ۸۹ صفحه می باشد و دارای تنظیمات و فهرست کامل در microsoft word می باشد و آماده پرینت یا چاپ است

فایل ورد بررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان  کاملا فرمت بندی و تنظیم شده در استاندارد دانشگاه  و مراکز دولتی می باشد.

فصل اول :

کلیات

۱-۱     مقدمه
اکثر ما مردم در دوره هایی از زندگی گرفتار اضطراب ، افسردگی ، خشم بی تناسب و بی کفایتی در روبه رو شدن با مشکلات زندگی شده ایم ، خشنود زیستن و داشتن زندگی با معنا در زمانه ای که تغییرات سریع اجتماعی و تکنولوژی به وقوع پیوندد کار آسانی نیست. بسیاری از فرضیات سنتی راجع به کار، مذهب، جنسیت، ازدواج و خانواده در گرداب تردید افتاده و ارزش های اجتماعی معینی که به پیشینیان ما که احساس امنیت می داد امروز دیگر برای رفتار ما رهنمودهای روشنی دست نمی دهد. بسیار نادر و کمیاب است که کسی در دوران زندگی خود هرگز طعم تنهایی ، شک به خویشتن و یأس و نا امیدی را بچسد. نزدیک به نیمی از همه مردم آمریکا در زندگی روزانه خود لااقل یک بار دچار نابسامانی و آشفتگی روانی یا هیجانی می شوند.که اگرکار به متخصص کشیده شود عنوان اختلال روانی را مطرح خواهد کرد(براهنی و همکاران ۱۹۹۴).
 شرایط مدرسه که منجر به عدم سلامت روان و یا ناسازگاری کودک می گردد همبستگی نزدیکی با مقررات اجرایی و انضباطی درمدرسه دارد کودکی که نتواند به رضایت کافی از مدرسه دست یابد اغلب در همانندی با اولیای مدرسه شکست می خورد. وبا مشکلات انضباطی وتحصیلی مواجه خواهد شد.  پاره ای از این کودکان و نوجوانان ترک تحصیل می کنند. کودکان تیز هوش و کم هوش گاه تکالیف مدرسه را پوچ وبی معنی می یابند. عده ای دیگر خود را در رسیدن به موفقیت تحصیلی عاجز و ناتوان  می بینند وبالاخره گروهی بی عدالتی و رفتار غیر منصفانه معلم را علت شکست خود می دانند و به دنبال راه هایی جهت خالی کردن کینه و دشمنی خود بر می آیند. مشکلاتی چون پر جمعیتی کلاسها، نبود امکانات و وسایل لازم، اعم از کتاب و وسایل کلاسی و زمین بازی وغیره، عدم سازماندهی فعالیت ها، نامناسب بودن کمی وکیفی تکالیف درسی و بالاخره عدم شناخت معلم از دانش آموزان و یا عدم توانایی وی در تدریس و تفهیم مطالب درسی، عدم تجانس و همخوانی مواد و برنامه های درسی با نیاز های کودکان و نوجوانان از جمله مواردی است که شرایط نامطلوب و نامناسب را در مدرسه فراهم می سازد و باعث بد رفتاری داشن آموزان می شود(نوایی نژاد ۱۳۸۱).
به منظور بر خورد صحیح با جریان فعالیت های مداوم فرد روانشناسان می کوشند تا رفتارها را به واحد های مختلف تقسیم و طبقه بندی کنند پاره ای از این پاسخ ها مانند به هم پلک زدن به سادگی قابل تشخیص است در حالی که پاره ای دیگر مانند پرخاشگری نسبت به شخص دیگر پیچیده و تعریف آن دشوار است. از مشکلات رفتاری تعابیر متفاوتی می شود، ویک من (۱۹۲۸) نخستین کسی بود که در آمریکا درباره نظرات متفاوت معلمان و روان پزشکان درباره مشکلات رفتاری تحقیق نمود. وی از آموزگاران خواست تا کودکان را با توجه به رفتار مسئله ساز آنان طبقه بندی کنند. نتایج مشخص نمود که بین آموزگاران و روان پزشکان در این زمینه کمترین توافق وجود دارد. آموزگاران رفتارهای جنسی، نافرمانی و موفق نبودند در زمینه تحصیلی را عارضه های مضر می دانستند. در حالی که برای روان پزشکان انزوا طلبی، اضطراب و غیر اجتماعی بودن مسئله بود. مطالعات سایر پژوهشگران در مراکز پیش دبستانی، ابتدائی و متوسطه نیز نشان داده است که عواملی چون امکانات فیزیکی، تعداد کتاب های کتابخانه، اندازه مدرسه و هزینه سرانه با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بی ارتباط است. در عوض به نظر می رسد که جهت گیری مدرسه به سوی پیشرفت و تصور دانش آموزان از مدرسه به عنوان واحدی منسجم، سازمان یافته و هدف دار بیشتر در این امر تأثیر دارد. سایر عوامل سازمانی مانند وجود نظم و مقرر داشتن تکالیف منزل و نمره گذاری آن ها، تشویق دانش آموز و مدت زمانی که معلم صرف تدریس نه برقراری نظم و حفظ آن در کلاس می کند نیز مؤثر بوده است (کرباسی – وکیلیان ۱۳۸۶).
نیاز به پیشرفت انگیزه ای است که بدون وجود پاداش های بیرونی فرد را به فعالیت وا می دارد. ترس از شکست در مقابل این انگیزه قرار می گیرد. مثل احساس نگرانی فرد هنگامی که به یک آزمون پاسخ می گوید. و یا برای انجام یک مصاحبه دعوت می شود. اگر چه مقداری اضطراب می تواند به ایجاد تمرکز کمک کند و به افزایش انگیزه منجر شود. و در نتیجه عملکرد را بالا ببرد اما مقدار زیاد آن بر عملکرد تأثیر منفی می گذارد. وجود سطح بالای اضطراب به ویژه هنگام یاد گیری مطالب جدید و یا حل مسائل پیچیده خطرناک است بنابراین می توان گفت که ترس از شکست مزاحم عملکرد خوب در مدرسه است. بیشترین عامل کسب موفقیت در مدرسه و در امتحانات داشتن آرامش همراه با هشیاری است(همان منبع).

 

منابع:
۱)افروز غلامعلی – اختلالهای یادگیری ۱۳۸۵- اختلالات یادگیری – انتشارات دانشگاه پیام نور
۲) دادستان پریرخ_ روانشناسی مرضی تحولی از کودکی تا بزرگسالی جلد اول ۱۳۸۷ انتشارات سمت چاپ دهم
۳) عبدالمالکی صدراله – بهداشت روانی کودک و نوجوان ۱۳۸۵ – انتشارات آینه ی بهار
۴)پارسا محمد – انگیزش و هیجان ۱۳۷۹ – انتشارات پیام نور
۵) فرجاد محمد حسین – رودررو با مشکلات و اختلالات روانی ، رفتاری ،افسردگی ، اضطراب ، وسواس، پرخاشگری ،سؤظن درخانواده۱۳۷۷انتشارات بدر
۶) نوابی شکوه- رفتار بهنجار و نابهنجار کودکان و نوجوانان و راههای پیشگیری و درمان نابهنجاریها ۱۳۸۱ – انتشارات انجمن اولیا ومربیان
۷)ستوده هدایت اله- آسیب شناسی اجتماعی ۱۳۸۳ چاپ دوازدهم- انتشارات آوای نور
۸)وکیلیان منوچهر- کرباسی منیژه – مقدمات راهنمایی و مشاوره ۱۳۸۶ –انتشارات پیام نور
۹)گاهنامه احیا شماره ۶ سال اول پاییز ۸۳ زری کهریزی
۱۰)رئیسی فرقانی شهلا- اردیبهشت ۸۷ پیوند شماره ۳۴۳ – 342- انتشارات اولیا و مربیان.
۱۱)الن او –اس –اختلالات روانی کودکان رویکرد رفتاری به نظریه ها –پژوهش و درمان –ترجمه دکتر امیر هوشنگ مهریار با همکاری فریده یوسفی ۱۳۷۰ انتشارت رشد .
  12)دیوید فونتانا –روانشناسی برای معلم ۱۳۸۴ ترجمه عفت السادات حق گو انتشارات شباهنگ
۱۳)جرالد دیویسون –جان ام –نیل –ان ام کرنیگ –آسیب شناسی روانی جلد اول مترجم دکتر مهدی دهستانی ۱۳۸۵ چاپ پنجم ویراست نهم انتشارات ویرایش
۱۴)رابرت فرانکن –انگیزش و هیجان –حسن شمس اسفند آباد –غلامرضا محمودی –سوزان امامی پور ۱۳۸۴نشر نی
۱۵)ریتال اتکینسون و دیگران –زمینه روان شناسی هیلگارد –مترجم محمد نقی براهنی و همکاران ۱۳۸۵ انتشارات رشد تهران

 

واژه نامه
 
پیشرفت – اکتساب    Achierement
      
نوجوانی    Adolescence
      
ترس از مکان های باز     Agoraphobia
      
اضطراب    Aبررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety
      
رفتار نا بهنجار    Abnormal  behavior
      
داروی ضد اضطراب    Aبررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety  drug
      
داروی ضد افسردگی     Anti  depressant
      
اختلال اضطرابی     Aبررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety  disorders
      
دستگاه عصبی خود مختار    Autonomic  nervous  system
      
رفتار     Behavior      
رفتار درمانی    Behavior  therapy
      
رفتار گرایی    Behaviorism
      
اختلال رفتاری     Behavior  disorders
      
دیدگاه زیستی    Biological  perspective
      
تاریخچه فردی    Case  history
      
طبقه بندی    Categorization
      
دارو درمانی    Chemotherapy     
 
مفهوم    Concept      
ترس شرطی     Conditioned fear      
مکانیسم دفاعی    Defense mechanism      
هذیان    Delusion      
انکار    Denial      
افسردگی    Depression      
اختلال افسردگی     Depressive disorder      
سایق     Drive      
راهنمای تشخیصی وآماری اختلالات روانی    Diagnostic and Statistical manual of Mental disorders (DSM)      
خود ـ من    Ego      
درمان یا تشنج برقی     Electroconvulsive therapx          
برق نگار مغز    Electroencephalogram          
هیجان    Emotion      
محیط    Environment      
درمان با ضربه های برقی    Eletroshock therapy        
روانشناسی تکامل نگر    psychology    Evolutionary       
خاموشی     Extinction      
خانواده درمانی     Family therapy      
پاسخ جنگ یا گریز    Fight-or-flight respones      
تداعی آزاد    Free associaeion      
پاسخ برقی پوست     Galvanic skin response(G-S-R)      
اختلال اضطراب عمومی    Generalized aبررسی تاثیر مشکلات رفتاری مانند ترس ، اضطراب ، افسردگی و ناسازگاری بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزانiety disorder      
طرحواره    Geon      
گروه درمانی    Group therapx      
توهم    Hallucination       
روانشناسی سلامت     Health psychology        
روانشناسی انسانگرا     Humanistic psychology      
درمان های انسانگر    Humanistic therapy       
فرضیه     Hypothesis      
 
نهاد       id      
مشوق    Incentive       
مصاحبه    Interview       
درماندگی آموخته شده    Learned helplessness      
عقب ماندگی ذهنی    Mental retardation       
رفتار بهنجار    Hormal behavior       
منحنی بهنجار    Hormal curve       
فرضیه صفر    Null hypothesis       
مرحله دهانی     Oral stage       
نشانه های عینی    Objective symptoms       
روان درمانی    Psychotherapy       
جراحی مغز    Psycho surigery       
عملکرد    Performance       
اختلالهای شخصیت    Personality disorders       
ترس    Phobia       
روانکاوی    Psychoanalysis       
مرحله رشد روانی جنسی    Psychosexual stages      
پایایی    Reliability       
پاسخ    Response       
گروه نمونه    Sample       
نشانه های ذهنی    Subjective symptoms       
متغیر    Rariable       
نگرانی    Worry       
ترس    Fear       

  راهنمای خرید:
  • در صورتی که به هر دلیلی موفق به دانلود فایل مورد نظر نشدید با ما تماس بگیرید.